تلفاتی سنگین‌تر از تلفات جنگ بر دوش ایالات متحده

محمدمهدی عباسی،   3990303044 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

چندروز قبل یکی از تحلیلگران و روزنامه نگاران شبکه‌ی  BBCفارسی به مناسبت شهادت تعدادی از سربازان فداکار ارتش در حادثه ناو کنارک؛ در یادداشتی با عنوان "پرونده‌های رازآلود آتش خودی در ایران" به تاریخچه ای از "خطاهای انسانی" و "آتش خودی" در جمهوری اسلامی اشاره کرده بود. وی در این یادداشت با ذکر مواردی گوناگون از این اشتباهات که عمدتاً در سال‌های جنگ تحمیلی بودند، به تقبیح نیروهای مسلح ایران پرداخته و از عدم وجود شفافیت و رسیدگی منصفانه یا مجازات جدی عاملان در ایران گلایه کرده بود. اینکه چه میزان ادعاهای او صادق است و آیا به راستی در ایران رسیدگی منصفانه و برخوردی با عاملان صورت میگیرد یا نه؛ وظیفه ی افراد متولی و متخصص این حوزه است که بی شک پاسخ های اساسی و قابل توجهی را برای این ادعاها و موضوعات دارا هستند. اما به جرئت میتوان گفت که حوادثی دردناک چون حادثه ی ناو کنارک؛ تنها منحصر در کشور ما نبوده و ارتش های گوناگون دنیا سالانه تلفات سنگین انسانی و غیرانسانی فراوانی را به دلیل اشتباهات این چنینی متحمل می شوند. اشتباهاتی که حتی قدرتمندترین ارتش تاریخ، یعنی ارتش ایالات متحده نیز از آن مستثنا نبوده و موارد گوناگونی از "خطاهای انسانی" و "آتش خودی" را می‌توان در دهه های اخیر این کشور یافت کرد.

به طور کلی و مطابق آمارهای غیررسمی؛ نزدیک به 2 درصد تلفات جنگ ها در سراسر دنیا را تلفات مرتبط با "آتش خودی" یاFriendly Fire  تشکیل می دهد. موضوعی که ارتش ایالات متحده در آن جزء کشورهای پیشرو بوده و فقط در جنگ ویتنام، یعنی یکی از اصلی ترین جنگ های ارتش آمریکا بیش از 8 هزار حادثه مرتبط با "آتش خودی" به ثبت رسیده است. به عنوان مثال؛ در حادثه‌ی دردناک مِی 1969 در تپه‌ی همبرگر ویتنام، هلیکوپترهای آمریکایی به اشتباه سربازان خودی را هدف قرار داده و موجب کشته شدن 2 سرباز و زخمی شدن 35 نفر شدند که یکی از سرهنگ دوم های ارتش آمریکا یعنی "ولدون هانیکت" نیز جزء این تلفات بود. یا در حادثه ای دیگر در مارس 1968 طی جنگ ویتنام،  جنگده فانتوم ارتش ایالات متحده با بمباران یک پایگاه، 16 سرباز لشکر ۱۰۱ هوابرد این کشور را به کام مرگ فرستاد و موجب زخمی شدن 48 تن دیگر شد. علاوه بر این موارد، در فوریه 1991 در زمان جنگ خلیج؛ هواپیمای نظامی ای-۱۰ تاندربولت ارتش آمریکا به اشتباه با شلیک چندموشک موجب کشته شدن 11 سرباز آمریکایی شد. در آوریل 1994، یک جنگده f-15 ارتش ایالات متحده 2 هلیکوپتر خودی را در منطقه ی پرواز ممنوع در شمال عراق ساقط کرد. طی این حادثه، 15 سرباز آمریکایی و چندین سرباز انگلیسی، کانادایی و فرانسوی جان خود را از دست دادند. همچنین در مارس   2003 در بحبوحه­ی جنگ عراق، با تشخیص اشتباه وسایل نقلیه نیروهای خودیِ ارتش آمریکا به عنوان دشمن، 10 تفنگدار دریایی ارتش آمریکا توسط حملات هوایی نیروهای خودی کشته شدند. مازاد بر این نمونه ها، یکی از اصلی ترین موارد دردناک "آتش خودی" در تاریخ نظامی ایالات متحده، پت تیلمن فوتبالیست آمریکایی است که بعدها به عضویت ارتش این کشور درآمده و در جنگ افغانستان شرکت کرد. در ابتدا بنا بر گزارشات رسمی ارتش آمریکا؛ تیلمن در جریان جنگ توسط دشمن کشته شده بود. اما چندین ماه بعد ارتش آمریکا گزارش داد که تیلمن به اشتباه توسط نیروهای خودی جان خود را از دست داده است. در آن زمان انتقادات فراوانی به وزارت دفاع آمریکا وارد بود که آنها عمداً اعلام این موضوع را به تعویق انداخته اند تا وجهه‌ُی ارتش آمریکا خراب نشده و به اعتبار آن لطمه ای وارد نیاید. چرا که بعدها در گزارشات فراوانی فاش شد که افراد بسیاری در ارتش از کشته شدن او توسط نیروهای خودی در همان ساعات ابتدایی آگاه بوده اند اما عمداً تحقیقات را به تعویق انداخته و در آخر ناچاراً وادار به بازگویی موضوع شده اند.[1]

علاوه بر تاریخ بلندبالای "آتش خودی" و "خطای انسانی" که به ذکر همین چند مورد آن بسنده میکنیم؛ آمارهای تلفات ارتش آمریکا در جریان تمرینات نظامی این کشور نیز بسیار حیرت انگیز و قابل تامل است. بر اساس گزارش کنگره آمریکا، از سال 2006 تا سال 2018 میلادی، 31 درصد تلفات نظامیان آمریکایی به دلیل اتفاقات پیش بینی نشده و یا در جریان تمرین ها و رزمایش های نظامی بوده است. رقمی معادل 16650 نیروی نظامی ارتش آمریکا که طی 12 سال قربانی این حوادث و اتفاقات شده اند. جالب است که 73 درصد این تلفات در شرایطی به وقوع پیوسته اند که هیچ ارتباطی با شرایط جنگی نداشته اند.[2] به طور دقیق تر، فقط در سال 2018 میلادی 80 سرباز آمریکایی در جریان تمرینات و در شرایط غیر جنگی جان خود را از دست داده اند در حالیکه این رقم در میان سربازانی که در صحنه جنگ کشته شده اند 21 سرباز است. یعنی تلفات جانی تمرینات در آمریکا 4 برابر تلفات جنگی ارتش این کشور است.[3]

در پایان؛ بی شک هر خطا و اشتباهی در میان نیروهای مسلح دردناک است و باید توانی جدی از جانب نیروهای مسلح برای رفع چنین اشتباهاتی صرف شده و با در نظر گرفتن مصالح ملی، شفافیت پیرامون ابعاد قضایا نیز صورت گیرد. خصوصاً اینکه این خطاها با تلفات جانی همراه بوده و موجب داغ دار شدن افراد بسیاری شود. اما سوء استفاده از هر خطایی برای تخریب وجهه­ی نیروهای مسلح و منحصر دانستن چنین مواردی در ایران، قطعاً جفایی بزرگ است. چرا که با اندکی جستجو، به موارد فراوانی از این خطاها و اشتباهات حتی در میان ارتش های قدرتمند دنیا پی خواهیم برد. مواردی که انگار بسیاری از تحلیلگران این روزها قصدی برای بازگویی آنها ندارند. زیرا اگر آنها قضایایی چون کشته شدن‌ پت تیلمن را مطالعه و بررسی کنند، احتمالاً کل نیروهای مسلح آمریکا را به عدم شفافیت، رسیدگی منصفانه و نبود تحقیقات کافی متهم کرده و به تخریب آنها بپردازند!


 
[1] https://www.pbs.org/newshour/nation/long-unfortunate-history-friendly-fire-accidents-u-s-conflicts
[2] https://edition.cnn.com/2019/06/06/politics/us-military-deadly-accidents/index.html
[3] https://www.military.com/daily-news/2018/05/14/training-kills-more-troops-war-heres-whats-being-done-about-it.html

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۵۸۷۴۱۰۹:۵۳:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۵
چرا باید ناو جماران کشتی کنارک که 20 مایل با هدف فاصله داشته را مورد اصابت موشک نقطه زن قرار دهد؟
ناشناس۱۴۵۹۲۹۰۲۲:۰۵:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۵
در هوا و دریا و زمین افراد بی گناه به اشتباه جانشان را از دست دادند. ان شاالله که دیگر از این دست حوادث تلخ اتفاق نیافتد. ان شاالله.
ناشناس۱۴۵۹۳۳۳۲۳:۱۲:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۵
احساس میکنم یه عده جاسوس و نفوذی تو رسانه های داخلی نفوذ کردن که وظیفشون به جوش آوردن خون مردمه
ناشناس۱۴۵۹۴۶۲۰۶:۵۴:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۶
فعلادر این مقاله صحبت از اشتباهات امریکایی هاست با بزرگنمایی مشکلات خودمان چیزی از ناتوانی امریکا کم نمی شود برای ماله کشی اینقدر فرار به جلو انجام ندهید
ناشناس۱۴۵۸۷۴۵۰۹:۵۵:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۵
با این گونه تحلیل ها نمی توان اشتباهات و خطاهای مرگبار را پوشاند.
ناشناس۱۴۵۹۱۵۳۱۸:۵۹:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۵
هیچ کجای دنیا این اشتباهات فاحش ما رو تا حالا انجام نداده . حتی کشورهای آفریقایی ! زورکی اشتباهاتمون رو توجیه نکنید !
ناشناس۱۴۵۹۲۸۲۲۱:۵۵:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۵
کاش کمی مطالعه کنید
علی۱۴۵۹۹۰۳۱۴:۰۱:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۶
پسر خوب، بهت توسیه میکنم کمی مطالعه کن. ماشالله هزارماشالله، دیگه بچه نیستین که، اگه واقعاً براتون اینهمه مهمه، حتماً مطالعه واجبه براتون. امیدوارم از من دلگیر نباشید، و بعنوان برادر کوچکتر حرف زدم. موفق باشید.
ناشناس۱۴۵۸۷۴۸۰۹:۵۹:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۵
چرا باید در مانور نظامی از سر جنگی واقعی استفاده شود، تا در صورت اشتباه خسارات و آسیب ها فاجعه آمیز نباشند؟ اگر جماران موشک با سر غیر انفجاری شلیک می کرد، اکنون کشتی کنارک و پرسنلش سالم بودند.
ناشناس۱۴۵۸۷۵۲۱۰:۰۱:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۵
اگر سربازان آمریکایی اشتباه کردند، دلیلی ندارد که سربازان ایرانی هم اشتباه کنند. آقای عباسی این چه استدلالی است که شما کرده اید؟
ناشناس۱۴۵۸۷۵۹۱۰:۰۹:۳۴ ۱۳۹۹/۳/۵
خطای جنگی داریم تا خطای جنگی. در کدام مانوری مشاهده شده که موشک با انحراف 16 مایل (!!!) از هدف به هدف دیگری برخورد کرده و باعث تلفات 40 - 30 نفر شود؟ اگر این موشک مثلا به یک قایق آمریکایی برخورد می کرد، فکر نمی کنید جرقه یک جنگ تمام عیار و بسیار گسترده می شد؟؟؟
ناشناس۱۴۵۸۷۶۶۱۰:۲۱:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۵
سلام. احسنت.
ناشناس۱۴۵۸۷۶۸۱۰:۲۳:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۵
باید در دستورالعمل و نحوه بکارگیری از موشک ها از ابتدا تا انتها بازنگری شود. هنوز داغ مردم از حادثه هواپیما تازه بود که غم شهادت پرسنل نیروی دریایی هم بر دلها سنگینی کرد. حوادثی که نباید اتفاق می افتاد.
ناشناس۱۴۵۸۷۷۸۱۰:۲۹:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۵
اگر چیزی را گردن بگیرید من به شخصه تعجب خواهم کرد
رحمان۱۴۵۸۸۳۶۱۱:۴۴:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۵
با مقصران سقوط هواپیمای مسافربری برخورد شد؟
ناشناس۱۴۵۹۱۱۰۱۸:۰۲:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۵
خطا از اپراتور بوده
ناشناس۱۴۵۸۸۴۴۱۱:۵۵:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۵
تلفات کرونا در امریکا به مرز 100 هزار نفر رسیده و این تعداد مرگ و میر از تلفات این کشور در جنگ جهانی و جنگ ویتنام هم خیلی بیشتر است.
ناشناس۱۴۵۸۹۲۷۱۳:۴۵:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۵
اینایی که منفی دادن میخان بگن عدد 100000 از 64000 کمتره
ناشناس۱۴۵۹۲۱۶۲۰:۰۲:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۵
امریکا کشوری مهاجر پذیر است و نگرانی بابت جذب نیروی متخصص و سرمایه ندارد. نگران آنها نباش
ناشناس۱۴۵۸۹۷۱۱۴:۵۴:۳۴ ۱۳۹۹/۳/۵
اول تحقیق کن بعد شروع به نوشتن کن. تلفات امریکا در جنگ جهانی اول بیش از 350 هزار نفر و در جنگ دوم جهانی بیش از یک میلیون نفر بوده
محمدرضا۱۴۵۸۹۸۸۱۵:۰۷:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۵
چه ربطی به مقاله داره، حالا آمار مرگ و میر جاده ای و سکته قلبی رو هم میتونی مقایسه کنی
ناشناس۱۴۵۹۰۵۹۱۶:۴۳:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۵
چه ربطی داره؟ هر سرباز خرج گزافی روی دست آمریکا میگذارد برای آموزش و تجهیزات که مرگ او خسارت است برای آمریکا ولی بیماران مرگشان نه تنها خسارتی ندارد که بنفع سیستم تامین اجتماعی آمریکا هم هست!
ناشناس۱۴۵۸۸۹۲۱۳:۰۴:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۵
چقدر این عبارات در این نوشته قابل تامل لست! ارتش امریکا، قدرتمندترین ارتش تاریخ! جنگ خلیج! کاش نویسنده به جملاتش بیشتر تامل میکرد!
farhad m۱۴۵۸۹۱۴۱۳:۲۷:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۵
نسبت تلفات آتش خودی به تعداد عملیات را باید در نظر گرفت؛حجم ادوات و تعداد نفرات درگیر(مثلاً امریکا در جنگ ویتنام) رابا خود یکی حساب میکنید !
املی۱۴۵۸۹۳۵۱۳:۵۳:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۵
این گزارش توجیحی هست برای شلیک اشتباهی مانور نیروی دریایی ارتش که منجر به شهادت وزخمی50نفر شده است یعنی اشتباه حتی درارتش امریکا هم رخ میدهد بهرحال دلیل نمیشود اگر فلان کشور درمانور منجر به کشته شدن خود میشود ماهم باید بپذیریم که طبیعی هست درضمن مانور امریکا مثل مانور ارتش وسپاه ایران نیست ما با دشمن فرضی مانور انجام میدهیم ولی کشورهای دیگرنه بنظر بنده مانور یعنی دوتا کشور دوست روبروی هم قرارگیرند ومانور صورت بدهند تانقاط ضعف وقوت تجهیزات ونیروی انسانی را درمقابل دشمن واقعی بسنجند نه اینکه بگوییم فرض کن دوکیلومترما دشمن هست حالا شلیک کنید بعدش بگوییم باموفقیت مانور تمام شد
ناشناس۱۴۵۹۱۵۶۱۹:۰۸:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۵
برعکس این گزارش در پی توجیه نیست و میگه نباید حوادث اینچنینی دست مایه ی تحقیر نیروهای مسلح بشه
ناشناس۱۴۶۰۳۳۵۱۹:۲۸:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۶
منفقط موندم اگه این امریکانبود مابایدچه خاکی توسرمن میریختیم
ناشناس۱۴۵۸۹۶۴۱۴:۴۵:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۵
حادثه به فاصله چند ماه اونم در شرایط غیر جنگی؟!
محمد۱۴۵۸۹۷۹۱۵:۰۱:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۵
شما اینطور حساب نکنید. ببینید در چند شلیک اینقدر آمریکاییها خطا داشته اند. این که درست نیست یه موشک بزنی اونم بخوره به خودت بعد همچین گزارشی روی آن منتشر کنید
ناشناس۱۴۵۸۹۹۷۱۵:۱۷:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۵
نويسنده بايد دقت داشته باشد كه خطاى اتش خودى در جبهه نبرد مقوله ايى كاملا جدا از خطاهاى رخ داده در رزمايشها و يا هدف قرار دادن هواپيماى مسافربرى هزاران كيلومتر دورتر از صحنه درگيرى مى باشد
ناشناس۱۴۵۹۰۷۲۱۷:۰۴:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۵
انشالله ما هم بزودی از آمریکا میزنیم جلو!! همه جا داره باز میشه طرح ترافیک هم داره دوباره اجرا میشه
ویلیام۱۴۵۹۱۵۵۱۹:۰۶:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۵
همونطور که نویسنده هم در مطلب توضیح داده، مطلب در پی توجیه حادثه نیست. بلکه میگه این حوادث در خیلی جاهای دیگه متاسفانه اتفاق میفته و نباید اتفاقات اینچنینی دست مایه ای برای زدن کشور و نیروهای مسلح بشه!
سید۱۴۵۹۲۰۷۱۹:۵۴:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۵
تا کنون در هیچ کشوری سابقه داشته که در شرایط غیر جنگی , ناو خودی مورد هدف قرار گیرد؟ لطفا جواب دهید در شرایط غیر جنگی
ناشناس۱۴۵۹۲۸۳۲۱:۵۷:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۵
آخر گزارش را بخوانید و تلفات تمرینات را ببینید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین