قارچ‌های سمی بر تنه درخت ایران خودرو...

دکتر مجید هاشم‌زاده،‌ گروه تعاملی الف،   3990228079 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
قارچ‌های سمی بر تنه درخت ایران خودرو...

واگذاریِ سهام شرکت ایران خودرو با این شرایط به مردم نه دردی از مردم دوا می‌کند و نه گره ای از مشکلات شرکت ایران خودرو باز می‌کند و نه می‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو شود. 

در مرداد ماه سال گذشته در مقاله‌ای تحت عنوان ”ایران خودرو بر سر دو راهی فروپاشی و یا تولید ناب“صریحاً به این مورد اشاره کرده بودم که شرکت ایران خودرو بر سر یک دو راهی ایستاده است که یا باید مسیری که پیشگامانِ تولیدِ ناب طی کردند را انتخاب کند و یا باید در مسیری قدم بگذارد که به یک فروپاشیِ ناب منتهی می‌شود. امروز به نظر میرسد که ایران خودرو در مسیری قرار گرفته است که انتهای آن به فروپاشی ختم می‌شود.

علت اینکه چرا از واژه فروپاشی به جای ورشکستگی استفاده شده این است که اصولاً یک شرکت می‌تواند سالها با حالتی از ورشکستگی به کار خود ادامه دهد اما اگر فروپاشید دیگر چیزی برای ادامه وجود ندارد. حقیر در آن مقاله که درست در زمان برکناریِ آقای مهندس یکه زارع و انتصاب آقای مهندس مقیمی بود، و این عزل و انتصاب اتفاقاً با هدفِ کنترلِ بازار انجام شده بود، (با احترام به هر دو این عزیزان)، بسیار شفاف بیان کردم که یکی از راههای خروج ایران خودرو از بحران برای کوتاه مدت، انتصاب یک مدیری است که به معنای واقعی خودرو ساز باشد. بر هیچ کس پوشیده نیست که تولید کننده می‌تواند با عرضه به موقع، سریع و بدون واسطه محصولات خود، نبض بازار را دست بگیرد و قیمتها را کنترل کند. ولی متاسفانه شاهد بودیم که چه بر سر بازار خودرو آمد. 

در روزهای اخیر، برخی خبرها و اظهارنظرهای غیر کارشناسانه مبنی بر واگذاری سهام خودروسازان به مردم به گوش می رسد. بر خود لازم دیدم به عنوان کسی که هر روز پای درد دل مصرف کنندگان محصولات ایران خودرو می‌نشیند و با آنها احساس همدردی می‌کند، مواردی هر چند کوتاه به رشته تحریر درآورم. 

متاسفانه شرکت ایران خودرو در مسیری قدم گذاشته است که به نظر می رسد به فروپاشی منتهی می‌شود. صدای نفسهای این شرکت بزرگ (به عنوان یکی از سرمایه‌های ملی) دارد به شماره می‌افتد و عزم جدی برای نجات آن لازم است. واگذاریِ سهامِ شرکت ایران خودرو با این شرایط به مردم نه دردی از مردم دوا می‌کند و نه گره‌ای از مشکلات شرکت ایران خودرو باز می‌کند و نه می‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو شود. 

با این توضیحات، موارد زیر برای نجات ایران خودرو پیشنهاد می‌شود:

1- با نگاهی فرا ملی، فرا جناحی و دور از هرگونه احساسات، باید یک مدیر لایق در راس هرم مدیریتی ایران خودرو قرار گیرد که سابقه فعالیت در زمینه خودروسازی در یکی از خودروسازی‌های بزرگ و مطرح دنیا را داشته باشد. ماموریت این مدیر عبارت است از: ساماندهی به وضعیت فعلی شرکت، رایزنی با خودروسازان مطرح دنیا جهت مشارکت با ایران خودرو، بازریابی در خارج از کشور و آغاز یک رفرم (Reform) در ایران خودرو که مجموعاً ”دوره گذار“ (Transition Phase) نامیده می‌شود و شامل موارد بعدی است.

2- بدنه شرکت باید کوچک شود. متاسفانه عدم مطالعه اقتصادیِ صحیح بر روی برخی از فعالیتهای این شرکت در طول سالهای اخیر، موجب فربه و ناکارآمد شدن این شرکت شده است. در این باره پیشنهادات زیر مطرح می‌شود:

2-1- شرکتها و دفاتر جانبیِ ایران خودرو که همانند قارچ‌های سمی در تنه این درختِ تنومند رشد کرده‌اند باید به دور از هر گونه احساسات و لابی گری از بدنه اصلی جدا شده و املاک آنها به مزایده گذاشته شود. تمامی فعالیتهای اداری و کارگاهیِ این دفاتر در بدنه اصلی قابل انجام است و باید تجمیع شوند.

2-2- کاهش مدیران و معاونین با حقوقهای نجومی و تجمیع فعالیت آنها به صورت درون سازمانی در بدنه اصلیِ شرکت لازم است. 

2-3- استخدام‌های بی حساب و کتابی که طی سالهای گذشته انجام شده است باید مورد بازبینی قرار گرفته و به دور از هرگونه احساسات و لابی گری، تصمیم درستی برای تعدیل نیروهای مازاد در این شرکت اتخاذ شده و نیروهای تعدیلی در دیگر وزارتخانه‌های دولت که نیاز به استخدام دارند، به مرور به کار گرفته شوند.

3- بدهی‌های معوق به قطعه سازان و مشتریان از محل فروش برخی دارایی‌های راکد مرتفع شود. 

4- پس از انجام مراحل فوق، حال می‌توان سهام شرکت ایران خودرو را واگذار نمود اما نه مستقیماً به مردم بلکه به یک شرکت واقعاً خصوصیِ ایرانی که سابقه فعالیتِ بین المللی در زمینه خودرو و لوازم یدکی را داشته باشد. برای انجام این بند توجه به موارد زیر ضروری است:

4-1- واگذاریِ این سهام به صورت کاملاً رقابتی، سالم و به صورت مزایده خواهد بود.

4-2- واگذاریِ این سهام، مشروط بر تولید خودروهای با کیفیت و عرضه مستقیم آن در بازارهای بین المللی و داخلی خواهد بود. با این شرطِ ضمنِ واگذاری، قیمت خودرو با همان قیمتهای بین المللی، در بازار داخلی عرضه شده و مستقیماً بدست مصرف کننده می‌رسد. بیان این نکته ضروری است که خودرو به عنوان یک محصول استراتژیک، چنانچه با یک طراحیِ نو بتواند بخشی از نیاز جامعه جهانی را پوشش دهد، پتانسیل این را دارد که حتی از دیوارهای سر به فلک کشیده تحریم‌ها نیز عبور کند. این طراحیِ نو باید سه فاکتورِ اساسیِ انرژی، کارآیی و زیبایی در خودرو را تأمین کند.

4-3- واگذاریِ این سهام به شرکت خصوصی مشروط بر توسعه گام به گام، ارتباط مستمر با دانشگاههای داخل، استخدام نیروی کار ایرانی، فروش سهام به مردم از طریق بورس، پشتیبانیِ همه جانبه از تولید کننده داخلی و توسعه آنها برای تولیدِ لوازم یدکیِ با کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان خواهد بود.

5- قوه قضائیه به عنوان مرجع ذی صلاح برای نظارت بر ”دوره گذار“ پیشنهاد می‌شود. با توجه به اینکه دولت در یک طرف این واگذاری قرار دارد پیشنهاد می‌شود که قوه قضائیه به عنوان یک مرجع صالح، عادل و مستقل از دولت، بر ”دوره گذار“ نظارت داشته باشد. سازمان‌های مردم نهاد نظیر سازمان دیده بان شفافیت و عدالت نیز می‌توانند طی حکمی از قوه قضاییه، نظارت مستمر بر ”دوره گذار“ را به عهده داشته باشند.

6- دولت از محل وصول مالیات و عوارض از این شرکت خصوصی، نسبت به توسعه صنعت خودروسازی، قطعه سازی و محیط زیست اقدام می‌نماید و سود حاصله در این چرخه اقتصادی به صورت غیر مستقیم به مردم باز می‌گردد.

در پایان، امید است که مسئولین کشور قبل از اینکه شرکت ایران خودرو به فروپاشی برسد برای نجات این سرمایه ملی تصمیمات کارشناسانه، درست و منطقی اتخاذ نمایند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۵۱۴۱۳۰۰:۲۲:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۲۹
واقعا فکر میکنید حتی یک بند از این توصیه ها عمل میشود ؟؟؟؟ اگر همچین فکری میکنید خیلی ساده هستید !!!!!
ناشناس۱۴۵۱۶۸۸۰۹:۴۴:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۲۹
حق با شماست. کجاست گوش شنوا ؟
ناشناس۱۴۵۱۸۳۲۱۲:۱۶:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۲۹
ایران خودرو خیلی بد نیست. خیلی خوب هم نیست.
ناشناس۱۴۵۱۹۴۴۱۳:۴۱:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۹
اصلا شدنی نیست وقتی تحریم هستیم چگونه باید با خودروسازان مطرح کار کنیم
علي اصقر۱۴۵۱۴۱۸۰۰:۳۲:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۲۹
چرا يك مقام امنيتي بايد عضو هيئت مديره باشد؟
محمد قاسمی۱۴۵۲۱۰۲۱۶:۰۴:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۹
چون دولتی بودن اقتصاد یک استراتژی است. برای کنترل آن
على اصقر۱۴۵۱۴۲۰۰۰:۳۳:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۲۹
استخدام‌های بی حساب و کتابی که طی سالهای گذشته انجام شده است باید مورد بازبینی قرار گرفته
ناشناس۱۴۵۱۶۶۰۰۹:۱۴:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۲۹
لطفا آمار همه مستخدمین این شرکت هارو منتشر کنید تا مردم بدونن کیا با پا تی استخدام شدند
ناشناس۱۴۵۱۴۲۶۰۰:۴۲:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۲۹
نظر کارشناسی و درستیه
ناشناس۱۴۵۱۴۲۷۰۰:۴۳:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۲۹
ایران خودرو هم مشت نمونه خروار از کلیت نظام اقتصادی ما با بنگاههای ریز و درشت اونه.کجای این سرزمین یک‌ مدیر لایق اقتصادی بر سرکار قرارگرفته که ایرانخودرو دومی اون باشه.
ناشناس۱۴۵۱۴۲۹۰۰:۴۳:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۲۹
دلت خوشه !!
ناشناس۱۴۵۱۴۴۰۰۰:۵۶:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۲۹
متاسفانه بیشتر پیشنهاد های حضرتعالی، بجای واقعیت گرا بودن آرمان گرایانه است. فکر کنم شما هم با من هم عقیده هستید که اکثر قریب به اتفاق مدیران مجموعه های دولتی و شرکتهای خصولتی ما، حتی تجربه کافی در شرکتهای ایرانی را هم ندارند، چه برسد به تجارب بین المللی. تمامی مدیران ما حتی با ساز و کار شغلی خود نیز آشنا نیستند و اول مدیر عامل میشوند و بعد مدیریت یاد میگیرند. در کشور ما رانت و پارتی و زیر میزی حرف اول مدیریت را میزند و نه کاردانی و لیاقت و حرفه ای بودن. لطفا یک مدیر حرفه ای خودرو ساز با تجارب بین المللی نام ببرید. دوم اینکه ، شما از خودرو ساز در حال فروپاشی ما انتظار دارید که با شرکتهای حقیقی خودرو سازی جهان رقابت کند و محصولات اکثرا از رده خارج و بی کیفیت خود را در خارج از ایران بفروش برسانند؟؟؟ برادر، حتی افغانستان هم خریدار خودروهای کشور ما نیست. دلیلشان هم کاملا قابل فهم است. خودروی بی کیفیت و بدون خدمات پس از فروش ما کجا و ضعیفترین محصول تویوتا، مثلا یاریس، کجا؟ شما از همه بهتر میدانید که ما قطعه ساز به معنای واقعی کلمه نداریم و قطعه سازان ما غالبا قطعات بی کیفیت و درجه دهم چینی را وارد و با قیمت بسیار بالا به خودرو ساز و مردم غالب میکنند. آنوقت شما انتظار دارید کشور های خارجی سمند با قطعات چینی بی کیفیت و طراحی قدیمی و امکانات خیلی ضعیف و با جعبه دنده دستی را از ما بخرند؟؟؟؟؟؟ واقعیات خودرو سازی ما اینست که مانند خیلی دیگر از ارکان کشور در فساد غوطه ور هستند و بجای تصمیم گیرنده بودن، برایشان تصمیم میگیرند. تعداد پرسنل اضافی خودرو سازیها با توجه به تعداد خودرو های ساخته شده، خیلی بیشتر از تعداد نیاز کارخانه هست. شاید حدود بیشتر از نصف پرسنل و 80-70 درصد مدیران با حقوق و پاداشهای نجومی اضافی هستند. یعنی اینکه ایران خودرو چند میلیون تومان از قیمت خودروی فروشی را بهدر میدهد ، چون پرسنل و مخصوصا مدیران اضاقه ای دارد که در تولید کوچکترین نقشی ندارند، ولی حقوق و مزایا و حق بیمه و پاداش و .... به آنها پرداخت میشود. تعداد شرکتهای اقماری، که غالبا برای زد و بند و گم کردن حقایق و پولشویی و خلاصه دوز و کلک بوجود آمده اند و هیچ نقشی در تولید ندارند، ولی در صد بسیار بالایی هزینه به خودرو ساز تحمیل میکنند هم الا ماشاالله زیاد است و هرکدام پرسنلی و مدیرانی با حقوقهای کذایی دارند و یک پیچ هم تولید نمیکنند. خلاصه اینکه، هر گونه راه حلی برای خروج خودرو سازان از وضعیت بغرنج کنونی باید اول فساد رایج در آنجا را نشانه بگیرد و برای از بین بردن فساد و مفسدان خودرو سازی برنامه و طرحهای اجرا شدنی داشته باشد. در غیر اینصورت در بر همین پاشنه خواهد چرخید. شما برنامه ای شدنی برای از بین بردن فساد داشته باش و بقیه مشکلات خود بخود حل خواهند شد. مثلا لشکر شکست خورده مدیران و معاونین ناکارآمد و با حقوقها و پاداشهای صد ها میلیونی را اخراج و شرکتهای اقماری بی خاصیت را منحل کنید، خواهید دید قیمت خودرو خودبخود چند میلیون پایین خواهد آمد.
آزاده۱۴۵۱۴۴۱۰۰:۵۷:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۲۹
مدتی قبل به یکی از شرکتها خودرو ساز داخلی مراجعه کردم و شاهد این بودم پرسنل اداری بدون انجام کار پشت میزهاشون نشسته و همگی بیکار و با گوشی های خودشون سرگرم بودن وقتی دلیل را جویا شدم مگفتن صبح میایم و هصر میریم و آخر ماه حقوقمون رو میگیریم کار هم خبری نیستش مدیرشون هم با پارتیشن برای خودش دفتر درست کرده بود اینهم از هزینه های سر بار شرکت باصطلاح خوردو ساز پرسنل حداقل 50 درصد مازاد داره اشتغال بقیمت بازار اشفته خودرو و تاوانی که مصرف کنندگان و مردم دارن میدن
abbas۱۴۵۱۴۴۸۰۱:۱۱:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۲۹
بعد از مدتها یک نقد و نظر درست و حسابی دیدم الف جان مشکل کشور دقیقا همین است که ایران خودرو دارد . ادارات و پرسنل فوق العاده زیاد و با حقوق هایی بسیار بالاتر از بخش خصوصی تمام پول کشور میشه حقوق ، حقوق و حقوق جالب اینکه کرونا هم آمده حقوق ها نه تنها کم نشده و اضافه شده بلکه اضافه کار های غیر واجب نیز پرداخت می شود این یعنی اینکه ثروت ملی به باد فنا می رود
رامین۱۴۵۱۷۱۵۱۰:۲۲:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۲۹
شما این احتمال را هم در نظر بگیر که حقوق ها در بخش دولتی زیاد نیست این بخش خصوصی است که در حال استثمار و بیگاری کشیدن از نیرو های خود است به طور مثال با دومیلیون در ماه چه میتوان کرد؟؟
حبیب۱۴۵۱۷۶۰۱۱:۱۱:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۲۹
حاج عباس آقا شما خشک و تر رو با هم میسوزونی ، قرار نیست که دولت تعطیل بشه ، بعضی ها هم وجودشون لازمه هم واقعا کار میکنن حالا شما منت حقوق رو سرشون میزاری
ناشناس۱۴۵۱۴۶۳۰۱:۳۲:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۲۹
وقتی تحریم هستیم نمیشه چیزی به «بین‌الملل» صادر کرد.
ناشناس۱۴۵۱۸۳۶۱۲:۱۸:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۲۹
همین الان محصولات ایران خودرو و سایپا به بعضی کشورهای همسایه صادر میشه.
ناشناس۱۴۵۱۴۶۴۰۱:۳۳:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۲۹
خدا کند به فروپاشی برسد تا ما هم مثل مردم دنیا سوار تویوتا بنز و بی ام و و.....بشیم
ناشناس۱۴۵۱۶۱۲۰۸:۳۷:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۲۹
با دلار هجده هزار تومن حتما سوار میشوی برادر.
ناشناس۱۴۵۲۰۶۶۱۵:۲۲:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۲۹
فعلا داری پول تویوتا رو پرداخت می کنی اما پراید سوار میشی
ناشناس۱۴۵۲۲۰۵۱۷:۵۶:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۲۹
با دلار ۱۸ هزار تومنی حساب کن پراید چند دلاره و تویوتا کرولا ۲۰ هزار دلاری چند تومن در میاد داداش. (تویوتا کرولا بدون گمرکی در میاد ۳۶۰ میلیون اگه مثل ترکیه ۳۰ درصد عوارض گمرکی بگیرن در میاد ۴۷۰ میلیون )
ناشناس۱۴۵۱۴۶۸۰۱:۳۸:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۲۹
ای اقای دکتر نفست از جای گرم بلند میشه.اخه عزیز دل برادر،شرکتی که حساب و کتاب و دخل و خرجش معلوم باشه که دیگه بدرد دوستان رانتخوار و مفتخور نمیخوره.سود تو فربه شدن بدنه این شرکت ها و اجحاف به مردمه نه تولید منطقی!!
ناشناس۱۴۵۱۴۷۶۰۱:۵۹:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۲۹
نویسنده گویا به این امر توجه نکرده که تعهد بر تخصص در این سیستم ارجحيت دارد در نتیجه آوردن یک مدیر که قبلا در یک خودرو ساز بزرگ کار کرده محلی از اعراب ندارد! این جماعت متعهد و غیر متخصص به طور سیستماتیک تمام صنایع ایران را که در خاورمیانه پیشتاز بودند را نابود کرده و قطعاً ایران خودرو هم به این سرنوشت دچار خواهدشد. اقتصاد دولتی سالهاست که در بیشتر کشورها منسوخ شده و دولت ها بیشتر بستر ساز هستند.
ناشناس۱۴۵۲۱۶۷۱۷:۱۳:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۲۹
داستان تعهد و تخصص مربوط به دهه ۶۰ و تا قبل از دولت کارگزاران سازندگی بود و پس از آن دیگر تعهد و تخصص هیچکدام ملاک نبود بلکه صرفاً جزیی طبقه خواص بودن مهمترین شاخصه شد .
اكبر۱۴۵۱۴۸۱۰۲:۰۷:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۲۹
مسئولان بعداز خواندن اين متن: هاااا ايكه وَگوفتي يني چه !! ها
ناشناس۱۴۵۱۴۸۲۰۲:۰۷:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۲۹
خدا وکیلی نویسنده این مقاله بعید است اصلا بداند داخل صنعت ما در سطح کلان چه می‌گذرد. پدر جان مدیرعامل خودروساز که در سطح جهانی کار کرده باشد؟ تعامل با خودروسازان جهان؟ انگار در هپروت زندگی می‌کنی پدر جان. این پیشنهادات دم دستی را هر تره‌بار فروشی می‌تواند بکند و ابدا و اصلا عملی نیست. فارغ از اینکه اصلا این کار در این روزگار به نفع ما هست یا نیست. قبل از هر چیز ساختار کسب و کار و مالی و سیاسی کشور از اساس باید دچار تحول شود. در این صورت خودروسازی اولویت دهم هم نیست. تا سازمان بانکی و مالی کشور حل نشود صحبت کردن در این زمینه‌ها بدرد ابلهان می‌خورد.
ناشناس۱۴۵۱۵۱۲۰۳:۳۶:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۲۹
چنین مدیری که بتواند این تغییرات را ایجاد کند نهایتا طی یک هفته ترور خواهد شد بخش اعظم نیروهای ... سیاسی هستند و تعدیل آنها فقط کار قوه قضائیه با صلابت است نه مدیری که در خارج مدیریت کرده با یک تهدید به مرگ یک روزه استعفا میدهد در یکی از شرکتهای اقماری ... برای انجام کاری رفته بودم بیش از چند هکتار زمین داشتند و یک سوله برای تولید یعنی با 500 متر زمین هم همان کار را میتوانستند انجام دهند و با فروش ملک مازاد میتوانند کار شرکت را توسعه بدهند ولی متاسفانه چنین اراده ای وجود ندارد دوست حسابدار ساده بنده با 10 سال سابقه در ... ماهیانه 17 میلیون تومان حقوق میگیرد بالاخره باید این هزینه ها از جیب مردم پرداخت بشود
ناشناس۱۴۵۱۵۲۳۰۴:۲۹:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۹
مقاله شما دقیقا مثل این است که بگویید روز خوب است به شرط اینکه شب نباشد، شب خوب است به شرط اینکه روشن باشد. همه این داستان را شنبده ابد که کره جنوبی همزمان با ایران شروع به خودرو سازی کرد ولی این را یادمان رفت بپرسیم که کجای کشور ما شبیه کره جنوبی است که توقع داشته باشیم خودروساز ما شبیه ان باشد،. کدام صنعت ما کارآمد است که از فساد این یکی ناراحتیم و در آخر اینکه از دویست کشور دنیا،. بیست کشور هم خودروساز نیست، وقتی نمی توانیم نسازیم
امیر۱۴۵۱۵۲۴۰۴:۲۹:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۲۹
آقای نویسنده!! شرکتی که محصولات ۲ سال دیگرش را هم پیشفروش کرده است به مرحله فروپاشی میرسد؟؟!!! کاملا کلی گویی شده و برای این به زعم شما فروپاشی!! دلیل نیاورده اید و به ذکر این که به نظر میرسد نفس های این شرکت به شماره افتاده بسنده کرده اید!
ناشناس۱۴۵۱۶۹۳۰۹:۴۹:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۲۹
دوست عزیز. صحبت شما مثل این است که دارید به یک جنگل نگاه می کنید و می گویید از بس درخت وجود دارد نمی شود جنگل را دید!
علیرضا۱۴۵۱۷۴۹۱۰:۵۵:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۲۹
بله برای دوسال آینده پیش فروش کردن ولی مساله اینه که پول های پیش فروش رو خرج کردن و محصولی هم برای تحویل ندارن
ناشناس۱۴۵۱۵۳۶۰۵:۳۸:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۲۹
باید باید باید هیچ
ناشناس۱۴۵۱۵۵۴۰۶:۵۹:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۲۹
تنها راه برای اصلاح وضعیت شرکتهای ایران خودرو ، سایپا ، ...... این است که بر اساس قوانین تجارت ، تولید ، ...... اداره شود و نه میل و اراده دولتی ها .
علی۱۴۵۱۵۵۶۰۷:۰۳:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۲۹
با تشکر از نکات یاد شده اما فروپاشی ایران خودرو همراه با سایپا خیلی وقت است که شروع شده و فقط با تزریق نقدینگی از سوی دولت به این پیکر بی جان قدری به تاخیر می افتد . دلیل آن هم انحصار بازار نزد ایشان و روابط پنهان ایشان با مدیران است که مصرف کننده وسط سالها است فراموش شده . مدیر لایق خارجی یا اموزش دیده در کارخانه‌های اروپا یا آسیا محال است به کار گمارده شود چون سیستم ما اجازه شایسته سالاری را نمی‌دهد .
رضا۱۴۵۱۶۱۹۰۸:۴۰:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۲۹
...قبلا لیستی را دیدم که 150 نفر عضو هیات مدیره ایران خودرو بودند یعنی هرکس پارتی یا سابقه مدیریتی قبلی داشت خود را عضو نموده بود . حالا حساب کنبد اگر هرکدام ماهی 25 تومن حقوق بگیرند چقدر بودجه می خواهد و خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.....
حسن۱۴۵۲۳۷۰۲۱:۴۱:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۲۹
دقیق مشکل همین است ساختار سازمانی یک شرکت یک هرم است لایه ذخیم مدیران میانی این هرم را از ارتفاع کشیده میکند اغلب این لایه میانی بودو نبودشان فرقی ندارد و در جمموع حقوق و منابعی بسیار بیشتر کف هرم (کارگران واقعی که کار نهایی را انجام میدهند) مصرف میکنند . متاسفانه این مشکل کشیده شدن عمودی هرم در اغلب سازمان های شبه دولتی ایران وجود دارد و نفس منابع و چابکی سازمان را میگیرد . اغلب افراد این لایه میانی هم ، افراد خاص و با روابط هستند نمیتوان این افراد را مانند یک کارگر حذف کرد. برخی اوقات حتی حذف یک نفر از این لایه ذخیم میانی ، برای رئیس سازمان، مشکل ساز میشود ... . شبیه اتفاقی که قبل تر در صدا وسیما افتاد و در نهایت به اخراج/استعفا خود رئیس منجر شد
ناشناس۱۴۵۱۶۲۶۰۸:۴۹:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۲۹
نظر کارشناسی جالبی بود. باید بازهم از کارشناسان دیگر را هم تجمیع کرد.
ناشناس۱۴۵۱۶۷۳۰۹:۲۷:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۲۹
باید مجانی به تویوتا واگذارش کنید وسلام
ناشناس۱۴۵۱۷۰۱۱۰:۰۳:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۲۹
آره بره تویوتا رو هم به گند بکشه..
یه الفی۱۴۵۱۷۲۵۱۰:۳۵:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۲۹
هر کاری کنیم ایران خودرو و سایپا چون اختاپوشی در فضای اقتصاد قابل اصلاح نیستند بلکه بیاد آنها را واردار به اصلاح کنیم که راهش ورود خودروساز خارجی است خودروساز خارجی باید اجازه حضور در خاک کشورمان و تولید داخلی در سایت جدیدی را پیدا کند تا در فضای رقابتی ایران خودرو سایپا یا حذف شده و یا با شرایط اقتصادی خود را سازگار کنند.
ناشناس۱۴۵۱۸۳۱۱۲:۱۵:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۲۹
احتمالا این بابا با خصوصی سازی ها جیک و بکی دارد همون قطعه سازهایی که که با حمایت های بی حساب ایران خودرو شدن قطعه ساز و حالابا کمک عوامل مفسد خود در کمین مادر خود خیز برداشته اند
ناشناس۱۴۵۱۹۱۷۱۳:۱۳:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۲۹
وقتی نویسنده مقاله صحبت از نظارت مستمر قوه قضائیه بر واگذاری ایران خودرو می کنه یعنی اینکه خودش مخالفه فساده و داره راهکار ارائه میده. ای کاش بعضی ها ادبیات شون رو اصلاح می کردن. خودروسازی مون پیشکش!
ناشناس۱۴۵۲۰۱۸۱۴:۳۴:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۲۹
باید کارخانه‌های سایپا و ایران خودرو را خراب کرد ودر زمین هایش گندم کاشت
ناشناس۱۴۵۲۰۲۶۱۴:۴۵:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۲۹
اگر خودروسازان سهام سود دهی دارند،چرا از بیت المال کمک بلاعوض میگیرند و زیان انباشته دارند ها ها ها ها!
ناشناس۱۴۵۲۰۳۰۱۴:۴۸:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۹
متأسفانه در صنعت ما که شاهد فروپاش یکی پس از دیگری آنها هستیم‌راهی بجز استفاده از تجربیات شرکتهای پیشرفته نیست. یعنی مدیریت را با کمک مدیران بازنشسته غربی یا شرقی ادامه داد. والا اقتصادی که دنبال تحقق آرمانهای انتزاعی باشد وضعش بهتر از این نخواهد بود. صنعت باید پیشرفت کند آن هم به هر قیمتی. چون دیگه بدتر از این وضعیتی که ملت دارن زیر ضررهای اقتصادی جان و مالشونو از دست میدن نمیشه.
ناشناس۱۴۵۲۳۶۶۲۱:۳۸:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۲۹
تا وقتی تحریم هستیم این تئوری ها کارساز نیستند.
ناشناس۱۴۵۲۹۱۴۱۱:۳۰:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۳۰
واردات مدیر لایق از خارج مبارک ترین اتفاقی است که برای این مملکت ممکن است بیفتد .بعد 40 سال به نشرم وقتشه قبول کنیم ما اینکار نیستیم
ناشناس۱۴۵۴۰۷۰۱۰:۰۲:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۳۱
خلاصه ... قیمتهای واقعی خودرو از نظر من (در بالاترین حالت): پراید 10 میلیون سمند بیست میلیون پژوپارس و 206؛ بیست و پنج میلیون دنا 28 میلیون هیوندایی و رنو مدلهای مختلف از 80 الی 150 میلیون بنز و بی ام دبلیو و فولکس مدلهای مختلف از 150 تا 250 میلیون البته صفر کیلومتر.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین