ممنوع‌التصویرها چرا تصویرشان ممنوع می‌شود؟

محسن کریم‌پور،   3990207067 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
ممنوع‌التصویرها چرا تصویرشان ممنوع می‌شود؟

در چند روز اخیر بر سر پخش یا عدم پخش مجموعه «زیرخاکی» از صدا و سیما حاشیه‌های ایجاد شد. ماجرا از چند ماه پیش شروع شد که ویدئوهایی از مراسم عروسی فرزند یکی از بازیگران سینمای ایران در فضای مجازی منتشر شد و پس از آن شایعاتی مبنی بر عدم پخش مجموعه زیرخاکی به‌دلیل حضور  این بازیگر در این مجموعه منتشر شد.

این ماجرا با آغاز پخش این سریال پایان یافت اما موضوع مربوط به این خانم بازیگر یعنی گوهر خیراندیش نخستین مورد از این اتفاقات نیست و آخرین مورد هم نخواهد بود.هنرمندان زیادی در زمان‌های مختلف به‌دلیل انتشار یک تصویر یا ویدئو و یا یک اظهارنظر ممنوع‌التصویر شده‌اند.

به دنبال آن هم موارد متعددی بوده است که یک فیلم یا سریال به‌دلیل ممنوع‌التصویری یک بازیگر که در آن فیلم یا سریال بازی کرده است برای همیشه در صدا و سیما بایگانی شده است. در پس همه این اتفاقات یک پرسش همیشه مطرح بوده است: ملاک ممنوع‌التصویر کردن افراد در صداوسیما چیست و چه کسی این ملاک‌ها را تعیین می‌کند؟

قاعدتا برای چنین امر خطیری که ممکن است سرنوشت هنری افراد را عوض کند یا نتیجه تلاش های انجام گرفته در تولید یک مجموعه را بایگانی کند باید دستورالعمل واضح و شفافی وجود داشته باشد و مطابق آن درباره عملکرد افراد قضاوت شود. نه فقط باید شاخص‌های واضحی برای ممنوع‌التصویر کردن هنرمندان وجود داشته باشد بلکه هنرمندان هم از آن شاخص‌ها مطلع شوند.

علت این مسئله هم روشن است چون به بیان علما «عِقاب بِلا بیان» قبیح است. یعنی فرد پیش از تنبیه باید به زشت بودن یک فعلی آگاه شده باشد. اگر یک هنرمند را از ضوابط حاکم بر صدا و سیما آگاه نکرده باشیم نمی‌توانیم او را به‌دلیل رعایت نکردن ضوابط، ممنوع‌التصویر کنیم.

متاسفانه در حال حاضر به نظر می‌رسد چنین دستورالعملی یا اتفاق نظری در  صدا و سیما وجود ندارد. در نتیجه شاهد اعمال سلیقه درباره هنرمندان مختلف هستیم. سلیقه‌ای که به نظر می‌رسد گاه از ناحیه دستگاه‌هایی خارج از این سازمان نیز به صدا و سیما تحمیل می‌شود.

دلایلی که باعث ممنوع الکاری هنرمندان می‌شود قاعدتا یا مربوط به شئونات شرعی و عرفی است یا مربوط به ضوابط سازمانی است و یا ماهیتی سیاسی و امنیتی دارد و به نظر می رسد که تقریبا در همه این حوزها شاهد اعمال سلیقه نیز هستیم و ضوابط  ابعاد مربوط به تصمیم گیری در این زمینه چندان که باید روشن نیست. این موضوعی است که محمد سرافراز رئیس سابق سازمان صداوسیما نیز در گفت‌وگویی با روزنامه شرق در اسفند ۹۷ به آن اشاره کرده بود: «بخشی از دخالت‌های خارج از سازمان اين بود كه دستگاه‌های امنيتی می‌گفتند اينها ممنوع‌الكار و ممنوع‌الورود به سازمان شوند. من با اين حرف مخالفت ندارم؛ چون يك دستگاه امنيتی وظيفه دارد در اين موارد تحقيق كند و نظر بدهد؛ ولي مشكلی كه اتفاق افتاد، اين بود كه مثلا بايد فهرست شفاف و روشنی از هنرمندان و كارشناسانی كه ممنوع‌الورود و ممنوع‌الكار بودند، وجود می‌داشت كه وجود نداشت. چيزهای پراكنده‌ای بود که شامل چند هزار نفر می‌شد... فهرست منسجمی نداشتند و ... برخی از آنها هم از دنيا رفته بودند. بعد از مدت‌ها اين کار را کردند كه آن هم دقيق نبود. در‌حالی‌که مسئوليت و پاسخ‌گويی در اين حوزه با رئيس صداوسيما بود.» 

با توجه به موافقت صریح سرافراز با ورود نهادهای امنیتی به تصمیم گیری در زمینه ممنوع الکاری به نظر می رسد منظور او در این بخش از گفت‌وگو اشاره به روشن نبودن فهرست و دلایل احتمالی «امنیتی و سیاسی» و دقیق نبودن آن‌هاست، اما واقعیت این است که ممنوع الکاری در صدا و سیما لزوما به دلایل سیاسی و امنیتی رخ نمی دهد و گاه فشارهای نهادهای فرهنگی دیگر در جامعه یا حتی برخی جوسازی های سیاسی از سوی جریان ها یا افراد سیاسی پرنفوذ نیز در این امر موثر است که طبیعتا باید برای آن سازوکار تعریف کرد و نباید تصمیم گیری در این زمینه را به جو غالب در جامعه سپرد. 

البته مساله ورود نهادهای امنیتی به حوزه فرهنگ و هنر و حدود اختیارات آن ها نیز خود موضوع مستقلی است که محل اختلافات و ابهاماتی دیگر است. مثلا برخی معتقدند تمامی تصمیمات مربوط به ممنوع الکاری یا محدودیت های کاری اهالی فرهنگ و هنر را با هر ماهیتی که دارد می بایست بر عهده نهادهای امنیتی گذاشت و برخی دیگر قایل به این امر نیستند. اما آنچه مسلم است و در بیان رییس سابق صدا و سیما و البته اغلب کارشناسان فرهنگی نیز به چشم میخورد لزوم ایجاد ضوابط شفاف و روشن در همه این زمینه هاست.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۲۸۴۹۵۰۰:۲۶:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۸
یک خطکش برداشتید هر کسی تو خط و طبق عقیده و نظر شما نباشه بلافاصله او را خارج از خط خود میدانید و بلافاصله یا او را ضد انقلاب و وابسته به جبهه عبری عربی غربی می نامید یا وی را ممنوع التصویر میکنید!!
ناشناس۱۴۲۸۷۷۵۱۱:۰۹:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۸
خان هنرمند مسنی در خارج از کشور در عروسی دخترش شادی کرده، اینجا باید کفاره داده و ممنوع الکار شود! مگر جنایت کرده؟ کجای دنیا همچین کارهایی می کنند که عده ای در اینجا می کنند؟؟؟
ناشناس۱۴۲۸۹۱۹۱۲:۵۹:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۸
این خانم هنرمند!! شما وقتی میداند حساسیت وجود دارد بی جا می کند این رفتارها را بروز می دهد که به صورت رسمی هم منتشر می کند هم عکس دسته جمعی و هم فیلم ان را
ناشناس۱۴۲۹۰۴۶۱۴:۴۶:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۸
خوب کاری کرده. من هم اگر بودم همین کار را می کردم.
ناشناس۱۴۲۸۹۲۲۱۳:۰۲:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۸
در هر جای دیگر دنیا بود و این جور قوانین داشته باشد ان خانم بازیگر از فیلم سازی حذف می شود و دیگر کار به او نمی دهند ولی در اینجا مانند خیلی دیگر کارها رفتار شل کن وسفت کن داریم
ناشناس۱۴۲۹۰۵۰۱۴:۴۸:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۸
آخه موضوع اینکه در هیچ جای دنیا به جز ایران رقص ممنوع نیست !!!!!!!
ناشناس۱۴۲۹۸۹۱۱۲:۱۷:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۹
مثلا کجای دنیا
ناشناس۱۴۲۸۷۸۴۱۱:۲۱:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۸
در طی سالیان، بسیار افراد دانشمند و نابغه ای که یا خانه نشین شدند یا به خارج مهاجرت کردند. هنرمندانی هم بوده و هستند که همین کار را کرده اند.
ناشناس۱۴۲۸۹۱۰۱۲:۵۵:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۸
وبسیاری دیگر از دانشمندان بازگشته اند ولی چون رسانه ای نمی شود و فقط رفتن ها رسانه ای ذهن شما یک طرفه می رود
ناشناس۱۴۲۹۰۵۳۱۴:۵۰:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۸
اینی که تو داری ترسیم می کنی مثل جاده چالوس در ابتدای تعطیلات آخر هفته است!!!!
ناشناس۱۴۲۸۷۸۶۱۱:۲۳:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۸
عده ای با برقراری ضوابط من درآوردی برای خود و هم فکرانشان حاشیه امن درست کرده اند!!!
ناشناس۱۴۲۸۸۱۰۱۱:۳۸:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۸
خوب این ها که صد تا کار خلاف می کنند چرا باز از خط کش عبور می کنند وبازی می کنند؟
ناشناس۱۴۲۸۸۷۸۱۲:۲۷:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۸
اگر دوباره بازی می کنند نمونه ای از مدیریت جزیره ای و سلیقه ای در کشور است که امروز یک تصمیم و فردا یک تصمیم دیگر
ناشناس۱۴۲۸۵۱۲۰۱:۰۸:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۸
-- آقا سينا ! مي بينم دوسه تا تصوير بزرگ از هنرپيشه ها به ديوار زده اي ، ... خب ! ... ميگم كه حالا كه دوستدار پروپاقرص هنر هفتم هستي به نظرم بايد تصاويري از اساتيد و پيش كسوتان هم در كنارشان ... --- درسته دوست عزيز ! ... چشم !! ... اما قضيه اينه كه اين ها از ممنوع التصويري ها هستند ، ... تصويرشان ممنوع شد ، من هم عكس شان زدم به اتاقم !!! --- عجب !! ... كه اين طور !! ... پس بگووووو !!!
ناشناس۱۴۲۸۵۱۳۰۱:۱۱:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۸
تا زمانی که کار به این جور افرادی که قوانین ساده را رعایت نمی کنند می دهید منتظر رفتارهای بدتری از این جماعت باشید در ضمن اگر می خواهید برخورد کنید برخورد کنید و اگر هم نمی خواهید برخورد کنید با هیچ کس برخورد نکنید و نه با تصمیمات جزیره ای در تلویزیون و یا سینما
ناشناس۱۴۲۸۷۴۴۱۰:۳۳:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۸
جامعه از سلیقه پیروی نمی کند حتی اگر گروهی بر سلیقه خود نام قانون بگذارد و اسلحه و زندان هم در اختیار داشته باشد و مشکلی هم با گرو گرفتن جان و مال و آبروی انسان نداشته باشد!
ناشناس۱۴۲۸۵۴۸۰۳:۱۸:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۸
چون هر چبزی توواین کشور باب میلتون نباشه ممنوعه خودتون را کلید دار بهشت میدونید
ناشناس۱۴۲۸۸۱۴۱۱:۴۲:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۸
تو همونی نیستی که وقتی می خواهی بروی شمال از گارد و خاک ریز عبور می کنی؟ پس خوش باش با میلت
ناشناس۱۴۲۸۵۵۷۰۳:۵۹:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۸
نویسنده این متن تمام سعی و تلاشش را کرد که بگوید ممنوع التصویری باید سیستماتیک شود و پرتوکل مشخصی داشته باشد. ای کاش این مساله مطرح می‌شد که اصلا چرا ممنوع التصویری باید باشد. ممنوع التصویری یک بازیگر بسیاری مواقع حتی تنبیه شخصی آن فرد نیست و یک گروه را که ماهها تلاش به ساخت یک اثر کرده اند و مردمی را که از دیدنش محروم می‌شوند تنبیه می کند.
ناشناس۱۴۲۸۸۴۵۱۲:۰۰:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۸
چون شما از انها تقلید می کنی و بدون این که خودت بفهمی رفتار انها را تکرار می کنی پس باید برای چند دفعه تذکر و اگر اثر نکرد در تمام کارهای اینده حذف شوند و بایکوت شوند
ناشناس۱۴۲۸۵۸۰۰۶:۱۳:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۸
ممنوع الکار؟ فارسی را پاس بداریم
ناشناس۱۴۲۸۸۴۱۱۱:۵۷:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۸
شما اگر راست می گویی کلمات جدید بیگانه به کار نگیر نه کلمات قدیمی
عزیز۱۴۲۸۹۶۲۱۳:۴۲:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۸
درزبان فارسی الکارنداریم .فارسی راپاس بداریم
ناشناس۱۴۲۹۸۹۴۱۲:۲۱:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۹
عزیز جان دلبندم منظور ایشان همینی بود که شما نوشتی
ناشناس۱۴۲۸۵۹۹۰۷:۵۴:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۸
متاسفانه صدا و سیما هم مثل صدها سازمان دیگر هیچ چارچوبی برای ممنوع الکار کردن افراد ندارد. مگر برنامه 90 با آنهمه بیننده و درآمد برای صدا و سیما چگونه از بین رفت با حضور جوانکی به واسطه آقازاده بودن و بدون دلیل منطقی حتی برای بینندگان و چون ایشان با آقای فردوسی پور حال نکردند این برانه با ده ها میلیون بیننده رو حذف کردند. اگر می خواهنید در مورد فرایند تصمیم گیری در این حوزه کار کارشناسی کنید کافی است این مورد را بررسی کنید.
ناشناس۱۴۲۸۸۲۴۱۱:۴۷:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۸
نیازی به بررسی نیست چون این اقازاده شما فقط دستورات را اجرا کرده و هر مدیری حق دارد نسبت به برنامه سازی زیر مجوعه اش تصمیم گیری کند
ناشناس۱۴۲۸۶۱۶۰۸:۴۰:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۸
زیرا خودمان را قیم مردم میدانیم و زندگی خصوص مردم را نیز زیر زره بین میگیریم . به این آقایان چه ربطی دارد که افراد در منزل ،مهمانی خانوادگی وزندگی خصوصی شان چه میکنند ؟؟ کاش کسی پیدا میشد صحنه های جمع خانوادگی خودشان را در جامعه پخش میکرد تاچهره زشت تزویر وریا بیشتر عیان میشد.
ناشناس۱۴۲۸۷۴۸۱۰:۳۸:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۸
خخخخه جمع خانوادگی!!!!!!
مجتبی۱۴۲۸۶۲۰۰۸:۴۴:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۸
اگر بی حجابی بد است چرافیلمهای خارجی راپخش می کنید؟ اگرخوب است چرا به خودیها گیر الکی می دهید؟ قبول کنید درتناقضات بیخود و بدیهیات سیر می کنید. داشتن حجاب نه اصول دین است نه فروع دین ! مسئله ای کاملاً شخصی است. قرائت من درآوردی از دین نتیجه اش سردرگمی متولیان امور فرهنگی واجتماعی است.
ناشناس۱۴۲۸۸۲۲۱۱:۴۵:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۸
خیلی به خودت فشار نیاور چون حجاب همه جا اجباری است ولو قوانینش کم و زیاد باشد در کشورها و به ما ربطی ندارد که یکی مثل تو دنیا پرستی را قبول کردی و میخواهی قوانین دین را عوض کنی بر میل شخصی که از 150 سال پیش کمپانی ها با اوردن زن ها به بیرون از خانه و بی حجاب کردنشون می خواهی همان راه انها را بروی
ناشناس۱۴۲۸۹۷۰۱۳:۵۲:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۸
کجا حجاب اجباری است ؟؟ منظور شما از بی حجابی لخت و عریان مادر زاده که در کل دنیا کسی که با این شمایل از منزل خارج بشه به بیمارستان روانی هدایت می شه ولی تصمیم گیری در مورد لباس مردم به زور دگنک و به سلیقه ی شما فقط در ایران رایجه تمام کشورهای مسلمان از جمله عربستان مهد اسلام حجاب اختیاری دارند خدا هم در قران حجاب را فقط به همسران پیامبر و زنان مومن توصیه کرده نه اجبار در کل قران و سیره پیامبر حتی یک مجازات برای بی حجابی نیست ولی شماها گشت ارشاد راه انداخته اید و به نام خدا و پیامبر زندان می کنید و شلاق می زنید
ناشناس۱۴۲۸۸۸۱۱۲:۳۳:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۸
به خدا اگر در مدینه فاضله تو برعکس بود و حجاب کامل در انجا جز قانون می بود و همه باید رعایت کنند و این جا جز قانون نبود خود تو این جا می امدی و می گفتی باید ما هم مانند انها شویم در ضمن چرا در برخی کشورهای مدینه فاضل تو داشتن حجاب در مدارس و دانشگاه غیر قانونی است؟! انجا که خوب هستند و سردرگمی ندارن!!!
ناشناس۱۴۲۸۶۴۵۰۹:۲۸:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۸
مقاله سخیفی بود، آیا هنرمند نمیداند دعوت ابی و آن عکسها و رفتارها خلاف است؟
ناشناس۱۴۲۸۷۰۴۱۰:۰۲:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۸
تحلیل درستیه باید چارچوب مشخص باشه الان همون ممنوع التصویرها میتونن ادعا کنن که ما نسبت به حدود اطلاعی نداشتیم و البته حق هم دارند باید یک منشور و ضوابط اخلاقی و رفتاری برای همه کارکنان صداوسیما تهیه شود
ناشناس۱۴۲۸۸۵۳۱۲:۰۵:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۸
صدا سیما تکلیفش رو مشخص کنه با خودش، بی حجابی و شرکت در مراسم به این شکل در بین هنرمندان رایج است، این که مدام به چنین دلایل مسخره ای برنامه ها و فیلم و سریال ها حذف می شوند. تا کی می خواهد ادامه پیدا کند، یه دادگاه تفتیش عقاید برگزار کنید کل سینما و تلویزیون رو پاک سازی کنید ؟ ملت رو مسخره خودتون کردید
مانی۱۴۲۹۳۴۲۲۰:۰۸:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۸
تو رو خدا رامبد جان را به تلویزیون برگردانید جان هر کس دوست دارید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین