سقوط آزاد قیمت نفت آمریکا به روایت دو شبکه عربی

گروه جهان الف،   3990202044 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

 در حالی که سقوط تاریخی قیمت نفت آمریکا بازارهای جهانی را شوکه کرده، مهم ترین سوال موجود این است که این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و چه تاثیری بر اقتصاد دنیا خواهد گذاشت.

سقوط آزاد قیمت نفت آمریکا به روایت دو شبکه عربی

به گزارش الف، پایگاه خبری شبکه المیادین در گزارشی به بررسی پیامدهای افت تاریخی قیمت نفت برنت شمال پرداخت و نوشت که پیامدهای ویروس کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد جهانی و کشمکش‌های سیاسی که آمریکا در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور طراحی کرده به علاوه اختلافات میان عربستان و روسیه در نیمه اول سال جاری میلادی و همچنین عدم دستیابی به توافق سریع برای کاهش قیمت نفت عوامل مهمی بود که باعث افت شدید  قیمت‌ها در بازار نفت شد.

این گزارش در ادامه به این سوال پاسخ می دهد که چرا نفت آمریکا بیشترین تاثیر پذیری را از این اتفاقات داشته و افق پیش روی اقتصاد این کشور در پی این افت شدید چگونه خواهد بود. الجزیره در این مقاله تاکید می‌کند که بحران کنونی در نتیجه کاهش درخواست‌ها برای نفت از ابتدای سال جاری میلادی به ویژه بعد از تحولات سیاسی و امنیتی موجود در منطقه خلیج فارس آغاز شد که باعث افت اندک قیمت نفت در بازارهای جهانی شد، اما انتشار اپیدمی کرونا ویروس که از چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت دنیا آغاز شد، پیش بینی برای کاهش قیمت نفت را محتمل‌تر از گذشته کرده بود.

به نوشته این گزارش در سایه این تحولات بود که اختلافات بین روسیه و عربستان نیز باعث شیب تندتر کاهش قیمت نفت شد و افزایش تولید نفت از سوی تولیدکنندگان بزرگ نفتی نیز به این بحران دامن زد. البته تمامی این اتفاقات در صورتی که شیوع اپیدمی کرونا در دنیا فراگیر نمی‌شد و روند حمل و نقل و صنعت در کشورهای جهان به تعطیلی نمی کشید، نمی توانست این افت تاریخی را در قیمت نفت رقم بزند،  این در حالی است که تولید کنندگان نفتی و به ویژه عربستان سعودی آمادگی لازم برای انبار مقادیر فراوان نفت تولید شده را ندارند و به این منظور مجبور هستند با هزینه‌های بالا، نفت‌کش های بزرگ را  اجاره کنند.

المیادین افزایش قیمت نفت بعد از توافق نشست اوپک پلاس  در ۱۲ آوریل مبنی بر کاهش 10 درصدی تولید نفت یعنی 9.7 میلیون بشکه‌ای طی دو ماه آینده نیز نتوانست مقاومت زیادی در برابر این رود داشته باشد.

بر اساس این مقاله در شرایطی که انبار های تولید کنندگان نفتی مملو از نفت بود، ۲۱ آوریل یعنی زمان پایان قراردادهای نفتی ماه می فرا رسید و همین موضوع پیمانکاران کوچک در بازارهای نفت و مصرف کنندگان جزء را مجبور کرد تا قراردادهای خود را به فروش بگذارند. آمریکا به تنهایی ۱۵ درصد از ذخایر پشتیبانی و پیمانکاران نفتی دنیا را در اختیار دارد و این تحولات تاثیر عمده ای بر بازار این کشور داشته است.

به نوشته این گزارش گرچه افت شدید نفت در شرایط کنونی مرحله‌ای و موقت است، اما این قیمت در صورت افزایش نیز زیر رقم ۲۰ دلار برای هر بشکه باقی خواهد ماند، علاوه بر اینها افزایش قیمت نفت به بازگشت روند طبیعی به حیات اقتصادی دنیا و آغاز حمل و نقل و همچنین سرعت این بازگشت بستگی دارد و این موضوع نیز به چین مربوط می شود که  به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت با چه سرعتی روند تولیدات و صنایع خود را آغاز کند. به این ترتیب به نظر می‌رسد هفته‌های آینده، هفته‌های سرنوشت ساز خواهد بود و در صورت فروکش کردن ویروس کرونا و بازگشت حیات صنعتی کشورهای جهان قیمت نفت تا حدودی بهبود پیدا خواهد کرد، اما در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، ماه‌های آینده نیز این رکود ادامه پیدا خواهد کرد.

الجزیره: روزانه ۱۰ میلیون بشکه اضافه در انتظار نفت آمریکا
پایگاه خبری الجزیره نیز به نقل از  برخی تحلیلگران مسائل نفتی به بررسی این پدیده پرداخته است. احمد النعیمی تحلیلگر مسائل نفتی در گفتگو با الجزیره تاکید کرد که ذخیره انبارهای نفتی آمریکا به بالاترین حد خود رسیده و تنها طی یک هفته ۱۹ میلیون بشکه نفت در آمریکا متراکم شده است. این موضوع باعث شده نفت آمریکا به رقم کمتر از ۱۵ دلار در هر بشکه برسد و البته این افت قیمت همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد که حجم نفت انباشت شده در نفتکش‌ها بالغ بر ۱۶۰ میلیون بشکه است که باعث تراکم زیاد نفت در بازارهای فروش شده و قیمت آن را کاهش داده است. بنا بر اعلام این تحلیلگر مسائل نفتی قیمت نفت در آن واحد با فشارهای گسترده عرضه و تقاضا در آن واحد مواجه شده که این اتفاق تاکنون بی سابقه بوده است.

به نوشته الجزیره احمد بدر الکوح دیگر کارشناس نفتی معتقد است که افت شدید کنونی روندی پیش بینی شده بود و مشخص بود که افزایش قیمت نفت بعد از توافق اوپک پلاس موقتی است و قیمت‌ها بار دیگر افت خواهد کرد. وی ادامه داد که هنگامی که قبل از توافق اخیر قیمت‌ها اندکی افزایش پیدا کند، کشورهای مختلف اقدام به انباشت مقادیر فراوانی نفت کرده بودند و همین موضوع شیب نزول قیمت را  افزایش داده است.

النعیمی به الجزیره گفت که در حالی که کشورهای تولید کننده نفت وعده کاهش ۲۰ میلیون بشکه ای نفت برای بهبود قیمت را داده اند، اما پیش بینی ها نشان از کاهش تقاضای نفت به مقدار ۳۰ میلیون بشکه در روز در می آینده است و این روند باعث می‌شود عرضه مازاد به رقم  ۱۰ میلیون بشکه برسد و به این ترتیب قیمت ها همچنان کاهش خواهد داشت. علاوه بر اینکه تا زمانی که بحران ویروس کرونا به پایان نرسد، تقاضای نفت با افت مواجه خواهد بود و همین موضوع نیز بر روند قیمت‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

به این ترتیب در سایه استمرار شرایط کنونی بازگشت قیمت نفت به مرز ۴۰ دلار که قبل از پایان سال جاری میلادی بر این اساس بود،  بعید به نظر می رسد و حتی برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که قیمت نفت خام آمریکا به سطحی پایین‌تر از سطح کنونی نیز خواهد رسید. 
  
 
 
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۲۱۸۹۳۱۰:۴۱:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲
باید دید چه سیاستی پشت کاهش قیمت نفت است
ناشناس۱۴۲۱۹۸۸۱۱:۵۷:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۲
هیچ سیاستی نیست. صنعت جهان به علت کرونا تعطیل شده است. مصرف نفت دنیا از 105 میلیون بشکه در روز به 30 میلیون بشکه کاهش یافته.
ناشناس۱۴۲۲۱۸۲۱۴:۳۶:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۲
امریکایی ها با تحریم صادرات نفت ایران را صفر کردند حالا خودشان با کرونا دچار سقوط آزاد قیمت نفت شدند و روزهای سختی در انتظار آنها خواهد بود.
ناشناس۱۴۲۲۴۱۷۱۷:۵۱:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۲
به سبک رائفی پور: چون در سال ۲۰۲۰ این اتفاق افتاده جمع ارقام ۴ میشود که ۱۵ تا از ۱۹ سمبل فراماسونری کمتر است و نشان میدهد فراماسونرها از ۱۰۰ هزار سال پیش تعیین کرده بودند که اینطور شود.
ناشناس۱۴۲۲۶۰۸۲۱:۰۸:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۲
کار خدا را ببین . اینها که می خواستند صادرات تفت ایران صفر بشه حالا نه تنها خودشون دیگه نفت صادر نمی کنند بلکه یک پولی هم می دهند تا نفت را ببرند . خدا جای حق نشسته
ناشناس۱۴۲۱۹۰۷۱۰:۵۲:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۲
با این صفر شدن قیمت نفت در امریکا و دنیا نون تو خرید سهام کارخانه های سیمان ایران است. مصرف سیمان ایران به زودی خیلی بالا میره!
ناشناس۱۴۲۲۲۱۱۱۴:۵۹:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۲
دلال صفت هیس کن... هیسسسس
ناشناس۱۴۲۱۹۲۴۱۰:۵۹:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۲
قیمت نفت حداقل تا پنج سال دیگر زیر 40 یا 30 دلار باقی خواهد ماند و بعد از ان نیر به تدریج به زیر بیست دلار خواهد رسید. دیگر امکان نداره که نفت 100 دلاری را ببینیم. یکی از بزرگترین مشخصات نفت شیل انست که با هزینه خیلی کم می توان چاههای ان را از خط تولید خارج کرد و به محص افزایش تقاضا و قیمت ظرف کمتر از ششماه یا چاه جدید زد یا چاههای بسته شده را دوباره فعال کرد. از طرف دیگر بعد از کرونا دنیا بیش از پیش به سوی تکنولوژی مصرف بهینه و ماشینهای برقی و کاهش رشد اقتصادی چین و اسیا خواهد رفت که همگی یعنی ادامه انباشته شدن انبارهای نفت دنیا و ارزانی ان برای دهه ها. حیف که از فرصت نفت 120 دلاری و 60 دلاری نتوانستیم استفاده کنیم غیز ار برخی افراد که رانتش کردند و تمام
ناشناس۱۴۲۱۹۳۵۱۱:۰۷:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۲
نفت ایران هم بشه2دلار چی میشههههه
ناشناس۱۴۲۱۹۹۰۱۱:۵۹:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۲
فعلا که بنزین در ایران هنوز لیتری 3000 تومان است!!!!!
ناشناس۱۴۲۲۱۰۳۱۳:۲۹:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۲
چرامنفی دادین سختتون شد????
ناشناس۱۴۲۲۱۸۴۱۴:۳۸:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۲
ایران در حال حاضر صادرات نفت ندارد و کاهش قیمت نفت هیچ تاثیری در اقتصاد ما ندارد.
ناشناس۱۴۲۲۲۲۵۱۵:۱۲:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۲
آنجا تعدادی میلیاردر طرفدار ترامپ دچار ضرر هنگفت شدند مسلما چند هزار نفر از طبقه متوسط نیز آسیب خواهند دید ولی ارزش دلار که زندگی چند صد میلیون آمریکایی به آن بستگی دارد به دلیل اقتصاد بسیار دانش محور، قوی و صد البته فساد ستیز آنجا نه تنها ضره ای کاهش نیافت حتی کمی افزایش داشت! در ایران به دلیل اقتصاد لحظه ای و بدون پشتوانه دانشی و تحت سلطه انحصار و فساد، چند هزار میلیاردر پول هنگفت تری به جیب خواهند زد و ریال بی ارزش باز هم سقوط خواهد کرد و زندگی میلیون ها ایرانی از این هم بدتر خواهد شد.
ناشناس۱۴۲۱۹۸۰۱۱:۵۵:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۲
بنزین باید بشه لیتری دویست تومن
ناشناس۱۴۲۲۲۹۰۱۶:۰۳:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۲
ما خیلی قوی هستیم . بدبخت آمریکای ها از گرسنگی خواهند مرد .
ناشناس۱۴۲۲۳۱۴۱۶:۲۰:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۲
بنزین و برق وگاز باید به یک دهم قیمت فعلی برسد
علی 671۱۴۲۲۳۴۷۱۶:۵۲:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۲
نفت در دنیا ارزان شده .برای ماکه این 200یا 330بشگه که صادر می کنیم با کم وکشته هاش و کرایه زیان هم می کنیم ولی جریمه ارزان شدن نفت را ما خودمان مردم به دولت با خرید بنزین لیتری 1500 تا 3000 تومان می پردازیم .بنزین در دنیا لیتری 330تومانشده و کشور ما 1500تا3000تومان .حالا هیچکس زبان ندارد که چرا ما گران می خریم و دولت گران می فروشد به مردم خودش به خودشان که روی نفت خوابیده اند .گران می خریم و هر روز اجناس گرانتر هم می شوند و دلار از مرز 16000عبور کرده چرا ؟ کسی هم پاسخگو نیست .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  4. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  8. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  9. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  10. درباره توبه تتلو

  11. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  12. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  13. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  14. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  18. تضادی عجیب و پر ابهام!

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  22. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  23. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  24. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  25. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

آخرین عناوین