«نيم دانگ پيونگ يانگ»؛ رضا امیرخانی؛ نشر افق چرا بايد «نيم دانگ پيونگ يانگ» را خواند؟

محمدرضا زائری،   3990127111 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اميرخاني هم بسيار اهل سفر است و عادت به خوابيدن در يك كلبه ساده و محقر روستايي دارد و هم گرفتار اداره كارهاي اقتصادي پدر بعد از فوت ايشان و اسير تهران است، هم دوره خلباني ديده و هواپيما مي راند و زماني از او به عنوان جوان ترين خلبان ايران ياد مي كردند و هم براي معرفي و تبليغ كتاب جديدش از اين شهر به آن شهر و از اين نمايشگاه به آن كتابفروشي مي رود زيرا قرار گذاشته از درآمد فروش كتابهايش زندگي كند.

چرا بايد «نيم دانگ پيونگ يانگ» را خواند؟

«نيم دانگ پيونگ يانگ»

نویسنده: رضا امیرخانی

ناشر: افق؛ چاپ اول 1398

343 صفحه، 50000 تومان

 

****

 

رضا اميرخاني پديده عجيب و جالبي است، نابغه اي معمولي و بي ادعا كه بيشتر به عنوان داستان نويس شناخته مي شود. 
تنها پسر يك پدر كارآفرين و ثروتمند-و چه پيرمرد دوست داشتني و نازنيني بود- كه در مدرسه تيزهوشان درس خواند و بعد به دانشگاه صنعتي شريف رفت ولي از حلقه هاي ادبي همان مدرسه علامه حلي و نشريه "روايت" با قلم زيبا و متفاوتش شناخته شد و "ارميا" را زماني نوشت كه هنوز خيلي جوان بود. 
اميرخاني هم بسيار اهل سفر است و عادت به خوابيدن در يك كلبه ساده و محقر روستايي دارد و هم گرفتار اداره كارهاي اقتصادي پدر بعد از فوت ايشان و اسير تهران است، هم دوره خلباني ديده و هواپيما مي راند و زماني از او به عنوان جوان ترين خلبان ايران ياد مي كردند و هم براي معرفي و تبليغ كتاب جديدش از اين شهر به آن شهر و از اين نمايشگاه به آن كتابفروشي مي رود زيرا قرار گذاشته از درآمد فروش كتابهايش زندگي كند. هم از سفر مفصلش به آمريكا در "بي وتن" گزارش مي نويسد و هم در همراهي با رهبر انقلاب "داستان سيستان" را روايت مي كند. هم رييس هيأت مديره انجمن قلم بوده و به عنوان نويسنده شاخص جريان انقلاب شناخته مي شود و هم جدي ترين انتقادها را با زباني صريح مطرح مي كند و با هنرمندان و نويسندگاني از طيف مقابل رفاقت و ارتباط دارد. 
هم با سردبيري سايت "لوح" سالها قبل از خيلي افراد مدعي جلودار روزنامه نگاري در فضاي مجازي مي شود و هم تحليل هاي عميق و دقيق از موضوعات اجتماعي و فرهنگي روز حتى در عرصه سياست دارد. 
هم پدري است كه براي دو فرزندش وقت مي گذارد و براي بازي و سرگرمي شان اهتمام مي ورزد و هم ساعت هايي طولاني مشغول كار اصلي و حرفه جدي خودش يعني نوشتن است و نمودار سرعت پيشرفت قلمش را روي كاغذي بر ديوار اتاق كارش ثبت مي كند.
هم دغدغه هايي در حوزه رشته تحصيلي و تخصص فني خودش دارد و اشتغالاتي براي پروژه هاي صنعتي يافته و هم در اواخر عمر شريف مرحوم آيت الله سيدعلي آقا گلپايگاني با آن بزرگوار انس و الفت نزديك داشته و با او حشر و نشر فراوان پيدا مي كند.     
اين آدم خاص و جالب طبيعي است كه وقتي با پيشنهاد سفر به كره شمالي روبرو شود از آن استقبال كند و قدر فرصتي استثنايي و كم نظير براي ثبت يك تجربه منحصر به فرد را بداند. 
كره شمالي به دليل انزواي سياسي و اجتماعي غير عادي اش امروز رازآلودترين كشور جهان است و چنان در پشت ديوارهاي محدوديت و منع پنهان شده كه همه روزنامه نگاران و نويسندگان و پژوهشگران كنجكاوند حتى يك عكس يا خبر از داخل مرزهايش به دست بياورند. 
به همين دليل در دنياي غرب تاكنون كتابهاي متعدد از خاطرات و تجربه كساني كه موفق به فرار از كره شمالي شده اند به چاپ رسيده و غالب آنها به فارسي نيز ترجمه شده - حداقل خودم به دليل همين كنجكاوي تا حالا پنج شش تايش را خوانده ام- و البته اين كه چرا مثلا به زبان هاي غير فارسي اين قدر ترجمه نشده كاملا معلوم است. 
تازه ترين اثر رضا اميرخاني كتاب "نيم دانگ پيونگ يانگ" حاصل دو سفر او به كره شمالي است. در سفر اول كه ديداري رسمي بوده او به عنوان مستندنگار با تيم همراه مي شود و همان جا با زرنگي و ظرافت ذاتي اش ميخ سفر دوم را در ملاقات اتفاقي با مقام رفيع حزب كارگران مي كوبد و چند ماه بعد دوباره به كره شمالي مي رود. 
ترجمه هاي موجود در بازار از زاويه محور آمريكا و از موضع دشمني صريح با كره شمالي منتشر شده و حالا قرار شده بود رضا اميرخاني به عنوان يك نويسنده ايراني وفادار به آرمانها و مواضع انقلابي كره شمالي را معرفي كند. 
برايم خيلي مهم بود تا اين روايت را بخوانم و ببينم اميرخاني چه كرده است، زيرا اگر بخواهد مشكلات جدي و بنيادين نظام كره شمالي را توجيه كند كه اميرخاني نيست و اگر بخواهد همان حرفها را تكرار كند كه بازهم اميرخاني نيست. 
كتاب را با اين كنجكاوي خواندم و ديدم كه هنرمندانه از اين معبر گذشته است و در عين تصريح به همه چيزهايي كه از واقعيت هاي نظام ديكتاتوري و استبدادي كره شمالي ديده است بدون آن كه قصد توجيه داشته باشد به واقعيت هاي ديگري مثل آثار و عوارض طبيعي فرايند تحريم اشاره مي كند و راز و رمزهاي پشت پرده و پنهان تأثير سياست هاي اقتصادي بر مسايل اجتماعي و فرهنگي را مي گشايد. 
اميرخاني به دنبال انسان كره شمالي است و البته در آن فضاي خاص و عجيب به سادگي راهي براي ارتباط با شهروندان ندارد و هر بار هم كه با خطركردن و جسارت مي كوشد خود را به كساني نزديك كند آنها از وحشت و ترس فرار مي كنند و راه را مي بندند يا وقتي كه اعلام مي شود مقامات حزب بالاخره با تقاضاي ديدارشان با فلان آدم موافقت كرده اند و آنها با ذوق زدگي حركت مي كنند برنامه با ملاقات مجسمه آن شخص خاتمه پيدا مي كند! 
شايد اگر هركسي به جاي رضا اميرخاني بود از اين همه محدوديت و منع به فقدان گزارش مي رسيد، اما او با هنرمندي و ذوق خود انسان كره شمالي را در ميان اين همه جاي خالي نشان مي دهد و عناصري ظريف و كوچك از حيات انساني شهروندان را روايت مي كند. 
او در كنار نقل شيطنت هاي فردي و هميشگي خود و شوخي هايش در جمع همسفران، يكي دو خاطره و نكته خاص از سفر را هم در لابلاي روايت گنجانده كه همين صريح نبودن و نقل غير مستقيم آنها را جذاب تر و خواندني تر كرده است.  
اگر هيچ كدام از اين ها نيز نبود باز هم "نيم دانگ پيونگ يانگ" به دليل اين كه نخستين گزارش مستقيم و نخستين كتاب ايراني از كره شمالي است خواندني مي شد، زيرا همان كتابهاي خارجي هم معمولا نقل خاطرات افرادي است كه از كره شمالي گريخته و بخشي از پروژه رسانه اي غرب بر عليه اين كشور هستند، نه گزارش مستقيم يك نويسنده يا خبرنگار غربي از مشاهدات و تجربه هايش در كره شمالي و از اين نظر هم كار اميرخاني يك اثر جديد و بسيار مهم است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۱۵۶۱۳۱۸:۵۰:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
چه کار خوبی . هفته ای یک کتاب پیشنهاد کنید
ناشناس۱۴۱۵۹۰۲۲۲:۳۸:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
شخصا از اینجور کشورها دیدن کردم. درک واقعیت کره شمالی یا کوبا برای مردم ایران باید خیلی ساده باشد: 1- مردم ایران به یاد دارند که چگونه ده روز به خاطر جریانات بنزین اینترنت قطع بود. مردم کره شمالی و کوبا 365 روز سال و همه سالها این تجربه را دارند. ولی تلخی ان جا بیشتر می شود که سران و اقلیت حاکم در پیونگ یانگ یا هاوانا به انواع اینترنت پرسر عت و انواع برندهای بین المللی و تفریحات غربی و حتی غذاها و رستورانهای خارجی دسترسی کامل دارند. وقتی حقوق یک نفر زیر ده دلار در ماه هست ولی فروشگاههای انچنانی در پیونگ یانگ مانند همه جای دنیا موبایلها و کامپیوترهای چند صد دلاری چند هزار دلاری را به فروش می رسانند در حالیکه اینترنت پر سرعتی برای استفاده در این موبایلها ظاهرا نیست! 2- اقای علیخانی حتما میداند و در کتاب خود باید اورده باشد که هر جا که ایشان می رفتند حتما یک راهنما( می گوییم راهنما!) و یک راننده در همه جا و قدم به قدم حتی در رستوران با او همراه بوده است. و حتی در طبقات و داخل هتل. فقط ظاهرا در اتاق هتل نیستند ولی در همان طبقه که ایشان شبها استراحت می کردند انها هم اتاق داشتند و از همه جالبتر اینکه اگر ساعت 4 صبح هم وارد راهرو بشوید معلوم نیست این راهنما! ها چگونه متوجه می شوند و انها هم بیرون می ایند! همین دو مورد برای شخص خودم کافیست که اگر صد تا کتاب هم در توضیح یا توجیه و خدای نکرده در دفاع از این سیستمها نوشته شود فرقی ندارد. نه اینکه کشورهای دیگر یا اروپا و امریکا از این مسایل اصلا نیست ولی حداقل بلدند که به توریست و مهمان و مردمشان فضای تنفس بدهند.
ناشناس۱۴۱۶۰۸۴۰۱:۳۹:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۲۸
رضا امیرخانی نویسنده قابلی است.
ناشناس۱۴۱۵۶۳۳۱۸:۵۹:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۷
حتما این کتاب را خواهم خواند . ممنونم آقای زائری
ناشناس۱۴۱۵۶۸۳۱۹:۴۰:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
میشود همین کار را با شخصیتهای دیگر هم کرد و از آنها بخواهید کتابی را معرفی کنند . حتما جذاب خواهد بود
ناشناس۱۴۱۵۷۷۵۲۰:۵۶:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۷
همیشه طرفداران سرمایه داری برای کوبیدن بقیه نظرات و مدل های اقتصادی سریع کره شمالی و کوبا و ونزوئلا را مثال میزنند اما یادشان میروند که بگویند این کشور ها سال ها تحت شدید ترین تحریم ها هستند و تاثیر این تحریم ها را هم به پای مدل های اقتصادی این کشور ها مینویسند البته نقش بوق های سرمایه داری هم در این بین کم نیست
ناشناس۱۴۱۷۴۳۶۱۴:۲۹:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۹
پس با این خاندان کیم هم که خیلی مهربون هستند فقط اسمشون بد در رفته فقط نمیدونم این ترس میان شهروندان چه ربطی به تحریم داره که حتی جرات نمی کنند با یک ایرانی حرف بزنند
ناشناس۱۴۱۵۸۱۲۲۱:۲۰:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۷
لطفا وقتی کتابی معرفی می کنید بگید از کدوم اپلیکیشن میشه نسخه الکترونیکی را تهیه کرد. من خودم با اینکه کتابخوان حرفه ای هستم ولی به دلیل مسائل مالی فقط نسخه الکترونیکی میخرم
محمد جعفری۱۴۱۶۰۴۱۰۰:۵۸:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۸
باسلام با توجه به شرایط کرونایی قبل از عید چند کتاب را از کتاب فروشی به هدف پرکردن ایام قرنطینه خریدم . نیم دانگ پیونگ اما همان اول کار چنان به دلم نشست که لاجرعه ظرف چند روز آنرا سر کشیدم. مثل همه آثار امیرخانی شیوا و روان و البته کاملافرآیند جااندازی مفهوم کاملا مهندسی شده بو د. از میان همه حلاوتهای کتاب یک نکته شیرین هنوز زیر زبانم هست وآن آیه شریفه " واستخف قومه فاصاعوه انهم کانو قوم فاسقین " آقای امیرخانی دمت گرم
ناشناس۱۴۱۷۰۹۴۰۳:۴۴:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۹
ایشان یک کتاب درباره سفرش به افغانستان نوشته بودند که متاسفانه من خواندم و بر عمر تلف شده و پول هدر شده‌ام افسوس خوردم. کتاب بی سر و تهی بود. خداوکیلی وسط کار معلوم بود که بریده است. آدم وقتی زیاد بنویسد و توی نوشته‌‌هایش هم آب بزند همین می‌شود. وسط کار از رمق می‌افتد. این طور که شما نوشته‌اید در این کتاب هم کاری از پیش نبرده‌اند. کلا کسی که هیچ تماسی نتواند برقرار کند و زبان هم که نداند و با یک عده‌ای توریستی به جایی برود نتیجه‌ای ندارد. خلاصه زیادی پیازداغ قضیه را زیاد کرده‌اید. چندان نوشته‌های موثر و جالبی از ایشان صادر نمی‌شود. متاسفانه!
کاظم زاده۱۴۱۹۴۲۰۱۱:۵۱:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۳۱
فقط با خواند یکی کتاب به این نتیجه رسیدید و از تعمیم جز به کل استفاده کردید؟ یا اینکه پس از خواند کتابهای مختلف ایشان به این نتیجه رسیدید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین