تناقض‌های کرونائی دولت تدبیر و امید

علی مشیری نیا،   3990118033 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
تناقض‌های کرونائی دولت تدبیر و امید

بهمن ماه سال گذشته در حالی پایان یافت که پای یک میهمان ناخوانده به کشور باز شده بود و این بار "کرونا ویروس" آمد تا بار دیگر توان مدیریت کشور، همبستگی ملی و تعهد آحاد مختلف جامعه ایران را مورد امتحان قرار دهد.  

کرونا آمد و اتفاقا در کنار اینکه شاهد همبستگی ملی بودیم؛ از خود گذشتگی پزشکان و پرستاران در قامت سفید پوشان مدافع سلامت بیش از هر رویداد دیگر ما را به تامل وا داشت. همزمان با شیوع ویروس کرونا و البته قرار گرفتن کشور در شرائط ویژه پای نیروهای مسلح نیز به جبهه مبارزه با کرونا ویروس باز شد و طولی نکشید که شاهد حضور مردمی در قالب موسسه های مردم نهاد در این جبهه بودیم. 

شاید سوال کنید که چرا واژه جبهه؟ اما با نگاه و تامل بر آمار فوت شدگان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا ویرس این یقین حاصل میشود که مبارزه با این ویروس؛ بازی مرگ و زندگی است و الحق و الانصاف پیروزی در این مبارزه بدون انسجام ملی محقق نمیشود. انسجام به معنای واقعی کلمه و بین تمام نیروها و قوای کشور، انسجام بین تمام اجزای جامعه و نیز انسجام بین تمام سطوح اجتماع به صورتی که شاهد خلق عظم ملی باشیم. 

در کنار اقدامات خوبی که از سوی ستاد ملی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا شاهد بودیم؛ همبستگی ملی را نیز در ایام مبارزه با این ویروس مشاهده کردیم. (گرچه در برخی موارد شاهد تخطی شهروندان مبنی بر رعایت قرنطینه و در خانه ماندن هستیم) به طوریکه اکنون آحاد جامعه ایران معتقد بر این است که: امروز بر دوش هر ایرانی هوشیار، دغدغه مند و با وجدان است که همچنان به قطع زنجیره انتقال کرونا کمک نماید و مسائل و الزامات پیشگیری را رعایت کند‌.

اما در کنار اینهمه؛ برخی عملکردها و تصمیم های دولت قابل تامل و نقد است. چه اینکه با اعلام این تصمیم ها شاهد از بین رفتن انسجام این جبهه بوده و هستیم که به برخی از آنها اشاره میشود.

1-   در رابطه با قرنطینه؛ قبل از هر چیز دولت باید خود اعتقاد به قرنطینه میداشت و این در حالی است که جامعه ایران این مهم را کمتر شاهد بوده و یا حداقل مواضع دولت کمتر گویای این اعتقاد است. نمیتوان امر به این مهمی را در وضعیتی شبیه آزمون و خطا، شک و دو دلی اجرا کرد.

2-   بخشنامه های دولتی به صورت صریح و شفاف اعلام گردد. در برخی ادارات و سازمانهای دولتی و نیز شرکت های خصولتی ملاحظه میشود که عدم صراحت در ابلاغ بخشنامه ها؛ منجر به سوء استفاده کارمندان و نیز روسای ادارات، شرکت ها و نیز صاحبان صنایع میشود.

3-   از یک سو بانک ها طبق روال قبل از کرونا فعال هستند و از سوی دیگر از فعالیت اصناف جلوگیری میشود و این در حالی است که بسیاری از کسبه در دوران قبل از کرونا تعهداتی را در قالب پرداخت چک متقبل شده اند و در این فکر بودند تا با فروش اجناس خود در ایام نوروز تعهدات خود را پرداخت کنند. چگونه میتوان در بخشی از بدنه اجتماعی- اقتصادی جامعه شاهد تعطیلی باشیم و در بخش دیگر شاهد تضاد با این واقعیت بود؟ 

شاید امر آموزش را بتوان در فضای مجازی دنبال کرد و یا اینکه یک ماه به سال تحصیلی افزود؛ اما کسب و کار و انجام تعهدات مالی و در شرایطی که بانک ها فعال هستند؛ نمیتوان به آینده موکول کرد. از یک سو مسئولین امر سفارش و تاکید بر خانه ماندن دارند و از سوی دیگر شاهد کمترین حمایت از سوی دولت از خانواده ها هستیم. و سوال اساسی این است که مگر در خانه ماندن هزینه ندارد؟ 

قطعا با مقایسه عملکرد دولت تدبیر و امید با عملکرد سایر دولت ها در دیگر کشورها مانند کشور آلمان و پرداخت پنجاه درصدی زیان کسب و کارها و صنوف؛ این تضادها بیشتر رخ نمائی میکند و این در حالی است که در ایام کرونائی نه تنها قشر آسیب پذیر؛ بلکه اقشار دیگر نیز نیازمند حمایت های دولت تدبیر و امید هستند. 

دولت تدبیر و امید باید این واقعیت را بپذیرد که اقشار بیشتری از ملت ایران بیشتر از دوران قبل از کرونا از نظر اقتصادی ضعیف شده اند و این شرایط نه تنها حمایت بیشتری را میطبلد؛ بلکه نیازمند شجاعت در تصمیم گیری هم سو با واقعیت کرونا نیز هست. 

دولتمردان برای یک بار هم که شده است؛ شرایط مردم را درک و فهم کنند و از تصمیم گیری های غیرکارشناسی خود پرهیز کنند. باور کنید تنها کارکرد بسیاری از این تصمیم ها تضاد بیشتر و تنها محصول این تضاد فقر عمومی است که جامعه ایران را گرفتار خواهد کرد. 

کلام آخر:

اگر واقعا مسئولین امر موفق شده اند تا کرونا را شکست دهند رسما اعلام کنند تا ما نیز در کنار ارسال پیام تبریک به ملت ایران در شادی این پیروزی شریک باشیم و اگر نه رسما اعلام کنند تا مردم نیز مانند ایام قرنطینه در خانه بمانند و خودشان نیز از اعلام تصمیماتی که در تضاد با این مهم است پرهیز کنند. 



دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۰۳۰۶۴۱۰:۱۶:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۱۸
ما در مسئله کرونا باید به داشته ها و توان داخلی خود متکی باشیم. کانادا یک عمر پاچه‌خواری آمریکا را کرده و می‌کند ولی ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به درخواست مسئولان کانادا برای تحویل ماسک جواب منفی داده است غرب‌زده‌های کشور یک کم به خودشان بیایند. دلشان را به چه خوش کرده‌‌اند؟
ناشناس۱۴۰۳۰۹۵۱۰:۳۶:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۱۸
تعدادی از افراد جامعه خطر ویروس کرونا را جدی نگرفته و نسبت به مسئله بی‌تفاوت هستند. طبق آیه شریفه قرآن هرکسی که سبب مرگ یک نفر بشود جان همه را گرفته و مسئول است.
ناشناس۱۴۰۳۱۹۱۱۲:۰۰:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۱۸
کسی میدونه چرا ایران تو منطقه از نظر کرونا مثل ارزش ریال چند برابر بقیه ی همسایگان هست؟! پاکستان با جمعیت دو برابر ایران، تعداد مبتلایان کمتر از چهار هزار نفر است؟
ناشناس۱۴۰۳۲۹۸۱۳:۲۳:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۱۸
پاکستان سه برابر ایران جمعیت دارد در پاکستان بصورت فراگیر مردم تست کرونا نداده اند
ناشناس۱۴۰۳۳۲۱۱۳:۴۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۸
دبی با اون هجم از ورود مسافر خارجی آماری از تلفات نداره. ا
ناشناس۱۴۰۳۳۸۶۱۴:۲۹:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۱۸
امارات را خوب اومدی وقتی این کشور مرکز جابه جایی مسافران بین الملل در خاورمیانه است و امارش زیاد نیست ادم شک می کند
ناشناس۱۴۰۳۵۹۲۱۵:۵۵:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۱۸
در امارات برای خروج از منزل هر کس باید با پیامک از پلیس مجوز بگیرد.
ناشناس۱۴۰۳۳۸۴۱۴:۲۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۱۸
چون اکثر کشورهای همسایه ایران سیستم درمانی عقب مانده ای دارند و اگر دقت کرده باشی امارهای مبتلاها در کشورهای پیشرفته بیشتر است
ناشناس۱۴۰۳۴۰۳۱۴:۳۸:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۱۸
عزیزمن آمارها وقتی درست هستند که نسبت به انجام غربالگری اهتمام انجام شود در پاکستان و هند و بسیاری از کشورها اصولا اهتمامی نسبت به تست و شناسائی مبتلایان وجود ندارد بنابریپاین آمار پاکستان واقعیت را نمی گوید.
ناشناس۱۴۰۳۴۴۸۱۴:۵۹:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۱۸
احتمال زیاد به دلیل عدم تشخیص واقعی است و به قدرت و امکانات تشخیصی هم بستگی داره
ناشناس۱۴۰۳۵۶۶۱۵:۴۵:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۱۸
اخیرا یک پزشک روسی علت مرگ و میر بیشتر ایتالیایی ها را عادت پزشکان آن کشور به تجویز داروهای آنتی بیوتیک دانسته که موجب تضعیف سیستم ایمنی افراد شده است. به نظر می رسد این عادت در بین پزشکان ایرانی هم وجود دارد و مردم هم خودسرانه مصرف می کنند.
ناشناس۱۴۰۳۰۹۶۱۰:۳۷:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۱۸
ستاد مبارزه با کرونا تشویق‌هایی مانند اعطاء نشان درجه یک خدمت به افراد محقق در امر کشف واکسن ویروس خطرناک کرونا در صورت تولید این دارو در نظر بگیرد و اعلام بکند.
سهیل۱۴۰۳۱۴۲۱۱:۱۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۱۸
کلا در طول عمر این دولت پر مدعا همه چیز دیدیم جز تدبیر امید
ناشناس۱۴۰۳۲۳۳۱۲:۲۹:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۸
برادر بهترین راننده دنیا بیاری با بهترین ماشین ولی یه کسی کنارش باشه و از خودش اختیاری نداشته باشد چه تدبیری میشه نشان بدهد
ناشناس۱۴۰۳۲۷۶۱۳:۰۶:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۱۸
اگه از خودش اختیار نداره چرا مسولیت قبول کرده
ناشناس۱۴۰۳۳۱۹۱۳:۳۷:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۱۸
اگه اختیاری نداشته پس چرا دور دوم رییس جمهور شد!
ناشناس۱۴۰۳۸۸۴۱۸:۴۰:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۱۸
وظیفه رییس جمهور در ایران همینه که سپر بلای بقیه باشه بدون اینکه اختیار زیادی داشته باشه! به همین خاطر هم حقوق و مزایا میگیره!
خسرو۱۴۰۳۳۴۷۱۴:۰۲:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۱۸
اختیار امضابرجام و ۶۰تن سکه پاشی و ۳۰میلیارددلارجهانگیری پاشی و... اسمش اختیار نیست؟ بس کنید ماله کشیو لطفا
ناشناس۱۴۰۳۴۱۷۱۴:۴۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۸
دولت اختیارات کافی دارد اما عُرضه کار کردن ندارد.
ناشناس۱۴۰۳۴۲۳۱۴:۴۷:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۱۸
سوء مدیریت دولت در کمبود اقلام بهداشتی نظیر ماسک و الکل طبی و دستکش و ژل ضدعفونی و دارو و غیره کاملا"مشهود است که باعث شیوع بیشتر این بیماری شده است.
ناشناس۱۴۰۳۴۲۶۱۴:۴۹:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۸
روحانی بعنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی و بالاترین مقام اجرایی کشور باید در مورد قرنطینه نکردن شهرها که باعث شیوع فراوان کرونا شد پاسخگو باشد.
ناشناس۱۴۰۳۴۷۹۱۵:۱۵:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۱۸
اگر اختیار نداره پس چرا اینقدر حرف و شعار می دهد؟ اختیار دهان خودشو که داره؟
ناشناس۱۴۰۳۴۸۴۱۵:۱۶:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۱۸
اختیار دلار جهانگیری، برجام، سکه های پاداش، بنزین 4200 تومانی و...داره که...
ناشناس۱۴۰۳۱۷۳۱۱:۴۰:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۱۸
ترامپ خوب فهمیده که مردم ایران کره شمالی نیست ولی مسوولان ما هر چند که باطنا پذیرفته اند این واقعیت را ولی گویا منتظر وقوع سونامی هستند
ناشناس۱۴۰۳۱۸۷۱۱:۵۷:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۱۸
یانکی ها همان دزدهای دریایی هستن که حالا ماسک های ارسالی به سایر کشورها را می دزدند و به امریکا می برند.
ناشناس۱۴۰۳۰۶۵۱۰:۱۷:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۱۸
متأسفانه شاهد رفتارهای ناهماهنگ وزارت صمت با ستاد مبارزه با کرونا و بی‌تصمیمی آقای رئیس‌جمهور در این شرایط حساس هستیم. وقتی همه بخش‌های کشور با همراهی مردم مطابق برنامه‌های ستاد مبارزه با کرونا با محوریت وزارت بهداشت پای کار آمده‌اند این مخالف‌خوانی‌ها برای چیست؟
ناشناس۱۴۰۳۰۶۶۱۰:۱۷:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۱۸
تنها دولت مقصر نیست. به رغم همه اطلاع‌رسانی رسانه‌‌ها به ویژه رسانه ملی در مورد خطر ویروس کرونا باز تعدادی از هموطنان این ویروس را شوخی گرفته و اهتمام لازم را در خصوص رعایت توصیه‌‌های پزشکی و بهداشتی ندارند. معتقدم باید سخت گرفت و افراد خاطی را جریمه کرد.
ناشناس۱۴۰۳۱۴۳۱۱:۲۰:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۱۸
اخه‌ ایرانی ها متاسلانه عادت دارن زور بالا سرشون باشه وقتی دولت رفت اومد کلیه وسائل شخصی و‌..رو‌ آزاد گذاشته وقتی هیچ اجبار و‌هیچ‌ ضمانت اجرایی رو بحث احرای قوانین نباشه و دولت هم فقط بخواد رفع مسئولیت کنه میشه این و مطمعنا تهران به سمت یه فاجعه ی ملی در حرکته
ناشناس۱۴۰۳۱۸۵۱۱:۵۵:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۱۸
اگر دولت از روز اول سختگیری می کرد تا حالا بحران کرونا جمع شده بود مقصر اصلی طولانی شدن روند مبارزه با این ویروس دولت بی تدبیر و بی خیال است.
ناشناس۱۴۰۳۰۶۷۱۰:۱۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۱۸
شهردار تهران با ارائه تصویری ناتوان از ایران مقتدر خواستار رفع تحریم‌ توسط آمریکا شده است!!! اگر هر مسئولی مشغول کار خودش باشد، کشور مشکلی نخواهد داشت.
ناشناس۱۴۰۳۱۸۹۱۱:۵۸:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۱۸
عباس عبدی: روحانی بخاطر احیای برجام مخالف قرنطینه بود.
ناشناس۱۴۰۳۰۷۰۱۰:۲۰:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۱۸
مگر سازمان تعزیرات کشور هم در قرنطینه است که برخی از اجناس گران شده‌اند؟
ناشناس۱۴۰۳۰۷۷۱۰:۲۳:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۱۸
کرونا را شکست خواهیم داد و عزت ملی و اقتدار اسلامی را به این کشور بازخواهیم گرداند و چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درخواهیم آورد اما نه با برجام و مکمل‌های تحمیلی آن.
ناشناس۱۴۰۳۱۴۵۱۱:۲۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۱۸
شکست کرونا با تصمیمات متتاقض بدون ضمانت اجرایی بعد مرگ ۳-۴میلیون نفر انسان بی گناه محقق میشه
ناشناس۱۴۰۳۰۸۰۱۰:۲۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۱۸
تمام مطالبی که در بالا گفته شد درست اما واقعیت اینکه اگر دولت دست شما هم بود همینکار را میکردید چون اصولا مطالب و مسایل در این کشور به دولت ها دیکته شده میباشد و دلیل افت مقبولیت دولت ها همراهی با مردم و ناخشنود شدن قدرتمندان است که سعی میکنند تمامی مشکلات را به گردن دولت ها انداخته و خودشان را مبرا نشان دهند،چیزی که بخصوص در این 20 سال اخیر شاهد هستیم.
ناشناس۱۴۰۳۱۸۰۱۱:۵۲:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۱۸
دولت روحانی یکماه در مقابل توصیه تمام کارشناسان برای قرنطینه کشور ایستاد این یعنی دولت اختیارات کافی دارد اما تدبیر ندارد.
ناشناس۱۴۰۳۰۸۲۱۰:۲۵:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۱۸
مردم ایران همواره پای کار بوده‌اند و در مواجهه با تحریم‌های ظالمانه دشمنان هم بر تداوم مقاومت و خودکفایی اصرار دارند. در حال حاضر هم یک عزم ملی برای شکست کرونا و به سمت قوی شدن شکل گرفته است.
ناشناس۱۴۰۳۰۸۳۱۰:۲۵:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۸
یعنی هیچ فرد یا جمعی مثل مجلس عملکرد دولت را نظارت نمی تواند بکند؟ دولت به کی پاسخگو است؟ یکی بررسی کند.
ناشناس۱۴۰۳۰۸۴۱۰:۲۵:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۸
اقتصاد کشورهای صنعتی با شیوع کرونا با افت شدیدی مواجه خواهد شد و برای تأمین مایحتاج‌شان نیاز شدیدی به واردات پیدا خواهند کرد. این فرصت مناسبی است تا با جهش در تولید به بازار آن کشورها وارد شویم هر چند که همراهی آن کشورها در تحریم مردم ایران را هیچ‌گاه فراموش نخواهیم کرد.
ناشناس۱۴۰۳۰۸۷۱۰:۲۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۱۸
با این ادبیات هایی که در طول چند سال گذشته برای فرار گفتند که اسمش هست من و دولت هیچ کاره ام خودشان هم باورشان شده و کاری نمی کنند!!!!
ناشناس۱۴۰۳۰۸۸۱۰:۳۰:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۱۸
بعد از كرونا به زودي قحطي كليد ميخوره
حسن۱۴۰۳۰۸۹۱۰:۳۱:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۱۸
خود آقای رئیس جمهور محترم در جلسات هیئت دولت با 5 متر فاصله از دیگران میشینه(تازه دو هفته اول شیوع کرونا که رفت توی خونه نشست و هیچکس خبر نداشت کجاست؟!) اونوقت دیروز واسه مردم داشت میگفت از 23 فروردین کسب و کارها شروع به کار میکنن!!!!!!! از 30 فروردین هم تهران شروع به کار میکنن؟؟؟!!!!! یعنی رسما دارن مردم رو به کشتن میدن.
abbas۱۴۰۳۱۰۰۱۰:۳۸:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۸
کسی که آمار را درست اعلام نمی کند مقصر اصلی است شما آمار مرگ و مبتلایان احتمال قوی ناشی از کرونا (آنهایی که تست نداده اند اما احتمالا کرونا گرفته اند) را اعلام بفرمایید تا خیابان ها خلوت شود
محمد جواد۱۴۰۳۱۵۷۱۱:۳۱:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۱۸
چرا هیچ جا حرفی از کارمندان شرکتهای خصوصی نیست؟اکثر شلوغی خیابانها مربوط به این بخش است. این را میتوان از ساعات ترافیک تهران متوجه شد. اگر بر سر کار حاضر نشوند اخراج می شوند
ناشناس۱۴۰۳۱۷۸۱۱:۵۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۱۸
بله دولت تناقض گوئی داره ولی آیا قرنطینه نشدن قم را دولت کلید زد؟ مقایسه دولت ایران و آلمان با شرایط اقتصادی کاملا متفاوت هم خیلی طنزآمیزه
ناشناس۱۴۰۳۲۳۶۱۲:۳۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۸
خدا را شکر که رئیس جمهور در چنین حوادثی دکتر روحانی بود. معلوم نیست اگر دست امثال شما بود تا الان چه بلایی سر این کشور آمده بو د. خدا را شکر خدا را شکر
ناشناس۱۴۰۳۳۳۴۱۳:۵۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۱۸
اونا که ایران را تا مرز جنگ با چین و روسیه و آمریکا و انگلیس و فرانسه به پشتوانه ی فصل 7 شورای امنیت بردن، همین الان هم سیاست گذار اونا هستند ولی افسوس که ملت خیلی خیلی دیر این واقعیت را پی برد
ناشناس۱۴۰۳۲۵۹۱۲:۵۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۱۸
اقای مشیری نیا سلام تناقص گویی دردولت شاید دیده شود ولی چرا زبان وچشمهایتان را برواقعیت روزای اول شیوع کرونا را که ازقم شروع شده را بستید؟ چرا از مسئولان استانه حضرت معصومه ع که اعلام شد حرم باید بسته شود استقامت کردند وشعار دادن دین ومذهب وزیارت را میخواهند ازبین ببرند نقد نمیکنی واگر این طیف تندرو وافراطی وبی منطق میگذاشتند حرم بسته وشهر قم قرنطینه میشد شاید الان این همه درگیرکرونا نبودیم وقتی دولت اعلام محدویت برای استانهای کشور منجمله استانهای شمالی درنظر میگیرد فردای انروز مردم تهران سرازیر استانهای شمالی میشوند ودرگیری لفظی وفیزیکی باماموران صورت میدهند که چرا نباید سفر برویم نقد نداشتی؟ بله تنهاراه مقابله با ویروس خانه نشینی مردم وعدم تردد درسطح شهر هست ولی این محقق نمیشود مگر مردم بخواهندهردولتی روی کار بود حتی دولت عدالت محور شما هم بودبدون مردم نمیتوانست کاری صورت دهدلذا درجایی گفتید دولت ازطرفی مشاغل را تعطیل ویا نیمه تعطیل اعلام میکند ولی بانکهای کشور دایر هست متاسفانه نمیدانم به شماچی باید گفت واقعا کارشناس هستید یا مغرض بانک باز هست خیلی ازمردم لازم هست مراوده بانکی وحوالجات داشته باشند ونمیشود بااین اقتصاد نیم بند کشورمان مرکز اقتصاد را تعطیل کنیم وهمانطور میدانید حتی ایتالیا هم مراکز بانکی را تعطیل کامل اعلام نکرد اسپانیا هم همینطور لذا تا وقتی بعضی ازمردم بی فرهنگ داریم فرمان پذیر نیستند ودولت دست تنها نمیتواند کاری کند فهم این مطلب فکر نکنم زیاد سخت باشد
ناشناس۱۴۰۴۰۰۰۲۰:۰۳:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۱۸
اگر فرض بر خاموشی اپیدمی از راه جلوگیری از واگیر باشه حرفهای شما درسته ولی اگر فرض بر ایمنی جمعی باشه خوب دولت میره به سمتی که همه بگیرن و مدیریت اپیدمی فقط برای مدیریت کشتاره نه جلوگیری از آن. به نظرم این دومی کاری که دولت میکنه.
ناشناس۱۴۰۳۳۵۹۱۴:۰۸:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۱۸
اگر واقعا مسئولین امر موفق شده اند تا کرونا را شکست دهند رسما اعلام کنند تا ما نیز در کنار ارسال پیام تبریک به ملت ایران در شادی این پیروزی شریک باشیم و اگر نه رسما اعلام کنند تا مردم نیز مانند ایام قرنطینه در خانه بمانند و خودشان نیز از اعلام تصمیماتی که در تضاد با این مهم است پرهیز کنند. خوابید یا خودتون رو به خواب زده اید؟ واقعا شرم باد بر شما که بعد از برجام حالا با کرونا به رقیبان می تازید... عادل باشید ... کرونا مثل طاعون هر لحظه ممکنه در هر خونه ای رو بزنه ....
مصطفي۱۴۰۳۳۷۵۱۴:۱۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۸
تصميمات اين روزهاي دولتي كه قبلا قبولش داشتم و امروز از سر ناچاري و چه كنم چه كنم يا تصميم از سر بي تدبيري و علم و اگاهي ست يا تصميم از سر نا اميدي و دنبال منافع
ناشناس۱۴۰۳۳۷۷۱۴:۱۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۱۸
همه مشکلات مملکت از شخص روحانی است
ناشناس۱۴۰۳۸۴۹۱۸:۱۲:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۱۸
انتخاب روحانی نه تنها به کشور بلکه به جهان خسارت زد.
محمدصداقت۱۴۰۳۶۱۹۱۶:۰۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۱۸
باتوجه به قاتل بودن این بیماری همه باید کمک کنیم تا این بیماری ازبین برودحتی اگردرخانه نمانیم.رعایت بهداشت وکمک به رفع بیماری .عمل کنیم بیخود این وآن رامقصرنکنیم.
ناشناس۱۴۰۴۰۰۹۲۰:۱۰:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۱۸
در طول نیم قرن زندگی ام منطق دوچیز را هرگز نفهمیدم. یکی اینکه در دوره دبیرستان وادارمان میکردند کچل کنیم دوم الان که مجبورمون میکنن با پروتکل! بریم تو کرونا.
ناشناس۱۴۰۴۰۲۱۲۰:۲۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۸
این دولت حتی یک کار موفق در کارنامه خود ندارد...فقط بلدند خوب حرف بزنند
ناشناس۱۴۰۴۳۰۸۰۰:۳۹:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۱۹
دولت مرتب میگه پول دادیم و پول میدیم ما نه یارانه میگیریم نه طرح معیشتی نه کارمندیم و نه وام گرفته ایم ولی پول مون تمام شده است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین