موسیقی و نوروز/ خاطره‌انگیزها تا شادترین آهنگ‌های امروز

گزارش بازرگانی،   3981228068 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

تا چند روز دیگر نسیم نوروزی ز کوی یار برمیخیزد و کم کم صدای دهل و سرنای نوروزی در کوچه پس کوچه‌های این شهر میپیچد و به استقبال دورهمی ‌های نوروزی و آهنگ‌های نوروزی و شاد میرویم.

نوروز

مگر میتوان نوروز را تعریف کرد؟ این عید بزرگ و باستانی و قدیمی ترین عید ایرانیان که حتی کشورهای همسایه ما، که روزگاری جزئی از نقشه ایران بودند هم آن را جشن میگیرند و حتی تلاش میکنند که آن را به نام خودشان کنند. نوروز فصل نو شدن است، فصل شکفتن، فصل رویش دوباره گیاهان و درختان، فصل کنار گذاشتن کدورت‌های سابق و صله رحم. حضرت سعدی، استاد سخن، شاعر بزرگ و نامی کشورمون در وصف نوروز میگوید:

برآمد باد صبح و بوی نوروز به کام دوستان و بخت پیروز

مبارک بادت این سال و همه سال همایون بادت این روز و همه روز

جشن نوروز، جشن شادی و شور است و همواره در آمیخته با نیایش و آهنگ‌های شاد و یا مناسبتی نوروزی است و همواره به مورد معروف بوده است.

 

موسیقی و نوروز

اگر از تاریخ باستان تا به امروز، به بررسی نگارگری‌ها و نوشته‌ها بپردازیم، میبینم همواره نوروز و موسیقی همچون دو برادر در کنار هم بوده‌اند و همواره زینت بخش یکدیگر بوده‌اند. از شاعران قدیمی پارسی که شعر میگفتند تا صدای قدسی شجریان که علاوه بر آواز و تصنیف‌های فوق العاده، دعای تحویل سال را میخواند.

 

معرفی آهنگ‌های شاد و نوروزی

همواره بین خوانندگان رقابت جذابی برای انتشار بهترین آهنگ نوروزی و شاد وجود داشته که در ادامه تعدادی از این آهنگ‌های زیبای منتشر شده در سایت موزیکیشو را بررسی خواهیم کرد.

 

همایون شجریان و سهراب پورناظری : نوروز

دعای تحویل سال استاد شجریان را همه میشناسند و گوش داده اند و از لازمه‌های تحویل سال است. اما نکته دیگر فرزند استاد شجریان یعنی همایون شجریان است. همایون شجریان که در زیر سایه پدر رشد کرد، چندین سال است دیگر برای خودش صاحب سبک است نام پدر و نام خود را بر بلندای موسیقی حفظ کرده است. همایون شجریان و سهراب پورناظری در یک همکاری موفق دیگر، آهنگ نوروزی و شاد و از همه مهمتر اصیل و با معنی نوروز را در آلبوم ایران من منتشر کردند که با استقبال بی سابقه‌ای مواجه شد. خود آن آلبوم در نوع خودش بی نظیر بود، اما آهنگ نوروز این آلبوم با اشاره قدمت نوروز و همچنین اشاره به نو شدن زمین و شکفتن گیاهان یکی از آهنگ‌های نوروزی اصیل و پر معنی است که امیدواریم از شنیدن آن لذت ببرید.

بهنام بانی : دعای تحویل سال نو

بهنام بانی خواننده خوش صدا و دوست داشتنی که روزگاری در کافه‌های شهر سمنان و گروه‌های کوچک میخواند، با پشتکار و تلاش بالاخره به جایی که میخواست رسید و همواره بابت این قضیه خدا را شاکر است. بهنام بانی در یک حرکت زیبا دعای تحویل سال را با اضافه کردن چند بیت شعر، به زیبایی بازخوانی کرده که از آثار دلنشین نوروزی است.

از طرفی بهنام بانی با کمک حامد برادران به مناسب نوروز و تلطیف جو و فضای عمومی جامعه آهنگ شاد و پر انرژی قرص قمر 2 را منتشر کردند که با استقبال بالای مخاطبین مواجه شد و حتی میتواند شادترین اهنگ بهنام بانی و حتی شاید شادترین آهنگ سال 98 باشد. این آهنگ به قدری شاد و جذاب است که شنونده نمیتواند ثابت در جای خود بشیند.

 

بنیامین بهادری : بوی عیدی

بنیامین بهادری خواننده دوست داشتنی پاپ در سال 88 با بازخوانی جدید و متفاوت آهنگ بوی عیدی بوی توپ فرهاد مهراد یک شاد نوروزی منتشر کرد که به نوعی هم خاطره انگیز بود و هم از طرفی به خاطر نو بودن و شاد بودنش تا حد خوبی توانست استقبال مخاطبین را بدست آورد و باز هم نام بنیامین را دوباره بر سر زبان‌ها بندازد. شعر خاطره انگیز و یادآوری صدای خاص و متفاوت فرهاد مهراد نیز از دیگر عوامل موفقیت این اثر بود که باعث شد بوی عیدی بنیامین از آهنگ‌های ماندگار نوروزی شود.

 

آرون افشار : زلزله

یکی دیگر از خوانندگان موفق سال 98 جوان دوست داشتنی و جویای نامی بود که با آهنگ گیسو پریشان توانست پله‌های موفقیت و شهرت را طی کند و با انتشار آهنگ‌های شاد و دوست داشتنی صدایش از هر ماشین و ضبطی پخش میشد. حال آرون افشار با کمک معین راهبر آهنگ فوق العاده شاد و پر انرژی زلزله را منتشر کرد که به لطف صدای قوی و شعر زیبایش توانست زلزله‌ای در بازار موسیقی و مخاطبینش ایجاد کند. ریتم شاد و پرانرژی این آهنگ توانست باز هم اسم آرون افشار در لیست پرمخاطب ترین خواننده‌ها قرار دهد.

 

گروه آریان : عید اومد بهار اومد

سال 79 به صورت ناگهانی گروهی وارد دنیای جدید موسیقی پاپ شدند که آن زمان که حتی خوانندگان پاپ هم به سختی کار منتشر میکردند، این گروه فوق العاده و پرجمعیت توانست با انتشار آهنگ‌های فوق العاده قسمت اعظمی از دنیای پاپ و مخاطبینش را از آن خود کند. گروه پرطرفدار و موفق آریان شاید امروز دیگر دور هم نباشند، اما خاطرات و آهنگ‌های فوق العاده آنها هنوز هم بخشی از ذهن و وجود ما را درگیر خودش کرده است. قطعا همگان آهنگ فوق العاده پرواز این گروه را به یاد دارند اما آهنگ مورد بحث الان ما، آهنگ شاد و نوروزی عید اومد بهار اومد این گروه میباشد که سال 80 منتشر شد و یکی دیگر از آهنگ‌های خاطره انگیز این گروه نام گرفت و در آن زمانه‌ای که آهنگ خوب کمیاب بود، این گروه با انتشار آهنگ نوروزی انقلابی به پا کرد.

 

کوروش یغمایی : نوروز

کوروش یغمایی را به عنوان پدر راک ایران میشناسند و با کارهای متفاوت و سبک راک جذابش راه را برای خیلی از جوانان باز کرد و الگوی خیلی از راک استارهای نسل بعد خودش شد.

 

این خواننده خوش صدا صاحب یکی از آهنگ‌های خاطره انگیز نوروزی به نام نوروز که با اشاره به سنت و رسوم نوروزی و از طرفی با شعری داستانی طور توانسته یکی از آهنگ‌های شاد نوروزی را خلق کند و با ریتم شادش دل مردم را برد و توانست در سال های کمبود آهنگ‌های نوروزی، یکی از بهترین و ماندگارترین آهنگ‌ها را تولید و منتشر کند.

سخن آخر

درست است که امسال به خاطر شیوع کرونا نمیتوانیم نوروز را با شکوه و ابهت هر سال برگزار کنیم، اما میتوانیم با چیدن سفره هفت سین و استفاده از آهنگ‌های نوروزی موزیکیشو، باز هم حال و هوای عید را در خانه برقرار سازیم و از طرفی از خداوند بزرگ منان بابت سلامتی جسم و روح متشکر باشیم و از زندگی لذت ببریم.

به امید سالی نکو و شاد برای همه مردم ایران زمین

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۷۸۶۰۰۱۲:۰۳:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
ما هر ترانه و دعای دلمون خواست گوش میدیم و این مسله شخصی است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین