چرا مردم در خانه نمی مانند؟

سعید مسعودی پور*،   3981227145 ۸۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سردرگمی رسانه‌ای، فقدان برنامه ریزی مبنی بر آینده نگری و عدم آمادگی تبعیت شهروندی از مهمترین  دلایل عدم موفقیت بازاریابی اجتماعی برنامه مقابله با کرونا محسوب می‌شود.

چرا مردم در خانه نمی مانند؟

مهم‌ترین مسئله امروز کشور مقابله با بیماری کرونا است که ابعاد مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها، قطع زنجیره ابتلا از طریق نگه داشتن مردم در خانه‌هاست. اما گلایه مسئولین و مقامات دولتی و همچنین فیلم های منشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که بسیاری از مردم در خانه نمانده‌اند.

ترافیک شدید جاده های منتهی به شمال کشور که بعدتر با رفتار پلیسی کنترل شد، نشان‌دهنده این است که مردم چندان به تلاش‌های حکومت پاسخ مثبتی نداده‌اند. علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در شهر تهران در 21 اسفند جملات مهمی در خصوص نتایج نگرش سنجی انجام شده در شهر تهران بیان کرد: "مطالعات ما حاکی از این است که متاسفانه بر اساس نظرسنجی ما در کلان شهر تهران، ۶۰ درصد مردم علی رغم همه توصیه‌ها، بیماری را جدی نگرفته‌اند. همچنین متاسفانه ۴۰ درصد مردم معتقدند که ماندن در خانه تاثیری در عدم ابتلا به این بیماری ندارد. در عین حال ۳۰ درصد مردم در استان تهران هیچ مدلی از پیشگیری را رعایت نمی کنند که قابل توجه است." سوالی که این نوشتار در صدد یافتن به بخشی از پاسخ به آن است این است که چرا تبلیغات اجتماعی و بازاریابی اجتماعی دولتی نتوانسته است به حد مطلوب عمل کند؟

بازاریابی اجتماعی، یکی از مهم ترین ابزارهای تغییر رفتار مردم به صورت داوطلبانه در موضوعات مختلف به حساب می‌آید. نکته جالب توجه این که کاربست اولیه این ابزار، در حوزه سلامت و به ویژه پیشگیری از بیماری‌ها بوده است و بعد از آن در موضوعات دیگر مورد استفاده قرار گرفت. این نکته به این معنی است که مقالات و کتب منتشر شده برای کاربست بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت، بسیار بیشتر از حوزه‌های دیگر است. اولین مدل بازاریابی اجتماعی حوزه سلامت، در سال 1950 توسط کارکنان خدمات سلامت عمومی امریکا ارائه شد. آنها تلاش می‌کردند تا در پژوهشی به بررسی چرایی مشارکت و عدم مشارکت افراد برای کنترل بیماری سل بپردازند.

اجازه دهید تطبیقی سریع و کوتاه از اصول این مدل برای شرایط امروزه داشته باشیم. طبق این مدل، برای عمل مخاطب به رفتار مطلوب برای مقابله با بیماری کرونا که شامل ماندن در خانه، شستشوی دست و رعایت نکات بهداشتی می‌شود، ابتدا باید این باور در فرد به وجود بیاید که او استعداد ابتلا به بیماری را دارد و در معرض خطر است. علاوه بر این در صورت ابتلا به بیماری، برای او پیامدها و نتایج نامطلوبی پیش خواهد آمد. مثلا ممکن است در کام مرگ گرفتار شود و یا حتی در صورت بهبودی، بخشی از سیستم تنفسی او تخریب شده باشد. در نهایت اگر برنامه تبلیغاتی توانست با استفاده از عنصر ترس، برانگیختگی لازم را در مخاطب ایجاد کند، او به دنبال راهکار پیشگیری خواهد بود که به آن رفتار مطلوب می‌گوییم. رفتار مطلوب نباید هزینه‌های چندانی برای فرد داشته باشد و فرد باید به این باور و ادراک برسد که در صورت تبعیت از رفتار مطلوب، او در معرض خطر قرار نخواهد گرفت.

در نهایت این که باید از راهبردهایی برای فعال کردن آمادگی افراد استفاده شود. به این معنی که از طریق رسانه‌ها و تبلیغات انبوه نشان داده شود که افراد بسیاری رفتار مطلوب را انجام داده‌اند. بنابراین، استفاده از عنصر ترس برای ایجاد برانگیختگی در مخاطب بسیار ضروری است و به نظر می‌رسد جز با جاذبه ترس نمی‌توان به آمادگی مخاطب برای انجام رفتار مطلوب رسید. 

اما رویکرد تبلیغاتی مقابله با کرونا، تزریق ترس کنترل شده و رقیق شده به جامعه است. از آنجایی  که ترس و نگرانی شدید می‌تواند پیامدهای نامطلوبی داشته باشد، تصمیم کلان دولت عدم ایجاد اضطراب و نگرانی در مردم است. هر چند مقامات برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان و انگلیس در نقطه مقابل این رویکرد، به دنبال به حداکثررسانی ترس و اضطراب در مردم خود هستند و از این طریق تلاش می کنند تا رفتارهای پیشگیرانه در مردم را از این طریق تقویت کنند؛ بدون آن که نگران پیامدهای نامطلوب ترس زیاد باشند.

در ساعات اولیه خبر ابتلا به کرونا در شهر مقدس قم، رسانه ملی تلاش کرد تا وضعیت را عادی جلوه دهد. خبرنگار صدا و سیما به میان مردم رفت و از باز بودن مغازه‌ها و رفت و آمد عمومی مردم تصویر گرفت. این مسئله نشان دهنده یک اصل کلی در سیاست‌های رسانه‌ای و تعامل با مردم است: "در تحت هیچ شرایطی نباید مردم را زیاد نگران کرد." این مواجهه ساده انگارانه و عادی جلوه دادن شرایط در زمان‌های اولیه اعلام رسمی کرونا(که البته برخی شنیده‌های غیررسمی حکایت از تاخیر در زمان اعلام دارد)، دلالت روشنی بر عدم آینده نگری و فقدان آمادگی برای مواجهه با این بیماری در کشور است. 

سیاستگذار حوزه سلامت، در سردرگمی و گیجی به سر می‌برد. از یک طرف او نمی‌خواهد مردم را نگران کند. دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای، افراد در معرض خطر را جامعه سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی آنها به واسطه بیماری‌های زمینه‌ای دارای نقص هستند، معرفی می‌کند. به مردم اطمینان داده می‌شود که کودکان و بچه‌ها در معرض خطر نیستند. همچنین طبق آماری که بر سر زبان‌ها انداخته‌اند، نرخ مرگ و میر در این بیماری بسیار ناچیز است و اکثر مبتلایان خوب می‌شوند. این موضوع به معنی این است که اکثر افراد خود را در معرض بیماری نمی‌بینند. نگارنده بر این باور نیست که بهتر بود اطلاعات دروغ و غلط به مردم داده می‌شد، بلکه بر این باور است که نباید شدت ترس در مخاطب به این حد پایین آورده می شد که دیگر توصیه‌ها و التماس‌های(!) بعدی برای در خانه ماندن بی‌فایده می‌شد. در فیلم کوتاهی در صفحات مجازی منتشر شده، هشدار ماشین‌های دولتی که با بلندگو نسبت به بیماری به آنها هشدار جدی داده و از مردم می‌خواهد به منازل خود بازگردند، مورد تمسخر مرد جوانی که کنار پیاده رو ایستاده قرار می‌گیرد. 

ریشه اصلی سردرگمی، در غافل‌گیری سیاستگذار خلاصه می‌شود. شناسایی اولین بیمار مبتلا به ویروس کووید 19 در چین، در اوایل آذرماه امسال بوده است. سرعت گسترش و ابتلا بیماری نشانه روشنی برای سیاستگذاران حوزه درمان بود که برای مواجهه با بیماری اقدام به طراحی سناریوهای محتمل کرده و آمادگی لازم را در صورت ورود ویروس به کشور داشته باشند. حتی شایسته بود در قالب مانورهای امدادی، پلیسی، پزشکی و رسانه‌ای، آمادگی مجموعه‌های مختلف به آزمون گذاشته شده و نقاط ضعف و قوت آنها شناسایی می‌شد. هر چند سه ماه زمان برای برنامه‌ریزی و اقدام، زمان کافی به حساب نمی‌آید، اما برای ارتقا مدیریت کشور، توجه به این درس آموزه‌ها مهم به نظر می‌رسد. روشن است که موضوع کرونا، آخرین اتفاقی نیست که نیاز به آینده‌نگری، برنامه‌ریزی پیش از مواجهه و سناریوپردازی دارد. حتی می‌توان گفت اولین مورد هم نبوده است؛ در حوزه گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای، فراگیری شبکه‌های اجتماعی، پول‌های دیجیتال و ... نیز تحولاتی در عرصه بین المللی رخ داد که بعضاً غافل‌گیری‌های تدریجی در کشور مشاهده شد. البته اهمیت موضوع ویروس جدید دوچندان است؛ چرا که با جان و سلامتی انسان سروکار دارد و غفلت دستگاه برنامه‌ریزی و آینده نگری کشور در این موضوع، واضح‌ر از بقیه دیده شده است. 

البته مسئله عدم موفقیت کامل تبلیغات اجتماعی محدود به فقدان برنامه و یا عدم استفاده از الگوهای علمی بازاریابی اجتماعی و یا تبلیغات اجتماعی نیست. ریشه این مسئله به موضوع دیگری بر می‌گردد که شاید مهم‌ترین توصیه سیاستی بدست آمده از آن، برای ارتقاء نظام آموزشی کشور باشد و آن، این است که مردم کشور، آمادگی لازم برای فرمان‌پذیری شهروندی را ندارند. منظور از فرمان‌پذیری شهروندی، جایی است که الزام و اجبار قانونی وجود ندارد و مردم تنها به دلیل این که مرجع دارای صلاحیت و مورد تایید دولت،‌ همکاری آنها را خواسته است، رفتار مطلوب را انجام می‌دهند. این موضوع از آن جهت مهم است که هیچ گاه نمی‌توان تنها در قالب زور و اقدامات پلیسی رفتارهای مطلوب در جامعه را رواج داد.

گاهی اوقات درشرایط بحران قرار دادیم و حل بحران نیازمند به همکاری سریع و بدون وقفه مردم است. این شرایطی است که به آن فکر نشده است و مردم برای تبعیت مدنی و شهروندی سریع از دستورات حکومت، آموزش ندیده‌اند. جامعه امروز ایران شبیه به خانواده‌ای شده است که پدر خانواده آنها را از خطر مهمی آگاه می‌کند، اما دستورات پدر خانواده مسموع نیست و اعضای خانواده توجهی به حرف‌های او ندارند. این که چه عللی باعث شده است که مردم حرف‌های جدی و پر تکرار مسئولین مبنی بر لزوم در خانه ماندن را جدی نگیرند، متعدد است که یکی از آنها کاهش اعتماد اجتماعی به حکومت است که به ویژه در سال‌های اخیر به شدت تنزل یافته است. نکته دوم این که چنین آموزش‌هایی در مدارس و سایر نهادهای تربیتی به مردم داده نشده است و این موضوع در برنامه تحولی آموزش و پرورش باید گنجانده شود. 

اما به ستاد مبارزه با بیماری کرونا پیشنهاد می‌شود که تیم تخصصی از اساتید و صاحب‌نظران حوزه بازاریابی اجتماعی و تبلیغات برای برنامه‌ریزی بهتر فعالیت‌های تبلیغاتی ایجاد شود. بدون شک یکی از حوزه‌های ورود علوم انسانی برای کنترل بیماری کرونا، در حوزه تعامل با مردم و هدایت رفتارهای آنهاست. موفقیت ستاد مبارزه با کرونا در صورتی است که با کمترین تلفات و ابتلا بتوانند رفتارهای اجتماعی مردم را تحت کنترل خود در بیاورند و این موضوع بدون وجود برنامه بازاریابی اجتماعی ناممکن به نظر می‌رسد. 

*پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۷۸۴۷۵۱۰:۵۷:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
علوم اجتماعی به دلایلی که همه میدانیم در ایران سرکوب شده است و هیچکس توان کار بر روی آنرا ندارد. همه آمارها باید مخفی باشد و همه چیز باید گل و بلبل معرفی شود. بنابراین هیچکس نمیتواند رفتارهای مردم را حلاجی کرده و نسخه شفابخشی بپیچد!
ناشناس۱۳۷۸۶۸۵۱۲:۴۷:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
به هر نفر ماهی یک میلیون تومان یارانه کرونا بدهید تا مردم مجبور نباشند برای کار کردن خانه را ترک کنند.
ناشناس۱۳۷۸۸۵۸۱۴:۴۵:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مسافرت میرید برای کسب درآمد!
ناشناس۱۳۷۸۹۹۵۱۶:۰۰:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
لابد اونهایی هم که میروند شمال. واسه کار می.وند
نیما۱۳۷۹۰۷۵۱۶:۴۵:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
فقط منتظرید حاضر و آماده تقدیم به شما بکنن
ناشناس۱۳۷۹۲۴۱۱۸:۵۰:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
هر ماشین غیر بومی را یک میلیون جریمه کنند ببین چطور مسافرت نمیروند
ناشناس۱۳۷۹۴۱۶۲۰:۵۰:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
تعارف نکنا چیزی دیگه ای لازم نداری؟
ناشناس۱۳۷۸۷۶۲۱۳:۳۳:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
علوم اجتماعی دقیقا به چه دلایلی تعطیل شده ؟ بگید ما هم بدونیم. حرف الکی زدن که هنر نیست
ناشناس۱۳۷۸۷۹۲۱۳:۵۲:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مقاله خوب و مستدلی بود! سردرگمی صدا سیما و عدم برنامه ریزی کاملاً مشهود است. روزهای اول آنرا به سرماخوردگی تشبیه کردند و این اواسط از خطرات آن تا حدی اطلاع رسانی کردند. اولاً که خیلی ها فرهنگ مدنی و اصول زندگی اجتماعی را به خوبی فرا نگرفته اند. دوماً شل کن سفت کن های مدیران مانع پیشبرد اهداف شده است.خود مسئولین نیز باید الگو باشند. برخی از مسئولین در روزهای اول حتی ماسک نمی زدند. یک سری کارها هم مطالبه عمومی است اما باید مسئولین اجرا کنند، مثل کنترل عبور و مرور و حتی قرنطینه که خواست خیلی هاست ولی مسئولین سفت کن شل کن برخورد می کنند.
روزبه۱۳۷۸۹۱۹۱۵:۲۰:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
نه اینکه علوم انسانی در عربستان و پاکستان و افغانستان و اتیوپی و سومالی تمام و کمال تدریس میشه؟ خدا رو شکر ما ایرانیا برای توجیه تمام رفتارهامون یه بهانه داریم
ناشناس۱۳۷۹۷۳۱۰۱:۵۵:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
آخ آخ خوب شد گفتی یادمون نبود. ما هم همردیف همون کشورهایی هستیم که نام بردی. پس علوم اجتماعی نیاز نداریم.
ناشناس۱۳۷۸۹۷۵۱۵:۵۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
لزوم دخالت ارتش و سپاه براي كنترل اوضاع ضروري است حتي در اسپانيا نيز ارتش وارد كارزار مبارزه با كرونا شده است .
ناشناس۱۳۷۹۴۸۴۲۱:۴۴:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
فقط ارتش باید وارد گود شود
ناشناس۱۳۷۹۴۹۰۲۱:۵۱:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مگر اینکه با فرمان مقام معظم رهبری نیروهای مسلح کنترل اوضاع را در دست بگیرند این دولت که قاطعیتی ندارد.
ناشناس۱۳۷۹۰۰۳۱۶:۰۳:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مردم ایران کار خودشان را میکنند کاری به تحقیق علمی ندارند. چند نفر از تماشاچیان حمله ی داعش به مجلس تیر خوردند؟
ناشناس۱۳۷۹۰۷۲۱۶:۴۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
اگر جامعه شناسها حرفهای درستشون رو با چاشنی رعایت فرهنگ مردم کشور خودمون و ادب وا حترام میگفتن، گوش شنوا پیدا میشد تو این سالها
ناشناس۱۳۷۸۴۷۷۱۰:۵۸:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
زیرا ما مردم عادت به استفاده از تجارب دیگران نداریم و هر چیز ی را الزاما خودمان باید تجربه کنیم .
ناشناس۱۳۷۸۴۸۲۱۱:۰۳:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
فرهنگ یاد دادنی است در مملکت ما به در این زمینه مسئولین کم کاریهای بسیار کرده اند
ناشناس۱۳۷۸۶۵۹۱۲:۳۳:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مردم مانند مسئولانش هستند. الان کمه مسئولی که به قوانین همه عمل کنه؟ کمن مسئولانی که زیرآبی نرن و بدیگران ضرر نرسونن
ناشناس۱۳۷۸۴۸۸۱۱:۰۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
در خانه های کوچک لانه مرغی نفس انسان می گیرد
ناشناس۱۳۷۸۶۱۳۱۲:۱۱:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
دولت با استفاده از قوه قهریه و قطع فروش بنزین ازاد و وایجاد محدویت در کارت های سوخت که فقط در شهرستان محل صدور جواب دهد جلوی تردها را بگیرد
ناشناس۱۳۷۸۶۳۸۱۲:۲۳:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
در بیمارستانهای بزرگ دلت باز میشه برادر
بهروز۱۳۷۹۰۴۷۱۶:۳۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
می‌شود با مطالعه و خواندن کتاب ـ که متأسفانه به آن عادت نداریم‌ـ از این فرصت‌ها سود برد. به نظرم اگر مردم قدری اهل مطالعه بودند، حتی در خانه‌های کوچک می‌توانستند دنیای بزرگی برای خود بسازند.
ناشناس۱۳۷۸۵۰۳۱۱:۱۵:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
عمده مردم درآمدشان از کاسبی است یا دلالی یا کارمندی یا کارگری. همه شان به کار خارج از خانه برای تامین معاش نیاز دارند. مجبور هستند که از خانه خارج شوند. آنهایی هم که به سفر می روند، اکثرشان مهاجرینی هستند که در چند سال اخیر به تهران و شهرهای بزرگ مهاجرت کرده و در خانه های کوچک و دور از فک و فامیل زندگی می کنند و در تعطیلات برای دیدار پدر و مادر و اقوام راهی جاده ها می شوند.
ناشناس۱۳۷۹۱۵۲۱۷:۵۰:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
حرف رایگان که میگن یعنی کامنت شما
ناشناس۱۳۷۹۶۱۷۲۳:۳۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
میرن تا فک وفامیل رو مبتلا کنند بعد هم باری بشن بردوش بیمارستانها
ناشناس۱۳۷۸۵۱۱۱۱:۲۳:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
باسیاست ودریایتی که مسئولین دارند وفرهنگی که ما داریم کرونا در ایران جمع نخواهد شد ما در درهمه جور رکورد شکنیم
ناشناس۱۳۷۸۵۳۶۱۱:۳۳:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
خسته شدیم از بس تو خونه موندیم ...بچه ها عصبانی و عصیانگر شدن .....بقیه اعضای خانواده نیز همین طور.. اگر از روز اول که کرونا اومد قرنطینه شده بودیم ...تا الان مشکل کرونا حل شده بود و یا در حال تموم شدم معضل کرونا بودیم . حالا خونه موندن ما بدون قرنطینه صرفا انرژی روحی و روانی و جسمی مردم را تحلیل داده ....و اینکه این قصه تا کی ادامه داره .....هروز میگن دو هفته دیگه پیکش .....پیک کرونا کیه ؟....
ناشناس۱۳۷۹۵۲۳۲۲:۰۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
شما فرض کن قرنطینه ای.
لصفهانی۱۳۷۸۵۵۲۱۱:۴۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
سلام عدم جدی نگرفتن مردم درخانه ماندن به دلایل زیرهست 1- روزهای اول شیوع کرونا رسانه ملی زیاد جدی نگرفت وهمیشه بواسطه مجریان وکارشناسان سغی کرده است مرگ ومیراین ویروس را بالا60سال وافرادی که پیش زمینه عفونی ودیابت وجراحی قلب بازداشتند میدانست وهمچنین اعلام کرد که این ویروس برای نوزادان وافراد زیر50کشنده نیست 2- صداوسیما هرروزوهرشی کارشناسانان مختلفی را دربرنامه دعوت میکیرد که درصخبتهای انها تناقض گویی مشهودبود 3- عدم جدی نگرفتن دولت دربخش قرنطینه نکردن شهرها که نشان ازاین داشت کرونا زیاد اهمیتی ندارد ومیتانیم انرا کنترل کنیم 4-مخالفت مدنی مردم نسبت به دستوزات 5-یکی از دلایل عدم رعایت مردم به توصیه های پزشکی تبلیغات رسانه ای صداوسیما که برخلاف سلامتی وعمق فاجعه بود
امیر۱۳۷۹۰۱۴۱۶:۰۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مجبوری قلمبه‌سلمبه حرف بزنی که بگی «عدم جدی نگرفتن»؟ این یعنی جدی‌گرفتن. راحت بگو «جدی‌نگرفتن».
ناشناس۱۳۷۸۵۶۴۱۱:۴۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
احسنت مقاله خوبی بود گرچه به شخصه موافق ترساندن مردم در این موارد نیستم و معتقدم به جزء ترس ، انگیزه های دیگری نیز می توان برای فرمان پذیری مردم در جامعه مورد استفاده قرار بگیرد
ناشناس۱۳۷۹۶۰۵۲۳:۲۱:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
اتفاقا اینجا اصلا امید واهی دادن خوب نیست وبه قیمت جان مردم تمام میشود
ناشناس۱۳۷۸۵۶۵۱۱:۴۷:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مسولین محترم تا فاجعه بدتری ندیدیم جلو مسافرتها رو بگیرین
ناشناس۱۳۷۸۹۹۰۱۵:۵۸:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مسولین خودشون بدتر مردم اند
رسول۱۳۷۸۵۸۳۱۱:۵۴:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
یه سری از مردم فقط عادت ب غر زدن دارن،تاحالا می گفتن بنزین گرون ه نمیشه رفت مسافرت و.... الان ک بنزین لیتری ۳ تومن شده و کرونا اومده،بازارها و جاده ها عین قبل شلوغه،کی وضع اقتصادیش خراب شده،من ک نفهمیدم.
ناشناس۱۳۷۸۶۰۱۱۲:۰۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
در انگلیس افراد مبتلا به کرونا را به زور قرنطینه می کنند و هرکس ممانعت کند 1000 پوند جریمه می شود.
هادی۱۳۷۹۶۸۴۰۱:۰۸:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
دیگه خواهشا دیگران رو بر سر مردم ایران نکوبید. بله باید اشکالاتمون رو اصلاح کنیم اما این خودتحقیری ها قطعا کار رو بهتر نمی کنه. ضمنا خیلی جاها ما وضعمون بهتر از اوناست. حالا انگلیس از کجا میفهمه کی کرونا داره؟ اول باید طرف بیاد بگه حالم بده تست بده دیگه. کسی که انقد حالش بده رفته بیمارستان چرا باید فرار کنه؟ شاید منظورت اینه اگه کسی داشته باشه و پنهان کنه و بعدا بفهمن که داشته 1000 پوند جریمه میشه؟ خوب تو این حالت که ما هم قانون داریم دیگه. کسی پنهان کنه جرمه و در بعضی حالت ها ظاهرا مجازاتش تا حالت قتل غیرعمد هم میتونه بره بالا/
محمد۱۳۷۸۶۰۴۱۲:۰۵:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مگا مارکتینگ موضوعی علمی در حوزۀ اجتماعی است که بکارگیری (علمی) آن برای تغییر رفتارهای غلط اجتماعی در کشورمان سابقۀ اجرائی چندانی ندارد.
ناشناس۱۳۷۸۶۱۶۱۲:۱۲:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مگه ادارات وبانکها وبازار تعطیل کردید؟ که انتظار دارید؟ مردم کرونا نگیرند؟
ناشناس۱۳۷۸۶۲۲۱۲:۱۵:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
رییس جمهور گفت پیک کرونا رد شده، شرایط عادیست و ادارات هم این روزها تعطیل نشد، شما بگویید چرا مردم باید جدی بگیرند و در خانه بمانند؟!
ناشناس۱۳۷۸۸۱۰۱۴:۰۱:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
گفته شده ما در کشوری زندگی می کنیم که جان مردم برای دولتمردان ارزشی ندارد ، ازین به بعد باید گفت ما در کشوری زندگی می کنیم که مردمش به جان خودشان ، عزیزان و هموطنانشان رحم نمیکنند.
ناشناس۱۳۷۸۶۲۶۱۲:۱۶:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
به عنوان کسی که سالها معلم بودم این تجربه را در اداره کلاسها و مدرسه (به عنوان مدلی از جامعه) داشتم که برای یک گروه از انسانها، رفتارهای نامطلوب درصورتی که جدی گرفته نشود و بدون واکنش و هزینه معقول باشد نه فقط تشدید میشود بلکه مسری هم هست و در صورت مسامحه زمانی میرسد که رفتار نامطلوب اپیدمی شده و برای اصلاح یک جمع بزرگ هزینه های بسیار بیشتری باید داد. شاید مناسب تر بود کسانی که مدیریت جامعه های بزرگ را به عهده میگیرند قبلا مهارت خود را برای مدیریت جامعه های کوچکتر اثبات میکردند یا از روانشناسان اجتماعی برای تصمیم گیریهای های خود کمک میگرفتند.
abbas۱۳۷۸۸۸۷۱۵:۰۱:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
بعبارت دیگر 1 درصد مردم حتما رعایت می کنند 1 درصد مردم حتما رعایت نمی کنند 98 درصد مردم بستگی به پلیس داره
ناشناس۱۳۷۸۶۲۹۱۲:۱۸:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
چون چیزی برای از دست دادن ندارن. این قدر هم به مردم توهین نکنین. اگه مردم هم مثل شما در خونه های لاکچری زندگی می کردند بیرون نمی اومدن. اگه شما هم مثل مردم تو خونه 50 متری زندونی بودی اول از همه بیرون می زدی.
جونزی۱۳۷۹۴۶۹۲۱:۲۹:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
بابا لاکچری
ناشناس۱۳۷۹۵۲۹۲۲:۱۲:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
متوسط متراژ خونه در چین 60 متر مربع است ولی مردم تو خونه نشستند و شعور و فرهنگ بالای خودشون رو نشون دادند. یک سرچ بزن عبارت زیر رو تا اینقدر احساس فلاکت در مورد سایز خونه ت نکنی: Average house size by country
ناشناس۱۳۷۸۶۳۲۱۲:۲۰:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
تو هیچ کشوری اگر دست خود مردم بزاری نمی مونند! برای همین چین و ایتالیا و فرانسه و کره جنوبی (پیشرفته ترین کشورهای دنیا!!!) قرنطینه کردند! اما ما معلوم نیست چی فکر می کنیم که با خواهش و تمنا درایم می خایم تو خونه بمونند! معلوم نیست چرا با همه دنیا فرق داریم و همیشه هم چوبش رو میخوریم!
ناشناس۱۳۷۸۹۰۲۱۵:۰۹:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مثل اینکه از مردم با خواهش و تمنا بخوای از چراغ قرمز رد نشن!!!
ناشناس۱۳۷۹۵۳۴۲۲:۱۵:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
چون اگه اعلام کنند فلان شهر قرنطینه میشه، مردم فکر میکنن دیگه دنیا به آخر رسیده و تلاش میکنن هر طور شده از اون منطقه خارج بشن که نمیرن! در نتیجه درگیری بین نیروی نظامی و مردم پیش میاد و نهایتا آمار تلفات از کرونا پیشی می گیره
ناشناس۱۳۷۸۶۳۹۱۲:۲۳:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
همش زیر سر صدا و سیما است که گفت کرونا مثل سرماخوردگی عادی هست !!
ناشناس۱۳۷۹۵۳۵۲۲:۱۷:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
الان که صدا سیما داره تلاش شو میکنه چرا گوش نمیدی اخوی.
ناشناس۱۳۷۸۶۶۵۱۲:۳۸:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
وقتي فرودگاه ها وايستگاه هاي راه اهن همچنان فعال است چرا مردم در خانه بمانند مگر كار فرودگاه وايستگاه هاي مسافري راه جابجايي مسافر نيست؟چه تفاوتي بين سفر با وسيله شخصي وهواپيما ويا قطار هست چرا دولت خودش عمل نمي كند واز مردم انتظار دارد
ناشناس۱۳۷۸۸۳۲۱۴:۱۹:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
وقتی همه جا بازه معلومه مردم میان بیرون
ناشناس۱۳۷۸۶۸۳۱۲:۴۶:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
وقتی هر پدیده ای که نیاز به مدیریت و هزینه دارد واگذار به قسمت و صبر وانتظار است از آلودگی هوا تا ترافیک تا برف و رفتن ترامپ وکرونا اثراتش کم اهمیت جلوه داده می‌شود انتظاری از مردم نیست چون خود کرده را تدبیر نیست حتی اگر شعارت تدبیر باشد
جعفر۱۳۷۸۶۹۴۱۲:۵۰:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
تا امروز که اداره باز بود و هم خانمم رفتیم سر کار. دست خودمان که نیست
ناشناس۱۳۷۸۷۱۲۱۳:۰۳:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
.. به نظر میاد که با این وضعیت ما به سرعت در حال حرکت به سمت فاجعه ملی هستیم . تنها راه مهار کرونا همت مجموعه نظام و قرنطینه دو هفته ای کل کشور به صورت حکومت نظامیه .
ناشناس۱۳۷۸۷۵۲۱۳:۲۹:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
هیچ جای دنیا تو خونه نمیمونند مگر اینکه مجبورشون کنی. بخاطر همینه که همه کشورها با چاشنی زور قرنطینه کردن. اینجا هم باید زور بالا سرشون باشه وگرنه با خواهش و تمنا کاری پیش نمیره بخصوص تو این مورد بسیار مهم.
ناشناس۱۳۷۸۷۷۰۱۳:۴۱:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
برای این که با خواهش مملکت اداره نمیشه. برای ماجرای بنزین دستوری و با زور حرفتون رو به کرسی میشونید اینجا که میرسه خواهش میکنید و ادارات هم تعطیل نمیکنید؟
ناشناس۱۳۷۸۸۳۱۱۴:۱۸:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
چون ادارات بازه ، مغازه ها بازه،
ناشناس۱۳۷۸۸۴۹۱۴:۳۷:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
روحاني خودش گفت همه چي خوبه
ABBAS۱۳۷۸۸۷۹۱۴:۵۸:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
چرا پیچیده اش می کنید فقط کافی است که آمار درست ارئه بشود کسانی که احتمالا بر اثر کرنا فوت کرده اند و کسانی که احتمالا کرنا دارند و تخمین کسانی که کرونا دارند را اعلام بفرمائید. بعد ببینید مردم رعایت می کنند یا خیر
ناشناس۱۳۷۸۹۰۱۱۵:۰۹:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
دولت برای بستن شرکتهای خصوصی باید اعلام وضعیت اضطراری و سخت گیری بر رفت و آمدها را انجام میداد که چنین نکرد. چطور میشود هم سر کار حاضر شد و هم از خانه بیرون نیامد! مگر چند درصد مشاغل قابلیت انجام دور کاری دارند؟ متأسفانه در شرایط اضطرار، عادی جلوه دادن اوضاع منجر به افزایش تلفات مردم خواهد شد.
ناشناس۱۳۷۸۹۴۱۱۵:۳۳:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
از اینکه همه باید در خانه بمانند بسیار عالیه اما آیا به اینکه چطوری در خانه بمانیم فکر نمیکنید چه سرگرمه چه امکاناتی دارن خانواده ها طبق امار خودتون 60درصد مردم ایران از تلگرام استفاده میکنن به نوعی سرگرم هستن فیلترش کردین و کوتاه نمیاین اینترنت هم که ته سرعته برنامه های صدا و سیما چنگی به دل نمیزنه تکراری تکراری پدر نگران شرایط بدهکاری قسط اجاره و ده ها مشکل دیگر زندگی مادر هم در خانه خسته از پخت و پز شلوغی بچه ها فرزندان هم در خانه برای تخلیه انرژی چه کنند ؟
ناشناس۱۳۷۸۹۸۸۱۵:۵۷:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مردم هیچ کشور دیگری هم خودشان در خانه نماندند ، این وظیفه حکومت هاست ، در یک مثال موفق ، دولت به جای اینکه از مردم خواهش کند به قبرستان ها نرود ، برای پنجشنبه آخر سال ، خود ، درب آنها را بست و مردم به ناچار از رفتن خودداری کردند ، در واقع باز بودن درب قبرستان مجوزی است برای رفتن به آن . اگر رفتن مردم به شمال اشتباه است ، باید جاده را ببندید ، وقتی جاده را نبسته اید یعنی این پیام را به مردم منتقل میکنید که خطر جدی نیست ،
ناشناس۱۳۷۹۰۵۵۱۶:۳۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مدیریت نادرست حتی خانه ماندن را بی فایده کرده تاکی باید در خانه ماند دو هفته دوما ه دوسال هیچکس پاسخ درستی نمیدهد وموضوع بعد دولت می خواهد بدون هزینه این مسئله را جمع کند باید منع امد ورفت اجرا شود با تعارف امکان پذیر نیست چند درصد ومردم بحرف متخصصان گوش می کنند ولی باید تعدادی از مردم را بزور وبا تامین زندگی روز مره شان به ماندن درخانه وادار کرد فقط مدریت شاه بیت این مسئله خطیر است که ما نداریم
ناشناس۱۳۷۹۰۸۹۱۶:۵۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
بردار شما در این رسانه ونوشتارتان یکبار از خداوند وامر خداوند واینکه فساد در زمین تنها بدست اعمال مردم بر می شود اشاره کرده اید/ یکبار از قران سندی ارایه داده اید ؟خیر تازه دم از مسلمانی ناب هم می زنید وبقیه دنیا را منحرف قلمداد می کنید .کمی بیاندیش بردار به خودت رجوع کن مردم ومسئولین در فساد سهیمند وشریک فساد وتباهی هم از ریختن زباله هست تا مال مردم خوری بانک موسسات مالی رشوه فوتبال و..هر کجا نگاه می کنی فساد می بینی نه اصلاح از سیاستمداران تا ..که این روز ها رفتند در مناطق امن ..اند ..مدیران هم که دم به دم تست می دهند طبق اعلام رسمی فقرا ومحرومین بیشتر می میرند ..
رضا۱۳۷۹۱۳۸۱۷:۴۲:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مشخصه بی لیاقتی دولت حداقل میشه راهبندان های وحشتناک ایجادکرد
ناشناس۱۳۷۹۱۴۸۱۷:۴۹:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
این مشکل با خواهش و تمنا و درخواست میکنیم و .. درست نخواهد شد، چین اگر ظرف کمتر از دو ماه داستان کرونا را جمع کرد چون در خیابان ها تانک و ارتش مستقر کرد.
ناشناس۱۳۷۹۲۷۷۱۹:۱۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
تا امروز اداره بودند حالا هم توی مسافرت و باز خارج منزلند مگر قبلا خونه قرنطینه بودند که تعجب میکنید
ناشناس۱۳۷۹۲۹۶۱۹:۲۴:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
فقط بايد خود دولت ومسوولان از خودشان شروع كنند وقتي ادارات وبانكها وشهر داريها همه باز هستند،مگر براي مردم نيست،اگر بسته باشد مردم هم نمي آيند بيرون
ناشناس۱۳۷۹۴۲۴۲۰:۵۳:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
کشورهای جهان سوم (و بلکه اکثر کشورهای دنیا) فقط با زور آدم میشوند
ناشناس۱۳۷۹۴۲۷۲۰:۵۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مملکتی که نخبگان علمی اش فرار و دلالان و دزدان بعضا امور اقتصادی و مدیریتی را در اختیار دارند بهتر از این نمی شود
ناشناس۱۳۷۹۵۰۲۲۱:۵۵:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
شرایط به گونه ای نیست که با خواهش و تمنا از مردم خواست در خانه بمانند. در این وضعیت وخیم باید به قوه قهریه متوسل شد. ارتش سپاه نیروهای انتظامی و بسیج به راحتی قادرند این کار را بکنند. اما متاسفانه مقدمات زیر لازم است که دولت از اجرای آن عاجز است. _تامین مالی اقشار متوسط و ضعیف جهت تامین ضروریات قرنطینه خودخواسته _بخشش هزینه های آب و برق و گاز و.. _ اجازه تردد محدود به سرپرست خانواده ها در ساعات معین در محدوده معین با کارت شناسایی جهت تهیه مواد غذایی و بهداشتی متاسفانه خزانه دولت خالی است. کشور چین و روسیه یک دلار هم به دولت قرض نمیدهند. باز دم کشورهای اروپایی گرم که کمک هایی کردند. کرونا بالاخره تمام میشود اما کاش مسوولان ما درس بگیرند. تکیه بر چین و روسیه لادین و کافر بزرگترین اشتباه بود.
ناشناس۱۳۷۹۵۲۲۲۲:۰۷:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
اگر قرار بود همه چیز با خواهش و تمنا و بدون قوه قهریه دولتی باشه، اساسا بشر نیازی به نهاد دولت و حکومت نداشت. وقتی دولت بی اراده و بی انگیزه ست، وقتی جاده ها را نمیبنده، وقتی حتی رستوران ها و بازارها بازه چه انتظاری میشه از مردم داشت؟ مدیریت ماجرای بیماری در ایران فاجعه است و مردم به حال خودشون رها شده اند.
دلارام۱۳۷۹۵۵۵۲۲:۳۳:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
رسانه ملی هرروز ظهر آمار مرگ و میر رامیگه ۱۱۳ نفر وروز بعد ۱۲۹ و امروز ۱۴۷ نفر فوت کردند از کرونا .بازمیگین رسانه ملی موضوع را بی اهمیت کرده ازاین آمار آدم دچار وحشت میشه.ضمنا الان همه تو اینترنتند یعنی نمی‌بینند روزی چندتا پزشک و پرستار جوان فوت میکنند از این ویروس .والله چی بگم که رسانه ملی همه اش مقصره تا شما اشتباهاتتونو توجیه کنین
زهرا۱۳۷۹۵۵۸۲۲:۳۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
همه ش میگن دولت دیر فهمیده کرونا اومده یا فهمیده دیر گفته .حالا که باخبر شدیم چه میکنین تو بازارها خرید، توبانکها کار غیر واجب و مسافرت تفریحی .خدابه من رحم کنه با این هموطنها
ناشناس۱۳۷۹۵۶۵۲۲:۴۱:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
از ماست که بر ماست
.۱۳۷۹۶۴۰۰۰:۰۱:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
چراشمامحقق
ناشناس۱۳۷۹۶۵۹۰۰:۲۳:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
عزیزانی که بحث کسانی که مجبور به کار در این دوران هستند رو پیش نکشن منظور هستن که به مسافرت میرن اونهایی که خائن به امنیت جانی ومالی جامعه هستن و فکر نمیکنن که این بی فرهنگی. دیگه شخصی نیست و همه جامعه. رو تحت تاثیر قرار میده کمبود یا نبود شعور دلیل این سفرهاست
کورش۱۳۷۹۸۴۷۰۷:۵۴:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
اینجا در ونکوور کانادا تا الان تنها ۲۳۰ مورد ابتلا گزارش شده و ۸ مورد فوتی که همشون بالای ۸۰ سال سن داشتن ، با این حال ترافیک شهری و پیاده رو های این شهر یک و نیم میلیون نفری یک چهارم شده. این برمیگرده فرهنگ درست مردم و ارایه آمار بروز و دقیق به مردم. همه خودشون رعایت میکنند و نیازی هم به زور نیست. مشکل از خودمونه ، تا زمانی که خودمون رو بی عیب بدونیم و سعی در انداختن مشکلات به گردن دیگران ، عوامل خارجی ، توطئه دشمن ، بی‌عملی مسئولان و .. داشته باشیم ، همین آش هست و همین کاسه ! چه خوشمان بیاد چه نیاید !
ناشناس۱۳۷۹۸۷۰۰۸:۳۵:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
یکی از دلایل ش این است که دولت را از خود نمیدانند . و بطریقی دهن کجی میکنند. خود دولت هم درس نمیگیرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین