گل سرسبد مردم دنیا نیستیم اما با رسوایی غربی‌های متمدن چه کنیم؟!

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   3981226029 ۱۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
گل سرسبد مردم دنیا نیستیم اما با رسوایی غربی‌های متمدن چه کنیم؟!

در اوج بحران کرونا، انتخابات سراسری در فرانسه برگزار شد. به همین سادگی!؟ آن هم بعد از اینکه رسانه های فارسی زبان مواجب بگیر همین فرانسه و دیگر دوستان اروپایی و آمریکایی اش، نزدیک به یکماه در بوق و کرنا کردند که چرا جمهوری اسلامی با وجود چند مبتلای به ویروس کرونا، انتخابات مجلس را برگزار کرده است؟

رئیس جمهور فرانسه گفت: «برگزاری این انتخابات برای اطمینان یافتن از تداوم دموکراسی در کشور ما ضروری است.» [1] پس انتخابات با وجود بیش از چهار هزار مبتلای به ویروس کرونا در این کشور، برگزار شد. آن هم نه انتخاباتی همانند انتخابات مجلس که لغو آن مستوجب هزینه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی غیرقابل محاسبه باشد. انتخابات محلی شهرداران و شوراهای شهر!! 

از آن جالبتر شاید سخنان نخست وزیر انگلیس است. بوریس جانسون گفت: «بسیاری از خانواده ها عزیزانشان را از دست خواهند داد ... ولی نه برگزاری رویدادهای عمومی همانند مسابقات ورزشی را تعطیل می کنیم و نه مدارس را ... مشورت های علمی نشان می دهد تداوم برگزاری این رویدادها تأثیر اندکی بر شیوع ویروس خواهد داشت.» [2]

باورتان میشود!؟ قریب یکماه است رسانه خاندان سلطنتی انگلیس، بی بی سی فارسی یقه خود را پاره کرده است که جمهوری اسلامی با برگزاری انتخابات، قرنطینه نکردن قم و بقیه شهرها، تعطیل نکردن کشور و ... به مردم خود خیانت کرده است. آیا ایرانیان خارج نشین مواجب بگیر غرب و دنباله های داخلی شان، بعد از این رسوایی دیگر می توانند سر خود را بالا بگیرند!؟

نخست وزیر انگلیس، تعطیلی و قرنطینه را غیرعلمی می داند. رئیس جمهور فرانسه برگزاری انتخابات را بااهمیت تر از افزایش شیوع کرونا در کشورش قلمداد می کند. رئیس جمهور آمریکا در دو هفته اول شیوع، کرونا را یک مسئله بی اهمیت می دانست که حفظ اقتصاد آمریکا به آن ارجحیت دارد [3].  

آنوقت مواجب بگیران همین کشورها، از مصی علی نژاد گرفته تا سالومه سیدنیا، چند هفته هست به مردم ما می گویند جمهوری اسلامی خیانت بزرگی کرده نه تنها به مردم خودش بلکه به همه مردم دنیا! حال آنکه کشور ما مدارس و دانشگاه ها را در همان هفته اول تعطیل کرد و به دنبال آن اجتماعات و رویدادهای عمومی را لغو نمود و حتی اماکن زیارتی را بست. تمامی این اقدامات وقتی انجام شد که تعداد مبتلایان به چند ده نفر هم نمی رسید. اکنون چگونه است که اروپایی ها و آمریکایی ها با وجود چند هزار نفر مبتلا هم به داد مردم خود نمی رسند!؟  

حلقوم های دشمن، چند هفته است خودزنی می کنند که اگر قم قرنطینه می شد، نه تنها ایران که جهان نجات پیدا می کرد از گسترش کرونا! ولی نمی گویند که اگر مسئله اینقدر ساده است چرا اربابان آمریکایی شان همین اقدام را در خصوص سیاتل انجام ندادند. شهری که اولین موارد ابتلا در ایالات متحده از آنجا گزارش شد؟ چرا جان 320 میلیون آمریکایی را بازیچه مصالح 700 هزار سیاتلی کردند؟ یا چرا ایتالیایی ها همان روز اول، منطقه مرفه نشین لومباردی را قرنطینه نکردند تا اکنون جهانی را آلوده به کرونا نکرده باشند؟ یا چرا آلمانی ها و ژاپنی ها و سوئدی ها و استرالیایی ها و کانادایی ها و ...؟

حقیقت این است که همه این کشورها دلایلی برای اقدامات خود دارند. دلایلی که از نگاه مسئولانشان خیلی هم منطقی و علمی جلوه می کند. معمولا هم همینطور است. تصمیم گیران این دولت ها، همانند مسئولان ایرانی برای رسیدن به هر نوع تصمیمی باید عوامل بسیاری را مدنظر قرار دهند. باید تضادها و تعارض های موجود در منافع و مصالح گروه های مختلفی از شرکت های هواپیمایی، تولید کنندگان و کارآفرینان، کارگران روزمزد، کارگران دائمی، تجار، کارمندان، هنرمندان و ... را مدنظر قرار دهند. در شرایط بحرانی باید بین درد گرسنگی مردم شان با درد بیماری، موازنه ای منطقی برقرار کند. همزمان باید حواسشان به وضعیت تحصیل و آموزش، فرهنگ و مذهب، امنیت روانی و اقتصادی و بسیاری دیگر از موضوعات حیاتی اجتماعی باشد. همچنین باید نظرات علمی و تخصصی کارشناسان متعددی را بشنوند، نظراتی که عامه مردم معمولا از آن آگاهی نمی یابند، چون ذهن عامه بیشتر توسط رسانه ها مدیریت میشود. در نهایت این تصمیمات ممکن است به همان اندازه در ایران درست باشند یا غلط که در آمریکا، اروپا و سایر نقاط جهان.  

مشکل اینجاست که مخاطب ایرانی تحت یک بمباران بی سابقه تبلیغاتی از سوی حقوق بگیران همین کشورهای به اصطلاح پیشرفته است. اصحاب توییتر و اینستاگرامی که وظیفه شان، زشت و تاریک نشان دادن همه چیز را در ایران اسلامی است. همه چیز حتی آن روال های عادی در کشورهای متبوع خودشان. همه چیز، حتی آن چیزهایی که در همه جهان نشانه افتخار و پیروزی است. در ایران اما، همه اینها نشانه ای از شکست است. تبلوری از عقب ماندگی و ناکارآمدی! 

در جمهوری اسلامی، جریانات فکری متعدد و مختلفی با آرا و عقاید متفاوت در قدرت شریک اند که قطعا لیسندگان ضریح جزء هیچ یک از آن ها نیستند ولی رسانه دشمن به دنبال وارونه جلوه دادن این حقیقت است. به دنبال معرفی مشتی شیعه افراطی دم خور با انگلیس به عنوان تمامیت حاکمیت! به دنبال مخفی کردن تضارب آرای موجود در جمهوری اسلامی و القای یک دیکتاتوری خفقان!

تلاش این رسانه ها برای تحقیر و تمسخر ایران و ایرانی اکنون بیش از گذشته نقش بر آب شده است. تصاویر صف های طولانی و فروشگاه های غارت زده و جنگ و جدال مردم برای کسب مقداری مواد غذایی و بهداشتی بیشتر در ژاپن و کره جنوبی و آمریکا و اروپا و استرالیا را مرور کنید!؟ کجا مردم ما اینقدر حریصانه و وحشت زده در پی تامین مایحتاج خود برآمده اند!؟ نه اینکه ایرانی ها گل سرسبد مردم دنیا باشند. خیر. ما هم نقاط ضعف و قوتی داریم مثل همه مردم دنیا، که از میان ضعف ها، شاید مهمتر از همه گردن فرازیمان در برابر قانون باشد. گزافه نیست اگر بگوییم ایرانی ها آزادترین مردم جهان در برابر نظم و قانون اند. بی شک اگر ترس مردم ما از قانون همانند مردمان شرق آسیا و غرب اروپا و آمریکا بود، میشد خیلی بیشتر به مهار سریع بحران کرونا امید بست و همچنین به مفید بودن راهکارهایی همانند قرنطینه سراسری و ممنوعیت تردد.

با این وجود هنوز هم عملکرد کشوری که تحت شدیدترین تحریم های بین المللی بوده است از تحریم کنندگان اروپایی و آمریکایی خود بهتر است. نگاهی به جدول آمار جهانی کرونا بیندازید. سرعت رشد مبتلایان، فوت شدگان و بهبود یافتگان در ایران را با ایتالیا و اسپانیا و فرانسه و آلمان و آمریکا مقایسه کنید [4]. بدون شک اگر با شروع تعطیلات نوروز که خطر زیادی از جانب آن احساس می شود مسئولان ما همچنان از نرخ اشتباهات در تصمیماتشان بکاهند و مردم مان نیز مسئولیت اجتماعی بیشتری در برابر این بحران برعهده گیرند، خروجی ما از بحران کرونا می تواند یک الگوی جهانی یا کارنامه درخشان بین المللی باشد.   

سخنی هم با اندک مخاطبانی که در نوشتار پیشین، نگارنده را به شادمانی از رنج مردم اروپا و آمریکا متهم کردند. روشن است که کسی از این اتفاقات تلخ خرسند نیست. به این بیاندیشید چرا کسانی که ابتلای چند ایرانی را مستمسک حمله به جمهوری اسلامی ساخته بودند، اکنون در برابر رنج هزاران اروپایی و آمریکایی ساکتند؟ چرا اشک تمساحی که برای ایرانیان میخوردند اکنون از هموطنان جدید خویش دریغ می کنند؟ چرا از قرنطینه و تعطیلی و برگزار نکردن انتخابات در غرب سخنی نمی گویند؟ 

[1] https://www.france24.com/en/20200315-france-heads-to-the-polls-in-nationwide-municipal-elections-amid-coronavirus-pandemic

[2] https://www.telegraph.co.uk/politics/2020/03/12/cobra-meeting-coronavirus-delay-boris-johnson-budget-sunak/

[3] https://www.nytimes.com/2020/03/11/us/politics/coronavirus-conservative-media.html

[4] https://www.worldometers.info/coronavirus/

  

دیدگاه کاربران

علی اصقر۱۳۷۵۴۵۵۰۹:۴۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
از کشور چین یاد بگیریم
حسین رجایی (نویسنده)۱۳۷۵۵۶۳۱۰:۵۱:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اگر به اصل حرف این مطلب توجه کرده باشید: موضوع این است که رسانه ها و حنجره های غربی یا غرب زده، یکماه است خودزنی می کنند جمهوری اسلامی با یکسری تصمیمات منفعت طلبانه و خودخواهانه، عامل شیوع و گسترش ویروس کرونا شده است. الان دقیقاً همان نوع تصمیمات با عنوان تصمیمات علمی، کارشناسانه و انسان دوستانه، برای مردم اروپا و آمریکا تبلیغ میشود!! راز این دوگانگی در چیست!؟
على اصقر۱۳۷۵۶۴۰۱۱:۳۳:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
نوشته ايد رسانه هاي دشمن خودزني مى كنند كه ايران را منشا گسترش كرونا نشان دهند. حرفهاي راست و دروغ رسانه هاي بيگانه در فضاي بي اعتمادي كه شما ايجاد كرديد به نتيجه مي رسند. شما در حالت عادي با مردم رو راست نيستيد مي خواهيد در بحران حرفتان را باور كنند
میلاد حمیدی۱۳۷۵۸۴۵۱۳:۱۵:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
چه کنیم؟ تا میتوانیم از آن برای توجیه بی فرهنگی خودمان و بی مسئولیتی مسئولانمان استفاده کنیم تا خدای نکرده یوقت پیشرفت نکنیم
على اصقر۱۳۷۵۶۵۳۱۱:۳۷:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ايران اسلامي زشت و تاريك نيست اما اگر عدالت و مديريت داشت در قله قرار مي گرفت. شما فقط زشتي هاى غرب را مي بينيد و در مقابل انبوه تبعيض در ايران سكوت مى كنيد
حسین رجایی (نویسنده)۱۳۷۵۸۵۰۱۳:۱۶:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
چه گروه هایی از قدرت بیش از بقیه بر تبعیض و بی عدالتی در جامعه دامن میزنند؟؟ جریان اصیل انقلابی!!؟ یا مسئولان لیبرال مسلکی که بعضا با رای ما بر سرکار آمده اند تا با رویه تسلیم در برابر غرب، تحریم ها را بردارند و آزادی های لیبرالی برایمان به ارمغان آورند؟ حالا اصلا تبعیض شدید .... !! تکلیف چیست!؟ خودمان از خود اصلاح تدریجی را شروع کنیم. مردم و مسئولان بدون انداختن بار مسئولیت بر دوش یکدیگر، هر دو آستین ها را بالا زنیم. یا اینکه گوش جان بسپریم که رسانه های استعمارگران و استثمارگران پیر چه نسخه هایی برایمان می پیچند؟؟
ناشناس۱۳۷۶۰۲۸۱۴:۵۴:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
البته در بسیاری از چیزهای خوب جهان هم نتایج خوبی داریم.
ناشناس۱۳۷۵۶۶۷۱۱:۴۱:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
با رسوايي هاى خود چه كنيم
ناشناس۱۳۷۵۷۲۴۱۲:۰۸:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مردم ما از امتحان کرونا سربلند بیرون آمدند اما سوء مدیریت دولت در کمبود اقلام بهداشتی نظیر الکل طبی و ماسک و دستکش و ژل ضدعفونی و غیره مایه تاسف و شرمساری است.
ناشناس۱۳۷۵۷۷۷۱۲:۳۲:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
جناب آقای رجایی شک نکنید اگه ثابت شود که عواملی مثل قرنطینه و.. بتواند(که بعید است) جلوگیری کند از شیوع کرونا، رسانه های غربی رسوا خواهند کرد حکومت هایشان را. بالاتر از سیاست های نظامی و جنگ که نیست که می بینید چگونه رسانه ها آزادانه نقد و محکوم می کنند آیا رسانه های ما یک صدم آزادی آنها را دارند؟
حسین رجایی (نویسنده)۱۳۷۵۸۲۹۱۳:۰۷:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
با سلام ادعای شما و برخی دیگر از مخاطبان در خصوص آزادی رسانه ها در غرب را خیلی ساده میشود در بوته آزمون گذاشت. بفرمایید پرداختن به موضوع هلوکاست چه تبعاتی برای رسانه ها و دانشمندان غربی دارد؟ بفرمایید از ابرجنایتکارانی مثل صهیونیست های اسراییلی و وهابی های سعودی چه تصویری در رسانه غربی منعکس میشود که دولتمردانشان بدون دغدغه میتوانند به دوستی خود با اسراییل و عربستان افتخار کنند؟ بفرمایید تصویرسازی رسانه غربی از جنگ یمن با جنگ سوریه چه تفاوتی دارد که ملت های غربی شب و روز برای مظلومیت مردم سوریه اشک میریزند ولی نسبت به یمنی ها بی تفاوتند؟ بفرمایید علیرغم اینهمه آزادی رسانه ای که شما میفرمایید، چرا در حکومت های غربی هیچ صدای متفاوت و جدیدی شنیده نمیشود؟ صداهایی که پرده از حقیقت مسئله تروریسم بردارد. ماجرای 11 سپتامبر را رمزگشایی کند. جنایات آمریکایی ها در عراق را برملا نماید و ... بفرمایید ...
على اصقر۱۳۷۶۰۴۶۱۵:۰۴:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
الگوي شما بايد مدينه النبي باشد نه فرانسه در حكومت امام على آزادى سياسي خوارج چگونه بود؟
ناشناس۱۳۷۶۱۵۱۱۶:۱۲:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
رسانه های غربی شاید در چند مورد انگشت شمار خفتی که شما بر شمردید چشمانشان را در مقابل موضوع هلوکاست بستند و از کنارش عبور کردند و می کنند اما رسانه های داخلی در چند مورد اینکار را کردند و کفه کدامیک سنگین تر است ما یا آنها؟
ناشناس۱۳۷۵۸۲۶۱۳:۰۵:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ما هم مثل همه جاي دنيا دوگانه داريم
ناشناس۱۳۷۵۹۴۴۱۳:۵۰:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
لطفا به بحران اجاره نشینان که در خرداد ماه شروع میشود گوشه نظری داشته باشید بحران جدی در پیش است که اگر فکری برای ان نشود تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت
ناشناس۱۳۷۵۹۸۸۱۴:۲۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
کار بد اونها کار بد ما رو‌توجیح می کنه؟؟؟ بعد اونها نمی شورن خودشون رو‌که دستمال نایاب شده. وضع مالی بهتری دارند. و می تونن مایحتاج یکسال رو تو‌خونه های بزرگشون انبار کنند. اینجا طرف به اندازه خرج همون روزش در میاره. پس به حساب فرهنگ ما نذارید
ناشناس۱۳۷۵۹۹۵۱۴:۳۲:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اعمال خودخواهانه؟؟ الان ایتالیا قرنطینه سفت و سختی شروع کرده اسپانیا هم همینطور سایر کشورها هم همینطور . انگلستان با مشورت با دانشمندان خود به این نتیجه رسید که الان لازم نیست اینکار صورت بگیرد که همین هم امر مخالفت هایی داشته. سوال اینجاست همانطوریکه در غرب دعوا سر یک دستمال توالت دستمایه های طنز میشود و نشان داده میشود مردم اینجا هم همینکار را میکنند یادتان نرود ماهم با بجث تمدن تمدن گوش فلک را کر کردیه ایم نمی خواهید که این را کتمان کنید و چقدر سر همین موضوع ملت های دیگر را تحقیر کردیم . به نظر من باید دو طرف قضیه را دید
ناشناس۱۳۷۶۲۸۳۱۷:۵۵:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اتفاقا قرنطینه ایتالیا اصلا سفت و سخت نیست،کلی هم بعد از داستان های قرنطینه موارد مثبت افزایش پیدا کردند و شیبش هم فرقی نکرده،قرنطینه سفت و سخت رو شرق اسیا اجرا کرده فقط
ناشناس۱۳۷۶۳۶۵۱۹:۳۳:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
یک مثال بیار که دو نفر سر یه ماسک یا الکل اینطوری بزن بزن میکنن توی ایران ... به کشورت افتخار کن حتی اگه کمبود داریم . عزت نفس داشته باش . باور کن اینطوری بیشتر توی دنیا بهت احترام میزارن
حشمت۱۳۷۵۷۴۹۱۲:۱۶:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اونا تورم ندارن ( :
ناشناس۱۳۷۶۱۲۴۱۶:۰۰:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مغلطه ای بسیار سطح پایین و بی ربط
ناشناس۱۳۷۶۲۳۲۱۷:۰۷:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اتفاقا خیلی دقیق هست، در غرب این طور نیست که هر ‌۶ سال ارزش پول یک چهارم بشه
ناشناس۱۳۷۶۳۶۸۱۹:۳۵:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
تورم ندارن و اینقد دسپاچه اند وای بحالی که مداشتند افتاد
ناشناس۱۳۷۵۴۵۶۰۹:۴۷:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
غرب سر بزنگا ار تمام ادعاهای خود در خصوص دموکراسی دست برمی داره.
ناشناس۱۳۷۵۶۸۸۱۱:۵۱:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
هرم مازلو . هرم مازلو را جدی بگیرید. هر انسانی وقتی حیاتش به خظر بیفته تقریبا همین رفتار را می کنه. رفتار درست غربی ها در شرایط عادی محصول محیط امنی است که دولتها براشون تدارک می کنند.
ناشناس۱۳۷۵۸۵۹۱۳:۲۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
علت رفتار درست غربیها(!) قوانین سختگیرانه و برخورد شدید با قانون شکنی است. یعنی چیزی که در صورت اجرا داخل کشورمون خود مردم و جلوتر از اونها صدای غربگدایان رو درمیاره
ناشناس۱۳۷۶۲۲۶۱۷:۰۰:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
یعنی تنازع برای بقا یک حرکت طبیعی بشر ه که قراره اشرف مخلوقات باشه. شاید بشه جمله تون رو اینجور ترجمه کرد: حرکت غریزی غربی ها حاصل زندگی راحت طلبانه ای هست که براشون شده ایده آل زندگی!
ناشناس۱۳۷۶۳۸۱۱۹:۴۷:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
محیط امن نه, محیط امنیتی کلیپیی دیدم که چند مامور پلیس در بین جمعیت چند هزار نفری معترض از مرم کاتالان اسپانیا بدون هیچ مزاحمتی تعدادی رو دستگیر کرده بودن با خود در بین جمعیت می بردند حالا شما این رو مقایسه بکن با برخورد ما با قانون و مامور قانون
ناشناس۱۳۷۵۷۰۴۱۱:۵۸:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
کرونا نشان داد که کشورهای اروپایی و غربی چقدر عقب افتاده اند.
ناشناس۱۳۷۵۹۵۳۱۳:۵۴:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
عقب افتاده نیستن توان خرید دارن ایرانی اگر قدرت خرید داشت کل اجناس فروشگاه رو میبردفریز میکرد
ناشناس۱۳۷۶۱۴۶۱۶:۱۰:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بخاطر همین در رتبه سوم دنیا قرار داریم؟
ناشناس۱۳۷۵۴۵۹۰۹:۴۸:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
غرب، ادعا، و اتهام به دیگران و دیگر هیچ.
ناشناس۱۳۷۵۹۶۵۱۴:۰۸:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مثل این میمونه که مارادونا را به خاطر یک یا چند اشتباه بگیم بازی بلد نیست هیچ نیست... ، در حالی که تمام دنیا گفتم برترین فوتبالیست تاریخ هست.
ناشناس۱۳۷۵۴۶۳۰۹:۵۰:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
جمهوری اسلامی واقعا مظلوم است حتی در داخل
ناشناس۱۳۷۵۶۰۰۱۱:۱۲:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
احسنت. مظلوم اما مقتدر.
ناشناس۱۳۷۵۷۴۷۱۲:۱۶:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
به نام خدا- مشکل ما این غرب گدا ها هستند. مشکل ما این انسانهای بی محتوا هستند (به قول خمینی کبیر مان). انسانهایی که همه چیز را در غرب خلاصه می بینند. خدا بیدارشان کنند گرچه بیداری اینها غیر ممکن است
ناشناس۱۳۷۶۱۲۵۱۶:۰۲:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
واقعا مظلومه،ولی وقتشه دیگه مظلوم نباشه،اسرائیل و عملیات خشم خدا رو به یاد بیارید،جمهوری اسلامی هم باید دقیقا همچنین کاری رو بکنه،دیگه مماشات بسه
ترامپ۱۳۷۶۱۶۹۱۶:۲۴:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
من یک آمار خدمت شما میگم که در غرب کاملا عادی و رسما اعلام می‌شود آیا یک بار شنیدید از صدا و سیما یا خود همین الف که بگن مثلا سال 58 دستمزد کارگران 120 دلار بوده و امروز اگر 450 دلار باشد میشه همان قدرت خرید 58؟
ناشناس۱۳۷۶۳۶۲۱۹:۳۱:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
امار شما به درد خودت می خورد چون ناقص است
ناشناس۱۳۷۵۴۶۵۰۹:۵۱:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
خیلی هم عالی!
000۱۳۷۵۴۶۷۰۹:۵۲:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اینها مارا وحشی میدانند و شبکه های معاند فارسی هم با استفاده از تصاویر دریافت نذری (که متاسفانه صورت خوشی هم ندارد) سعی در دامن زدن و عمومی بودن این موضوع در جامعه ما را اثبات کند لیکن باید این افراد به اصطلاح متمدن در وضعیت ما (تحریم و فشار اقتصادی) قرار گیرند تا اینگونه رسوا شوند
ناشناس۱۳۷۵۴۷۱۰۹:۵۴:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
این حرفا واسه جماعت غرب زده فایده نداره
ناشناس۱۳۷۶۱۲۷۱۶:۰۳:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
واقعا فایده نداره،انگار کور و کر و لال شدند،واضحه که رفاه توی اونجا بیشتره ولی نه به این شوری شور و نه به این بی نمکی
ناشناس۱۳۷۶۴۲۶۲۰:۴۰:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
شما شرق زده چه گلی به سر این ملت تاحالا زدید. یه نظام سلامت نداریم که دندونهامونو توش پر کنیم. از کودکان خیابون بگم یا از مقدار فحشا.
ناشناس۱۳۷۵۴۷۷۰۹:۵۸:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ما خیلی خوبیم. غرب بده جیزه اه
هادی۱۳۷۵۶۹۳۱۱:۵۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
تو یه گروهی چند تا تصویر از وحشی بازی های غربی ها در این چند روز گذاشتم بهشون برخورد در حدی که انگار مثلا بهشون توهین کرده باشی. واقعا عجیبه! نه بیخودی با تمام المان های فرهنگ غرب دشمنی کنیم (غرب ستیزی بیجا) و نه چشم بر روی همه چیز ببندیم و دربست بپذیریمشون (غرب زدگی) بشناسیمشون. اونها هم نقاط ضعف دارند و هم قوت. بعضی از بخش های فرهنگ غرب متاسفانه از ما جلوتره و برخی بخش ها عقب تر.
حسین رجایی (نویسنده)۱۳۷۵۸۳۴۱۳:۰۹:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
احسنت
ناشناس۱۳۷۶۳۴۷۱۹:۱۱:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
دقیقاً میشه بفرمایید ما تو کدوم بخش از سوئیس جلوتریم؟!
حسن دهقانی۱۳۷۶۳۵۷۱۹:۲۷:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
چرا بجای اینکه اشتباهات خودمونو بررسی کنیم فقط میگیم غرب افتضاحه و ....دقت کردید چقد جوون از ما رفتن به غرب چون قدرشونو نمیدونیم ، آیا از اونا جوونی به ما پناه آورده؟؟؟؟ اندکی تفکر
ناشناس۱۳۷۶۴۲۵۲۰:۳۸:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
انسان موجود بسیار ترسویی هست و از سر ترس کارهای عجیب وغریب زیاد انجام میده. مردم ایران اگه فروشگاهها رو خالی نکردن بدلیل بی پولی بود. درضمن اگه میخوای به ساختار فرهنگبگی برگردید یه نگاه به مقدار باندبازی و زیراب زنی در اداره جات بزنید تا ببنید چه جوری ادمها رو از نون خوردن میندازن.
ناشناس۱۳۷۵۷۰۸۱۲:۰۰:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
غارت فروشگاههای مواد غذایی در اروپا و امریکا فقر فرهنگی مردم این کشورها را به نمایش گذاشت.
ناشناس۱۳۷۶۰۱۶۱۴:۴۳:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
تو همه جای دنیا آدم بی فرهنگ نیست. من غرب زندگی میکنم. خیلی ها اهمیتی به هشدارها نمیدن و بی دلیل میرن بیرون از خانه. خیلی ها زیادی میترسند و به سیستم اعتمادی ندارند و میرن تا میتونن خرید میکنن. همه جای دنیا همه جور آدمی هست
ناشناس۱۳۷۶۱۳۰۱۶:۰۴:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بله کاملا نشون دهنده فقر فرهنگی بود،چون شما حتی اگه تمکن مالی هم داشته باشی نباید بیشتر از نیازت خرید کنی
ناشناس۱۳۷۶۲۹۶۱۸:۱۵:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
برادر از ترس آلودگی کالا ها به ویروس هست
سعید۱۳۷۵۴۸۴۱۰:۰۰:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اصولاً از کار خوب الگوبرداری میکنن نه از کار اشتباه
الهیار۱۳۷۵۴۹۰۱۰:۰۳:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
چون در هیچ کجای دنیا مانند ایران سرهر کوچه و برزن ده ها فروشگاه مواد غذایی و نیازهای اولیه نیست .در ایران فقط قشر خاصی از سوپرمارکت ها استفاده می کنند و مردم چون از هر طرف می روند چشمشان به مغازه های پر اجناس و کم مشتری می افتد لذا کمتر نگران می شوند.
ناشناس۱۳۷۵۶۵۷۱۱:۳۸:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
پس چرا تو هنوز زنده ای!!!!!
ناشناس۱۳۷۵۸۴۶۱۳:۱۵:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
فقط قشر خاصی از سوپر مارکت استفاده می کنند؟!!!!! دیگه گفتن کنتور نداره ولی نه در این حد دیگه....
ناشناس۱۳۷۵۵۰۴۱۰:۰۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
رسوایی غربی ها چه ربطی به شما دارد؟
ناشناس۱۳۷۵۵۳۳۱۰:۳۳:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
تا تو کله پوک شما فرو کنند که اونور خبری نیست. و برای قوی شدن باید رو پای خودت وایسی
ناشناس۱۳۷۵۷۰۷۱۱:۵۹:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
کمی ادب بد نیست جناب کله پر
ناشناس۱۳۷۶۱۳۲۱۶:۰۵:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ادب هم شده داستان بامزه ای در برابر این دوستان، براندازان توییتری رکیک ترین فحش ها رو میدند اون موقع هیچکدوم شروع به نصیحت اونا نمیکنند که کمی ادب بد نیست1
ناشناس۱۳۷۶۱۶۶۱۶:۲۰:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
من سال 91 رفتم چین و با چشمای خودم دیدم ایران حداقل 100 سال از بقیه ی دنیا جلوتره. تا اونوقت هرجی رسانه های متعهد کشورم میگفتن که بابا کله پوکا اونور خبری نیست باید خودکفا باشین نمیفهمیدم. برادرم موقع رفتن بهم گفت اولش که میری فرودگاه امام میگی بابا اینا چقدر زحمت کشیدن برا این کشور. وقتی بر میگردی میگی خدا یا چرا ما انقدر پیشرفته ایم تو دنیا؟ اخه ظلم نیست 100 سال از بقیه جلوتر بودن؟ خدا شاهده دقیقا همین رخ داد.
ناشناس۱۳۷۶۴۹۱۲۱:۳۳:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
فکر کنم بجای چین بردنت اتیوپی یا سومالی بنده خدا، تولید ناخالص داخلی چین ۱۷ تریلیون دلاره یعنی بیش از پنجاه برابر ما بعد ما ۱۰۰ سال جلوتر از چین هستیم؟!
ناشناس۱۳۷۶۱۷۰۱۶:۲۵:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اخه توییکه به دیگران میگی کله پوک پاتو بیرون از خاک ایران تو یه کشور پیشرفته گذاشتی؟ یه قیمت هویج رو نمیتونید 6 ماه کنترل کنید. چی میگی اخه؟ همینم معلوم نیست همفکرات منتشر کنن.
ناشناس۱۳۷۵۵۷۱۱۰:۵۴:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ربطش تو اینه که یه مسوول بهداشت ما کرونا گرفت و بی بی سی مسخره کرد ولی الان یه مسوول بهداشت انگلیس باهمون رده ی مسوول ما کرونا گرفته و بی بی سی ساکته
ناشناس۱۳۷۵۷۰۳۱۱:۵۸:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
وسط بحران هم دست از سیاسی کاری برنمیدارین بابا اونا رو ول کنین سی خود نگاه کنین به همین ترکیه ببینین چیکار میکنه شما هم بشینین ببینین چه جوری میتونیین درد مردم خودتونو چاره کنین
حسین رجایی (نویسنده)۱۳۷۵۸۵۷۱۳:۲۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
با سلام همینکه عزیزانی چون شما، ناگهان کل قبله غرب را رها کرده و ترکیه (یا چین) را به جای همه آن اروپایی ها و آمریکایی های چشم آبی نشاندید، یک پیشرفت محسوب میشود.
همون کامنت گذار۱۳۷۶۲۵۷۱۷:۳۰:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
آقای رجایی بنده که شما رو نمیشناسم ، ولی نمیدانم شما چطور من را میشناسید و چطور خبر داری که من قبلا چگونه فکر میکردم و غربزده بودم ولی الان تغییر عقیده دادم و چین زده و ترک زده شدم ؟؟!! از شما بعیده ندیده و نشناخته قضاوت کردن !!!! به فرمایش امام علی : نگاه کن که سخن چیست .
ناشناس۱۳۷۵۹۳۹۱۳:۴۹:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ما داریم کار خودمون میکنیم این بی بی سی داره لجن پراکنی میکنه
امیر۱۳۷۶۲۲۰۱۶:۵۸:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
نکنه آمار ترکیه رو باور کردی؟
ناشناس۱۳۷۵۶۰۹۱۱:۱۸:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
چقدر شما غرب زده ها، تا اشکالی به غرب می کنند می سوزید
ناشناس۱۳۷۵۷۶۰۱۲:۲۱:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
دعوای ناموسیه براشون
رسول مشهدي۱۳۷۵۵۰۶۱۰:۱۱:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
چه شده كوتاه اومدين.شما كه بهترين ملت دنيا بودين.حتي از مردم زمان پيامبرهم مسلمان تر.ضمنا" چرا فقط معايب آنها را ميبينيد و محاسنشان را نه. چرا از مروجين طب اسلامي نمينويسيد كه روغن بنفشه به مردم تجويز ميكردند؟
ناشناس۱۳۷۵۷۰۰۱۱:۵۶:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
حتی خود چین هم کرونا را با کمک طب سنتی و نوین درمان کرد.
ناشناس۱۳۷۶۱۹۱۱۶:۳۸:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مگه هرچیزی سنتیش خوبه؟ اینم شد استدلال؟
امید۱۳۷۵۵۰۷۱۰:۱۱:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
نگارنده گرامی از شرایط برگزاری انتخابات زیر سایه کرونا در فرانسه تحقیق بفرمایند که همه موظف بودن دربدو ورود دستها رو ضدعفونی کنن و به هم نزدیک نشن.
ناشناس۱۳۷۵۶۱۱۱۱:۱۹:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
احتمالا چند دقیقه هم نفس نکشند!!!!
ناشناس۱۳۷۶۴۳۱۲۰:۴۵:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بیا اینم از مغز جنابعالی. طرف داره می گه چجوری انتخابات رو با کمترین ریسک برای مردم برگزار کردن بعد تو چی جواب دادی. یعنی خودت از میزان کم مایگی خودت شرمنده نشدی.
ناشناس۱۳۷۵۵۰۸۱۰:۱۲:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
متاسفانه ما درهرشرایطی کشورمون رو تحقیر میکنیم اون حس میهن دوستی دربرخی ازما خیلی کمرنگه مشکل درهمه جای دنیا هست اماهیج کس به اندازه ما اهل غرزدن وگلایه کردن بی فایده نیست .کمک که نمیکنیم هیچ، یه بارروانی منفی هم تزریق میکنیم .من پرستارهستم روزهای اول امکانات برای مقابله با کرونا ناکافی بود اما الان حقیقتا امکانات وکیفیت مراقب از بیماران مبتلابهترشده ومیببنم که مردم هم خیلی بهتربرخوردمیکنن وخیابانها هم خلوت ترشده
ناشناس۱۳۷۵۶۱۵۱۱:۲۲:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
پس اینایی که دربدر دنبال ماسک و الکل هستند، خارجین!!!!
امیر۱۳۷۵۵۱۱۱۰:۱۴:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
الان شما ایران رو با فرانسه مقایسه کردی دیگه؟ درست فهمیدم؟
ناشناس۱۳۷۵۷۱۰۱۲:۰۱:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
رئیس دولت فرانسه یک دیکتاتور که مخالفان خود را با اسلحه فلش بال کور می کند.
ناشناس۱۳۷۵۵۱۲۱۰:۱۵:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مقاله جالبی بود. واقعا همینطور است که می گویید. برخی از بس خودمان را بالا می برند که نگو و برخی از بس خودتحقیری دارند که انسان شک می کند ایرانی اند...
ناشناس۱۳۷۵۵۲۶۱۰:۲۴:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
آنقدر رسانه ها به مغز مردم ایران کوبیده اند که کاملا باورمان شده از ما بدبختر وجود ندارد. حتی سلبریتیهای داخلی بر سر ایران میکوبد که کلاغهای کانادا صدای خیلی خوبی دارند ولی کلاغ ایرانی صدای نحسی دارد. ایران هایی هم که حارج میروند برای اینکه ظایع نشوند و حسادت در بین رفقای داخل کشور ایجاد کنند تعریف الکی میکنند و یک مورد از مشکلات خارجی ها را عنوان نمیکنند.
علی۱۳۷۵۵۴۱۱۰:۳۷:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
سلام تحلیل ومتن دوستانه و واقع بینانه ای بود
ناشناس۱۳۷۵۵۷۶۱۰:۵۸:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
زن و بچه مسئولین چرا به کشور این وحشی ها می روند؟؟؟
حسین رجایی (نویسنده)۱۳۷۵۶۷۱۱۱:۴۳:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
با سلام اول اینکه استفاده از کلمه وحشی به هیچ وجه مناسب نیست. دوم اینکه این مسئولانی که میفرمایید چند درصد از مسئولان هستند!؟ آمار دقیقی دارید یا صرفا تحت تاثیر رسانه غربی، چند مسئول خاص را نماینده چند هزار مسئول معرفی می کنید!؟ سوم اینکه اگر آنچه میفرمایید درست است از خود بپرسید چرا دولت های غربی با این مسئولان ما اینقدر ملاطفت دارند!؟ مگر اینها دشمن هم نیستند!؟ اما در خصوص سوال شما، اگر از آن عده از مسئولان که فرزندانشان (همانند برخی دیگر از ایرانیان خارج نشین) با هدف کسب علم و مهارت و بازگشت و خدمت به وطن مهاجرت کرده اند، بگذریم .... در خصوص بقیه مسئولان مدنظر شما می توان گفت: 1- چون همانند حضرتعالی فریفته سحر رسانه های غربی شده اند و به همین جهت است که در داخل کشور هم، مروج و تبلیغ کننده فرهنگ و اقتصاد و سبک زندگی غربی هستند و سردمدار رویه تسلیم و تواضع در برابر غرب. 2- چون متاسفانه مال و منال نامشروعی در ایران به هم زده اند و داشتن ثروت نامشروع، دنبال کردن خوشگذرانی ها و آزادی های نامشروعی را هم در غرب سکولار میطلبد. 3- ...
ناشناس۱۳۷۵۶۸۷۱۱:۵۱:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ممنون کاملا توجیه شدیم!
على اصقر۱۳۷۵۷۲۱۱۲:۰۶:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
آقاى رجايي شما به گزارش هاى رسمي استناد مى كنيد در مطلب قبلى به گزارش يك مركز در تهران درباره پارس جنوبي ارجاع داديد اما قرار شد از نزديك ببينيد و مقايسه كنيد
ناشناس۱۳۷۶۱۲۳۱۶:۰۰:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
می روند و بر هم نمی گردند
ناشناس۱۳۷۵۵۷۸۱۰:۵۹:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
قشنگ ترین جکی که این روزا خوندم این بود که اگه ما به فروشگاه ها حمله نمی کنیم از فرهنگمون نیست، به خاطر اینه که پول نداریم. به نظر بیشتر از جک بودن واقعی به نظر می رسه!!!!!
ناشناس۱۳۷۵۷۱۹۱۲:۰۵:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
حمله کردن مردم امریکا و آلمان و انگلیس و ایتالیا و بلژیک و ژاپن و غیره به فروشگاه ها نشانه فقر فرهنگی آنهاست.
ناشناس۱۳۷۵۵۸۲۱۱:۰۱:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مسولان ما در جایگاهیونیستند که به غرب خورده بگیرند چون امکانات انها راو ندارند
ناشناس۱۳۷۵۶۵۱۱۱:۳۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بسیار بی انصاف تشریف داری که این حق خرده گیری را برای آنها محفظ می داری پس به نظر شما هرکس فقیر و ندار و بدون امکانات بود بر حق نیست برای شما بسیار متاسفم لااقل آزاد مرد باشید
ناشناس۱۳۷۶۰۷۵۱۵:۳۰:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
شما میتوانید سیستم آموزشی و درمانی که از مهمترین فاکتورها هستند در ایران را با هر جایی که دوستداشته باشید در اینترنت مقایسه کنید. البته باید به زبان انگلیسی اشنایی کامل داشته باشید. بعد از مقایسه لطف کنید دوباره نظر بگذارید.
فیثاغورس۱۳۷۶۵۲۶۲۲:۰۰:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
سرانه هر دانش آموز ایرانی 350 دلار و متوسط جهانی بالای 9000 دلار. خخ
ناشناس۱۳۷۵۵۸۹۱۱:۰۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
من ساکن استرالیا هستم آذوقه یک سال را در خانه جمع کرده ام بقیه مهاجر های اینجا هم اینکارو کرده اند کار خوبی هم کرده ایم نمیخواهیم از خانه بیرون بیاییم و بیمار شویم.
ناشناس۱۳۷۵۶۰۵۱۱:۱۵:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
به نظر نمی آید ساکن آن جا باشی یا این کار را کرده باشی. به هر حال فیلم های فروشگاه های استرالیا را هم دیدیم.
ناشناس۱۳۷۵۶۰۸۱۱:۱۸:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
خوش به حالت، واسه ما هم دعا کن
ناشناس۱۳۷۵۶۲۵۱۱:۲۶:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
به ما چه که شما چیکار کردید!جالبه از ایران هم میرن دست از سرمون بر نمیدارن.
ناشناس۱۳۷۶۰۷۷۱۵:۳۱:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ای بابا ما هم ایرانی هستیم و نگران کشورمان.
ناشناس۱۳۷۶۲۴۹۱۷:۲۴:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
از این ایرانی ها تا دلتون بخواد دور و برم زیاد دیدم. وقتی میان ایران دائم کشور و مردم رو تحقیر و مسخره می‌کنند و کلا در عرض چند ماه احساس می‌کنند ملیت اون کشور رو دارند! البته جایی هم که به نفعشون باشه ایرانی الاصل میشن. البته دور از جون شما
حامد۱۳۷۵۶۱۳۱۱:۲۰:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
چند دلیل از نظر من داره: - تو ایران مغزاه های فروش مواد غذایی و مایحتاج خیلی زیادتر هستن. - تو ایران هنوز دولت موضوع رو جدی نگرفته چه برسه به اکثریت مردم وقتی مردم هنوز دارن تو تراکم زیاد خرید عید می کنند نباید بگید چرا ما به سوپرمارکت ها حمله نمیکنیم. - ذهنیت غربی ها نسبت به بیماری و جنگ های اخر زمانه خیلی بیشتر از ماست به خاطر سریال ها- فیلم ها و کتاب ها و موارد اینچنین در فرهنگ غرب - ملت ما هم مشکلاتی مطمئنا دارن و خوبی هایی هم دارن . وقتی دولت رو منفعل دیدن خیلی ها به صورت خودجوش سعی در کنترل بحران کردن -یادمون نره که مشکلات فرهنگی ما خیلی بیشتر از غربی هاست. لطفا اکثریت رو با اکثریت مقایسه کنید. صف های طولانی اونا رو برای خرید ببینید تو ایران در این شرایط همه ریختن رو هم و دارن همدیگه رو له میکنند - شرایط اقتصادی مردم ما بهشون اجازه خرید برای مدت زمان طولانی رو قبل از عید و تو گرونی نمیده
مم۱۳۷۵۶۳۰۱۱:۲۸:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اقدامات چین شامل قرنطینه کامل استان هوبی و ۵۶ میلیون سکنه آن می‌شد، همین‌طور ساخت یک بیمارستان موقت در ۱۰ روز برای رسیدگی به بیماران مبتلا به ویروس. به نظر می‌رسد در حالی که چین توانسته شیوع ویروس را کنترل کند، تعداد موارد ابتلا به آن در مناطق دیگر دنیا طی دو هفته ۱۳ برابر شده است.
ناشناس۱۳۷۵۶۳۱۱۱:۳۰:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
فقط می دونم که اکثریت مردم ما پول خرید بسیاری از کالاها را ندارند که اگر داشتند شاید و شاید وضع فروشگاههای ما هم دست کمی از اونا نداشت .
ناشناس۱۳۷۵۹۲۵۱۳:۴۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
حدود پنجاه درصد کارگران هستند که خرجی 8 تا 10 روز دارند بازنشستگی و بیکاران...
ناشناس۱۳۷۵۶۳۴۱۱:۳۰:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
شما قرنطینه کن تا فرهنگ شرقی رو نمایش بدیم
ناشناس۱۳۷۵۶۴۵۱۱:۳۵:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
کار که به اینجا می کشد طرفداران داخلی و چشم بسته غرب در ایران شروع به ماله کشی و بهانه می آورند حتی در مواردی شنیدم عده ای مردم را به شورش دعوت می کردند که جای تاسف دارد مغز کلام من این است که هموطن عزیز در کشتی که نشسته ای کف ان را سوراخ نکن چون تو اولین کسی هستی که با آن غرق خواهی شد و مانند سوریه این شبکه های بیشرف غربی فقط به اظهار تاسف بسنده خواهند کرد و در نهان خوشحال خواهند بود دشمنانمان را بشناسیم و حرف حق را قبول کنیم
عمران۱۳۷۵۶۶۰۱۱:۳۹:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
نویسنده گرامی! لازم نیست نسبت به تلویزیون منوتو یا ایران اینترنشنال اینقدر حساس شویم و یا بصورت دفاعی بخواهیم ایران را با فرانسه مقایسه کنیم. همین که مسئولان کشور عاقلانه رفتار کنند برای مردم کافیست!مسابقه و رقابت با سایر کشورها پیشکش! عقل حکم میکند در مساله ی بیماری مهلک و واگیردار بیشترین سرعت عمل و شفافیت را داشته باشیم. چون با مخفی کاری و منفعل عمل کردن مساله بدتر و بدتر میشود. حالا شما فکر میکنید مسئولین تا قبل از فوت دو نفر در قم نفهمیده بودند کرونا آمده؟ بابت هر روز تاخیر در اعلان عمومی میدانید چند نفر جانشان را از دست میدهند؟
ناشناس۱۳۷۵۶۸۶۱۱:۴۹:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مشکل فعلی کشور ما در مقابله با کرونا کمبود امکانات پزشکی در بیمارستانهاست بصوص در گیلان و مازندران. که باید دولت تلاشش در تهیه این امکانات باشد.
دلارام۱۳۷۵۷۰۹۱۲:۰۱:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
کارخدابوداین ویروس همه جا رفت تا هم انسان متکبرفراموش کار ببینه درمقابل یک موجود چند میکرونی چقدر ضعیفه .هم ایرانی ها به عمق خباثت و کینه و نفاق مجری های وطن فروش اون ور آبی پی ببرن
ناشناس۱۳۷۵۷۳۴۱۲:۱۳:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
با سلام درود علت آِرامش نسبی مردم ایران به خاطر وضعیت همیشه بحرانی ایران است وبه این راحتی برای هر چیزی ناراحت نمی شویم.
ناشناس۱۳۷۵۷۴۴۱۲:۱۵:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اگر خودمان عاشق دنبال کردن حاشیه ها نباشیم بی شک هیچ وقت به حاشیه هایی که دیگران برایمان می سازند ورود نمی کنیم
ناشناس۱۳۷۵۷۷۸۱۲:۳۳:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
من سوپرمارکت دارم کسی جنس نمیخره اینجا ما با قحطی مشتری مواجه هستیم
ناشناس۱۳۷۵۸۰۹۱۲:۵۵:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اینها بهتریند یا ما که کلی جنس بهداشتی احتکار کردیم؟ از مسول و...هم کاری نکرده وهم اکنون یک ماسک را در میدان تره بار با کیفیت پایین می فروشند 5 هزار تومن.شما در ماه چند تا باید بخری؟ فکر کن حقوقتم نیست نمی تونی درآمد داشته باشی؟ بابا دست بردارید از سر دنیا نگاهی به خودت بیانداز. شدی طاووس پای قشنگ خودتو نمی بنی وبه پرات می نازی.
ناشناس۱۳۷۵۸۶۹۱۳:۲۵:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
پیشنهاد می کنم یه ویدیو ساخته بشود.
ناشناس۱۳۷۵۸۷۲۱۳:۲۶:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
هرایرانی عنوان خبری مثل «دزدیده شدن ماشین حامل ماسک» را بشنود فکر میکند حتما در یک کشور جهان سوم است چند درصد ایرانی ها باور میکنند که این اتفاق در آلمان افتاده؟! کاری که رسانه های مزدور غربی-عربی فارسی زبان دارند با ذهن مخاطب ایرانی میکنند، همین است! سیاه نمایی داخل سفیدنمایی خارج مخاطب ایرانی باید هشیار شود حقایق را ببیند و نگاه صفر و صدی را ترک کند ما نه بهترین مردم دنیا هستیم و نه بدترین آنها نه با فرهنگ ترین و نه بی فرهنگ ترین نه سفید ترین و نه سیاه ترین گول نخوریم!
م۱۳۷۵۸۸۹۱۳:۳۳:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
یکی از دلایلی که ما به فروشگاهها حمله نمی کنیم به خاطر اینکه انقدر شرایط سخت دیدیم که اصولا کرونا رو زیاد خطر تلقی نمی کنیم . اگه دقت کرده باشین بسیاری از مردم متاسفانه زیاد جدی نگرفتن.نتیجتا لزومی در مورد انبار کرذدن غذا نمیبینن و ثانیا خیلی از مردم هم پول ندارن که اینهمه مواد غذایی و بهداشتی خریداری کنن.
امیر۱۳۷۵۹۷۵۱۴:۱۷:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
فکر کنم چند وقت دیگه بگین سود بانکی اونا ۱۰۰ درصد بوده ما فکر می‌کردیم زیر یک درصده!
ناشناس۱۳۷۶۱۵۸۱۶:۱۷:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
صف های طولانی بنزین که یک شب قبل از گران شدن در پمپ بنزین ها اتفاق میفته دسته کمی از کار اروپایی ها نداره فقط برای ما هر سال یکبار این اتفاق میفته شاید در اروپا کمی کمتر
ناشناس۱۳۷۶۱۶۸۱۶:۲۲:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
کسی که قدمی در خارج کشور راه رفته باشه میدونه شما راست میگی یا ماله میکشی.
ناشناس۱۳۷۶۱۸۵۱۶:۳۴:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
رائفی پور که میگفت کرونا چرته و دری وریه. توطئه ی پاسورهای داخلیه!!! چی شد پس اقای رائفی پور؟
س۱۳۷۶۲۹۴۱۸:۱۳:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
از کجا همچین چیزی ازش شنیدی
کاپه۱۳۷۶۲۹۰۱۸:۰۷:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مشکل تز آنجا شروع شد که عده ای بی خرد و ندانم کار شروع به اظهار نظر راجع به مواردی کردند که هیچ آگاهی از آن نداشتند و سعی کردند با سیاه نمایی و آبرو بری خودشان را بزرگ کنند .
ناشناس۱۳۷۶۳۸۲۱۹:۴۸:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مومن حاشیه نریم ولج ولج بازی نکنیم! این بیماری شرق وغرب نمیشناسه
ناشناس۱۳۷۶۴۴۳۲۱:۰۱:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
جناب رجاییِ عزیز چند وقتی است در سایت الف نوشته‌های حضرتعالی را دنبال می‌کنم، نه ساکن آلبانیم، نه مزدور صهیونیسم و آمریکا و اروپا هستم نه خائن و وطن فروشم فقط سؤالی برایم پیش آمده و عاجزانه از محضر شما تقاضا می‌کنم به همین یک سؤال بنده‌ی حقیر سراپا تقصیر بی‌سواد پاسخ دهید، به خدا سوگند اگر پاسخ صادقانه و قانع‌کننده‌ای به همین یک سؤال بنده بدهید همه‌ی سخنان دیگر شما را هم می‌پذیرم: اگر آن گونه که شما می‌فرمایید: «عملکرد کشوری که تحت شدیدترین تحریم های بین المللی بوده است از تحریم کنندگان اروپایی و آمریکایی خود بهتر است» و هیچ امکانات و آزادی و رفاهی فراتر از ایران در این کشورها برای شهروندانشان و مهاجران وجود ندارد، چرا با وجود همه‌ی تحقیرهایی که در این کشورها نصیب ایرانیان می‌شود چند میلیون نفر از ایران به اروپا و آمریکای شمالی مهاجرت کرده‌اند و عده‌ی زیادی هم همچنان دست و پا می‌زنند که به آن‌ها بپیوندند ولی هیچ‌یک از شهروندان این کشورها تلاشی برای مهاجرت به ایران نمی‌کنند؟! آیا همه‌ی این چند میلیون ایرانی که مهاجرت کرده‌اند یا سودای مهاجرت دارند مزدور و جاسوس و وطن فروش و عیاش و هرزه هستند؟!
حسین رجایی (نویسنده)۱۳۷۶۵۲۹۲۲:۰۰:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
با سلام و احترام اولا بنده انتظار ندارم شما همه حرفهای بنده را بپذیرید ثانیا بنده ادعایی در خصوص بهتر بودن ایران از غرب ندارم. اصلا چنین ادعایی مضحک است. برای کسانی که فقط ملاک های مادی دارند احتمالا همان غرب بهتر است. کل حرف بنده این است که اگر شما علاوه بر دنیای ماده به دنیای معنا هم اعتقاد دارید و اگر وطن پرست هم هستید. ایران با آن جهنمی که رسانه ها نشانه میدهند خیلی فاصله دارد. ایران الان قطعا بهتر از گذشته است و اگر دست به دست دهیم میشود این کشوری که ده ها سال از کشورهای پیشرفته عقب نگاه داشته شده را به سطح همان کشورها رساند. در پناه حق باشید
ناشناس۱۳۷۶۸۳۲۰۸:۱۵:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
چرا پاسخ رجایی نویسنده مطلب آب در هاون کوبیدن و سعی در انکار پذیرفتن واقعیات بود؟
احسان۱۳۷۶۹۰۷۰۹:۲۵:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
ممنون آقای رجایی که معنویت ملاک شماست و نه مادی!! حالا - بدور از شعار- یک مورد از «معنویات» که شما در آن موفق بوده اید را بیان کنید و با ذکر دلیل بفرمایید که عملکرد بهتری از غرب - و یا دیگر کشورهای اسلامی داشته اید: عدالت اجتماعی ، قضایی ، اقتصادی دروغ و دو رویی رشوه و پارتی بازی رانت و اختلاس احکام اسلامی احتکار و گرانفروشی تکریم کارگر ... - فقط یک مورد کافی است.
ناشناس۱۳۷۷۴۲۸۱۵:۰۰:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
مالزی وترکیه و امارات و هند و برزیل و ... هم بهتر از گذشته هستند اونچه مهمه میزان بهتر شدن هست
ناشناس۱۳۷۶۴۵۸۲۱:۱۴:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
کلا همه جا رفتار های اینچنینی وجود دارد ولی درصدش کم و زیاد هست. مثلا تعداد درگیری های که منجر به چاقو کشی می شود در کشور سویس خیلی خیلی کمتر از ايران هست. حالا ما یک فیلم از چاقو کشی تو سویس بگیریم بعد بگوییم سویسی ها عجب چاقو کش های هستند.
ناشناس۱۳۷۶۴۹۹۲۱:۴۰:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
رسانه هایی که مرتب صف مرغ در ایران را مسخره میکردند رو سیه شدید
ناشناس۱۳۷۶۵۴۶۲۲:۱۴:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
چرا نمی گید آمریکا کل پروازها از اروپا رو لغو کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین