دریافت حکم حکومتی برای تصویب بودجه ۹۹ و ابهامات آن

گروه سیاسی الف،   3981213131 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
دریافت حکم حکومتی برای تصویب بودجه ۹۹ و ابهامات آن

ظهر روز سه‌شنبه برخی از اعضای هیئت رئیسه مجلس از ارسال بودجه سال ۹۹ به شورای نگهبان با اجازه رهبری خبر دادند. اما چه چیزی باعث شد که برای تصویب بودجه به حکم حکومتی نیاز باشد؟ بد نیست یک بار سیر بودجه ۹۹ را با هم مرور کنیم.

لایحه بودجه سال ۹۹ مطابق قانون در آذرماه به مجلس تقدیم شد و مطابق روال قانونی، ابتدا به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. پس از انتشار لایحه بحث‌های مختلفی توسط کارشناسان اقتصادی درباره نقاط ضعف جدی بودجه مطرح شد. برخی از کارشناسان تقاضا داشتند به دلیل ضعف‌های جدی و اثرات مخرب لایحه بودجه بر اقتصاد کشور در سال آینده بهتر است این لایحه در کمیسیون رد شود. علی‌رغم تقاضای کارشناسان این لایحه در کمیسیون بودجه تصویب شد.

پس از تصویب در کمیسیون، لایحه بودجه باید در صحن بررسی می‌شد. معمولا لایحه بودجه در نیمه دوم بهمن به صحن مجلس می‌آمد اما امسال به دلیل برگزاری انتخابات در دوم اسفندماه، بررسی بودجه به بعد از انتخابات موکول شد.

اما مجلس در صحن جلسه علنی روز ۵ اسفند، کلیات لایحه بودجه را رد کرد. در پی این اتفاق، لاریجانی لایحه بودجه را مجددا این بار به کمیسیون تلفیق ارجاع داد. در این فاصله اعلام شد مجلس به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل است. کمیسیون تلفیق هم با برگزاری یک جلسه که به دلیل کرونا در صحن برگزار شد برخی اصلاحات را در بودجه اعمال کرد.

پس از برگزاری این جلسه زمزمه اصل هشتاد و پنجی شدن بودجه در رسانه‌ها آغاز شد. مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی مجلس می‌تواند اختیار قانونگذاری را به یکی از کمیسیون‌ها تفویض کند و آنچه کمیسیون تصویب می‌کند به صورت آزمایشی قابل اجرا خواهد بود.

روز دوشنبه معاون قوانین مجلس خبر داد که مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه سال ۹۹ و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال می‌شود و مجلس جلساتی برای بررسی لایحه بودجه سال آینده نخواهد داشت.

ظهر سه‌شنبه نایب رئیس مجلس از قطعی شدن این مسئله با حکم حکومتی رهبری خبر داد. عبدالرضا مصری گفت: «[در نامه لاریجانی به رهبری] اجازه خواسته شد که مصوبه کمیسیون تلفیق تقدیم شورای نگهبان شود و در صورت تأیید به دولت ابلاغ شود. همچنین در این نامه اشاره شده که اجازه داده شود سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تا برگزاری جلسه رأی اعتماد استمرار پیدا کند...رهبر معظم انقلاب با هر دو پیشنهاد موافقت کردند و ما از طرف مجلس و مردم از ایشان تشکر می‌کنیم چراکه با گره‌گشایی ایشان تکلیف دولت، مجلس و وزارت جهاد کشاورزی مشخص شد.»

بیشتر بخوانید:

لایحه بودجه ۹۹ مستقیم به شورای نگهبان ارسال شد/ تست کرونای ۲۳ نماینده مجلس مثبت اعلام شد

متن نامه لاریجانی به رهبری و اذن ایشان برای ارسال بودجه ۹۹ به شورای نگهبان

اما چرا کار به جایی رسید که به حکم حکومتی نیاز شد؟ با مرور فرایندی که در بالا ذکر شد متوجه می‌شویم بن‌بستی که لاریجانی مطرح کرده است بن‌بستی خودخواسته و ساختگی بوده است. 

اولین چیزی که باعث بروز این بن بست شد، ارجاع لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق پس از رای منفی نمایندگان در صحن بود. آیین‌نامه داخلی مجلس درباره وضعیتی که به وجود آمده ساکت است. در چنین وضعیتی که کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تصویب شده اما در صحن رد می‌شود سخنی نگفته است. 

چنین شرایطی در آیین‌نامه مجلس قبل از آخرین اصلاح، پیش‌بینی شده بود که در صورت رد لایحه در صحن دوباره به کمیسیون ارجاع می‌شد. از اصلاح آیین‌نامه برمی‌آید این فرایند مطلوب قانونگذار نبوده است. در چنین وضعیتی بهترین کار، برگشت لایحه به دولت و تقاضای ارائه لایحه چنددوازدهم بودجه بود. 

مجلس بنا به آنچه نایب رئیس مجلس گفته مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا تعطیل شده که البته این مصوبه نیز جای سوال و ابهام فراوان دارد.

چرا فقط مجلس در میان ادارات و مراکز دولتی تعطیل شده است؟ مگر خون نمایندگان رنگین‌تر است؟رییس جمهوری که سه ماه برای معرفی وزیر کشاورزی به مجلس وقت داشت اساسا چرا باید آنقدر وقت کشی کند که برای تداوم حضور سرپرست در این وزارتخانه نیازمند حکم حکومتی شود!

لاریجانی و همکاران مدعی هستند برای تصویب بودجه چنددوازدهم نیاز به تشکیل جلسه علنی داشتند که ستاد ملی کرونا مخالف برگزاری آن بوده است. ایشان می‌توانستند در برابر این مصوبه مقاومت کنند و صرفا یک جلسه برای تصویب بودجه چند دوازدهم با رعایت حداکثری نکات بهداشتی تشکیل دهند. حتی اگر ستاد ملی مقابله با کرونا با این موضوع هم مخالفت می‌کرد می‌شد برای بودجه چند دوازدهم از رهبری حکم حکومتی گرفت نه این بودجه مسئله‌دار.

بدترین قسمت ماجرا همینجاست که هیچ‌کدام از ضوابط پیش‌بینی شده در آیین‌نامه داخلی مجلس برای تصویب قانون مطابق اصل ۸۵ رعایت نشده و صرفا از حکم رهبری برای دادن شان قانونی به گزارش کمیسیون تلفیق استفاده شده است. در حالی که می‌شد از رهبری حکم بودجه چند دوازدهم را گرفت. اگر بناست اصل ۸۵ مراعات شود حداقل باید مدت زمان اجرای آزمایشی مشخص باشد که در نامه لاریجانی به رهبری هیچ نشانی از مدت زمان اجرای آزمایشی نیست.

به‌علاوه مسئله‌ای که اساسا قابل طرح است تصویب بودجه مطابق اصل ۸۵ است که برخی حقوقدانان ممکن است این موضوع را دارای اشکال بدانند چرا که بودجه با قوانین عادی متفاوت است. بودجه یک قانون سالیانه است که اجرای آزمایشی آن عملا بی‌معناست. مضاف بر این کمیسیون تلفیق، کمیسیون موقت برای بررسی بودجه است و بررسی یک قانون مطابق اصل ۸۵ در یک کمیسیون موقت بی‌معناست. 

مجلسی‌ها می‌گویند اگر بودجه چند دوازدهم تصویب می‌شد کار به مجلس بعدی می‌کشید و تا استقرار مجلس و تشکیل کمیسیون‌ها که حدود شهریورماه است کشور معطل می‌ماند. این سخن غلط است. چراکه مجلس کنونی تا ۷ خرداد قانونا برقرار است و می‌توانست بودجه سال ۹۹ را در اردیبهشت‌ماه که موج کرونا تا آن زمان فروکش می‌کند تصویب کند.

از همه اینها مهم‌تر با درخواست لاریجانی برای حکم حکومتی، حق حاکمیت مردم بر سرنوشت بودجه سال آینده سلب شده که به هیچ وجه قابل قبول نیست. مردم از طریق نمایندگانشان حق دارند درباره بودجه در صحن مجلس نظر می‌دهند که با این اتفاق این حق مهم از ایشان سلب شد.

در نهایت باید گفت به نظر می‌رسد حکم حکومتی سریع‌ترین و در دسترس‌ترین راه برای دور زدن قانون توسط سران قواست. راهش هم ساده است یک بن‌بست ساختگی ایجاد می‌کنند و بعد درخواست حکم حکومتی برای خروج از بن‌بست. در حالی‌که پیش از رسیدن به بن بست ساختگی راه‌های فراوانی برای اجرای قانون وجود دارد. اتفاقی که درباره اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هم شاهد بودیم.

همینطور ماجرای تداوم سرپرستی در  وزارت جهاد کشاورزی که باید پرسید رییس جمهوری که سه ماه برای معرفی وزیر کشاورزی به مجلس وقت داشت اساسا چرا باید آنقدر وقت کشی کند که برای تداوم حضور سرپرست در این وزارتخانه نیازمند حکم حکومتی شود!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۵۸۳۹۵۰۰:۴۸:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
کلا مجلس الکی هست و نمایشی
ناشناس۱۳۵۸۶۲۸۰۹:۴۵:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
چند وقتی است مسولان برای پوشش ناکار آمدی خود رهبری را هزینه میکنند چندی پیش هم روحانی عدم کناره گیری و ناکار آمدیش را با رهبری هزینه کرد
ناشناس۱۳۵۸۷۲۳۱۰:۵۶:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اگر مجلس و دولت را محاکمه نمی کنید لا اقل تمامی حقوق و مزایا و رانت های حاصله را از زمان تصدی از انها پس بگیرید واقعا حیف یکریال کع از بیت المال هزینه شده
ناشناس۱۳۵۹۰۷۴۱۵:۱۶:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
ما سابقه بررسی بودجه در سال بعد رو هم داشته ایم که برای ماههای اول سال هم براساس فرمول یک دوازدهم بودجه سال قبل عمل میشد. الان هم میشد همینکار رو کرد و بودجه رو در اردیبهشت به تصویب مجلس برسونیم. اما از اونجایی که دولت در مراحل تصویب بودجه با رهبری هماهنگ کرده بود، لذا رهبری از بودجه تنظیمی دولت مطمئن بودن و حکم به تصویب دادن. قطعا اگر رهبری اطمینان نداشت حکم نمیداد و دولت هم میتوانست با فرمول یک دوازدهم سال آینده رو آغاز کنه. ضمن اینکه با این حکم مباحث بودجه خیلی در رسانه ها باز نمیشه که اینهم با توجه به وضعیت خراب اقتصادی نکته مهم و مثبتی است.
ناشناس۱۳۵۸۳۹۹۰۱:۰۰:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
مطالب این مقاله از دغدغه های منهم میباشد و اگر مانند همیشه این سئوالات بدون پاسخ بماند قطعاً به این باور می رسم که جمله《 مجلس در راس امور است 》 فقط و فقط یک شعار است و بس .
ناشناس۱۳۵۸۶۰۱۰۹:۲۵:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را هم که در صحن مجلس در اردیبهشت 98 تصویب شده است را ریس مجلس نگذاشته است اجرایی شود لطفا رهبری رسبدگی بفرمایند
ناشناس۱۳۵۸۴۳۱۰۱:۵۲:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
روحانی و لاریجانی و اعوان و انصارشان آخرین ضربه‌های مهلک را بر پیکر قانون و ملت فرود آوردند _______ البته آخرین میخ‌ها را نیز بر تابوت دولت و مجلس کوبیدند اما در باره‌ی حکم حکومتی اخیر حیرانم !!!!!!!!!!
امیدوار۱۳۵۸۴۸۶۰۷:۰۰:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
رفتار لاریجانی خصوصا در یکی دو سال اخیر به شدت غیر سازنده و مشکوک به نظر می رسد. بستن درهای مردم سالاری و حق حاکمیت مردم بر سرنوشت اجتماعی که تجلی آن باید در مجلس وجود داشته باشد، نه به نفع ملت و نه نظام است.
ناشناس۱۳۵۸۶۰۶۰۹:۲۸:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
دادگاه نمایندگان مفسد اقتصادی مجلس کی برگزار و اطلاع رسانی میشود بسیاری از نمایندگان قول پست هایی را از طرف دولت برای پس از نمایندگی گرفته و رزرو کرده اند
ناشناس۱۳۵۸۴۹۱۰۷:۰۹:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
مجلس جز هزینه برای بیت المال خروجی دیگری ندارد
ناشناس۱۳۵۸۵۱۶۰۸:۰۴:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
نویسنده مقاله به مطلب بسیار خوبی اشاره کرده است. ولی پرسش اصلی این است که هر چند از روز روشن تر است که رئیس مجلس این عملیات روانی را ایجاد کرده تا حکم حکومتی بگیرد، و صد البته از یاری دولت نه چندان محترم هم برخوردار بوده است؛ لکن چرا رهبری معظم چنین حکمی را صادر کرده و از رئیس مجلس نخواسته که بودجه چند دوازدهم بیاورد و حکم حکومتی بگیرد؟
ناشناس۱۳۵۸۵۲۰۰۸:۱۳:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
آخرین خوش خدمتی مجلس لاریجانی به حسن فریدون
ناشناس۱۳۵۸۶۲۶۰۹:۴۳:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
از طریق دور کاری جلسات مجلس را تشکیل میدادید
ناشناس۱۳۵۸۵۴۹۰۸:۴۹:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
چرا رهبری چنین اجازه و حکمی می دهند؟!
ناشناس۱۳۵۸۵۸۳۰۹:۱۲:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
بدتر اینکه صدا و سیما خبر رو به نحوی پوشش داد که گویا رهبری بودجه رو تایید کردن
محمدی۱۳۵۸۶۱۲۰۹:۳۲:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
مجلس دهم واقعا مجلس نبود، این مجلس هیچ گره ای از مشکاات مردم باز نکرد
ناشناس۱۳۵۸۶۳۶۰۹:۵۴:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
میگم کرونا خودش برای ما فاجعه است ولی یک خوبی داره اونم اینه که مجلس و بعضی از مسئولین سر کار نیستن. الان فرصت خوبی برای پیشرفت کشور هست.
ناشناس۱۳۵۸۷۳۱۱۱:۰۲:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اهالي مجلس كه در اين عكس ديده مي شوند چرا اينقدر مصيبت زده اند ؟
ناشناس۱۳۵۸۷۸۹۱۱:۴۴:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
رهبری کار بسیار پسندیده ای کردن
ناشناس۱۳۵۸۸۷۹۱۲:۳۷:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
میتوانستند از سیستم ویدیو کنفرانس استفاده کنند و کار را انجام دهند حالا آمدیم کرونا تمام نشد یا مصیبتی دیگر آمد باید مملکت تعطیل شود.
ناشناس۱۳۵۸۹۰۵۱۲:۵۷:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
مسیر طی شده واقعا فاجعه است ..... لاریجانی هر کاری که دلش بخواهد می کند و هیچ کس هم جلودارش نیست ..... آنقدر که اینها از رهبری هزینه کردند .... هیچ دولت و مجلسی در طول انقلاب نکرده است
علی۱۳۵۸۹۲۷۱۳:۱۸:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
بابا دستور مقام معظم رهبری فقط مربوط به ارسال بودجه به شورای نگهبان است (فکر کنید این بودجه در مجلس به تصویب رسیده ) نه تایید بودجه این شورای نگهبان است که باید برابر قانون دقت کند
ناشناس۱۳۵۸۹۴۲۱۳:۳۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
یک سؤال مطرح است، که با تمام این توصیفات چرا رهبر انقلاب موافقت کردند؟
ناشناس۱۳۵۹۰۳۶۱۴:۵۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
درامدهای پیش بینی شده از مالیات در این بودجه بسیار بیش از سال پیش است. با این تاثیر کرونا در کسب و کارها بزرگترین مشکل بعد از رفع کرونا بودجه خواهد بود. تازه در نظر داشته باشید که رفتیم تو لیست سیاه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  23. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  24. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  25. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

آخرین عناوین