در گفت‌وگو با الف کرباسچی: هدف کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، اصلاح شرایط بود

گروه سیاسی الف،   3981213112 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید خیلی از کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، می خواستند با عدم حضور خود اعتراضشان را به گوش حکومت برسانند تا شرایط بهتر شود.

کرباسچی: هدف کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، اصلاح شرایط بود

غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به کاهش آماری میزان مشارکت در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی گفت: در هیچ دوره‌ای از انتخابات مجلس مشارکت زیر ۵۰ درصد نداشتیم و این موضوع دلایل مختلفی دارد.

وی تصریح کرد: در سال ۹۶ شرایط بهتری بر جامعه حاکم بود و دولتی روی کار آمده بود که در کنترل تورم و رشد اقتصادی و خروج از تحریم و بحث برجام موفق بود و همه این مسائل فضای جامعه را شاداب کرده بود اما در حال حاضر شرایط به گونه ای دیگر است.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران، گریزی هم به میزان مشارکت در انتخابات‌های قبل زد و با اشاره به آنچه سنگ اندازی برجامی مجلس نهم در مقابل دولت روحانی خواند، گفت: برجام در آن سال‌ها پروژه موفقی تلقی می‌شد و دولت توانسته بود در زمینه اشتغال زایی و جذب سرمایه قدم‌های خوبی بردارد و همین باعث شد مردم برای حمایت از دولت در روی کار آمدن مجلس دهم مشارکت خوبی داشته باشند تا جایی که مشارکت مردم تهران در انتخابات مجلس دهم تقریبا دوبرابر مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم بود.

کرباسچی افزود: باید توجه داشت که در آن زمان جریان‌های سیاسی چه اعتدال گرا و چه اصلاح طلب دامنه گسترده رقابتی در کشور ایجاد کرده بودند و به نوعی با مصاحبه‌های خود در رسانه‌ها عامل، محرکی در جامعه محسوب می‌شدند و نقش موثری در ایجاد انگیزه بین مردم داشتند ولی اکنون با چنین موضوعی روبرو نیستیم.

وی تصریح کرد: در انتخابات ۹۴ ورود خاتمی و بیانیه‌های جریان مقابل یک فضای دوقطبی در جامعه ایجاد کرد که همین فضا عامل موثری در افزایش مشارکت مردم در انتخابات محسوب می‌شد.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران، رد صلاحیت‌ها را هم عامل دیگر کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم دانست و افزود: این رد صلاحیت‌ها حس رقابت بین جریان‌های سیاسی را کاهش داد.

وی افزود: من معتقدم اگر در این دوره هم جریان‌های سیاسی انگیزه پیدا می‌کردند و به صورت فعال وارد میدان می‌شدند می‌توانستیم شاهد یک رقابت خوب انتخاباتی باشیم و متاسفانه اشتباه در تحلیل ها، به کشور و انتخابات ضربه زد و تاثیر سست شدن مردم برای شرکت در انتخابات در آینده بروز خواهد کرد.

کرباسچی همچنین درباره دلایل دیگر حضور کمرنگ مردم پای صندوق‌های رای گفت: سقوط هواپیمای اوکراینی و مخفی کاری‌های دولتی‌ها و غیر دولتی‌ها و حوادث آبان ماه باعث گسترش نارضایتی بین مردم شد و یک جو بی اعتمادی نسبت به کلیه دستگاه‌ها ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: از طرفی هم تبلیغات صدا و سیما، ائمه جمعه و تریبون‌ها باعث می‌شد اقشاری که از این شرایط اقتصادی و فرهنگی ناراضی هستند فکر کنند که با شرکت در انتخابات همین شرایط دوباره تکرار و تقویت می‌شود و بهبودی حاصل نمی شود. 

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی عملکرد مجلس دهم را در منظر افکار عمومی ناموفق توصیف کرد و گفت: البته علاوه بر نارضایتی از عملکرد مجلس دهم، برخی رسانه‌ها هم علیه این مجلس تبلیغات بسیاری کردند و این تبلیغات بود که مجلس فعلی را از جایگاه خودش انداخت و عبارت هایی، چون دزد و فاسد اخلاقی و رانت خوار به آن‌ها نسبت داده شد این درحالی است که مجلس به عنوان یک نهاد مهم نباید تضعیف شود.

وی افزود: ما هم مجلس فعلی را نقد کردیم و هم مجلس به دلیل چند دستگی هایی که در  وجود داشت، از توانایی وکارآئی خوبی برخوردار نبود.

وی درباره تاثیر مخرب رسانه‌های خارجی هم گفت: در طول ۴۰ سال گذشته رسانه‌های خارجی فارسی زبان در این حد علیه مسائل داخلی ما تمرکز نداشتند  گستردگی فضای مجازی هم راه را برای این رسانه‌ها هموار کرد .درتمام این مدت رسانه‌های خارجی حتی یک جمله مثبت درباه مجلس و شرایط داخلی کشور به زبان نیاوردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش شرکت مردم در انتخابات یک رویکرد موقتی است، گفت: تخریب مشروعیت هم می تواند موقتی باشد. ممکن است کسانی  دنبال از بین بردن نظام باشند، اما وقتی با خیلی از کسانی که در انتخابات شرکت نکردند صحبت میکنیم،  به هیچ وجه معتقد نبودند که از طریق یک آشوب و کودتا و دخالت‌های خارجی، شرایط کشور بهبود می یابد، بسیاری از این افراد علاقه‌ای به این نوع فروپاشی در کشور مانند برخی از کشور‌های همسایه ندارند.

کرباسچی گفت: به نظر من خیلی از کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، این هدف را داشتند که با عدم حضور خود در انتخابات، اعتراضشان را به گوش حکومت برسانند تا بلکه شرایط بهتر شود.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی گفت: وقتی ما می‌گوییم مردم حتی اگر از نظام هم ناراضی هستند، اما به خاطر ایران پای صندوق‌های رای بیایند؛ خوب در مقابل شورای نگهبان هم باید به خاطر ایران در رد صلاحیت بهترعمل میکرد.لااقل افرادی مانند مطهری و رحیمی رارد نمی‌کرد. چون همین افراد برای یک حضور پر شور می‌توانستند در بین مردم انگیزه ایجاد کنند. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم شما بخاطرایران درانتخابات شرکت کنید ولی ما از برخی خواسته‌های سیاسی خود عدول نکنیم.

وی درباره  رویکرد سیاسی افرادی که در انتخابات شرکت نکردند، گفت: چه افرادی که شرکت کردند و چه افرادی که شرکت نکردند از یک تیپ و تفکر سیاسی نبودند. برای مثال در برخی از شهر‌های اطراف تهران تعداد آرای باطله از تعداد رای نماینده منتخب همان شهر بیشتر بوده، بنابراین شرکت در انتخابات هم به معنای رضایت کامل از شرایط موجود نیست.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات در برخی شهرستان‌ها و شهر‌های کوچک گفت: علت شرکت کردن مردم در برخی از این شهر‌های کوچک و روستا‌ها به انگیزه سیاسی و مقبولیت مربوط نیست و انگیزه آن‌ها از شرکت در انتخابات انگیزه‌های قومی و محلی است .

کرباسچی درباره مفید بودن یا مضر بودن همسویی دولت و مجلس گفت: حتی اگر ادعا هم بشود که مجلس با دولت همسو است در عمل این کار امکان پذیر نیست و نماینده‌هایی که زمانی به مردم وعده‌هایی دادند با شرایطی مواجه می شوند که نمی‌توانند وعده‌های خود را عملی کنند.

وی گفت: مجلسی همراه تر از مجلس ششم با دولت خاتمی نداشتیم ولی همسویی وجود نداشت و ببینید بسیاری از وزرا از مجلس ششم چه‌ها کشیدند.

وی تا کید کرد: همسو بودن نماینده‌ها قبل از انتخابات قابل اتکاء نیست . شاید بعد از ورود به مجلس رویکردشان تغییر کند. حتی اگر همین مجلس یازدهم دولتی همسوی خود راهم به روی کار بیاورند باز هم با آن به مشکل می‌خورند.

این فعال سیاسی گفت: مجلس هفتم و هشتم با احمدی نژاد همسو بودند، ولی بدترین ارتباط مجلس و دولت در آن دوران شکل گرفت. مجلس یازدهم هم که شمشیر را از رو بسته است و خودشان هم گفتند که میخواهند رئیس جمهور را محاکمه یا استیضاح کنند ولی به نظرم وقتی وارد گود شوند متوجه خواهند شد که این کار امکان پذیر است یا خیر و اینکه این اقدام چقدر به مصلحت کشور است.

وی افزود: گمان نمی‌کنم که ارتباط مجلس یازدهم با دولت فعلی؛ تفاوت چندانی با شرایط فعلی داشته باشد، اگر دغدغه نماینده‌های مجلس یازدهم رفع مشکل مردم است باید بدانند که با ایجاد اختلافات سیاسی و مانع تراشی برای دستگاه‌ها کاری از پیش نخواهد رفت.

دیدگاه کاربران

ایرانی مسلمان۱۳۵۸۴۶۹۰۶:۱۷:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اوضاع الآن ماحصل کار تو و همفکرانت در دولت و مجلس است حالا از کی انتقاد می کنی
تبریزی۱۳۵۸۷۷۴۱۱:۳۲:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
هدف مردم معلومه چی بوده ولی تنها با شرکت نکردن در انتخابات این هدف والا محقق نمی شه.
ناشناس۱۳۵۸۸۰۶۱۱:۵۴:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اصلاح طلبان و کارگزارانی ها باید پاسخگوی وضع موجود باشند نه منتقد !
ناشناس۱۳۵۸۴۸۰۰۶:۳۹:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
درسته که رد صلاحیت ها مثلا مطهری صادقی مؤثر بوده ولی علت اصلی این است که مجلس در رأس امور نیست فأین تذهبونَ؟!
فیثاغورس۱۳۵۸۴۸۲۰۶:۴۱:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
ما دولت و مجلس تدارکاتچی نمی خواهیم.
ناشناس۱۳۵۹۱۹۴۱۶:۵۱:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
هر وقت که گند می زنید می شید تدارکاتچی؟ اگر هم به خیالتون کار شاقی کرده باشید می شید امیرکبیر؟؟
ناشناس۱۳۵۸۴۹۰۰۷:۰۸:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
انتخابات تمام شد مجلس تا اطلاع ثانوی تعطیل اما شما ظاهرا در این وانفسای فاجعه کرونا هنوز بحث بازی انتخابات را دارید دلتان همیشه خجسته باد
ناشناس۱۳۵۸۵۰۰۰۷:۳۳:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
جناب آقای کرباسچی شما هم زمانی که در راس امور بودی کم سو استفاده نکردی هدف مردم پایان این همه سو استفاده و این همه بی تدبیری بوده است
ناشناس۱۳۵۸۸۴۳۱۲:۱۳:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
کرباسچی قربانی برخورد با هاشمی شد. تا قدرت هاشمی را کم کنند.
ناشناس۱۳۵۸۵۰۲۰۷:۴۱:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
هدف اصلاح طلبان چیه؟!
ناشناس۱۳۵۸۵۰۴۰۷:۴۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اصلاح شرایط! بعضی ها هنوز توهم سیاستمداری دارند‌
ناشناس۱۳۵۸۵۲۶۰۸:۲۰:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اصلاح طلب و اصول گرا منی چند ؟ چرا نمی گویی عملکرد روحانی و جهانگیری و دلار و بنزین و گرانی و مسکن . هنوز تو نفهمیدی بعد تجزیه تحلیل می کنی .
محمد قاسمی۱۳۵۸۶۷۶۱۰:۲۲:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
خود جهانگیری و روحانی حاصل ساختار ساخته شده ی اصولگرایان است اتفاقا شما خودت خیلی ام سیاسی هستی با این کامنتت
ناشناس۱۳۵۸۸۰۳۱۱:۵۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
جهانگیری و روحانی رحم اجاره ای اصلاحات هستن.
ناشناس۱۳۵۸۸۰۴۱۱:۵۳:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
نظر شما از انصاف بدور است
ناشناس۱۳۵۸۵۳۷۰۸:۳۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
تحليل دقيق منصفانه اي بود ولي اينكه مردم به چه نيتي شركت نكردند ميتواند دليل جامع تري داشته باشد
ناشناس۱۳۵۸۵۳۸۰۸:۳۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
یادته خودت چه گندی زدی به تهران؟ پرونده اختلاس هات رو که یادت نرفته؟
ناشناس۱۳۵۸۸۷۰۱۲:۳۴:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
شهرداری کرباسچی یک از بهترین دوره های شهرداری پایتخت بود که با هیچ بزرگراه نواب ساخته شد و خیلی از پروژه های حاضر محصول تحقیقات زمان کرباسچی است .
ناشناس۱۳۵۸۵۶۶۰۹:۰۵:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
هر دو گروه اصلاح طلب و اصول گرا امتحان خود را پس داده و رفوزه هستند
ناشناس۱۳۵۸۵۷۴۰۹:۰۸:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
کار از اصلاح گذشته
عمران۱۳۵۸۶۲۷۰۹:۴۳:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
ما نه سیاستمدار لازم داریم نه انتخابات، همان مدل بیعت صدر اسلام برویم جلو سنگین تریم. لااقل در زمان پیامبر کسی به ایشان نگفت برای حکومت بر مدینه اول باید تایید صلاحیت بشوی. مردم آزاد بودند یا با ایشان بیعت کنند یا با هر فرد دیگری بیعت کنند.
محسن۱۳۵۸۶۴۸۱۰:۰۴:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
در تهران حدود یک میلیون ولایی پای کار داریم که بلا هم نازل بشه در انتخابات حاضرند و حافظ کشورند شصت الی هفتاد هزار هم اصلاح طلب ثابت داریم مابقی وقتی جوگیر شعارهای فریبنده و رقیب هراسی شما میشوند رای میدهند وقتی هم افتضاحات دولت شما را می بینند دلسرد میشوند و شرکت نمی کنند
ناشناس۱۳۵۸۶۶۷۱۰:۱۲:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
خجالت اور است. ديگه چي را مي خواهيد اصلاح كنيد؟ تقريبا همه نهاد هاي دولتي دست شما و رفقا ي اصلاح طلبتون است. ميشه مردم را رها كنيد؟
ناشناس۱۳۵۸۷۹۷۱۱:۵۰:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اصلاح طلبان و کارگزارانی ها ابتدا باید خودشون را اصلاح نمایند.
ناشناس۱۳۵۸۸۷۴۱۲:۳۶:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اول اصلاح افکار منجمد امثال شما دوم توقف نظارت استصوابی
ناشناس۱۳۵۸۶۷۲۱۰:۱۷:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
ملت نه اصولگرا میخاد نه اصلاح طلب،مردم ما مسئول لایق ،مدیر،پاکدست،متخصص خداترس احتیاج داره ،همین!
sina۱۳۵۸۷۴۷۱۱:۱۵:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
یافت مینشود گشته ایم ما !!! علی برکت اله!!!
ناشناس۱۳۵۸۷۷۹۱۱:۳۶:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اتفاقا دقیقا کسانی در انتخابات شرکت نکردند که امیدی به اصلاح شرایط نداشتند.
ناشناس۱۳۵۸۷۹۹۱۱:۵۱:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
آقای کرباسچی بهتر است در مورد شرکت رشت الکتریک و ثروت میلیاردی شون توضیح بدهند.
ناشناس۱۳۵۹۰۹۹۱۵:۳۴:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
رشت الکتریک فقط یکی از ثروتهای ایشون و خانمشون.
ناشناس۱۳۵۹۳۶۸۱۸:۵۳:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
این شرایط ماحصل چهل سال مدیریت شما و اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است. چرا به نقش خود در این کاهش آرا اشاره نمی‌کنید آقای همه چیز دان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین