نتیجه انتخابات مجلس یازدهم یک بازنده مطلق و یک برنده با نمره ناپلئونی در تهران

حسین یزدی،   3981205044 ۹۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک بازنده مطلق و یک برنده با نمره ناپلئونی در تهران

اصلاح طلبان بازی انتخابات را با اختلاف واگذار کردند، در روزی که بدنه اجتماعی اصلاح طلبی تصمیم گرفت در خانه بماند و رأس سیاسی خود را تنها بگذارد. پیش بینی این شکست البته آنقدرها هم سخت نبود. حقیقت آن است که اصلاح طلبان مدت هاست در محیط اجتماعی سیاسی ایران حرف جدیدی برای گفتن ندارند. دیگر نه کنسرت می تواند توده های اصلاح طلب را به خط کند و نه تکرار.  

این شکست سنگین قطعا به این معنی نیست که در اردوگاه طرف مقابل فتح الفتوحی اتفاق افتاده است. خیر! آنجا هم کارنامه چندان درخشانی وجود ندارد. اصولگرایان گرچه توانسته اند بدنه اجتماعی خود را به صحنه بکشانند تا آن ها هم مزه فتح لیستی را چشیده باشند ولی کاهش مشارکت و آرای پایین، خبر از یک قبولی با نمره ناپلئونی می دهد و نه یک پیروزی با نمره های افتخار آمیز.

یک جریان سیاسی وقتی می تواند اعتماد بالاتر اجتماعی را جلب کرده و صندوق های آرا را تصاحب کند که به گفتمان مسلط و خواست عمومی جامعه نزدیکتر باشد. از حدود 3 دهه پیش که معنای مصطلح سیاسی چپ و راست در سپهر سیاسی ایران وارونه شده، چپ ها به تدریج تابلوی آزادی خواهی و راست ها تابلوی عدالت طلبی را در دست گرفته اند. دو ابر گفتمان عدالت طلبی و آزادی خواهی دو قرنی هست که در یک نزاع جهانی درگیر هستند. جایی که در جهان سکولار، لیبرالیسم منادی آزادی و سوسیالیسم منادی برابری شده است. 

در ایران اسلامی اما، هرقدر اصلاح طلبان بیشتر کوشیده اند خود را نماینده گفتمان آزادی معرفی کنند اصولگرایان به سمت گفتمان عدالت متمایل شده اند. مطالعه فضای اجتماعی سیاسی ایران در طول 3 دهه گذشته به خوبی نشان می دهد که چرا دوم خرداد 76، گفتمان آزادی خواهی دولت خاتمی توانست اعتماد عمومی را جلب کند ولی 8 سال بعد از آن، نتوانست حریف گفتمان عدالت طلبی دولت احمدی نژاد بشود؟

گفتمان­ سازی البته جریانی دو سویه است که هم از سوی جامعه و هم از سوی احزاب و جامعه مدنی انجام می شود. اصلاح طلبی وقتی دوباره قدرت اجرایی و تقنینی را در ساختار سیاسی کشور تصاحب کرد که با کمک کلیدواژه هایی چون کنسرت، گازنبر، لوله، دیوارکشی و ... توانست آزادی خواهی را مجددا به خواست اکثریت تبدیل کند و چهره یک دشمن آزادی را از حریف خود جعل نماید. 

در سه دهه اخیر اما، هیچ کدام از این دو جریان سیاسی نتوانسته اند یک تعادل بین دوگانه آزادی و عدالت به وجود آورند. یا عدالت را به قتلگاه آزادی برده اند و یا آزادی را به قتلگاه عدالت. البته هر دو در یک چیز مشترک اند: بردن آزادی و عدالت به مسلخ ناکارآمدی. ناکارآمدی دلیل دیگری است که باعث شد اصولگرایان 7 سال پیش به دولت دوم احمدی نژاد ببازند و اصلاح طلبان این روزها به دولت روحانی. 

به جرات می توان گفت گفتمان مسلط و خواست عمومی این روزهای جامعه ایرانی کارآمدی از سویی و شفافیت و مبارزه با فساد از سوی دیگر است. اگر دولت احمدی نژاد، تنها نگاهی توزیعی به گفتمان عدالت داشت، خرده گفتمان شفافیت و مبارزه با فساد ذیل گفتمان بزرگتر عدالت طلبی به دنبال تغییر ساختارهای اقتصادی و سیاسی در جهت تحقق عدالت است. 

اصلاح طلبی اما این روزها، گویی کیلومترها با بطن جامعه فاصله دارد و از گفتمان شفافیت و مبارزه با فساد به دور است. طوری که حتی هضم و فهم آن هم برایش ثقیل است. در روزگاری که جریان های مختلفی با پرچم شفافیت و مبارزه با فساد از جریان اصلی اصولگرایی منشعب می شوند، می بینیم که رأس سیاسی اصلاح طلب حتی از نزدیک شدن به کارزارها و پویش های مختلف شفافیت طلبی نیز پرهیز دارد. نمونه اش همین انتخابات مجلس اخیر. فقط توجه به آمار ارائه شده توسط دیده بان شفافیت و عدالت نشان (www.daad.ir) می دهد که در میان حدود 480 نامزدی که به پویش مجلس شفاف پیوسته اند کمتر از تعداد انگشتان دست از اصلاح طلبان حضور دارند.  

وضعیت برای رأس جریان اصولگرایی هم چندان بهتر نیست. ایشان گرچه با فشار بدنه جوان خود تابلوی شفافیت را در دست گرفته اند ولی اتفاقاتی که در جریان لیست بندی های انتخاباتی افتاد نشان داد همچنان بیش از آنکه از خواست عمومی پیروی نمایند تحت تاثیر لابی های قدرت هستند. بزرگ کردن بیش از حد خطر اصلاح طلبان، تاکید بیش از اندازه بر رای دادن لیستی و جلوگیری از ورود جدی جریان های عدالتخواه انقلابی به لیست های اصلی، همگی نشان دهنده اینست که بزرگان جریان اصولگرا نیز به مانند همتایان اصلاح طلب خود از حقیقت آنچه درون جامعه ایرانی در حال روی دادن است بیخبرند. ترساندن بی جهت بدنه اجتماعی اصولگرا از رای آوردن حتی یک اصلاح طلب، بیانگر آن بود که ایشان هم پیرو همان رویه غلط چهار سال پیش رقبای خود هستند. 

همه این ها در حالیست که فی المثل نتایج انتخابات تهران نشان داد نزدیکترین اصلاح طلب به کسب کرسی نمایندگی مجلس، برای نماینده شدن حداقل به 7 برابر آرای بیشتر نیاز داشته است. اصلاح طلبان خسته تر از آن بودند که نظریات توطئه در مورد وحدت لحظه آخری آن ها و کشاندن حامیانشان به پای صندوق آرا به ثمر بنشیند. عدم شناخت کافی و غفلت از این موضوع سبب شد تا برخی دیگر از جوانان انقلابی محبوب، عدالتخواه و کارآمد، نتوانند جایگزین معدودی از گزینه های سهمیه ای، تکراری و فرتوت در لیست اصولگرایان شوند. 

و اما حرف آخر، فتوح لیستی سال های پیش، آخرین فرصت جریان اصلاح طلبی بود که متاسفانه قدر آن دانسته نشد و ما را به شرایط غیرقابل دفاع امروز رساند. اکنون این آخرین فرصت، نصیب اصولگرایی شده است. چشم اندازهای روشنی از در پیش گرفتن رویه شفافیت و مبارزه با فساد و وجود جوانان انقلابی باانگیزه و کاربلد وجود دارد، مبادا با فرصت سوزی این آخرین امیدها نیز از دست برود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۴۶۷۱۴۰۰:۱۴:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
نمره ناپلونی ؟! بنظرم این پاک ترین انتخابات تو تاریخمون بود و اصلاح طلبا فرصت تقلب و خرید رای پیدا نکردن ، یکی از مهمترین دلایل کاهش مشارکت ، نیومدن ارواح سر صندوقا بوده !
ناشناس۱۳۴۷۰۶۴۰۹:۳۶:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۶
تبریک بخاطر قهرمانی در مسابقه با خودت که اول شدی
ناشناس۱۳۴۷۳۵۳۱۱:۴۶:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
رای اصلاح طلبان در دوره قبل، خیلی هم بیشتر از رای اصولگراها در دوره فعلی نیست. حتی حتی رای سرلیست اصولگراها در این انتخابات(قالیباف) بیش از رای سرلیست اصلاح طلبان(عارف) در دوره قبل است.
ناشناس۱۳۴۷۷۳۴۱۴:۳۳:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
رای قالبیاف پایین تر از رای نفر هشتم در لیست امید است. آمار وزارت کشور را ببینید
ناشناس۱۳۴۷۹۳۰۱۶:۰۹:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۶
چطوری حساب کردی؟ اتفاقا رای عارف چهارصد هزارتا بیشتر از قالیباف بود
ناشناس۱۳۴۷۵۴۰۱۳:۰۱:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۶
شما كه در انتخابات شركت نكردي، پس حرص الكي نخور، "آن دم كه نظر نداري، بشنو دگران چه گويند ..."
آزاد۱۳۴۷۶۶۲۱۳:۵۶:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
آهان- حتما باید دین ستیزان و حامیان دولت و طرفداران تسلیم و ذلت خواهی و سواستفاده کنندگان از بیت المال تایید صلاحیت میشدند تا امثال جنابعالی بهشون رای بدی و در اونصورت از نگاه شما قهرمانی و رقابت یکطرفه نبود و همه چی گل و بلبل و تا 4سال دیگه خفت و خواری مجلس در مقابل دولت و فقط مثل شورای شهر بازی با اسامی و حمایت از وادادگی در برابر دشمن و فلج شدن تولید داخلی و عقب افتادگی و پراید 65میلیونی و .... بلکه شما دلتون راضی باشه و البته در جواب همه بیچارگیهای ملت میگفتید که نمیگذارند کار کنند؟
ناشناس۱۳۴۷۰۸۳۰۹:۵۲:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۶
رای ناپلئونی آراء روحانی در سال 92 بود که با نیم درصد تک ماده برنده شد.
ناشناس۱۳۴۷۹۸۴۱۶:۳۶:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
نظرت راجع به احمدی‌نژاد که سال ۸۴ با ۵ میلیون رأی رئیس جمهور شد چیه؟
ناشناس۱۳۴۷۱۵۵۱۰:۲۷:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اصلاح طلبان ۲لیست داشتند اما چون روحانی آبرویی برای اصلاحات نذاشت نباید انتظار پیروزی داشتند
ناشناس۱۳۴۷۱۹۲۱۰:۳۵:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
برو ویدیوهای خرید و فروش آرا رو ببین برو ویدیو تعرفه های رای، خارج از حوزه رای گیری، دست مردم را ببین.
ناشناس۱۳۴۷۲۶۵۱۱:۰۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۶
دورهمیتون مبارک باشه ولی از این مجلس آبی گرم نمیشه وقتی بیرونش اون همه اختلاف عیان است وای به حال داخلش کما اینکه این تجربه در مجلس 8و9 و دولت ولایت مدار انجام شده
ناشناس۱۳۴۷۴۶۷۱۲:۲۵:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۶
" باعث شد اصولگرایان 7 سال پیش به دولت دوم احمدی نژاد ببازند" لطفا دیگر آدرس غلط ندهیدگویا یادتان رفته که احمدی نژاد از اصول گرایان دو آتشه بود و کل جریان اصول گرا از صدر تا ذیل در سال 88 تمام قد برای ایشان ایستاد و هزینه گزافی هم داد. ضمنا جهت یادآوری مجلس فعلی هم اصولگراست که در غیر اینصورت عارف رئیس مجلس انتخاب می شد.
ناشناس۱۳۴۶۷۱۹۰۰:۱۸:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اگه خاطرتون باشه دو دوره قبل حداد حدود یک میلیون اورد و دوره بعد باز هم همین مردم بهش رای دادن و رای های دو میلیونی غرب پرستای تهران لیستشونو بالاتر از حداد ۳۱ ام قرار داد ، پس تفره نرین دوستای غرب گراتون یا از ترس کرونا و یا چاکری رسانه های غربی و مخالف پای صندوق حاضر نشدن
یک نظاره گر بیطرف۱۳۴۶۷۲۵۰۰:۲۶:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
همه چیز را واضح می گویید ولی یک حقیقت را کتمان می کنید!این خاصیت اصلی شماست ، دیگر چه انتظاری می توانید ازمردم داشته باشید؟شما حقیقت رای نیاوردن اصلاح طلبان را درست و واضح نمی گویید وخیال می کنید که مردم هم نمی دانند ومنتظر اظهارات شما هستند وانگهی 44درصدرای درمقابل 60درصد بیشتر رای در دوره ی گذشته،آیا واقعا پیروزی قاطع برای اصول گرایان است؟اگر خاطرتان باشد، دفعه ی قبل، نفر اول تهران .... رای آورده بود ولی حالا؟
ناشناس۱۳۴۷۰۸۹۰۹:۵۵:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
در انتخابات سال 90 مجلس نهم که اصلاح طلبان آنرا تحریم کرده بودند مردم مشارکت 64 درصدی داشتند کاهش 20 درصدی مشارکت مردم در سال 98 نتیجه عملکرد بسیار ضعیف دولت و مجلس اصلاح طلب است.
ناشناس۱۳۴۷۷۴۲۱۴:۳۶:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
حتی اگر طرفداران اصولگرا ریزش داشتند باز مقصر اصلاح طلبان هستند؟
ناشناس۱۳۴۶۷۳۷۰۰:۳۶:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اصولگرایان هم باخته اند فقط خبر ندارند
ناشناس۱۳۴۷۱۶۲۱۰:۲۹:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
کرونای بنفش باعث کاهش مشارکت مردم شد.
ناشناس۱۳۴۷۱۹۶۱۰:۳۶:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
تعداد آرای قالیباف کمتر از نفر هشتم لیست امید در انتخابات 4 سال قبل است.
ناشناس۱۳۴۷۴۶۵۱۲:۲۴:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
آراء قالیباف 18 برابر آراء مجید انصاری اصلاح طلب است.
ناشناس۱۳۴۷۲۰۹۱۰:۴۰:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۶
دیگه دوران غر زدنتون تموم شده اصولگرایان باید برای پاسخگویی آماده بشن دو تا قوه دستشونه
ناشناس۱۳۴۷۲۲۸۱۰:۴۷:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
سکوت در واگیری کرونا برای انتخابات مجلس موجب شد که مردم بیشتری آلوده شوند
ناشناس۱۳۴۷۵۹۶۱۳:۳۱:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۶
مجلس دهم هم همچین اصلاح طلب نبودند واقعیت این بود که هرکس ساز خودرا میزد ولی به اسم یک گروهی بالا آمده بودند فقط برای رای آوردن.
رضا۱۳۴۷۶۳۳۱۳:۴۴:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۶
دوستان عزیز اگر این کل کل کردنها در جهت سرگرمی باشد عیبی ندارد ولی اگر از روی جدیت مطرح گردد . باید گفت بزرگان نظام باید فکری برای این مسئله کنند که خدای نکرده روزی نرسد که نه از تاک نشان ماند و نه از تاک نشان
ناشناس۱۳۴۶۷۴۵۰۰:۴۲:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۶
همانگونه كه ذكر كرديداصولگرايان كارنامه بهتري از اصلاح طلبان در ايجاد مشكلات اقتصادي واجتماعي در كشور ندارندودرانتخابات اخير هم به لطف مشاركت پايين مردم برنده ضعيف انتخابات شدند واگر اكثريت شركت ميكردند نتيجه انتخابات اين نبود در هر صورت درحال حاضر نوبت اصولگرايان منتقددولت مانند اقاي قاليباف است كه در ميدان عمل قرار گيرندونتيجه كارشان را در سال اينده براي مردم مشخص نمايند كه در چنته چه چيز بهتري از دولت دارند
کامران دانی اذر۱۳۴۶۷۶۳۰۰:۵۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۶
حالا مگه نماینده ها بجز حقوق گرفتن کار دیگری هم میکنند
ناشناس۱۳۴۷۰۰۱۰۸:۵۵:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۶
حقوق هیچ ارزشی برای نماینده شدن نداره. وقتی باید چند میلیارد خرج کنی تا حقوق 5 میلیونی نمایندگی بگیری! اصل هدف نماینده شدن استفاده از رانت های متفاوت است.
ناشناس۱۳۴۷۴۹۰۱۲:۳۵:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۶
کی میگه حقوق پنج میایونی؟ با توجه به فرمولی که در دو دوره قبل تصویب شده دریافتی هر نماینده در ماه حدود 29 میلیون تومان است .
صادق۱۳۴۶۷۹۰۰۱:۲۴:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
٦٠ درصدي كه رأي ندادند اعتقاد دارند كه نه إصلاح طلب و نه اصولگرا توانايي اداره مجلس را ندارند مخصوصا در تهران كه حدود ٧٥ درصد همين اعتقاد رو دارند اگر نظام جمهوري اسلامي با همين دست فرمون بره جلو در انتخابات بعدي شاهد مشاركت كمتري خواهد بود
ناشناس۱۳۴۷۳۸۵۱۱:۵۸:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۶
عزیزم دوره بعد که می شود ریاست جمهوری مشارکت بالای 60 درصدی می شود همیشه هم همین جوری بوده یک دوره کمتر شود دوره بعد بیشتر می شود
امید۱۳۴۶۷۹۷۰۱:۳۸:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۶
بسم الله الرحمن الرحیم قدرت برای کسی که ظرفیت آن را ندارد بسیار خطرناک است . می بینیم که در هر کدام از این احزاب حتی به هم حزبی های خودشان هم رحم نمی کنند و براحتی از تریبونی که در اختیار دارند هر موضوعی را به زبان می آورند باید یادمان باشد که توانایی افراد با هم متفاوت است و در کنارهم قرار دادن این توانایی‌ها است که کار را پیش می برد . می بینیم که در این احزاب همه گونه افراد وجود دارد مهم تر این است که این احزاب باید افراد فاسد را از خود دور کنند و برای خدمت با هم رقابت کنند نه قدرت تا ملت هم به آنها اطمینان کنند . گر چه همه این افرادی که می بینیم از همین ملت هستند و مشت نمونه خروار است . لطفاً تمام کسانی که می خواهند نظر بدهند به این موضوع دقت کنند : هیچ کشوری را نمی توانیم پیدا کنیم که ایرانی های مقیم آنجا با هم اتحاد داشته باشند و این به فرهنگ ۵۰۰ ساله ما بر می گردد که نمی توانیم با هم کار کنیم و این بزرگترین نقطه ضعف ملت ماست .
قدری شعور قدری انصاف۱۳۴۶۸۰۳۰۱:۴۶:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
نمره ناپلئونی علتش اصلاح طلب های بی عرضه ای بودند که با عملکرد بد خودشون در دولت و مجلس ، مردم رو دچار نا امیدی کردند.در واقع این نمره به عملکرد چهار ساله مجلس دهم هست نه نمره ی قبولی مجلس یازدهم
خسته۱۳۴۷۰۱۳۰۹:۰۲:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۶
حتی کم رای آوردن خودتون رو هم میندازید گردن رقیب؟ همون قدری شعور قدری انصاف ....
ناشناس۱۳۴۷۰۹۲۰۹:۵۸:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۶
با وجود گرانی دلار و سکه و مسکن و خودرو و غیره که نتیجه سوء مدیریت دولت است نباید انتظار مشارکت بیشتری داشته باشیم.
رضا۱۳۴۷۲۹۵۱۱:۲۰:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
ان شاالله با آمدن سردار و مریدانش پراید میشه 7 میلیون و سکه هم میشه 500 هزار تومان
احمد۱۳۴۷۲۳۰۱۰:۴۹:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
ماشاءالله علم غیب هم دارید از همین حالا نمره ی قبولی رو دادید !!!
نادر۱۳۴۷۵۶۷۱۳:۱۴:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
شما درست میفرمائین خب اصول گراها میومدن و به نامزدهای اصولگرای خود رأی میدادن تا مشارکت می رفت بالا، اونا که دیگه تحریم نکرده بودن انتخابات رو هان!!!!!!
ناشناس۱۳۴۶۸۱۷۰۲:۵۵:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۶
در یک مسابقه کسانی که به هر نحوی چوب لای چرخ رقیب می گذارند تا پیروز میدان شوند چه نام دارند؟ کدام اصول بر این رفتار صحه می گذارد؟
ناشناس۱۳۴۷۰۰۷۰۸:۵۸:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
داور قبل از بازی کل تیم مقابل رو اخراج می کنه. بعد بازی می کنن و به دروازه خالی گل می زنن. آخرش هم خوشحال که با اختلاف زیاد بازی رو برد!!!
ناشناس۱۳۴۷۰۹۴۰۹:۵۹:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۶
زیباکلام: مردم از رای دادن به اصلاح طلبان سرخورده شده اند.
ناشناس۱۳۴۶۸۲۶۰۴:۲۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
رای ندادن من هیچ ربطی به اصلاح طلبی یا اصولگرایی نداشت. در ضمن نمره ناپلئونی یعنی ۱۰. یعنی مشارکت ۵۰ درصدی . که کلا طبق آمار همینم نبوده. رد شدید.
علی۱۳۴۶۸۳۶۰۵:۰۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۶
بابا دمتون گرم عجب روئی دارین !!!! نگاه کنین ازای نفر اول و دوم تهران رو همون قدر هست که در مجلس قبلی نفر اول و دوم اصولگرایان رای اورده ! یعنی نه تنها به طرفداران اصولگرایان اضافه نشده بلکه در مجموع اصولگرایان کمتری هم به میدان اومدن ! 25 درصد مشارکت در تهران ! و در بقیه کشور 43 درصد !
ناشناس۱۳۴۶۸۴۵۰۶:۱۸:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اصلاح طلبان مثل دوست خاله خرسه اند. زمانی که آمریکا بهشون چراغ سبزی میده دست از پا نمیشناسن و با استفاده از حمایت اونا رای میارن. ولی زمانی که آمریکا بهشون نارو میزنه حرف از وحدت و پشتیبانی از نظام میزنند. اینو میشه با مقایسه صحبتهای چند سال پیش و الان برخیشون فهمید..
ناشناس۱۳۴۷۰۴۴۰۹:۲۴:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
یعنی میفرمایید امریکا ایندفعه به اصولگرایان چراغ سبز نشون داده؟حرفت خیلی شائبه برانگبزه اخوی!
ناشناس۱۳۴۶۸۴۸۰۶:۲۶:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
تقریبا درست است. اما اولویت مردم کارآمدی است همراه با شفافیت
ناشناس۱۳۴۶۸۷۵۰۷:۰۶:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۶
مردم بی خیال شماها شدند
ناشناس۱۳۴۷۱۶۸۱۰:۲۹:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
زیباکلام: مردم از اصلاح طلبان قطع امید کرده اند.
سید مصطفی۱۳۴۶۸۸۶۰۷:۱۴:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
سلام وادب متاسفانه این تحلیلها نشان از ان است که طبق گذشته سهم مردم برای اینده روشن هیچ است و گروهای پیروز بدنبال تقسیم قدرت هستند تا عزم برای خدمت!!!
حسن۱۳۴۶۸۹۳۰۷:۲۴:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۶
مشکل نویسندگان این سایت آن است که سرشان را زیر برف کرده اند و واقعیتها را نمی بینند.
ناشناس۱۳۴۶۹۰۱۰۷:۳۱:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اجاره بها - اگر قرار باشه آه مظلوم بگیره اگر قرار باشه دعا برآورده بشه و نفرین از ته قلب باشه و توسط تک تک اعضای خانواده اینجاست - برخی دردشون فقط کروناست ولی برخی اجاره بها دستهاشون را برای نفرین و درخواست عذاب به آسمان رسونده - دیدم که میگم
بهلول۱۳۴۶۹۲۶۰۷:۵۸:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
پایگاه اجتماعی که به اصلاح طلبان رای می دادند، حاضر نبودند با همان حرف های تکراری و بدون نتیجه همیشگی پای صندوق ها بیایند.این پایگاه اجتماعی مردم عادی و غیر وابسته به هر جناحی هستند و تعهد دایمی به کسی ندارند و در سیاست نتیجه گراهستند بنابراین اصلاح طلبی به عنوان یک جریان می داند که در عمل به شعارهایش ناکام بوده است، و می داند مردم به آنها رای نمی دهند. لذا لیست دادن آنه فقط به تقویت رقیب کمک می کرد که بگوید انتخابات رقابتی بوده.
محمدی۱۳۴۶۹۳۰۰۷:۵۹:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اصلاح طلبان با سپرده جان و مال و عقل خود به روحانی و کلید ناکارمدش، بخاطر پست و مقام فاتحه طیف سیاسی خود را برای همیشه بستند، طوری زمین خوردند که دیگر قادر به بلند شدن نیستند.
یوسف اکبری۱۳۴۶۹۳۱۰۸:۰۴:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۶
جناب آقای ایزدی مطلب نسبتا خوبی البته با توجه به فضای بسته امروز نوشته اید ولی فراموش نکنید آزادی مورد نظر ما هم شفافیت دارد و هم به دنبال آن ضد فساد است و در نتیجه عدالت . وهمچنین نفرموده اید که ابزار اصلاح طلبان برای اجرای وعدهایشان چیست؟ وزن و قدرت همین اصلاح طلبان بدلی در سپهر سیاسی و آسمان چند گانه قدرت در ایران چقدر بوده و هست؟ ظرفیت قانون اساسی ما برای تحقق این وعده ها چقدر است؟ آیا مفسران قانون اساسی اساسا اجازه چنین برداشت هایی را به دیگران می دهند؟ نهاد های فراقانونی به ظاهر قانونی، در اداره کشور چقدر نقش دارند؟
ناشناس۱۳۴۶۹۵۰۰۸:۲۲:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
در حذف رقيب ادعاي پيروزي مي كنيم !!!!!!!!!!
ناشناس۱۳۴۷۰۹۷۱۰:۰۱:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اصلاح طلبان با دو لیست 30 نفره و کارگزاران با یک لیست وارد کارزار انتخابات شدند چطور ادعای حذف می کنید؟!
مهندس جنت شهری۱۳۴۶۹۵۴۰۸:۲۵:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
دست مریزاد...متنی بدون حب و بغض رایج در جامعه...
ناشناس۱۳۴۶۹۶۸۰۸:۳۳:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست هر دو گروه اصلاح طلب و اصول گرا رفوزه هستند و بعضا خیانت پیشه
فرناز۱۳۴۶۹۷۲۰۸:۳۵:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
به این سئوال فکر کنید که چرا نزدیک به شصت درصد مردم با صندوق های رای قهر کردند؟
ناشناس۱۳۴۶۹۸۳۰۸:۴۶:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۶
پیشنهاد می کنم اولین مصوبه مجلس جدید طرح شفافیت آرای نمایندگان باشد تا جلوی بسیاری از ناکارآمدی ها و مسولیت گریزی های نمایندگان گرفته شود.
ناشناس۱۳۴۷۰۳۵۰۹:۱۳:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
تا شورای نگهبان 4 سال بعد نماینده ای را بخاطر رای دادن به فلن مصوبه رد صلاحیت کند برادر گرامی شفافیت باید از شورای نگهبان شروع شود هر وقت شورای نگهبان بطور شفاف دلایل حقوق تصمیماتش را به مردم اعلام کرد آنموقع میشود از مجلس هم این درخواست را کرد
ناشناس۱۳۴۶۹۸۶۰۸:۴۹:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
لطمات و آسیب های مجلس اصولگرا و اصلاح طلب به کشور را در سنوات گذشته دیده ایم برای من مجلس اصولگرا و اصلاح طلب فرقی ندارد فقط شخص کاردان و کاربلد و متعهد می خواهیم .
ناشناس۱۳۴۶۹۹۰۰۸:۵۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
بزرگ کردن بیش از حد خطر اصلاح طلبان، تاکید بیش از اندازه بر رای دادن لیستی و جلوگیری از ورود جدی جریان های عدالتخواه انقلابی به لیست های اصلی، همگی نشان دهنده اینست که بزرگان جریان اصولگرا نیز به مانند همتایان اصلاح طلب خود از حقیقت آنچه درون جامعه ایرانی در حال روی دادن است بیخبرند. ترساندن بی جهت بدنه اجتماعی اصولگرا از رای آوردن حتی یک اصلاح طلب، بیانگر آن بود که ایشان هم پیرو همان رویه غلط چهار سال پیش رقبای خود هستند.... بازی که هر 8 سال یکبار این دوجناح سیاسی با مردم میکنند اما باید بدانند که هر چیزی عمری دارد
حسین۱۳۴۶۹۹۱۰۸:۵۱:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اونایی که امروز به مثلا اصولگرایان رای دادن یه روزی خواهند فهمید چیکار کردن
ناشناس۱۳۴۶۹۹۳۰۸:۵۲:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۶
خود گویم و خود خندم خود مرد هنرمندم
علی کریمی۱۳۴۷۰۰۰۰۸:۵۵:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
مردم در این انتخابات حرف خود را واضح و رسا به گوش حاکمیت رساند. اگر گوش شنوایی است بسم الله.
ناشناس۱۳۴۷۰۰۴۰۸:۵۶:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
فقط فراموش کردید بگید اکثریت رای اصول گرایان متعلق به قشر پیر جامعه است که فقط برای رضای خدا رای میدن و هیچ شناختی از فضای سیاسی و کاندید ها ندارن
ناشناس۱۳۴۷۰۸۰۰۹:۵۰:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
رای آوردن نفرات 30 تا 33 یعنی حمید رسایی و وحید یامین پور و علی جعفری که خارج از لیست بودند نشان داد که مردم با شناخت و آگاهی رای دادند.
ناشناس۱۳۴۷۱۰۸۱۰:۰۵:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
مطمئنی کوچولو؟
مهران۱۳۴۷۱۴۸۱۰:۲۵:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
خصلت شما ها توهین به کسانی هست که نظر متفاوت با شما دارن اگر مشارکت زیاد باشه و رای نیارید میگید تقلب شده اگر طوری گند بزنید که مردم از رای دادن کلا پشیمون بشن میگید به خاطر رد صلاحیت هاست و اخرش هم توهین میکنید که کسی که به ما ها رای نده شناخت سیاسی ندارد
مهدی۱۳۴۷۰۲۵۰۹:۱۰:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
نه چپ نه راست پیش به سوی ایرانی ازاد
مهدی۱۳۴۷۰۲۹۰۹:۱۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
همه با هم با اتحاد و ارامش
ناشناس۱۳۴۷۰۳۱۰۹:۱۱:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اصلاح طلبان کاندیدایی نداشتن که ببازند یا برنده شوند و آن کسانی همکه با تابلو اصلاح طلبی در انتخابات شرکت کردند نماینده جریان واقعی اصلاح طلبان نبودند بلکه اصلاح طلبان جعلی بودند. حالا اصولگرایان در یک زمین بدون رقیب برنده شدند.
ناشناس۱۳۴۷۰۴۲۰۹:۲۱:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
نمی دانم مفسران چگونه مجلس دهم را اصلاح طلب می دانند که از مجموع 290 نماینده، حدود فقط 120 اصلاح طلب در مجلس حضور داشتند. دولت نیز اصلاح طلب نبودن. در کارنامنه دولت نیز بدنه اصولگرایی واضح است. چرا نمی خواهیم این نکته را بپذیریم که عملکرد مجلس دهم کلا بر اساس رفتارهای جناحی و در راستای مخالفت با دولت بوده است . آن هم بدلیل باختن در انتخابات ریاست جمهوری و شکست در انتخابات تهران. چرا بحث تورم، سه برابر شدن قیمت ارز، دستگیری دولت مردان اصولگرا پاکدست را مطرح نمی کنید و فقط مانند دولت آن دوران بحث بگم بگم راه انداختید. چطور نماینده مجلسی بدروغ مسایلی را مطرح می کند و تهمت و انگ به افراد می زند و بعد می گوید اشتباه کردم ولی رسانه ای نمی شود ولی تهمت های ایشان در تیتر اول خبرهاست و ایشان تایید صلاحیت می شوند .
ناشناس۱۳۴۷۰۴۸۰۹:۲۶:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۶
فکر کنم مشارکت ۴۲ درصدی بیانگر آن است که اکثریت جامعه از وضعیت موجود جامعه چه از لحاظ سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی و ... راضی نیستند چرا که این مشکلات در طول چند دهه و در طول دولت های مختلف اصولگرا و اصلاح طلب اتفاق افتاده است و هیچ کس نمی تواند تقصیر را بر گردن گروه دیگر بیاندازد. به نظر من این زنگ هشداری است برای مجموعه نظام اگر گوش شنوایی باشند
ناشناس۱۳۴۷۵۱۷۱۲:۴۳:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
مردم در بالاترین کاهش حضور در انتخابات با زبان بی زبانی آنچه باید بگویند گفتند .
علی۱۳۴۷۰۵۴۰۹:۳۰:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
خانم کلینتون در کتابش نوشته است ذر ایران هر وقت اصولگرایان می ایند امریکا عقب می نشیند تو خود حذیث مفصل بخوان از این مجمل
ناشناس۱۳۴۷۴۵۸۱۲:۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
آخی؛ کلینتون واقعا اصولگران رو میشناسه!
ناشناس۱۳۴۷۵۵۴۱۳:۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
كاملاً با شما وخانم كلينتون موافقم اين يك نظريه ى كاملاً درست است انگار انتخابات ما وامريكا طورى تنظيم شده كه هر وقت انها يك دولت تندرو دارند دولت ما ميانه رو باشد وهر وقت ما دولتى تند رو داريم انها ميانه رو باشند خلاصه ابرو بادو مه و خورشيد و فلك در كارند كه ما وامريكا هرگز مستقيم مذاكره نكنيم
عباس دوست۱۳۴۷۶۹۵۱۴:۱۲:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
حالا حرف خانم کلینتون شد حجت؟ این خانم خیلی حرفای دیگه هم زده هااااا
----۱۳۴۷۰۶۲۰۹:۳۵:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اصولگرایی در سال 94 مهر باطل خورد با توجه به جمعیت شرکت کننده. اطلاح طلبی در سال 98. امید آینده، طیف های جوان عدالت خواه به معنای واقعی است. نه عدالت خواه اصولگرا و عدالت خواه اصلاح طلب.
ناشناس۱۳۴۷۱۰۲۱۰:۰۳:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۶
تا كي مردم بايد تاوان اين بازي مسخره اصولگرا و اصلاح طلب را پس بدن؟
ناشناس۱۳۴۷۲۰۴۱۰:۳۸:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
مشکل همینه که سرتون زیر برفه. مثل اصلاحطلبان که فکر می کنند مردم بیکارند از ترس شما هر بار بهشون رای بدن
ناشناس۱۳۴۷۲۵۱۱۰:۵۸:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
آنان که می گویند بدون رقیب گل زدید حتی حاضر نبودید بقول خودتان برای ذخیره هاتون هورا بکشید چون اون رای خاکستری های که به چیزی جز جوج فکر نمی کنند نتوانستید فریب بدهید
ناشناس۱۳۴۷۲۵۹۱۱:۰۱:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
بازنده اصلی مردم هستند نماینده ها که جیبشون پر پول میشه!
ناشناس۱۳۴۷۳۲۷۱۱:۳۳:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۶
متاسفانه اصولگرایان معنی برد را نمیدونن وگرنه میفهمیدن قهر ملت بزرگترین باخته. برد یعنی اعتماد ملت اقتصاد خوب وجود رقیب و چند صدایی درون کشور.
رزین۱۳۴۷۳۳۳۱۱:۳۷:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۶
حالا نفر اول تهران جز کدوم دسته رای آورد 96 یا 4درصدی یه مسابقه درون باشگاهی که تیم الف تیم ب را برده
ناشناس۱۳۴۷۵۲۱۱۲:۴۵:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اصلاح طالبان ها چند لیست داشتن افراد شاخصی مثل کواکبیان ؛ انصاری؛ جلودار زاده و... داشتن پس بیخود جر زنی نکنید . راستی سال88 که مشارکت مردم در بالاترین حد بود و نماینده شما رای نیاورد چرا زدید زیر میز.
ناشناس۱۳۴۷۳۷۳۱۱:۵۲:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۶
این مجلس هم توان انجام کاری برای ملت را ندارد چرا چون سیاستهای کلی کشور برپایه شناخت جهان ومنطقه نیست
ناشناس۱۳۴۷۳۷۹۱۱:۵۷:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
روحیه مردم ایران بگونه ایست. که اگر برایشان. تحت هر عنوانی تصمیم بگیرند روی خوش نشان نخواهند داد این در انتخاباتهای با شکاف عمیق تری خود را نشان خواهد داد
ناشناس۱۳۴۷۵۱۲۱۲:۴۲:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
مشارکت مردم تهران چند درصدبوده؟
حسن۱۳۴۷۶۴۲۱۳:۴۸:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۶
کدام برنده ناپلونی؟! ایشان همیشه همین حدود رای ( ناشی از تکلیف شرعی بخشی از مردم ) را داشته اند ، اگر بقیه مردم امدند پای صندوق باخته اند ، اگر هم نیامند برده اند! اقای اقاتهرانی که الان سوم است در سال 94 با همین حدود ارای سی و دوم شد!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین