چگونه کتاب تاریخی بخوانیم

گزارش بازرگانی،   3981121098

شاید فکر کنید که خواندن و دانلود کتاب تاریخی هم مانند بسیاری دیگر از رده کتاب های رمان یا داستان مثل برداشتن یک گزینه رندوم و شروع کردن به خواندن بر اساس محبوبیت، آمار دانلود بالا، یا مفید بودن است؟ شاید ابتدا این طور به نظر برسد؛ اما اگر می خواهید حساب شده پیش بروید و به لیست بلند بالای موضوعاتی که به آنها علاقه دارید، کتاب های تاریخی را هم اضافه کنید باید یک تفاوت کوچک بین آنها با دیگر کتاب های در دسترس قائل شوید. اما چگونه؟ در گام های ذکر شده در این مطلب ما به شما راهنمایی کوچکی ارائه خواهیم داد.

دانلود کتاب تاریخی

دانلود کتاب تاریخی: گام اول

شاید اولین و آشناترین موضوعی که با آوردن انتخاب کتاب تاریخی به ذهن خطور کند، کلاس ها و دروس حجیمی باشند که در دوران مدرسه از این درس به خاطر داریم. اما جای نگرانی نیست! قرار نیست تا روند خطی و یک شکل این دست کلاس ها در زمینه دانلود کتاب تاریخی با دسته بندی های گوناگون به سراغتان بیاید. در گام اول شما می بایست به طبقه بندی کتاب های تاریخی نگاهی بیندازید و گزینه ی مناسب تر که به آن علاقه مندید (از نظر خودتان) را انتخاب نمایید. کتاب های تاریخی به دسته های زیر طبقه بندی می شوند:

عده دیگری از افراد هم هستند که به دانلود کتاب تاریخی که به تمام موضوعات تاریخ جهان پرداخته باشد، علاقه مند هستند. این دست افراد برای کاهش زمان مطالعه و به دست آوردن اطلاعات کثیر در یک زمان محدود، باید به سراغ کتاب هایی بروند که نگاهی گذرا ( و نه جزئی) به تاریخ جهان دارد. در عنوان بسیاری از این کتاب ها جمله ی «نگاه گذرا به ..» آورده شده است. اما برای آن دسته از افرادی که می خواهند حوزه مطالعاتی خود را محدودتر کنند، ورود به دسته بندی های ذکر شده بسیار توصیه می شود.

گام دوم: انتخاب کتاب تاریخی بر اساس زیر رده ها

حال اگر بخواهیم نگاه دقیق تری به دسته بندی های ذکر شده داشته باشیم، باید به دنبال زیر رده های دسته بندی های ذکر شده برویم و گزینه مورد نظرمان را انتخاب کنیم.

  • رمان های تاریخی که خود حاوی زیر رده های نامبرده می باشد:

  • رمان بر اساس ملیت

  • رمان های تاریخی کودکان

  • رمان های تاریخی زندگی نامه

  • کتاب های تاریخی زندگی نامه که خود حاوی زیر رده های نامبرده می باشد:

  • بر پایه ملیت

  • بر پایه موضوع

  • کتاب های تاریخی انقلابی که خود حاوی زیر رده های نامبرده می باشد:

  • انقلاب فرانسه

  • انقلاب روسیه

  • انقلاب ایران

  • کتاب های تاریخ علوم که خود حاوی زیر رده های نامبرده می باشد:

  • تاریخ فلسفه

  • کتاب های تاریخی بر پایه سده که از سده 1 تا 21 را شامل می شود (میلادی)

  • کتاب های تاریخی بر پایه موضوع که خود حاوی زیر رده های نامبرده می باشد:

  • تاریخ علم

  • تمدن ها

  • دوره های تاریخی

  • اقوام

  • سیاست

  • قرون وسطی

  • جنگ ها

  • نظامی گری

  • و غیره

  • کتاب های تاریخی بر پایه کشور ها که نام کشور مورد نظر در عنوان کتاب آورده می شود، مانند ارمنستان، ایران، بریتانیا و غیره.

ورود به هریک از زیر دسته های نامبرده سیل عظیمی از کتاب هایی را پیش رویتان می گشاید، که خود حاوی اطلاعات مهمی در مورد موضوع انتخاب شده هستند. در صورتی که با این جزئی نگری وارد زمینه انتخاب و دریافت کتاب تاریخی شوید، هم از پراکنده خوانی جلوگیری خواهید کرد، هم منسجم و حساب شده پیش خواهید رفت. در نتیجه قفسه کتاب خانه شما یک روند منظم را طی کرده و مانند بسیاری از افراد پراکنده خوان که موضوعات کتاب هایشان به هم ارتباطی ندارد، نخواهید شد.

دانلود کتاب صوتی تاریخی

پیدا کردن کتاب مورد نظر: گام سوم

شاید این گام چندان به نظر سخت نرسد. در گذشته پیدا کردن کتابی که در دسته بندی و رده بندی مشخص جایگذاری شده بود، برای علاقه مندان کتابهای تاریخی کمی سخت بود. امروزه، با روی کار آمدن سایت های دانلود کتاب صوتی تاریخی یا کتاب معمولی با فرمت پی دی اف، شما می توانید به سادگی به زیر دسته مورد نظر مراجعه کنید و کتاب مورد نظرتان را دانلود نمایید. مثلا، سایت کتابچین برای چنین منظوری دسته بندی مشخص و منظمی را جهت آسودگی یافتن عنوان و موضوع کتاب تاریخی برای علاقه مندان طراحی کرده است.

اینکه چه کتاب تاریخی خوب و چه کتاب تاریخی نامناسب است، با بررسی اطلاعات و کسب تجربه بیشتر در حوزه مورد نظر تعیین می شود. سعی کنید اگر در ابتدای شروع خواندن کتاب تاریخی هستید، به سراغ کتاب های حجیم نروید. شروع خواندن کتاب های مربوط به این حوزه مانند پرورش کودکی است، که از ابتدا دقیقا نمی تواند روی هر دو پا با سرعت گام بردارد. بنابراین کتاب های کم حجم، با نثر روان و داستانی را انتخاب کنید تا کودک نوپای علاقه مند به تاریخ در وجودتان آرام آرام رشد کند و به حجم مطالعاتی وسیعی در حوزه مورد نظر، برسد.

بررسی صحت و اعتبار سنجی کتاب: گام چهارم

فرق اساسی کتاب های تاریخی با کتاب های دیگر، بررسی محتوای آن، منابعی که از آنها استفاده شده، یا جملات نقل شده از اشخاصی است که در کتاب مورد نظر به آنها اشاره می شود. ممکن است با برخی کتاب هایی روبه رو شویم که عملاً برخی از ارجاعات آنها نیاز به بررسی و اعتبار سنجی دقیق است. چرا که نمی توان تاریخ را تحریف کرد یا چیزی به آن افزود!

یکی از مزایای خواندن و دانلود کتاب تاریخی، پرورش روحیه جستجوگری در افراد است. در صورتی که منبع و ارجاع موثقی در مورد حقیقت بیان شده وجود نداشته باشد، نمی توان به محتوای کتاب مورد نظر اعتماد کرد. البته تفاوتی بین کتاب معمولی یا کتاب صوتی در این زمینه، وجود ندارد. پس در صورتی که شروع به خواندن یک کتاب تاریخی می کنید، حتما ارجاعات و منابع آن را به دقت بررسی کنید تا به وقت و درک خود جهت خواندن آن، احترام بگذارید. در دنیای پیشرفته امروز پیدا کردن اعتبار سخن و منبع یاد شده نیز کار چندان دشواری نیست. تنها باید به سایت ها و منابع معتبر در این زمینه، اعتماد نمایید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین