دو هفته تا برگزاری انتخابات/ سرانجام نامعلوم لیست های انتخاباتی

گروه سیاسی الف،   3981115080 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که فقط حدود دو هفته تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده هنوز تکلیف جریانات و احزاب سیاسی درباره حضور یا عدم حضور، ارائه لیست و برنامه مشخص نیست. بر این اساس گمانه زنی های مختلف درباره نتیجه انتخابات نیز نمی تواند چندان دقیق باشد.

دو هفته تا برگزاری انتخابات/ سرانجام نامعلوم لیست های انتخاباتی

به گزارش الف، وضعیت دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا حداقل از یک جهت شبیه به هم است. اینکه آنها هنوز دچار اختلافات درونی هستند و متاثر از این اختلافات نتوانسته اند به جمع بندی واحدی دست پیدا کنند. بنابراین تاکتیک هر دو جریان فعلاً مشخص نیست.

این ابهام درباره برنامه آنها بسیار بیشتر است و دقیقاً مشخص نیست چه قوانینی قرار است برای بهبود شرایط در وضعیت فعلی تدوین و پیشنهاد می دهند.

وضعیت اصلاح طلبان چگونه است؟

جلسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان روز یکشنبه 1398/11/13 بدون نتیجه ای خاص درباره نحوه شرکت در انتخابات پایان یافت. البته این عدم نتیجه درباره تهران است اما در شهرستان ها، اصلاح طلبان به این جمع بندی رسیده اند که تصمیم گیری و ارائه لیست را به نیروهای همان شهرها واگذار کنند.

در واقع جلسه یکشنبه بر اساس اخبار منجر به این شد که اختیار معرفی لیست در استان‌ها به شوراهای سیاست گذاری هر استان واگذار شود. همین مسئله که حتی در استان ها نیز نتوانسته اند به یک جمع بندی برسند نشان دهنده تشتت و اختلاف بیش از حد اصلاح طلبان است.

قرار است امروز اصلاح طلبان، درباره نتیجه نهایی نحوه حضور در انتخابات بحث و رایزنی کنند و درباره آن تصمیم گرفته شود. ظاهراً اکثریت اصلاح طلبان در جلسه روز یکشنبه بر عدم ارائه لیست تاکید داشته اند اما بدلیل صحبت های محمدرضا عارف و عبدالواحد موسوی لاری تصمیمی اتخاذ نکرده اند. 

سعید نورمحمدی، نماینده حزب ندای ایرانیان در شورای سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با تسنیم درباره جلسه یکشنبه گفت: هم موافقین و هم مخالفین دادن لیست در تهران نظرات خود را مطرح کردند. در جلسه رأی‌گیری در این مورد صورت نگرفت. اما شاید اگر در این جلسه رأی‌گیری درباره دادن یا ندادن لیست در تهران گرفته می‌شد، عدم ارائه لیست رأی می‌آورد.

بر اساس خبر منتشر شده، حزب اتحاد ملت به شدت خواهان و طرفدار عدم ارائه لیست است. حزب اتحاد ملت امروز صبح نیز دوباره در اطلاعیه ای که از جلسه دیشب خودشان منتشر کرده اند بر این موضع پافشاری کرده اند.

البته بر اساس تحلیل های صورت گرفته غالب بودن نظر عدم ارائه لیست صرفاً به ماجرای تایید صلاحیت ها بر نمی گردد و به دلایل دیگری نیز اشاره می شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-اصلاح طلبان بعد از ائتلاف با اعتدالی ها و ناکامی دولت در عمل به وعده ها در انتخابات 92، 94 و 96، نمی خواهند خود را در معرض رای افکار عمومی قرار دهند چرا که از نتیجه رقابت آگاهند.

- تاکید اصلاح طلبان بر عدم توانایی برای ارائه لیست بدلیل مظلوم نمایی و ترساندن پایگاه رای خود برای مشارکت بیشتر در انتخابات است. بر اساس این تحلیل در نهایت آنها لیستی ارائه خواهند داد.

- تاکید اصلاح طلبان بر عدم ارائه لیست به نوعی فرار از واقعیت های مجلس دهم و تلاش برای فراموشی ناکارآمدهای آن است.

- تاکید اصلاح طلبان برای نداشتن نامزد انتخاباتی برای فریب اصولگرایان و حفظ تشتت آنها تا روز رای گیری است.

لازم به یادآوری است اصلاح طلبان و اعتدالی ها در انتخابات مجلس دهم لیستی ائتلافی همراه با برخی اصولگرایان ارائه داده بوده اند که احتمال دارد در نهایت نیز چنین رویه ای در پیش گیرند. 

اصولگرایان، یک یا دو لیست می دهند؟

وضعیت اصولگرایان نیز درباره نحوه شرکت در انتخابات چندان مشخص نیست. در حال حاضر بین شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری درباره ارائه یک یا دو لیست اختلاف پیش آمده است. 

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تهران روز جمعه 11 بهمن ماه پس از پایان فرآیند رای‌گیری از اعضای مجمع عمومی 7 هزار نفره، لیست 90 نفره ائتلاف را معرفی کرد. در این لیست نامزدها به چهره ها و افراد بالای 50 سال، جوانان، روحانیون و زنان تقسیم شده و قرار است لیست نهایی بر اساس چنین ترکیبی بسته شود. از سوی دیگر شورای ائتلاف، اسامی 10 نفر از اعضای هیئت انتخاب که در مجمع عمومی تهران انتخاب شده اند را نیز اعلام کرد.

بر این اساس حجت‌الاسلام مسعود عالی، سید علی ریاض، حجت‌الاسلام قاسمیان، حجت‌الاسلام احسان بی آزار تهرانی، کامران دانشجو،رضا روستا آزاد، یاسر جبراییلی، منوچهر متکی، نادر طالب زاده و معصومه آباد انتخاب شده اند تا از لیست 90 نفره تهران 30 نفر را به عنوان نامزدها و لیست نهایی انتخاب کنند. 

اما همزمان با اقدامات و فعالیت های شورای ائتلاف،جبهه پایداری نیز مشغول رایزنی برای انتخاب 60 نامزد  بود که در نهایت دو روز بعد یعنی روز یکشنبه 13 بهمن لیست خود را منتشر کردند. 

مقایسه دو لیست جبهه پایداری و شورای ائتلاف نشان می دهد از مجموع 90 نفر افراد پیشنهادی شورای ائتلاف و 60 نفر افراد پیشنهادی جبهه پایداری (مجموع 150 نفر) در حوزه انتخابیه تهران، 25 نفر مشترک هستند که عبارتند از: رضا تقی پور انوری، الیاس نادران، محمدحسین رجبی دوانی، جلیل بشارتی، محمدحسن قدیری ابیانه، بیژن نوباوه وطن، مقداد همتی، وحید یامین پور، سیدنظام الدین موسوی، مجتبی ثابتی، علی شمسی پور، مجتبی ابراهیمی، سیدمحسن دهنوی، سیدعلی قریشی، علی جعفری، احمد نادری، مصطفی زمانیان،سیدمیعاد صالحی، سید محمود نبویان، مرتضی آقاطهرانی، احمد سلطانی شیخ علائی، فاطمه آلیا، زهرا ابوالحسنی، سمیه رفیعی، عاطفه خادمی.

البته فعلاً نمی توان با قاطعیت گفت که در نهایت اصولگرایان با یک یا دو لیست وارد انتخابات خواهند شد. بدون شک در صورتی که اصولگرایان دو لیست برای تهران ارائه دهند شانس موفقیت آنها در انتخابات کاهش خواهد یافت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۱۹۱۸۱۱۳:۱۸:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
هرکس به مجلس برود برای مردم تفاوتی ندارد.
ناشناس۱۳۱۹۴۰۲۱۶:۲۵:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
ریاست قوه قضاییه چندین مورد از فسادهای کلان را تا قبل از انتخابات رسانه ایی کنید تا کمی اعتماد عمومی جلب شود
ناشناس۱۳۱۹۴۰۷۱۶:۲۹:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
شما چکاره مردم هستید که از طرف مردم سخن می گویید؟ میشه بفرمایید با چند نفر از جمعیت 80 میلیون نفری ایران صحبت کردید که به نمایندگی از مردم سخن می گویید؟ برخی واقعا در توهم زندگی می کنند.
ناشناس۱۳۱۹۱۹۲۱۳:۳۲:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
دو لیست بدن اشتباه هست سال 96 قالیباف به نفع جبهه پایداری کنار کشید حالا پایداری باید به نفع شورای ائتلاف کنار بکشه
دیده بان بدون دوربین و بدون توپچی۱۳۱۹۲۲۴۱۳:۵۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
اگر قوه قضاییه بنابر وظیفه ذاتی خود به قید فوریت و بدون نوبت اقدام به بررسی تخلفات اقتصادی نمایندگان رد صلاحیت شده بپردازد و اقدامات عملی خود را در اجرای مجازات های لازم بیان کند مشارکت مردم در انتخابات بمراتب بیشتر خواهد شد
ناشناس۱۳۱۹۴۸۷۱۷:۳۴:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
مجلس فعلی بیشتر شبیه به لانه فساد بوده تا خانه قانون گذاری
ناشناس۱۳۱۹۲۰۳۱۳:۳۷:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
اصلاحطلبی همراه دولت روحانی به مرگ زودرس دچار گردید و عمده این مسئله زیر سر آقای عارف است .
ناشناس۱۳۱۹۲۰۷۱۳:۳۹:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
چرا اصولگرایان اینقدر اصرار دارند اصلاح طلبان لیست بدهند؟
ناشناس۱۳۱۹۲۶۲۱۴:۲۴:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
چون مانند کفه ترازو میباشد بدون این یکی انور هم بی معنی میشه مثل روز و شب یا گرم و سرد یا سفید وسیاه عملکرد هر دو طرف هم اظهر من الشمس است
ناشناس۱۳۱۹۲۱۷۱۳:۴۸:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
دو قطبی در کار نیست. رقابت بین اصول گرایان هست. اصلاح طلبی وجود نداره که حالا کسی بخواد بهشون رای بده یا نده.
ناشناس۱۳۱۹۴۳۲۱۶:۴۳:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
دیگه اسم اون رو‌ رقابت نمیذارن
ناشناس۱۳۱۹۵۳۳۱۸:۴۹:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
آخ جون پس قراره با اصول گرایان دیگه بهشت بشه؟
ناشناس۱۳۱۹۸۵۸۰۴:۴۷:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
خود اصلاح طلبها هم فرقی با اصولگراها نداشتند و در واقع یک جناح بودند الان هم با انقراض اصلاح طلبها، اصولگراها به دو سه دسته تقسیم میشوند و بعد تظاهر می کنند که بله رقابت است و چندین جناح هستیم و..
ناشناس۱۳۱۹۲۲۱۱۳:۵۳:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
با اين شرايط ومشكلات موجود كشورمردم انگيزه سالهاي گذشته را جهت شركت فعال در انتخابات را ندارندچون نماينده اي كه دلسوز مردم باشدوبراي حل مشكلات مردم در مجلس تلاش كندنداشتيم
ناشناس۱۳۱۹۴۲۱۱۶:۳۸:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
نماینده دلسوز نداشتیم چون بد انتخاب کردیم. پس تقصیر خودمان است. باید شجاعت داشته باشیم و مسئولیت انتخاب اشتباه خود را بپذیریم. و از تکرار بهانه های کودکانه مانند اینکه ما از بین بد و بدتر انتخاب کردیم!!! پرهیز کنیم. تا بتوانیم با عبرت از گذشته در آینده انتخاب بهتری داشته باشیم. وگرنه طبق آیات قرآن اگر خودمان تغییر نکنیم حتی خدا هم سرنوشتمان را تغییر نمی دهد.
ناشناس۱۳۱۹۸۲۵۰۱:۲۴:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
شما اینبار درست انتخاب کن
ناشناس۱۳۱۹۸۵۹۰۴:۴۸:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
مجلس هفتم و هشتم و نهم کاملا دست اصولگراها بود
یار۱۳۲۰۰۴۹۰۹:۳۶:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
نماینده دلسوز نداریم چون واقعا نماینده مردم نیستند. اصول گرا و اصلاح طلب هم نداره همشون پیرو یک خط فکری هستند اینها هم همش بازیه برای سرگرم کردن ما
رضا۱۳۱۹۲۲۸۱۳:۵۸:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
ما که آخر نفهمیدیم مشکل پایداری چی ها با قالیباف چیه؟! آیا با کارآمدی مشکل دارند؟
ناشناس۱۳۱۹۷۲۲۲۲:۵۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
با فساد مشکل دارند خوبی پایداری اینه که نه با اصولگرا کار داره نه با اصلاحطلب
ناشناس۱۳۱۹۲۳۰۱۴:۰۱:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
چون هر دو گرو اصلاح طلب و اصول گرا امتحان خود را پس داده و رفوزه شده اند در این دوره فقط به کاندیدهای مستقل و انفرادی رای دهیم
ناشناس۱۳۱۹۵۳۵۱۸:۵۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
کاندیدای مستقلی که پنهانی وابسته به یکی از این دو گروه است دوباره!
علی کریمی۱۳۱۹۹۹۲۰۸:۵۳:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
این اشتباه را نکنید لطفا
فرشید۱۳۱۹۲۵۷۱۴:۲۳:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
لیست بدهند یا ندهند هیچ تغییری در تصمیمی که من گرفته ام نخواهد داشت.
ناشناس۱۳۱۹۳۲۸۱۵:۱۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
تعطیلی مجلس در راستای اقتصاد مقاومتی بوده و باعث صرفه جویی هزینه های جاری می شود.
رضوانی۱۳۱۹۳۳۶۱۵:۲۰:۰۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
نام لیست اصولگرایان مشخص شد: ایران سربلند نام لیست اصلاح طلبان :جبهه ایران مظلوم
ناشناس۱۳۱۹۴۱۰۱۶:۳۱:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
اگر نمایندگان. طرحی برنامه‌ای قانونی بنفع مردم تصویب کردند لطفاً نام ببرید
ناشناس۱۳۱۹۴۱۳۱۶:۳۳:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
کسیکه چند میلیارد تومان برای رسیدن به صندلی سبز خرج می کند مطمئنا برای مردم کار نمی کند
ناشناس۱۳۱۹۴۲۹۱۶:۴۲:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
اصولگرایان مصر هستند که اصلاح طلبان هم لیست بدهند ولی به حدی ضعیف بشوند که پیشاپیش پیروزی با اصولگرایان باشه.به نظرم اصلاح طلبان تحت هیچ شرایطی نباید در انتخابات پیس رو کاندیدا شوند.
ناشناس۱۳۱۹۵۰۴۱۸:۰۴:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
خود شورای نگهبان یک لیست واحد بده همه بهش رای بدیم خیال همه راحت بشه.
ناشناس۱۳۱۹۹۱۵۰۷:۲۵:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
چرا رای گیری و صرف هزینه؟ خود شورای نگهبان زحمت انتخاب نماینده!!!!! ها رو بکشه!
ناشناس۱۳۲۰۴۶۹۱۳:۳۰:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
کاش تو انتخابات ریاست جمهوری و مجلس قبلی این کارو میکرد!!!! اونجوری دیگه با رای امثال شما به دولت تدبیر!!! و مجلس امید!!!!!!!!! به این فلاکت نمی افتادیم!
ناشناس۱۳۱۹۷۶۰۲۳:۴۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
من به هرکی قیافش زحمت کش بنظر بیاد رای میدم. این همه به خوشتیب و دکتر مهندس ... رای دادم تفاوتی نکرد!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین