کدخدایی: ۲ هزار نفر به تعداد تائید صلاحیت‌شده‌ها اضافه شدند/ درباره رد صلاحیت داماد رئیس جمهور نامه‌ای زده نشده

گروه سیاسی الف،   3981112066 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در این مرحله از بررسی صلاحیت‌ها، حدود ۲۰۰۰ نفر تایید صلاحیت شدند و بازهم امکان تغییر وجود دارد.

کدخدایی: ۲ هزار نفر به تعداد تائید صلاحیت‌شده‌ها اضافه شدند/ درباره رد صلاحیت داماد رئیس جمهور نامه‌ای زده نشده

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود که صبح امروز در محل شورای نگهبان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در انتخابات نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی است که وضعیت فعلی را ایجاد می‌کند که البته هر دو طرف ممکن است در پایان ناراضی باشند، اما این را هم بدانند که ما نیز راضی به چنین وضعیتی نیستیم.

او درباره برخی از مصوبات مجلس گفت: طرح سه فوریتی اصلاح قانون اقدام متقبال در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا در مجلس توسط اعضای شورای نگهبان بررسی و عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اسلامی اعلام شد.

کدخدایی همچنین درباره طرح الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات و توطئه‌های آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها، بیان کرد: این طرح در شورای نگهبان بررسی شد و عدم مغایرت آن با شرع و قوانین مشخص شد.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: پس از ثبت نام کاندیدا‌های انتخابات مجلس بررسی صلاحیت‌های این افراد توسط هیئت‌های اجرایی، هیئت مرکزی و هیئت‌های نظارت استانی به انجام رسید و مرحله بعد که اصطلاحا به آن شورای نگهبان اول می‌گویند تا روز گذشته ادامه داشت و از امروز نیز وارد مرحله شورای نگهبان دوم می‌شویم، کسانی که در مرحله قبل صلاحیتشان تأیید نشده است می‌توانند شکایت خود را ظرف مدت زمان سه روز اعلام کنند و ما نیز در زمانی ۱۰ روزه شکایت این افراد را بررسی و نهایتا نظر خود را اعلام خواهیم کرد.

احتمال افزایش تعداد تأیید صلاحیت شدگان  انتخابات مجلس

او تصریح کرد: حدود ۱۶ هزار و ۳۳ نفر در انتخابات مجلس ثبت نام کرده‌اند که تعدادی از آنها انصراف داده و برخی نیز در هیئت‌های اجرایی ردصلاحیت شدند که در نهایت صلاحیت حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر را بررسی کردیم و افرادی که مورد تأیید قرار گرفتند بیش از ۵۰ درصد بودند و صرفا حدود بیست و چند درصد رد صلاحیت شدند، البته بررسی‌ها ادامه دارد و ممکن است تعداد تأیید صلاحیت شدگان افزایش یابد.

کدخدایی گفت: از مرحله قبل که مرحله بررسی صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیئت مرکزی بود تا مرحله شورای نگهبان اول حدود ۲ هزار نفر به تأیید صلاحیت شده‌ها اضافه شدند، لذا خواهش دارم که دوستان و صاحب نظران سیاسی منتظر باشند و برای بیان اظهارنظراتشان عجله نکنند چرا که شورای نگهبان وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهد و نسبت به بررسی صلاحیت افراد حساسیت لازم را دارد و حتی احتمال دارد آمار تأیید صلاحیت شده‌ها تا پایان وقت مقرر قانونی افزایش پیدا کند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخی افراد ایراداتی به تحقیقات محلی وارد می‌کنند و لازم است که این نکته را بگویم که با تحقیقات محلی بسیاری از کسانی که اصطلاحا عدم احراز صلاحیتشان اعلام شد به تأیید صلاحیت برگشتند که نکته خوبی است و این مسئله‌ای که در قانون پیش بینی شده امکان دقت بیشتری را برای شورای نگهبان فراهم کرده است.

بین دولت و شورای نگهبان را شکرآب نکنید/ افترا علیه شورای نگهبان را از طریق قوه قضائیه پیگیری می‌کنیم

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی حقوقدانان اظهارات رئیس جمهور و مسئولان دولتی علیه شورای نگهبان را تشویش اذهان عمومی اعلام کرده‌اند، اظهار کرد: خواهشا بین ما و دولت را بیشتر از این شکرآب نکنید ما تلاش می‌کنیم با گفت‌وگو مسائل را پیش ببریم، چرا که همه ارکان را مجموعه واحد می‌دانیم و انتظار داریم همه مقامات نیز همین نگاه را به ما داشته باشند؛ لذا خیلی اهل شکایت نیستیم، اما از دوستان و مقاماتی که در جریان جزئیات کار ما هستند و این گونه سخن می‌گویند گلایه داریم پس اگر افترایی به شورای نگهبان زده شود این حق را بدهید که از طریق قوه قضاییه آن را پیگیری کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعلام شده برخی اصولگرایان رد صلاحیت شده‌اند که دقیقه ۹۰ تأیید شوند، اظهار کرد: رویه شورای نگهبان خلاف این امر است و این موضوع اتهامی بیش نیست و می‌توانیم چنین مسئله‌ای را پیگیری قضایی کنیم و اگر شما آمار‌ها را مشاهده کنید خواهید دید که چنین مسئله‌ای صحت ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصلاح طلبان شورای نگهبان را به جانبداری از جناح خاصی محکوم می‌کنند، گفت: ما انتظار داریم مقاماتی که اظهارنظر می‌کنند دارای اطلاعات و اختیار سیاسی لازم باشند و گلایه داریم که برخی می‌گویند فلان فرد به دلیل حمایت از دولت تأیید صلاحیت نشده و در یکی از این موارد بنده با آن نماینده تماس گرفتم و ایشان این موضوع را تکذیب کرد، لذا دولت برای ما محترم است و ما همه قوا را مجموعه‌ای واحد می‌دانیم و این اظهارات جفای بزرگی در حق شورای نگهبان است، برخی مقامات دولتی که ظاهرا بی خبر هستند به شورای نگهبان تشریف آورده تا مستندات را ببینند و اظهارات خود را اصلاح کنند.

او در واکنش به سوالی مبنی بر اظهارنظر یکی از افراد در فضای مجازی درباره شهردار سابق تهران و شیوه تأیید صلاحیت آن در شورای نگهبان گفت: هیچ گونه تفاوتی بین افراد برای ما وجود ندارد نه اشخاصی که الان هستند و نه اشخاصی که در گذشته سمتی داشته‌اند تخلف اگر پرونده داشته باشد هیچ تفاوتی برای شورای نگهبان ندارد، لذا اگر شما هم مدارک و مستنداتی دارید به ما ارائه دهید آن را بررسی می‌کنیم.

او افزود: اگر فردی در فضای مجازی مطالبی را منتشر کند برای ما مدرک تلقی نمی‌شود چرا که احراز تخلف باید برای شورای نگهبان مشخص شود و شورای نگهبان در چارچوب عناوین برخورد می‌کند لذا ما نگاه جناحی نداریم و وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهیم و اگر مراجع چهارگانه و قوه قضاییه اعلام کند تأثیرگذار است.

کدخدایی بیان کرد: اگر هر مقام و هر نهادی وظایف خود را به درستی انجام دهد اعتماد و مشارکت مردم افزایش می‌یابد. شورای نگهبان یک وظیفه قانونی در انتخابات دارد که آن هم نظارت است و آن را بدون رودربایستی انجام می‌دهد.

عذرخواهی محمود صادقی از شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان درباره تأیید صلاحیت محمود صادقی و اینکه آیا به او دادگاه رفته است، گفت: اگر اتهام یا افترایی باشد اجازه دهید که ما از طریق مراجع قانونی آن را دنبال کنیم اگرچه از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گلایه داریم، زیرا موضوعی خارج از حیطه شورای نگهبان توسط آقای صادقی بیان شد، اما هیئت نظارت اعلام کرد که اظهارات ایشان در چارچوب وظایف نمایندگی بوده است که جای تعجب داشت. او دوباره اظهارات خود را تکرار کرد و بنده می‌گویم اگر اسنادی دارید اجازه دهید مراجع قانونی پیگیری کنند، چه لزومی دارد که فریاد بزنید و بعد به شورای نگهبان بگویید اشتباه کردم چرا که ایشان به شورای نگهبان آمد و عذرخواهی کرد.

او گفت: متأسفانه گاهی اوقات مسائلی مطرح می‌شود که فردی کلاهبرداری کرده و خود را مأمور قلابی جا زده که این مسائل در همه نهاد‌ها رخ می‌دهد. دستگاه‌های انتظامی هوشیارند و اگر کسی از چنین افراد کلاهبرداری اطلاعاتی دارد به شورای نگهبان ارائه دهد و قبل از اینکه مسلم شود که شورای نگهبان این کار را کرده دوستان از بیان آن خودداری کنند.

کدخدایی اظهار کرد: ما از کسی که ادعای دانش حقوقی دارد و نماینده است انتظار داریم که دقت کند البته شکایت را پیگیری می‌کنیم تا موضوع روشن شود، اما از همه افراد خواستیم که مراقب کلاهبرداران باشند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ۹۰ نفر نماینده‌ای که رد صلاحیت شده بودند، گفت: من این موضوع را به صورت دقیق بررسی نکردم، اما فکر می‌کنم که هفت الی هشت نفر از این افراد تأیید شده‌اند.

او درباره تبلیغات زودهنگام انتخاباتی از سوی نامزد‌ها گفت: بار‌ها گفته‌ایم که قانون در این مسئله صراحت ندارد و باید ببینیم آیا اقدام افراد از نظر عرف، تبلیغات زودهنگام محسوب می‌شود یا خیر.

رد صلاحیت به دلیل مخالفت با نظر مجمع تشخیص صحت ندارد

کدخدایی درباره ادعای برخی نمایندگان که دلیل رد صلاحیت خود را مخالفت با نظر مجمع تشخیص مصلحت در خصوص رد لوایح چهار گانه دانستند، اظهار کرد: این مسئله کذب محض است و ما قطعا این افترا‌ها را حق قانونی خود دانسته و آن را پیگیری خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما در چارچوب کلی دلایل رد صلاحیت برخی افراد را بیان کردیم و برخی اعتراف کردند که چرا گفتید که البته ما به صورت کلی بیان کردیم و دلایل رد، سوء استفاده‌های مالی و بخش اندکی هم به دلیل مسائل شرعی و در چارچوب مخالف با نظام جمهور اسلامی است که برخی آقایان ناراحت شدند و اعتراف کردند، اما ما اسم کسی را نبردیم.

او درباره رفت و آمد اصلاح طلبان به شورای نگهبان اظهار کرد: در دو سال گذشته درب شورای نگهبان همواره به روی همه باز بوده تا دوستان تشریف بیاورند فرقی هم نمی‌کند که از کدام جناح باشند مثلا دو شب پیش رئیس یکی از اعضا در شورای نگهبان حضور داشت و گوش ما آماده است و استقبال می‌کنیم، اما خواهش داریم وقتی دلایل را می‌بینند، بیرون منعکس کنند چرا که انتظار نداریم بدون سوال اتهامی به شورای نگهبان وارد شود.

کدخدایی در پاسخ به الکترونیکی شدن انتخابات گفت: این سوال را از وزارت کشور بپرسید.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگر درمورد رد صلاحیت داماد رئیس جمهور و اینکه نامه‌ای در این زمینه زده شده است، گفت: نسبت به ایشان خیر.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عدم التزام به اسلام به چه معنایی است، اظهار کرد: وقتی گفته می‌شود شخصی التزام عملی به اسلام ندارد این معنا را منعکس نمی‌کند که این فرد مسلمان نیست بلکه به این معناست که چنین فردی بخشی از احکام را رعایت نمی‌کند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر حوزه برخی از نمایندگان گفت: این سوال را از وزارت کشور بپرسید البته هماهنگی میان شورای نگهبان و وزارت کشور انجام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که برخی هزینه‌های خرید تأیید صلاحیت را ۴ میلیارد تومان قلمداد کرده‌اند، اظهار کرد: در خصوص این سوال باید بگویم که این افراد یادشان باشد چه گفتند. برخی در دادگاه داوری حکم می‌گیرند و در دادگاه تجدید نظر تبرئه می‌شوند. اینجا هم همین طور است افرادی در هیئت مرکزی اتهامی را به فرد داوطلب وارد دانسته‌اند، اما در شورای نگهبان تبرئه می‌شوند پس شورای نگهبان همان دادگاه تجدیدنظر است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۱۵۴۹۸۱۷:۳۷:۱۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
شورا نگهبان باید از رد صلاحیت های با مفاسد اقتصادی و امنیتی هزینه بررسی وجریمه بگیرد
ناشناس۱۳۱۵۶۰۹۱۹:۲۸:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
اگر مردودی اند نیاید تایید میشدند چه از چپ چه از راست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین