دولت مقصر اصلی بازگشت ایران به لیست اقدام مقابله‌ای FATF است

رحمان حبیبی،   3981009075 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرافکنی‌ها و دیپلماسی منفعلانه دولت در قبال FATF و نه تصویب نشدن لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT، عامل اصلی بازگشت نام ایران به لیست اقدام مقابله‌ای در فوریه ۲۰۲۰ خواهد بود.

دولت مقصر اصلی بازگشت ایران به لیست اقدام مقابله‌ای FATF است

در این روزها جریان حامی لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT، در پی فشار به مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند تا لوایح مذکور را به تصویب برسانند. ادعای جریان حامی FATF آن است که اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام لوایح الحاق ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT را تصویب نکند ایران در فوریه ۲۰۲۰ به لیست اقدام مقابله‌ای FATF برمی‌گردد و معتقدند که مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مسئولیت عواقب آن را بپذیرد. اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است، آیا فقط با تصویب لوایح مذکور می‌توان مانع از قرار گرفتن نام ایران در لیست اقدام مقابله شد؟ آیا از مسیرهای دیگر نمی‌توان از این اقدام FATF جلوگیری کرد؟ آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مسئولیت آن را بپذیرد؟ یا اینکه دولت در این قضیه مقصر است و باید پاسخگو باشد؟ در ادامه این مسئله مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ادعای تعلیق نام ایران از لیست اقدام مقابله‌ای FATF کذب محض است

در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که ایران هیچ‌گاه به طور کامل از لیست اقدام مقابله‌ای FATF تعلیق نشده است. برخلاف تصور دولت و جریان حامی تصویب لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT که معتقدند ایران از سال ۱۳۹۵ از لیست اقدام مقابله‌ای تعلیق شده است، اما بررسی دقیق بیانیه‌های FATF نشان می‌دهد که این نهاد بین‌الدولی ایران را به طور اسمی و نه رسمی از لیست اقدام مقابله‌ای تعلیق کرده است. چراکه FATF در بخش پایانی بیانیه¬های خود همانند بیانیه اکتبر ۲۰۱۹، همواره از اعضای این نهاد می‌خواهد تا در روابط تجاری و معاملات با اشخاص حقیقی و حقوقی ایران، توصیه شماره ۱۹ را مورد توجه قرار دهند.

در این بیانیه¬ها، همچنین از کشورهای دیگر خواسته شده است تا اطلاعات کافی درباره دلایل معاملات با طرف‌های ایرانی را به دست آورده و با کنترل تعداد و زمان معاملات، نظارت مضاعفی را بر معاملات تجاری با ایران اعمال کنند . لذا از سال ۱۳۹۵ تاکنون بند A «شناخت تقویت‌شده مشتری» به‌عنوان مهم‌ترین بند اقدام متقابل ذیل توصیه شماره ۱۹ همواره علیه ایران فعال بوده است و اگر ایران به لیست اقدام مقابله‌ای برگردد اثر عینی بر مبادلات بانکی ایران نخواهد داشت.

انفعال دولتFATF را جری‌تر کرد

بعد از آنکه طیب نیا وزیر وقت اقتصاد در سال ۱۳۹۵ تعهد بالای سیاسی که بدون اجازه نهادهای قانونی کشور صورت گرفت به FATF برای مقابله با پول‌شویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم داد، این نهاد بین‌الدولی با تعلیق اسمی ایران از لیست اقدام مقابله‌ای، به ایران فرصت داد تا برنامه اقدام FATF را انجام دهد و ایران نیز بنا به گفته حسین قریبی حدود ۳۷ مورد از ۴۱ برنامه اقدام FATF را انجام داده است . از چهار درخواست باقی مانده، ایران «اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» را به تصویب رساند که FATF تعیین و تکلیف این دو قانون داخلی را منوط به تصویب لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT کرده است .

اما مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل مخاطرات سیاسی، اقتصادی و امنیتی، لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های مذکور را تائید نکرده است. FATF نیز به دلیل انفعال و ضعف دستگاه دیپلماسی دولت و بدون توجه به زحمات فراوان ایران در انجام برنامه اقدام، در بیانیه ژوئن ۲۰۱۹ بند H (افزایش نظارت بر شعب و مؤسسات مالی ایران) و در بیانیه اکتبر ۲۰۱۹ بندهای B و I (معرفی سازوکارهای پیشرفته برای نظارت بر تراکنش‌های مالی و افزایش نظارت‌های خارجی روی گروه‌های مالی و تمامی زیرگروه‌ها و شعبه‌های مستقر در کشور مربوطه) را علیه ایران اجرایی کرد. همچنین FATF در بیانیه اکتبر ۲۰۱۹ تهدید کرده است، اگر ایران لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT را تصویب نکند، پنج بند دیگر از اقدامات مقابله‌ای را از فوریه 2020 (بهمن 98) عملیاتی خواهد کرد. همه این اقدامات در قیاس با بند A «شناخت تقویت‌شده مشتری» بسیار ناچیز هستند و تأثیر چندانی در وضعیت فعلی ایران در انجام مبادلات بانکی نخواهد داشت.

و نکته بسیار مهم در مواضع تهدید آمیز و زیاده خواهانه FATF علیه ایران وجود دارد: اولاً اصرار FATF نشان داده است که دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT جوهره اصلی مأموریت FATF است. چراکه تصویب این دو کنوانسیون می¬تواند موجب آسیب‌پذیری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌های آمریکا شود. ثانیاً این نهاد بین‌الدولی همکاری ایران با خود را نشانه ضعف دیپلماسی دولت می‌بیند و به همین دلیل سعی دارد با ترساندن دولت به بازگرداندن نام ایران به لیست اقدام مقابله¬ای، دولت را به تصویب لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT مصمم کند و ابتکار عمل را از دولت برای جلوگیری از بازگشت نام ایران به لیست اقدام مقابله¬ای بگیرد.

با دیپلماسی فعال می‌توان مانع از بازگشت ایران به لیست اقدام مقابله‌ای شد

دولت به جای آنکه از نهادهای داخلی همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام مطالبه گری داشته باشد و بخواهد با تحت فشار قرار دادن آن، لوایح مخاطره آمیز الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT را تصویب کند، بهتر است با فعال‌سازی دیپلماسی خود در قبال FATF، از بازگشت ایران به لیست اقدام مقابله‌ای جلوگیری کند.

در این راستا برنامه عملیاتی دولت بایستی با توجه به نکات زیر طراحی شود:

اولاً دولت در تعامل با FATF باید به این نکته توجه داشته باشد که انجام برخی از اقدامات برنامه اقدام FATF تکمیل کننده تحریم‌های ظالمانه امریکاست، چنانچه برخی از مقامات آمریکایی نیز به آن اشاره داشتند. برای نمونه استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز صراحتاً اعلام کرده است که FATF می‌تواند مانع دور زدن تحریم¬ها شود . لذا دولت با آغاز دوره مذاکرات جدی با FATF باید به این نهاد بین‌الدولی بقبولاند که در شرایط تحریمی انجام همه برنامه اقدام نمی‌تواند منافع ملی ایران را تأمین کند.

ثانیاً از آنجایی که تصمیم‌گیری در FATF بر اساس «اجماع مؤثر» صورت می‌گیرد ، دولت می‌تواند از رأی منفی چین، روسیه و ترکیه برای جلوگیری از بازگشت ایران به لیست اقدام مقابله‌ای استفاده کند. این امر مستلزم فعال‌سازی دیپلماسی دولت با سه کشور مذکور و به دست آوردن رأی منفی آنها تا فوریه ۲۰۲۰ است. در این راستا، دولت می‌تواند بدون تصویب لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT و بدون هیچ‌گونه تعهد حقوقی، تهدید امنیتی و هزینه‌ای، مانع از بازگشت ایران به لیست اقدام مقابله‌ای شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۲۳۸۵۱۷:۰۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۹
حداقل معترف هستین که بازگشت به لیست سیاه به ضرر ما خواهد بود، بازم جای شکرش باقیست.
ناشناس۱۲۶۳۲۷۶۰۹:۰۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
وقتی سوئیفت روسیه را براحتی قطع میکنند fatf چه تعهدی دارد که به تعهداتش عمل کند. میشود مثل برجام هم چوب و هم پیاز
راه۱۲۶۳۲۸۱۰۹:۰۴:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
FATF دایره‌ی ویرانی اقتصادی ، امنیتی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی رو وسیع‌تر میکنه _______ FATF دایره‌ی رانت و خیانت و دیاثت اقتصادی و سیاسی و فرهنگی مسئولان و مدیران رو بازتر میکنه
مهدی۱۲۶۳۷۹۱۱۳:۵۴:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
کاش شما هم کمی نسبت به نتایج مشعشع برجام مسؤولیت می پذیرفتین. اعتراف پیشکش!
حسن۱۲۶۲۴۰۲۱۷:۱۶:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۹
باز هم می خواهید گناه را بندازید گردن دولت. ای کاش شجاعت پذیرفتن عواقب تصمیماتتون رو داشتید.
ناشناس۱۲۶۲۴۲۴۱۷:۲۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اتفاقا دیگه رای گیری نمی کنن 6 با مهلت داده این بار تحریم کامل بانکی میکنه من کاری ندارم خوب است یا بد ولی اونایی که مخالفن شفاف باشند و بگویند مخالفیم و اسمشون منتشر بشه که مسئولیت بر عهده اونها باشه. همه کشورهای جهان هم به این سازمان پیوستن و جای سوال بسیاری هست که چرا این دوستان مقاومت می کنند. بالاخره هر کاری یه هزینه ای داره نپذیر و بگو من بودم شفاف باش
ناشناس۱۲۶۲۴۹۴۱۸:۰۲:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
با خودتون چند چندین؟دولت میگه لازمه و دلواپسان میگن نه.چجوری اونوقت تقصیر دولته؟
ناشناس۱۲۶۲۴۹۶۱۸:۰۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اصلا همه تقصیرها مربوط به دولت است خب بعد؟!
ناشناس۱۲۶۲۵۰۹۱۸:۱۰:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
از دولتی که قطعات کشاورزی را برای پرداخت ارز نیمایی در اولویت آخر قرار داده است آیا میتوان انتظار صداقت داشت؟
ناشناس۱۲۶۲۵۱۹۱۸:۱۶:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۹
بيانيه بود؟ خبر بود؟ تحليل بود؟
هنر تحریمها۱۲۶۲۵۲۳۱۸:۱۹:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
از گفته های جلیلی می توان پیش بینی کرد که با امدن اصول گرایان در دور بعدی مجلس و دولت چه بلایی سر ما خواهد امد. تنها شانس ما وجود رهبر انقلاب است.
ناشناس۱۲۶۲۵۶۰۱۸:۳۷:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اف آ تی اف:هر کس از ظن خود شد يار من!
ناشناس۱۲۶۲۶۰۵۱۹:۰۰:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۹
امیدواریم همه چیز همینطور باشه که این مقاله میگه. با این شرایط مجمع چرا اینقدر طولش میده؟ چرا زودتر رد نمیکنین که دولت دست به کار بشه و امیدش مجمع نباشه؟
کمالی۱۲۶۲۶۱۱۱۹:۰۳:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
بدون شرح حامیان fatf : روحانی ، نوبخت ، سیف و...
ناشناس۱۲۶۲۶۲۷۱۹:۱۵:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۹
دست پیش رو گرفتید پس نیوفتید ای کاش هر آدمی مسئولیت کاری که می کنه رو بپذیره
ناشناس۱۲۶۲۶۵۸۱۹:۲۷:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۹
یعنی از همین الان مشکلات ناشی از رفتن ایران به لیست سیاه را دارید به گردن دولت می اندازید ! ما که می دانستیم عدم تصویب fatf مستقیما روی معیشت مردم اثر می گذارد.
علی۱۲۶۲۶۶۱۱۹:۲۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۹
باسمه تعالی نگارنده ی نه چندان صادق مقاله، تا چه اندازه خوشبین است و مردم و دوَل چین، روسیه و ترکیه را همراه دانسته است که از رأی منفی آن ها سخن گفته است. گواه این حرف همان رأی های معروف این دولت‏ ها به قطع نامه های شورای امنیت است. آری، شاید امثالکم حافظه ی گزینشی ضعیفی داشته باشید و یا خدای ناکرده مخاطبان خود را به هیچ بیانگارید، ولی بهتر است برای شعور مخاطب خود ارزش بیش تری قایل شوید و از انتشار هر مطلبی بپرهیزید. اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج
لیست۱۲۶۲۷۱۷۲۰:۳۳:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اولا چه بخواین چه نخواین امریکا کشورها دیگه رو اجبار میکرد که به ما فشار بیارن عضو بشیم دوما شما که ۲۴ ساعت میگین بریم تو لیست هیچ مشکلی پیش نمیاد پس تصویبش نکنیم الان چی شد که با ترس و لرز دنبال مقصر هستین پس کارشناس ها راست میگن اگر عضو نشیم مشکل پیش میاد
ناشناس۱۲۶۲۷۲۱۲۰:۳۵:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
همان جریانی که در زمان جنگ تحمیلی میگفتن آب زیاد داریم و اروند را به صدام بدهیم تا برود ! الآن برای تصویب FATF بر مجمع تشخیص مصلحت فشار می آورند.
ناشناس۱۲۶۲۷۲۲۲۰:۳۷:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۹
کره شمالی با وجود پذیرش پالرمو و CFT از لیست سیاه FATF حذف نشده است.
ناشناس۱۲۶۲۷۲۴۲۰:۳۹:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
امریکایی ها می گویند برای تاثیر کامل فشار حداکثری باید FATF در ایران تصویب و اجرایی بشود اصلاح طلبان هم همین را می گویند !
ناشناس۱۲۶۲۷۲۸۲۰:۴۱:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۹
هدف دولت از اصرار بر تصویب این لوایح کارکرد انتخاباتی دارد در حالیکه مردم از دولت و مجلس مایوس و ناامید شده اند.
ناشناس۱۲۶۲۷۷۵۲۱:۱۷:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اصلاً دولت علاقه مند به ایجاد شرایط اینچنینی برای کشور است تا بهانه ای برای زمین ماندن همه امور داشته باشد
ناشناس۱۲۶۲۸۲۱۲۱:۴۱:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
طی دهها سال با پول حاصل از فروش نفت ایران ، ترکیه و دبی و کشورهای اقمار بریتانیا اباد شدند. 70%مردم هم زیر خط فقر هستند.میخاهین به fatf بپیوندین میخواهین نپیوندین .
ناشناس۱۲۶۲۹۴۸۲۳:۱۴:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۹
آمریکا با زیر پا گذاشتن قوانین تجارت آزاد و تروریسم اقتصادی کشور رو تحریم کرده، دولت در این شرایط بجای شکایت از رفتار سازمان های بین المللی در عدم محکومیت رفتار آمریکا به دنبال مقید کردن کشور به معاهده دیگریست، رفتار تحریمی آمریکا مصداق تروریسم مالی است. برخورد Fatf در این شرایط چیست؟
ناشناس۱۲۶۳۰۵۳۰۰:۴۶:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
کدام دولت دولت انقلابی یا دولت برجامی
ناشناس۱۲۶۳۱۴۷۰۷:۲۱:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
تو دنیا فقط ایران و کره شمالی عضو FATF نیستن. چطور تمام کشور های دنیا قوانین FATF رو قبول کردن؟ یعنی اونا هیچکدوم نمیفهمن و فقط ما میفهمیم؟
ناشناس۱۲۶۳۳۵۵۱۰:۰۹:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
فقط 36 کشور عضو FATF هستن و کره شمالی با وجود پذیرش پالرمو و CFT از لیست سیاه FATF حذف نشده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

    15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

    17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

    18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

    22. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

    23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

    24. یک سیلی برای تنبیه

    25. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

    آخرین عناوین