عوارض دیر خوابیدن و دیر از خواب بلند شدن

گروه سلامت الف،   3981006050

یک متخصص طب خواب گفت: یکی از مهم‌ترین پایه‌های سلامت جامعه بشری در کنار تغذیه و فعالیت بدنی خواب مفید است.

شبنم جلیل‌القدر متخصص کودکان، فلوشیپ اختلالات خواب و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی قزوین درباره میزان نیاز به خواب، گفت: یکی از مهم‌ترین پایه‌های سلامت جامعه بشری در کنار تغذیه و فعالیت بدنی، خواب مفید، مناسب و کافی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

خواب کافی با هر رده سنی به چه صورت باید باشد؟

او افزود: در بدو تولد نیاز نوزادان به خواب باید به مدت ۱۶ الی ۱۷ ساعت، در کودکان ۱ ساله ۱۳ الی ۱۴ ساعت، در کودکان ۵ ساله ۱۲ ساعت، در سنین ۱۰ سالگی ۹ و نیم ساعت، در افراد ۱۸ سال به بالا تا پایان عمر باید خواب کافی به مدت ۸ ساعت باشد.

جلیل‌القدر با اشاره به کیفیت خواب اظهار کرد: حفظ یک الگوی مناسب و کیفیت خواب شبانه‌روزی مناسب برای همه‌ گروه‌های سنی لازم است و از سه ماهگی به بعد حجم خواب افراد برای تکامل رشد افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص کودکان تصریح کرد: افراد شیرخوار از ۶ ماهگی به بعد نیاز به تغذیه مکرر شبانه ندارند بلکه مادر خانواده باید قبل از خواب کودکان خود را از نظر تغذیه تامین کنند تا افراد شیرخوار بتوانند با هر بار تغذیه مجدد خود در طول شبانه روز به مدت ۵ الی ۶ ساعت خواب مفیدی داشته باشد.

حساسیت زیادی برای خواب کودکان خود نداشته باشید

جلیل القدر درباره نگرانی‌های والدین برای خواب کافی کودکان گفت: متاسفانه نگرانی‌های والدین در خصوص دغدغه فرزندان خود باعث یاد نگرفتن و عقب افتادن آن‌ها از خواب مناسب و کافی می‌شود.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: ترشح هورمون رشد بین ۷۵ تا ۸۰ درصد در ساعات اولیه خواب در بدن افراد اتفاق می‌افتد و باید دقت ویژه‌ای در زمان خواب کودکان داشته باشیم.

جلیل القدر خواب ادامه داد: بهترین راهکار برای کودکان مدرسه‌ای و کم سن به منظور افزایش هورمون رشد خواب قبل از ساعت ۱۰ شب است.

دیر خوابیدن منجر به بروز چه بیماریی‌هایی در افراد خواهد شد؟
این متخصص کودکان با اشاره به عوارض دیر خوابیدن اظهار کرد: اگر کودکان زیر ۱۴ سال تا ۱۱ شب و افراد بالای ۱۴ سال تا ۱۲ شب نخوابند دچار بیماری‌های گوناگون خواهند شد.

جلیل‌القدر با اشاره به اختلالات خواب در کودکان اظهار کرد: اختلالات خواب در افراد کم سن می‌تواند از یک مقاومت ساده در رفتن به رخت خواب شروع شود و بیداری‌های مکرر شبانه و صبح زود بیدار شدن‌ها را با خود به ارمغان آورد که در این صورت می‌تواند معضلات گوناگونی برای افراد به وجود آورد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: یکی از اختلالات بسیار خطرناک خواب در کودکان خروپف، تکان خوردن، تعریق بیش از حد شبانه و قطع نفس‌های کوتاه مدت در خواب است که در این صورت والدین حتماً باید کودکان خود را برای معالجه نزد پزشک متخصص ببرند.

جلیل القدر با اشاره به خواب بعدازظهر در کودکان اظهار کرد: متخصصان برای افراد بالای ۴ سال به هیچ عنوان خواب ظهر را توصیه نمی‌کنند، اما در صورت نخوابیدن کافی و مطلوب در شب افراد می‌توانند یک چرت کوتاه مدت در بعدازظهر داشته باشند.

چه عواملی باعث تشدید بی‌خوابی در افراد می‌شود؟

این متخصص کودکان درباره عوامل تشدید کننده کم‌خوابی و بی‌خوابی در کودکان، گفت: عواقب جسمانی مانند اختلالات تکلمی باعث کم‌خوابی کودکان می‌شود که این عامل موثری در جهت افزایش تضعیف سیستم ایمنی بدن، بروز عفونت‌های گوناگون، اختلالات سیستم غدد، اختلالات قلبی _ عروقی، تغییراتی در فشار خون و کاهش رشد است.

جلیل‌القدر تصریح کرد: عادت به کم‌خوابی یا همان دیر خوابیدن در افراد باعث افزایش استرس و در نهایت پرخوری خواهد شد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی قزوین درباره اختلالات تنفسی در خواب، گفت: افراد مبتلا به اختلالات تنفسی در خواب ممکن است بعدها منجر به کمبود توجه، قرار گرفتن در سانحه تصادف، بیش فعال، کند ذهنی و کاهش ضریب هوشی قرار بگیرند.

جلیل القدر گفت: توجه ویژه والدین به خواب کودکان و جلوگیری از دیر بلند شدن و زود بلند شدن آنها باعث کاهش استرس در افراد می‌شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین