مگر می‌شود در مملکت هشتاد میلیونی، کسی معترض مسئولین نباشد؟

مهرداد سیفعلی، گروه تعاملی الف،   3980905032 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت‌های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می‌توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

مگر می‌شود در مملکت هشتاد میلیونی، کسی معترض مسئولین نباشد؟

یادم می‌آید وقتی در ابتدای راه طفولیت با بچه‌ها در کوچه بازی می‌کردم، گاهی دعوایمان می‌گرفت و در پس هر دعوا، مادرم سراسیمه از راه می‌رسید و بدون آنکه علت دعوا را بپرسد و با طرف مقابل کاری داشته باشد، سخت من را تنبیه می‌کرد. این در حالی بود که مادران دیگر، دایه وار به دفاع از فرزندانشان م‍ی‌پرداختند و حتی طرف دیگر را نیز دعوا می‌کردند. حتی گاهی اوقات که بچه مقابل یا مادرش معترض می‌شدند که مثلا بچه شما ناسزا گفته است، مادرم با نگاهی نگران می‌گفت که هر چه بچه من گفته است به پدر من، شما ببخشید. خداگواه هست غالب آن مادران، بیست سالگی فرزندانشان را در آن محله فجیع به چشم ندیدند و مادر من پنج لیسانس و فوق لیسانس و دکترا تحویل جامعه داد.

یکبار برای همیشه بپذیریم که فحش خوردن و ناسزا شنیدن بخشی از مسئولیت در تمامی ارکان حکومت است و چیزی از بزرگی آنها نمی‌کاهد، بلکه به عظمت آنها می افزاید. که حتی اگر روزی گزارش رسید که امروز فحش، ناسزا یا اعتراضی به مسئولین کشور نشده است، نگران باشیم که حقی ضایع شده است و صدایی در گلو خفه شده است. مگر می‌شود در یک مملکت هشتاد میلیونی، کسی معترض مسئولین نشود. گاهی باید به معترضان که ناسزا می‌گویند اجازه دهیم که به پدر ما هم چیزی بگویند تا خالی شود و فرق بین معترض و آشوبگر! نمایان شود. گاهی طرف با چهارتا ناسزا خالی می‌شود و در اغلب موارد اگر طرف ببیند کسی با ناسزا گفتن او کاری ندارد، دچار شرم می‌شود و این کارش را تکرار نمی‌کند. مگر پیامبران و ائمه کم ناسزا و توهین شنیده اند. تا وقتی که با همه معترضین برخورد می‌شود، سایه تاریکی تمام فاصله‌ها را پر خواهد کرد و معترض و آشوبگر را در صف مخالفان جای خواهد داد.

یکبار برای همیشه با هم با صداقت حرف بزنیم. صداقت هزینه دارد اما هزینه آن کمتر از نابودی است. آری من منتقد [...] قانون اساسی هستم و اعتقاد دارم با بخش‌هایی از این قانون اساسی راه به جایی نخواهیم برد. تا به حال کتمان کرده بودم. من فقط برای مملکتم حاضرم هر کاری بکنم و اگر تا به حال در ایران مانده ام صرفا برای خدمت به مملکتم بوده است. اعتقادی به عمق استراتژیک و حضور در لبنان و سوریه برای نجنگیدن در ایران ندارم. زیرا آن وقت که همه ما یکی بودیم و در کردستان و کرمانشاه و ایلام و خوزستان حداقل علیه تمام کشورهای عربی و غربی جنگیدیم، عمق استراتژیک اکثریت ایرانیان در قلب و ایمانشان بود و با تمام وجود از ایران و اسلام دفاع کردند.

یک بار برای همیشه بگویم، هر وقت شما نتوانید با عقلای یک قوم به گفت و گو بنشینید و به توافق برسید، مجبورید با اراذل و اوباش آن قوم و در کف خیابان و بیابان مشکلات را حل کنید. برخوردهای پوپولیستی، پخش یارانه ها، بی اعتبار کردن قشرهای دانشگاهی و دانشجویی، و به عبارتی نادیده گرفتن قشر متوسط جامعه به عنوان بخش میانی هرم قدرت، در کنار مشکلات عظیم اقتصادی و تحریک قشر فرودست جامعه، تقریبا تمام اقشار پایین راس هرم قدرت را در کنار هم قرار داده است. این در حالی هست که در حالت نرمال، قانع شدن افکار عمومی قشر متوسط، می‌توانست حتی در شرایط سخت اقتصادی، قشر فرودست جامعه را از حرکات رادیکال باز دارد و به امید رسیدن به فردایی بهتر، در کنار هم به کار بیشتر و طاقت فرساتر وا دارد. نمونه آن پس از جنگ جهانی دوم در آلمان و ژاپن به خوبی دیده شد. بازیابی اعتماد قشر متوسط جامعه نیاز به سخن گفتن تریبون داران از روی صداقت و نه زور می‌باشد، که این موضوع هر چند زمان بر است، اما می‌تواند چاره بخشی از مشکلات باشد. تریبون داران نظام باید مراقب تک تک کلماتی که در سخنرانی‌ها بکار می‌برند باشند که شکار لحظه‌ها و کلمه‌ها، هزینه‌های سنگینی به حکومت وارد کرده است.

گاهی عنوان می‌شود چرا قبل از انقلاب عالمان فرهیخته ای همچون خمینی، مطهری و بهشتی شکل گرفت و بعد از انقلاب چهره شاخصی شکل نمی‌گیرد. دلیلش کاملا واضح هست. در زمان قبل از انقلاب، روحانیون متکی به قوه استدلال و صحبت از موضع برابر با توده های مردم بودند و هیچ نیروی نظامی در اختیار نداشتند و برای اقناع افکار عمومی و طرف مقابل مجبور به استفاده از تفکر و دانش بودند. بعد از انقلاب غالب روحانیت که در صحنه حضور دارند و تریبون به دست دارند، نیازی به راضی کردن افکار عمومی ندارند و برای برخورد با بدحجابان، معترضین و ... به نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه پناه می‌برند. اسلام دین تفکر، تعقل و احترام به افکار عمومی است. حتی اگر بخشی از جامعه با توضیحات شما قانع نشد، دلیل بر منحرف بودن آن‌ها نیست، شاید توضیحات شما کافی و وافی نبوده است. گاهی تریبون های نماز جمعه را اگر از رادیو گوش دهید متوجه نمی‌شوید که یک روحانی در حال خطبه خواندن است یا یک فرد دیگر.

و اما سخن آخر
من به عنوان یک متخصص انرژی و پلیمر با بیش از سیزده سال تجربه در زمینه انرژی اعلام می‌دارم که انرژی هسته‌ای مزیتی برای ما ندارد. در جایی که جذب انرژی خورشیدی در ایران چهار برابر میانگین جهانی آن است، در جایی که بعد از سونامی و زلزله در ژاپن و تخریب نیروگاه هسته‌ای ژاپن، تمامی نقشه‌های راه انرژی دنیا به سمت به حداقل رساندن انرژی هسته‌ای در صنایع خود هستند و انرژی های نو به اولویت تمام نقشه های راه انرژی دنیا تبدیل شده اند، این همه اصرار ما به انرژی هسته‌ای و باج دادن به این و آن برای چیست؟ آقایان، مسئولین محترم. در جایی خواندم گاهی ما در مسیری می‌رویم که فکر می‌کنیم خود آن مسیر را انتخاب کرده‌ایم، اما در اصل ما را در آن مسیر قرار داده اند و قطار هسته‌ای ما در مسیری که غرب و شرق آن‌را مشترکا ریل گذاری می‌کنند، در حال حرکت است. اعتراف به اشتباه و یا عوض کردن مسیر از سخت‌ترین کارهای تاریخ است اما فقط بزرگان هستند که چنین می‌کنند. شاید برخی بگویند که اگر دست از انرژی هسته ای، موشک یا فلان بر داریم، دشمنان بهانه دیگری می‌گیرند. ما نیز می‌دانیم که دنیای سیاست دنیای دشمنی است و به قول بزرگی انسان با دشمنانش مذاکره می‌کند نه با دوستان. اما شما با این کار حسن نیتتان را به ملت ایران و دنیا ثابت می‌کنید و بار دیگر عمق استراتژیکتان را از مرزهای مدیترانه به قلب مردمان سرزمینتان باز می‌گردانید. ما برای کسانی که برایمان گردن کج می‌کنند، سر می‌دهیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۰۶۸۷۳۰۹:۲۷:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۵
چقدر پر از حرف حق بود این نوشته و چه شانی والا به صداقت میدهد. احسنت. بیائید به دروغ نبازیم.
ناشناس۱۲۱۰۵۸۶۱۷:۰۲:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۶
این ادعا که دانش هسته ای به درد نمیخورد باطل است . امروزه یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی که دانش هسته‌ای نقش گسترده و مهمی در آن ایفا می‌کند، عرصه پزشکی است به طوری که در حال حاضر در کشورهای پیشرفته صنعتی از فناوری هسته‌ای در سطح بسیار گسترده استفاده می‌شود. در عرصه پزشکی در مواردی مانند رادیوگرافی، گاما اسکن، تولید رادیوداروها، رادیوبیولوژی، استریلیزه کردن هسته‌ای و میکروب‌زدایی وسایل پزشکی از پرتوهای هسته‌ای استفاده می‌شود. همچنین راکتورهای تحقیقاتی متشکل از یک چشمه نوترون قوی هستند که با استفاده از آن می‌توان بسیاری از مواد را به مواد پرتوزا تبدیل کرد که این مواد پرتوزا در عرصه پزشکی و به ویژه مواردی مانند تشخیص و درمان کاربرد دارند. موارد بسیاری کاربرد انرژی هسته‌ای در پزشکی وجود دارد که از جمله کمترین آنها می‌توان به در درمان تومورهای سرطانی، تشخیص سرطان‌ها، تصویربرداری بیماری‌های قلبی، تشخیص عفونت‌ها و التهابات مفصلی، تشخیص کم‌خونی و تشخیص و درمان بیماری‌های تیروئیدی و... اشاره کرد.
SMAH1۱۲۰۶۸۸۷۰۹:۳۲:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۵
«تجزیه ش» خوب بود، اما «ترکیبش» نه ..
یار۱۲۰۶۹۲۰۰۹:۴۶:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۵
این شد حرف منطقی به شرطی که باز هم برای ساکت کردن افکار عمومی نباشد ولی کلا مطلبی صحیح و عقلانی است. امیدوارم واقعا به این حرفها که حرف دل مردم نیز هست عمل شود
ناشناس۱۲۰۶۹۲۷۰۹:۴۷:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۵
واقعا باورم نمیشه این مقاله در یک سایت ایرانی منتشر شده ! از بس انتقادها و اعتراضها پوچ میشه و تمام قضایا مثل انرژی هسته ای ،بعضی از نهادها قداست خاصی پیدا کردن و نمیشه هیچگونه انتقادی از اونا کردومسئولین جوری با مردم برخورد می کنند که شما هیچی نمی فهمید و هرچه ما فکر می کنیم درسته
ناشناس۱۲۱۰۵۹۲۱۷:۰۵:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۶
بله سایت الف به این مقاله و حرف اجازه انتشار داده اما به این معنا نیست که ادعاها درسته . نویسنده دانش ضعیفی درباره توان هسته ای دارد مثلا درحال حاضر صنعت کشاورزی نیز به همان اندازه که علم پزشکی از فناوری هسته‌ای بهره‌مند شده است از این فناوری در بخش‌های مختلف استفاده می‌کند. به کمک فناوری هسته‌ای این امکان فراهم می‌شود که کیفیت محصولات تولیدی و میزان محصول افزایش یابد و بروز برخی مخاطرات در این عرصه از جمله آفت‌زدگی و‌... با استفاده از این فناوری به حداقل می‌رسد. به علاوه ایجاد موتاسیون در ژن‌های گیاهان و ایجاد جهش‌های مفیدی که می‌تواند منجربه تولید محصولات مقاوم در برابر سرمازدگی، آفت‌زدگی و‌... شود، از جمله دیگر کاربردهای انرژی هسته‌ای در عرصه کشاورزی است. کنترل حشرات و آفات با پرتوهای هسته‌ای، جلوگیری از جوانه زدن برخی محصولات مانند پیاز و سیب‌زمینی با استفاده از اشعه گاما، افزایش طول عمر محصولات کشاورزی و امکان انبارکردن طولانی‌مدت محصولاتی مانند انواع میوه و‌... نیز دیگر موارد قابل ذکر در این عرصه است. دسترسی به منابع آب تکنیک‌های هسته‌ای برای شناسایی حوزه‌های آب زیرزمینی، هدایت آب‌های سطحی و زیرزمینی، کشف و کنترل نشت و ایمنی سدها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه در شیرین کردن آب‌های شور نیز انرژی هسته‌ای نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.
ناشناس۱۲۰۶۹۴۳۰۹:۵۱:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۵
صحیح ولی محافظه کارانه؛ برخی از حقایق گفته شد.
ناشناس۱۲۰۶۹۵۳۰۹:۵۴:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۵
شک ندارم حرف اکثریت قاطع مردم همین است ولی گویا ..
ناشناس۱۲۰۷۰۰۴۱۰:۱۳:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۵
تنها حق مسوولان اختلاس و رانت و مسخره کردن مردم است
رضا۱۲۰۷۰۴۳۱۰:۲۸:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۵
بسیار عالی کاملا موافقم
ناشناس۱۲۰۷۱۴۷۱۰:۵۹:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۵
فرض که شما متخصصی هستید که نظرتون درباره حوزه تخصصی خودتون مسموع باشه، اما فکر نمی کنید تو حوزه سیاست، جامعه شناسی و امنیت، استراتژی و سایر مسایلی که تو این نوشتار درموردشون حرف زدید و راهکار ارایه کردید، تخصصی ندارید و شایسته نیست در امری که صاحب نظر نیستید وارد بشوید.
ناشناس۱۲۰۷۱۹۰۱۱:۱۰:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۵
من به عنوان یک متخصص انرژی و پلیمر با بیش از سیزده سال تجربه در زمینه انرژی اعلام می‌دارم که انرژی هسته‌ای مزیتی برای ما ندارد. در جایی که جذب انرژی خورشیدی در ایران چهار برابر میانگین جهانی آن است، در جایی که بعد از سونامی و زلزله در ژاپن و تخریب نیروگاه هسته‌ای ژاپن، تمامی نقشه‌های راه انرژی دنیا به سمت به حداقل رساندن انرژی هسته‌ای در صنایع خود هستند و انرژی های نو به اولویت تمام نقشه های راه انرژی دنیا تبدیل شده اند، این همه اصرار ما به انرژی هسته‌ای و باج دادن به روسیه و این و آن برای چیست؟
عباسی۱۲۱۰۵۷۵۱۶:۵۷:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۶
خوب است درخصوص رویکرد ژاپن نسبت به انرژی هسته‌ای پس از سونامی سال 89 و وقایع رخ داده برای نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما بدانید پس از آن حادثه، جو روانی خاصی نسبت به انرژی هسته‌ای ایجاد شد. آن سونامی باعث شد استانداردهای ایمنی دیگری نیز برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای درنظر گرفته شود. حالا که چند سال از آن حادثه گذشته است، ژاپن در حال آماده‌کردن افکار عمومی برای ساخت رآکتورهای ایمن‌تر و با فناوری روز است. رآکتورهای قبلی فوکوشیما فناوری قدیمی داشتند و اکنون جهان در حال کار روی ساخت نسل جدید رآکتورهای آب‌جوشان است؛ بنابراین در دنیا رآکتورهای هسته‌ای کنار گذاشته نشده و دنیا در حال برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی موثرتر از این فناوری است. پس این ادعا که ژاپن از این تکنولوژی رویگردان شده درست نیست . رآکتورهای نسل جدید سوخت ترکیبی دارند و از آلیاژ پلوتونیم نیز استفاده می‌کنند. برآورد شده استفاده از پلوتونیم برای سوخت رآکتورهای هسته‌ای این خاصیت را دارد که پسماند پلوتونیم که حاصل رآکتورهای شکافتی اورانیمی است را می‌توانند به عناصر سبک‌تری تبدیل کنند که نیمه عمرشان 24هزار و 400 سال نباشد. این پیشرفت‌ها آینده خوبی را برای توسعه فناوری هسته‌ای نشان می‌دهد.
امیر حسین سلطان/تهران۱۲۰۷۱۹۱۱۱:۱۰:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۵
واقعا مدتها بود که چنین دستنوشته پخته و صادقانه و دلسوزانه و متعهدانه و شاید از همه مهمتر واقع بینانه در الف نخوانده بود. حقیقتا به سهم خودم از شما هموطن فرهیخته و آگاه و شجاع بسیار سپاسگزارم. دست حق به همراه تان و درود بر شما جناب مهرداد سیفعلی.
ناشناس۱۲۰۷۳۰۰۱۱:۴۴:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۵
من با بند پایانی این یادداشت اصلا موافق نیستم. ما نباید دست از انرژی هسته ای برداریم. ما می توانیم هم انرژی داشته باشیم و هم معشیت مردم را تامین کنیم، به شرطی که مسئولان عزیز چند تا کار مهم انجام دهند: 1- دلسوز مردم باشند. 2- دندان طمع و سودجویی را بشکند. 3- واقعا مدیر باشند و اگر شایستگی ندارند استعفاء کنند.
ناشناس۱۲۰۷۷۲۴۱۴:۳۰:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۵
البته نظر خودت را گفته ای ولی از لحاظ مزیت اقتصادی انرژی هسته ای خیلی به صرفه تر از انرژی خورشیدی است.
نویسنده مطلب۱۲۰۸۵۰۵۲۰:۱۷:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۵
بحث هزینه صرفا از نظر هزینه اقتصادی مطرح نیست، چون بعد از سونامی ژاپن ثابت شد که ایمنی سایتهای هسته ای قابل تضمین نیست و زباله های هسته ای که تا صد و سی هزار سال در محیط باقی میمونند، مشکل بعدی انرژی هسته ای هست. همچنین طبق مطالعات انجام شده، هزینه انرژی خورشیدی از ۲۰۳۰ به بعد به یک پنجم هزینه فعلی میرسه و رسما نقش کلیدی در تامین انرژی دنیا خواهد داشت.. با یک جست و جوی ساده در مورد energy roadmap، این مطالب به سادگی در دسترس هست.
ناشناس۱۲۰۷۹۷۶۱۶:۰۱:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۵
احسنت بعد جالبه اگه اینجوریه امریکام میگه من برای تو امریکا نجنگم میام تو عراق و سوریه و ..میجنگم اینجوری که همه همینو میگن ترکیم همینو یاد گرفت گفت من تا عمق 30 کیلیومتری میخوام حایل ایجاد کنم چرا همه دنیا صداش درومد پس برای خودتون کارای اشتباهتون توجیه نکنید
ناشناس۱۲۰۸۰۹۵۱۶:۵۹:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۵
گفته اید: یادم می‌آید وقتی در ابتدای راه طفولیت با بچه‌ها در کوچه بازی می‌کردم، گاهی دعوایمان می‌گرفت. و از این مقدم آغاز کرده اید جهت اطلاع شما قریب به اتفاق انسانها می توانند همین خاطره را از دوران کودکی بیابند که انگار والدین به قدر انتظاری که کودک داشت مدافعش نبودند. آیا نبودند؟! حتما این داوری کودکانه بی اعتبار است. تسری دادن آن حس کودکانه به مسایل کلان جسورانه است اما بیش از اندازه احساساتی و غیر قابل اعتماد به نظر می رسد. اتفاقا ما از همین داوری های احساساتی بد دیده ایم.
ناشناس۱۲۰۸۴۴۲۱۹:۴۴:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۵
قانونی که ما به آن رای دادیم باید بتواند جلو قدرت را بگیرد و بر آن نظارت داشته باشد ولی امان از موقعی که قدرت با قانون رفیق شده. دیگر این دو همراه همند و هوای هم را بشدت دارند. عمده گرفتاری کشور ما اینجاست
نیما۱۲۰۸۸۵۳۲۳:۲۷:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۵
الف جان عالی بود ! فکر نمی کردم چنین مقاله ای رو منتشر کنید ! خیلی واقع بینانه بود !
ناشناس۱۲۰۸۸۷۱۲۳:۳۸:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۵
یادداشتی سست و احساسی. استدلال‌های ضعیف با همان دید کودکی
سید۱۲۱۰۵۶۳۱۶:۵۱:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۶
اصلا بحث نیاز ما به انرژی هسته‌ای مطرح نیست . هر چند نیاز هم داریم و دشمنانمان که امروز دارو را از ما دریغ میکنند حتما حاضر به تامین فراورده های وابسته به آن به ملت ما نیستند . نکته مهم این است که ما به عنوان یک ملت مستقل دارای دولت و قدمتی چند هزار ساله در دنیا از حقوقی برابر با همه کشورها برخواداریم و باید باشد . اینکه یک آدم یا دولت قلدر بیاید حق شما را سلب کند امر دیگری است . مثل اینکه شما تصمیم بگیرید بروید کلاس دفاع شخصی یا کاراته و ... یک آدم لات محله بیاید و بگوید حق نداری کلاس بروی . چرا ؟ چون او میخواهد شما ضعیف باشید و تو سری خور . فنون رزمی را یاد نگیرید تا او بتواند به شما زور بگوید و امکان دفاع نداشته باشید
رافعی۱۲۱۰۵۷۰۱۶:۵۴:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۶
با چه تخصصی ادعا میکنید ما به انرژی هسته ای نیاز نداریم . در حالیکه در حال حاضر 16 کشور قریب به یک چهارم نیروی برق خود را از انرژی هسته‌ای به دست می‌آورند. در این میان فرانسه حدود سه‌چهارم نیروی برق خود را با انرژی هسته‌ای تأمین می‌کند. مجارستان، اسلواکی و اوکراین نیز بیش از نیمی از برق خود را با انرژی هسته‌ای تولید می‌کنند. در همین حال بلژیک، جمهوری چک، فنلاند، سوئد، سوئیس و اسلوونی حدود یک سوم و کمی بیشتر از انرژی برق مورد نیاز خود را از مسیر انرژی هسته‌ای به‌دست می‌آورند. کره‌جنوبی و بلغارستان در شرایط عادی بیش از 30 درصد الکتریسیته مورد نیاز را از انرژی هسته‌ای به دست می‌آورند، در شرایطی که آمریکا، انگلستان، اسپانیا، رومانی و روسیه حدود یک‌پنجم الکتریسیته مورد نیاز خود را از انرژی هسته‌ای تأمین می‌کنند. ژاپن نیز تا پیش از فاجعه سونامی 20 اسفند 89 و حوادث نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، حدود یک چهارم برق خود را از انرژی هسته‌ای به دست می‌آورد و انتظار می‌رود بزودی به همان میزان سابق بازگردد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین