موافقان و مخالفان FATF چه می گویند؟

گروه سیاسی الف،   3980801183 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

مهلت دوباره گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم به ایران موجب شد که صف بندی مخالفان و موافقان تصویب یا رد دو لایحه باقیمانده مرتبط با FATF دوباره شکل بگیرد که هر طرف نیز استدلال و دلایل خود را عنوان می کند. البته وزیر خارجه اعلام کرده تصمیم جدید گروه ویژه اقدام مالي، تصمیمی سیاسی بوده است.

موافقان و مخالفان FATF چه می گویند؟

به گزارش الف، گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم( موسوم به FATF) روز 26 مهرماه مهلت ایران را برای تصویب استاندارهای بین المللی تا 4 ماه دیگر تمدید کرد. بر این اساس ایران 120 روز فرصت دارد تا تکلیف دو لایحه از چهار لایحه باقیمانده مربوط به FATF  را روشن سازد در غیر این صورت ایران به فهرست سیاه این نهاد بازخواهد گشت.

 دو لایحه تصویب شده، لایحه اصلاح قانون مبارزه با تروریسم و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی است که سال 97 با تصویب و تائید مجلس و شورای نگهبان به قانون تبدیل شد. اما دو لایحه باقیمانده، لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی(کنوانسیون پالرمو) و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) هستند که بدلیل اختلاف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته اما هنوز برای آنها تعیین تکلیف نشده است. 

طی این مدت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام منتظر تعیین تکلیف پایبندی اروپا به انجام تعهداتش در قبال ایران بودند که این موضوع به نتیجه خاصی منجر نشد و بسیار هم بعید است اروپایی‌ها گامی در راستای منافع ایران بردارند. از سوی دیگر نیز علاوه بر بازگشت تحریم های تعلیق شده توسط دونالد ترامپ، تحریم های جدیدی نیز نظیر تروریستی اعلام کردن سپاه تحمیل شده است.

از 26 مهرماه نیز که گروه ویژه اقدام مالی، تصمیم جدید خود را اعلام کرد مقامات و مسئولان دولت دوباره عنوان می کنند که اگر لوایح باقیمانده در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب نشود و شرایط اقتصادی بدتر شود مقصر چنین وضعیتی منتقدان و مخالفان خواهند بود. در مقابل منتقدان چنین چیزی را رد می کنند و آن را فرار رو به جلوی دولت، نوعی سلب مسئولیت و پیدا کردن مقصر برای توجیه شکست های آینده می دانند. از سوی دیگر محمدجواد ظریف، اقدام جدید گروه ویژه اقدام مالي را سیاسی دانسته و گفت: تصمیم اف‌ای‌تی‌اف تصمیمی کاملا سیاسی است که کاملا با آن مخالف هستیم.

با این شرایط باید دید در هفته ها و ماه های آینده چه اتفاقی در این باره رخ خواهد داد. اما به طور کلی موافقان و مخالفان تصویب لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم چه دلایلی برای توضیح و تشریح خواسته های خود دارند؟

استدلال موافقان

-   بدون تصویب این دو لایحه، مبادلات مالی و بانکی ایران با تمامی کشورهای دنیا مختل خواهد شد. 

- اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب نشود، دست به نوعی خودتحریمی زده شده که حتی کشورهایی که در حال حاضر نیز اندک ارتباطات و تبادلاتی با ایران دارند در ادامه از انجام این کار امتناع خواهند کرد.

- در صورت بازگشت به لیست سیاه، ایران به عنوان کشوری با ریسک سرمایه گذاری بالا شناخته خواهد شد و در راه سرمایه گذاری خارجی در کشورمان موانع جدی ایجاد می شود.

- با وجود تحریم های فزاینده آمریکا علیه ایران، می باید از اندک فرصت های موجود برای حفظ و برقراری تبادلات با کشورهای دنیا بهره گرفت و تصویب این لوایج چنین موقعیتی را نصیب ایران می سازد.

- با توجه به حق تحفظ و شرطی که در لوایح پیش بینی شده می توان گروه های محور مقاومت را از ذیل تعریف گروه اقدام ویژه مالي براي مبارزه با پول شويي خارج ساخت. به عبارتی دیگر حتی تصویب این لوایح نمی تواند موجب شود که ارتباط ایران با گروه های طرفدار سیاست منطقه ای آن قطع شود.

- تصویب این لوایح موجب شفافیت بیشتر سیستم مالی و پولی خواهد شد و با مشخص شدن مبدا و مقصد پول بهتر می توان با پولشویی و پول های کثیف مقابله کرد.

- با پیوستن به این نهاد، امکان بهانه علیه ایران و این که انگ تروریسم به ایران نسبت داده شود از مخالفان سلب خواهد شد.

استدلال مخالفان 

-   با توجه به تحریم ایران از سوی آمریکا و قطع ارتباطات و تبادلات مالی و بانکی ایران، صحبت درباره لوایح مرتبط با FATF و شفافیت مالی عملاً بی فایده است و نوعی تحمیل هزینه های جدید است.

-  تصویب این لوایح نوعی پذیرش تحریم مضاعف علیه کشورمان است و موجب می شود معدود ارتباطات و کانال های باقیمانده ایران برای دور زدن تحریم ها نیز افشا شود. در آن صورت مقابله با تحریم ها بسیار سخت تر خواهد شد.

- تجربه بیش از دو دهه پاکستان ثابت کرد گروه ویژه اقدام مالی به این سادگی رضایت نمی دهد تا یک کشور از لیست سیاه و خاکستری آن خارج شود. حتی در پایان نشست اخیر گروه ویژه که در پاریس برگزار شد بار دیگر از اسلام آباد خواسته شد اقدامات بیشتری برای مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی انجام دهد. 

-  در صورت تصویب لوایح مرتبط با FATF گروه های محور مقاومت نیز مشمول تحریم خواهند شد و ارتباطات ایران با آنها قطع می شود. در آن صورت مقابله نظام سلطه با بازوهای محور مقاومت بسیار ساده خواهد شد و بعد از آن ایران را نیز در تنگنای بسیار بیشتری قرار خواهند داد. 

-در حال حاضر ایران توانسته تا حدود زیادی اثرات تحریم را کنترل و مدیریت نماید اما تصویب پالرمو و سی اف تی موجب می شود هزینه ها و فشارهای جدیدی بر ایران تحمیل شود.

-روابط اقتصادی خارجی ایران در حال حاضر در شرایط غیرعادی قرار داد و اگر چه باید قوانین لازم برای مبارزه با فساد در عرصه داخلی وجود داشته باشد اما اتکا به چنین نهادهایی عملاً موجبات مختل شدن تعاملات اقتصادی و سیاست خارجی خواهد شد. 

-پیوستن به اف ای تی اف موجب می شود تا کشورهای غربی به صورت کامل از تبادلات و ارتباطات مالی و اطلاعات محرمانه ایران مطلع شوند و این امر می تواند منجر به اقدامات تقابلی بسیار بیشتر علیه کشورمان شود.

- رای گیری در اف ای تی اف به صورت اجماعی است و از آنجا که آمریکا، رژیم صهیونیستی و ... در آن حضور دارند حتی با وجود انجام تمامی اقدامات، آنها نخواهند گذاشت ایران وضعیتش بهبود یابد.

- نکته دیگری که معمولاً اعضای مجمع بر روی آن تاکید دارند این است که رئیس جمهور و اعضای دولت به جای ادبیات سلبی و اینکه «اگر این لوایح تصویب نشود وضعیت بدتر خواهد شد» باید ادبیات ایجابی داشته باشند و دقیقا اعلام نمایند قرار است با تصویب FATF چه تحولاتی مثبتی در عرصه اقتصادی و معیشتی مردم رخ دهد. 

 با وجود استدلال موافقان و مخالفان، موضوع دیگری که می توانست طی این مدت بر نظر اعضای مجمع تاثیرگذار باشد شرکت حسن روحانی، در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که رئیس جمهور از آن امتناع کرده است در مقابل روحانی ترجیح داد از دور و مستقیم یا غیرمستقیم عملکرد همکاران خود را در مجمع و در ارتباط با این لوایح نقد نماید.

در نهایت باید گفت برخلاف موضع گیری های این روزهای اعضای دولت، نباید اجازه داد چنین موضوعی به محلی برای تنش و نزاع در عرصه سیاست داخلی تبدیل شود و این امیدواری وجود دارد به جای سیاست تقابلی نوعی سیاست تعاملی در قبال نهادهای دیگر داشته باشد و تصمیمی اتخاذ شود که بیشترین منفعت را نصیب قدرت ایران در دو عرصه داخلی و خارجی نماید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۴۳۳۵۳۰۰:۳۳:۲۷ ۱۳۹۸/۸/۴
این قانون به نفع خیلی ها نیست !
ناشناس۱۱۴۳۵۴۱۱۰:۳۰:۵۰ ۱۳۹۸/۸/۴
کسانی که مخالف این قانون هستند باید مسئولیت عواقب عدم تصویب آن را بپذیرند.
ناشناس۱۱۴۳۶۰۸۱۱:۱۱:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۴
FATF جزو ساختار وزارت خزانه داری امریکاست و پیوستن به آن باعث هوشمند شدن و هدفمندتر شدن تحریم ها می شود و موافقان باید مسئولیت عواقب تصویب آنرا بپذیرند.
ناشناس۱۱۴۳۶۳۶۱۱:۲۸:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۴
حالا اونایی که برجام رو تحمیل کردن بیان مسئولیت این افتضاح رو بر گردن بگیرن بعد در مورد این کلاه جدید فتف بعدا فکر می کنیم
ناشناس۱۱۴۳۹۲۵۱۴:۴۶:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۴
برجام بسیار خوب و به موقع بود. مخالفانش در مسیری گام برداشتند که امریکا میخواست
ناشناس۱۱۴۴۱۴۴۱۸:۱۷:۲۴ ۱۳۹۸/۸/۴
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۱۱۴۳۶۴۰۱۱:۳۱:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۴
تو عواقب اجرای برجام و ضررهای ان را بپذیرفتی که ادعای جدید در می اوری؟
ناشناس۱۱۴۳۹۲۴۱۴:۴۶:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۴
آیا با تصویب FATF و پالرمو، تحریم ها برداشته می شود؟
ناشناس۱۱۴۴۱۵۹۱۸:۳۱:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۴
خود ظریف گفته من تضمین نمی کنم .
ناشناس۱۱۴۴۰۳۸۱۶:۱۴:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۴
از همه مهمتر با تصویب اف آی تی اف ایران با تمام کمال بندهای آنرا اجرا میکند ولی کشورهای غربی واقمار آن با بهانه های واهی مانندبرجام نسبت به ایران هیچ تعهدی را قبول نمیکنند. فقط بار مسئولیت ان مانند برجام به گرده ایران فشار می آورد .تعجب آور این است که دولت وطرفداران تصویب لایحه مذکور باتوجه کارشکنی های کشورهای غربی باز چگونه به آنها اعتماد میکنند.دلسوزان کشور باید قویا در مقابل تصویب ایستادگی کنند
ناشناس۱۱۴۴۰۳۹۱۶:۱۶:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۴
کاربران داخلی به این منفی های که میدهند توجه نکنند اکثر آنها فارسی زبانان اجیر شده عربستان ویا خارج نشین هستند
ناشناس۱۱۴۵۳۳۲۰۷:۵۸:۱۶ ۱۳۹۸/۸/۶
مگر کسانی که تا حالا این همه قراردادهای رنگارنگ بستند و گره به کار کشور افتاد جوابگو بودند ؟ هنوز برجام مهرش خشک نشده و جوابگو هم نیستید . توافق طیب نیا را میخواهید ماست مالی کنید . جوابگو هم نیستید . مرگ خوب است برای همسایه؟
ناشناس۱۱۴۵۴۰۷۰۹:۰۶:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۶
حالا شماها که موافق برجام و دیگر کنوانسیونها بوده اید عواقب تصمیمات و نظرات خودتان را پذیرفته اید یا اینکه تا تقی به توقی می خورد می گویید رهبری تائید کرده اند؟؟؟
ناشناس۱۱۴۳۶۲۱۱۱:۱۷:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۴
ابتدا خسارات برجام نافرجام رو تسویه کنند بعدا"درباره FATF بحث می کنیم .
ناشناس۱۱۴۳۷۳۴۱۲:۵۰:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۴
در طول مذاکرات و تا قبل از خروج امریکا از برجام قیمت دلار ثابت بود . شما خسارت شعار هسته ای حق مسلم ماست رو 12 سال تصفیه کن
ناشناس۱۱۴۳۹۲۱۱۴:۴۱:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۴
تو الان گل به خودی زدی
ناشناس۱۱۴۴۰۲۰۱۶:۰۱:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۴
الان هم یکسالی است که امریکا از برجام خارج شده قیمت ارز ثابت و حتی کاهشی شده!!! اصلا میدونی چرا قیمت ها بالا رفت؟
ناشناس۱۱۴۴۱۴۵۱۸:۱۸:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۴
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان بود با برجام قیمت همه چیز 4 برابر شد.
ناشناس۱۱۴۴۱۵۲۱۸:۲۷:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۴
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد ؟!
ناشناس۱۱۴۴۱۶۹۱۸:۴۷:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۴
اگر امریکا بگه هر کاری بکن تو هم باید انجام بدی؟ اگر تو به امریکا بگی هسته ایت را تخته کن چه جوابی به تو میدهد؟ اصلا حتی نگاه هم به تو نخواهد کرد، که حالا از اینکه عده ای گفته اند انرژی هسته ای حق ما است اینطور اشفته شده ای و جالب است که امثال شما دائم از امپراطوری کورش و... میگویند ولی اگر شما زمان کورش بودید یا ایران مانند زمان مغول به تاراج میرفت و یا کورش میدانست و شما
ناشناس۱۱۴۴۸۳۹۱۳:۱۲:۵۹ ۱۳۹۸/۸/۵
از وقتی وارد فاز مقاومت شدیم و گفتیم با امریکا مذاکره نمی کنیم نرخ دلار کاهشی شد و از 19 هزار تومان به11 هزار تومان نزولی شد.
ناشناس۱۱۴۴۲۳۳۱۹:۴۴:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۴
درسته به نفع مردم نیست به نفع دور زدن تحریم ها نیست به نفع عزت اسلام و مقاومت نیست البته: به نفع دشمن و تحریم‌های هوشمند هستش
ناشناس۱۱۴۳۳۵۹۰۰:۴۵:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۴
خباثت و شیطنت گروه ویژه به قدری واضح و روشن است که اصلاً نیازی به تفسیر ندارد ____________ اینکه بجای سرافکندگی و شرمساری در قبال ویرانی‌های فاجعه‌ی ۲۰ دقیقه‌ای برجام ، صدای گوش‌خراش خود را بلندتر کرده‌اند حیرت‌آور و البته حکایت از به خطر افتادن موجودیت نامتعارفشان دارد
ناشناس۱۱۴۳۳۶۰۰۰:۵۰:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۴
البته يك عده موافق fatf هستند و يك عده مخالف ، وهر دو گروه هم دليل هاي خودشان براي اثبات درستي نظر خودشان دارند !! پس مي رسيم به يك دو راهي ... شك وترديد !! ... حالا بنده يك نظر خوب و پسنديده دارم ، و آن اينكه ببينيم كشورهاي ديگر در مورد اين لايحه چه كار كرده اند ، چند نفر عضو شده اند وچه كساني هستند و چند نفر عَلَم مخالفت بر افراشته اند و ببينيم ايشان هم چه كساني هستند !! و از آنجا كه از قديم و نديم گفته اند كه رأي با اكثريت است ، ما هم تابع نظر اكثريت شويم كه احتمالا صلاح و سداد ما در اين مورد بخصوص در اين است !! ... انشاءالله !!
ناشناس۱۱۴۳۶۱۵۱۱:۱۴:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۴
با تصویب این لوایح حتی واردات چمدانی طلا و دلار هم ممنوع می شود و به تبع آن نرخ ارز و تورم افزایشی خواهد شد.
ارز۱۱۴۳۷۵۷۱۲:۵۹:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۴
مگه الان که این لایحه تصویب نشده به نفع ما بوده نفتمون رو مفت میفروشم اونم مشتری نیست براش و هزار تا بدبختی و خسارت دیگه
ناشناس۱۱۴۴۱۵۶۱۸:۲۹:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۴
با تصویب این لوایح راههای دور زدن تحریم ها لو می رود و اوضاع بدتر خواهد شد.
ناشناس۱۱۴۴۱۵۸۱۸:۳۰:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۴
یک سوال ساده در زمان احمدی نژاد با اون همه تحریم یک میلیون بشکه نفت میفروختیم حالا هیچ چرا چون ژنرال ظریف وزنگنه گفتن ما با اروپا وآمریکا کار میکنیم .6سال دیگه هم سر مردم رو با سی اف تی گرم کنید .مردم چه .... به حرف شما گوش میدن بعد برجام باید محاکمه بشین
کمالی۱۱۴۳۳۷۷۰۴:۵۵:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۴
موافقان عمدتا دولتی: همینجوری بدون ضمانت مثل برجام بپذیریم! موافقان از همه گروهها: از تجربه برجام درس بگیریم و امتیاز نقد بگیریم نه نسیه!
ناشناس۱۱۴۳۵۰۵۱۰:۰۴:۳۸ ۱۳۹۸/۸/۴
تمام دنیا این موافقنامه را قبول کرده اند بجز ایران و کنگو! پذیرش ان امتیازی نمی دهد رد ان است که سبب زیان و خسران «مردم» میشود نه پول شویان
ناشناس۱۱۴۳۵۵۹۱۰:۴۱:۵۱ ۱۳۹۸/۸/۴
تمام دنیای شما هم به راحتی کار بانکی بین کشورها می توانند انجام بدهند کاری که در کشور شما به خاطر تحریم ها نمی شود اول تفکر بعد بحرف از هفتاد سال عبادت برتر است!!
مهراد۱۱۴۳۵۷۹۱۰:۵۲:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۴
این دروغ محض است ۳۷کشور عضو آنند نگاهی به سایتش بکن
ناشناس۱۱۴۳۶۱۸۱۱:۱۶:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۴
در دنیا فقط 36 کشور عضو اف ای تی اف هستن و البته آنها مثل ما در شرایط تحریم نیستن.
ناشناس۱۱۴۳۴۰۱۰۷:۴۲:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۴
مخالفان میخواهند کار را سریعا یکسره کنند. عدم تصویب یعنی توقف کامل ارتباط ما با دنیا حتی آنانکه میخواهند رابطه داشته باشد هم ملزم به قطع ارتباط بانکی میشوند .مرگ یگبار و شیون هم یکبار .
ناشناس۱۱۴۳۵۶۵۱۰:۴۵:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۴
جناب محترم چند سال پیش هم وضع همین بوده و مراوده هم وجود داشته لطف کنید از چیزی خبر ندارید اظهار نظر نکنید
ناشناس۱۱۴۳۴۲۲۰۸:۱۵:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۴
موافقان و مخالفان هر دو سرکارند
ناشناس۱۱۴۳۴۳۴۰۸:۳۹:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۴
هر چيري كه موجب شفافيت شود موافقم و آن را كه از حساب پاك است از محاسبه چه باك است!
ناشناس۱۱۴۳۵۶۹۱۰:۴۸:۵۰ ۱۳۹۸/۸/۴
این شفافیت برای کشور درست نمی کند بلکه قوانین داخلی است که شفافیت برای عدم رانت و اختلاس موجب عدم ان می شود و جهت اطلاع شما الان بزرگترین پول شویی در جهان متعلق به امریکا و امارات است که باید با این کار این fatfبرخورد می شد که نشده و معلوم است که بیشتر سیاسی کار می کنند و اگر مخالف من باشد برخورد تعجب می کنم هنوز عده ای نفهمیدن در کشور
ناشناس۱۱۴۴۱۹۴۱۹:۱۲:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۴
کدام بزرگترین پولشویی مال آمریکاست؟! قبل از اینکه کوچکترین پولی در این کشور جابه جا کنی قبلش باید به هزار جا جواب بدی که از کجا آوردی و برا چی داری خرج می کنی!
ناشناس۱۱۴۴۳۵۹۲۲:۴۵:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۴
خود رسانه هاشون می گویند
ناشناس۱۱۴۳۵۲۱۱۰:۱۱:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۴
چرا قانونی که همه کشور ها پذیرفتند و تصویب کردند ، باید باعث این همه بحث بشه ؟ با وجود این قانون تروریسم که حل نشده . این قوانین صرفا نمایشی هستند و بیخودی اینقدر در کشور ما حساسیت زا شده
ناشناس۱۱۴۴۱۶۲۱۸:۳۴:۱۷ ۱۳۹۸/۸/۴
وقتی اروپا برقراری آبراهه باریکی بنام اینستکس رو که حتی از نفت در برابر غذا هم محدودتر است را به تصویب این لوایح مشروط کرده یعنی یک کاسه ای زیر نیم کاسه شون هست.
علی 671۱۱۴۳۵۲۷۱۰:۱۷:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۴
اگر این لوایح برای کشور ما نفع داشت اینقدر به تصویب آن علاقه نشان نمی دادند .چون دشمنان دلشان برای ما نسوخته و تا توانسته اند هر سوراخی را مسدود کرده اند .اصلاح طلبان نیز دلسوز و کشته مرده کشور نیستند و می دانند که با تصویب این عمل آخرین میخ را می کوبند .چون تا به حال برای کشور قدم مثبت بر نداشته اند جز دزدی و اختلاس و واماندگی کشور .ما که غرقیم و کشور را این آقایون به فلاکت انداخته اند و دریغ از یک عذر خواهی خشگ و خالی نباید این لایحه ها تصویب شود چون منفعت کشور در ان نیست و دشمن استفاده بیشتری خواهد کرد .این یک کار را بگذارید به عهده ی دلسوزان کشور ضرر نمی کنیم
ناشناس۱۱۴۳۵۷۷۱۰:۵۱:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۴
با وجود دشمنی با امریکا که قطب سرمایه داری جهانی است ،دوستی و روابط حسنه با بقیه کشورهای دنیا که اقتصادشان با یکدیگر در هم تنیده است امکانپذیر نمی باشد.
ناشناس۱۱۴۳۶۴۶۱۱:۳۶:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۴
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن نتیجه برجام است.
ناشناس۱۱۴۳۶۷۶۱۲:۰۷:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۴
شفاف سازی کنید که علت اینکه تصویبش نمی کنید چیست
ناشناس۱۱۴۳۸۹۸۱۴:۲۵:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۴
قبل از شفاف سازی در مورد اف ای تی اف بهتره در مورد آرائ نمایندگان شفاف سازی بشه!!
ناشناس۱۱۴۴۰۴۳۱۶:۲۰:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۴
شفاف سازی کردند منتها تو از مرحله پرتی
ناشناس۱۱۴۳۷۱۲۱۲:۳۶:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۴
به عنوان یک مخالف به امریکا و اروپا اعتماد ندارم که نزنن زیر تعهداشون و نقد دور زدن تحریم رو به نسیه بد عهدی نمیدم
ناشناس۱۱۴۴۲۷۸۲۱:۰۱:۵۱ ۱۳۹۸/۸/۴
بعضی از مواردازجمله لوایح چارگانه مواردی تخصصی اند وبامنافع ملی مرتبط هستند تصمیم در این موارد باید توسط یک گروه از متخصصین فراجناحی بررسی شود .پای مردم عادی را باین موارد نباید باز کرد
ناشناس۱۱۴۵۱۶۱۲۱:۳۵:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۵
از همین کامنت میشود فهمید که بسیاری ازهموطنان اطلاعات اولیه هم ندارند کافیست یکجستجوی ساده در اینتر نت بکنند تا متوجه شوند ریشه این جریان از کجا آغاز شده اینقدر همه مسائل را سیاسی و توطئه نپندارند . پولشوئی و نقل و انتقالات پول مواد مخدر و ...... باعث این جریان شده .
ناشناس۱۱۴۵۱۸۷۲۲:۰۹:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۵
امام فرمود: امریکا شیطان بزرگ است پس در برخورد با شیطان باید با احتیاط کامل وبدور از جناح بازی و انحصار طلبی ،مطیع رهبری باشیم که حقیقتا به دور از هوای نفس و خیر ملت تصمیم می گیرد و مهم تر اینکه دشمن و حیله ها آنان را دقیقا می شناسد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین