پوتین، برنده لاتاری

گروه جهان الف،   3980729008

"دونالد ترامپ با افتخار می‌گوید به خاطر تصمیم ناگهانی برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از شمال سوریه و تنها گذاشتن کردها با "تحسین‌های فراوان" روبرو شده است. در داخل آمریکا هر دو طیف اصلی سیاسی شدیداً از این اقدام ترامپ انتقاد کرده‌اند اما در روسیه و به ویژه در کرملین و نزد رسانه‌های این کشور این تصمیم ترامپ جشنی را به پا کرده است."

به گزارش ایسنا، پایگاه دیلی بیست در گزارشی در خصوص خوشحالی و رضایت روسها از تصمیمات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در قبال سوریه می‌نویسد:

«میخائیل روستوفسکی، در مقاله‌ای در روزنامه "مسکوفسکی کومسومولتس" نوشته است: پوتین ظاهراً در این لاتاری برنده شده است. این یک پیروزی غیر منتظره برای روسیه در خاورمیانه محسوب می‌شود.

او در ادامه این نوشته‌اش گفت: کسانی که معتقد بودند ترامپ برای روسیه بلااستفاده است باید مجدداً در عقیده خود تجدیدنظر کنند. چیزی که واشنگتن با این اقدام عجیب به دست آورد کاملا مبهم است اما بالعکس آن چه که مسکو از این تصمیم به دست آورد کاملا بارز است. اشتباه ترامپ در سوریه مثل یک پیروزی غیر منتظره در لاتاری برای ما است؛ پیروزی که هر چه بیشتر موضع مسکو در خاورمیانه را تقویت کرده و باعث تضعیف وجهه آمریکا به عنوان یک شریک قابل اعتماد و یک بازیگر سیاسی منطقی می‌شود.

ماکسیم یوسین، دبیر حوزه سیاست بین الملل در روزنامه  سرشناس روسیه‌ای "کومرسانت" از مشاهده این جریان ادامه‌دار اقدامات غیر قابل توضیح رئیس جمهور آمریکا که به نفع کرملین تمام می‌شوند اظهار شگفتی کرده است. او نیز  عنوان کرده است: همه این اقدامات به نفع فدراسیون روسیه هستند. شما می دانید که من اخیرا رفتارهای ترامپ را دنبال کرده‌ام و افکاری فتنه آمیز به سرم آمد: آیا او واقعا مامور کشور روسیه است؟ او خیلی سخت تلاش می‌کند تا وجهه کلی روسیه و به طور خاص پوتین را در عرصه بین المللی تقویت کند. در این وضعیت در عین خرسندی ما آمریکایی‌های ناراضی تنها بازندگان هستند.

اولگا اسکابیوا، مجری برنامه تلویزیونی "60 دقیقه" در تلویزیون دولتی روسیه گفت: این یک وضعیت مطبوع است. سربازان روسیه‌ای در حالی یک پایگاه آمریکایی را تصرف کردند و در کنترل کامل خود گرفتند که برای آن هیچ نبردی وجود نداشت.

یِوگنی پاپوف، مجری دیگر این برنامه تلویزیونی اضافه کرد: ما به طرزی کاملا ناگهانی همه را شکست داده‌ایم.

اسکابیوا در حالی که باورش برایش سخت است می‌گوید: این یک پایگاه آمریکایی است و آنها از آن جا فرار کردند و ترامپ فرار کرده است!

میخائیل سینلنیکوف اوریشاک، یک تحلیلگر سیاسی دیگر تصریح کرد: خیلی وقت بود که آمریکا این طور تحقیر نشده بود. آنها با شرمندگی فرار کردند. من فکر نمی‌کنم از زمان جنگ ویتنام تاکنون چنین اتفاقی افتاده باشد.

او افزود: برای ما این دارای منفعت فراوان است زیرا آنجا یک منطقه کلیدی است که در آن قیمت‌های انرژی تعیین می‌شود. این برای ما نور علی نور است.

آندری نیکولین، یک کارشناس علوم سیاسی نیز در این مورد می‌گوید: این وضعیت برای آمریکا تاسفبار است و مثل یک نسخه کوچکتر از اتفاقاتی است که در ویتنام افتاده است.

 یِوگنی ساتانوفکسی، یک تحلیلگر سیاسی دیگر روس نیز در برنامه "عصرها با  ولادیمیر سولوویف" در تلویزیون روسیه به شرح آسیب‌هایی که این تصمیم ترامپ برای خارج شدن از سوریه و رها ساختن کُردها برای وجهه و جایگاه ایالات متحده آمریکا به همراه آورده می‌پردازد.

او می‌گوید: آمریکا به همه خیانت کرد. ترامپ در عین حال باعث تقویت فضای ضد آمریکایی درترکیه با قولی که برای از بین بردن اقتصاد این کشور داد شد.

ساتانوفسکی تصریح می‌کند: حالا در ترکیه می‌توانند هر گونه مشکل اقتصادی یا تزلزل در نرخ ارز این کشور را مستقیما به گردن آمریکا بیندازند و این می‌تواند موجب شود بسیاری از صنایع همچون منسوجات، تنباکو، فولاد و صنایع دیگر از آمریکا رویگردان شوند.

ساتانوفسکی در ادامه خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر در ترکیه ضد آمریکایی بودن فراتر  از انتظار رفته است. آمریکا با موفقیت توانسته خودش را از این منطقه حذف کند.

در عین حال زمانبندی غیر قابل توضیح و غیر منتظره این تصمیم‌های آمریکا نیز باعث شگفتی روسیه شده است.

اولِگ موروزوف، یک قانونگذار روسیه با حضور در برنامه "60 دقیقه" اظهار کرد: آنها تنها شانس خود را برای کنار زدن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت از دست دادند.

نامه مبتدیانه اخیر دونالد ترامپ به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز باعث خوشحالی روس‌ها شده است.

اولگا اسکابیوا، مجری برنامه "60 دقیقه" تلویزیون روسیه با اشاره به این نامه عنوان می‌کند که ظاهرا ترامپ مثل بچه‌ای است که با اساسی ترین قواعد رفتاری نیز غریبه است.

او گفت: ما باید مثل بچه‌ها به رئیس جمهور آمریکا بگوییم: مردم را با اسم کوچک صدا نزن! انقدر با همه درگیر نشو و انگشتت را در بینی نکن! این روند زشت و غیر قابل قبول است!

یِوگنی پاپوف، مجری دیگر این برنامه نیز با اشاره به اینکه رئیس جمهور ترکیه نامه ترامپ را به داخل سطل آشغال انداخت گفت: هر کس دیگری بود همین کار را می‌کرد. در این نامه فقط کم مانده بود که ترامپ به اردوغان بگوید "رفیق". اردوغان نیز به نوبه خود گفته، "نمی‌تواند این نامه را فراموش کند" و به طرزی شوم قول داده ترکیه آن چه که لازم است را در زمان مناسبش در قبال این نامه انجام خواهد داد.

لئونید کلاشنیکوف، رئیس کمیته امور کشورهای مستقل همسود در مجلس دومای پارلمان روسیه درباره مذاکرات میان ترامپ و اردوغان اظهار کرد: من اصلا اهمیتی نمی‌دهم که این دو دلقک برای یکدیگر نامه بنویسند. شما تنها می‌توانید به حال آنها دلسوزی کنید. آیا برای ما بهتر است که آمریکایی‌ها سوریه را ترک کنند؟ البته که بهتر است! آیا ما با اردوغان تعامل خواهیم کرد؟ البته ما این کار را خواهیم کرد.

کارشناسان و صاحب‌نظران در رسانه‌های دولتی روسیه همگی از امتیازات چیزی که ترامپ "خرد نامحدود" خود در بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی از شمال و شرق سوریه خواند، صحبت کرده و نتیجه می‌گیرند، این تصمیم یک ضربه بزرگ به جایگاه آمریکا وارد کرده و باعث تضعیف ائتلاف‌های فعلی آمریکا و ائتلاف‌های بالقوه آن می‌شود. از طرف دیگر ترکیه نیز از این نتیجه خرسند است.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا همه آنچه که ترکیه‌ای‌ها برای به دست آوردنش تلاش می‌کردند را صرفاً در ازای یک آتش بس پنج روزه به آنها داد.

یک مقام ترکیه‌ای به پایگاه میدل ایست آی گفت: ما دقیقا آن چیزی را که از این نشست انتظار داشتیم به دست آوردیم.

در خاتمه این آتش‌بس پنج روزه اردوغان قرار است با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در شهر سوچی دیدار کند.

فرانتس کلینتسِویچ، یک نماینده کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه گفت: مسکو از فرصت خارج شدن آمریکا از خاورمیانه استفاده کامل را برده و تبدیل به یک بازیگر ارشد در منطقه خواهد شد.

کلینتسویچ استدلال کرد: خروج آمریکا از سوریه یک پیروزی جهانی برای روسیه بوده و باعث آشکار شدن برتری مطلق سیاست خارجی، دیپلماسی و سلاح‌های روسیه شد.

میخائیل سینلنیکوف اوریشاک، تحلیگر سیاسی نیز در همین برنامه اظهار کرد: من وقتی به ترامپ نگاه می‌کنم از خدا می‌خواهم به او سلامت مناسب همراه با یک دور دیگر ریاست جمهوری اعطا کند. این یک وضعیت عالی برای روسیه است. ما می‌توانیم عملا سر جایمان بنشینیم و محصولات کاری که دیگران انجام می‌دهند را درو کنیم. در  این میان هم ترامپ هنوز یک توافق خوب به دست نیاورده و به همین دلیل است که من برای او آرزوی سلامتی ، موفقیت و انتخاب مجدد به ریاست جمهوری دارم. ترامپ یک  کاندیدای عالی است و من او را تحسین می‌کنم اما برای آمریکا او رئیس جمهور چندان خوبی نیست.

اما بالعکس ریاست جمهوری ترامپ برای روسیه مثل هدیه‌ای است که همچنان به دادن دستاورد به مسکو ادامه می‌دهد. تبلیغاتچی‌های کرملین در میان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا هیچ جایگزین قابل قبولی برای خود در حد ترامپ نمی‌بینند.

ولادیمر سولویف، در برنامه تلویزیونی خودش به طعنه گفت: به نظر می‌رسد ما باید دوباره رئیس جمهور کشور شما را انتخاب کنیم!»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین