وزیر بهداشت: ۶۰۰ دانشجوی افغان در رشته‌های پزشکی ایران درس می‌خوانند

گروه سلامت الف،   3980723008 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر بهداشت گفت که در زمینه دانشجویی روابط خوبی با کشور دوست و برادر افغانستان داریم و حدود ۶۰۰ دانشجوی افغان در رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند و دو کشور روابط خوبی در زمینه آموزش پزشکی دارند.

به گزارش ایرنا، سعید نمکی روز دوشنبه در دیدار وزیر بهداشت کشور افغانستان افزود: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته تلاش خود را کرد تا در کنار افغانستان باشد؛ آنها از خدمات سلامت همچون واکسیناسیون، درمان و دیالیز بهره مند هستند و همواره از آنها حمایت می‌کنیم و جای خرسندی است که توانستیم آنها را به گونه‌ای شایسته ساماندهی کنیم تا کمترین عارضه متوجه این عزیزان شود.

وی ادامه داد: ٢٨ سال قبل که معاون بهداشتی وزارت بهداشت بودم، با همکاری دولت افغانستان، واکسیناسیون فلج اطفال را در این کشور مدیریت کردیم که همکاری بسیار خوبی بود و در حال حاضر نیز در همه زمینه‌ها آماده‌ایم که کمک کنیم و کمک بگیریم.

وزیر بهداشت گفت: در زمینه دارو نیز آمادگی همکاری با افغانستان را داریم؛ در حال حاضر حدود ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز ما تولید داخل است و برنامه داریم تا ٣ درصد باقی مانده را نیز در کشورمان بسازیم و به همین دلیل آماده‌ایم که در مورد انتقال دانش فنی و در مورد ساخت داروهای بایولوژیک و بایوسیمیلار و داروهای شیمیایی به افغانستان کمک کنیم. همچنین آماده‌ایم در مورد کنترل بیماری‌های مشترک بین دو اقلیم همکاری کنیم.

نمکی درباره توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه سلامت بیان کرد: از موارد دیگر می‌توان به توسعه همکاری در زمینه ساخت واکسن، توسعه واکسیناسیون و انجام پروژه‌های واکسیناسیون اشاره کرد. با توجه به اینکه ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی داریم، در حوزه آموزش و پژوهش آماده هرگونه همکاری با افغانستان هستیم؛ ایران کشور دوم شماست و همکاری ما و کشور دوست و برادرمان افغانستان می‌تواند بسیاری از توطئه‌ها را در منطقه خنثی کند و در زمینه‌های دیپلماتیک به قدرت ما بیفزاید و هم افزایی بالایی را در عرصه بین‌الملل ایجاد کرده و نیازمندی ما را به بیگانگان کمتر کند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در زمینه بیماری‌های واگیردار لازم است که جلسه مشترکی را بین ایران، افغانستان و پاکستان تشکیل دهیم. زمانی که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم تصور می‌کردم افراد مبتلا به مالاریا که از افغانستان وارد ایران می‌شوند این بیماری را از افغانستان وارد می‌کنند، اما بعد متوجه شدیم که منبع آلوده شدن آنها به مالاریا در کویته پاکستان است و تا این جلسه مشترک بین سه کشور برگزار نشود، این موضوع اصلاح نخواهد شد. بسیاری از دام‌های آلوده بین ایران و پاکستان و افغانستان در گردش است و این موضوع را باید رسیدگی کنیم و سه کشور باید در مورد آن تصمیم گیری کند.

وی ادامه داد: دولت افغانستان باید در پروسه ثبت داروهای ایرانی تسریع کند. باید بر سر قیمت داروهای صادراتی ایرانی نیز به نقطه مشترکی برسیم. در حال حاضر در شرایط سخت تحریم قرار داریم و تمامی راه‌ها برای تامین کالاهای اساسی برای ما بسته شده، اما با این حال میزان مواد اولیه موجود در کارخانه‌های داروسازی دچار خلل نشده و تولید دارو بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.

در این دیدار تفاهم نامه مشترکی بین دو کشور ایران و افغانستان در زمینه توسعه همکاری‌ها در زمینه دارو و آموزش پزشکی امضا شد.

شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی با حضور وزرا و نمایندگان ۲۱ کشور منطقه از ۲۲ تا ۲۵ مهر ۹۸ به مدت سه روز در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین