آماری وحشتناک از رسید کارتخوان‌های بانکی

گروه اقتصادی الف،   3980701133 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس بانکداری الکترونیک با بیان اینکه ۹۰‌درصد مردم از عابر بانک‌ها رسید دریافت می‌کنند، می‌گوید: کشور‌های اروپای شرقی کمترین میزان مصرف رسید‌های بانکی را دارند، اما در ایران می‌توان ادعا کرد که در ۹۰‌درصد تراکنش‌هایی که از طریق عابر بانک‌ها صورت می‌گیرد، رسید کاغذی صادر می‌شود.

آماری وحشتناک از رسید کارتخوان‌های بانکی

شهروندآنلاین نوشت: «رسید دستگاه‌های «پوز» در ایران چیزی معادل ۱۴‌میلیون جلد کتاب کاغذ هدر می‌دهد و با این رسیدها ماهانه حدود ۲۳‌میلیارد تومان پول روانه سطل زباله می‌شود. این در حالی است که حالا نهادهای مختلف مانند وزارت نیرو و مخابرات و شرکت ملی گاز از حذف قبض‌های کاغذی خبر می‌دهند، قبض‌هایی که به‌صورت دوره‌ای و ماهانه به‌دست ایرانی‌ها می‌رسد اما ضایعات کاغذ در بخش تراکنش‌های بانکی عددهای بسیار فاجعه‌بارتری می‌دهد؛ آن‌ هم برای ما ایرانی‌ها که حالا برای هر چیز حتی خرید چند قرص نان یا خریدهای جزیی سوپرمارکتی رسیدهای متعددی در روز می‌گیریم.

با رسیدهای «پوز» چقدر کاغذ هدر می‌دهیم؟

آمارهای اعلامی شاپرک نشان می‌دهد که در تیرماه امسال بیش از ۲‌میلیارد و ۳۴۱‌میلیون و ۴۶۵‌هزار تراکنش بانکی با دستگاه‌های کارتخوان به ارزش ۲۶۴.۶‌هزار‌میلیارد صورت گرفته است. یک حساب کتاب ساده به‌خوبی نشان می‌دهد که متوسط ارزش هر تراکنش بانکی چیزی حدود ۱۱۳‌هزار تومان است. از آنجایی که حجم کاغذ مصرفی دستگاه‌های کارتخوان رابطه مستقیم با تعداد تراکنش‌های آنها دارد، می‌توان با استناد به تراکنش‌ها میزان مصرف رسید کاغذی را تا حدودی تخمین زد. خوب است که بدانید حداقل کاغذ برای طول رسید تراکنش‌های بانکی، حدود ۳ سانتی‌متر بوده و میانگین طول رول‌های کاغذ دستگاه کارتخوان ۱۸متر است. با این حساب که در تیرماه حدود ۲‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون تراکنش انجام شده و خریدار برای هر تراکنش یک رسید گرفته است، در واقع چیزی حدود ۶۹ میلیون متر کاغذ مصرف شده است. اگر بخواهیم تخمین دیگری برای این میزان مصرف کاغذ بزنیم، در واقع چیزی حدود ۳میلیون و ۸۰۰ هزار رول کاغذ در یک‌ماه مصرف می‌شود تا رسید تراکنش‌های دستگاه پوز چاپ شود. این رقم در طول یک سال به چیزی حدود ۴۵میلیون رول کاغذ حرارتی می‌رسد.

قطع ۷۶ هزار درخت برای رسیدها

اگر وزن هر رول کاغذ را حدود ۷۰گرم در نظر بگیریم، در طول یک سال چیزی حدود ۳ میلیون کیلوگرم کاغذ برای تراکنش‌های دستگاه پوز مصرف می‌شود. حال اگر وزن یک کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای را حدود ۱۲۵گرم در نظر بگیریم، می‌توان گفت که کاغذ این رسیدهای بی‌ارزش معادل ۲۴ میلیون کتاب است.

این آمار زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانید برای هر تن کاغذ ۲۴ اصله درخت قطع می‌شود و در واقع برای تولید این رسیدها حدود ۷۶ هزار درخت در‌ سال قطع می‌شود.

ماهانه ۲۳‌میلیارد تومان رسید به سطل زباله می‌رود

این حجم از مصرف کاغذ برای رسیدهای بانکی در حالی مصرف می‌شود که فعالان حوزه واردات کاغذهای حرارتی می‌گویند هر رسید کاغذی حدود ۴ تومان برای «PSP»ها آب می‌خورد. با فرض در نظر گرفتن این عدد می‌توان گفت که رسیدهای کاغذی دست‌ کم برای شبکه پرداخت در یک‌ ماه چیزی حدود ۲۳‌میلیارد تومان آب خورده است.

پولی که در نهایت روانه سطل‌های زباله می‌شود، به اذعان حقوقدان‌ها، این رسیدها در مجامع قضائی ارزش و اعتباری ندارد. مهدی ناصری یکی از حقوقدان‌های فعال در عرصه مسائل مالی در این‌ باره می‌گوید: «وجاهت رسید‌های دریافتی از خودپردازها در دعاوی حقوقی چندان قابل استناد نیست و اگر مشکلی پیش‌ آید، قاضی دستور به استعلام از نظام بانکی می‌دهد.»

او که معتقد است تمایل مردم به دریافت رسید، ناشی از میل ایرانی‌ها به سندسازی است، ادامه داد: «کاغذهای حرارتی به دلیل جنس‌شان خود تنها مدت کمی نوشته‌ها روی آن باقی مانده و نگه‌داشتن آن در درازمدت هم فایده نداشته و نمی‌توان به‌عنوان سند آن را نگه داشت.»

ایرانی‌ها رکورددار دریافت رسید بانکی

هدررفت کاغذ در نظام بانکی ایران تنها به دستگاه‌های pos فروشگاهی محدود نمی‌شود. جالب است بدانید که به ازای هر یک‌هزار و ۵۴۹ نفر یک دستگاه عابر بانک در ایران وجود دارد. طبق آخرین آمار منتشرشده از بانک مرکزی که مربوط به شهریور پارسال است، در مجموع حدود ۵۲‌هزار و ۲۸۲ دستگاه خودپرداز در کشور در حال ارایه سرویس به مردم هستند اما اگر قرار باشد تعداد عابربانک‌های کشور را نسبت به جمعیت بزرگسال کشور محاسبه کنیم، شرایط برای نظام بانکی بهتر می‌شود.

بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ۵۵‌درصد جمعیت ایران در رده سنی ۱۴‌سال به بالا قرار دارند. در واقع اگر جمعیت بزرگسال کشور را ۴۴‌میلیون و ۵۵۰‌هزار نفر در نظر بگیریم می‌توان ادعا کرد که به ازای هر صد هزار نفر در ایران تنها ۱۱۷ دستگاه خودپرداز وجود دارد و این در حالی است که این رقم در کشوری همچون کانادا تقریبا دو برابر ایران است.

بر اساس آخرین آمار بانک جهانی در‌ سال ۲۰۱۷، کشور کانادا با ۲۲۷.۸ دستگاه به ازای هر صد‌ هزار نفر بزرگسال، بیشترین دستگاه خودپرداز را دارد و کشورهای سن‌مارینو ۱۸۲.۹ دستگاه، پرتغال ۱۶۸ دستگاه و فدراسیون روسیه ۱۶۳.۹ دستگاه از این منظر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. (البته باید توجه داشت که روند رو به رشد نصب خودپرداز در دنیا نسبت به ایران بسیار سریع‌تر است و نسبت این ماشین‌های پرداخت و نقل و انتقال پول به جمعیت جهان بیشتر هم شده است.) اما در حالی تعداد خودپردازها در ایران نصف بسیاری از کشورهای اروپایی است که نیما امیرشکاری، مدیر بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی بانک مرکزی به «شهروند» می‌گوید: «میزان صدور رسید در ایران بیشتر از این کشورهاست.»

این کارشناس بانکداری الکترونیک با بیان این‌ که ۹۰‌درصد مردم از عابر بانک‌ها رسید دریافت می‌کنند، می‌گوید: «کشورهای اروپای شرقی کمترین میزان مصرف رسیدهای بانکی را دارند اما در ایران می‌توان ادعا کرد که در ۹۰‌درصد تراکنش‌هایی که از طریق عابر بانک‌ها صورت می‌گیرد، رسید کاغذی صادر می‌شود.»

رسید دیجیتال جایگزین شود

جدای از زیان هدررفت این حجم از کاغذ حساس حرارتی که مردم معمولا آن را به نام «کاغذ رسید تراکنش» می‌شناسند، مضرات دیگری را هم به محیط‌زیست وارد می‌کند. گفته می‌شود ماده شیمیایی خطرناکی با نام اختصاری (BPA) در ساخت بسیاری از کاغذهای پرینترهای حرارتی وجود دارد که در کاغذهای حرارتی دستگاه‌های کارتخوان نیز استفاده می‌شود. این کاغذها حاوی نیترات نقره هستند و هنگامی که این ماده در معرض گرما قرار گیرد، رنگ کاغذ را تغییر می‌دهد؛ این مسأله در تعداد بالا برای مثال روزانه بیش از ۱۰۰ تراکنش و دریافت رسید کاغذی توسط پذیرنده دستگاه کارتخوان، خطراتی جدی را برای سلامتی او به دنبال دارد. همه این عوامل به خوبی نشان می‌دهد که زمان آن رسیده که بیشتر از هر زمان دیگری به فکر بانکداری سبز باشیم. اما سوال اینجاست که چطور می‌توان در مسیر رسیدن به بانکداری بدون کاغذ حرکت کرد.

رسید دیجیتال راه‌حلی است که در دنیا از آن استفاده می‌شود و در ایران نیز در حال اتفاق افتادن است. در این فرآیند کاربر از طریق موبایل خود و اپلیکیشنی که در موبایلش دارد، زمانی که روی کارتخوان یا خودپرداز تراکنشی انجام می‌دهد، رسید آن را بلافاصله در موبایل خود دریافت می‌کند. مشابه این فرآیند که در حال انجام است، موضوع OTP است که بسیاری از بانک‌ها به سمت آن رفته‌اند و به نحوی ارتباط موبایل فرد را با آن درگاهی که کار می‌کند، برقرار می‌کنند. استفاده از OTP نشان داده است که بانک‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند و در بحث رسید دیجیتال نیز چون فرآیند مشابه است، کاملا می‌توان رسید کاغذی را حذف کرد.

هزینه رسید پیامکی بالاتر از رسید کاغذی

رسید پیامکی به‌عنوان یکی از راهکارهایی برای جایگزینی کاغذهای رسید کارتخوان‌ها نام برده شده است اما مشکلی که وجود دارد، هزینه بالاتر تمام‌شده رسید پیامکی توسط اپراتورهای تلفن همراه نسبت به کاغذ مورد استفاده در شبکه پرداخت است. روابط عمومی بانک ملی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «هزینه پیامکی که بانک از مشتریان دریافت می‌کند، حتی پاسخگوی نیاز تراکنش‌های بالای ۳۰‌هزار تومان هم نیست و بانک‌ها سالانه رقم‌های کلانی را بابت این قضیه پرداخت می‌کنند.»

برخی از شرکت‌های پرداخت هم برای کم‌کردن مصرف و هزینه کاغذ راهکارهایی ارایه داده‌اند. به‌گفته یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه در همه نسخه‌های جدید نرم‌افزاری دستگاه‌های کارتخوان، بهینه‌سازی کاغذ انجام شده و حدود سه یا چهار سانتی‌متر اندازه رسید کاغذی کاهش یافته است. اکنون مصرف کاغذ در هر دستگاه کارتخوان با نسخه جدید به‌طور میانگین به‌ازای هر تراکنش و برای رسید اول و دوم با هم حدود ۱۲ سانتی‌متر است.

طرح شاپرک برای حذف رسید کاغذی

با تمام این حرف‌ها این شرکت شاپرک و بانک مرکزی هستند که باید جایگزینی برای رسیدهای کاغذی پرهزینه و پرخطر ارایه دهند. در این رابطه روابط عمومی شاپرک به «شهروند» اعلام کرد که درباره حذف یا جایگزینی رسیدهای کاغذی، طرحی از سوی این شرکت به بانک مرکزی ارایه داده شده است. همچنین یکی از مواردی که در این طرح پیشنهاد شده این است که در خریدهای با مبالغ پایین، رسید اول کاغذی نیز اختیاری شود اما به گفته روابط عمومی بانک مرکزی، طرح مرتبط با حذف رسیدهای کاغذی دستگاه‌های کارتخوان هنوز درحال بررسی است و جزییات آن نهایی نشده است.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۵۱۳۸۱۸:۳۹:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۱
تعجبی ندارد این اوج اعتماد به نظام بانکی است. آمار وحشتناک کارمزدهایتان را هم بفرمایید. زنگ بزنید به سیستم 09622 ببینید چقدر پول براتون باقی مونده اول 25 تومان کم میکنن بقیش رو میگن اگر احیانا سرو صدا بود و بهر شکل صدای سیستم رو نشنیدید خواستید تکرار کنه باز 25 تومن کم میکنه بقیش رو میگه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین