سراب سرانه پزشک مطلوب در 1404/ انتظار بیش از 30 ساله در صورت عدم افزایش «ظرفیت‌ رشته‌های پزشکی»

گروه اجتماعی الف،   3980605064 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

کمبود پزشک در ایران در سایه بی‌توجهی مسئولین در طول دهه‌های گذشته تبدیل به معضلی اساسی برای مردم شده است. با این وجود آمارها نشان می‌دهد با ادامه روند فعلی افزایش ظرفیت‌ها در رشته پزشکی نمی‌توان به حل این موضوع در آینده امید بست.

سراب سرانه پزشک مطلوب در 1404/ انتظار بیش از 30 ساله در صورت عدم افزایش «ظرفیت‌ رشته‌های پزشکی»

به گزارش الف، اواخر آبان ماه سال گذشته بود که در دوران وزارت قاضی‌زاده هاشمی، هیئت دولت سند درمان ایران 1404 را به تصویب رساند. برنامه‌ای 10 ساله برای مدیریت آینده درمان کشور که قرار بود با اجرای آن، دسترسی عادلانه به خدمات درمانی بهبود یابد و گام بلندی در راستای تحقق عدالت اجتماعی برداشته شود. همچنین از دیگر اهداف این سند، می‌توان به حداقل رساندن مدت زمان دسترسی به این خدمات، بخصوص در مناطق محروم و در نهایت ایجاد توسعه پایدار در آن مناطق اشاره کرد.

وعده عمل نشده دولت برای افزایش پزشکان

تعداد پزشک در کشور به عنوان یک شاخص کمی در متن سند درمان گنجانده شده‌است. طبق برآورد این سند، تعداد کل پزشکان در ایران تا سال 1404 باید با تجربه رشدی 1.5 برابری به عدد 206 هزار پزشک برسد. با احتساب این آمار، سرانه پزشک در ایران تا آن سال به 23 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر خواهد رسید و از این لحاظ با فرض ثابت ماندن این آمار در دیگر کشورها با سرانه فعلی کشور ترکمنستان برابری کرده و از این نظر جایگاهی بالاتر از قرقیزستان و پایین‌تر از عربستان خواهد داشت.

این تعداد با توجه به اینکه در کشورهای گروه بیست به ازای هر ده هزار نفر بیش از 20 پزشک داریم سرانه پایینی محسوب نمی‌شود اما از این منظر که در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت، این شاخص بین 30 تا 50 است؛ این تعداد پزشک، برای رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه سلامت کافی نخواهد بود. ضمن اینکه بدون شک با روند افزایشی جمعیت سالخورده کشور در دهه‌های آینده، نیاز به خدمات درمانی افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

بحرانی به نام کمبود پزشک

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ایران دارای سرانه نگران کننده 11 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت است. شرایط وقتی نگران کننده‌تر می‌شود که بدانید این آمار نه تنها نسبت به سرانه کشورهای توسعه یافته، فاصله قابل توجهی دارد؛ بلکه در مقایسه با کشورهای منطقه نیز سرانه پایینی محسوب می‌شود. خوب است بدانید سرانه پزشک در ایران از کشورهایی مثل تاجیکستان، سوریه جنگ‌زده و حتی فلسطین هم کمتر است و با توجه به هدف گذاری مسئولان برای تبدیل شدن به کشور برتر منطقه در این زمینه، رسیدن به این هدف، با روند موجود دست یافتنی نخواهد بود.

اما آمار فاجعه بار ایران در حوزه سلامت، تنها در تعداد خلاصه نمی‌شود بلکه از لحاظ نسبت پزشک عمومی به متخصص هم شرایط نامناسبی وجود دارد. در ایران از مجموع کل پزشکان، برخلاف تمام کشورهای پیشرو در حوزه سلامت، 55 درصد را پزشکان عمومی تشکیل می‌دهند و تنها 45 درصد باقیمانده شامل پزشکان متخصص می‌شود. درحالی که متخصصین باید سهم بزرگتری از جمعیت پزشکان را به خود اختصاص دهند.

در این شرایط، صف‌های طولانی مطب‌ها و بیمارستان‌ها خصوصا برای ویزیت پزشک متخصص، ویزیت‌های چند نفره و عموما بسیار کوتاه، هزینه بالای درمان و همچنین دسترسی سخت مردم به خدمات درمانی بخصوص در مناطق محروم و کمتر برخوردار دور از انتظار نخواهد بود.

عبور از بحران با جهش ظرفیتی

تنها در صورتی می‌توان به ایجاد عدالت در ارائه خدمات درمانی امیدوار بود که سرانه پزشک در کشور به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند و در کنار این افزایش، تعداد پزشکان عمومی نیز از پزشکان متخصص پیشی نگیرد. بدیهی است؛ اصلی‌ترین راه افزایش تعداد پزشکان در کشور، افزایش ورودی آن یا همان ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی در کشور است.

همانطور که گفته شد، سرانه پزشک در ایران 11 به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت است. یعنی ما در کشور چیزی حدود 88 هزار پزشک فعال داریم. حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت نیز سال گذشته در نشست خبری خود تعداد کل پزشکان در سال 95 را حدود 80 هزار نفر اعلام کرده بود1. این در حالی است که سند درمان کشور، برای سال 1404 تعداد 206 هزار پزشک را پیش بینی کرده است.

با یک جمع و تفریق ساده می‌توان به این نتیجه رسید؛ برای رسیدن به تعداد پیش بینی شده در سند درمان، نیاز داریم به جمعیت پزشکان کشور، تعداد 118 هزار نفر افزوده شود. حالا با توجه به ظرفیت پذیرش سالانه هفت هزار نفری رشته‌های پزشکی که وزارت بهداشت تعیین می‌کند؛ می‌توان پیش بینی کرد بیش از دو دهه تا رسیدن به نقطه برنامه ریزی شده در سال 1404 فاصله داریم در صورتیکه تنها 6 سال تا سال 1404 زمان باقیست.

این روند ما را به شرایط مطلوب می‌رساند؟

همانطور که پیش از این گفته شد، سرانه پیش بینی شده در سند درمان، با توجه به اینکه سرانه کشورهای پیشرو در نظام سلامت از 30 بیشتر است، سرانه مطلوبی نخواهد بود. درصورتی که بخواهیم به سرانه 30 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت برسیم با فرض جمعیت 85 میلیونی به حدود 260 هزار پزشک نیاز خواهیم داشت. جالب است بدانید برای رسیدن به این تعداد، باید نزدیک به 30 سال به انتظار نشست.

هر چند ذکر این نکته قابل توجه است که این آمار، روی کاغذ است و در حقیقت با توجه به اینکه در 30 سال بعد بسیاری از پزشکانی که در حال حاضر فعالیت دارند فوت شده یا از کار افتاده می شوند و همچنین پیش بینی افزایش جمعیت ایران در سال‌های آتی، رسیدن به این سرانه بیش ازاین‌ها زمان خواهد برد.

سخن پایانی آنکه بحران کمبود پزشک در کشور بخصوص در مناطق محروم، در سایه بی‌توجهی به آن و حتی وارونه‌نمایی در دهه‌های اخیر به بحرانی جدی تبدیل شده است و با توجه به اینکه اتخاذ هر تصمیمی درباره افزایش ظرفیت‌ها، نیاز به یک بازه زمانی حداقل 7 ساله برای به ثمر نشینی دارد؛ تصمیم گیری فوری در این باره امری ضروری به نظر می‌رسد.

-1  https://www.irna.ir/news/83216027

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۷۶۱۶۳۱۰:۳۱:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۱۱
در ایران کسی حریف مافیای پزشکی نمی شود.
ناشناس۱۰۷۶۱۷۴۱۰:۴۵:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۱۱
یک انحصار بزرگ در پزشکی توسط مافیای پزشکی ایجاد شده است.
ناشناس۱۰۷۶۱۷۶۱۰:۴۵:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۱۱
وزيران بهداشت ساير کشورها غير از ايران: کانادا: سياستمدار از 2008 تا کنون/ آلمان:سياستگذار حوزه سلامت از 2011 تا کنون/ انگليس:علوم سياسي از 2011 تا کنون/ اسپانيا:جامعه شناس از 2010 تا کنون/ آمريکا: مديريت عمئمي از 2009 تا کنون/ تايلند: دکتري حقوق از 2008 تا کنون/ نروژ: مهندس کامپيوتر از 2009 تا کنون/ حالا وزاراي بهداشت در ايران: رضا ملک زاده: فوق تخصص گوارش/ مسعود پزشکيان جراح قلب/ سيد عليرضا مرندي فوق تخصص اطفال/ کامران باقري لنکراني فوق تخصص گوارش/ محمد فرهادي متخصص گوش و حلق و بيني مرضيه وحيد دستجرديمتخصص زنان و زايمان/ حسن قاضي زاده هاشمي متخصص جراح چشم/ آقاي قاضي زاده که علاوه بر خودش همسرش و سه فرزند و حتي دامادش هم پزشک يا دانشجوي پزشکي بودن. تعارض منافع به همين ميگن. طرف در عين حال که بيمارستان خصوصي هم داره و مطب هم داره ولي وزير بهداشت هم هست. پس انتظار نبايد داشت انحصار در پزشکي از بين بره تا زماني که وزير بهداشت يک نفر غير پزشک تعيين نشه تا ظرفيت پزشکي رو زياد کنه. در ضمن در کل دنيا آموزش پزشکي قسمتي از وزارت علوم است.
ناشناس۱۰۷۶۱۷۷۱۰:۴۶:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۱۱
آمار نسبت پزشک در 10،000 نفر جمعيت طبق سايت بهداشت جهاني WHO به ترتيب کاز زياد به کم: کوبا :81.9 سوئد 53.99 ايتاليا:40.93 آذربايجان:34.47 ارمنستان:28.99 آمريکا:25.95 عربستان:23.90 ترکمنستان:22.25 عمان:19.69 ترکيه:17.61 تاجيکستان:17.00 سوريه:12.2 ايران:11.4 انحصار در پزشکی ایران بشدت حس میشه و از نظر نسبت پزشک به جمعیت کشور 18 خاورمیانه هستیم. حتی از کشورهای جنگ زده و سوریه و فلسطین هم ضریب پزشک ما کمتر است. علت این است که در وزارت بهداشت تعارض منافع وجود دارد. سیاستگذاریها به خود پزشکان محول شده است و نظارت هم به خودشان واگذار شده است. درحالیکه پتانسیل افزایش با جمعیت 700 هزار نفری متقاضی پزشکی در کنکور تجربی به شدت وجود دارد و به ازای هر دانشجوی پزشکی دو و نیم استاد دانشگاه در رشته های پزشکی وجود دارد ولی متاسفانه مافیای پر نفوذ و قدرتمند و ثروتمند پزشکی مانع از افزایش پزشک در کشور میشوند. بیماران هم قربانی منفعت طلبی پزشکان شده و باید برای هر مریضی رنج سفر به تهران را به جان بخرند و از یک سال قبل برای یک ویزیت دو دقیقه ای سرسری و مشترک با چند مریض دیگر نوبت بگیرند. طبق آمار ظرفیت پذیرش پزشکی روزانه در سال 97 کمتر از سال 1366 بوده است و این واقعا ناراحت کننده و دردناک است و نشان دهنده عدم وجود نظارت بر انحصار پزشکان ایران است.
ناشناس۱۰۷۶۱۸۰۱۰:۴۶:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۱۱
در انتخابات پیش رو نمایندگانی رای خواهند آورد که مبارزه با انحصار پزشکی را در راس برنامه های خود قرار دهند. انحصار در وکالت و سردفترداری و حتی موروثی بودن امتیاز سردفترداری از دیگر زخم های باز در مشاغل ایران است که به آنها پرداخته نشده است. ایضا گرفتن مالیات متناسب با درآمد ایشان.
ناشناس۱۰۷۶۱۸۶۱۰:۴۹:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۱۱
انحصار در پزشکی ایران را در آمار زیر کاملا مشخص میشود. میزان ظرفیت پذیرش پزشکی رشته روزانه در سال های مختلف از ایام جنگ تحمیلی تا کنون با تمام فراز و فرودهای کشور و با وجود دو برابر شدن جمعیت کشور و چند برابر شدن داوطلبان کنکور رشته تجربی و چند برابر شدن بیمارستانهای آموزشی کشور نسبت به سی سال پیش اما ظرفیت پزشکی روزانه کاهش هم یافته است. واقعا طنز تلخی است. سال آزمون ظرفیت پذیرش روزانه ۶۵ ۳۷۲۲ ۶۶ ۴۰۳۰ ۷۰ ۳۷۳۰ ۷۴ ۲۲۱۴ ۷۵ ۳۴۶۶ ۷۷ ۲۹۹۰ ۸۱ ۱۹۶۶ ۸۹ ۳۳۱۷ ۹۱ ۴۱۳۷ ۹۲ ۳۶۵۸ ۹۵ ۳۷۶۹ ۹۶ ۳۶۷۵ ۹۷ ۳۷۱۶ هیچگاه به انحصار در پزشکی ایران پرداخته نشده است ولی در سالهای اخیر با چند برابر شدن بودجه و اعتبارات بهداشتی کشور و پرداخت 10 درصد پول هدفمند کردن یارانه ها و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و بودجه هنگفت طرح تحول سلامت (طرح تحول جیب پزشکان) هیچ چیز در آمار تغییر نکرده است به جز چند برابر شدن دریافتی پزشکان و خروج ارز از کشور توسط ایشان.
ناشناس۱۰۷۶۱۸۸۱۰:۴۹:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۱۱
گردش مالی بهداشت و درمان ایران 150 هزار میلیارد تومان است. میزان فرار مالیاتی پزشکان ایرانی طبق نظر مرکز پژوهش های مجلس 6700 میلیارد تومان است. اگر فرض کنیم این مقدار مالیات ده درصد کل درآمد پزشکان باشد یعنی حدود 75 هزار میلیارد تومان یا نصف گردش مالی بهداشت و درمان مستقیم وارد جیب پزشکان میشود و بین حدود 75 هزار پزشک ایرانی تقسیم میشود. پس هر پزشک به طور متوسط سالی 1 میلیارد تومان درآمد دارد (میانگین است و یک متخصص ممکن است چند میلیارد و یک پزشک عمومی هم ممکن است سالی 300 میلیون درآمد داشته باشد) . نتیجه میگیریم در ایران بودجه خرید دارو و درمان بیماران و ساخت بیمارستان جدید و تعمیر و نگهداری بیمارستانهای فعلی و هزینه هایش و مبارزه با بیماری ها و واکسیناسیون ها و ساخت داروها و خرید دستگاه های رادیوگرافی و آزمایشگاه ها و آموزش پزشکان و ... در یک کفه ترازو و پولی که وارد جیب پزشکان میشود با هم برابر است! واقعا اگر کسی از دانستن این مطلب بمیرد به مرگ بیهوده نمرده است.
ناشناس۱۰۷۶۱۹۶۱۰:۵۳:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۱۱
متاسفانه چون مجریان اصلی و صادر کنننده های بخشنامه های وزارت بهداشت از پزشکان متخصص هستند اینگونه رفتار می کنند بایستی ظرفیت پذیرش پزشکی و دندانپزشکی تا رسیدن به نورم جهانی سه برابر شود
ناشناس۱۰۷۶۲۰۰۱۰:۵۶:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۱۱
درسته که سرانه تعداد پزشکان کمه در عوض جیب پزشکان حسابی پر پول است و مسئولان مثل همیشه در خواب تشریف دارند تا وقتی که کمبود پزشک تبدیل به بحران بشه . عین سایر مشکلات
علی 671۱۰۷۶۲۰۶۱۱:۰۶:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۱۱
در این دوره روحانی آفتابه لگن هفت دست و شام و نهار هیچی .و عده داده شده فراوان ولی عمل صفر .این قاعده روحانی است .خدا را شکر که اختیار تنفس در اختیار دولت روحانی نیست وگرنه همه باید جز نجومی بگیران می مردند .چون آنها ذخیره های انقلاب هستند .
ناشناس۱۰۷۶۲۱۹۱۱:۱۴:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۱۱
تازه نیمی از این پزشکان هم نصف سال مقیم در کشورهای آن ور آب هستند
ایلامی۱۰۷۶۲۳۶۱۱:۲۵:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۱۱
خدا شاهده در مناطق محروم کمبود پزشک متخصص هست. نوبت هفته های آینده را میدهند. چرا وزیر به فکر نیست؟!!!!
احمد۱۰۷۶۲۹۲۱۱:۴۷:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۱۱
نمایندگان مناطق محروم چرا وزیر را استیضاح نمی کنند؟!!! باید به وزیر فشار آورد و حتما ظرفیت سه برابر شود.
ناشناس۱۰۷۶۸۸۰۱۷:۲۷:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۱۱
کدام نماینده ، نماینده پزشکان یا نمایندگان مردم ؟ بعید می دونم نماینده ای در فکر مشکلات اینچنینی باشه
ناشناس۱۰۷۶۳۷۱۱۲:۲۷:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۱۱
باور کنید یکی از دلایل تورم اخیر همین درآمد فوق نجومی پزشکان بود. بنده متخصص قلب میشناسم چهار میلیارد تومن دلار 5 هزاری خرید. یکی دیگه میشناسم 11 واحد نوساز داره. همینا ورود به هر چی کنن، کمبود پیش میاد و گرون میشه.
ناشناس۱۰۷۶۳۸۵۱۲:۳۵:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۱۱
از این دولت آبی گرم نمیشه.
ناشناس۱۰۷۶۳۹۰۱۲:۳۸:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۱۱
دهه 60 رو به سالمندی میره. پزشکان با افزایش ظرفیت 3 برابری باز نونشون تو روغنه.
ناشناس۱۰۷۶۴۰۶۱۲:۴۵:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۱۱
از دیدبان شفافیت خواهشمندیم پیگیر این مساله باشند. در خوزستان به شدت نیاز به متخصص احساس میشود. برای یه عکس رادیولوژی باید کلی پول و زمان تلف کرد. با تشکر علی سیرماویان از اهواز.
محمود۱۰۷۶۴۰۷۱۲:۴۵:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۱۱
به جای شانتاژ خبری و سواستفاده از جهل عامه، کار کارشناسی ارائه کنید
ناشناس۱۰۷۶۴۳۳۱۳:۰۶:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۱۱
بهترین راه ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم است. وزارت بهداشت وظیفه توسعه بیمارستانها و درمان و بهداشت عمومی را بر عهده داشته باشد.
ناشناس۱۰۷۶۵۶۱۱۴:۰۵:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۱
تعداد پزشکان ۱۵۰۰۰۰۰ نفر است که با ۶۰۰۰۰ دانشجوی پزشکی موجود در ۷ سال آینده ۲۱۰۰۰۰۰ پزشک خواهیم داشت نقطه ضعف دوستان اصولگرا این است که آمار را طبق نظر خود بزرگ و کوچکسازی می کنند آیا باید به بقیه تحلیلهای شما هم همین گونه نگاه کرد
ناشناس۱۰۷۶۸۸۶۱۷:۳۰:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۱۱
أحينا يه عده از اين ١٥٠ هزار نفر توي طول ٧ سال قرار نيست بميره ؟؟
ناشناس۱۰۷۶۵۸۷۱۴:۱۷:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۱۱
تاجران سلامتی . نفرت انگیزه
ناشناس۱۰۷۶۶۵۴۱۴:۵۲:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۱۱
انحصار در پزشکی به ویژه در دوره های تخصصی و فوق تخصصی وباز ویژه تر در رشته های جراحی بیداد می کند .نمایندگان محترم مجلس و جناب آقای توکلی دیده بان شفافیت لطفا این موضوع را که با جان آدمیان سر و کار دارد رها نکنید این انحصار را بشکنید .
علی۱۰۷۶۸۱۳۱۶:۴۱:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۱۱
باید کمپین " #در_انتخابات_98_به_پزشکان_رای_نمیدهیم " راه اندازی شود
ناشناس۱۰۷۶۸۸۹۱۷:۳۱:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۱۱
به نظر من برای تصمیم گیری برای هر کاری در حیطه پزشکی ومهندسی باید اساتید محترم گروه پزشکی دانشگاهای مادر ووزارت بهداشت وبرای مهندسی اساتید محترم گروه مهندسی دانشگاه شریف وتهرتن وکلا دانشگاهای مادر ووزارت علوم نظر دهند این مهم در حیطه رشتهای دیگر نمی گنجد
ناشناس۱۰۷۶۹۷۳۱۸:۲۲:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۱۱
بنده همین الان در مطب یک پزشک در خرم آباد هستم. یه سری ها از دو بعد از ظهر اومدن هنوز ( 18:20) نرفتن پیش دکتر. خداوکیلی این عدالته؟!
ناشناس۱۰۷۷۱۵۱۲۱:۱۴:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۱۱
پسر دوست من دانشجوی پزشکی سال سوم دانشگاه تهران است. او و اکثر دوستانش مشغول آماده سازی خود برای دادن امتحانات پزشکی آمریکا یا کانادا هستند. این همه پول داریم خرج تولید پزشک می کنیم فقط داریم پزشک برای آمریکا و کانادا تربیت می کنیم.
ناشناس۱۰۷۷۴۰۰۰۲:۳۱:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۱۲
الان چندین سال هست که باقر لاریجانی یکی از برادران خاندان لاریجانی ها معاون آموزشی وزارت بهداشت در دولت های مختلف بوده و هر وزیری آمده ایشان را برکنار نکرده است این معاونت سهمیه پذیرش در رشته های پزشکی را هرسال در کنکور مشخص می کند ایشان با عملکردشان رانت عظیمی در رشته های پزشکی ایجاد کرده اند و مردم را گرفتار .....
ناشناس۱۰۷۷۵۷۱۰۸:۵۸:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۱۲
اقا این مافیا تا کی باید در روز روشن قانون شکنی بکنه کسی هم جرات مقابله با ان را نداشته باشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین