واکنش قاضی‌عسکر به ادعای «رکن‌آبادی»

گروه اجتماعی الف،   3980521080 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر اظهارات «مرتضی رکن‌آبادی» درباره پذیرش تقصیر از سوی ایران در فاجعه منا را ادعایی نادرست دانست و گفت: تفاهم‌نامه حج موجود است و هرگز چنین چیزی در آن نیست.

واکنش قاضی‌عسکر به ادعای «رکن‌آبادی»

به گزارش ایسنا،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عکسر،  نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت که چهار دهه در ارتباط با حج فعالیت داشته و اوایل امسال از مسؤولیت خود در بعثه کناره‌گیری کرد، از جمله مقامات ایرانی در رأس امور حج کشورمان بود که در یک دهه اخیر و بویژه پس از فاجعه منا و تعطیلی حج، بر مذاکرات حج و به نتیجه رساندن آن نظارت مستقیم داشته است. او در پاسخ به حرف‌های «مرتضی رکن‌آبادی»، برادر غضنفر رکن‌آبادی (دیپلمات ایرانی و از جان‌باختگان فاجعه منا) که در یک برنامه تلویزیونی گفته است «ایران مسؤولیت فاجعه منا در سال ۱۳۹۴ را به عهده گرفته تا راه حج باز شود»، در گفت‌وگو با ایسنا این‌گونه اظهارنظر کرد: این یک دروغ مسلم است. نه نظام و نه مسؤولان نظام هرگز حاضر نیستند عزت‌شان را با هیچ‌ چیزی معاوضه کنند. در این چند سال حج بحمدالله با عزت انجام شده است، دقیقا ضد آن چیزی که ایشان (رکن‌آبادی) اظهار کرده‌اند.

این مقام مطلع در امور حج تاکید کرد: در تفاهم‌نامه‌ حج ایران و عربستان دقیقا ذکر شده است که مساله منا باید روشن شود و حقوق شهدا باید داده شود، آن‌ها (عربستان) هم  آن را امضا کرده‌اند. ایشان (مرتضی رکن‌آبادی) در این‌باره فقط ادعا کرده و هیچ‌گونه مدرک معتبری در اختیار ندارد.  

او افزود: با توجه به این‌که ایشان (مرتضی رکن‌آبادی) مسؤولان نظام را متهم کرده به نظر می‌رسد شبکه افق باید پاسخگو باشد که چطور چنین اتهامی منتشر می‌شود اما نظر مسؤولان نظام پرسیده نمی‌شود؟ ایشان متاسفانه در این مدت حرف‌های ضعیف زیاد زده است، لیکن مسؤولان محترم رسانه باید مراقب باشند با این حرف‌های بی‌اساس عزت کشور را خدشه‌دار نکنند.

قاضی‌عسکر درباره "اسناد و منابع موثقی" که رکن‌آبادی مدعی شده به استناد آن‌ها چنین اظهارنظری داشته است، گفت: قطعا هیچ سندی ندارند. تفاهم‌نامه‌ امضاشده در اختیار ما است و قطعا این حرف نادرست است. تفاهم‌نامه حج که بین ایران و عربستان امضا شده کاملا فکرشده امضا شده و ادعای مطرح‌شده درباره آن درست نیست.

او درباره پیش‌شرط‌های عربستان برای امضای تفاهم‌نامه حج با ایران و برقراری دوباره حج برای زائران ایرانی پس از فاجعه منا، تصریح کرد: عربستان هیچ پیش‌شرطی در مذاکرات نگذاشته بود، نه تنها راجع به منا بلکه درباره سایر موارد. در آن تفاهم‌نامه هر آن‌چه نظر جمهوری اسلامی ایران بود، قید شده است.

نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج درباره به تعویق انداختن حج به مدت یک‌سال از سوی ایران که به نظر می‌رسید به خاطر تامین نشدن خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، بیان کرد: آن سال (۱۳۹۵) بنده مخالف بودم که حج تعطیل شود، اما بعضی افراد به دلایلی که مورد قبول اینجانب نبود حج را تعطیل کردند و در این‌باره تصمیم ‌گرفتند، وگرنه آن سال هم منعی برای اعزام زائران ایرانی وجود نداشت.

او در پاسخ به این سوال که ماجرای تعرض به سفارت‌ عربستان در ایران چقدر باعث این تعویق و به نتیجه نرسیدن مذاکرات حج بود، گفت: این موضوع و مسائل دیگری در این چند سال مطرح بود که همه به تعطیلی حج کمک کرد، وگرنه آن سال (۱۳۹۵) هم مصلحت در تعطیلی حج نبود، چون ملت ما از تعطیلی حج سودی نمی‌برد.

قاضی‌عسکر در پاسخ به این پرسش که آخرین اقدامات برای پیگیری فاجعه منا چه بوده که اکنون باعث شده اظهاراتی مبنی بر این مطرح شود که "روی خون شهدای منا پا گذاشته شده است تا راه حج باز شود"، گفت: در تمام مذاکرات با وزیر حج عربستان و حتی امسال مساله منا به‌جد پیگیری شده است. آن‌ها (عربستان) در مورد مسجدالحرام اظهار می‌کنند که غرامت و دیه را پرداخت می‌کنند ولی با کمال تاسف به خاطر بدی روابط، این پرداخت با مشکل مواجه شده است. درباره حادثه منا هم هنوز نگفته‌اند مقصر که بوده است، بلکه می‌گویند پرونده به نتیجه نهایی نرسیده و ما همیشه گله‌مند بوده‌ایم چرا بعد از این چند سال که همه اسناد در اختیارشان قرار گرفته نظر نهایی را اعلام نمی‌کنند.

این مقام مطلع در امور حج در پاسخ به این سوال ‌که پس از حادثه منا مطرح شد عربستان، ایران را مقصر آن فاجعه دانسته است و آیا این مساله در مذاکرات و یا رسما بین طرفین مطرح شد، گفت: این حرف‌ها شایعاتی بود که مطرح شد، وگرنه آن‌ها (عربستان) تا کنون هیچ نظر رسمی‌ای نداده‌اند. همگان بدانند قطعا ایران مقصر نبوده چرا که آن خیابان اصلا مسیر حرکت زائران ایرانی نبوده و اطمینان داشته باشید هیچ تقصیری متوجه زائران ایرانی نبوده است.

***

یکشنبه، دهم ذی‌الحجه به تقویم عربستان و ۲۰ مردادماه به وقت ایران با سالگرد فاجعه منا مصادف بود؛ واقعه‌ای که در پی آن اعلام شد ۴۶۴ زائر ایرانی در آن به شهادت رسیده‌اند. آمار واقعی کشته‌شدگان آن فاجعه هرگز از طرف عربستان اعلام نشد و تعداد جان‌باختگان پراکنده و متناقض بود. بیشترین عددی که گزارش‌های رسانه‌های غربی برای کشته‌شدگان منا اعلام کردند حدود دوهزار نفر بود اما مقامات حج ایران که در صحنه حاضر بودند و از غسالخانه‌ها بازدید داشتند مدعی بودند این عدد به هفت‌هزار نفر می‌رسید. عربستان هرگز مسؤولیت آن فاجعه را نپذیرفت.

«مرتضی رکن‌آبادی» برادر دیپلمات سابق ایران در لبنان که جزء جان‌باختگان فاجعه منا بود، همزمان با سالگرد آن حادثه درحالی‌که ۸۸ هزار ایرانی در حج حضور دارند، در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد اسناد و منابع موثقی دارد که نشان می‌دهد ایران برای باز شدن راه حج، توافق‌نامه‌ای را امضا کرده که در آن پذیرفته مقصر فاجعه منا ایرانی‌ها بوده‌اند. او گفته است: «واقعا تعجب‌آور است مسؤولان جمهوری اسلامی سال گذشته توافق‌نامه‌ای را در مذاکرات حج امضا کردند که براساس آن پذیرفته‌اند آن‌چه در منا اتفاق افتاد مقصرش ایرانی‌ها بودند تا بتوانند راه حج را باز کنند. به این وسیله راه حج باز شد یعنی روی خون شهدای منا پا گذاشته شد. اطلاع دقیقی دارم و به موقع منبع را اگر نیاز بود حتما معرفی می‌کنم.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۶۳۳۹۱۶:۳۲:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۱
چرا که آن خیابان اصلا مسیر حرکت زائران ایرانی نبوده ۴۶۴ زائر ایرانی در آن به شهادت رسیده‌اند؟ .. عزت ایرانی در حج کاملا برای کسانی که حج رفتن مشخص لازم به گفتن شما نیست
ناشناس۱۰۴۶۴۰۰۱۷:۳۱:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
اگر اینطور است چرا ایشان را به جرم تشویش اذهان عمومی بازداشت نمی کنید. اگر یک فرد عادی در صفحه اینستاگرامش که چندهزار نفر فالوور دارد چنین موضوعی را مطرح می کرد سریعا به جرم تشویش اذهان عمومی بازداشت می شد. حالا این آقا آمده در تلویزیون که کلی بیننده دارد چنین حرفی زده. اگر حرفش دروغ است، چرا برخورد نمیشود؟؟؟!!!!
ناشناس۱۰۴۶۴۹۴۱۸:۵۰:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۱
واقعا جای تاسف داره اگر اینطور باشه که به هر قیمتی دنبال انجام حج باشیم
ناشناس۱۰۴۶۵۰۴۱۹:۰۴:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۲۱
اگر سندی ندارد شکایت کنید اگر دارد زودتر پاسخگو باشید
ناشناس۱۰۴۷۳۷۲۱۱:۳۲:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
رکن آبادی حرفش ممکنه درست باشه ولی علت اینکه حاج آقا با اطمینان میگوید که قطعا رکن آبادی هیچ سندی ندارد اینه که شاید سند دست خود حاج آقا ..
ناشناس۱۰۴۶۵۳۰۱۹:۳۹:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۱
متاسفانه و بدبختانه منافع مالی و سازمانی حج و زیارت بر هر چیزی مقدم و ارجح است در موضوع عتبات عالیات عراق هم سازمان حج و زیارت سالیان سال بنام امنیت ، از زیارت عاشقان امام حسین علیه‌السلام جلوگیری کرد و زائران را با توهین‌آمیزترین وضع از مرزها برمیگرداند
ناشناس۱۰۴۶۵۴۸۱۹:۵۴:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۱
تفاهم نامه را بگذارید تا معلوم شود شما دروغ نمیگویید
ناشناس۱۰۴۶۵۵۴۲۰:۰۳:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۱
لطفا مدرک و سند امضا شده بین ایران و عربستان را منتشر کنید تا راست و دروغ مشخص شود و دروغ گویان مجازات
ناشناس۱۰۴۶۵۸۰۲۰:۲۵:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
عیب نداره متن توافقنامه رومتشر کنید اینکه عربستان گفته بررسیها ادامه یابد پیروزی بوده؟
ناشناس۱۰۴۶۵۹۸۲۱:۰۱:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
شما هم که سندی ارائه نکردید بهتر است شما که به سند مذاکره ایران با عربستان قطعا دسترسی دارید (یحتمل آقای رکن آبادی دسترسی ندارد) این سند رو برای شفافیت اذهان عمومی منتشر کنی. ما خودمون مطالعه می کنیم ببینیم حق با چه کسی است.
ناشناس۱۰۴۶۶۰۹۲۱:۱۱:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
سازمان .. اداره میشه هیچکس خودشو به هیچکس دیگه جوابگو نمیدونه!!
ناشناس۱۰۴۶۶۱۴۲۱:۱۷:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
آیا خون شهدا را پایمال و به مردم دروغ گفتند و بی اعتباری تمام مانده برایشان
ناشناس۱۰۴۶۶۵۸۲۲:۱۴:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۱
با دلیل خلاف حرف ایشون را ثابت کنید.
ناشناس۱۰۴۶۶۶۱۲۲:۱۸:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
شما تکذیب کن،اما عقل انسان فهیم میداند پشت پرده خبری بوده، که عربستان اینچنین حجاج را تحویل میگیرد،
محي الدين۱۰۴۶۶۷۳۲۲:۳۱:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۱
بله جناب قاضي عسگر تفاهم نامه چيزي بعنوان مقصر ندارد اگر تمايل داريد بفرماييد جناب آقاي ركن آبادي سند را منتشر كتد آنوقت ..
ناشناس۱۰۴۶۶۹۰۲۲:۴۹:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
مسله تعرض به دو نوجوان ایرانی چه شد
ناشناس۱۰۴۶۷۳۸۲۳:۵۹:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
به دادگاه ازش شکایت کنید حتما رکن آبادی هم اسنادی داره که این حرف رو زده و در دادگاه از خودش دفاع کنه
بابک۱۰۴۶۸۵۳۰۲:۴۳:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
ملت از تعطیلی حج سودی نمی برند یا .. ملت از برقراری حج چه سودی میبرند .. که از تعطیلی آن نمیبرند؟ عربستان باید چه خفت و خواری بار ایران و ایرانی کند که حج تعطیل شود؟ جوان ایرانی را دست دست کردند و مدال افتخار دادند هزاران ایرانی را کشتند و حتی دیه آنها رو هم ندادند و هزاران بی احترامی دیگر
ناشناس۱۰۴۶۸۸۱۰۶:۰۱:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
قاضي عسكر اگر واقعا به دروغ بودن ادعاي برادر سفير مطمئن است بايد فورا شكايت كند
ناشناس۱۰۴۶۸۸۷۰۶:۲۵:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
آقای قاضی عسکر از بهترین و صادق ترین انسانهایی است که در عمرم دیده ام. صحبت های رکن آبادی حتی در واژگان دقیق و معقول هم به نظر نمی رسند و وقتی این سید تکذیب می کند من که دیگر تردیدی ندارم
ناشناس۱۰۴۶۹۲۹۰۷:۴۰:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
روزی روشن خواهد شد ..
ناشناس۱۰۴۷۰۲۲۰۸:۳۰:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
اینکه بعد از چهار سال نه عذرخواهی کردند و نه غرامت داده اند و نه حتی اعلام نظر کرده اند از یک سو و نه اینکه ما بعد از اینکه یکسال حج را تحریم کردیم و دوباره با درخواست خودمان به حج رفتیم در هیچ کدام از گفته های زیر عزتی دیده نمی شود. گو اینکه بارها درخواست ما برای گفتگو و حتی دادن اجازه ورود به عربستان از سوی آنها رد شد. متاسفانه عده ای نانشان در اجرای برنامه حج است و با تعطیل شدنش درآمدشان حذف می شود. از همین حاجی هایی که امسال حج رفته اند بپرسید خرج هر حاجی کمتر از صد میلیون تومان شده؟!!!!!
ناشناس۱۰۴۷۰۵۷۰۸:۴۷:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
تا به حال به میزان اموال ایشان رسیدگی شده؟
ناشناس۱۰۴۷۱۸۵۰۹:۴۸:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
به اموال کدامیک از مسئولین رسیدگی شده که ایشان دومین نفر آن باشند.
ناشناس۱۰۴۷۰۸۳۰۸:۵۹:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
در آن تفاهم‌نامه هر آن‌چه نظر جمهوری اسلامی ایران بود، قید شده است. یعنی عربستان هیچ شرطی نداشته ؟!!! خدا همه را به راه راست هدایت فرماید!
ناشناس۱۰۴۷۱۵۳۰۹:۳۲:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۲
رکن آبادی هیچ خجالت نمی کشی؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۴۷۲۰۰۰۹:۵۳:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۲
معمولاً اینطوری است اول تکذیب می شه بعد از مدتی اسناد که آمد بیرون می گویند اسناد ساختگی است بعد که همه چیز با سند ومدرک وفیلم وعکس وصوت منتشر شد می گویند توطئه دشمن .. اصلأ باور نداریم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین