کریم جعفری، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با الف مطرح کرد؛ تغییر معادله و احتمال پایان جنگ یمن

گروه جهان الف،   3980514169 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

در ماه‌های اخیر جنگ یمن با توجه به قدرت موشکی و پهپادی انصارالله شاهد تحولاتی مهم و جدی بوده است. با توجه به شرایط فعلی به نظر می رسد ائتلاف عربی- غربی راهبرد خود را در عرصه میدانی تغییر داده و به سمت پایان جنگ برود.

تغییر معادله و احتمال پایان جنگ یمن

به گزارش الف، عربستان سعودی از اوائل فروردین سال 1394در قالب ائتلافی از کشورها اقدام به بمباران کشور یمن کرد. هدف، خلع سلاح و حذف جنبش مردمی انصارالله از ساختار قدرت و بازگرداندن منصور هادی به حکومت بود.

اما با گذشت حدود پنج سال از آغاز جنگ، ائتلافی عربی- غربی تا کنون نه تنها نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند بلکه در ماه‌های اخیر تغییراتی راهبردی در عرصه میدانی و عملیاتی جنگ بوجود آمده است. به گونه ای که دیگر با قاطعیت می توان گفت نه تنها احتمال پیروزی بر جنبش مردمی انصارالله دیگر وجود ندارد بلکه اینک امنیت کشورهای متجاوز بدلیل حملات پهپادی و موشکی ارتش یمن تحت الشعاع قرار گرفته است.

کریم جعفری درباره آخرین تحولات عرصه میدانی یمن گفت: تحولات یمن در حال حرکت به سمت یک آینده قابل انتظار است. البته با توجه به هشدارهایی که رهبران سیاسی و نظامی دولت نجات ملی یمن به متجاوزان داده بودند این توقع ایجاد شده بود که تغییر محسوسی در عرصه میدانی و معادله جنگ یمن رخ دهد.

جعفری با اشاره به توافق استکهلم که میان گروه یمنی در سوئد بدست آمد گفت: سال گذشته در استکهلم با وساطت برخی کشورهای اروپایی و سازمان ملل توافق شد که نیروهای ارتش و انصارالله از سه بندر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی خارج شوند و به عمق کشور یمن عقب نشینی کنند و در مقابل نیز ائتلاف سعودی از محاصره دریایی، غذایی و سوخت این کشور دست بردارند. البته با وجود اینکه ارتش و کمیته های مردمی به تعهدات خود در قالب توافق استکهلم متعهد بودند و به آن عمل کردند اما طرف مقابل نه تنها به هیچ وجه به تعهدات خود پایبند نبود بلکه بعد از استکهلم سایه تهدیدات و قدرت نمایی نظامی و حملات تلافی جویانه توسط عربستان سعودی و امارات به یمن تشدید شد.

این کارشناس مسائل منطقه ای گفت: بعد از این اتفاقات، عبدالملک بدرالدین حوثی، رهبر جنبش مردمی یمن در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری در چند سخنرانی به ائتلاف سعودی هشدار داد که سال جدید سال شگفتی ها و حمله های ناگهانی خواهد بود به گونه ای که دشمن غافلگیر و درمانده خواهد شد. رهبر انصارالله همچنین امسال را سال موشکی نامگذاری کرده بود و به همین دلیل ابتدای امسال از موشک های نقطه زن جدید و پهپادها رونمایی شد و راهبردهای جدیدی مانند معادله فرودگاه در برابر فرودگاه نیز برای مقابله با کشورهای آغازگر جنگ در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس عنوان شد تازمانی که فرودگاه صنعا باز نشود فرودگاه های سعودی هم در امان نخواهند بود.

کریم جعفری در ادامه عنوان كرد: انصارالله همچنین اعلام کرده اگر ائتلاف سعودی نخواهد از تجاوز و حمله به یمن دست بردارد اهداف مهم و حیاتی آنها مورد حمله قرار خواهد گرفت. حمله به فرودگاه های ابها، جیزان، نجران، خمیس مشیط، نیروگاه برق و تصفیه آب و  خطوط نفتی سعودی ها در عمق 800 کیلومتری این کشور از جمله اقداماتی بوده اند که انصارالله در چند ماه گذشته انجام داده است. همین حملات باعث شده که سعودی ها تلاش بسیاری جهت یافتن واسطه ای برای منصرف کردن انصارالله از این حملات در قبال دریافت برخی امتیازات انجام دهند. حتی به دولت نجات ملی یمن پیشنهاد شده بود که این کشور به دو قسمت تقسیم شود و انصارالله صرفا در یمن شمالی حضور داشته باشد اما کاری به یمن جنوبی نداشته باشد و مانعی در برابر خط لوله نفت به استان حجه در ساحل اقیانوس هند ایجاد نشود تا به مرور نیز جنگ پایان یابد اما انصارالله به شدت با این پیشنهاد مخالفت کرد.

این کارشناس مسائل یمن گفت: حملاتی که ارتش یمن و کمیته های مردمی در ماه های اخیر علیه اهدافی در خاک عربستان و امارات داشته اند موجب تلفات  و خسارات بسیاری  شده و وضعیت به گونه ای شده که ترس از فرود آمدن موشک یا حمله پهپادی در همه جبهه ها بوجود آمده است. البته ضرورت دارد به این موضوع هم اشاره شود که ارتش یمن اواخر هفته گذشته یک موشک به شهر دمام در شرقی ترین نقطه عربستان شلیک کرد که این اقدام به معنای تغییر راهبردی معادلات جنگ و ارسال یک پیام روشن به اماراتی ها بود. چنان چه عبدالوهاب المحبشی، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله در این باره گفته بود عملیات دمام به این معناست که ما می توانیم  اهدافی دورتر از امارات را هم هدف قرار دهیم. به نظر می رسد این حملات موجب خواهد شد که عقب نشینی نیرو‌های اماراتی از یمن با سرعت بیشتری صورت گیرد.

کریم جعفری در ادامه گفت: در واقع این حمله موشکی به مثابه یک پیام هشدارآمیز بود که اگر ائتلاف از اهداف خود دست برندارد به سادگی یمن می تواند منافع آنها را به خطر بیندارد. البته این اواخر اعلام شد که اماراتی ها 60 تا 70 درصد نیروهای خود را از یمن بیرون برده اند اما با توجه به اینکه آنها از آغاز جنگ تا کنون حدود 70 تا 80 میلیارد دلار هزینه کرده اند شاید تمایلی نداشته باشند دست خالی از این جنگ خارج شوند.

این کارشناس مسائل منطقه ای عنوان كرد: به همین دلیل دو روز قبل عبدالملک بدرالدین حوثی، رهبر انصارالله در سخنرانی خود تاکید کرد اگر قرار است اماراتی ها از یمن بروند باید کامل از جنگ خارج شوند و نباید حمایت ها و پشتیبانی های مالی، اطلاعاتی، لجستیکی و اطلاعاتی آنهاد ادامه یابد و همین هشدار نیز به عربستانی ها داده شده است.

جعفری در پایان گفت: این اطمینان وجود دارد که بعد از این سخنان در صورت ادامه تجاوز سعودی ها، حملات انصارالله به آنها نیز تشدید خواهد شد تا آنها نیز ناچار به عقب نشینی و خروج از یمن شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۸۵۴۴۰۶:۲۸:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۱۶
ان شاالله
ناشناس۱۰۳۹۰۳۸۱۲:۱۸:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۶
حدیث صحیح داریم که مهدی از یمن ظهور میکنند بعید نیست ..
ناشناس۱۰۳۸۵۹۶۰۷:۵۱:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱۶
مستضعفان ،انهاییشان که دارای ایمان قوی هستند نه هر مسضعفی که زیر بار ظلم میره ، وارثان زمین خواهند شد
ناشناس۱۰۳۸۶۵۵۰۸:۵۱:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱۶
واقعا عجیبه چطور عربستان با این حجم تسلیحات پیشرفته نتونست حریف یمن بعنوان فقیرترین و عقب افتاده ترین کشور عربی بشه؟!
ناشناس۱۰۳۸۹۳۵۱۱:۲۷:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۱۶
قدرت ایمان و توکل بر خدا باعث پیروزی انصارالله شد.
سعید۱۰۳۹۳۰۹۱۴:۲۴:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱۶
کاش اونهایی که منفی دادند بکویند منظورشان دقیقا چیه ؟ نکنه معتفدند عربستان با کمک امارات و امریکا و انگلیس و اسراییل پیروز شد ه ما بی خبریم ؟؟؟؟
ناشناس۱۰۳۹۶۳۱۱۷:۲۸:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۶
چون عربستان ارتش ضعیفی دارد بطور مثال اگر پاکستان بود مدتها قبل کل یمن را گرفته بود
شیرازی۱۰۳۹۶۸۶۱۷:۴۹:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۱۶
یریدون ان لیطفعو نوراله بافواههم واله متم نوره ولو کره الکافرون.
ناشناس۱۰۳۸۹۲۵۱۱:۲۲:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱۶
به امید غلبه حق بر باطل. ولی توقف جنگ درحالیکه غرب یمن بخصوص باب‌المندب در اختیار انصارالله نباشه ارزش زیادی نداره! ابتدای جنگ استراتژیک‌ترین مناطق در دست حوثی‌ها بود
ناشناس۱۰۳۸۹۳۶۱۱:۲۸:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۱۶
حق بر باطل پیروز است ان شاءالله.
احمد۱۰۳۹۰۰۸۱۲:۰۵:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱۶
سلام الف کشورهای اسلامی در زمین امریکا بازی میکنند برادر کشی مسلمان وبرادر دینی وسرباز اسلام چه در یمن باشد چه در عراق وعربستان وسوریه همه اینها که کشته میشوند تقصیری ندارند گردانندگان مقصرند حتی داعش انهایی که این تفکررا القا میکنند...ولله برای برادری کردن یک خدای واحد کافیست حال ما که همه پیامبر ص قران راهمداریم اما دولتها برای دوام خودخط کشیهایی میکنند شیعه سنی...عربستان ویمن میجنگند تا سلاحهای امریکا مصرف شود واسراییلهم در ارمش باشد چه مسلمانهایی هستند که نمی توانند گفتگو کنند.....؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۳۹۰۳۴۱۲:۱۷:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۶
اگر حوثی بیاد سرکار یمن بهشت میشه
ناشناس۱۰۳۹۵۵۹۱۶:۴۸:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱۶
امارات وسعودی باید غرامت شروع جنگ وویرانی وجنایتها شون رو بدهند !به این آسانی نباید قصر در برن!
ناشناس۱۰۴۰۳۲۵۱۰:۰۴:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱۷
هر گز حوثی در صورت انتخابات سر کار نخواهد آمد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین