تشخیص بیماری گیاهان با موبایل!

گروه فناوری الف،   3980508065

دانشمندان دانشگاه نورث کارولینا موفق به توسعه ابزاری شده‌اند که می‌توان آن را به گوشی هوشمند وصل کرد و سپس از طریق یه لوله کوچک با تحلیل هوای اطراف گیاه، بیماری آن را تشخیص دهد.

تشخیص بیماری گیاهان با موبایل!

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، گیاهان زراعی با تنفس از طریق منافذ موجود در برگ‌هایشان، مجموعه‌ای از ترکیبات آلی فرار(VOC) را در هوا آزاد می‌کنند. یک دستگاه جدید متصل به گوشی‌های هوشمند می‌تواند طی چند دقیقه این مواد شیمیایی را تجزیه و تحلیل و بیماری احتمالی گیاه را شناسایی کند.

اگرچه گیاهان همیشه VOC را طی فرآیند منظم تبادل گاز آزاد می‌کنند، اما انواع خاص و یا غلظت مواد شیمیایی نشان‌دهنده بیماری‌های خاص است. این جایی است که این ابزار جدید قابل استفاده است.

این ابزار که توسط دانشمندان دانشگاه ایالتی نورث کارولینا طراحی و ساخته شده است می‌تواند به تلفن هوشمند کشاورز متصل شده و روی لنز دوربین قرار بگیرد و بیماری گیاهان را تشخیص دهد.

کشاورز برای این کار ابتدا باید یک برگ از گیاه مورد نظر را جدا کند و آن را درون یک لوله آزمایش قرار دهد که حداقل باید 15 دقیقه درب آن بسته باشد. این 15 دقیقه به برگ زمان کافی می‌دهد تا VOC خود را آزاد کند. سپس لوله آزمایش باز می‌شود و یک لوله پلاستیکی نازک، گازهای شیمیایی انباشته شده اطراف برگ را به داخل محفظه‌ای دارای قدرت تحلیل گازها می‌فرستد.

داخل این محفظه یک نوار کاغذ آزمایش قرار دارد که حاوی نقاطی از معرف‌ها است که هنگام قرار گرفتن در معرض گازهای VOC خاص، تغییر رنگ می‌دهند. دوربین گوشی از این لکه‌ها تصویر می‌گیرد و روی صفحه نمایش ارائه می‌دهد.

در حال حاضر کاربران باید به صورت دستی این نقاط را تفسیر کنند و تشخیص دهند که کدام نوع از VOC و به چه میزان در محفظه حضور دارد. محققان به دنبال توسعه یک برنامه تلفن همراه هستند که در صورت تشخیص بیماری به طور خودکار به کاربر هشدار دهد و نوع بیماری را نیز بگوید.

تاکنون این دستگاه با موفقیت برای شناسایی گازهای 10 گیاه مختلف در مقیاس چند میلیونیوم استفاده شده است. در واقع هنگامی که گیاه گوجه فرنگی را به یک آفت آلوده کردند، این دستگاه توانست تنها دو روز بعد آن را شناسایی کند.

لازم به ذکر است که برای انجام این گونه تحلیل‌ها و تشخیص بیماری یک گیاه در حال حاضر باید نمونه‌های گیاهان به آزمایشگاه فرستاده شود و ممکن است اعلام نتیجه روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد.

پروفسور "ژان ریستاینو" سرپرست این مطالعه می‌گوید: فناوری ما به کشاورزان کمک می‌کند تا بیماری گیاهان را سریع‌تر شناسایی کنند، بنابراین می‌توانند از شیوع بیماری و آسیب به محصولات زراعی خود جلوگیری کنند.

این مقاله به تازگی در مجله Nature Plants منتشر شده است.

البته در اوایل سال جاری نیز برخی از دانشمندان یک پچ میکروسوزنی جمع‌آوری دی‌.ان‌.ای ساختند که می‌تواند با چسبیدن روی برگ گیاهان به سرعت بیماری‌ها را شناسایی کند.

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

1. «پناهیان» و راه سومی در میانه تخریب و تطهیر

2. نپذیرفتن FATF تأثیری در روابط چین با ایران نمی گذارد

3. حکم قصاص نوید افکاری اجرا شد

4. خواجه در بند نقش ایوان است!..

5. پناهیان: مسؤولانی که آب و نان به مردم نرسانند باید محاکمه شوند

6. قوه قضائیه و پرسش‌ها از حکم دادگاه طبری

7. آیت‌الله صانعی دارفانی را وداع گفت

8. روحانی: شنبه و یکشنبه روز پیروزی ایران و شکست آمریکا است/ نباید اجازه دهیم مردم در رنج قرار گیرند

9. سپاه پاسداران: اقدام آل‌خلیفه پاسخ‌ درخور را دریافت خواهد کرد

10. توافق‌های سریالی با تل‌آویو؛ به نام اعراب به کام ترامپ و نتانیاهو

11. فرود دیدنی F۳۵ روی یک ناو در دریا

12. یک عکس خاص از حاج محمود کریمی که ماندگار شد

13. رای پرونده اکبر طبری صادر شد/ ۳۱ سال زندان و رد اموال

14. همتی: مصمم به کنترل تورم هستیم/اگر برخی اقدامات نمی‌شد، وضع امروز بدتر بود

15. قیمت سکه به ۱۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان رسید/ دلار ۲۶,۹۰۰ تومان شد + جدول

16. برادر من! انقلابی‌گری با سیاست زدگی بیگانه است

17. همه پسران سید حسن نصرالله در یک قاب

18. تورم امارات برای نوزدهمین ماه متوالی منفی ماند!

19. سکه از ۱۲ میلیون تومان رد شد/ افزایش قیمت دلار

20. آمریکای آشفته؛ میراث ترامپ برای رئیس جمهور بعدی

21. آیت‌الله رئیسی: دشمن با جنگ اقتصادی به دنبال اخلال در جامعه است

22. استراتژی ظریف برای رسیدن به پاستور/فهرست اموال ضبط‌شده از طبری/فعالیت کدام نامزدهای انتخاباتی شروع شده است؟/روحانی: امسال می‌تواند سال بدی باشد

23. شیخ حسین انصاریان پس از ابتلا به کرونا بستری شد

24. چرا دلار ۲۶ هزار تومان شد؟

25. قفل فعلی بازار خودرو به یک کلید نیاز دارد؟