دومین عرضه 20 درصدی سهام دولتی در فرابورس نیز مشتری نداشت

گروه اقتصادی الف،   3980425151

معاون فرابورس ایران گفت: عرضه 20 درصد سهام دولتی پالایشگاه نفت لاوان که امروز در فرابورس انجام شد، به عنوان دومین عرضه بلوکی سهام دولتی مشتری نداشت.

افسانه اروجی در گفت‌وگو با فارس، در مورد عرضه بلوکی 20 درصد باقی‌مانده سهام دولتی در شرکت پالایش نفت لاوان با نماد شاوان که امروز در فرابورس ایران انجام شد، گفت: این عرضه بلوکی مشتری نداشته و معامله نشد همان‌طور که عرضه 20 درصد سهام پالایش نفت شیراز نیز در روز قبل مشتری نداشته و معامله نشد. 

وی در مورد اینکه دلیل اصلی فروش نرفتن 20 درصد سهام دولت در پالایشگاه شیراز و لاوان گفت: دلیل خاصی نیست، هم درصد زیادی از سهام یک پالایشگاه و یا پتروشیمی ارائه شده است که رقم قابل توجهی است، البته 20 درصد سهام هر کدام از این شرکت‌ها در واقع یک صندلی در هیأت مدیره است که بحث مدیریت آن شرکت را در نظر دارد. 

معاون بازار فرابورس ایران در مورد اینکه آیا قیمت ارائه شده بالا بوده است، گفت: هیچ ناظری در مورد بالا و یا پایین بودن قیمت در بازار بورس یا فرابورس نظر نمی‌دهد، زیرا در یک بازار منصفانه قیمت تعیین می‌شود که سهام به چه قیمتی معامله شود و این یک اختیار دو طرفه است که خریدار و فروشنده به چه قیمتی معامله کنند، البته طبق مصوبه هیأت واگذاری، قیمت بلوک 20 درصدی این سهام عرضه شده به قیمت روز قبل تابلو به علاوه 20 درصد است و این در دنیای معاملات سهام مدیریتی یک امر طبیعی است که معمولاً مازاد 20 درصد قیمت نسبت به قیمت خرده سهام به خاطر این است که کسی که این سهام مدیریتی و بلوکی را در اختیار داشته باشد، در واقع در هیأت مدیره یک صندلی مدیریتی دارد و این به علاوه 20 درصد به خاطر بلوک مدیریتی است. 

اروجی در مورد اینکه سرنوشت سهام دولت در این شرکت‌ها چه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه این سهام 20 درصدی در فرابورس معامله نشد، دوباره این سهام به سازمان خصوصی‌سازی برمی‌گردد، تا هیأت واگذاری در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

وی ارزش 20 درصد سهام پالایش لاوان را حدود 665 میلیارد تومان دانست و در مورد اینکه آیا به خاطر نداشتن قدرت خرید برای این مقدار سهم بوده است یا نه، گفت: هر سهم بستگی به ارزندگی سهام در بازار دارد، وقتی این سهام در بازار ارزش داشته و خریدار هم باشد، باید شرایط پرداخت و ایفای تعهدات مورد بررسی قرار بگیرد و البته این رقم ذکر شده آنقدر زیاد نیست که خریداران نتوانند آن را پرداخت کنند، چون یک صندلی مدیریتی در هیأت مدیره است که باید شرکت‌های بزرگ توسط یک مدیریت قوی و حرفه‌ای اداره شود. 

معاون فرابورس ایران در مورد اینکه اگر این 20 درصد سهام دولتی فروخته شود آیا باز هم دولت در مدیریت دخالت می‌کند، گفت: چون سهام مدیریتی غیرکنترلی عرضه می‌شود، اگر این سهام فروخته می‌شد، دولت دیگر در آن شرکت هیچ مدیریتی اعمال نمی‌کرد و هر کس آن سهام را بخرد عضو هیأت مدیره و به احتمال زیاد می‌توانست مدیرعامل را انتخاب کند.

وی در مورد اینکه چرا هیأت واگذاری تصویب کرده است که سهام دولت به صورت بلوکی و کنترلی باشد و چرا نمی‌گوید سهام به عامه مردم واگذار شود، گفت: در این جا بحث مدیریت شرکت بزرگ مطرح است و سهام خرد این پالایشگاه هم اکنون در بازار وجود دارد که نه صف خرید و نه صف فروش دارد و بنابراین منطقی نیست که 20 درصد از سهام این شرکت به صورت خرد ارائه شود، زیرا این امر نه به نفع سهامدار خرد و نه به نفع خود صنعت است، بلکه باید به شکل مدیریتی و بلوکی عرضه شود تا خریدار بتواند در هیأت مدیره اعمال مدیریت کند و باید کسانی که قدرت مدیریت دارند، عضو هیأت مدیره باشند.

اروجی اضافه کرد: در دنیا بالا بردن میزان شناوری سهام در شرکت‌های بزرگ به هیچ وجه خوشایند نیست و در حال حاضر بخشی از سهام این شرکت‌ها از جمله نفت لاوان و پالایش شیراز به صورت شناور و خرد در بازار وجود دارد و دیگر از نظر فنی لازم نیست که بقیه 20 درصد سهام دولتی هم به صورت کاملاً شناور و خرد ارائه شود، بلکه حتماً لازم است از نظر فنی به صورت بلوکی ارائه شود، زیرا 20 درصد سهام معادل حدود یک میلیارد تومان سرمایه است. 

معاون فرابورس ایران در مورد اینکه آیا نمی‌شود بلوک مدیریتی را در بقیه 80 درصد سهام غیردولتی این شرکت‌ها اعمال کرد، گفت: واقعاً دلیلی بر عرضه خرد 20 درصد سهام دولتی در شرکت‌های بزرگ وجود ندارد، امروز استثنائاً بازار منفی بود، اما سهام پالایش نفت لاوان و پالایشگاه شیراز به صورت روان اداره می‌شود و دلیلی ندارد که 20 درصد سهام دیگر هم به صورت خرد معامله شود، بلکه لازم است به شکل بلوک مدیریتی به صورت واگذار شود. 

وی در مورد اینکه پس چرا با همه این وجود 20 درصد سهام بلوکی دو شرکت مهم فرابورسی معامله نشد، گفت: گرچه از نظر فنی مصوبه هیأت واگذاری کاملاً درست و به جا است که سهام به صورت بلوکی ومدیریتی باید ارائه شود، ولی عملاً این دو بلوک مدیریتی معامله نشد.

به گزارش فارس، طبق مصوبه هیأت واگذاری قرار است باقی‌مانده سهام دولت در 18 شرکت بزرگ به صورت بلوکی و مدیریتی از طریق بورس و فرابورس عرضه شود که در روز شنبه سهام بلوکی 17.34 درصد بیمه البرز در بورس تهران ارائه شد، ولی خریدار نداشت و روز گذشته 20 درصد سهام پالایش نفت شیراز در فرابورس و امروز نیز 20 درصد باقی‌مانده سهام دولت در پالایشگاه لاوان در فرابورس عرضه شد که آن دو عرضه هم مشتری نداشت و در واقع سومین عرضه بلوک مدیریتی دولت در بورس و فرابورس مشتری پیدا نکرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین