less for less چیست و چرا ظریف عصبانی شد؟

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3980321092 ۱۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
less for less چیست و چرا ظریف عصبانی شد؟

به گزارش الف، به نظر می‌رسد دیدارهای روز گذشته محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان با همتای آلمانی خودش، در حال و هوای متفاوتی برگزار شد و چنانچه انتظار میرفت ایران از اروپا خواست تا به تعهداتش در برجام عمل کند، اما با موضع متفاوتی از وزیرخارجه آلمان روبرو شد، طبق شنیده‌ها گفته می‌شود که وزیرخارجه آلمان برای نخستین بار اعلام کرد که لس فور لس(less for less) را نمی‌پذیریم، که این موضوع با نارضایتی جدی از سوی وزیرامورخارجه کشورمان روبرو شده و ظریف  با عصبانیت و قاطع در پاسخ  وی گفته است که ایران گام دوم را با جدیت اجرایی میکند.

این در حالی است که ایران از اروپا خواسته است که تعهدات خود در برجام را عملیاتی کند و اینگونه اظهار نظرات از سوی وزیرخارجه آلمان مبنی بر اینکه «برای انجام تعهدات برجامی‌مان تلاش می‌کنیم، اما نمی‌توانیم معجزه کنیم.» و مطرح کردن عدم پذیرش لس فور لس (دو بند کاهش تعهدات در برجام) شاید بتوان گفت به نوعی نقض برجام باشد.

پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران از همه سازو کارهایش در برجام استفاده کرد و کمیسیون‌های مشترک متعددی را با اروپایی‌ها برگزار کرد اما متاسفانه در طول این یکسال هیچ اقدام عملی و جدی را از سوی اروپایی‌ها شاهد نبود و همچنین نشانه‌های چندان روشنی از عملیاتی شدن ساز و کار مالی جدید اروپا (اینستکس) نیز برای ایران جهت دور زدن تحریم‌های امریکا پدیدار نشد لذا طبق برجام ایران طبق دو بند، مجاز است که تعهدات خودش را در برجام را کاهش دهد. بر اساس این دو بند از برجام ایران می‌تواند با این استدلال که طرف دیگر با عدم پایبندی به تعهداتش، زمینه بهره‌مندی آن از مزایای این توافق را مخدوش کرده است، از اجرای بخشی از تعهدات جزئی یا کلی خود سرباز زند.

اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، بند 26 برجام که منحصراً حق اقدام متقابل را برای ایران محفوظ داشته است به چنین حقی اشاره کرده که چنانکه اتحادیه اروپا و آمریکا  فارغ از فرآیند حل و فصل اختلافات پیش‌بینی شده در برجام، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌هایی که اجرای آنها را وفق  برجام لغو کرده است، خودداری کنند. از این رو ایران تحمیل تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای را مبنایی برای توقف کلی یا جزئی اجرای تعهدات خود وفق این برجام، تلقی خواهد کرد.

اما این تنها بند تصریح کننده حق ایران برای کاهش تعهداتش طبق برجام نیست. مطابق با ماده 36 برجام چنانچه ایران معتقد باشد هر یک یا کلیه اعضای گروه 1+5 تعهدات خود را طبق این توافق رعایت نکرده‌اند، می‌توانند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نمایند؛ به همین ترتیب، چنانچه هر یک از اعضا معتقد باشند یکی از کشورها تعهدات خود را طبق برجام رعایت نکرده است، سایرین می‌توانند اقدام مشابه به عمل آورند، پس در نتیجه گام اولی که ایران برداشته است در چارچوب مواد برجام بوده است.

این در حالی است که تنها خواسته ایران تحقق منافع اقتصادی، فروش نفت، تامین کالاهای اساسی مثل دارو، مواد غذایی بوده است تا بدون نگرانی تامین شود، اما ایران بعد از بی نتیجه ماندن تلاش‌ها از پیگیری فرآیند پروسه کمیسیون مشترک و تحقق نیافتن مطالبات برجامی‌اش، فرصت خود را برای انجام اقدام متقابل از همیشه مهیاتر می‌بیند.

مخاطب ما آقای وزیر خارجه آلمان است؛ سوال اصلی که باید از آقای هایکو ماس آلمانی( که در قالب  نمایندگی سه کشور طرف برجام به تهران سفر کرده تا بتواند قدم موثری در زنده ماندن برجام بردارد) پرسید این است که :  آیا شما اساسا برجام را مطالعه کرده اید یا نه؟ و اگر پاسخ مثبت است چگونه میتوانید اعلام کنید  این دو بند  فوق الذکر برجام را قبول ندارید . اروپا باید بداند به دلیل تمکین و همراهی با آمریکا در تشدید تحریمها عملا مرتکب نقض برجام شده است  و تنها راه حفظ برجام عمل به تعهدات اروپا و متقاعد کردن برهم زننده توافق (آمریکا ) برای بازگشت به توافقنامه شش جانبه است. بنابر این بهتر است سفرهای بعدی به جای تهران برای تحقق این اهداف به واشنگتن صورت پذیرد . 

 



دیدگاه کاربران

ناشناس۹۴۷۵۸۹۱۶:۲۲:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۲۱
تازه رسیدید سر حرف کسایی که به تمسخر بهشون میگفتید دلواپسان
ناشناس۹۴۷۸۴۵۱۹:۲۱:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
ظریف جان نمیخواد عصبانی باشی فعلا این ماییم که از دست تو و تیمت عصبانی هستیم زندگی مون بر باد رفت رفتی مذاکره کردی هرچی داشتیم دادی هیچی نگرفتی حالا به التماس افتادی؟
ناشناس۹۴۸۱۹۴۰۱:۴۱:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۲
آقا خدایی تا وقتی آمریکا عملا تو برجام بود یعنی تا آخر ۹۶ و به وارد کنندگان نفتی و غیرنفتی از ایران فشار جدی و عملیاتی چندانی وارد نمیکرد وضع اقتصادی کشور منصفانه خوب بود و رشد اقتصادی مثبت داشتیم و خداییش دلار ثابت روی ۳-۴ تومان بود ... چطور همه تقصیر ها رو گردن دولت میندازیم و یادمون نمیره که به محض خروج آمریکا بود که این همه مشکل اقتصادی برامون درست کردند. اگر ایران عزیز رو دوست دارید واقعا لطفاً منتشر کنید.
ناشناس۹۴۸۲۶۶۰۶:۵۷:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۲۲
خداییش افتضاح اقتصادی تو کشور قبل از تحریم های آمریکا پیش اومد. این نشان می دهد که ارتباط زیادی با تحریم های آمریکا ندارد. مشکل در مدیریت است
ناشناس۹۴۸۷۸۲۱۱:۵۸:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۲
دلیل افزایش قیمت دلار و سکه و مسکن و خودرو و غیره 5 برابر شدن حجم نقدینگی در 6 سال گذشته و سوء مدیریت دولت و بانک مرکزی است .
علی۹۴۸۸۲۷۱۲:۱۱:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۲
اتفاقا دلواپس ها می گفتند که آمریکا از برجام خارج نمی شود.
ناشناس۹۴۹۲۰۳۱۴:۲۳:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۲۲
دلواپسان بارها میگفتن که شیطان بزرگ قابل اعتماد نیست اما گوش شنوایی نبود.
تبریزی۹۴۷۸۷۸۱۹:۴۳:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
فرار رو به جلو؟ اگه امثال دلواپسان وجود نداشتن اصلا ما با آمریکا رابطه مون بد نبود که بخوایم سر حقوق مسلم خودمون باهاش مذاکره کنیم و تحریم بشیم تا توافق بدی باهاشون ببندیم.
سید۹۴۷۹۳۲۲۰:۴۰:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
دقیقتر بگو اصلا کشوری نبود که بخواد با آمریکا بد باشه!!! روز اول تسلیمش می کردید
رضا۹۴۸۰۲۳۲۱:۵۶:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اره عزیز ۲۰۰ کشور دیگر دنیا وجود ندارند فقط ما هستیم داستان مورچه ای است که افتاد تو لیوان و گفت دنیا را آب برد
ناشناس۹۴۸۱۲۷۲۳:۵۱:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
ایران هرگز گاو شیرده امریکا نخواهد شد و زیر بلیط استکبار جهانی نخواهد رفت یانکی ها باید این آرزو را به گور ببرند.
ناشناس۹۴۹۱۳۴۱۴:۰۱:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲۲
الآن ژاپن و آلمان تسلیم شده بیشتر جای دلواپسی دارند یا ایران و کره شمالی تسلیم نشده؟؟؟؟؟
ناشناس۹۴۹۲۰۸۱۴:۲۶:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۲
ژاپن و آلمان نون تلاش و همت مردم شون را می خورند وگرنه چرا لیبی و افغانستان و پاکستان و غیره که زیر بلیت کدخدا هستن پیشرفته نیستن ؟!
ناشناس۹۴۷۹۵۲۲۱:۰۱:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
فراموش نکن مادر تحریمها زمان خاتمی تصویب شد و پدر تحریمها زمان روحانی تصویب شد
ناشناس۹۴۸۱۹۵۰۱:۴۴:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲۲
به عنوان یک اصلاح طلب با شما تا حدود زیادی موافقم..چون آمریکا از دولت های اصولگرا ترس دارد برای همین مدارا میکند تا حدودی..اما میداند بخار چندانی علیه غرب توسط ما میانه رو ها ایجاد نخواهد شد...لذا از دوستان میخواهم اگر سال ۱۳۹۹ جمهوری خواه ها مجددا رای آوردند یا حتی دموکراتی چون هیلاری کلینتون ضد ایران ؛ لطفاً به اصولگرایان رای بدهیم آن هم تندروترین آنان.
احمد۹۴۸۴۳۰۰۹:۰۲:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۲
جالبه . فرهنگ مبارزه با زیاده خواهی، مقاومت ، عدم مذاکره با متقلب میشه تندرو و فرهنگ باج دهی و ساده لوحی میشه میانه رو . نه عزیزم ما با مذاکره مخالف نیستیم . ولی صحبت اینه مذاکره با چه کسی ، بر اساس چه شرایطی و با چه دستاوردهایی . این یک صحبت کاملا عقلانی است که در همه ی زمینه ها کاربرد دارد .
ناشناس۹۴۷۹۹۸۲۱:۳۸:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
برو ببین کیا سفارت آمریکا رو تسخیر کردن عاره داداش جون ارباب هات که الان دم از مذکر و تسلیم و تحقیر میزنن رفتن لانه جاسوسی رو تسخیر کردن و امت حزب الله ایستاد گوشه ای و اون زمان به افراط گری شما و الان به تفریط شما نظاره کرد
ناشناس۹۴۹۰۲۶۱۳:۲۵:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۲
برای شما متاسفم از اینکه فکر می کنید دشمنی امریکا با ایران به خاطر تسخیر یک سفارتخانه است دشمنی این قلدران و این سفاکان از جنش دشمنی یزید با خاندان امامت است و نفرتی که باطل از حق دارد
ناشناس۹۴۸۰۴۷۲۲:۱۷:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
1- رابطه مون بد نبود یعنی چی؟ یعنی رابطه آمریکا با ما مثل رابطه اش با کدوم کشورا بود، مثلا؟ عربستان؟ امارات؟ کره؟ ژاپن؟ ایران قبل انقلاب؟ 2- یعنی آمریکا حق گفته و می گه و اگه مشکلی هست، از طرف بعضی از ماست؟
ناشناس۹۴۸۱۲۹۲۳:۵۶:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
در پاسخ به تبریزی باید عرض کنم قبل از انقلاب که با امریکا رابطه داشتیم 50 درصد نفت ایران را مفت می بردند و با کاپیتولاسیون تحقیرمون می کردند بخاطر همین هم چشم آبی های سوسیس خور را بیرون کردیم .
ناشناس۹۴۹۱۳۷۱۴:۰۲:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲۲
خیلی هم مفت نبود جلوی افغانستان و عراق شدن ایران را توسط شوروی گرفته بود
ناشناس۹۴۸۴۶۰۰۹:۲۵:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۲
رابطه ایران و امریکا را همین چپی های دیروز و اصلاح طلبان امروز با تسخیر لانه جاسوسی به هم زدند. لطفا سفسطه نکنید
حسن۹۴۸۶۵۲۱۰:۵۶:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲۲
اونا و شما چندان فرقی با هم ندارید. ما مردم از هیچ کدوم خیری ندیدیم.
ناشناس۹۴۹۲۱۳۱۴:۲۸:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۲
آره اگه جنبش فتنه سبز نبود اوباما نامه فدایت شوم به رهبر نوشته بود و نه اجماع بین المللی علیه ما بود و نه تحریم‌های هوشمند اوباما تا نوبت برسه به انتخاب این دولت ...
کریم۹۴۹۵۴۵۱۶:۴۲:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۲
چقدر زیبا گفتی.همه مشکلات مابخاطر همین آقایون است.لطفاسانسور نکنید
ناشناس۹۴۷۸۹۹۲۰:۰۴:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
این برنامه هسته ای که تاکنون بابت آن بارها تحریم شده این، چه نفعی برای کشور و مردم داشته است. لطفا سود آنرا لیست کنید
ناشناس۹۴۷۹۶۰۲۱:۰۵:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
وجود سوخت 20 درصد بازدارندگی آورد الان عربستان مارا تحدید میکنه زمانیکه رادیو دارو تحریم کردند تونستیم خودمون بسازیم الان اقایان رفتن قرارداد پاریس امضا کردند و حق ساختن نیروگاه فسیلی نداریم یعنی مثل پارسال کمبود برق داریم میتونیم نیروگاه اتمی بسازیم
ناشناس۹۴۸۱۱۳۲۳:۳۶:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
داداش ، ما دیگه چیزی نمیتونیم دیگه تولید کنیم . این درصد ها و کلمات گنده رادیو ایزوتوپی و غنی سازی که دیگه چرندیاته. میخوای مطمئن شی ، یک چرخ بین همکاران و دوستانت بزن ، ببین یکی نقاشی بلده بکشه که بتونه نقشه بکشه ، نقشه بریزه ، قطعه بسازه ؟
ناشناس۹۵۰۷۰۹۱۲:۴۵:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۳
املاء تهدید درسته . ولی سوال اینجاست ما با عربستان چرا و از کجا مشکل داریم؟
ناشناس۹۴۷۹۹۹۲۱:۴۱:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
حد اقل نفعش قدرت چانه زنی در مداکرات بود
حقوقدان۹۴۸۱۷۸۰۱:۰۱:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۲
سر قیمت چلوکباب؟
ناشناس۹۴۸۰۰۹۲۱:۴۶:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
سودش رو تو نمیفهمی اروپا و آمریکا میفهمه که داره براش بال بال میزنه
ناشناس۹۴۸۰۲۱۲۱:۵۵:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
تا تو قانع بشی شبیه اتیوپی شدیم
ناشناس۹۴۸۱۳۲۲۳:۵۷:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
بی توجهی به صنعت مدرن هسته ای سیاست قاجاری است .
ناشناس۹۴۸۱۳۳۲۳:۵۷:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
سود1:تحریم هستیم .... سود2:کسی نفت مارو نمی خره .... سود3: هیچ جای دنیا مارو قبول ندارن ......... سود4:تا دلتون بخواد مملکت از فساد پرشده ..........سو5د:تمام آقازاده ها و خانم زاده ها رفتن کشورهای آمریکایی و اروپایی و به سلامتی من وشما با پولهای مردم ایران دارن میرن بالا و با آمریکا مبارزه میکنن ...
احمد۹۴۸۴۳۹۰۹:۱۱:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۲
1- تحریم هستیم چون می خواهیم روی پای خودمون بایستیم . الان هسته ایی بهانه است فردا میشه موشکی و .... . البته این تحریم برکاتی هم داره ( اگر دولت آستین همت بالا بزنه و اینقدر دنبال حل مشکلات کشور از طریق غرب نباشه ) مثل توجه به داخل و توانایی های داخل ، استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان و .... 2- کسی نفت ما را نمی خره چون علی رقم تذکرات رهبری سال هاست به فروش نفت وابسته هستیم . حداقل این تحریم ها شاید باعث بشه کمی به خودمون بیاییم و به سمت تولیدات غیر نفتی و داخلی بریم . ( این حرف اندیشکده های آمریکایی هم هست ) 3- هیچ جای دنیا ما را قبول ندارند : اولا 5 تا کشور همه ی دنیا نمی شوند . ثانیا مقاومت و روی پای خود ایستادن این هزینه ها ها را هم دارد ولی مطمئنا اگر درست و صحیح مقامت کنیم ( تاکید دارم روی این حرف ) نتایج خیلی بهتری خواهد داشت . مثل جنگ 8 ساله که دنیا فهمید از طریق نظامی پس ایران بر نمیاد . 4- مملکت پر فساد شده : چون سیستم شفاف نیست . و این در وهله ی اول وظیفه ی دولتی است که منتخب مردم است . البته ما مدیران سالم هم بسیار زیاد داریم .
ناشناس۹۴۷۹۲۵۲۰:۲۹:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
میگن کس نخوارد پشت من جز ناخن انگشت من ؛ نمیشه قدرت رو از کس دیگری قرض کرد
ناشناس۹۴۸۰۴۳۲۲:۱۳:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
چین و روسیه هم به ایران گفته اند تعهد ات برجام را کم نکن کلا ایران تنها یک گوشه افتاده
ناشناس۹۴۸۱۸۳۰۱:۱۳:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲۲
به هر حال در تاریخ هر ملتی اشتباهاتی پدید می آید مثل ترکمنچای یا بحرین و برجام. ولی امروز باید همه متحد باشیم و آینده دقیق تر نگاه کنیم. در دنیای امروز نباید پای هر قراردادی را امضا کنیم که بعد امثال ماس برای ما تعیین تکلیف کنند.
ناشناس۹۴۸۲۳۵۰۵:۲۳:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۲
این دلواپسان بودند که حاصل زحمات دیپلماتهای دلسوز و تلاشگر ما را برباد دادند و ترامپ را به نقض برجام تحریک و تشویق کردند
ناشناس۹۴۸۷۹۷۱۲:۰۲:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۲۲
وقتی با یک کلاهبردار وارد معامله میشوی و پول نقد میدهی و وعده نسیه تحویل می گیری نباید انتظار برد داشته باشی !
ناشناس۹۴۸۴۵۲۰۹:۱۹:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۲
دلواپسان کار رو به اینجا رسوندن.
ناشناس۹۴۷۵۹۴۱۶:۲۴:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
واقعیت امرزورگویی آمریکاییها هست ومتاسفانه اروپاییها نه میخوان ونه اهل ریسک هستند تا جلوی آمریکا قرار بگیرند .درمقابل ایران باید از جنگ اقتصادی چین وآمریکا نهایت استفاده رو ببره واثرات تحریم رو کمتر کنیم .
ناشناس۹۴۸۱۷۲۰۰:۵۴:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲۲
رویا پردازی پدر ما را در اورده
ناشناس۹۴۹۰۷۹۱۳:۴۶:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۲۲
ساده لوحی از رویا پردازی بدتره چون همین پیشرفتهایی که الان میبینی یه روز رویا بوده
ناشناس۹۴۷۶۰۵۱۶:۳۰:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
ما گول برجام را خوردیم.
ناشناس۹۴۷۸۶۶۱۹:۳۵:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
ما قربانی کسانی شدیم که باعث نابودی برجام شدند
ناشناس۹۴۷۹۶۱۲۱:۰۵:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
کاسب برجامی؟
ناشناس۹۴۸۰۰۷۲۱:۴۶:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
قراردادی که تضمینش امضای جان کری باشه از همون اول از بین رفته!!!
ناشناس۹۴۸۱۳۴۲۳:۵۸:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اصلاح طلبان برجامو پله کردند و ملتو ذله کردند
فرزاد۹۴۸۱۳۷۰۰:۰۱:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۲
داداش ما الآن وسط برجامیم...طبق گزارش آژانس ایران به برجام پایبنده ، این غربیها هستند که به عهد و پیمونشون عمل نمیکنند
هوشیار۹۴۷۶۱۹۱۶:۳۹:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اون زمان که گفته میشد برجام رو بد بستیم بخاطر همین چیزا بود .قرارداد بدون ضمانت اجرا ارزشی نداره
امیر۹۴۷۶۲۵۱۶:۴۳:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
یه ضرب المثل هست میگه: آدم عاقل زورش رو نمیده التماس بخره نتیجه اخلاقی اینه که یا دوستان مذاکره کننده عاقل نبودن یا دلال بودن و فقط میخواستن معامله رو جوش بدن
ناشناس۹۴۸۰۸۹۲۳:۰۹:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
عاقل بودن. دلال هم نبودن. فقط بهتر از این نتونستن در بیارن.
احمد۹۴۸۴۴۲۰۹:۱۴:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۲
شرط عقل اینه که از گذشته عبرت بگیری . سالهای قبل این تجربه را داشتند و دیدند که طرف چطوری یک دستی می زنه . حتی اگر به عملکرد آمریکا و واقعیت آمریکا در زمان های مختلف دقت می کردند خیلی راحت متوجه موضوع می شدند
ناشناس۹۴۸۸۰۱۱۲:۰۵:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۲
بتن ریختن قلب راکتور اراک و تخریب تاسیسات هسته ای قبل از لغو تحریم ها عاقلانه نبود.
ناشناس۹۴۷۶۲۶۱۶:۴۵:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
توافق بین ایران و چند کشور دیگر از جمله آمریکا بوده، هم کدام مسئولیت و تعهداتی داشتن، آمریکا از توافق خارج شده، بنابراین دیگر چیزی به نام برجام وجود ندارد، که ایران بخواهد در آن بماند یا از آن خارج شود، یا بندهایی از آنرا اجرا بکند یا نکند، دیگر از نظر حقوق چیزی به نام برجام وجود ندارد. اگر میخواید به توافق جدید بدون آمریکا برسید باید کشورها دوباره توافق کنند که دور هم جمع بشن اینبار بدون آمریکا مذاکره کنند و تعهدات و مسئولیت ها را مشخص کنند. تا کی میخواید مملکت را معلق بین زمین و هوا نگه دارید؟
رضا۹۴۸۰۲۷۲۲:۰۰:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اخوی حالت خوبه؟کل دنیا یک طرف اون یک کشور هم یک طرف همچین می گی بدون اون مذاکره کنند که انگار راجع به اتیوپی صحبت می کنی الان اگر زورت میرسد اصلا فکر کن آمریکا در دنیا وجود ندارد پس اموراتت را بگزران
ناشناس۹۴۸۱۳۵۰۰:۰۰:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲۲
هرکه بغیر خدا (کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد این یک سنت الهی است .
ناشناس۹۴۷۶۵۵۱۷:۰۰:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
تا ترامپ نره هیچ اتفاقی نمی افته.... امیدوار نباشید. اروپا در مقابل آمریکا عددی نیست و توان همراه کردن ترامپ را ندارد. ترامپ اصلا اروپا را طرف حساب خود نمی داند و ارتباط بی واسطه را میپذیرد. بنظرم برجام فقط دو طرف دارد ایران و آمریکا.
ناشناس۹۴۷۶۷۳۱۷:۱۶:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
ظریف 20 سال سکان ارتباطات ایران با جهان را به دست گرفته و تمام این خواری و ذلت های ایران در گروی تصمیمات ایشان است
ناشناس۹۴۷۸۸۹۱۹:۵۵:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
همین نشون میده آدم بهتر از این نداریم. نکته میخوای دکتر ولایتی دوباره وزیر خارجه بشه؟
ناشناس۹۴۸۰۱۰۲۱:۴۸:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
مطمئنی فقط همین رو نشون میده!!؟؟
ناشناس۹۴۷۶۷۵۱۷:۱۷:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
لس برای لس معنی نداره وقتی انها کلا از برجام رفتن بیرون و هر رو ز دارند تهدید میکنند برجامی نمانده که شما میخوای لس در برابر لس را اجرا کنی
ناشناس۹۴۷۶۸۰۱۷:۲۱:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
وزیر خارجه المان خیلی گستاخ بود ، انجا که گفت( نمی پذیریم که ایران تعهدات خود را کاهش دهد!!)
ناشناس۹۴۷۸۲۸۱۹:۰۰:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
چرا یه عده منفی میدین؟ واقعن حرف وزیر خارجه آلمان زورگویی نیست؟
امید۹۴۸۱۹۶۰۱:۴۸:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۲
بسم الله الرحمن الرحیم برادر جان چی می گی؟ خودم بارها شنیدم بعضی ها آنقدر گول بی بی سی و مانند آن را خورده‌اند و ذلیل و پست هستند که میگن ما حاضریم در آمریکا سگ باشیم ولی در ایران زندگی نکنیم .
ایران۹۴۷۶۸۱۱۷:۲۲:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
آلمان کشوریست که داشتن دسترسی به بمب اتم را برای امنیت خود ضروری میداند! اونوقت با ایران اینجور برخورد میکند. همه این کشور ها یا بمب اتم دارند یا به آن دسترسی دارند.
علی 671۹۴۷۶۸۴۱۷:۲۶:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۲۱
نرمش در برابر اروپایی ها آنها را جسور تر می کند و باید در مذاکرات با آنها مثل خودشان رفتار کرد لس ،فور ، لس تا دمشان را بزارند روی کولشان .و بروند .
ناشناس۹۴۸۱۹۷۰۱:۴۸:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۲۲
درستش اینه همیشه اول خوبی کنیم بعد اگر بدی دیدیم در حد بدی طرف مقابل بدی کنیم.اگر رفتار عوض شد ما هم فورا متقابلاً عوض کنیم.
رضا۹۴۷۶۸۶۱۷:۲۷:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
برادران دلواپس در مقابل ترامپ هیچ کاری نمی توانید بکنید چون او نماینده بزرگترین ابرقدرت دنیاست و لازم نیست هیچ کاری بکند فقط با اعمال نفوذ خود صنعت بانکی و نفت ما را به هوا فرستاد تا بفهمیم تبعات درگیر شدن با او جیست حالا هم فقط مینشیند و به ریش ما می خندد تا فروپاشی اقتصادمان در طول زمان را ببیند.هر قدر بازی اتمی را هم ادامه دهید بیشتر در باتلاق فرو می روید اگر عرضه دارید بدون ارتباط با دنیا و به قول خودتان با اقتصاد مقاومتی و از نوع مافیایی آن اقتصاد را سامان دهید و اگر ندارید جلوی ترامپ تعظیم کنید
ناشناس۹۴۸۰۱۹۲۱:۵۴:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
یعنی فکر میکردی اگر با اقتصاد اول دنیا در بیوفتی میاد نازت میکنه!!؟؟ ما از اول هم میدونستیم آمریکا چیه و کیه!! برای همین دلواپس بودیم و هی تضمین تضمین میکردیم!! دلواپس آدمهای ساده ای مثل شما بودیم که فکر میکردن آمریکا قابل اعتماده!!
ناشناس۹۴۹۲۰۶۱۴:۲۵:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲۲
از آمريكا چه تضميني ميخواستيد بگيريد دقيقا؟
ناشناس۹۴۸۱۳۸۰۰:۰۳:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۲
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت و فساد داخلی است .
ناشناس۹۴۷۶۹۹۱۷:۳۵:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
هر روز یک بامبول بازی در میاره این دولت وقتی همه از برجام خارج شدن و برجامی وجود نداره حالا این یک داستان دیگر را شروع کرده به نام لس برای لس خنده داره یک مدت هم مردم را با این سرگرم کنند
ناشناس۹۴۷۷۴۰۱۷:۵۴:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
آره این آقا باید می رفت آمریکا و بر جام طلا می نشست و ...
ناشناس۹۴۷۷۶۰۱۸:۰۸:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
ظریف خراب کرده با این قرار داد بستنش
ناشناس۹۴۸۱۷۰۰۰:۵۱:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۲
چرا مغلطه می کنید هی می گویید ظریف و... وقتی در مجلس که بقول امام عصاره ملت است در عرض ۲۰ دقیقه تصویب شد وشواری نگهبان و شورای امنیت ملی آنرا تصویب کردن پس گردن این دولت نیندازد آن‌زمان اگر بر جام امضا نمی شد زیر بند ۷ شورای امنیت بودیم یعنی اجازه حمله نظامی
ناشناس۹۴۸۸۱۴۱۲:۰۸:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۲
هیچکدام از قطعنامه های قبلی لغو نشده اند بلکه در قطعنامه 2231 جدید تجمیع شده اند و این قطعنامه جدید هم تحت فصل 7 منشور سازمان ملل است
ناشناس۹۴۸۸۲۳۱۲:۱۰:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲۲
زمان امضای برجام آنرا حاصل دیپلماسی دولت میدانستید و به ظریف لقب امیرکبیر می دادید اما حالا که برجام شکست خورده و تحریم ها تشدید شده می گوئید برجام کار دولت نبود !!!
ناشناس۹۴۸۲۰۳۰۲:۱۰:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲۲
مگه ظریف بدون اجازه آب می تونه بخوره؟
ناشناس۹۴۷۷۹۵۱۸:۳۱:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
برجام باهوشی وزیرکی رهبر انقلاب بر خفتگانجامعه ثابت کرد اآنجا که فرمودند اگر اجرا کرده فبهاالمراد نکردن طرفداران مذاکره ر را که متاسفانه کم هم نیستن متقاعد می کنه که غرب قابل اعتماد نیست هرچند هزینه اش بالا باشد می لرزد تا برادرانمان را بیدار بشوند
ناشناس۹۴۸۱۹۸۰۱:۵۰:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۲۲
حرف شما کاملا درست اما از نظر من سود بزرگتر از آن این بود که به جهان ثابت شد ج.ا.ایران طرفدار مذاکره و صلح و دیپلماسی است.
ناشناس۹۴۷۸۲۰۱۸:۵۳:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اخرش ملت متوجه نشد برجام خوبه يا بد بايد در برجام ماند يا خارج بشيم
ناشناس۹۴۸۰۲۶۲۱:۵۹:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اگر هنوز متوجه نشدی که ..... فقط بگم هر قرارداد بدون تضمین قرارداد بدیه! و اینکه خوب بودن و بد بودنش یه مساله ست, خارج بشیم یا نشیم یا چطوری خارج بشیم یه مساله دیگه ست.
ناشناس۹۴۷۸۲۲۱۸:۵۳:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
بتون را اماده کنید صالحی کجاست
ناشناس۹۴۷۸۲۵۱۸:۵۶:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
آقای ظریف: حاضر یم به عقب برگردیم اگر .... ماس: بسیارخوب ماهم به تعهداتمان عمل می کنیم. پاسخ: ما برگشتیم به عقب. ده سال بعد : به اقای دوغ: چرا به وعده خود عمل نمی کنید؟
ناشناس۹۴۷۸۲۶۱۸:۵۸:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
ما جوانان ایرانی شدیدا از آقای روحانی میخواهیم دست از گدایی از اروپایی ها بردارد و روی نیروی جوان کشور تکیه کند و سرمایه گذاری کند... ضمنا دیگر جلوی قاچاق مواد مخدر به اروپا را نگیرد، چرا ما باید برای اونها هزینه بدهیم...
ناشناس۹۴۷۸۷۲۱۹:۳۷:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
نه تنها جلوی قاچاق مواد مخدر رو نگیریم بلکه تسهیلات رو هم فرآهم بیاریم تا مواد به شکل کاملا ایزوله از مرز شرقی به غربی منتقل بشه. این منبع درآمد بسیار خوبی را برای کشور فراهم میاره . . . گور بابا اروپا و آمریکا . . .
رضا۹۴۸۰۳۲۲۲:۰۵:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
تلفن کارتل های کلمبیا را نمی خواهی؟
ناشناس۹۴۸۱۵۴۰۰:۲۰:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲۲
اونجا کلا دست امریکاییهاست
هادی۹۴۸۲۶۴۰۶:۵۴:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۲
داداش کامیون هم میخواد؟
ناشناس۹۴۷۸۲۷۱۸:۵۸:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
ما باید برجام رو اتش بزنیم و خاکسترش رو هم بدیم به آب خلیج فارس، از فردا هم هر نفت کشی خواست از عربستان و امارات نفت ببره رو بچه های انصار ا... بزنن...اونوقت بشینیم مثل آلمانیها از درگیری در منطقه ابراز تاسف کنیم و ابراز امیدواری کنیم برای روزهای بهتر و بگیم ما که معجزه نمیتونیم بکنیم....
شهروند۹۴۷۸۳۴۱۹:۰۶:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۲۱
قاره پیر خودش این روزها درگیر مشکلات عدیده ای اقتصادی و بقدرت رسیدن احزاب تندرو در گستره اروپا از یونان و اسپانیا تا فرانسه و ایتالیا تا اقدام انگلیس بخروج و کلید خوردن کشور بعدی لهستان جهت خروج از اتحادیه اروپاو...اعتصابات کارگری ... دوم اینکه " ترامپ " رسما خواهان فروپاشی اتحادیه اروپاست .سوم اینکه اروپا توان مقابله به آمریکا را ندارد . و سرانجام اینکه وقتی قادر به ایفای تعهدات خود در قابل " برجام " نیستند. برجام از روز اول می بایست بین 1+1 ( ایران + آمریکا ) اتفاق می افتاد.نیازی به حضور این کشورهای فرصت طلب و مزاحم ....در " برجام " نبود. حالاهم نیست . امیدوارم هدف واقعی این آمد و رفتهای دیپلماتیک عامل رفع تحریم های ظالمانه و کاهش بحران در منطقه باشد.
ناشناس۹۴۷۸۳۶۱۹:۰۸:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
مطلب خوبی بود توی این همه تحلیل این چند روز حداقل یک نکته داشت
ناشناس۹۴۷۸۴۰۱۹:۱۴:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲۱
تمام این گرفتاری ها و باتلاقی که ایران توش گیر کرده به خاطر قراردادی هست که تو بستی.
ناشناس۹۴۷۸۵۰۱۹:۲۸:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۱
حالا بفرض که این دوتا بند رو هم اجرا کردین و تعهدات تون رو کاهش دادین. خوب آخرش که چی؟ تا بحال اینهمه غنی سازی و آب سنگین به چه درد کشور خورده که حالا دوتا تعهد هم اجرا نشه بکار کشور بیاد!
ناشناس۹۴۸۱۴۳۰۰:۰۷:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۲۲
اکنون که برجام را مو به مو اجرا کردیم اما تحریم ها از دوران غنی سازی دولت قبل شدیدتر شده است امریکا و اروپا باید تاوان بدعهدی خود را بپردازند.
محسن۹۴۷۸۶۱۱۹:۳۴:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
اروپا در مقابل با قدرت اقتصادی آمریکا ، چیزی برای عرضه کردن نداره شرکتهای بزرگ اروپایی از دولتشون دستور نمیگیرند و منافع اقتصادی خود را فدای سیاست دولتهاشون نمی کنند همان لحظه ای که آمریکا از برجام خارج شد، برجام نابود شد و ماندن یا خروج ما از برجام هیچ تاثیر مثبتی ندارد ایکاش قبل از خروج آمریکا از برجام ، از نقطه ضعفهای ترامپ استفاده می کردیم و مذاکره برای مذاکره را شروع کرده بودیم ، مذاکره سرکاری که ترامپ را راضی میکرد و تا پایان دولتش عملا" هیچ توافق جدیدی بعمل نمی آمد واقعا" چرا به موقع عمل نکردیم ؟
ناشناس۹۴۸۱۴۴۰۰:۰۹:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۲
بعد از موضوع هسته ای دیگر چیزی برای مذاکره باقی نمانده بحث موشکی بحث امنیت ملی ماست و قابل مذاکره و معامله نیست .
ناشناس۹۴۸۲۰۰۰۱:۵۴:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۲۲
این سیاست مد نظر شما نهایت نهایت نهایت یک سال همه این اتفاق ها رو عقب می انداخت نه ۳ الی ۷ سال.
بی نام۹۴۷۸۸۲۱۹:۵۱:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
به نکته خیلی خوب وحیاتی اشاره کردند در رابطه مواد مخدر چرا فقط ایران هزینه بدهد لب مرز تحویل ولب مرز بعدی تحویل بدهند همینکه توی کشورمان پخش نمیشود تا ببینیم اروپا توان جلوگیری قاچاق داره
ناشناس۹۴۷۹۴۳۲۰:۵۴:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
این ظریف یک مدت طولانی با برجام ملت را سرکار گذاشت، حالا کلید واژه جدید اختراع کرده، حالا چند سالی هم باید مملکت معلق و روهوا باشه که این آقا Less for less را پیش ببره،
ناشناس۹۴۷۹۸۹۲۱:۲۴:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۱
ما نباید جلو اروپا اصلا کوتاه بیایم سگ زرد برادر شغال باید جلوی مواد مخدر و نگرفت وبزاریم راحت وارد اروپا بشه حتی تسهیلاتی بزاریم که راحتر وارد بشه تا قدر عافیت را بدونن واینقد به ما امر ونهی نکنن
ناشناس۹۴۸۱۹۹۰۱:۵۴:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲۲
چاه کن خودش ته چاهه...مواظب باشیم این سیاست موجب نگردد به تعداد معتادان ایرانی اضافه کند.
ناشناس۹۴۸۰۳۹۲۲:۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲۱
برجام در واقع از فروپاشی اقتصاد در آنزمان جلوگیری کرد یادتون رفت افزایش قیمتهای لحظه ای کالاها در دوران احمدی نژاد را. در دوره 4 ساله اول روحانی اوضاع خوب بود.
ناشناس۹۴۸۰۶۱۲۲:۳۱:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
احمدی نژاد دلار را حدود هزار گرفت و حدود سه هزار تومن تحویل داد، روحانی حدود 3 هزار تومن گرفت الان 13 هزار تومن هست، تازه در اوجش به 15 هزار تومن هم رسیده بود. الان وضعیت اقتصادی ایران بهتره یا زمان احمدی نژاد؟ اون موقع اگر تورم بود یه کاری هم بود، الان رکود هست، کار نیست، پول نیست، کالا نیست، این دولت بیچاره کرده مردم را...
ناشناس۹۴۸۱۰۷۲۳:۲۶:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۱
داداش الان از قیمتها راضی هستی؟ الان قیمتها ثبات داره؟ دلار ۱۵ تومنی یعنی تیم دیپلماسی و اجرایی گند زده!
ناشناس۹۴۸۱۴۶۰۰:۱۱:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۲
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان بود با برجام قیمت همه چیز 5 برابر شد.
ناشناس۹۴۸۰۸۱۲۲:۵۷:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۱
چرا برجام را آتش نمیزنید؟! حالا ظریف بر فرض اشتباه کرد
ناشناس۹۴۸۱۲۲۲۳:۴۴:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
وقتی فردای برجام موشک پرتاب میکنن... معلوم آخرش این میشه... به هدفشون رسیدن بعضیا!!
ناشناس۹۴۸۲۱۹۰۴:۰۳:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲۲
شما واقعا ایرانی هستید؟! بعید میدونم ایرانی باشید. موشک یک سلاح متعارف هست. مگه نگفتن برجام ربطی به موشک نداره و تازه ما مسایل موشکی را هم حل کردیم و اجازه گرفتیم؟ خب طبیعی هست که خواستن امتحان کنن ببینن این آقایون درست میگن یا رفتن پشت پرده قول و قرارهای دیگه گذاشتن، که خوب معلوم شد که ظاهرا پشت پرده مذاکرات در مورد محدودیت مسایل موشکی هم کردن، وگرنه موشک چه مشکلی داره؟ شما ایرانی هستی میبینی این همه کشور تو منطقه سلاح اتمی و موشک بالستیک دارن ولی چشم نداری ببینی ایران موشک داشته باشه که بتونه از خودش دفاع کنه؟ همین چهار تا موشک نبود که شما الان باید دنبال سوراخ موش میگشتی که مخفی بشی.
هادی۹۴۸۲۶۷۰۶:۵۸:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۲
بزرگوار مگه پرتاب موشک نقض برجام بوده. به کسی چه ربطی داره که ما میخوایم تجهیزات نظامی مون رو تست کنیم. ببخشید هر چی که بی بی سی یا رفقاش میگن درست نیست الزاما.
ناشناس۹۴۸۸۳۹۱۲:۱۴:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۲
ما در برجام تعهد نداده بودیم که موشک هوا نکنیم و شعار مرگ بر اسرائیل ندهیم تعهدات ما فقط در زمینه هسته ای بود.
احمد۹۴۸۴۴۹۰۹:۱۷:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲۲
یعنی فکر کردی کشوری مثل آمریکا که با این همه برنامه ریزی و کارشناسان مختلف و استفاده از نظرات اندیشکده ها وارد مذاکرات شده با یه موشک همه چیز را به باد میده . تازه مگر در مذاکرات نگفتند برجام موشکی نداریم و بر سر موشک ، بندی در برجام وارد نشده است . خوب پس ناراحت چی هستی . یک رزمایش برای نشان دادن توانایی موشکی بود
ناشناس۹۴۹۱۰۳۱۳:۵۳:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۲۲
قارجار زاده های این زمان
جنگ جو۹۴۸۱۲۳۲۳:۴۴:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲۱
بهتره دولت دست هر کس یه اسلحه بده تا همدیگرو تیر باران کنیم
ناشناس۹۴۸۲۲۳۰۴:۲۹:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۲۲
یک دهم هزنیه نیروگاه بوشهر صرف نیروگاه خورشیدی میشد الان به همه دنیا برق صادر میکردیم و این همه هزینه نمیدادیم
ناشناس۹۴۸۸۴۷۱۲:۱۶:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۲
در زمان قاجار هم یک عده میگفتن نفت نمی خواهیم یک ماده چرب و کثیف و بدبوست باید بدهیم به انگلیس ببرد !!!
ناشناس۹۴۸۳۵۵۰۸:۱۱:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۲۲
همه اين حرفها يک چيز را مي گويند منافع ملي و کشوري شده فداي هواهاي نفساني و منيت هاي يک عده مسئول
واقعیت تلخ است۹۴۸۳۵۶۰۸:۱۳:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲۲
چهل سال است در حال نبرد و مبارزه و جنگ و تحریم و مقاومت هستیم . دو راه در پیش داریم یا ادامه این وضع و بدتر شدن وضعیت و استقبال از جنگ و نابودی وبدبختی بیشتر مردم و کشور -- ویا اینکه دشمنی با اسرائیل و آمریکا را کنار بگذاریم و به فکر 80 میلیون ایرانی و نسل آینده و کشور باشیم رفراندوم ونظر خواهی از مردم که ولی نعمت و صاحبان واقعی کشور وانقلاب هستند
ناشناس۹۴۹۲۲۴۱۴:۳۲:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲۲
اسرائیل غده سرطانی منطقه است و باید از روی نقشه زمین حذف شود.
ناشناس۹۴۹۰۴۶۱۳:۳۲:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲۲
جالب این است که با وچود این برجام که دیدیم امریکا و اروپا آن را اجرا نمی کنند عده ای در داخل خواستار برجام یک و دو و .... هستند در آن صورت ممکن بود کار به جایی برسد که ایرانی ها از داشتن چاقوی آشپز خانه به علت تیز بودن آن و اینکه برای غرب خطرناک است منع می شدند
ناشناس۹۵۰۲۷۵۰۶:۳۹:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۳
اروپا با همه بلف زدنهايشان كاملا زير سلطه امريكا هستندوقول وتعهد انها بدون اجازه امريكا بي اعتبار است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین