less for less چیست و چرا ظریف عصبانی شد؟

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3980321092 ۱۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
less for less چیست و چرا ظریف عصبانی شد؟

به گزارش الف، به نظر می‌رسد دیدارهای روز گذشته محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان با همتای آلمانی خودش، در حال و هوای متفاوتی برگزار شد و چنانچه انتظار میرفت ایران از اروپا خواست تا به تعهداتش در برجام عمل کند، اما با موضع متفاوتی از وزیرخارجه آلمان روبرو شد، طبق شنیده‌ها گفته می‌شود که وزیرخارجه آلمان برای نخستین بار اعلام کرد که لس فور لس(less for less) را نمی‌پذیریم، که این موضوع با نارضایتی جدی از سوی وزیرامورخارجه کشورمان روبرو شده و ظریف  با عصبانیت و قاطع در پاسخ  وی گفته است که ایران گام دوم را با جدیت اجرایی میکند.

این در حالی است که ایران از اروپا خواسته است که تعهدات خود در برجام را عملیاتی کند و اینگونه اظهار نظرات از سوی وزیرخارجه آلمان مبنی بر اینکه «برای انجام تعهدات برجامی‌مان تلاش می‌کنیم، اما نمی‌توانیم معجزه کنیم.» و مطرح کردن عدم پذیرش لس فور لس (دو بند کاهش تعهدات در برجام) شاید بتوان گفت به نوعی نقض برجام باشد.

پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران از همه سازو کارهایش در برجام استفاده کرد و کمیسیون‌های مشترک متعددی را با اروپایی‌ها برگزار کرد اما متاسفانه در طول این یکسال هیچ اقدام عملی و جدی را از سوی اروپایی‌ها شاهد نبود و همچنین نشانه‌های چندان روشنی از عملیاتی شدن ساز و کار مالی جدید اروپا (اینستکس) نیز برای ایران جهت دور زدن تحریم‌های امریکا پدیدار نشد لذا طبق برجام ایران طبق دو بند، مجاز است که تعهدات خودش را در برجام را کاهش دهد. بر اساس این دو بند از برجام ایران می‌تواند با این استدلال که طرف دیگر با عدم پایبندی به تعهداتش، زمینه بهره‌مندی آن از مزایای این توافق را مخدوش کرده است، از اجرای بخشی از تعهدات جزئی یا کلی خود سرباز زند.

اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، بند 26 برجام که منحصراً حق اقدام متقابل را برای ایران محفوظ داشته است به چنین حقی اشاره کرده که چنانکه اتحادیه اروپا و آمریکا  فارغ از فرآیند حل و فصل اختلافات پیش‌بینی شده در برجام، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌هایی که اجرای آنها را وفق  برجام لغو کرده است، خودداری کنند. از این رو ایران تحمیل تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای را مبنایی برای توقف کلی یا جزئی اجرای تعهدات خود وفق این برجام، تلقی خواهد کرد.

اما این تنها بند تصریح کننده حق ایران برای کاهش تعهداتش طبق برجام نیست. مطابق با ماده 36 برجام چنانچه ایران معتقد باشد هر یک یا کلیه اعضای گروه 1+5 تعهدات خود را طبق این توافق رعایت نکرده‌اند، می‌توانند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نمایند؛ به همین ترتیب، چنانچه هر یک از اعضا معتقد باشند یکی از کشورها تعهدات خود را طبق برجام رعایت نکرده است، سایرین می‌توانند اقدام مشابه به عمل آورند، پس در نتیجه گام اولی که ایران برداشته است در چارچوب مواد برجام بوده است.

این در حالی است که تنها خواسته ایران تحقق منافع اقتصادی، فروش نفت، تامین کالاهای اساسی مثل دارو، مواد غذایی بوده است تا بدون نگرانی تامین شود، اما ایران بعد از بی نتیجه ماندن تلاش‌ها از پیگیری فرآیند پروسه کمیسیون مشترک و تحقق نیافتن مطالبات برجامی‌اش، فرصت خود را برای انجام اقدام متقابل از همیشه مهیاتر می‌بیند.

مخاطب ما آقای وزیر خارجه آلمان است؛ سوال اصلی که باید از آقای هایکو ماس آلمانی( که در قالب  نمایندگی سه کشور طرف برجام به تهران سفر کرده تا بتواند قدم موثری در زنده ماندن برجام بردارد) پرسید این است که :  آیا شما اساسا برجام را مطالعه کرده اید یا نه؟ و اگر پاسخ مثبت است چگونه میتوانید اعلام کنید  این دو بند  فوق الذکر برجام را قبول ندارید . اروپا باید بداند به دلیل تمکین و همراهی با آمریکا در تشدید تحریمها عملا مرتکب نقض برجام شده است  و تنها راه حفظ برجام عمل به تعهدات اروپا و متقاعد کردن برهم زننده توافق (آمریکا ) برای بازگشت به توافقنامه شش جانبه است. بنابر این بهتر است سفرهای بعدی به جای تهران برای تحقق این اهداف به واشنگتن صورت پذیرد .