برنامه واقعی ترامپ در ماه‌های آینده برای ایران چیست؟

علی امیری فراهانی، گروه تعاملی الف،   3980320025 ۹۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
برنامه واقعی ترامپ در ماه‌های آینده برای ایران چیست؟

در چند هفته گذشته مواضع ظاهرا متفاوت و اعلام آمادگی و درخواست‌های مکرر ترامپ برای مذاکره برای بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران ایران و دنیا باعث تعجب و حتی سرگشتگی شده و برای همه این سوال پیش آمده که براستی ترامپ بدنبال چیست و برنامه واقعی و کلان او چیست؟ هر چند در نگاه اول و از بیرون چنین به نظر می‌رسید و برای برخی هنوز می‎رسد که ترامپ و تیم او یک جریان بی‌ریشه و بی‌پشتوانه سیاسی است که به صورت اتفاقی به ریاست‌جمهوری رسیده ولی باید گفت ترامپ نه تنها یک پدیده اتفاقی یا تصادفی در سیاست و اقتصاد امروز دنیا و امریکا نیست بلکه نتیجه کار فشرده تشکیلاتی و فکری بسیار گسترده و طولانی مدت بخش اصلی حاکمیت سیاست و ثروت و پول امریکا و شاخه‌های بسیار تناور و قدرتمند این حاکمیت در دنیا برای تضمین برتری این حاکمیت و برند آن (امریکا) در قرن بیست و یکم است که اهداف کلان خود را از طریق بازسازی و تقویت بنیان‌ها و ساختارهای اصلی سیستم سیاسی واقتصادی و اجتماعی امریکا و دنیا دنبال می‌کند و ترامپ چیزی نیست جز مدیر اجرایی و عملیاتی این حاکمیت که برای پیشبرد این پروژه عظیم از سوی این حاکمیت انتخاب شده است.

هر چند در یک یادداشت نمی توان به تمام جوانب و اهداف و زوایای این پروژه اشاره نمود اما از انجا که حتی در پس پرده بزرگترین پروژه ها و برنامه‌ها هم همیشه چند ذهن کلیدی و خط دهنده به عنوان معمار و راهبر اصلی وجود دارد که با مطالعه نظرات و ارمان‌های ان‌ها می توان به اصول کلی برنامه ان‌ها پی برد در مورد برنامه واقعی ترامپ هم ما با سه شخص کلیدی نه چندان شناخته شده ولی بسیار تاثیر گذار و محوری روبرو هستیم که مانند جعبه سیاه تصمیم گیری و هدایت ترامپ عمل می‌کنند و هر اقدام ترامپ گام به گام و دقیقا مطابق مشاوره و نظرات انها است و البته بر خلاف نظر غالب محافل رسانه‌ای شامل افرادی مانند جان بولتون یا پمپئو و حتی کوشنر و رودی جولیانی یا نیوت گینگریج نیست.

این افراد در واقع مانند خود ترامپ فقط تیم اجرا کننده نظرات این سه نفر هستند که به ترتیب عبارتند از راجر استون ( همراه سی ساله ترامپ و مدیر اصلی برنامه های او در مورد صحنه سیاست داخلی امریکا که از زمان نیکسون مشاور اصلی همه روسای جمهور و کاندیدا های جمهوریخواه بوده) و استفان میلر ( سیاست گزار اصلی ترامپ در امور اقتصادی و مهاجرتی و به خصوص خاورمیانه و اسراییل) و استیو بنون که استراتژیست ارشد ترامپ و در واقع نظریه پرداز او هست و نقش اصلی در سیاست خارجی ترامپ را در مواجهه با چالش‌های جهانی از چین و اروپا تا دیوار مکزیک، ونزوئلا، سوریه، کره شمالی و البته ایران دارد. محور اصلی فکری این سه نفر این است که امریکا دارای برگ‌های برنده بسیار قوی اقتصادی و سرمایه و تکنولوژی است که تاکنون هرگز به صورت موثر از انها استفاده نکرده و با استفاده از این برگها و ظرفیت‌ها می توان رقبای جهانی و منطقه ای را به عقب راند.

بنابراین اگر می‌خواهیم اقدامات و اهداف سیاست خارجی ترامپ در مورد چین و اروپا و روسیه و البته ایران را بشناسیم فقط کافیست نظرات استیو بنون را را مرور کنیم. هر چند ظاهرا استیو بنون به خاطر اختلافات داخلی در کاخ سفید مجبور به جدا شدن از تیم ترامپ شد و در ظاهر سمت اجرایی ندارد ولی در یکماه اخیر در اروپا وظیفه سازماندهی جریانات و احزاب ملی گرا و ضد جهانی شدن و اروپای متحد را در اروپا برای انتخابات پارلمان اروپا را به عهده داشت و اتفاقا این احزاب به پیروزی بزرگی هم دست یافتند. اگر مصاحبه های یکماه اخیر او در اروپا در مورد چین و اروپای متحد و روسیه و ایران و ونزوئلا را دنبال کنید متوجه می شوید که چرا ادعا می‌کنیم که ترامپ قدم به قدم نظرات او را اجرایی می‌کند. اما بنون کیست و نظرات او چیست؟ بر خلاف برخی که استیو بنون 67 ساله و افسر سابق نیروی دریایی و بعد سرمایه گذار اقتصادی در وال استریت و کارگردان و فیلمساز و حالا مجری رادیویی و استراتژیست و نظریه پرداز سیاسی و اقتصادی را یک فاشیست یا نژاد پرست و ضد یهودی و حتی ضد اسلام می‌دانند اما او خود را یک امریکایی بسیار ملی گرا و عملگرا و طرفدار طبقه متوسط امریکا می‌داند که اعتقاد دارد سیاست‌های چند دهه اخیر جهانی شدن باعث ضعیف شدن اقتصادی و اجتماعی طبقه متوسط امریکا شده است و بزرگترین رسالت خود را باز سازی قدرت این طبقه متوسط به منظور بازسازی قدرت اقتصادی و اجتماعی امریکا می داند.

به همین منظور او بزرگترین رقبا و دشمنان امریکا را نه روسیه یا اسلام یا ایران و کره شمالی و کوبا و ونزویلا بلکه بزرگترین رقبای امریکا در قرن بیست یکم را در مرحله اول چین و در مرحله دوم اروپا و در مرحله سوم وال استریت می‌داند چرا که اعتقاد دارد تنها چین و اروپا هستند که از چنان اقتصادی برخوردارند که می توانند جایگاه قدرت اقتصادی امریکا را با کمک از و طمع سردمداران وال استریت که تنها به فکر سود سرمایه گذاری خود در چین و اروپا و سیاست جهانی شدن هستند به چالش بکشند. از همین منظر هست که او اعتقاد دارد هر چند روسیه از نظر نظامی و اطلاعاتی قدرت بزرگی است ولی به خاطر ضعف مفرط اقتصادی هرگز نمی‌تواند تهدیدی اساسی و استراتژیک متوجه جایگاه امریکا و موفقیت آن کند و نه تنها روسیه را نباید خطر اصلی برای امریکا به شمار اورد بلکه می‌توان از روسیه برای تحت فشار قرار دادن چین و اروپای متحد استفاده کرد و توصیه می‌کند که ترامپ باید با روسیه و پوتین رابطه خوبی ایجاد کند. او اعتقاد دارد چون روسیه دارای مرز 7 هزار کیلومتری زمینی با چین و چند هزار کیلومتری با اروپای متحد است پوتین و هر رهبر سیاسی در بلند مدت یک امریکای قوی ولی دور از روسیه را که بتواند با چین موازنه ایجاد کند و اروپا را محدود کند را بر دنیایی که چین و اروپا در ان قدرت‌های برتر باشند ترجیح می دهد.

دقیقا به همان دلیلی که شوروی کمونیست و ضد کاپیتالسیت با انگلیس و امریکا سرمایه دار اتحاد استراتژیک علیه هیتلر (اروپا) بوجود اورد و بعدا همین همراهی علیه مائو (چین) بین انها شکل گرفت. (همین جا جالب است اشاره شود همین اعتقاد بنون و ترامپ به نزدیکی تاکتیکی به روسیه و منافع مشترک با روسیه باعث و منشا بسیاری از مباحث اعتراضی و تئوری های توطئه مربوط به همکاری تیم ترامپ با روسیه که از مدت‌ها پیش از ریاست جمهوری ترامپ شروع شده بود شد و در نهایت در یک معامله در راس حاکمیت امریکا ترامپ مجبور شد برای فرار از استیضاح و ادامه ریاست جمهوری افراد زیادی مانند راجر استون و مایکل فلین و تریلسون و البته خود بنون را ظاهرا از حلقه نزدیکان خود و کاخ سفید خارج کند و نکته حالب این است که از ان سه معمار کلیدی این پروژه استیو میلر که ستون اصلی مربوط به لابی اسراییل در پروژه قرن امریکا هست در لیست درخواستی دمکرات‌ها برای تصفیه از کاخ سفید و تیم ترامپ قرار نگرفت!) در مورد اسلام گرایی در خاورمیانه هم استیو بنون اعتقاد دارد که موج اسلامگرایی کور و خشن مانند داعش یا القاعده و... که در خاورمیانه در جریان است مانند همان مورد استفاده از روسیه در فشار بر اروپا از جبهه شرق می‌تواند ابزار قدرتمندی برای فشار به اروپای متحد از جبهه جنوبی و عقب راندن احزاب لیبرال با اهرم اسلام ستیزی و مهاجر ستیزی به نفع احزاب ملی گرا اروپا باشد که در نهایت باعث می‌شود که رهبران سیاسی اغلب لیبرال و مستقل تر اروپا مانند مرکل و ماکرون و... که طرفدار جهانی شدن یا پیمان اب و هوایی پاریس ( به معنی تضعیف سیطره اقتصادی امریکا و تضعیف شرکت‌های عظیم نفت و انرژی امریکا) هستند تضعیف شوند. کما اینکه او بر استفاده از اهرم مسلمانان اویغور و ترکستان چین هم برای فشار به چین بسیار تاکید دارد. او مانند داخل امریکا خط حمایت از طبقه متوسط و سفید پوست ملی گرا و راست اروپا را دنبال می‌کند پس عجیب هم نباید باشد که بنون مشوق و حامی اصلی (اگر نه ایجاد کننده) جریان جلیقه زردها در فرانسه هم هست.

در مورد یهودیان امریکا و لابی پر قدرت آن‌ها در امریکا هم هر چند او طرفدار شدید طبقه سفید پوست متوسط امریکا و نگرانی‌های آن‌ها می‌باشد ولی توانسته رابطه کاری و عقیدتی خوبی با لابی قدرتمند اسراییل در اروپا و امریکا و استفان میلر دیگر نظریه پرداز کلیدی تیم ترامپ بوجود اورد. بنون کسی نیست که نداند بدون همراهی این لابی امکان به ثمر رساندن و موفقیت این پروژه وجود ندارد. به همین دلیل در واقع او به این لابی همان پیشنهاد شراکت استراتژیک ( از نوعی که قرن‌ها یهودیان با دربار انگلیس داشتند و دارند) را ارائه داده که با بازسازی و دوباره محور شدن اقتصاد و قدرت امریکا در قرن بیست و یکم ان‌ها هم به عنوان گروه‌هایی که در دنیای اقتصاد و پول و قدرت امریکا سهم بزرگی دارند به مراتب قویتر و پر نفوذ تر خواهند شد. در واقع یک رابطه برد- برد و تفاهم بین راست تندرو مسیحی سفید پوست با راست تندرو ارتدوکس یهودی. همانطور که می بینید این ایده های او فرسنگ‌ها فاصله با نظر کارشناسانی دارد که ساده انگارانه و از روی اخبار رسانه ای بنون-ترامپ را افرادی فاشیست و طرفدار برتری نژادی و ضد سامی و حتی ضد اسلام می‌انگارند و شاید خوانندگان محترم به حق این انتقاد را داشته باشند که چرا ما بصورت نسبتا طولانی به نظرات بنون در مورد سایر کشورها و قدرت‌ها پرداختیم.

ولی این فقط به این دلیل بود که بهتر بتوانیم نظرات او را که دقیقا همان نقشه راه ترامپ هم می‌باشد در مورد ایران و سایر چالش‌های منطقه‌ای و دولت‌ها و کشورهایی که دارای مواضع بسیار تند و تضاد منافع سیاسی و آرمانی با امریکا هستند مانند کره شمالی، ونزوئلا، کوبا، سوریه و...را توضیح دهیم و تفاوت کاری و اهداف تیم ترامپ و بولتون و پمپئو را با تیم بوش بهتر تبیین و درک کنیم. بنابر این از انجا که بنون قدرت اقتصادی چین و اروپای متحد را بزرگترین رقبا و چالش‌های پروژه قرن امریکا می‌داند انچه او مشخصا به ترامپ در مورد ایران و ونزوئلا و کره شمالی، سوریه توصیه می‌کند همان محدود کردن و فشار حداکثری اقتصادی به این چهار کشور است. به عنوان مثال او عمیقا اعتقاد دارد که بهترین سیاست در مورد ایران و ونزوئلا کاهش شدید درامد نفتی و مرتبط با نفت این دو کشور است و مهم نیست این سیاست چه اندازه طول بکشد چرا که هدف اصلی او در مورد این کشورها تغییر از نوعی که بوش یا حتی اوباما بدنبال ان بود نیست بلکه انچه برای او هدف و نقشه راه است این است که این کشورها به دلیل مشکلات اقتصادی شدیدا در داخل مرزهای خود محدود و قرنطینه شوند و تا زمانیکه در داخل مرزهای خود محدود هستند هرگز لزومی به مقابله سخت با آن‌ها یا اقدام عملی برای تحمیل سیاست‌های مشخص بر آن‌ها نیست و هر گونه تغییر در این کشورها به عهده زمان و مردم و دولت‌های خود این کشورهاست و نه امریکا و این در واقع بزرگترین تفاوت اصلی بنون با تیم نئو کانهای بوش است.

اساسا انچه که بنون و ترامپ و بولتون و منوچین و پمپئو را از تیم بوش و دیک چنی و رامسفلد و رایس متفاوت می‌کند اعتقاد راسخ انها به عدم دخالت ایدئولوژی و آرمان در تصمیم گیری‌های استراتژیک و در عوض تاکید بسیار زیاد ان‌ها بر عملگرایی است. از نظر تیم بنون-ترامپ بر خلاف تیم چنی-بوش امریکا هیچ رسالتی برای پیشبرد نیروی خیر یا حتی شر یا ملت سازی و دولت سازی و حتی رهبری مستقیم جهان از طریق سازمان های بین المللی و یا سازمان ملل ندارد. ان‌ها تفوق و قدرت اقتصادی را منبع و مادر همه قدرت‌ها می‌دانند بنابراین انچه انها وظیفه و هدف خود می‌دانند تضمین و تقویت اقتصاد امریکا و اطمینان از بهره جستن طبقه متوسط امریکا ار میوه‌های این قدرت اقتصادی که همان رفاه و رشد و بهبود معیشت مردم امریکاست می‌دانند چرا که قویا اعتقاد دارند در قرن بیست و یکم این اقتصاد است که عمق استراتژیک کشورها و قدرت‌ها را ترسیم می‌نماید و بدون اقتصاد قوی و دانش بنیان و رضایت اقتصادی مردم امکان داشتن یک ارتش و نیروی رزمی اماده و تاثیر گذاری بر دنیا برای تضمین قدرت و برتری طبقه الیت امریکا وجود ندارد.

به نوعی دیگر شاید بهتر باشد اینگونه توضیح دهیم که اصولا بنون که مانند ترامپ بعد از خدمت ارتش چندین سال در کار سرمایه گذاری و مدیریت فیلدها و شرکت‌های عظیم سرمایه‌گذاری بوده اداره کاخ سفید و امریکا و مکانیزم حاکم بر دنیا را مانند یک شرکت عظیم چند ملیتی با حداقل چند صد میلیون سهامدار مردمی می‌دانند که به عنوان مدیران عامل موفق شرکت‌ها خصوصی هیچ هدفی نباید داشته باشند جز سود دهی بالاتر برای تامین سهامداران عمده و خرد و تلاش برای شکست شرکت‌های رقیب عمده (چین و اروپای متحد) و خرید یا مرج یا از دور خارج کردن شرکت‌های کوچکتر که به نوعی می‌توانند جایگاه شرکت ان‌ها و سوددهی آن را در رقابت با رقبا اصلی تضعیف یا تقویت نمایند و البته باز مانند همان مدیران عامل این شرکت‌ها می‌دانند که سود بیشتر کمپانی آن‌ها به معنی حقوق و حق سهم و پاداش بیشتر در زندگی شخصی و سیاسی آن‌ها هم هست یعنی برد -برد. همین عملگرایی و نگاه اقتصاد محور این تیم است که می‌تواند مواضع به ظاهر متفاوت و متناقض و ابزار فشار ترامپ در مورد کره شمالی و سوریه و ونزوئلا یا ایران یا حتی چین و روسیه و اروپا را به بهترین شکل توضیح دهد و می‌بینیم یک روز ترامپ از مرد موشکی و نابود کردن کره شمالی سخن می‌گوید و روز دیگر با تکمیل کامل تحریم‌ها علیه همین کره شمالی و بدون کاهش کمترین تحریم از کیم به عنوان یک فرد بسیار باهوش و دوست داشتنی و کشوری که پتانسیل عظیم برای پیشرفت دارد نام می‌برد!

همین جا است که می‌توانیم نقشه راه ترامپ در مورد ایران و هدف عملی و واقعی او برای اعلام پی در پی امادگی برای مذاکره و دوری از جنگ را کاملا متوجه شویم. مانند یک مدیر عامل موفق شرکت تجاری انچه بنون-ترامپ می‌خواهند رسیدن به هدف انزوا سیاسی و اقتصادی ایران با کمترین هزینه و تبدیل چالش ایران به بن‌بستی مانند کره شمالی و ونزوئلا هست و بدون اینکه امتیازی دهند و هزینه و ریسک نظامی یا سیاسی بدهند این کشورها را در دور باطل و بی پایان مذاکرات صوری درگیر باقی نگه دارند تا عملا مثلا نفت ملت ایران یا ونزویلا همچنان به نفع شرکت‌های نفت شیل امریکا و دیگر شرکا تاکتیکی مانند روسیه و عربستان و عراق و.. در تحریم شدید باقی بماند و همزمان مهم‌ترین برگ برنده باقیمانده ایران یعنی فشار سیاسی ناشی از احتمال اقدام نظامی ایران برای بهم زدن این پلان مانند کره شمالی بسیار کند و بی اثر شود و با گذشت زمان این ایران و کره شمالی و ونزوئلا هستند که فشار بیشتر تحریمی و در نتیجه ضعیف شدن قدرت ملی خود را شاهد باشند بدون اینکه هیچ چشم اندازی برای تخفیف اساسی و معنادار تحریم‌ها وفشارها یا تغییر موازنه قوا و نیروهای منطقه ای به نفع فروش بیشتر اسلحه به طرف‌های درگیر وجود داشته باشد.

در جمع بندی نهایی می توان گفت برنامه ترامپ برای ایران که همان محدود کردن و قرار دادن ایران در شرایط بن بست سیاسی و اقتصادی به مانند کره شمالی و ونزوئلا بدون درگیری نظامی یا دادن هزینه سنگین است تا 80 درصد تکمیل شده. سیستم بانکی و نفت ایران به صورت نسبتا کامل بدون اینکه قیمت جهانی نفت افزایش یابد و یا کشورهای دنیا به خصوص چین و روسیه و اروپا با آن مخالفت عملی انجام دهند تکمیل شده و تنها بیست درصد کار باقی مانده که ان هم شکستن سد مذاکره صوری با ایران مانند کره شمالی برای کند کردن اهرم نظامی ایران یا خارج شدن ایران از برجام و کاهش ریسک‌های مرتبط است. کره شمالی در حال مذاکره و تحریم است و ونزوئلا هم در حال مذاکره در نروژ و تحریم است. همه اقدامات و موضع گیری‌ها ظاهرا ضد و نقیض ترامپ و جریان عظیم رسانه ای ان برای فرستادن میانجیگرهای بین المللی حتی در حد نخست وزیر ژاپن فقط برای تکمیل این بیست درصد است. زمانی که این بیست درصد یعنی اغاز مذاکره صوری هم تکمیل شود از نظر ترامپ و بنون موفقیت و دکترین آن‌ها در مورد ایران هم کاملا تثبیت و تکمیل شده و انچه برای ایران و ملت ایران باقی می‌ماند مدت طولانی انزوا اقتصادی و سیاسی و خارج شدن ایران از تاثیر گذاری در دنیا و حتی منطقه خود به مانند کره شمالی و ونزوئلا و سوریه و باقی ماندن در یک حالت بلاتکلیفی و رکود تحریمی-فرسایشی بلند مدت است که متاسفانه و در تصویر نهایی از همه بیشتر ملت‌های ایران و کره شمالی و ونزوئلا و سوریه بیشترین خسارت را خواهند دید. با توجه به همین نقشه راه است که در اینجا می‌توانیم به پیش‌بینی و سناریو های احتمالی از برنامه ها و رویکردهای چند ماه اینده ترامپ در مورد ایران و سیر حوادث و واکنش های احتمالی دولت ایران و اثرات این سیاست که همان فشار حداکثری با اهرم جدید مذاکرات صوری هم هست بپردازیم:

یکی از سناریو هایی که به نظر می‌رسد هدف و در واقع امید کشورهای اروپایی و چین و روسیه و ژاپن است و در این روزها شاهد آن هستیم و به نظر می‌رسد که تایید مشروط ترامپ را هم توانسته باشند جلب کنند متقاعد کردن ایران برای برگشت به پای میز مذاکره به شکل برجام و حتی در چارچوب آن است به این صورت که ترامپ قبول کند به چارچوب مذاکراتی برجام یا چیزی شبیه آن و با حضور پنج کشور دیگر و البته اضافه شدن یکی دو کشور دیگر مانند ژاپن باز گردد و در قبال عقب نشینی ترامپ از موضع خارج شدن از برجام ایران هم موافقت کند دستور مذاکرات جدید و باز نویسی توافق اتمی برجام بسیار گسترده تر از قبل باشد و همانطور که ترامپ بارها خواستار آن شده طیف وسیعی از خواسته‌ها نه تنها امریکا بلکه متاسفانه کشورهای به ظاهر همکار و دوستی مانند فرانسه و انگلیس و المان و چین و روسیه و حتی ژاپن در آن گنجانده شود. تمام هدف سفر نخست وزیر ژاپن و وزیر خارجه المان و تمام بالا رفتن فعالیت‌های دیپلماتیک اروپا و چین و روسیه در همین جهت است و به دنبال متقاعد کردن ایران برای این فرمول مذاکرات هستند و دلیل همراهی ترامپ هم همان کاهش احتمال خروج ایران از برجام یا احتمال اقدام نظامی ایران برای بر هم زدن تحریم شدید خرید نفت ایران است.

در ظاهر به نظر خواهد رسید ترامپ از موضع خود مبنی بر خروج از برجام عدول کرده و این می‌تواند به برخی سیاستمداران ایرانی این امتیاز را بدهد که بفرمایند که ترامپ "در برابر عظمت ملت ایران سر فرود آورد"و یا "شرط ما را برای بر گشت به ادبیات درست و شایسته تامین نمود" ولی در حقیقت دقیقا همان خواسته ابتدایی ترامپ مبنی بر بازنویسی برجام برای او حاصل می‌شود. در این سناریو اصولا نه تنها امریکا هرگز تحریم‌های سنگین و شدید بانکی و نفتی خود را متوقف و یا لغو نخواهد نمود بلکه کاهش این تحریم‌ها یا دادن مشوق‌ها را مانند کره شمالی منوط به پیشرفت سریع و نقد در براورد کردن شرایط جامعه جهانی (در صورت عملی شدن این سناریو) خواهد نمود. در واقع یک ورژن جدیدتر از مذاکرات به غایت فاجعه بار برجام و از آنجا که مانند همان مذاکرات عمان و ژنو وضع اقتصادی ایران اجازه نخواهد داد که برای طولانی مدت وارد این مذاکرات بسیار فرسایشی شود باز این کشورها اقدام به دادن معافیت‌های محدود برای ادامه امکان مذاکره و این بلاتکلیفی خواهند نمود. ( امتیازاتی از جنس امکان فروش محدود نفت ایران یا دادن ویزا و حساب ویژه برای پرداخت شهریه های دانشجویان ایرانی در اروپا و امریکا و البته دادن بخشی از پول نفت ایران به خود ایران بابت خرید غذا و دارو و .. از کانال بسیار موثر اینستکس!) در مجموع باید گفت این سناریو بدترین سناریو ممکن برای ملت ایران هست. وارد شدن به این وادی همان و سال‌ها کشور و ملت ایران در مشکلات اقتصادی و سیاسی باقی ماندن و از رفتن نمایندگان دیپلماتیک ایران از توکیو و پکن و مسکو تا شهرهای اروپایی و امریکایی به دنبال جلسات مذاکرات و ناز و کرشمه‌های مقامات امریکا و اروپا و حتی چین و روسیه همان و از ‌آن فاجعه‌بارتر پایان این مذاکرات به صورتی که همه طرف‌ها موافق باشند یعنی امتیازات و تعهدات بسیار سنگین و تاریخی مانند سیمان اراک که به نام ملت و کشور ایران برای چند ده سال و شاید همیشه ثبت خواهد شد و در نهایت هم سود و تغییر مثبت اساسی به کشور و ملت ایران نخواهد رسید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۴۴۱۹۱۰۷:۱۳:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
یک نظریه دور از ذهن که نشان می دهد نویسنده آشنایی اندکی با تصمیم گیران این روزهای کاخ سفید دارد
ناشناس۹۴۴۴۸۲۱۰:۰۴:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
یا مذاکره یا گرفتن سواحل ایران برای انتخاب در دوره دوم ریاست جمهوری
صادق۹۴۵۰۱۴۱۲:۵۴:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
جناب امیری ماههای پیش میگفتی مذاکره کنیم حالا ظاهرا نظرت رو عوض کردی و مقاله ات کلی تغییر فکری کرده ..
ناشناس۹۴۵۲۰۳۱۳:۴۹:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲۰
برنامه آینده ترامپ برای ایران: تعداد تحریم ها دو برابر افزایش نرخ ارز دو برابر نرخ تورم دو برابر تعداد نیروهای آمریکا در منطقه دو برابر
ناشناس۹۴۶۱۳۰۲۰:۱۵:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اینا که گفتی بیشتر آرزوهای ترامپ و توهمات شما بود.
ناشناس۹۴۴۵۳۲۱۰:۳۲:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۲۰
ترامپ یک "احمدی نژاد" است اما از نوع "مرفه"!! کاراکتر شخصی او (بی قاعده وغیر قابل پیش بینی عمل کرد و در نتیجه مانند یک "دیوانه ی سیاسی بودن)، بهترین گزینه را برای زیر پا گذاشتن تمامی تعهدات مالی آمریکا فراهم کرد. تعهدات مالی سنگینی که توسط قرارداد های گسترده دموکراتیک پذیرفته بود و کمر اقتصاد کشور رادشکسته بود!!
شتره۹۴۴۵۳۵۱۰:۳۳:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۰
من خیلی وقت بود از سوی رسانه های خارجی اینچنین تحلیل عمیق و البته تلخی نخوانده بودم شما هم متاسفانه تلخی حقیقت پشت مقاله رو متوجه نشدی و کاش نه به اخبار فیک نیوز و مخالف ترامپ توجه میکردی نه رسانه‌های گلوبالیست اروپایی و حتی داخلی
رجب۹۴۵۲۰۶۱۳:۵۰:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
دوستان ترامپ ناجی دولت مردان ایران بوده چرا که وقتی تورم تو ایران به اوج خود رسید از برجام خارج شد و بی کفایتی دولتهای قبلی و فعلی به نام ترامپ نوشته شد . مشگل ما داخلی است
ناشناس۹۴۵۷۲۶۱۶:۴۵:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
کاملا دقیق و گویا اما راه حل ارئه ندادند
ناشناس۹۴۴۱۹۳۰۷:۱۴:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
جنگ ؛ علی برکت الله
ناشناس۹۴۴۴۱۸۰۹:۳۱:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
همه اینها نشان میدهد ایران حتی به چین و روسیه هم نباید اعتماد کنه و فقط رو پای خودش وایسه همه دول چه شرق چه غرب نامردن و دنبال منافع خودشون
ناشناس۹۴۴۷۸۰۱۱:۵۴:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۰
دشمن اصلی ما امریکاست .
ناشناس۹۴۶۰۵۲۱۹:۰۹:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
وقتی تو جنگ سویا ایران از امریکا سویا میخره چرا چین باید طرف ما دربیاد؟
علی۹۴۴۲۰۰۰۷:۲۴:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
باز هم مقاله ای بسیار زیبا و عالی از آقای علی امیری. تنها مقالات طولانی که میشود تا آخر، خط به خط خواند.
ناشناس۹۴۴۲۰۷۰۷:۳۳:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
با سلام تناقض بسیاری بین بخش‌هایی از مقاله هست در وهله اول شما در ابتدا ترامپ را مدیر اجرایی باندهای ثروت و قدرت آمریکایی دانستید و ولی مشاور و استراتژيست او را طرفدار قشر متوسط دوما اگه نوشته شما درست است چرا مسئولین ایران چنین اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند؟!
ناشناس۹۴۴۵۷۷۱۰:۴۸:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اشاره شد که بنون اعتقاد دارد فقط در صورتی ثروت و قدرت طبقه حاکم امریکا در دنیایی که اقتصاد در ان حرف اول را می زند تضمین می شود که طبقه متوسط سفید که 150 میلیون امریکایی هستند و تقریبا 80 درصد اقتصاد و به خصوص تولید صنعتی و کشاورزی و تکنولوژی امریکا توسط این طبقه ساخته شده است و اداره می شود بازسازی و تامین شوند.
ناشناس۹۴۴۲۲۹۰۷:۴۷:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۲۰
چقدر دقیق و درست.راستی برا خارج شدن از این شرایط راه حلی دارید شما؟فقر هزار جور مشکل میاره.با امریکا که میفرمایید مذاکره نکنیم.پس حداقل این مدیرای دزد و خائن برن کنار و کارا رو بدن دست کاردون
ایران۹۴۴۲۳۹۰۷:۵۵:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۰
پس با این اوصاف ما کاملا باختیم .شما که استرادژی آمریکا را به صورت کامل گفتین که تا به حال هم موفق بوده راه چاره چیست؟،چرا رشد جمعیت کند شده و به زودی رشد منفی شروع میشود؟چرا مردم ازدواج نمیکنند و ......بلاخره چکار باید کرد.یعنی شما اینها را متوجه شده ولی سیاستمدارن ما متوجه نیستند .کاملا ناامید شدم
ناشناس۹۴۴۵۸۴۱۰:۵۰:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
دوست عزیز. نه در ایران بلکه در تقریبا همه دنیا رویکرد و عواملی که سیاستمداران به ان توجه می کنند با تحلیلگران مستقل تفاوت دارد.
ناشناس۹۴۴۲۵۳۰۸:۰۵:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
مقاومت هم عقلانی و هم دینی است و دشمن را به عقب می‌راند برخلاف تسلیم که باعث جلوآمدن دشمن می‌شود و هزینه تسلیم بیشتر از هزینه مقاومت است و وعده خدا نصرت و یاری است و... ولی عده‌ای که ادعای عقلانیت هم دارند و عناوین وزیر و وکیل و استاد را یدک می‌کشند هراز چندگاهی نسخه تسلیم و کرنش در برابر کدخدا می‌نویسند
ناشناس۹۴۴۲۶۵۰۸:۱۳:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
تمام این تحلیل پشتیبان این رویکرد است که مذاکره نکنیم. بسیار خوب! فرض کنیم که چنین شد؛ آن وقت برنامه ایران در سال های آتی با وجود این محدودیت ها و تحریم ها چه خواهد بود؟ لطفا بفرمایید چه بکنیم؟!
ناشناس۹۴۴۵۹۶۱۰:۵۲:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
مذاکره باید نمود ولی مذاکره هوشمند و فعال. برای ان هم باید خیلی مسایل ابتدا در جانب خودمان بازنگری شود و بعد مذاکره . با این فرمون مذاکره فقط وقت تلف کردن است و ابی برای ملت گرم نمی شود هر چند برای دو طرف شاید گرم می شود.
ناشناس۹۴۴۲۶۹۰۸:۱۵:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
با تمام نظرات ایشان موافقم ولی هیچ راهکاری برای برون رفت از این وضعیت ارائه ندادند
ناشناس۹۴۴۴۳۵۰۹:۴۰:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
در یک کلام واقع گرایی و عمل گرایی. همان کاری که با وجود اتخاذ مواضع مخالف دیپلماتیک علیه امریکا همه کشورهای دنیا از روسیه و چین تا هند و ترکیه در عمل انجام می دهند. ما نه خونمون رنگین تر از انها ست نه لزوما انها کمتر از ما به فکر حیثیت و ملت و کشورشان هستند. فقط واقع گرا هستند و ما نه.
ناشناس۹۴۴۸۴۸۱۲:۱۷:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
راه حل اینه که برنامه موشکی رو کنار بذاریم
ناشناس۹۴۵۲۴۲۱۴:۰۲:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
راه حل اینه که دفعه دیگه که خواستیم بریم دعوا اول ببینیم زورمون به طرف میرسه یا نه.
ناشناس۹۴۵۶۹۴۱۶:۳۶:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اگر هم زورمان کمتر است می توانیم از قواعد جنگ نامتقارن استفاده کنیم که به زبان ساده می شود مقاومت
ناشناس۹۴۴۲۷۰۰۸:۱۷:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۰
این بهترین فرصت است جهت اقتصاد مقاومتی وخود کفایی و انجام رهنمودهای رهبری.
ناشناس۹۴۴۴۲۸۰۹:۳۶:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
با این سیستم فاسد اقتصادی مقاومت شدنی نیست.
ناشناس۹۴۴۲۷۲۰۸:۱۸:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
جریان های بار ریشه و پشتوانه سیاسی را هم در ایران دیدیم....
حسام۹۴۴۲۷۵۰۸:۲۰:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
بعد از مقاله "لطفا ترامپ را بسیار جدی بگیرید" این تحلیل هم بسیار جالب و مطابق با واقعیت بود. الف جان بجای سخنان تکراری و تحلیلهای یکطرفه و عمدتا بهتر است برای روشن شدن مردم از واقعیتهای موجود از این دست تحلیلها بیشتر گذاشته بشه.
ناشناس۹۴۴۲۷۹۰۸:۲۲:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۲۰
ای كاش این مقاله رو ظریف و روحانی می خوندند خدایا كمك كن فهم سیاسی هممون بالا بره
سعید۹۴۴۶۶۶۱۱:۲۳:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
یعنی الان شما فکر میکنید مسیولین حتما باید این مقاله را بخوانند ؟ تا بدانند چی به چی هست ؟ همه حقیقت در این مقاله است و بس ؟؟؟ این مقاله تنها یکی از احتمالات و سناریو های ممکن را بررسی کرده و نه بیشتر (قطعا نویسنده محترم هم ادعایی بیش از این ندارند ) در حالی که دهها سناریوی مختلف و مقاله های مختلف در این موارد در کل جهان نوشته شده که برخی از انها به واقعیت های موجود بیشتر نزدیک هستتد پیشنهاد شما و بنده به اقای روحانی و ظریف و مسیولین مختلف باید این باشد که ای کاش تمامی تحلیلها را از هر زاویه ای بررسی کرده و تصمیمات درستی در جهت عزت و عظمت و منافع ملی کشور اتخاذ نمایند
ناشناس۹۴۵۶۶۸۱۶:۳۰:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۰
سلام. اشتباه شما اینه که فکر میکنید تصمیم گیر تنها روحانی وظریف هستند.اگرچه کار خراب شه بحساب اونها می گذارند واگه خوب بشه بحساب آن دیگری. اگر چه الف چاپش نمیکنه
رضا۹۴۴۲۹۲۰۸:۲۹:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
متن نگارنده جالب و منطقی است اما نتیجه گیری جالب تر است ایشان یک نتیجه درست را بیان می کند و از آن انتقاد می کند اما به سبک شعاریون هیچ گزینه موازی دیگری را به عنوان راه حل ارائه نمی کند چون وجود ندارد انها می گویند یا تسلیم یا تحریم و این سناریو انتهایی هم ندارد مگر آنکه نظام بین الملل تغییر بنیادی کند پس افق روشنی پیش روی ما نیست.تحریم ها ادامه می یابداقتصاد بیمار و فاسد مملکت هر روز از قافله پیشرفت جهانی عقب تر می ماند،مردم فقیر تر می شوند و آمریکا هم بدون عکس العمل خاصی می نشیند و نگاه می کند تا فساد و نا کارامدی ما موجبات فرو پاشی از درون ما را فراهم کند خروج از برجام‌و امثالهم نیز برای انها کوچکترین ااهمیتی ندارد تجربه کره شمالی خود موید این امر است
ناشناس۹۴۴۲۹۵۰۸:۳۳:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
خوب همه ی اینها درست، راهکار ایران چیست، اول که ما ۱۰ سال پیش نباید اجازه می‌دادیم کار به اینجا برسه، حالا با اقتصاد ضعیف و مشکلات داخلی چکار بکنیم؟ این تحلیل ها بدون راهکار بی فایدست
ناشناس۹۴۴۸۶۷۱۲:۲۳:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۰
این بنده خدا مشکل را شناسایی و معرفی کرده است. لزوما خودش هم نباید راهکار بدهد.
مجتبی۹۴۴۳۰۴۰۸:۳۶:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۰
با عرض سلام متن بالا بسیار روشن دقیق و حتی صحیح بود ولی ای کاش نویسنده متن درباره راهکار ایران و چگونگی عکس العمل ایران هم توضیح و راهنمایی می داد . اگر شما الان در عرصه سیاست بودید برای رفع این مشکل و حل مشکلات مردم چه می کردید؟؟
رضا۹۴۵۹۴۸۱۸:۱۴:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
برای رفع مشگل فقط یک راه حل تلخ وجود دارد و آن انجام همان کاری است که ژاپن بعد از افتادن بمب اتمی انجام داد
ناشناس۹۴۶۱۹۸۲۱:۲۰:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۰
راهکار اصلی توسط رهبری بیان شده و آن عدم مذاکره با بد عهدان فعلی کاخ سفید و نگاه به درون می باشد اما شاید بهتر باشد در بخش سیاسی الف ) اندک اندک از تعهدات برجامی بکاهیم تا به عنوان اهرم فشار امتیازگیری استفاده شود ب ) ضمنا مذاکرات صوری را جهت خواباندن فشار روانی داخلی و تورم و جلوگیری از رشد نرخ ارز انجام دهیم اگر هم در مذاکرات جدی شدند و حاضر به امتیازدهی که چه بهتر و گرنه زمان خریدیم و راههای دور زدن جدید را پیدا و پیاده می کنیم در بخش اقتصاد مقاومتی هم بهتر است ج ) افزایش تسهیلات بخش ساخت مسکن جهت ایجاد اشتغال و ازدواج و رونق اقتصادی ه ) توجه به سایر راههای رونق اقتصادی و صادرات به کشورهای اطراف خودمان د ) استفاده از ارزهای مجازی برای دور زدن تحریم ها
مصطفی۹۴۴۳۰۹۰۸:۳۷:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
گویا نویسنده محترم آشنایی چندانی با سیاست داخلی آمریکا ندارند. اساسا صحبت کردن از "تیم ترامپ-بنون" از دست کم یک سال پیش که ترامپ با بنون اختلاف شدیدی پیدا کرد و او را Sloppy Steve نامید، بی معنا است.
ناشناس۹۴۴۶۵۵۱۱:۱۶:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۰
برادر تو سیاست فیلم بازی کردن عادیه
رها۹۴۴۳۱۰۰۸:۳۸:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
نمیتونم بگم که تحلیل واقعاً درستی هست ولی اینکه از جنبه جدیدی به مسئله نگاه شده است جالب بود
ناشناس۹۴۴۳۱۵۰۸:۳۹:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۰
جناب آقای علی امیری فراهانی، متن بسیار سخیف و مزخرفی نوشتید که اصلا ارزش وقت تلف کردن نداشت. یادم میمونه که دیگه برای مطالب شما وقت نگذارم .خسته نباشید.
ناشناس۹۴۴۴۰۴۰۹:۲۵:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
دوست عزیز. می بخشید که وقت جنابعالی گرفته شد و این یادداشت انتظارات شما را براورد ننمود. انشالله که منت گذارید و با صرف وقت گرانبها خود با ارسال نظرات خود بر دانسته های ما بیافزایید.
سعید۹۴۴۹۹۵۱۲:۵۱:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
خواننده محترم این چه طرز حرف زدنه ؟ منم با خیلی حرفهای ایشان موافق نیستم ولی حرف شما بوی دشمنی شخصی با این بنده خدا را می دهد نظری را مطرح نموده اند میتوانید موفق یا مخالف برخی یا تمامی مطالب ان باشید ولی ناسزا گویی برازنده کسی نیست که مقاله میخواند یا بهتر است بکویم ناسزا گو اصلا مقاله نمیخواند شاید با شخص ایشان مشکلی دارید ؟؟؟
ناشناس۹۴۴۳۱۸۰۸:۴۱:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
بسيار عالي
صف۹۴۴۳۳۵۰۸:۵۲:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
نویسنده مقاله ضمن اینکه راهکاری برای اقدامات ایران ارایه نکرده و نگفته که ما در قبال این سیاست چه راه حلی داریم یکطرفه فقط قدرت آمریکا را به رخ کشیده است.در صورتیکه چهل سال قبل حضرت امام خمینی ره که همه پیش بینی هایش در مورد آینده به اثبات رسیده فرموده بودند که قرن آینده قرن حکومت مستضعفان بر مستکبران است و حضرت آقا هم فرمودند جنگ نخواهد شد و مذاکره هم نخواهیم کرد و البته راه برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی را هم نشان دادند ولی همیشه افرادی مثل نویسنده مقاله هستند که ظاهر قضیه را دیده و تحلیل میکنند.
العبد۹۴۴۳۴۲۰۸:۵۶:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
الحمد لله که رهبری فرزانه و بزرگ چون سید علی خامنه ای داریم که فرمودند مذاکره با آمریکاییها سم است. والله اگر چنین رهبری نداشتیم برخی کشور رو مثل عربستان تبدیل به گاو شیرده آمریکا میکردند. الحمد لله الان دیگه مردم تقریبا فهمیده اند چه خبره و با رای قاطع به یک دولت جوان و انقلابی سنگرهای پیشرفت همه جانبه خصوصا اقتصادی یکی پس از دیگری فتح خواهد شد
یوسف۹۴۷۱۴۹۱۲:۱۵:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲۱
منظورتون از دولت جوان انقلابی چیه؟
رضا۹۴۴۳۴۶۰۸:۵۷:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۲۰
پس با این تحلیل ما باید از روسیه بیشتر نگران باشیم تا از آمریکا.
ناشناس۹۴۴۴۵۰۰۹:۴۹:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲۰
دقیقا اما...
ناشناس۹۴۴۳۴۷۰۸:۵۷:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۲۰
شما را نمی دانم ولی من در بدترین شرایط مالی فکری عقیدتی و خانوادگی هستم مثل بیمار سرطانی که آرزوی مرگ میکند ولی بخاطر ترس و جهنم خودکشی هم نمیکند
ناشناس۹۴۴۴۱۹۰۹:۳۱:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اگر همیشه امیدت به خدا باشد و نه به بنده خدا هر چند قطعا همه مشکلات فوری و یک شبه حل نخواهد شد ولی قطعا قابل تحمل تر خواهد شد. زمانه سختی است برادر. سخت است که بدانی و ببینی که اکثریت اعتقاد دارند که راهها رفته جواب نداده ولی باز ببینی که بر ان راهها تحت عنوان حمیت و میهن پرستی و مبارزه و..... تاکید می شود.
ناشناس۹۴۴۴۲۲۰۹:۳۳:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
زمانه سختی است برادر.اگر همیشه امیدت به خدا باشد و نه به بنده خدا هر چند قطعا همه مشکلات فوری و یک شبه حل نخواهد شد ولی قطعا قابل تحمل تر خواهد شد.
ناشناس۹۴۴۸۹۰۱۲:۳۰:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
چقدر مردم ما نق نقو هستند و یکهو همه سرطانی می شوند خخخخ
ناشناس۹۴۵۷۸۲۱۷:۰۲:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
نمکدون
ناشناس۹۴۴۳۴۹۰۸:۵۹:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است
ناشناس۹۴۴۳۵۲۰۸:۵۹:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
هدف اصلی و عالی ترامپ و تیمش از ابتدا به ستوه آوردن مردم داخل ایران و تسریع در تغییر از داخل بود ولی وقتی متوجه شد مشاوران وی درخصوص جامعه ایران و نوع نگاه مردم ما به موضوعات و بحرانها اشتباه کرده و میزان غیرقابل باور صبر ایرانیان بر مصائب را نادیده گرفته اند اینک بسمت مذاکره با حکام و معامله تغییر موضع داده است
ناشناس۹۴۴۳۷۰۰۹:۱۰:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۰
ضمن تشکر از نویسنده محترم پیشنهاد ایشان برای این شرایط چیست؟
علی۹۴۴۳۷۲۰۹:۱۱:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۲۰
به نظرم به واقعیت نزدیک بود ولی مابایدفعال وعملگراشیم ومنتظرنمونیم تاازخارج ایران کسی به ما کمک و صدقه بده،بایدروپای خودمون بیستیم انشاالله
ناشناس۹۴۴۳۸۴۰۹:۱۵:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
خود ترامپ هم نمیداند فردا چه تصمیمی میگیره چه رسد به شما
ناشناس۹۴۴۳۸۶۰۹:۱۶:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۲۰
آمادگی ترامپ برای مذاکره و رد کردن جمهوری اسلامی درواقع یک مانور ماهرانه است که جمهوری اسلامی را مقصر نشان بدهند چون منطقا هر مناقشه ای باید یا به جنگ منجر بشود و یا مذاکره .افکارعمومی بین المللی که جنگ را بر نمی تابد وقتی ترامپ مذاکره را پیشنهاد می کند توپ به زمین جمهوری اسلامی می افتد که باید مذاکره کنید .البته شاید با علم رد کردن اصل مذاکره توسط جمهوری اسلامی بر پیشنهاد مذاکره پای می فشارد
ناشناس۹۴۴۸۹۵۱۲:۳۲:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۰
قطعا همینطوره دوست عزیز
ناشناس۹۴۴۳۹۹۰۹:۲۴:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۲۰
تا حدودی با نویسنده موافقم. خوب ایران چه اقدام باید داشته باشد.
ناشناس۹۴۴۴۰۰۰۹:۲۴:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
آفرین. چه مقاله تحلیلی جالب و بی نقصی است. ایکاش ایشان در یک اندیشکده یا فضای مجازی هم این مطالب را بصورت سخنرانی خلاصه بیان کنند تا مردم ما بدانند برنامه ترامپ چیست. ترامپ تحریم نفت را دیگر هرگز بر نمی دارد چه با مذاکره و حتی با توافق و تنها ترس امریکا و اروپا کاهش تعامل هسته ائی توسط ایران است. چون تنها اهرم موثر فعلی ایران است.و گرنه آنقدر به ایران فشار وارد می کنند تا ایران از درون فرو بپاشد. دولتمردانی که این برجام احمقانه را به این ملت تحمیل کردند واقعا خانه خود را اینگونه می فروختند که کشورشان را اینگونه یکطرفه معامله کردند. قسمت دوم این مقاله را هم بنویسید.
ناشناس۹۴۴۴۳۱۰۹:۳۷:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اتفاقا به نظر من ترامپ به شدت به دنبال جلب توجه و رسیدن به دستاوردهای مقطعی است. در مورد ماجرای ونزوئلا هم سناریو کاخ سفید نه مذاکرات فرسایشی بلکه سرنگونی مادورو بود. که این سرنگونی میتونست دستاورد بزرگی برای سیاست خارجی ترامپ باشه. در مورد جنگ تعرفه ها با چین هم دقیقا به همین شکل برخورد میکنه. دستاورد سریع و مقطعی. ولی این تحلیل شما مبنی بر اینکه دنبال مذاکرات فرسایشی است دقیقا در مقابل منش این روزهای کاخ سفیده
ناشناس۹۴۴۴۳۲۰۹:۳۹:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۲۰
ترامپ دنبال اینه که هر چه سریعتر به همه ثابت کنه دنبال مذاکره بوده و ایران نپذیرفته پس عواقبش به گردن ایرانه. ایران دنبال چیه؟ ایران دنبال اینه که تا زمان تصمیم گیری ترامپ را به تاخیر بندازه بلکه ترامپ گورش را گم کرد از این ستون به اون ستون فرجه.
ناشناس۹۴۴۴۴۹۰۹:۴۸:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
بعد از مدت ها یک تحلیل آگاهانه خواندیم. ممنون الف
ناشناس۹۴۴۴۹۰۱۰:۰۹:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
خلاصه مقاله: 1- نباید مذاکره کرد 2- ادامه این وضعیت ایران را به تدریج ضعیف و زمین گیر می کند نتیجه: ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش یادتان باشد که این نتیجه فاجعه است. اینگونه تحلیل های صفر و یکی از وقایع سیاسی و اجتماعی کاملا غلط است.
علی 671۹۴۴۵۲۸۱۰:۳۰:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
آنچه نویسنده نوشته از تخیلات ایشان سر چشمه گرفته و از سر مایه داری بهره برده در صورتیکه در قرن 21دیگر این ها جایگاهی ندارد .این خرافات دیگر زمانش سپری شده .با نگاهی به عمق قرآن کتاب خودمان دل قوی دارید که مکر دشمنان به خودشان بر می گردد .زمان و حوصله چیز خوبی است .شما با این نظریه کشکی خودتان نمی توانید ایرانی ها را نسبت به عقیدهشان سست کنید .که ایمان و اراده بر هر اهریمنی پیروز است .و ما انشا الله پیروز خواهیم شد به حول و قوه الهی .اگر ذره ای ایمان در ته و جودمان و جود داشته باشد و این کید هم به خودشان بر می گردد شما نگران نباشید .
ناشناس۹۴۴۶۱۷۱۱:۰۰:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
این به شرطی است که ایران به فاز تهاجمی وارد نشود که بعد از 15 تیر اینگونه خواهد بود فشار در مقابل فشار و برون رفت از حالت انفعال
ناشناس۹۴۴۶۱۸۱۱:۰۰:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
مرسی عالی بود تشکر از نویسنده محترم
سعید۹۴۴۷۲۱۱۱:۳۸:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
من نمیدانم چرا ایران برای امریکا شرط تعیین نمیکند و در این مورد منفغلانه عمل میکند اولین شرط هم برگشت به توافق قبلی (برجام ) میتونه باشه اگر ترامپ برگرددسر توافق برجام و عمل به مفاد ان را کامل انجام دهد که سرافکندگی بزرگی برای ترامپ خواهد بود و اگر بر نگردد (که بر نمیگردد )این سلاح تبلیغاتی دروغین مداکره را از دستش کرفته ایم انفعال وزارت خارجه ایران موجب شده امریکا هی از لفظ >شروط <برای کم شدن تنشها و یا لفط >برداشتن شروط >برای کم شدن تنشها استفاده تبلیغاتی بکند این سلاح رو از دستش نباید بگیریم ؟؟؟
ناشناس۹۴۴۷۶۴۱۱:۴۹:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
تحلیلی کار شناسانه و خوبی بود ، ایکاش راه حل هم ارائه می کردید
ناشناس۹۴۴۸۲۱۱۲:۰۸:۳۹ ۱۳۹۸/۳/۲۰
خب اینکه فرمودید، با فرض صحت، یعنی نه راه پس داریم نه راه پیش!
مهران۹۴۴۸۸۹۱۲:۳۰:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
یکی از جامع ترین و کامل ترین تحلیل ها. بعضی ها در این مملکت حاضرند عزت و شرفشان رو به خاطر تکه ای نان و اندکی مال حراج بگذارند.
ناشناس۹۴۵۶۷۵۱۶:۳۱:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
شما یا نمی دونی تحلیل چیه یا مفهوم جامع بودن رو !
آشنا۹۴۵۰۴۷۱۳:۰۰:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۰
تحلیلی که در آن راه حل ارائه نمی گردد تنها حاصل تراوشات ذهنی نویسنده است . این تحلیلی تنها با نکنیم ، نشود ، نباید کرد ... جمع بندی شده . خوب لطف می فرمودند و می گفتند چه باید کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۹۴۵۰۸۶۱۳:۱۳:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
چرا با ترکیه چنین کاری نمی کنند؟ چون ترکیه منافع محور است ، قاعده بازی را پذیرفته و رعایت می کند و حاصر نیست به مردم زجر بدهد تا اهداف ایدیولوژیک بی ربط به منافع ملی خود را دنبال کند
ناشناس۹۴۵۱۰۹۱۳:۱۹:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
خودکشی یا مرگ
ناشناس۹۴۵۱۱۰۱۳:۱۹:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اول باید از برجام خارج بشیم بعد مذاکره کنیم اونم نه به شیوه برجام بلکه تعهدات باید به صورت گام به گام باشد که البته این کار از این دولت بر نمیاید تا وقتی تحریمها هست دلیلی نداره تو برجام بمونیم،برجام برای برداشتن تحریمها بود نه آغاز مذاکره
ناشناس۹۴۵۱۴۸۱۳:۳۳:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
راه حل تنها دادن امتیاز به مردم و تلاش جهت حداکثری نمودن رضایت مردم جهت همراهی با طرحهایی از قبیل طرح مرکز پژوهشها جهت به صفر رساندن درآمدهای نفتی است... این رضایت که بخش عمده آن پاسخ به مطالبات اجتماعی مردم است خود باعث افزایش درآمد کشور از محل گردشگری و همچنین جلوگیری از ولنگاری بودجه ای مسئولین خواهد شد... البته معمولا ما حاضر به دادن امتیاز به اجنبی هستیم ولی حاضر نیستیم با قبول مشقت به مردم خودمان امتیاز بدهیم.
ناشناس۹۴۵۲۱۶۱۳:۵۲:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
دقيق و بي نقص و نزديك به واقعيت
ناشناس۹۴۵۲۸۸۱۴:۱۹:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲۰
در قرن بیست و یکم این اقتصاد است که عمق استراتژیک کشورها و قدرت‌ها را ترسیم می‌نماید و بدون اقتصاد قوی و دانش بنیان و رضایت اقتصادی مردم امکان داشتن یک ارتش و نیروی رزمی اماده و تاثیر گذاری بر دنیا برای تضمین قدرت و برتری ایران وجود ندارد
رضا۹۴۵۳۹۷۱۵:۰۲:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
بسیار عالی و جامع بود. کاش تیم روحانی این را درک کند
11111۹۴۵۴۱۵۱۵:۰۷:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اين مقاله رو نشون آقاي روحاني بديد
ناشناس۹۴۵۴۴۹۱۵:۲۲:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۰
روسیه بزرگترین تهدید برای امنیت ایران است.
ناشناس۹۴۵۴۵۱۱۵:۲۳:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
پوتین دشمن ایران است.
ناشناس۹۴۵۴۵۷۱۵:۲۴:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۲۰
حالا می فهمیم چرا روسیه ایمیل های هیلاری کلینتون را هک کرد و به پیروزی این کازینودار دهان گشاد کمک کرد.
ناشناس۹۴۵۵۶۸۱۵:۵۶:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اگر این تحلیل را بپذیریم یعنی اینکه گاو ما حسابی زائیده است ! تحلیل گر محترم نفرموده اند که راهکارشان برای خروج از این وضعیت چیست؟!
ناشناس۹۴۵۶۸۸۱۶:۳۵:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۲۰
عزیز جیب ما مثل شما پر نیست
محمد۹۴۵۷۰۵۱۶:۴۱:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۰
و اما راهکار!!!! تنها یک راه باقی مانده است.ساخت سلاح های اتمی و ایجاد آشوب منطقه ای بزرگ در دریاها .قطعا تنها با فشار نظامی می توان به مانند روسها از آمریکا امتیاز گرفت و در غیر اینصورت آماده له شدن در برابر فشارهای فرسایشی باشیم.دوستانی که فکر می کنند ، نمی توان در گیر شد ، نمی دانند که قدرت بازدارندگی اتمی چقدر زیاد است.بحران زا آنقدر باید بالا برد که حتی چین هم دستش از این آتش گرم شود.
علی۹۴۵۸۹۱۱۷:۴۶:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۰
شماها که کره شمالی را الگوی خود می دانید. بفرمایید پس اشکالش د۹یگه م کجاست
ناشناس۹۴۵۹۷۶۱۸:۳۰:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۰
کاش نویسنده می گفت که چه شد که نه راه پیش داریم نه راه پس! و راه حل چیست!
امیرحسام۹۴۶۰۴۹۱۹:۰۸:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۰
مقاله قابل تاملی بود که بامطالعه کتبی که ترامپ در مورد شیوه مذاکرات خود به عنوان یک تاجر ومذاکره کننده عالی عنوان کرده تا حدود زیادی همخوانی دارد روش مقابله با انهم بالا بردن ریسک مذاکره برای ترامپه مثلا درخواست خسارات انسانی مالی و... ناشی از خروج ترامپ از برجام واعلام روزانه ان به طروق مختلف از منابع مختلف تا یک حق مسلم شودو موارد بسیار دیگر که به راحتی قابل اعمال می باشد به جای عنوان کردن حرفهای تکراری با ادبیات یکسان که کم کم باعث دلزدگی خود ودیگران می شود مورد بسیار مهم دیگر نفت است که تاثیر گذاری بر ان توسط ایران قابل انکار نیست موردی که امریکا دارد با توسل به ان یک اجماع ضد ایران توسط کشورهای نگران درست می کند در حالی که ایران باید این ابتکار عمل را بدست می گرفت و ریسک امنیت نفت را بر عهده ترامپ می انداخت
ناشناس۹۴۶۰۹۳۱۹:۵۰:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۰
اولا هیچ کدام از کشورهایی که مقاله نویس محترم به اونها اشاره کردند مثل ایران با پانزده کشور مرز مشترک ندارند و مثل ایران درچهارراه دنیا قرار ندارند ثانیا هیچکدام از کشورهای ذکر شده دارای این حجم از پیشرفتهای علمی و صنعتی نبوده اند کشور ما در بعضی از صنایع های تک در دنیا در لبه علم قراردارد ثالثا جناب امیری آمریکا در دنیا فعال مایشاء نیست رابعا مقام رهبری بارها گفته اند آینده بسیار روشن است
منصور علمی۹۴۷۵۶۰۱۵:۵۸:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۱
1. ایجاد درگیری در پاریس را از اول زیر سر امریکا و اسرائیل دانسته ام تا به مکرون بفهمانند که پای خود را از گلیمش درازتر نکند و موضع مستقل در مقابل امریکا نگیرد . بهمین دلیل مکرون خود را مجبور دیده تابع سیاست های امریکا در مورد ایران بداند . 2.نویسنده خیالش از اینکه با درایت رهبری مذاکره ای در راه نخواهد بود راحت باشد . 3. اگر ما نتوانسته ایم در طول 60سال از وابستگی به نفت رها شویم خوشبختانه ترامپ این راه را برای ما بازکرده که اجبارا بتوانیم از وابستگی اقتصادمان به نفت رها شویم . 4. همانطوریکه نقشه های دشمنان در طول 40 سال به لطف خدواند به ضدش تبدیل و هر نقشه ای در نهایت به نفع انقلاب ایران تمام شده ، نویسنده خیالش راحت باشد که اگر ملت و مسئولین در جهت رضای خدا تلاش کنند بازهم الطاف الهی نقشه هایشان را به نفع انقلاب به نتیجه خواهد رساند....... خیلی مطالب دیگر که از حوصله خارج است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین