فقط ۲ سال گذشت...

گروه سیاسی الف،   3980216044 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

۲ سال پیش مثل این روزها حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در مقام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری وعده‌های زیادی داده بودند، برخی از آنها را بازخوانی کردیم.

فقط ۲ سال گذشت...

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی که هم دولت یازدهم و هم دولت دوازدهم را تجربه کرده و پیش از این نیز سابقه حضور در دولت در زمان سازندگی را داشته، بعد از جدا شدن از دولت فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای خود را بیشتر کرده و در سخنرانی‌ها یا گفت‌وگوی‌های متفاوتی به اظهارنظر درباره موضوعات مختلف می‌پردازد. او اخیرا با حضور در دانشگاه شیراز گفته است: «یکی از دلایلی که امکان سیاست‌ورزی به دولت رسمی نمی‌دهد، وجود دولت پنهانی است که همه‌چیز را کنترل می‌کند؛ به‌عنوان نمونه، دلیل اینکه دولت نتوانست برجام،FATF و... را به سرانجام برساند، همین موضوع است. وجود دولت پنهان عملا امکان ایفای مسئولیت از دولت رسمی را گرفته است؛ شما نیز جای روحانی بودید، موفق نمی‌شدید! هیچ‌کس جز دولت پنهان نمی‌تواند در ایران اعمال سیاست کند و بنده نیز وقتی دیدم نمی‌توان اعمال سیاست کرد، خود را کنار کشیدم و استعفا دادم.»

پس از شنیدن این سخن اولین مساله‌ای که به ذهن خطور می‌کند، بندهای آورده‌شده در متن استعفای عباس آخوندی است؛ جایی که او علت استعفای خود را نه دولت پنهان، که عملکرد حسن روحانی می‌داند و تاکید می‌کند: «به نظر نمی‌رسد در ارتباط با روش بازآفرینی شهری موردنظر جنابعالی بتوانم کار موثری انجام دهم. همچنین در ارتباط با سیاست دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی به لحاظ شرایط موجود بازار نیز امکان هماهنگی ندارم. این حق شماست که وزیر همراه‌تری در دولت داشته باشیم. خواهشمندم این بار با درخواست اینجانب موافقت و در تعیین جانشین تسریع فرمایید. من بر این اعتقاد هستم که سه اصل پایبندی به قانون، احترام به قانون مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را در هیچ شرایطی نباید زیر پا گذاشت. آنچه که در تدبیر شرایط سخت ناشی از تحریم‌های آمریکا شاهدیم، نقض همین سه شرط است. ‌در این صورت با این سطح از تفاوت دیدگاه، از حیث اخلاقی ادامه کار من درست نیست. خواهش می‌کنم به من رخصت دهید در اولین فرصت از خدمت‌تان خارج شوم.»

این تناقض بزرگ هرچند به خوبی گویای این مساله است که آخوندی امروز ادعایی خلاف اظهارات گذشته و حتی متون مکتوب خود بیان می‌کند، اما استدلال‌های محکم دیگری دال بر بهانه‌جویی وزیر سابق مسکن هم وجود دارد. در اردیبهشت سال 96، یعنی همان ایام منتهی به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری که اکنون در سالگرد آن روزها هستیم، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری که هر دو نامزد انتخابات بودند و دیگر مدافعان دولت به دفعات با ارائه وعده‌های رنگارنگ به مردم، از آنها خواستند به تکرار دولت روحانی رای دهند. در جریان این اظهارنظرها مداوم تاکید می‌شد که تیم حسن روحانی کاربلد است، فضای کشور را می‌شناسد و تنها گزینه‌ای است که می‌تواند مشکلات کشور را حل کند. روحانی مانند سال 92 که می‌گفت «والله العلی العظیم اگر مشکلات راه‌حل نداشت، کاندیدا نمی‌شدم»

در سال 96 هم حرف‌های بزرگی به مردم زد که خیلی‌ها متقاعد شدند او با علم به اینکه می‌تواند مشکلات را حل کند، نامزد شده و با اعتماد به او و تیم همکارانش مشکلات کشور به‌ویژه در عرصه اقتصادی مرتفع خواهند شد. از این‌رو به باید گفت ادعای امروز افرادی چون عباس آخوندی در مقابل سخنان آن روزها قرار گرفته و تناقضی بزرگ ایجاد کرده است.

جهانگیری پس از ضبط برنامه تلویزیونی برای شبکه4/ خاطرات 24 اردیبهشت 96

برنامه‌ای که ما برای دولت دوازدهم تهیه کرده‌ایم، یک حداقلی برای همه مردم ایران است. هیچ ایرانی‌ای نباید از آن حداقلی که می‌تواند یک زندگی را از نظر مالی تامین کند، درآمد کمتری داشته باشد. به همین دلیل با اطمینان می‌گوییم که ان‌شاءالله اگر موفق شویم و این طرح را به صورت کامل اجرا کنیم، هیچکسی دیگر در هیچ نقطه ایران سر گرسنه به بالین نخواهد گذاشت. هیچ کارتن‌خوابی دیگر نخواهد بود. هیچ کودک کاری نخواهیم داشت. اینها طرح‌هایی است که گام اولش اجرا شده و گام‌های بعدی آن هم باید در دولت دوازدهم اجرا شود.

جهانگیری در جمع مردم یاسوج/ خاطرات 26 اردیبهشت 96

از ابتدای امسال تصمیم گرفتیم به هر خانواده نیازمند ایرانی بین 200 تا 700 هزار تومان مستمری پرداخت کنیم و در مرحله اول تمام افراد تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و هرکس که بگوید کمتر از این قشر درآمد دارد را شامل خواهد شد.

روحانی در جمع مردم خرم‌آباد/ خاطرات 24 اردیبهشت 96

من به شما مردم ایران قول می‌دهم که تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق در ایران برای همیشه رخت بربندد... من مشکلات این کشور را می‌شناسم، در سال‌های فراوان پیچ‌وخم این کشور را دیده‌ام و می‌دانیم چگونه باید در برابر این مشکلات راه‌حل‌های عملی و واقعی را پیش روی مردم ایران بگذاریم.

جهانگیری برنامه انتخاباتی با دوربین شبکه یک/ خاطرات 12 اردیبهشت 96

امروز دیگر کسی از گرانی و تورم حرفی نمی‌زند. چون کاری شد کارستان... رونق شروع شده، رشد اقتصادی در سال جاری بالا رفته. فضای بین‌المللی مثبت شده. ما به همه اهداف‌مان در برجام رسیدیم... دنیا عاشق کار کردن با ایران شده. هجوم شرکت‌های غربی و شرقی به ایران برای کار کردن آغاز شده است.

روحانی در جمع مردم همدان/ خاطرات 17 اردیبهشت 96

من از همه شما می‌خواهم 29 اردیبهشت که روز حماسه ماست، همه به پای صندوق بروید. به پای صندوق رای بروید، اما تنها نروید. هر نفر به همراه 11 نفر دیگر به صندوق بروید؛ یعنی 12 نفره به پای صندوق آرا بروید... ما باید برای اشتغال جوانان قدم برداریم، اما نه با حرف. آن کسی می‌تواند برای اشتغال حرف بزند که در سال 95، 650 هزار اشتغال ایجاد کرد... ما نمی‌خواهیم بازار صادرات کشورمان را به دیگران بسپاریم. نفت صادراتی شما را چه کسانی گرفته بودند؟ یک میلیون بشکه صادراتی نفت شما را چه کسانی گرفتند؟ آیا در اختیار گذاشتن بازار صادراتی ملت ایران به دیگران افتخار دارد؟... چون کشتیرانی ما تحریم بود کشتی ما باید به کشورهای همسایه می‌رفت و ما با لنج کالاهایمان را به ایران می‌آوردیم. برای هر کانیتنر باید 700 دلار اضافه‌تر می‌دادیم... ما عزت را در عمل و نه در شعار می‌خواهیم.

جهانگیری مناظره دوم انتخاباتی/ خاطرات 15 اردیبهشت 96

جایگاه ریاست‌جمهوری محل کارآموزی نیست. اقتصاد این مملکت تحمل و حوصله تنش و کارآموزی سیاستمداران تازه‌کار را ندارد... می‌خواهید فردای شما و فرزندان شما چگونه باشد؟ توسعه می‌خواهید یا آشفتگی؟ عزت بین‌المللی می‌خواهید یا انزوای بین‌المللی؟ تنش می‌خواهید یا آرامش؟... مردم عزیز! یادتان می‌آید وضع اقتصادی ما چه بود؟ دارو پیدا نمی‌شد؟ بیماران خاص و سرطانی چه عذابی می‌کشیدند از بی‌دارویی؟ کره، شیر و شیرخشک پیدا نمی‌شد؟ سیلوهای گندم خالی بود؟ یادتان می‌آید؟ مردم عزیز! یادتان می‌آید مردم شب‌ها در صف بانک‌ها می‌خوابیدند که صبح بتوانند چند سکه خرید کنند؟... من مطمئنم ما می‌توانیم بزرگ‌ترین چالش‌های سیاسی و اقتصادی پیش‌روی کشور را حل کنیم. من به‌عنوان یک مدیر جهادی این حرف‌ها را می‌زنم. 

روحانی در جمع مردم ساری/ خاطرات 25 اردیبهشت 96

ما دیوار را خراب کردیم و دلواپس‌ها همه آجرها را در انبار چیده‌اند و این انتخاب ماست که آیا دیوار دوباره ساخته شود یا ما با جهان پل بسازیم. آنچه در گذشته بود، بازار واردات برای دنیا بود، اگر می‌خواهیم ایران بازار واردات برای جهان باشد، به دیگران رأی دهید و اگر می‌خواهید ایران مرکز صادرات در منطقه و جهان باشد، راه اعتدال را برگزینید... چرا به مردم واقعیت را نمی‌گویید و سیاه‌نمایی می‌کنید؟ آیا وضع گندمکاران ما نسبت به سال 1391 بدتر شده است؟ چرا دروغ می‌گویید؟ آیا وضع بهداشت و درمان مردم امروز بهتر شده یا خیر؟ شما دل‌تان می‌خواهد دوباره کاسبان تحریم کار خودشان را انجام دهند. روحانی باشد یا نباشد، دوره کاسبان تحریم پایان پذیرفته است... ما شعار نمی‌دهیم، بلکه عمل می‌کنیم. ما می‌گوییم فقر مطلق باید تا پایان دولت دوازدهم در ایران تمام شود. این را شعار نمی‌دهیم... مردم ایران! زنان! مردان! روستاییان و شهری‌ها! روز جمعه 11+1. از حالا باید شروع کنیم. با موبایل خودتان، نه یک بار، بلکه پیامک خودتان را یازده‌بار تکرار کنید.

جهانگیری گفت‌وگو با رادیو جوان/ خاطرات 24 اردیبهشت 96

در دولت گذشته قیمت مسکن در موقعی 10برابر شد و مسکن وارد دلالی و بورس‌بازی شد... برای تولید مسکن در داخل کشور مشکلی نداریم و ظرفیت کافی وجود دارد. باید توان خرید مردم در مسکن را بالا ببریم و مسکن متناسب با برخورداری مردم تولید شود.

روحانی در جمع مردم اردبیل/ خاطرات 27 اردیبهشت 96

امروز روز تصمیم ملت ایران در برابر همه آنهایی است که می‌خواستند ایران را در تحریم نگه دارند... ما پول مردم ایران را از حلقوم آمریکا بیرون کشیدیم و آوردیم ایران، شما ملت ایران با هدایت رهبر معظم ایران در این سه سال‌ونیم حقوق هسته‌ای را بازستاندید و به همین خاطر است که دیگر کسی از حقوق هسته‌ای صحبت نمی‌کند. (خطاب به رقیب) کجا رفت تورم 51 درصدی مواد غذایی؟ چرا از آن صحبت نمی‌کنید.

جهانگیری مناظره سوم انتخاباتی/ خاطرات 22 اردیبهشت 96

ما مشکلات اقتصادی زیادی را حل کرده‌ایم و ثبات را به اقتصاد کشور بازگردانده‌ایم. مگر یادتان نمی‌آید که نرخ ارز لحظه‌ای تغییر می‌کرد و در چند لحظه قیمت کالاها دچار تغییر می‌شد. مگر فردی می‌توانست برای تولید و سرمایه‌گذاری حتی فکر کند؟ ما موانع سرمایه‌گذاری را از بین برده‌ایم و فضایی را به وجود آورده‌ایم که با بین‌الملل می‌شود کار کرد. ماشین اقتصاد کشور را ما راه انداخته‌ایم و سرعتش را زیاد «خواهیم کرد». ما راهکارهای عاقلانه و عالمانه در این چهارسال را پیش‌بینی کردیم که بتوانیم به زندگی فقرا رسیدگی کنیم. طوری به نیازمندان برسیم که نیاز نداشته باشند. از این به بعد هیچ ایرانی‌ای نخواهد بود به اندازه نیازی که دارد برای زندگی آبرو‌مند تامین نشود. شما 50 میلیون مردم ایران در کارخانه‌ها سهامدار خواهید شد... از شهریور 1396 هر تحت پوشش کمیته امداد مالک 10 میلیون تومان در کارخانه‌های کشور خواهد بود و بقیه پنج میلیون نفر جمعیت بین پنج تا 10 میلیون تومان سهام بهترین کارخانه‌ها را خواهند داشت.

بیانیه اقتصادی روحانی برای چهار سال آینده/ خاطرات 24 اردیبهشت 96

مردم عزیز ایران، اینک شما در آستانه انتخابی تعیین‌کننده برای رقم زدن آینده خود و فرزندان‌تان قرار گرفته‌اید. دو مسیر کاملا متمایز پیش روی شما وجود دارد؛ یک طرف راه‌حل همه مسائل را توزیع پول می‌داند... حاصل این رویکرد حتی اگر میسر باشد، شکل‌گیری تورم افسارگسیخته به میزانی بسیار بیشتر از تورم سال‌های پایانی دولت دهم، بروز تلاطم مجدد در بازار ارز و ایجاد آشفتگی اقتصادی ناشی از تشخیص نادرست خواهد بود؛ تشخیص نادرستی که به دلیل توجه صرف به جلب آرای شما مردمی که چشم امید به حل مشکلات خود از طریق سیاستمداران دوخته‌اید، برآمده است.

این رویکرد به سرعت فقر و بیکاری را گسترش می‌دهد. اما رویکرد دوم اتکایش به وعده‌های دست‌یافتنی است. در رویکرد دوم (رویکرد دولت)، مسیر علمی و کارشناسی مدنظر است و هدفش آن است که مشکلات را ریشه‌ای حل کند. دولت دوازدهم برنامه‌ای به‌منظور بهبود وضعیت رفاهی هشت تا 10 میلیون نفر از خانوارهایی که در پایین‌ترین سطح زندگی می‌کنند، دارد. ما برای تحقق این امر طرح سه‌مرحله‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم که با اجرای آن که برای اولین بار در کشور خواهد بود، مفهومی به‌عنوان استاندارد زندگی یا حداقل سطح رفاه را تعریف می‌‌کنیم و درآمد هرکس را که پایین‌تر از آن بود، به سطح استاندارد تعریف‌شده می‌رسانیم... . مرحله اول این طرح از ابتدای سال 1396 و در چارچوب قانون بودجه سال 1396 در حال اجراست... در گام دوم اجرای این طرح از میانه سال 1396 و در 100روز اول شروع به کار دولت دوازدهم، میزان درآمدی را به‌عنوان حداقل وضعیت رفاه خانوارها متناسب با مناطق مختلف جغرافیایی تعریف و اعلام می‌کنیم... در مرحله سوم نیز استاندارد زندگی تعریف‌شده متناسب با رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور افزایش پیدا می‌کند.

آهنگ افزایش‌ها به‌گونه‌ای خواهد بود که در پایان سال 1399 سطح متوسط معیشت حدود 10 میلیون نفر از فقیرترین افراد جامعه حداقل به میزان پنج برابر وضع موجود ارتقا خواهد یافت. طرح توانمندسازی روستاییان، طرح کارورزی (کاج)، طرح اصلاح ساختار سهام عدالت همراه با صیانت از کاهش تورم، اصلاح محیط کسب‌وکار و نظام بنگاه‌داری از دیگر برنامه‌های اقتصادی دولت خوانده شد.

منبع: فرهیختگان

دیدگاه کاربران

مجتبی۸۹۰۵۹۱۰۹:۰۳:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۶
مدیران لیبرال و غرب گرا
سعید۸۹۰۶۴۴۰۹:۴۱:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۱۶
تا ۱۴۰۰ قطعا نابود شدیم با این دولت
ناشناس۸۹۰۹۷۳۱۲:۰۴:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۱۶
بیشتر شبیه دشمنن این دوره از دولت و مجلس __________
ناشناس۸۹۱۰۷۹۱۲:۵۷:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۶
حتی دشمن هم نمیتونه و نمیتونست به اندازه حسن و اسحاق به میهنمون ضربه بزنه
ناشناس۸۹۱۳۱۰۱۴:۴۹:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۶
این دولت ، کار ناتموم دولت خاتمی رو تموم کرد و ایران رو دودستی تقدیم امریکا و انگلیس کرد .
ناشناس۸۹۱۴۳۰۱۵:۵۵:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۱۶
اغلب نماینده های این مجلس هم وارثان و پیروان مجلس ششم هستن متاسفانه اعضای شورای شهر تهران هم از همین دسته و قماشن باید حواسمونو جمع میکردیم و در دام اینجماعت نمیافتادیم امیدوارم بتونیم در انتخابات آتی کمی جبران کنیم
ناشناس۸۹۱۰۵۳۱۲:۴۴:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۱۶
اونو ولش کن تا 1450 با اصلاحات خدا به دادمون برسه
ناشناس۸۹۱۱۱۸۱۳:۰۹:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۶
اصلاح طلبان باید از سیاست کناره گیری کنند که بدجور خراب کردند.
ناشناس۸۹۰۷۶۸۱۰:۴۳:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۶
از حسن و اسحاق ملولیم چه جوری بگیم تشریفتان را پیش از موعد ببرید
ناشناس۸۹۱۳۱۴۱۴:۵۱:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۱۶
مردم ، یادتونه ...
ناشناس۸۹۱۱۳۴۱۳:۱۴:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۶
اجرای سیاست اقتصاد نئولیبرالی در دولت های هاشمی و روحانی باعث افزایش فاصله طبقاتی و آزاد سازی قیمت ها و فشار شدید اقتصادی و معیشتی به مردم شد.
ناشناس۸۹۱۴۵۲۱۶:۰۵:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۱۶
متاسفم برای شما و این مقاله الف..عزیزان ما در شرایط عادی نیستیم و این رسما جنگ اقتصادی است جنگه!!!!.....وحدت وحدت وحدت رمز پیروزی ایران عزیز است.
ناشناس۸۹۰۵۹۴۰۹:۰۶:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۱۶
تا 1400 باید ناکارآمدی مدیران اشرافی و غرب گرا را اگه نمیریم تحمل کنیم.
ناشناس۸۹۰۷۰۷۱۰:۱۲:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۱۶
قبلش ایران بهشت بود!!!
ناشناس۸۹۱۱۲۲۱۳:۱۰:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۱۶
در دولت قبل جزو 8 کشور هسته ای و فضایی دنیا بودیم اما حالا باید برای یک کیلو گوشت یخی توی صف باشیم !
ناشناس۸۹۱۲۴۵۱۴:۱۶:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۱۶
عوضش عربستان داره هسته ای میشه خداییش تو شرایط الان انتقاد از محمود رو میخاد
ناشناس۸۹۱۳۰۵۱۴:۴۵:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۶
نبود ولی دیگه اینهمه جهنم هم نبود !
ناشناس۸۹۰۹۱۷۱۱:۴۹:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۱۶
اون دورانی که امید داشتیم با تغییر رییس جمهور اوضاع خوب بشه گذشت.
ناشناس۸۹۱۳۰۸۱۴:۴۶:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۱۶
وقتی با بشکن مستر تَکرار میری رای میدی همین میشه
ناشناس۸۹۰۶۰۵۰۹:۱۴:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۱۶
طرف رسما در مناظره از قاچاق و رانت دختر مظلوم وزیر حمایت کرد ، ۲۳ میلیون هم رای اورد!! با موج سواری و پوپولیسم و عملیات رسانه ای و‌ دادن مشوق های جنسیتی و به خط کردن سلبریتی ها و وعده کنسرت و ... (فایزه هاشمی در گفتگو با ارمان روز ۲ /۹۸/۶ ، گفته: در کشورهای اسلامی زنان می توانند موتورسواری کنند ، چرا زنان ایران از این حق محروم اند؟!!) این ها به زنان مرفه مشوق های جنسیتی می دهند ، انها هم برای حقوق نجومی و‌ ژن های خوب اینها تکرار می کنند..!
ناشناس۸۹۰۶۸۹۱۰:۰۳:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۱۶
احسنت..
رشید۸۹۱۲۰۰۱۳:۵۵:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۱۶
پس اینجا موتور سواری نمکنند ترک موتور میشن دیگه
ناشناس۸۹۱۳۰۹۱۴:۴۷:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۶
دولتی که با ربنا رای بیاره از این بهتر نمیشه . اون هم با آرای افرادی که خیلیاشون تا حالا روزه هم نگرفتن که بخوان با ربنا افطار کنن
غلامی۸۹۰۶۱۰۰۹:۱۹:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۱۶
اگر دروغگویی جرم سنگینی بود نصف دولتمردان روحانی باید تا الان مجازات میشدند
ناشناس۸۹۰۷۲۷۱۰:۲۲:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۶
فقط دولتمردان روحانی؟!
ناشناس۸۹۰۹۶۲۱۲:۰۲:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۱۶
فقط روحانی و جماعت همراهش
ناشناس۸۹۰۷۵۷۱۰:۳۷:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۶
ازین جرم سنگین تر که از بچگی به ما یاد دادند که دروغگو دشمن خداست.
ناشناس۸۹۰۶۵۴۰۹:۴۶:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۱۶
من به روحانی رای ندادم. ولی این تبلیغاتش رو که کنار هم گذاشتین به این نتیجه رسیدم که اشتباه کردم به ایشون رای ندادم;)
بهنام۸۹۰۶۶۴۰۹:۵۱:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۶
ای کاش میشد به عقب برگردیم.
ناشناس۸۹۱۰۰۳۱۲:۱۵:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۱۶
چند سال؟؟
فرشید۸۹۱۱۱۱۱۳:۰۶:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۱۶
در واقع باید گفت کاش می شد به عقب برنگردیم
ناشناس۸۹۰۷۱۶۱۰:۱۸:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۶
از ماست که بر ماست این همه وعده های دروغ دادند و متاسفانه مردم هم تحویل گرفتند. من می ترسم انتخابات بعدی هم بیان بگن که اگر ما نیاییم جنگ جهانی می شه و زمین و زمان نابود میشه و .. و بعدش هم با رسانه هاشون این ها را تحویل مردم بدهند و مردم هم باز مثل دفعه قبل ... .
ناشناس۸۹۱۳۷۵۱۵:۲۲:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۱۶
سال 96 یه عده اومدن گفتن اگه با تشویق ما رای دادید به اینا ما حلالیت می خواهیم وقتی نخبه های ما (سلبریتی ها رو نمیگم) شده بودن بوق تبلیغ اینا دیگه به مردم عادی چه حرجی هست
محمدی۸۹۰۷۲۲۱۰:۲۱:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۱۶
فقط دو سال گذشت و این همه تورم و گرانی بی سابقه را تجربه کردیم، دوسالی که به اندازه ده سال گذشت و دو سال مانده را چگونه و با چه توانی سپری کنیم؟
ناشناس۸۹۰۷۷۳۱۰:۴۵:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۱۶
تمام بلاهایی که سر مردم میاد از بازیهای دوجناح اصولگرا و اصلاح طلب هست
ناشناس۸۹۱۲۳۸۱۴:۱۲:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۱۶
تا حدودی با حرف شما موافقم. ولی چرا وقتی گند اصلاح طلبها در میاد این جمله گفته میشه. و وقتی اصولگرایان خراب میکنند اصلاح طلبان میشند منجی کشور!
ناشناس۸۹۳۴۳۳۱۷:۰۷:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۱۷
آفرین که چه نکته دقیق و ظریفی رو دیدی
ناشناس۸۹۰۷۹۶۱۰:۵۷:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۶
آقای جهانگیری در سال 96 فرمودند : ما (دولت) برای هرشرایط تحریمی در برابر آمریکا برنامه داریم . واکنون در سال 98 هنوز بر سر دو راه تجربه شده ، در گذشته اند ، یکی سهمیه بندی و کوپنی کردن کالاهای اساسی و دیگری آزاد سازی اقتصاد و دادن یارانه ی نقدی ، از قرار معلوم هنوز به نتیجه هم نرسیده اند.
ناشناس۸۹۰۷۹۷۱۰:۵۷:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۶
واقعا اگر نخست وزير ژاپن اينگونه رأي ميآورد عاقبت اينهمه وعده عمل نشده و دروغ هاي شاخدار چه بر سر اين مسئول بي تدبير و بي اميد ميآمد؟؟؟؟ تصورش سخت و دلهره آور....ا
ناشناس۸۹۰۸۲۳۱۱:۱۵:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۱۶
این همه مشکل اقتصادی عمدتاً بخاطر تحریمهاست حالا چه قبول کنیم چه نه . به احتمال زیاد ترامپ یک دوره دیگر رئیس جمهور خواهد شد دولت و مجلس هم در دوسال آینده بدست جناح به اصطلاح اصول گرا خواهد افتاد آنوقت خواهیم دید چطور مشکلات را حل خواهند کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین