اتوبوس‌های کهنه خارجی در راه ایران!

گروه اجتماعی الف،   3980215040 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

از سال گذشته موضوع خرید اتوبوس های کهنه خارجی در تهران مطرح شد. این اقدام با واکنش های زیادی همراه شد؛ مدتی موضوع مسکوت ماند تا اینکه شهردار تهران خبر از مذاکره برای خرید اتوبوس های دست دوم داد.

اتوبوس‌های کهنه خارجی در راه ایران!

فارس نوشت: توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تهران سال‌هاست که در دستور کار مدیریت شهری است. برای نوسازی ناوگان باید دولت سهم خود را پرداخت کند اما طی سالیان گذشته این امر رخ نداد و دولت یکی از بدهکاران بزرگ شهرداری تهران است.

توسعه خطوط مترو و تکمیل آن می توانند بخشی از مشکلات ترددی شهروندان را برطرف کند و همچنین توسعه ناوگان اتوبوسرانی می تواند در کاهش آلودگی هوا و ترافیک تاثیر گذار باشد.

در بهمن سال 96حسن روحانی رئیس جمهور در خصوص نوسازی حمل و نقل جاده ای و شهری به خصوص کامیون ها و اتوبوس های فرسوده تاکید کرد.

وی ادامه داد:« آنچه امروز به مردم قول می‌دهیم این است که دولت دوازدهم مصمم‌تر از دولت یازدهم اهتمام دارد که خودروهای فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای برون‌شهری و درون‌شهری، خارج کند و تلاش ما این است که بتوانیم در سال‌های پیش‌ رو آن را به انجام برسانیم.»

همچنین محمدعلی نجفی؛ شهردار وقت تهران سفری به لهستان برای خرید اتوبوس داشت و همچنین بر خرید اتوبوس‌های نو از کشورهای اروپایی و نوسازی اتوبوسرانی تهران تاکید کرد.

شهردار وقت تهران گفت:  با کمک رئیس جمهور در نظر داریم ناوگان اتوبوسرانی را به صورت کلی نوسازی کنیم» ابراز ‌کرد: در برنامه پنج ساله پیش رو حداقل باید حدود 10 هزار دستگاه اتوبوس جدید را در کشور وارد سیستم کنیم؛ علاوه بر این در ‌حمل و نقل شخصی و تاکسیرانی نیز برنامه داریم تا به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کنیم. همچنین رئیس جمهور برنامه‌ای برای برقی کردن و نوسازی ناوگان حمل و نقل اعلام کردند که بخش ‌عمده‌ای از این برنامه به تهران بر می‌گردد.‌

اما این امر هم رخ نداد و خبری از اتوبوس‌های نو لهستانی در تهران نشد و نجفی بدون تحقق این وعده از شهرداری تهران رفت.

بر اساس این گزارش، احداث خطوط تندرو(بی آر تی ) از سال ۱۳۸۶  در تهران آغاز شد. اتوبوس‌های دوکابین یا آکاردئونی وارد این خطوط شدند. عمر مفید اتوبوس ها بر اساس استانداردهای جهانی بین ۴ تا ۷ است . بسیاری از اتوبوس های که در خطوط اتوبوسرانی در حال حاضر فعال هستند از رده خارج شده‌اند.

شهرداری تهران برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیازمند پول است، در حال حاضر بلدیه با بحران منابع رو به رو است از این رو مسئولان ارشد شهرداری تهران پیشنهاد واردات اتوبوس‌های دست دوم خارجی را دادند.

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: خرید اتوبوس‌های دست‌دوم با عمر5 سال از کشورهای خارجی یکی از راهکارها برای توسعه حمل و نقل عمومی است و در شرایط فعلی کمک خوبی برای کاهش آلودگی هوای تهران است. 
 
به گفته معاون شهردار تهران،  وقتی در تهران اتوبوس‌ها با عمر فرسودگی بالا داریم، حتی سطح تعمیرات و نگهداری آنها را هم به سختی انجام می‌دهیم. می دانید ما در پایتخت بیش از  4 هزار اتوبوس‌ها با عمر بالای 8 سال داریم که در حال تردد هستند. 

 وی تصریح کرد: جایگزین کردن خودروی نو نیاز به میلیاردها تومان پول دارد که در این شرایط فعلاً پولش فراهم نیست. این واقعیتی است که دولت و شهرداری هیچ کدام نتوانستند چنین بودجه‌ای را فراهم کنند. البته این منافاتی ندارد که ما اتوبوس‌های نو بخریم و وارد کشور کنیم؛ اما واقعا برای چند هزار دستگاه اتوبوسی که ما می خواهیم به فوریت در سطح شهر تهران تجهیز کنیم؛ می‌تواند یک راه‌حل باشد؛ که ما موقتاً از اتوبوس‌های بهتر و سالم‌تر نسبت به اتوبوس‌های 8 ساله، 10 ساله و 12 ساله تهران داشته باشیم. 

وی در خصوص قیمت اتوبوس های دست دوم گفت: اتوبوس های دست دوم با قیمت بسیار ارزان وارد کشور می شود. حال 2 تا 3 سال از آن استفاده می‌کنیم و هر زمان که دولت توانایی نوسازی  داشت  و توانست اتوبوس‌های جدید به حد کافی خریداری کند طبیعتا این‌ها را کنار می‌گذاریم. 

خبر خرید اتوبوس های دست دوم خارجی واکنش های زیادی را از سوی مسؤولان به همراه داشت این در حالی است که در قانون آمده است که کامیون دست‌دوم با عمر 4 سال می تواند وارد کشور شود. در شهرهایی که مسئله آلودگی آنها زیاد است، بهتر است اتوبوس‌های دست‌دوم وارد شود که استانداردهای لازم را هم دارند. 
 
 محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: ورود اتوبوس دست دوم کار غلطی است، در گذشته اتوبوس‌های دست دوم را به شهرهای کوچک می‌فرستادند و از شهر خارج می‌کردند، حالا می خواهیم اتوبوس دست دوم بخریم که این کار ، دور باطل است. 

وی ادامه داد: اکثر اتوبوس‌های تهران بجز BRTها از رده خارج شده‌اند و عمر 8ساله‌شان تمام شده است و در اصل اتوبوسی نداریم. حالا اگر اتوبوس دست دوم بخریم آن‌ها هم دو تا سه سال دیگر از رده خارج می‌شوند.

به گفته علیخانی، اتوبوس‌های دست دوم را می‌خرند و بعد می‌خواهند روی آن فیلتر ضد دوده بگذارند! هزینه خرید فیلتر ضد دوده و تعمیر اتوبوس‌های دست دوم را صرف خرید اتوبوس نو کنید.
 
 کلان شهر تهران به بیش از ۹ هزار اتوبوس نیاز دارد و تقریباً نیمی از اتوبوس‌های فعلی فرسوده و از رده خارج هستند و تاکنون به دلیل کمبود منابع و برخی مشکلات نوسازی رخ نداده است.

پیمان سنندجی مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران در این باره گفت: در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اتفاق جدیدی رخ نداده و روز به‌روز نه تنها اتوبوس‌های جدیدوارد ناوگان نمی‌شود، بلکه به تعداد اتوبوس‌های فرسوده شهر نیز اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داده‌ایم شرایطی را فراهم کند تا بتوانیم اتوبوس‌های دست دوم را وارد ناوگان اتوبوسرانی کنیم؛ قطعا شرایط آن‌ها بسیار بهتر از اتوبوس‌های فرسوده خواهد بود.

به گفته سنندجی، واردات خودروهای سنگین دست دو مانند تریلر و کامیون توسط وزارت صنعت صورت می‌گیرد و در سال‌های ۶۸ و ۶۹ نیز تعدادی اتوبوس دست دو وارد کشور شده است. اگر بتوانیم اتوبوس‌های نو را جایگزین ناوگان فرسوده کنیم که اتفاق بسیار خوبی است؛ اما در شرایطی که امکان این امر فراهم نیست اتوبوس‌های دست دوم با شرایط سنی خاص، گازسوز یا هیبریدی مشکل اتوبوسرانی را تا حدودی رفع می‌کنند.

ماه هاست که موضوع  خرید اتوبوس‌های دست دوم خارجی مسکوت مانده بود که پیروز حناچی شهردار تهران خبر داد که در حال مذاکره برای خرید اتوبوس های دست دوم هستیم.

بر اساس این گزارش، اتوبوس یک محصول خاص است که مشتری عام نداشته و مشتریان و خریداران اصلی آن سه گروه شهرداری‌ها، سازمان شهرداری‌های وزارت کشور و شرکت تعاونی اتوبوسرانی هستند.

برخی کارشناسان معتقدهستند که  واردات اتوبوس دست دوم علاوه بر ضربه زدن به توان تولید داخل در شأن مردم ایران نیز نیست ،علاوه بر این در شرایط فعلی که منابع ارزی کشور محدود است، خروج مقدار قابل توجهی ارز برای واردات محصولی که توان تولید داخلی آن وجود دارد بر خلاف ضوابط و راهبردهای کلان ملی است.

بر اساس این گزارش، با نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توسعه خطوط مترو آلودگی هوا و ترافیک در تهران کم می شود دولت باید در این زمینه سهم خود را پرداخت کند اما تاکنون امتناع کرده است با وجود اینکه در دوره جدید مدیریت شهری، شهردار تهران در جلسات هیات دولت حضور دارد اما هنوز اتفاق خاصی  در این زمینه رخ نداده است. سال هاست که قرار است شهرداری تهران ۲ میلیارد دلار از منابع دولتی برای رفع موضوع کاهش آلودگی هوا استفاده کند که تاکنون این امر محقق نشده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۸۸۶۰۹۰۹:۳۳:۰۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
خلایق را هر چه لایق
ناشناس۸۸۸۶۷۹۱۰:۱۲:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اسلاحتلبهای ذلیل - یادتونه که قالیباف اتوبوس های مدرن و هیبریدی برای تهران خرید
ناشناس۸۸۹۳۳۶۱۴:۳۱:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
خدا حفظت کنه با این نظر درست ات
ناشناس۸۸۹۳۸۹۱۴:۵۵:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
بله یادم است، راستی زمان کدام دولت بود؟!
ناشناس۸۸۹۶۰۵۱۶:۴۹:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
دولت اقای خاتمی
ناشناس۸۹۰۱۴۸۲۲:۴۹:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
شومپت فالیباف در دولت احمدی نژاد شهردار شد
ناشناس۸۸۸۷۱۳۱۰:۲۵:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
عجب عزتی داریم ما!!!!!
ناشناس۸۸۹۳۹۱۱۴:۵۷:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
طنز بسیار تلخ در این است که اگر ماشین کهنه هایشان را هم برایمان بفرستند، اوضاع مردم ارتقا خواهد یافت، آلودگی کاهش خواهد یافت، امنیت تصادفات بالا خواهد رفت!!! عزت ما فراتر از این حرف ها شده است! قطعا در تاریخ این دوران ایران ثبت خواهد شد!
علی 671۸۸۸۷۱۷۱۰:۲۵:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چرا دست به دامن داخلی ها نمی شوید و همیشه مرگ را برای همسایه می خواهید .سازندگان داخلی را تقویت و یاری دهید و نیازتان را از آنها بگیرید .ما اتو بوس به خارج صادر می کنیم .توان برای داخل نداریم .حتماً دست هایی پشت پرده دارد عمل می کند که سر مایه داخل را مثل دلار ها به خارج سوق دهد .مواظب باشید دلسوزان انقلاب .
ناشناس۸۸۹۲۰۰۱۳:۵۰:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
احتمالا یکی از ژن های خوب داره اتوبوس وارد میکنه
ناشناس۸۸۹۴۰۷۱۵:۰۷:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
ما اتوبوس داخلی نداریم، مونتاژ کار داخلی داریم که اتوبوس بین شهری مونتاژ می کنند که احتمالا الان به سرنوشت سایر خودرو های مونتاژی دچار شده! ضمنا اتوبوس مانند وانت نیست که نصف سقف پراید و 405 و تندر را ببرند و پیش خودشان محاسبه کنند که خوب اگر ضریب تلفات این فرغون 30 % است حالا 10 درصد دیگر هم روش، به جایی بر نمی خورد! فرمایش علی عزیز دقیقا همان کاری است که سالها برای خودرو ساز داخلی انجام شد، ریختن پول ملت به جیبش، و بستن مرز ها، دست آوردش چه بوده؟! پراید 55 میلیونی و وانت های اشاره شده؟!
حامد۸۸۹۲۵۷۱۴:۰۵:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
اتوبوس های داخلی هم قطعات اصلی را وارد می کنند.قیمت خودرو های تولید داخل معمولا دو برابر مشابه خارجی است.در حالی که کیفیت محصولات اروپایی به مراتب بهتر از محصول داخلی است.
valor۸۹۰۱۰۱۲۲:۱۳:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
لطفا چرند نگو.بدنه وشاستی در ایران ساخته می شه و موتور و محورها از چین ،کره یا سوئد وارد می شه. هزینه هم نصف در می یاد.
ناشناس۸۸۸۷۲۵۱۰:۲۸:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
تو این همه سال نمیشد یک پلت فرم ملی برای موتور ملی اتوبوس طراحی می کردیم تا امروز مجبور به واردات نباشیم؟چه شد که با داشتن کارخانجات بزرگی مثل ایران خودرو دیزل که از دهه 40اتوبوس می سازند ماامروز نمی توانیم یک اتوبوس شهری استاندارد تولید داخل داشته باشیم .وزارت صنایع که امیدی بهش نیست بهتر بود وزارت دفاع از توان مهندسی خودش بابت تولید اتوبوس استفاده می کرد .الانم کارخانجات داخلی اتوبوس سازی که در حقیقت مونتاژکارند عملا تعطیل دارن میشن .
رضوی۸۸۸۷۳۳۱۰:۳۳:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
چرا خرید از خارج؟ مگه خودمون چندین شرکت اتوبوس سازی نداریم ؟
آریابان۸۸۸۷۳۶۱۰:۳۴:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۵
این درست است که سقوط هواپیما های مسافربری ما بدلیل تحریم های امریکائی هست ولی حالا عدم خرید اتوبوس های دست اول چی ؟!؟!؟!؟ ..! بنابراین چنانچه اتوبوس های فرسوده شرکت واحد تولید دود بکنه ایرادی نداره !!!!! قدیمها می گفتند : هنوز آنقدر پولدار نشده ام که جنس ارزون بخرم !!!!!
ناشناس۸۸۸۷۶۰۱۰:۴۲:۵۳ ۱۳۹۸/۲/۱۵
کهنه خر لهستان شدیم! کشوری که اصلا اعتباری در اروپا ندارد.
SMAH1۸۸۸۷۹۱۱۰:۵۴:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
در مشهد هم می گویند که خط 2 مترو تمام است. برای بهره برداری از ادامه خط گویا منتظر واگن هستند.
ناشناس۸۸۸۸۲۴۱۱:۰۸:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
آیا دلار 15 هزار تومنی در شان مردم ایرانه؟ حقوق ماهی 90 دلار چطور؟ مسلما بهتره اتوبوس نو وارد بشه. ولی با این وضعیت که به وجود آوردین چاره دیگه ای نداریم و مجبوریم هزینه ها رو بیاریم پایین
ناشناس۸۸۸۸۳۲۱۱:۱۱:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
یکی دیگر از شاهکار های شورای « تَکرار» ...... خدا وکیلی چیزی مونده که توش گند نزده باشید؟؟؟!!!
ناشناس۸۸۸۸۵۱۱۱:۲۴:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
واقعا عزت ما را لکه دار کردند در این چند سال
ناشناس۸۸۹۴۸۱۱۵:۴۰:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
دقيقا كدوم "چند سال" منظورتون هست؟
ناشناس۸۸۹۰۵۳۱۲:۵۵:۲۱ ۱۳۹۸/۲/۱۵
مجوز ورود سواری دست دوم بهترین گزینه است برای شکستن این انحصار فاجعه بار لگن سازها !!!
ناشناس۸۸۹۰۶۵۱۲:۵۹:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۱۵
خرید از خارج برای خودیها نون داره. حالا به هر بهانه ای که باشد.
ناشناس۸۹۰۱۵۵۲۲:۵۳:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
متاسفانه اصلاحطلبها بلایی بر سر مردم آوردند که تا چندین سال دیگر مردم از شنیدن اسم اصلاحطلب هم متنفر خواهند بود
ناشناس۸۸۹۱۱۴۱۳:۱۹:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۵
با کدام پول؟
ناشناس۸۸۹۳۹۷۱۵:۰۱:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
زود باور هستید کدام خرید ایران یک دلار نمیتواند جابجا کنه
ناشناس۸۸۹۴۶۱۱۵:۲۸:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۱۵
من نظر و تجربه ای کاملاً متفاوت با بقیه خوانندگان دارم! با خواندن این خبر ناگهان به یاد عملکرد شرکت اتوبوسرانی شهر خودم در اواسط دهه 70 افتادم که اقدام به خرید چندین دستگاه اتوبوس دست دوم از یکی از استانهای شمالی کرده بود ولی وضع این اتوبوسها به قدری خراب بود که آنها را سوار بر تریلیهایی کرده بودند تا به شهرمان آورده و تعمیرشان کنند! با تعمیر این اتوبوسها و بکارگیری آنها در ناوگان شهرمان، شاهد تحول عظیمی در سرویس دهی به مسافران شدیم و مدت انتظار ما برای استفاده از اتوبوسها جهت رفتن به مدرسه از 30 الی 45 دقیقه به کمتر از 5 دقیقه کاهش یافت و همه مردم از اتوبوسها راضی بودند و از آنها استفاده می کردند و اتوبوسها دیگر مانند قبل غلغله نبود و کاملاً خوب شده بود. سریع، راحت، بسیار ارزان و بدون معطلی! از 6 صبح تا 9.5 شب! خیلی خوب بود، واقعاً خیلی خیلی خوب بود! شاید به خاطر اینکه هنوز خصوصی نشده بودند! یادم هست که با این کار، شرکت اتوبوسرانی شهر من برای چند سال متوالی مقام اول در کل کشور را در سرویس دهی به مسافران کسب میکرد. باور کردنی نبود! هیچ شهری حتی تهران هم نمیتوانست با آنهمه اتوبوس به گرد پای شهر من برسد! (این موضوع را زمانی که در تهران دانشجو بودم متوجه شدم زیرا اگرچه شهر تهران اتوبوس زیاد داشت ولی نامنظم و کثیف و بسیار شلوغ بود! در تهران فقط مترو منظم بود ولی شلوغ!!!!!!!) البته الان مدتهاست که اوضاع بدتر شده است و دیگر خبری از آن اتوبوسها و سرویس دهی مناسب نیست! شاید در رتبه های متوسط به پایین باشیم! شاید الان اتوبوسها نو شده باشند ولی انتظار بسیار طولانی است و عملاً همه قید اتوبوس را میزنند زیرا قیمتش هم زیاد است و ارزش انتظار ندارد!
شریف زاده۸۸۹۸۳۷۱۹:۰۱:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
قبلا ما خودمون تولید کننده انواع کامیون و اتوبوس و مینی بوس بودیم حالا به این روز افتادیم که خودرو سنگین دست دوم از خارج وارد کنیم جای تاسف و افسوس است از اینهمه بی مسئولیتی و عدم کارشناسی مسئولان.....
ناشناس۸۸۹۸۴۱۱۹:۰۴:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۱۵
واردات اتوبوس دست دوم بعنوان راه حل سریع و ارزان، با توجه به محدودیت زمانی تصریح شده در قانون میتواند در صرفه جویی مصرف سوخت و کاهش الودگی تاثیر سریع بگذارد.
ناشناس۸۹۰۰۸۶۲۱:۵۷:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۱۵
قسطی اتوبوس نو ایرانی بخرید
ناشناس۸۹۰۱۶۷۲۲:۵۹:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۱۵
خجالت بکشید با یک قلم از صدها اختلاس های نجومی انجام شده در این سالها میتوان کل اتوبوسهای تهران را نو کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین