راهنمای تحصیل در خارج از کشور

گزارش بازرگانی،   3980207081

یکی از چالش های علاقمندان به تحصیل در خارج انتخاب کشور و دانشگاه مناسب می باشد. این مقاله در مورد تحصیل در کشورهای آلمان، کانادا و فرانسه می پردازد.

تحصیل در آلمان

آلمان قطب اقتصاد اروپا و یکی از کشورهای اروپای غربی است. پایتخت این کشور برلین و از کشورهای عضو پیمان شینگن می باشد. دانشگاه های آلمان از سطح علمی مناسبی برخوردار هستند، از این رو تحصیل در آلمان برای افرادی که کیفیت علمی دانشگاه برایشان  اهمیت دارد می تواند انتخاب مناسبی باشد. آلمان هر ساله میزبان تعداد بسیاری از دانشجویان از سراسر جهان می باشد. از دلایل محبوبیت تحصیل در آلمان در بین دانشجویان بین المللی می توان به هزینه پایین تحصیل در دانشگاههای دولتی و خصوصی نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی اشاره کرد. از طرفی امکان تمدید ویزا (به مدت ۱۸ ماه) پس از اتمام تحصیل به منظور پیدا کردن کار و اخذ اقامت دائم آلمان برای دانشجویان خارجی وجود دارد. همچنین امکان تحصیل به زبان انگلیسی در برخی رشته ها و دانشگاه ها، اخذ پذیرش بدون مدرک زبان و محدودیت سنی از برخی از دانشگاه ها، سفر به تمامی مناطق اتحادیه اروپا با ویزای دانشجویی آلمان، اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال و کار دانشجویی و پوشش نسبی هزینه ها نیز وجود دارد.

آلمان یکی از معدود کشورهای اروپایی است که امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان بین المللی را فراهم کرده است و از این رو یکی از اصلی‌ترین مقاصد برای ادامه تحصیل است. دانشگاه‌های رایگان آلمان دارای بالاترین سطح‌ علمی‌هستند و پس از فارغ التحصیلی از این دانشگاه‌ها می‌توان در بازار کارهای جهانی، مشغول فعالیت شد.

هزینه زندگی یک دانشجو در آلمان به صورت میانگین ۷۰۰ تا ۹۰۰ یورو در ماه است که قسمت عمده آن مربوط به اسکان می شود. هزینه خوابگاه ۲۰۰ یورو و خانه های دانشجویی یا شخصی ۲۰۰ تا ۶۵۰ یورو (در شهرهای شمالی آلمان اجاره خانه ارزانتر می باشد)، ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو برای غذا، ۵۰ تا ۱۰۰ یورو برای پوشاک، ۳۰ یورو برای حمل و نقل، ۵۰ تا ۷۰ یورو برای تلویزیون، تلفن و اینترنت و نهایتاً ۱۰۰ یورو برای تفریح و اوقات فراغت می باشد.

تحصیل در کانادا

کانادا دومین کشور بزرگ جهان است و در دنیا طولانی‌ترین مرز را با همسایه ­ی خود یعنی آمریکا دارد. کانادا که به داشتن تنوع، ارزش‌های فراگیر و سطح بالای استانداردهای زندگی معروف است، در سطح بین‌المللی به‌عنوان یکی از بهترین کشورها برای زندگی و تحصیل شناخته می­ شود. کانادا در بین هشت کشور صنعتی و ثروتمند جهان قرار دارد که 50 درصد اقتصاد جهان را در دست دارند. از بین تمامی اعضای این گروه ، کانادا بیشترین مقدار بودجه را صرف آموزش می کند با وجود آنکه کیفیت آموزش و استانداردهای زندگی در کانادا در میان بهترین های دنیا است، اما هزینه زندگی و تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین المللی به طور کلی کمتر از کشورهای دیگر مانند استرالیا و آمریکا است. مراکز آموزش عالی در کانادا اکثراً دولتی هستند و بودجه‌ی آن‌ها از طریق ایالت‌هایی که در آن واقع شده‌اند تأمین می‌شود. به دلیل استانداردهای بالای دانشگاه های کانادا مدارک اخذ شده در تمامی کشورها معتبر می باشند و فرصت های شغلی زیادی، پیش روی فارغ التحصیلان وجود دارد. مدارک صادره از دانشگاه های کانادا، در سراسر جهان معادل مدارک اعطایی از آمریکا و یا کشورهای مشترک المنافع است.

دانشجویان در کانادا به دو صورت تمام وقت و نیمه وقت تحصیل می‌کنند که ساعت مجاز کاری برای آن‌ها وابسته به این دسته‌بندی متفاوت است. دانشجویان مشغول به تحصیل تمام وقت مجازند 20 ساعت در هفته کار کنند و دانشجویان مشغول به تحصیل نیمه وقت مجاز به کار تا 40 ساعت در هفته هستند.متقاضی برای تحصیل در کانادا باید مجوز تحصیل در کانادا را دریافت کند.این مجوز در طول اقامت دانشجو همان کار ویزای دانشجویی را انجام می‌دهد. البته اگر دوره یا برنامه‌ی متقاضی شش ماه یا کمتر طول بکشد، نیازی به این مجوز نخواهد داشت ولی با این حال، بهتر است قبل از آمدن به کانادا، برای دریافت چنین مجوزی اقدام کند؛ چون در غیر این صورت، اگر بخواهد تحصیلات‌ خود را در برنامه‌ی دیگری ادامه دهد، ناگزیر باید کانادا را ترک کند و در خارج از کانادا و از طریق اداره امور ویزا، برای دریافت مجوز تحصیل اقدام کنید.

تحصیل در فرانسه

در بین مقاصد مورد نظر دانشجویان برای مهاجرت‌های تحصیلی، کشورهای اروپایی با استقبال بیشتری نسبت به سایر کشورها رو به رو هستند. کشور فرانسه یکی از زیباترین کشورهای اروپایی است و در عین حال از قدرت اقتصادی خوبی برخوردار است؛ به همین دلیل مورد استقبال بسیاری از دانشجویان ایرانی قرار گرفته است. فرانسه سالانه بیش از ۲۰ درصد بودجه ملی را تنها به بخش آموزش اختصاص می دهد. از دلایل تحصیل در فرانسه می توان به کیفیت بالای آموزشی، امکان تحصیل رایگان در فرانسه، تحصیل به زبان انگلیسی و فرانسوی و همچنین امکان اخذ اقامت دائم ( پس از ۷ سال اقامت در کشور فرانسه ) اشاره کرد.

تحصیل در فرانسه در سه مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ) امکان پذیر می باشد اما قابل ذکر است که اخذ ویزای تحصیلی برای مقطع لیسانس بسیار مشکل خواهد بود و بهتر است که جهت ادامه تحصیل در فرانسه برای مقاطع فوق لیسانس و دکترا اقدام شود. برای اخذ ویزا و همچنین پذیرش در دانشگاه های فرانسه داشتن مدرک زبان فرانسوی TCF یا DELF و یا دانستن زبان فرانسه به همراه مدرک B1 الزامی می باشد. اما این مدرک برای ورود به دانشگاه کافی نخواهد بود ولی اخذ ویزا از طریق آن امکان پذیر می باشد.امتحانات مربوط به مدارک زبان فرانسوی در بخش فرهنگی سفارت فرانسه در روز و تاریخ اعلام شده از سوی سفارت برگزار می گردد.امتحان TCF دو سال اعتبار خواهد داشت که بعد از این مدت اعتبار آن از بین خواهد رفت. اما اعتبار امتحان DELF پایان نخواهد یافت.

برای دانشجویان بین‌المللی، بورس تحصیلی در برخی از دانشگاه‌‌های فرانسه، توسط وزارت امور خارجه فرانسه یا سفارت این کشور ارائه می‌شود. بعضی دانشگاه‌ها به دانشجویان زیر ۳۰ سال و دارای صلاحیت‌های لازم سالانه بورسیه‌ای ۱۰,۰۰۰ یورویی اعطا می‌کنند.وزارت امور خارجه فرانسه کمک هزینه تحصیلی را از طریق بورس تحصیلی عالی ایفل ارائه می‌دهد، به ویژه برای دانشجویانی که در دوره‌های کارشناسی ارشد (۱,۱۸۱ یورو در ماه) و دکتری (۱,۴۰۰ یورو در ماه) ثبت نام می‌کنند.

دانشجویان می‌توانند در هنگام تحصیل در فرانسه برای کسب درآمد کار کنند. هر دانشجو با پذیرش در دانشگاه یا موسسات آموزشی و کسب اجازه اقامت می‌تواند حداکثر ۹۶۴ ساعت در سال کار کنند که معادل با ۶۰ درصد ساعات کار تمام وقت است. کار دانشجویی ممکن است در ارتباط با رشته تحصیلی دانشجو نباشد، ولی به او کمک می‌کند تا از هزینه‌های زندگی دانشجویی خود بکاهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین