بررسی ریشه بی‌عدالتی‌‌ها؛ نقد پیشنهاد اقتصادی محققان جوان در مورد حذف یارانه پنهان انرژی/ آیا جامعه، تاب یک جهش قیمت دیگر را دارد؟

سید احسان خاندوزی*،   3971214117 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
نقد پیشنهاد اقتصادی محققان جوان در مورد حذف یارانه پنهان انرژی/ آیا جامعه، تاب یک جهش قیمت دیگر را دارد؟

 اکثر تهیه کنندگان بیانیه اقتصاددان جوان از دوستان حقیر به شمار می‌روند و ساعت‌ها نیز در خصوص سیاست بهینه انرژی و حمایتی با یکدیگر گفتگو کرده‌ایم، اما حیرانی دولت و مجلس در خصوص دو سیاست مذکور طی ۱۱ ماه اخیر (که بیش از قبل در بی‌تصمیمی لایحه بودجه هویداست) موجب شد که دوستانم تصمیم بر انتشار عمومی این بیانیه بگیرند. بیانیه‌ای که با دغدغه‌ای صحیح یعنی آثار ضدکارایی و ضدعدالت سیاست‌های قیمتی کنونی تنظیم شده است.

  • بیشتر بخوانید:

بیانیه اقتصادی جمعی از محققان جوان کشور+ سند-(متن پی‌دی‌اف بیاینه)

حیرانی دولت و مجلس در خصوص سیاست انرژی و حمایتی، طی ماههای گذشته (که در بی تصمیمی لایحه بودجه هویداست) بحران زاست اما گره زدن سیاست انرژی و سیاست حمایتی، نیز یک خطای فاحش سیاستگذارانه است.

در ابتدا تصریح کنم که عدم حرکت به سمت قیمت‌های بهینه، آثار زیانباری در انگیزه فعالان بازار، بخش‌های تولیدی و مصرف کنندگان دارد و موجب هزاران اتلاف یا فساد خواهد شد، سخن اینجانب در چگونگی است، نه تردید در ضرورت تغییر سیاست. به بیان دیگر بنده همچون برخی، مدافع ادامه سیاست موجود با رفع نقائص نیستم، اما این نوشتار مجال، نقد بیانیه است.

در ادامه ضمن تایید هدف ارزشمند بیانیه، به نقد روش پیشنهادی می‌پردازم و به سبب تجربه حضورم در حاشیه آخرین سیاست مهم انرژی (قانون هدفمندسازی یارانه ها در سال۱۳۸۸) گمان می‌کنم نکات زیر می‌تواند به اصلاح این پیشنهاد کمک نماید:اگر جهش قیمت‌ها، مثل آفتاب است که اژدهای رانت‌جویی یک عده را بیدار خواهد کرد، ذی نفعان این جهش قیمتی چه کسانی خواهند بود؟ آیا فاصله بیشترشده طبقه ضعیف با خرید خانه و خودرو، با همان مبلغ توزیع همگانی جبران می‌شود؟

جزء اول: سیاست قیمتی

۱- بیانیه، ریشه ناکامی عدالت اقتصادی را در «سیاست حمایت از مصرف کنندگان، از طریق قیمتهای یارانه ای» می‌بیند. فارغ از ناشناخته بودن تئوری عدالتی که مستند این حرف باشد، اولا به نظر می‌رسد مقصود نویسندگان «استفاده از حذف یارانه قیمتی برای برقراری عدالت» باشد نه اینکه ریشه بی‌عدالتی‌های اقتصاد، اعطای کالاهای یارانه‌ای به مصرف کنندگان است.

اگر از گذشته، هیچ قیمت یارانه‌ای در ایران وجود نداشت (گویا در جهان پیشرفته وجود ندارد!) آیا امروز ریشه بی عدالتی ها خشکیده بود؟ پاسخ روشن است، حتما سیاست‌های پولی یا بودجه‌ای یا دستمزدی، رانت‌های بانکی و تجاری و انحصارهای دولتی و خصوصی می‌توانست و می‌تواند به عنوان ریشه بی عدالتی وجود داشته باشد.

ثانیا آیا همان تئوری عدالتی که به «قیمت‌های بدون یارانه» توصیه می‌کند، همان است که در بند دیگر بیانیه، «توزیع نقدی و یکسان عواید یارانه پنهان» را خواستار می‌شود؟ اگر نوزیک و هایک مدافع حذف یارانه قیمتی هستند آیا دچار تناقض نظری و فلسفی نیست، اگر خودشان خواهان یارانه پاشی نقدی دولت باشند؟

به عنوان یک پیشنهاد ایجابی می‌توانم به دوستانم بگویم که تنها پیشنهاد منطقا سازگار با «نفی قیمت یارانه‌ای» آن است که به خصوصی کردن مالکیت پخش و پالایش و بازارسازی، حکم کنید تا بخش خصوصی به قیمت تمام شده مثلا بنزینش را بفروشد، دولت مالیاتش را بستاند و اساس شکل گیری قیمت یارانه‌ای خاتمه یابد. بنابراین بنده هم مدافع اصلاح قیمت هستم، اما نه در قالب طرح ذاتا متناقضی که مروج یارانه پاشی است.

 

۲- اجازه دهید به مفهوم ساده اندیشانه «قیمت یارانه‌ای» و «هزینه فرصت صادرات» هم اشاره‌ای کنم. (بگذریم از نقد دکتر نوفرستی که در واقعیت امکان صادرات و کسب درآمد، اندک است). بر اساس داده‌های سال۲۰۱۷ میلادی هر لیتر خرده فروشی بنزین در کشورهای جهان بین ۱۱ سنت تا ۲ دلار در کشورهای مختلف، ثبت شد.

قیمت بنزین در آمریکا از دو سوم کشورهای جهان ارزان‌تر، نصف انگستان و یک سوم هنگ کنگ بود. آیا تفاوت قیمت با خارج و قاچاق پذیری، بهانه کافی برای برچسب قیمت یارانه‌ای است؟ فقط در کشورهای همسایه ایران، ۶قیمت بنزین متفاوت وجود دارد. تا قبل از شوک ارزی، قیمت دلاری بنزین در ترکمنستان و کویت، از ایران هم ارزان‌تر بود.

آیا سایر کشورهای منطقه نیز فاصله بنزین خود با قیمت ترکیه را قیمت یارانه‌ای می‌شمارند؟ مجدد عرض می‌کنم بنده مدافع اصلاحات قیمتی هستم، اما با یک فهم پیچیده، نه بسیط. باز به عنوان یک پیشنهاد ایجابی باور دارم که باید دنبال «قیمت بهینه با توجه به اقتصاد کلان و خرد ایران» باشیم، حتی اگر برخی آن را هنوز یارانه‌ای بنامند.

بی عرضگی دولت‌ها برای زیرساخت حذف قاچاق سوخت و شفافیت داده‌های اقتصادی، نباید موجب شود یک قیمت کلیدی را «کاملا به خارج» حواله کنیم (هرچند نمی‌توان بر فاصله با خارج چشم بست). با فناوری‌های امروز حتما بهتر از سال‌های جنگ (که فاصله انواع نرخ‌های ارز ۱۲برابر و انگیزه قاچاق سوخت بیشتر بود) می‌توانیم قاچاق سوخت را به حداقل برسانیم.

 

جزء دوم: سیاست حمایتی

۳- «توزیع هفتگی درآمد پایه همگانی، متکی بر صندوق انرژی» رکن دیگر بیانیه است که بخش صندوق انرژی آن می‌تواند موضوع جالبی باشد، اما چند نکته پیرامون رویکرد توزیعی بیانیه:

اولا مبنای تئوریک این عبارت چیست که «همه سهمی برابر در عواید فروش حامل‌های انرژی دارند»؟ (احتمالا اگر این دوستان در سال ۱۳۸۸ می‌بودند مدافع دولت و مخالف‌ما بودند که معتقد بودیم تنها باید دهک‌های پایین کشور، جبران شوند).

ثانیا باتوجه به اینکه جهش ارز می‌تواند ناشی از مضیقه دسترسی و مصنوعی (تحریم) باشد، نه واکنش متغیرهای بنیادین اقتصاد، کدام نظریه یا تجربه‌ای موید آن است که با نوسان نرخ ارز، توزیع درآمد همگانی نیز باید نوسان کند. دانستن یک نظریه معتبر یا چند تجربه موفق، می‌تواند موضع نویسندگان بیانیه را تقویت کند. آیا بهتر نیست به جای وضع یک مسئولیت توزیعی جدید، دولت را به وظیفه سنتی و اساسی یعنی مهار جهش‌های ارزی ملزم سازیم؟

 

۴- بیانیه گفته است: «درآمد همگانی باید از بودجه مستقل باشد» اما فراموش کرده مادامی که سیاست بودجه‌ای و نفتی معیوب کشور است که موجب انحراف نرخ ارز می‌شود، یارانه پنهان نیز با همان ارز انحرافی چاق‌تر خواهد شد و بالتبع توزیع همگانی نیز.

در نتیجه پیوند وثیقی میان بودجه و درآمد همگانی برقرار است و اساسا وسوسه چربی به نامه‌ای برای سیاستمداران، چطور می‌تواند بازتاب بودجه‌ای نداشته باشد؟ مگر در سال‌های پس از هدفمندی اینطور نشد؟

از سوی دیگر با توجه به قطعی بودن عدم امکان وصول بخشی از درآمدهای ناشی از فروش خارجی حامل‌ها، تردید نیست که در نهایت دولت شدیدا بدهکار و دچار کسری ما، باید بار بخشی از این درآمد همگانی را نیز بر دوش بکشد. احتمال پولی کردن کسری بودجه و تورم، مساله‌ای است که احتمالا نویسندگان هم نگران آن هستند.

 

جزء سوم: گره زدن سیاست‌ها  

۵- این جمله را از ابتدای یادداشت در دهانم نگه داشته بودم: گره زدن تمام عیار سیاست انرژی و سیاست حمایتی و باز توزیعی، یک خطای فاحش سیاستگذارانه است. دولت یک وظیفه برای کمک به بازارسازی و حرکت به سمت قیمت بهینه دارد و یک مسئولیت در پوشش حمایتی جمعیت زیرخط فقر.

در واقعیت، قیمت‌ها بر تعداد فقراء اثراتی دارند، اما هیچگاه نباید اصلاحات فلان بخش (انرژی)، تعیین کننده سیاست حمایتی دولت و درآمد همگانی باشد. اجزاء تابع بهینه سازی انرژی، شامل اهداف و عناصری در درون بخش انرژی و اقتصاد کلان است. ما تابع انرژی را برای رفع مسائل توزیع درآمدی، حل نمی‌کنیم. هر معادله، راه حل خودش را دارد، البته در سیستم معادلات همزمان.

پیشنهاد بیانیه موجب نهادینه شدن یک بدعت نامبارک می‌شود: سیاست‌گذار دولت و مجلس در زمان پیشبرد اصلاحات بخش انرژی، همه حواسش به کم و زیادشدن درآمد مردم و محبوبیت معطوف می‌شود. این بدعت نامیمون، عمر درازمدت خواهد داشت و سخت جان خواهد بود، یعنی همان‌طور که دولت آقای روحانی نتوانست یارانه نقدی را کاهش دهد (چه رسد به قطع کردن نامستحق‌ها)؛ گره میان سیاست انرژی و سیاست حمایتی، چسبنده است و هر دولتی بخواهد ارتباط نوسان ارز یا نوسان قیمت انرژی را با درآمد مردم کاهش دهد، باید لعنت اجتماعی را برای خود بخرد.

 

ختم کلام پیرامون زمان شناسی: با حذف یارانه پنهان انرژی، قیمت حامل‌ها و تقریبا تمام کالاها و خدمات دستخوش تغییر می‌شود. آیا در زمان اصابت کردن دومین شوک ارزی و سپس تورمی طی شش سال اخیر که ارزش پول ملی ایرانیان را به یک/دوازدهم سال ۱۳۹۰ نازل کرده، موقعیت مناسبی برای جهش دوم قیمتی این بار از ناحیه حذف یارانه پنهان انرژی است؟

اگر جهش قیمت‌ها، مثل آفتاب است که اژدهای رانت‌جویی یک عده را بیدار خواهد کرد، ذی نفعان این جهش قیمتی چه کسانی خواهند بود؟ آیا فاصله بیشترشده طبقه ضعیف با خرید خانه و خودرو، با همان مبلغ توزیع همگانی جبران می‌شود؟ آیا آستانه روانی اجتماع، در کشاکش فشارهای تحریمی، تاب یک جهش قیمت دیگر را دارد یا آشوب و امنیتی‌تر شدن اوضاع را در پی خواهد داشت؟

 

* استادیار دانشگاه علامه طباطبائی

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۰۶۸۴۲۱۳:۱۶:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
دولت و مجلس نشان داده اند که مسلط به امور اقتصاد کشور هستند و نیاز به توصیه های شما نیست. مسلما" کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهشهای مجلس هم از شما بیشتر تجربه و علم دارند.
ناشناس۸۰۷۰۳۲۱۴:۲۶:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
آره بابا خیالتون راحت کی باور میکرد ملت با سمند 110 میلیونی و دلار 15 هزاری کنار بیان و مشکلی پیش نیاد!باز هم ببرید بالا هیچ اتفاقی نمی افته
ناشناس۸۰۷۰۹۸۱۴:۵۸:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
اقتصاد ایران باید با جهان ارتباط برقرار کند تا به رشد برسیم
ناشناس۸۰۷۱۰۷۱۵:۰۱:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
البته طبق قانون 20 درصد قابل افزایش است نه بیشتر همچنان که حقوق ها تا 20 درصد اضافه شد یک بام و دو هوا نمیشه
امیر۸۰۷۱۱۲۱۵:۰۱:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
جهش که هیچ افتاب بالانس و مهتاب بالانس هم بزنه ملت ککشونم نمیگزه
ناشناس۸۰۷۱۴۱۱۵:۱۱:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
وقتی دانش کافی ندارند مجبورند بیانیه بدهند؟ از یک طرف رئیس دولت می گوید اقتصاد ایران پیچیدگی و ویژگیهای خاص خود را دارد که الزاما مطابق با نظریه های اقتصادی نمیتواند باشد. این برداشتی درست است. اما از سوی دیگر خود دولت و همفکرانش پیوسته می خواهند اقتصاد ایران را بر اساس فرمولهای کلی بانک جهانی و ... تنظیم کنند. برای همین است که مردم ایران شده اند موش آزمایشگاهی! حالا فنر بنزین و انرژی را هم مثل دلار رها کنند تا ببینیم و ببینند که چه میشود!
محمّد۸۰۸۹۳۶۱۶:۴۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
فارغ‌التحصیلان MIT و Harvard و Stanford و LSE و Chicago بی‌سوادند؟ این‌ها برترین دانشگاه‌های جهان‌اند، ده‌تای اوّل. مشخصه که حتی بیانیه رو هم نخوندی.
ناشناس۸۰۷۱۷۵۱۵:۳۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
بیانیه گفته: «درآمد همگانی باید از بودجه مستقل باشد» اما فراموش کرده مادامی که سیاست بودجه‌ای و نفتی معیوب کشور است که موجب انحراف نرخ ارز می‌شود، یارانه پنهان نیز با همان ارز انحرافی چاق‌تر خواهد شد و بالتبع توزیع همگانی نیز. اگر این جمله ترجمه بشه متوجه میشیم منظور نویسنده رو.
ناشناس۸۰۷۲۴۵۱۵:۵۹:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
دولتی که خود اعتراف می کند توان و دانش و قابلیت تامین زندگی مردم را ندارد و با وجود تورم 50 درصدی فقط 5 درصد می تواند حقوق ها را افزایش دهد. ایا چنین دولتی درست است که بماند؟ .. چرا مجلس و یا هر مکانیسمی که باید دولت را عزل کند اقدامی نمی کند؟ .. ..
ناشناس۸۰۷۳۳۸۱۶:۴۶:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
خب اگر یارانه بدن چه ایرادی دارد بنزین بشه 5000 تومان
ناشناس۸۰۷۳۴۰۱۶:۴۶:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
مشکل فقط خود دولت است
ناشناس۸۰۷۳۴۵۱۶:۴۷:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
اقتصاد ایران معیوب است با این حرفها درست نمیشه باید یک بار شخم بخوره و از اول بذر بکاریم
ناشناس۸۰۷۳۴۸۱۶:۴۷:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
یکی حساب کنه ببین سهم هم ایرانی چقدر میشه
ناشناس۸۰۷۷۳۰۲۲:۰۴:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
ماشین حساب مهندسی هنگ کرده
ناشناس۸۰۷۳۴۹۱۶:۴۸:۱۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
چرا باید رانت به جیب برخی از ما بهترون بره خب قیمت ها جهانی باشه ولی 900 هزار میلیار تومان به ما بدن
ناشناس۸۰۷۳۵۵۱۶:۴۹:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
این ها همش به خاط بچه پولدار است. چرا اقازاده ها باید بتونند از پول نفت سثروت کسب کن و ما مردم باید اندر خم یک کوچه بمانیم
ناشناس۸۰۷۳۶۲۱۶:۵۱:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
امروز باید آقای هاشمی رفسنجانی باید بیاد توضیح بده این گندی که ایشون زد در سال 69 و چشم بسته صندوق بین المللی پول هر چی گفت گفت چشم و اقتصاد ایران را ویران کرد
ناشناس۸۰۷۳۶۵۱۶:۵۲:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
قیمت بنزین در آمریکا از دو سوم کشورهای جهان ارزان‌تر، نصف انگستان و یک سوم هنگ کنگ بود. آیا تفاوت قیمت با خارج و قاچاق پذیری، بهانه کافی برای برچسب قیمت یارانه‌ای است؟ فقط در کشورهای همسایه ایران، ۶قیمت بنزین متفاوت وجود دارد. تا قبل از شوک ارزی، قیمت دلاری بنزین در ترکمنستان و کویت، از ایران هم ارزان‌تر بود. ما چقدر بدبخیم که هی منت سرمان میگذارند
ناشناس۸۰۷۳۶۷۱۶:۵۳:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
می دونید 9000000000000000 یعنی چی و سهم هر ایرانی چقدر میشه
ناشناس۸۰۷۳۶۹۱۶:۵۴:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
دولت حیران است و نمیدونه کجاس من که بهش شک دارم قربون محمود
ناشناس۸۰۷۳۷۱۱۶:۵۵:۰۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
فقط کانادا
ناشناس۸۰۷۷۲۳۲۱:۵۷:۱۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
کانادا درای با نون بربری تازه
ناشناس۸۰۷۳۷۲۱۶:۵۵:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
چرا همه مفسدان را عدام نمی کنند
علی 671۸۰۷۳۷۵۱۶:۵۸:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
شما هم آمدید از نگاهی حرف می زنید که انگار از چیزی خبر ندارید .شما اول قیمت دلار ر ا مانند دیگر کشور ها حساب کنید نه قیمت ایران .در کشورهایی که وضعیت ایران را ندارن مثل عربستان ، قطر ،عمارات ارزش دلار چقدر است و چگونه بدست می آید آیا هر ساعت قیمت جدید دارد نه ثابت است پس یک دلار آنها برابر با هفت تومان ما است که با آن می توانند از یک فروشگاه کلی خرید کنند .ما با هفت تومان یک دانه آدمس هم نمی توانیم بخریم .این مقایسه است نه بی ارزشی پول ما که یک بسته آدامس توی مملک 1000تومان است در عربستا ن یک معلم به دلار 9000 حقوق می گیرد .به دلار ایران.......الی آخر
ناشناس۸۰۷۳۷۷۱۷:۰۱:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
بانک مرکزی باید تلاش‌های برای اصلاح نظام بانکی انجام بده
ناشناس۸۰۷۶۰۲۲۰:۱۶:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
احسنت ، احسنت .... گرچه اختلافات اساسی با نویسنده نقد دارم و معقتدم نویسنده متن عمیقا به سیاست های نئو لیبرالیستی و تعدیل اقتصادی باور دارد ، اما باز هم تشکر می کنم ، چون بالاخره بعد از مدتها یک نقد حسابی و منسجم و مبتنی بر نظریه دیدیم ..... اجرکم عند الله
ناشناس۸۰۷۶۱۸۲۰:۲۸:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
شما ارزش ریال رو ببر بالا همه چیز درست میشه
ناشناس۸۰۷۶۳۲۲۰:۳۸:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
واقعا مسوولین خجالت بکشن وریشه فساد ورانت ومافیا را قطع کنند تا مردم اعتماد به مسوولین را دوباره بدست آورند
ناشناس۸۰۷۷۲۱۲۱:۵۶:۲۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
به اسم محققان جوان ، هر کسی از راه می رسد فقط می خواهد یک سازمان و تشکیلاتی برای قوم و قبیله خودش ایجاد کند و بودجه ی آن را با گرانی از جیب مردم تامین کند .
ناشناس۸۰۷۸۶۴۰۰:۱۵:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
.. مشکل اساسی ما خودتحریمی هست. باید قبول کنیم که اقتتصاد یک مقوله جهانی است و ما هم جزئی از این جریان هستیم و باید در راستای ان حرکت کنیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین