دکترای چی گرفتی؟

مهدی نورمحمدزاده،   3971208223 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
دکترای چی گرفتی؟

یکی از بدترین فجایعی که در سال‌های اخیر در فضای علمی و دانشگاهی کشور رخ داده است، نزول جایگاه عناوین و مدارج دانشگاهی است. در روزگار امروز، فارغ التحصیلان و حتی دانشجویان همه رشته های دانشگاهی خودشان را «مهندس» می دانند و توجهی به عناوین دقیق رشته های تحصیلی خود ندارند. حتی در ادارات و سازمانها هم، غالب کارمندان همدیگر را «مهندس» صدا می کنند ولو اینکه طرف دیپلم مردودی باشد!

طبیعی است در چنین فضایی که حتی کارمندان معمولی هم مهندس شده اند، برخی مدیران و روسای ادارات و سازمانها به فکر چاره باشند تا جاه طلبی و مقام پرستی خود را ارضا کنند و با عنوانی متفاوت خطاب شوند! از همین رو در سالهای اخیر له له زدن برای کسب عنوان «دکترا» در میان مدیران اپیدمی شده است.

کم نیستند مدیرانی که به مدد طمعکاری برخی دانشگاه‌های پولی و بی خاصیت و از برکت نفوذ سازمانی میز ریاست خود، مدارج دانشگاهی را جهشی طی کرده‌اند و بی هیچ کلاس و پایان نامه و پژوهشی، قله بلند «دکتری» را فتح کرده اند!

بدتر از این افراد، نمونه های دیگری نیز وجود دارند، مدیرانی که حتی در دانشگاه‌های رسمی هم تحصیل نکرده اند و صرفا به استناد طی برخی دوره های آموزشی و داخلی در برخی سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی، خود را «دکتر» می دانند و دیگران را هم دعوت به «دکتر...دکتر» گفتن می‌کنند!

آدم های کوچک برای میزهای بزرگ فاجعه هستند! یکی از دوستان، از قول یکی از همین مدیران تعریف می کرد که طرف حاضر بود همه کارمندان زیرمجموعه اش را مهمان ناهاری چرب کند، تا آنها در مکاتبات اداری ایشان را با عنوان «دکتر...» مورد خطاب قرار دهند! متاسفانه آفت جاه طلبی و نفسانیت دردناک چنین مدیران و نورچشمی ها، علاوه بر ابعاد محدود فردی و سازمانی به جامعه نیز سرایت کرده است.در جامعه ای که «دکترا» مثل نقل و نبات در بین مدیران و مسئولان پخش شود، اعتبار و جایگاه علمی این عنوان نیز به فنا خواهد رفت!

حضرات مدیران غیرمتخصص را که فقط نقش ربات های «پاراف و امضا» را بازی می کنند، چطور می توان با کسانی که سالها پشت کتابها عرق می ریزند و پژوهش می کنند، مقاله می نویسند و تولید دانش می کنند، یکی دانست و هر دو را «دکتر» خطاب کرد؟!

همه ما در این فاجعه مقصر هستیم. حداقل نقش اصلاح گرانه ما در خصوص این نوع جاه طلبی های غیراخلاقی، پرهیز از پذیرش و خطاب القاب و عناوین غیرواقعی نسبت به افراد است.عادت کنیم به اینکه نه دانشجوی حسابداری را «مهندس» بنامیم، نه مدیر مهندس اداره مان را «دکتر» بنویسیم، و نه حتی یک وزیر لیسانسه را «دکتر» بخوانیم!

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۹۸۰۴۶۱۹:۰۰:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۸
یکی از بدترین سیاستهای دولتهای قبلی همین اجازه تحصیل به کارکنان دولت بود بنده خودم در محیط کاری خود شاهد بودم افراد برای تحصیل به انحای مختلف در ساعت اداری محل کار خود را ترک می کرده و برای امتحان در صورتیکه یک جلسه هم سر کلاس حاضر نمی شد و نمرات را به هزار ترفند می گرفت وقتی مدرک می گرفت توقع داشت مدیریت سازمان را داشته باشد و.وقتی هم به مدارج بالاتر مدیریتی می رسید چون بطور واقعی سواد و دانش نداشت تمام تصمیمات با آزمون و خطا گرفته می شد که خود ضرر و زیانهایی را تحمیل بیت المال می کرد در یک کلام مدارک شده اند کیلویی و آن هم چه رشته هایی کتابداری ، روابط عمومی ، ارتباطات و .....
ناشناس۷۹۸۴۱۶۰۰:۵۱:۱۹ ۱۳۹۷/۱۲/۹
بزرکترین خیانت جمهوری اسلامی به خودش همین تاسیس دانشکاههای کیلویی یا به قول یکی از دوستان تیزهوشان بوده،خدا لعنتشون کنه باعث و بانیاشو
ناشناس۷۹۸۶۱۰۰۹:۲۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۹
در یک جمع از پشت داد بزنید ، دکتر ! ببینید چند نفر سرشان را بر می گردانند! حتما" متعجب خواهید شد.
ناشناس۷۹۸۶۱۶۰۹:۳۲:۲۹ ۱۳۹۷/۱۲/۹
مهندس یعنی کسی که هندسه بلد است. بنابر این کسی که دیپلم ریاضی، تجربی دبیرستان یا هنرستان را دارد، مهندس است.
رضا۷۹۸۴۵۰۰۱:۵۰:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۹
البته منظور مدرک دانشگاه آزاد است
ناشناس۷۹۸۵۷۵۰۸:۵۳:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۹
همانطور که در دانشگاه ازاد دانشجویان ساعی و کوشا و درسخوان هستند در دانشگاه های دولی سهمیه ای ها!
ناشناس۷۹۸۵۵۱۰۸:۲۵:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۹
آیا یک مدیر حتما باید یک دکتر باشد؟ آیا کسی که دکترا دارد بهتر می تواند یک مجموعه را اداره کند؟ آیا در سایر کشورهای دنیا اینچنین عمل می شود؟
ناشناس۷۹۸۰۴۹۱۹:۰۳:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۸
دکتراهای هشت من نه شاهی
ناشناس۷۹۸۰۵۱۱۹:۰۴:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۸
به عنوان یک تحصیل کرده دانشگاه آزاد به نظرم باید دانشگاه ازاد و پیام نور و غیرانتفاعی و ... همه جمع بشه بره.
ناشناس۷۹۸۵۰۳۰۷:۴۴:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۹
همه واحدهای دانشگاه آزاد را نباید در یک سطح قرار داد.
س ت۷۹۸۰۵۲۱۹:۰۴:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۸
مدیران از دکتراهایی میگویند که در هیچ دانشگاهی پیدا نمی شود مثلا برخی مد شده می گویند دکتری مدیریت آینده پژوهی والله ما خودمان آینده پژوهی خوندیم ولی دکتری مدیریت آینده پژوهی را فقط یک موسسه خصوصی به صورت DBA ارائه می کند یعنی می فروشد. حالا برخی هم که رشته های مرسوم مثلا اقتصاد گرفته اند فکر می کنید چه جوری می گیرند؟ کلا نهاد علم در ایران .. دیگه دنبال مدرک نباشید بهتر است. مدرک یعنی اعتبار سنجی، الان در رشته های کلاسیک مثل اقتصاد و مدیریت هم مدرک نشانگر هیچ اعتباری نیست که نیست. به خدا حاضرم با هر دکتری یا استادی که خلاف این می گوید مناظره کنم. والسلام
dayani۷۹۸۰۷۲۱۹:۱۸:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۸
وقتی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، موسسات غیر انتفاعی آموزش عالی و مراکز آموزشی ادارات راه میاندازید، به همین جا می رسیم. آنهایی را که از این مسیرها گذشته و به مدرک درست یا نادرست دست یافته اند، کنار بگذارید، اگر توانائید جلو مدرک جویان به این شکل در آینده را بگیرید. مثلا دانشگاه آزاد ، پیام نور و... را تعطیل کنید.
ناشناس۷۹۸۰۹۷۱۹:۳۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۸
دو نکته: ۱- عبارت ;تحصیلات کابینه انگلیس; سرچ کنید. تحصیلات مربوط به کابینه دولت دیوید کامرون به نقل از روزنامه تلگراف میاد.فقط یک نفر دکتری،چهار نفر فوق لیسانس و دو نفر دیپلمه هستند بقیه هم لیسانس و نکته جالبش وزیر بهداشت مملکت انگلستان لیسانس فلسفه داره ۲- تو ایران تعداد دانشگاه هایی که در حد و اندازه دکتری هستند چیزی بین ۱۰ یا نهایت ۱۲ هستند که همشون در کلانشهرها واقع شده اند. واقعا چرا یک استان محروم که نه صنعتی داره و نه زیرساختی دانشگاهش باید دکتری مهندسی مخابرات گرایش سیستم داشته باشه. اصلا مگه ما صنعت مخابرات یا الکترونیک داریم؟ ما عمدتا در این زمینه وارد کننده هستیم. مگر چند نفر دکتری مهندسی مخابرات سیستم لازم داریم؟ مملکتی که بخش زیادی از صنایعش نیاز به تکنسین ماهر داره چرا باید به این تعداد دکتری و کارشناسی ارشد مهندسی بده بیرون؟ چرا باید اینقدر از بیت المال صرف اینگونه مسائل بشه؟
ناشناس۷۹۸۶۲۵۰۹:۴۰:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۹
با اجازت دانشگاه معتبر کشور فقط در رشته برق 45 تا دکترای برق میده بیرون یه زمان لیسانس 40 تا میگرفت بعد همینها میرن دو تا ده اونطرفتر رشته مهندسی برق راه میندازن چون بیکارن میشن و این سیکل معیوب ادامه پیدا میکنه
ناشناس۷۹۸۱۰۷۱۹:۳۹:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۸
امتیازات حقوق و ارتقاء ناشی از دریافت مدرک ارشد و دکتری رو لغو کنید (جز در سازمانهای علمی - پژوهشی) تا فقط دوستداران حقیقی علم تو دانشگاه باقی بمونن! تنها راهش همینه! دکتری یک درجه علمی پژوهشی هست و هیچ ارتباطی با توانایی مدیریتی یک فرد نداره و نباید شاخصی برای دستیابی به سمت های مدیریتی باشه.
ناشناس۷۹۸۱۱۲۱۹:۴۷:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۸
دکتری آکادمیک یه طرف این گواهی های بی ارزش DBA و MBA که خودشان را دکتر صدا می کنند طرف دیگر. مرد علم کجاست برادر?
ناشناس۷۹۸۶۱۷۰۹:۳۲:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۹
این گواهی ها رو تا دلت بخاد دانشگاه تهران و یکی دو دانشگاه دیگه دارن صار می کنن پول بده مدرک ببر شده
ناشناس۷۹۸۱۱۴۱۹:۴۹:۲۰ ۱۳۹۷/۱۲/۸
حالا چه فرقی میکنه عنوان مهندس بدیم یا دکتر دیگه اعتبار این عناوین ازبین رفته وحتی بقال سرکوچه هم به مشتریاش دکترومهندس میگه....
محمد۷۹۸۱۳۰۲۰:۰۴:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۸
نمونش همین سایت وزین شما که بارها مهندس اذری جهرمی وزیر ارتباطات رو دکتر خطاب کردید!
ناشناس۷۹۸۱۴۰۲۰:۰۹:۰۵ ۱۳۹۷/۱۲/۸
به نظر من چه بسا مدیران با تجربه از اساتید با سواد توان مدیریت بیشتری داشته باشند. مشکل اینجاست که همه عکس این فکر می کنند
ناشناس۷۹۸۶۱۴۰۹:۳۱:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۹
افرادی که یک لیسانس دارند یا ارشد دارند و تجربه دارند به مراتب از اساتیدی که کاری جز واگذاری درس به دانشجوهای خود ندارند بهتر هستند از اساتید بپرسید که نتیجه کاهاشون چه شده و چه ارزشی درست کرده در آلمان استادی که نتونه با صنعت کار کنه را اخراج میکنن اینجا طرف میاد میشه استاد دانشگاه دیگه تا اخرش موندگاره اونم با خروجی هیچ
ناشناس۷۹۸۱۴۵۲۰:۱۲:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۸
لزوما و همه جا اینطور نیست که همه کارمندان و کارکنان معمولی هم مهندس خطاب شوند. در خیلی از کارخانجات مطرح صنعتی دولتی و خصوصی اگر قرار باشد از فعالیت های کارکنان تقدیری صورت گیرد، متاسفانه و یا خوشبختانه بازه زمانی این تقدیرها برای همه کارکنان حتی شاغلین دارای رده تحصیلاتی فوق لیسانس مهندسی در روز کارگر خواهد بود و نه روز مهندس! شاید عزیزان خبرنگار و خبرگزاری ها از این موضوع تا به امروز با خبر نبوده اند. البته در جای خود کارگر بودن خود از بزرگترین افتخارات برای همه ما محسوب می شوند
ناشناس۷۹۸۵۴۳۰۸:۲۲:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۹
علت این موضوع این هست که قانون کار همه مشمولان از مدیرعامل،کارمندان، تکنیسینها و کارگرهای ساده را با عنوان کارگر خطاب میکند. این تعریف از کارگر در بندهای اولیه قانون کار ذکر شده است.
مهندس۷۹۸۱۶۱۲۰:۲۳:۲۸ ۱۳۹۷/۱۲/۸
من مهندس هستم وکلی درس خوانده ام وکلی طرح های پژوهشی دارم در کنارش دوره های مدیریت را دارم اما در کشور ما شایستگان بدون شغل و منصب هستند اما فردی مثل کسی با لیسانس ساده حقوق به اسم دکتری مدیریت صنعتی وزیر صنعت می شود و مجلس واین همه نهاد عریض وطویل تحقیق نمی کنند که این فرد مدرک دارد وآیا شایسته است که همچین منصب مهمی را به او بدهند خیر فقط ... مهم است واین آقا خود را دکتر می دانند وبقیه هم او را دکتر خظاب می کنند در حالی که یک لیسانس ساده غیر متبط با صنعت است و کمترین حالت او را مهندس خطاب می کنند در حالیکه او مهندس نیز نمی باشد ایا چنین رویه ای در کشور ما کار درستی است..
علی۷۹۸۱۸۱۲۰:۴۶:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۸
دکتر فقط پزشکی و دندانپزشکی، از خونه و ماشینشون میشه فهمید دکتررررن
ناشناس۷۹۸۱۸۲۲۰:۴۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۸
احسنت
ایلامی۷۹۸۱۸۷۲۰:۴۸:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۸
تو شهرستانها پزشکان متخصص پول پارو میکنن، اکثرا از الان نوبت اردیبهشت میدن!
دانش آموخته آخرین مقطع تحصیلی شریف۷۹۸۲۰۱۲۱:۰۹:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۸
«عادت کنیم به اینکه نه دانشجوی حسابداری را «مهندس» بنامیم، نه مدیر مهندس اداره مان را «دکتر» بنویسیم، و نه حتی یک وزیر لیسانسه را «دکتر» بخوانیم!» و مهم‌ترین اینست که عادت کنیم حتی دارندگان دکترا را هم دکتر خطاب نکنیم.
ناشناس۷۹۸۲۰۸۲۱:۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۸
فقط پزشکی. با درآمد ۱۰۰۰ برابر یک دکتری مهندسی. مهندسی دیگه جایگاهی نداره.
ناشناس۷۹۸۳۵۶۲۳:۴۲:۴۶ ۱۳۹۷/۱۲/۸
جمله جالبی گفته الحق که آدم های کوچک برای میزهای بزرگ فاجعه هستن .
ناشناس۷۹۸۴۵۸۰۲:۴۲:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۹
مدرک واقعا ول شده اینقدر دکترای بیکار داریم که مدرک دکترا هم بی ارزش شده و الان نداشتنش کلاس محسوب میشه
ناشناس۷۹۸۴۶۸۰۴:۵۷:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۹
دکتر داریم از اسکاتلند دکترای حقوق گرفته ولی یک کلمه انگلیسی بلد نیست!
ناشناس۷۹۸۵۱۵۰۷:۵۵:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۹
فقط پزشکی و دندانپزشکی حالا از هر جا بتونی مدرک بگیری زدی تو گل بقیه یه مشت الاف
ناشناس۷۹۸۵۶۱۰۸:۳۴:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۹
باید در انتخابها دقت شود. داشتن مدرک بالاتر دلیل بر توانمندی بالاتر در مدیریت نیست.
ناشناس۷۹۸۵۸۵۰۹:۰۴:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۹
داستان سرهم بندی شدن مدرک دکتری و رساله سرقتی بعضی ها که یادمون نرفته ... همه چیزمان به همه چیزمان میخورد!
ناشناس۷۹۸۶۰۹۰۹:۲۹:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۹
الان دانشکده هست که بصورت فله ای داره ارشد و دکترا میده بیرون وقتی دانشگاه دولتی ما اینطور بشه وای به حال بقیه جاها طرف از خونه قهر میکنه میاد دکترا میخونه! هیچ احترامی برای علم خود اساتید و مدیران دانشگاه ها باقی نذاشتن و این به ضرر خودشون خواهد شد انتظار هم دارن که با این وضعیت اسف بار دکترا که گرفتن بیان و اداره امور رو بهشون بدهند و همه هم براشون کف بزنن خبری نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین