شاخ‌های محجبه یا وضعیت فکاهی ضد حجاب؟

نرجس لاری*،   3971118066 ۱۰۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
شاخ‌های محجبه یا وضعیت فکاهی ضد حجاب؟

در روزهای اخیر، انتخاب هماهنگ حجاب سر توسط برخی از افراد معروف در فضای مجازی که با نام مصطلح شاخ‌های اینستاگرامی شناخته می‌شوند، موجب شهرت بیشتر این افراد شده است. آن‌ها در صفحه های خود دلایل متعددی را برای این انتخاب اعلام و پس از آن تصاویر فاقد حجاب قبلی خود را حذف نمودند. از جمله دلایل ذکر شده، " خوردن تلنگر برای درست زندگی کردن"، "وجود نامحرم در اینستاگرام و درگیر گناه نشدن"، "اثرگذاری بر افراد دیگر با انتخاب این سبک از حجاب"، و در نهایت " اعلام پیوستن به طرح سالم سازی فضای مجازی و دعوت همگانی به پذیرش آن" است.

این تصمیم نسبتا به صورت همزمان اتفاق افتاده و از نوع بیان افراد به نظر می‌رسد که توجیه مشترکی برای ایجاد این تغییر وجود داشته‌ است. اکنون ما با این رخداد مواجهیم: کاراکترهای پلنگ‌گونی که بعضا در فضای مجازی مبتذل شناخته می‌شدند، حالا بدون ایجاد تغییر در نوع آرایش و تزریق‌های اگزجره‌، روسری، کلاه و یا حتی چادر مشکی به سر دارند و با همان وضعیت به تبلیغات کالا و خدمات یا انتشار کلیپ‌های سرگرم‌کننده می‌پردازند.

برای درک بهتر پدیده شاخ‌های مجازی، باید توجه کرد که شکل‌گیری و بقای صفحات منتسب به آن‌ها، عموما وابسته به امر مالی و درآمدزایی است. بهره‌گیری از هر ابزار در دسترس برای دیده‌شدن، اصل اساسی است؛ به عنوان مثال، استفاده از حرکات بدن، نمایش شهوت، رکیک‌گویی، شامورتی بازی، بروز ابعاد خصوصی زندگی و یا ساخت روایت‌های داستانی از زندگی شخصی، بروز غیرمتعارف هیجانات مثل گریه، اقدام به خودکشی، و یا نمایش سرمستی از وضعیتی که در دسترس همگان نیست، برای هر چه بیشتر دیده‌شدن به اشتراک گذاشته می‌شود.

در فرایند تهیه این عکس‌ها و کلیپ‌ها توسط این افراد، ساخت ارزش مثبت از شخصیت فرد به‌اصطلاح شاخ مدنظر نیست، بلکه صرف دیده‌شدن وی که با معیارهای تعداد لایک، نظر، دیده‌شدن و باز ارسال سنجیده می‌شود، ملاک و جهت‌دهنده محتوای ارسالی توسط او است.

توجه به تفاوت میان سلبریتی و فرد به‌اصطلاح شاخ مجازی در توضیح بیشتر این موضوع ضروری است. شاخ مجازی، فردی نیست که مبتنی بر مشهوربودن و محبوبیت پیشین خود پرمخاطب باشد، بلکه فردی است که بدون احراز یک عمل یا هنر استثنایی، خودش را پربیننده نموده است. طبیعتا هر شخصی که با نام اعتباری خود در اینستاگرام به تبلیغات می‌پردازد، مدنظر این نوشتار نیست و حد و مرز افراد در استفاده از روش‌های جلب مخاطب متفاوت است.

با این بازخوانی از پدیده‌ی شکل‌گرفته‌ی شاخ‌های اینستاگرامی، سوال این است که آیا دعوت به حجاب توسط افرادی که پربیننده بودن آنها، ملاکی برای موفق‌تر بودنشان در این جنجال نمایشی مبتذل است، کارکرد موثر و مثبتی بر ترویج حجاب و یا به اصطلاح سالم‌سازی فضای مجازی و فضای حقیقیِ پیوستِ آن خواهد گذاشت؟

به عبارت دقیق‌تر آیا فردی که احتمالا شهرت را حتی گاهی مبتنی بر توهین آگاهانه به خود و در سطح نازل کسب کرده است و از این جهت نه ‌تنها دارای محبوبیت نیست، بلکه احتمالا دارای یک ارزش اجتماعی منفی در اذهان مخاطبان خود است، مبلّغ خوبی برای حجاب خواهد بود؟

بدیهی‌ترین بخش، پاسخ روانشناختی به این سوال است که پیوند حجاب با فردی دارای ویژگی‌های توصیف شده، منجر به اثر روانی منفی بر پذیرش حجاب می‌گردد و کارکرد ضد تبلیغ برای امر حجاب در پی دارد. به‌علاوه مبدعان احتمالی این طرح به نظر می‌رسد که شناخت دقیقی از فضای مجازی نداشته‌اند.

چنانکه فیلم‌های به اشتراک گذاشته‌شده در این صفحات چندصدهزار نفری، اکنون محدود به صفحات این اشخاص نمانده و در ده‌ها و صدها صفحه‌ی فیک و یا فن همان صاحب‌نامان و یا در صفحات دیگر برای تمسخر و هشتگ‌های جلب مخاطب قرار گرفته‌اند و عموما برای رسیدن به آن هدف، تصاویر و کلیپهای دوران قبل از حجاب این افراد را در کنار کلیپهای باحجاب گذاشته شده و این یعنی مخاطب ده ثانیه بعد از اینکه خانم ایکس را در لوای چادر مشکی ملی می‌بیند، ممکن است او را با لباس نیمه‌برهنه در یک دابسمش شهوی مشاهده نماید  که خود باعث وهن حجاب است. 

ایجادنکردن مبنایی برای پذیرش امر حجاب، کولاژ نامتناسب شعایر دینی بر سری است که فهم درستی از دین و حتی خود حجاب ندارد و از این رو، چهره‌ی عمل‌کرده و دارای آرایش غلیظ و زننده، درون چادر و یا روسری پوشیده، نمای شفاف مبدا نامناسب آغاز ترویج فرهنگی و تربیت دینی است.

چه ‌اینکه احتمالا ازین پس شاهد تصاویر و ویدیوهایی باشیم که رفتارها و حرکات غیرعرف برای زنان محجبه را توسط این شاخ‌های مجازی عادی می‌سازد- هم‌اکنون نیز چنین ویدیوهایی آغاز شده است- و به این طریق منظر مخاطب را به فرد محجبه تغییر می دهد.   

درباره‌ی مسئولیت معامله‌ی احتمالی با شاخ‌های مجازی و این شیوه از سالم‌سازی فضای مجازی نیز لازم است توجه کنیم که اگر یک نهاد رسمی درگیر این موضوع است، فارغ از دلایل ذکرشده در این نوشتار، می‌بایست به این نکته توجه داشته باشد که منتسب‌‌شدن و تبعیت افرادی که ضمانتی برای روند پیشرفتشان و سرنوشت انتخاب‌هایشان وجود ندارد، ممکن است آنها را به زحمت زیادی برای تبرئه‌جویی از آنها وادار کند.

چنانکه روسری به سرکردن الهام عرب و تبلیغ حجاب توسط امیرحسین مقصودلو ثمره‌ی لازم را نداشت و طیفی از تفکر را درگیر حاشیه‌ی بی‌سببی نمود، و اگر چنانچه افراد یا گروه‌های مذهبی کنشگر، اقدام به این روش از نهی از منکر نموده‌اند بهتر است، در عاقبت این روال تجدید‌نظر نموده، و همینطور پلیس فتا نظارت بهتری بر شیوه‌ی اقدام این گروه‌ها داشته باشد.

صد البته گزینه‌ی احتمالی دیگری مطرح است که این افراد در یک توافق گروهی تصمیم به ایجاد این موج و یا به‌‌اصطلاح شوک رسانه‌ای داشته‌‌اند تا با به‌‌اشتراک گذاشتن این تغییر ظاهر ناگهانی، بر معروفیت بیشتر خود بیفزایند و از این رو انتخاب حجاب صرفا یک راهبرد تبلیغاتی و بازاریابی برای آنها بوده باشد که در این صورت هم به‌نظر می‌رسد به ‌دلیل وهن یک امر دینی، می‌بایست تحت نظارت قرار گیرند و تذکر لازم را برای احتراز از آن دریافت نمایند و چنانچه این موضوع یک تصمیم واقعی و ارزشمند برای آنها به حساب می‌آید، مساعدت و راهنمایی لازم را برای کنترل رسانه و تغییرات راهبردی تبلیغات دریافت نمایند.

در این صورت باید دقت کرد، که پذیرش امر حجاب توسط این اشخاص قطعا یک امر مثبت است که ولو فاصله‌ی آن تا حجاب مطلوب قابل ‌پذیرش است و حمایت از آنها برای بهبود فرایند این تحول می‌بایست مد نظر قرار گیرد.

به‌هرحال سالم‌سازی فضای مجازی و وضع قوانین فعالیت در آن، ایده‌ی درستی است که جایگزین دقیق فیلترینگ است، لکن نحوه‌ی ورود به این ایده و نگرش به آن می‌بایست مبنایی‌تر از رسیدن فی‌الفور به خروجی آن در یک نمای تصنعی باشد.

 

*روانشناس تربیتی

دیدگاه کاربران

محمد حسین۷۷۲۵۷۹۰۷:۴۸:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
سوال اینه که وقتی بیحجاب ظاهر میشن چرا کسی جلوشونو نمی گیره
ناشناس۷۷۲۷۲۱۰۹:۳۱:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
به صلاح بقا نیست
ناشناس۷۷۳۸۴۱۱۸:۲۴:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
حالا که اجباریه این وضع بعضی از خانماس وای به روزی که اختیاری بشه من شیک میپوشم و موقر و متین تو جامعه رفت آمد میکنم و سعی میکنم چشم و دل پاک باشم اما باور کن بعضی وقتا نیمه برهنگی هایی میبینم که تا چند روز فکرمو مشغول میکنه من میگم دختران کشورم با فهم و فضیلت و متانت خودنمایی کنن نه با تن نه با ساپورت و مانتو جلو باز
حسین۷۷۲۷۲۳۰۹:۳۲:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
بزرگوار ، کار این شاخها درست نیست. ولی دقت داشته باشین این همه گرفتاری و بدبختی تو مملکت داریم از قبیل بیکاری و فحشا و تعدیل کارگران و حقوق بازنشستگان و گرونی ارزاق عمومی و گرونی مسکن و ... اونوقت شما گیر دادین به دلقک بازی این چند نفر؟
ناشناس۷۷۳۴۷۵۱۵:۲۵:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
این مشکلاتی که شما نام بردید مشکلات اقتصادیه، بله درسته مشکلات اقتصادی وجود داره و مهمه، اما نمیشه مشکلات فرهنگی رو به حال خودش رها کرد چون مشکلات اقتصادی وجود داره، شاید اقتصاد مملکت تا قیام قیامت درست نشه، یعنی فرهنگ مملکت رو هم تا قیام قیامت به حال خودش رها کنیم چون مشکلات دیگه ای وجود داره؟
ناشناس۷۷۴۳۱۲۲۳:۰۲:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
فرهنگ یعنی حجاب اجباری ؟؟
ناشناس۷۷۲۷۸۹۱۰:۲۳:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
چرا باید بگیره؟
رضامیرزایی۷۷۲۵۸۹۰۸:۰۳:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
ماهی شب عید ویترینی اند.
ناشناس۷۷۲۶۱۶۰۸:۳۳:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
رزومه این به اصطلاح شاخها میگه اعتقادی به این شکل حجاب ندارن. یه مهمونی مجازی راه انداختن با تم حجاب زیاد جدی نگیرید
ناشناس۷۷۲۶۲۴۰۸:۳۷:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
هر چیزی اجباری باشه هیچ نتیجه ای نداره جز تخریب اون ارزش.
ناشناس۷۷۲۸۱۷۱۰:۳۵:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
پس جلوی دزدها و قاتل هارو هم اجباری نگیرن
ناشناس۷۷۲۸۹۰۱۱:۱۰:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
در تمام دنیا با دزدان و قاتل ها بر خورد می شه و مجازات می شن در تمام دنیا رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اجباریه و رعایت نکردنش جریمه داره ولی در هیچ جای دنیا حتی در کشورهای مسلمان دیگه حجاب اجباری نیست
ناشناس۷۷۳۲۸۰۱۴:۰۴:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
حجاب قانون که هست لا اقل مثل تمام دنیا به قانون احترام بگذارید
ناشناس۷۷۳۴۸۸۱۵:۳۳:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
برده داری هم قانون بوده مگه به هر قانون بدی باید تمکین کرد ؟؟/
ناشناس۷۷۳۸۱۷۱۸:۱۴:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
کجا قانون بوده امریکا و انگلیس! چه ربطی داره مغالطه میکنی
ناشناس۷۷۴۳۱۶۲۳:۰۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
بله در آمریکا حتی در عربستان در قران هم کنیز و برده به وضوح هست شما داری مغلطه می کنی
ناشناس۷۷۴۳۳۲۲۳:۰۹:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
قانون شرع ما هم هست. چرا اجرا نمی کنیم؟
ناشناس۷۷۴۴۵۰۰۱:۰۹:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
اهان چون تو امریکا قانون بوده میشه تمکین نکرد. اون اونجا غلط بود این اینجا
ناشناس۷۷۳۶۸۲۱۶:۵۸:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
در آمریکا زنان و سیاهپوستان حق رای نداشتند زنان بعد از سیاهپوستان حق رای دادن پیدا کردند تمام اینها قانون بوده که الان نیست بهتره کمی مطالعه کنی دوست عزیز
ناشناس۷۷۳۶۸۵۱۷:۰۰:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
شما بگو در کجای دنیا حجاب اجباری جزو قانونه ؟؟ چرا این قاون که در هیچ جای دنیا نیست باید پذیرفته و رعایت بشه ؟؟
ناشناس۷۷۴۳۳۷۲۳:۱۲:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
اما در برخی کشورهای اروپایی با حجاب بودن جرمه
ناشناس۷۷۲۹۰۹۱۱:۲۰:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
نه که خیلی میگیرن
ناشناس۷۷۳۱۶۰۱۳:۲۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
چه جالب. در چشم شما ارزش و بی ارزش یکی شده. دزدی و غارت با انتخاب حجاب شخصی یکی شده !!!
ناشناس۷۷۳۹۷۲۱۹:۳۴:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
دقیقا تو مملکته ما میگی نه همین 50 هزار مجرم آزاد کردند
آریابان۷۷۲۸۲۲۱۰:۳۷:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
گفته های یک خانم دکتر پژوهشگرمسلمان مالزیائی به یک دختر خانم دانشجوی ایرانی ، بسیار رساست و حق مطلب را به خوبی ادا می کنه ؛ وی گفته بود که در پی سفر های همیشه گیش به همه کشور های مسلمان ، مشاهده کرده : ایران بعنوان تنها کشور در دنیا که حجاب زنانه را در قلمرو خودش اجباری کرده ، در عین حال تنها کشور مسلمانیست که با مشکل بد حجابی !!! روبرو شده زیرا در تمامی کشور های دیگر ، زنان یا با حجابند و یا بی حجاب و نه بد حجاب !!!!!.
ناشناس۷۷۳۴۵۴۱۵:۱۶:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
هنوز که هنوزه ایران در باب کیفیت حجاب اختیاری بالاترین رتبه را در جهان داراست اگر حجاب در ایران اجباری بود که همه حجاب داشتند در خیابان.
ناشناس۷۷۳۶۳۸۱۶:۳۸:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
کیفیت حجاب اختیاری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ احیانا اون گشت ارشاد و جریمه ماشینها و خوابوندن ماشین مردم به خاطر حجاب جزو اون قسمت اختیاری قضیه است ؟؟
ناشناس۷۷۳۶۸۹۱۷:۰۲:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
کدام موسسه ی معتبر نظر سنجی کرده و این نتایج را اعلام کرده ؟؟ اصلا در کجاها حجاب اجباریه که ما الان از همه بهتریم ؟؟ حالت بده ها !!!!!!!!
ناشناس۷۷۳۷۰۱۱۷:۰۶:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
ماشین دوست من را دو هفته خوابوندن و کلی جریمه کردن چون دختر دوازده ساله اش در مرزن آباد بی حجاب بوده ! شما در ایران زندگی نمی کنی ؟؟ اصلا واژه ی گشت ارشاد به گوشت خورده ؟؟
ناشناس۷۷۴۰۸۹۲۰:۳۷:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
شما تو کدوم دنیا زندگی میکنی؟
ناشناس۷۷۲۸۴۶۱۰:۴۸:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
مثل سربازی اجباری که باید وربیفته!
ناشناس۷۷۲۸۹۹۱۱:۱۵:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
دقیقا سربازی ظلم به جوانان بخصوص تحصیل کرده هاست من یک خانم هستم ولی سربازی رفتن برادر فوق لیسانس مکانیک از دانشگاه معتبر برام خیلی سخت بود پسر درسخوان که کلی انگیزه و ایده بعد از فارغ التحصیلی داشت دو سال به کارهایی وادار شد که تمام انگیزه و شوقش از بین رفت سربازی اجباری واقعا ظلمه و باید سربازی حرفه ای بشه مثل حجاب اجباری که ظلمه و در هیچ جای قران نیست
قاسمي سالخورده۷۷۳۲۰۴۱۳:۴۰:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
لطفا اگر سواد دینی ندارید ، دیدگاه شخصی خود را به قران نسبت ندهید . ایات حجاب برای چه کسانی نازل شده است . اگر دسترسی به منابع اصلی دینی ندارید ، حد اقل کتاب حجاب شهید مطهری را یک بار مطالعه کنید .
ناشناس۷۷۳۴۹۴۱۵:۳۶:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
اتفاقا قران را بارها و بارها مطالعه کرده ام اثری از حجاب اجباری نیست اگر هست اینجا بیاور که ما هم ببینیم آقای مطهری نظر خودشون را گفته اند که اتفاقا بسیاری از علما برعکس ایشان قائل به حجاب اجباری نیستند مردم بی سواد نیستند بهتره واقعیت را بپذیرید
ناشناس۷۷۳۵۷۶۱۶:۱۲:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
در قران صحبتی در مورد حجاب اجباری نیست شما فقط کتاب استاد مطهری را خوانده ای مابقی کتابها را هم بخون ! مثلا حجاب شرعی در اسلام نوشته ی امیر ترکاشوند بد نیست که از منظر دیگه ای هم به موضوعات نگاه کنی
ناشناس۷۷۳۴۷۹۱۵:۲۸:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
شما چقدر به قرآن مسلط هستید که با اطمینان در مورد نظر قرآن درباره حجاب تئوری ارائه میدید؟ اصلا قرآن رو یکبار تا حالا تا آخرش خوندید؟
ناشناس۷۷۳۵۷۱۱۶:۰۹:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
بله خوندم تفسیر های مختلف را هم نظرات علما در مورد حجاب را هم به این نتیجه رسیدم که حجاب حداکثری انتخاب زنان مومنه همین !
پیمان۷۷۲۸۷۶۱۱:۰۳:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
مثلا برخورد اجباری نباید بشه با دزد و قاتل و هنجار شکن و ....؟
ناشناس۷۷۲۹۶۴۱۱:۴۹:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
در کل دنیا با قاتل و دزد بر خورد می شه آیا در کل دنیا با مردم به خاطر حجاب درگیر هستند ؟؟ در کشورهای اسلامی دیگه مثل امارات و ترکیه چی ؟؟
ناشناس۷۷۳۸۲۷۱۸:۱۸:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
حالا مثلا وضعیت حجاب خیلی با ترکیه و مالزی فرق داره؟ اینجا بدتر نباشه بهترم نیست
ناشناس۷۷۴۳۲۷۲۳:۰۸:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
در ترکیه گشت ارشاد دارن ؟ ماشین مردم را به خاطر حجاب می خوابونن و جریمه می کنن ؟؟
ناشناس۷۷۳۲۰۹۱۳:۴۰:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
دوست غزیز وقتی جامعه ای یک رفتار رو نمی پذیره می شود از اجبار برای مهار ان استفاده کرد ولی حجاب اجباری رو جامعه یعنی همین مردم نمی پذیرند لذا اجبار ان کار درستی نیست
ناشناس۷۷۲۹۶۹۱۱:۵۲:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
سربازی اجباری هم باید حذف بشه
ناشناس۷۷۳۶۰۱۱۶:۱۹:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
زنان مجرم اجبارا در جلسات دادرسی و زندان ملبس به چادر می شوند و از همانجا چادر حرمت خود را از دست داده این پلنگها و شاخها که جای خود دارند
ناشناس۷۷۲۶۴۰۰۸:۴۴:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
دختران و زنان زیادی رو میشناسم که طی سالیان از چادر به بی حجابی رسیدن. اما هنوز بعد 38 سال سن دختری و زنی رو ندیدیم که از بی حجابی به حتی روسری رسیده باشه! چه برسه به چادر!!!
ناشناس۷۷۲۷۴۴۰۹:۴۸:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
هستن شاید یه کم بگردی پیدا کنی
ناشناس۷۷۳۳۷۳۱۴:۴۱:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
منظور شما خانم الهام چرخنده است ؟؟
ناشناس۷۷۲۷۵۲۰۹:۵۴:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
فقط خانم مرضیه هاشمی که بعدا معلوم خواهد شد که جریان چه بوده
ناشناس۷۷۲۸۱۳۱۰:۳۲:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
اونم به خاطر حقوق خوبیه که داره تو پرس تیوی به دلار میگیره.
ناشناس۷۷۲۷۶۰۱۰:۰۱:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
شما ندیدی. کم نیستن. من زیاد دیدم مامان بی حجابی که دختر با حجاب داره. دختر باحجابی که از مامانش میخواد حجاب کاملتری داشته باشه.
ناشناس۷۷۲۹۰۲۱۱:۱۷:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
من برعکسش را زیاد دیدم مامان با حجاب و دختر کلا بی حجاب
ناشناس۷۷۲۹۱۹۱۱:۲۸:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
حجاب یک انتخابه در دین ما و قران حرفی از حجاب اجباری نیست اگر هست شما بگو کجا ؟؟ فقط به زنان پیامبر و زنان مومن توصیه شده نه به تمام زنان مسلمان و تمام زنان این موضوع را تمام دختران این نسل می دونن به همین دلیل هم در کشورهای اسلامی دیگه حجاب اجباری نیست
ناشناس۷۷۲۹۸۹۱۲:۰۳:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
کسی اینجا از اجباری بودن حرف نزده ایشون میگن من تا حالا ندیدم ما میگیم هست شما ندیدی
ناشناس۷۷۳۰۷۲۱۲:۴۷:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
حرف من هم اینه که : هم اون مامان حق داره انتخاب کنه هم اون دختر
قاسمي سالخورده۷۷۳۲۳۲۱۳:۴۹:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
اولا فقط کلیات احکام در قرآن ذکر شده و جزئیات احکام شرعی در قران نیامده و بر اساس دستورات دینی در جزئیات باید به روایات ائمه و عقل و... مراجعه کنیم ثانیا اگر ادبیات عرب خوانده باشید از عبارت قران استفاده اختیاری نمی شود بلکه امر به انجام است ثالثا بر اساس قانون اساسی این موضوع یک قانون است که برای کسانی که در این کشور زندکی می کنند لازم الاجرا می باشد . ﴿وَقُلْ لِلْمُوْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ اِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَیٰ جُیُوبِهِنَّ ۖ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ اِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ اَوْ آبَائِهِنَّ اَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ اَوْ اَبْنَائِهِنَّ اَوْ اَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ اَوْ اِخْوَانِهِنَّ اَوْ بَنِی اِخْوَانِهِنَّ اَوْ بَنِی اَخَوَاتِهِنَّ اَوْ نِسَائِهِنَّ اَوْ مَا مَلَکَتْ اَیْمَانُهُنَّ اَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ اُولِی الْاِرْبَهِ مِنَ الرِّجَالِ اَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَیٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا یَضْرِبْنَ بِاَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا اِلَی اللَّهِ جَمِیعًا اَیُّهَ الْمُوْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ﴾(سورهٔ نور-آیهٔ ۳۱) و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعاً از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش (فرو) اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان (همکیش) خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که (از زن) بی‌نیازند یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکرده‌اند آشکار نکنند و پاهای خود را (به گونه‌ای به زمین) نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‌دارند معلوم گردد ای مومنان همگی (از مرد و زن) به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید.
ناشناس۷۷۳۵۶۶۱۶:۰۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
ای خدا پدرت را بیامرزه کجاش کفته حجاب اجباری باشه ؟ کجاش گفته تمام زنان مسلمان ؟؟کجاش کفته تمام زنان ؟؟ کجاش گفته بی حجابی حرامه ؟؟ برو مطالعه کن و تفسیر های مختلف را بخون شما این بگیر و ببند در حجاب را از کجای این آیه آوردین ؟؟
ناشناس۷۷۴۳۴۳۲۳:۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
شما که اینقدر مسلط هستید بد نیست آیات مربوط به برده داری را نیز تشریح کنید.
ناشناس۷۷۳۴۶۱۱۵:۱۸:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
آیا یک زن مسلمان باید حجاب داشته باشد یا خیر؟ آیا این حکم خدا است یا خیر؟ روشون نمیشه که بگن ما با حکم خدا مخالفیم
ناشناس۷۷۴۳۸۰۲۳:۳۶:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
خداوند در مورد زن مسلمان صحبتی نکرده فقط زنان مومن و زنان پیامبر در موضوع حجاب مورد خطاب هستند
ناشناس۷۷۲۸۹۲۱۱:۱۱:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
چشماتونو وا کن ، میبینی
ناشناس۷۷۲۹۱۳۱۱:۲۴:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
پس معلومه توی ایران زندگی نمیکنی. یا نمیخوای ببینی.
ناشناس۷۷۲۶۵۹۰۸:۵۲:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
و خداوند دشمنان مارا از احمقها آفرید!!
ناشناس۷۷۲۹۲۳۱۱:۳۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
دشمنان شما در مورد شماها همین فکر را می کنند چون خداوند آفریدگار تمام موجودات زنده است و نمی شه شما ادعا کنید که خدا فقط مال شماست ! اینکه فکر می کنید شما بر حق هستید و دیگران باطل یک توهمه که اون طرف ماجرا هم این توهم را داره بهتره از خداوند فقط آرامش طلب کنید
ناشناس۷۷۳۳۳۵۱۴:۲۶:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
شما نگرفتی ظاهرا که چی گفته!! :-)
ناشناس۷۷۲۷۰۱۰۹:۱۶:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
موضوعی که برای تمام دنیا حل شده است ، برای ما هنوز بحث روز است ، اصرار بر تحمیل یک نوع سبک زندگی به جامعه به جایی نمی رسد.
ناشناس۷۷۲۸۴۹۱۰:۵۰:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
حل شده یا عادی شده؟ این دوتا با هم خیلی فرق داره.
ناشناس۷۷۲۹۰۶۱۱:۱۹:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
در ایران هم عادی شده من خانم بی روسری زیاد می بینم که حتی کسی نگاه بهشون نمی کنه برای مردم ما عادیه ولی عده ای اصرار دارن بگن مردان ایران با دیدن موی سر به گناه می افتن !
ناشناس۷۷۲۹۹۲۱۲:۰۵:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
پ ن پ خدا براشون ثواب می‌نویسه!!!
ناشناس۷۷۴۳۷۵۲۳:۳۴:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
تنها منکر متداول در این مملکت موی خانم هاست ؟؟
ناشناس۷۷۳۱۵۶۱۳:۲۳:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
عده ای اینو نمیگن خدا در سوره نور برای مردان واجب کرده : به غیر از صورت زنان و دست تا مچ و مچ پا به پایین ، دیدن دیگر جاهای بدن زنان بر مردان نامحرم ، حرام است چشم هم دوربین فیلمبرداری نیست که بخوای تو کوچه خیابون ، زمان کار ، دانشگاه و ..... تنظیمش کنی یا زوم کنی یه بخشی رو ببین مابقی رو نبین
ناشناس۷۷۳۵۴۱۱۵:۵۶:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
خدا در سوره نور به زنان و مردان مومن توصیه کرده فقط "مردان و زنان مومن " مطلقا صحبتی از اجبار نیست قران را تحریف نکن
ناشناس۷۷۳۵۵۶۱۶:۰۳:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
اون حرام را از کجا آوردی ؟؟ چون در متن آیه 31 سوره نور واژه ی حرام نیست در مورد نحوه حجاب هم صحبتی نیست فقط به زنان مومن گفته شده زینت هایتان را آشکار نکنید که در مورد اون تفسیرهای بسیار هست ولی صحبتی از حرام بودن و اجبار در مورد حجاب هیچ موضوعی در کل قران نیست اگر هست با سند همین جا بگو !
ناشناس۷۷۳۷۲۶۱۷:۱۹:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
علامت « یک دایره قرمز با یک خط قرمز مورب قرمز » در راهنمایی و رانندگی دقیقاً یعنی چی؟ چیزی روش نوشته ؟ معنیش ورود ممنوعه در سوره نور هم شاید از کلمه حرام در آیه استفاده نشده باشه ولی معنیش مشخصه از نامحرمان بپوشانید یعنی نامحرم نباید ببینن یعنی حرام است
ناشناس۷۷۳۷۳۷۱۷:۲۵:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
علامت « یک دایره قرمز با یک مستطیل سفید در وسط » در راهنمایی و رانندگی یعنی چی؟ به فارسی چیزی نوشته؟ معنیش ورود ممنوعه در قرآن هم شاید از کلمه حرام استفاده نکرده باشه ولی وقتی میگه از نامحرم بپوشانید یعنی نامحرم نباید ببینه یعنی حرام است
ناشناس۷۷۳۴۶۴۱۵:۲۰:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
آمار های خیانت و طلاق و دوستی پنهانی و... گویا هستند در این دودهه چه اتفاقی افتاده؟ پاک کردن صورت مسئله کار خیلی راحتی است
ناشناس۷۷۳۵۴۹۱۵:۵۹:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
اینها که گفتی فقط به خاطر حجابه ؟؟ احیانا اوضاع اقتصادی و اعتیاد و عدم تفاهم و ناتوانی های جنسی و دخالت خانواده ها و ....نقشی ندارن ؟؟ فقط حجاب باعث شده ؟؟ در کشورهای اسلامی دیگه که خجاب نیست کلا همه طلاق گرفتن دیگه !
ناشناس۷۷۳۵۳۰۱۵:۵۱:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
صفحات حوادث روزنامه ها رو بخونی شاید نظرت عوض بشه که هیچکی بهشون نگاه نمیکنه
ناشناس۷۷۲۷۰۳۰۹:۱۸:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
اون که با این دستورش حجاب رو به تمسخر گرفت باید تنیبه بشه ابروی حجاب رو بردین مثل ابروی همه چیز که بردین
ناشناس۷۷۲۹۱۵۱۱:۲۵:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
حجاب وقتی آبرو داره که از روی میل باطنی انتخاب بشه نه با اجبار
ناشناس۷۷۲۷۱۰۰۹:۲۳:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
این ها دستگیر شدن و مجبور شدند حجاب بدارند همین
ناشناس۷۷۳۹۷۸۱۹:۳۷:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
نهههههههههههههههه خودشون ییهویی تلنگر خوردن !
ناشناس۷۷۲۷۳۹۰۹:۴۴:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
شیطان اخرین ترفندهای خود را توسط افراد سلبریدی به اجرا گذاشته پس بمانند غربال تک تک افراد مورد امتحان قرار میگیرند وانقلاب اسلامی وجمهوری اسلامی اگر در کنار هم قرار بگیرند که در حال حاضر فاصله گرفته اند با بصیرت این دوران را میگذرانیم انشالله
ناشناس۷۷۲۹۵۴۱۱:۴۶:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
آقا جان شعار نده ! الان همه محجبه هستند ؟؟ بس نیست ؟؟ چرا چرخ را مجدد اختراع می کنید ؟؟ کشورهای مسلمان دیگه چرا از این مشکلات ندارن ؟
ناشناس۷۷۳۴۶۹۱۵:۲۲:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
کشور مسلمان کشوری است که حکم اسلام در اون اجرا بشه به اسم نیست که مثلا من به خودم بگم مسلمان و هزار کاری که اسلام گفته نکن را بکنم میشم مسلمان؟ اینها میگند مسلمانیم ولی هزار کاری که اسلام حرام کرده انجام میدهند مثل بخش های اقتصادی کشور خودمان
ناشناس۷۷۲۷۶۳۱۰:۰۴:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
اینهمه وقت و هزینه و انرژی که برای .. حجاب اجباری بر جامعه صرف کردید، اگر برای رفع مشکلات کشور صرف کرده بودید، الان هم کشور بمراتب پیشرفته تری داشتیم و هم مردم با اختیار و انتخاب و رغبت خودشان حجاب را انتخاب میکردند، البته که... تا زمانی که این اجبارها و محدودیتها، اصل و فرع را با هم به باد بدهد. طبق معمول هم الان عده ای می آیند و لزوم حجاب را با بستن کمربند ایمنی موقع رانندگی مقایسه میکنند!
ناشناس۷۷۲۷۶۴۱۰:۰۶:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
تا کی میتونین مردم رو مجبور به ظاهر سازی کنین؟ حتی تصاویر بانوان تماشاگر ایرانی تو فوتبال رو هم سانسور میکنین و فقط افراد محجبه رو نشون میدین تا به مردم داخل کشور القا کنین همه حجاب دارن غافل از اینکه با این سانسورا و بازی ها، نمیتونین درون کسی رو تغییر بدین
ناشناس۷۷۲۹۱۴۱۱:۲۴:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
چیزی که من را عذاب می ده اینه که مدام تکرار می کنن مردان ایران با دیدن موی زن به گناه می افتن ؟؟ ای بابا ! به پیر به پیغمبر ماها اینقدر ندید بدید و بدبخت نیستیم ما با مردان دیگر کشورهای دنیا فرقی نداریم الان با یک کلیک در نت می شه هر صحنه ای را دید شکر خدا بعد فیلتر شدن تلگرام همه فیلتر شکن دارند هزاران شبکه ماهواره هست که اصلا زن باحجاب ندارن و افراد می تونن همه چیز ببینند که موی سر زن اصلا به چشم نمیاد مگه ماها فقط صدا و سیما می بینیم که موی زن برامون عجیب باشه ؟؟
ناشناس۷۷۳۹۷۱۱۹:۳۴:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
این دیدگاه جالبه کاش گوش شنوا باشه
ناشناس۷۷۲۷۶۸۱۰:۰۸:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
وقتی چیزی مثل حجاب سیاسی بشه اینی که شده. پوشش هر فرد به خودش ربط داره و فاصله زیادی بین برهنگی و پوشش اختیاری هست.
ناشناس۷۷۲۸۵۹۱۰:۵۴:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
پوشش یا هر چیز دیگه تا وقتی به خود فرد مربوط میشه که روی دیگران اثر نداره. مثلا اگر یه نفر لباس روغنی و کثیف پوشیده باشه به خودش مربوطه اما اگر بخواد یه روز شلوغ سوار مترو بشه, به دیگران هم مربوط میشه.
ناشناس۷۷۳۰۰۴۱۲:۱۳:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
دیگران نگاه هیض خودشونو حفظ کنند. هر کجای دنیا برید تو پیاده رو تو اتوبوس تو تاکسی تو مترو تو فرودگاه تو فروشگاه . هیچکس به دیگری نظر نمیندازه هر کسی سرش تو کار خودشه هیچکس به خودش جرات نمیده در زندگی بقیه دخالت کنه یا بهش حتی زل بزنه. فقط اینجاست که هیچکس نمیتونه خودشو نگه داره و وارد حیطه خصوصی بقیه میشه
ناشناس۷۷۳۰۳۸۱۲:۳۴:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
دوست عزیز فقط یک لحظه فکر کن مردان کشورهای مسلمان دیگه که در اونها حجاب اجباری نیست چکار می کنند ؟؟؟ نگو اونها غرق در فسق و فجور هستند و ما گل و بلبلیم که اصلا صحت نداره ! ما صنعت توریسم ایران را با این تلقین های مسخره پنچر کرده ایم درامد توریسم ایران را با ترکیه و امارات مقایسه کن ! ما کلی هزینه ی فرهنگی و لجبازی با دین و مذهب با این بگیر و ببند ها ایجاد کرده ایم ما دختران و پسرانمان را که با یک چای و قهوه خوردن در کافی شاپ و بستنی خوردن در پارک راضی بودند به دلیل تنگ نظری و سخت گیری بی منطق به خانه های خالی و پارتی های مخفیانه کشاندیم و درگیر فساد کردیم بس نیست ؟؟؟
ناشناس۷۷۲۹۱۲۱۱:۲۳:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
بهمون دلیل ساده که صدا و سیما روز 22 بهمن بی حجابا رو میاره جلو دوربین که بگه اینا هم انقلاب رو قبول دارن و 23 بهمن ون نیروی انتظامی همون افراد رو بعلت بی حجابی دستگیر میکنه.
ناشناس۷۷۳۰۲۰۱۲:۲۳:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
لطف کنید و فهرستی از احکام اسلام که در کشورمان مراعات می شود منتشر نمایید . ظاهرا" این یک وجب پارچه که نصفه و نیمه روی سر برخی مانده و بودن و نبودنش خیلی تفاوت ندارد خیلی اهمیت پیدا کرده که اینجور به آن پرداخته می شود .
سروش۷۷۳۰۵۵۱۲:۴۰:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
قبلا مسئله فقط حجاب بود ولی با ابتکار آقایون پشت ماجرا ریاکاری بیشتر در این فضا رو گسترش دادن
ف.خ۷۷۳۱۵۳۱۳:۲۳:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
این نوع به اصلاح حجاب توهینی است به خانم های محجبه و مومن
ناشناس۷۷۳۲۴۳۱۳:۵۰:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
تلگرام که مستهجن نبود، فیلتر شد، اینستاگرام که مستهجنه هنوز فیلتر نشده، شما اقتصاد رو درست کنید ، فرهنگ مردم خودش درست میشه!
ناشناس۷۷۳۴۸۷۱۵:۳۳:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
این عکس هایی که شما گذاشتید درسته که موهاشون بیرون نیست ولی کلی آرایش دارند. این حجاب قطعا مشکل داره چون جلب توجه میکنند و خودشون رو زیباتر از آنچه که هستند نشان میدن.
ناشناس۷۷۳۵۸۸۱۶:۱۶:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
دلشون می خواد زیبا تر دیده بشن شما نگاه نکن ! مجبوری مگه ؟
ناشناس۷۷۳۶۵۵۱۶:۴۵:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
تا شما ها درگیر خرافات و اره بده تیشه بگیر هستید کشورهایی مثل افغانستان و بنگلادش ارزش پولشان چندین برابر پول ما شد و حالا پیشرفت قابل توجه اقتصادی دارند .
ناشناس۷۷۳۶۸۳۱۶:۵۸:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
کار نفوذی های خارجی هستش باید مبدع این فکر رو گرفت و دیدید که از کجا نفوذ کرده که هدفش سخره گرفتن حجاب هستش
ناشناس۷۷۴۰۲۶۱۹:۵۹:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
این کشور ادم بی کار پول دار که میشیند پای شبکه ماهواره و مجازی زیاد داره بزودی خواهید فهمید تصمیم گیری بدون ارزش مداری کشور را به چه بدبختی می رساند شبکه های مجازی با انتخاب هدایت شده چه بلایی سر کشور اوردند و باز هم طلبکا ر هستند
ناشناس۷۷۴۲۱۸۲۲:۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
حجاب یک ارزش دینی است ... کسانیکه با حجاب مخالفت میکنند اگر ادعای مسلمانی دارند لااقل تفاسیر مربوط حجاب را بخونند ... همه مراجع بر رعایت حجاب تاکید دارند
ناشناس۷۷۴۵۸۳۰۹:۰۵:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
شما اول کامنتهای بالا را بخون متوجه می شی یه چیزهایی بعد برو مطالعه کن در مورد مراجع هم داری اشتباه می کنی تمام مراجع با حجاب اجباری موافق نیستند
محسن۷۷۴۴۷۴۰۲:۱۸:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
وقتی بیحجابند توطئه غربه برا تهاجم فرهنگی، وقتی باحجابند توطئه غربه برا وهن حجاب. درگیرید با خودتون‌ها!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    آخرین عناوین