برای درمان سینوزیت چه کنیم؟

گروه سلامت الف،   3971022185

یک متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به این که سینوزیت یکی از شایع ترین بیماری‌های سیستم تنفسی است، گفت: مصرف زیاد مایعات گرم موثرترین راه درمانی سینوزیت است.

دکتر«مصطفی تقوی» در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شیوع بیماری سینوزیت در میان گروه‌های سنی مختلف، اظهار کرد: حضور و فعالیت عوامل بیماری زا و همچنین آلرژی در سینوس‌های صورت منجر به بروز التهاب می‌شود که آن را سینوزیت می‌نامند .

وی افزود: سینوسها حفرات خالی در درون استخوانهای صورت هستندکه سطح داخلی آنهابا غشای مخاطی پوشیده شده و هر یک با مجرایی به بینی راه پیدا می‌کنند .

این متخصص گوش، حلق و بینی سینوزیت را یکی از شایع ترین بیماری‌های سیستم تنفسی عنوان کرد و گفت: عفونت‌های موجود در سینوس‌ها ممکن است در حد التهاب مخاطی باقی بماند یا منجر به تشکیل چرک و تجمع ترشحات شود .

تقوی با بیان این که سینوزیت‌ها براساس مدت بیماری در دسته حاد، تحت حاد و مزمن قرار می‌گیرند، تصریح کرد: التهاب ناشی از سینوزیت حاد تخلیه ترشحات طبیعی از سینوسها را با مشکل مواجه می‌کند و باعث تولید ترشحات غیرطبیعی می‌شود .

وی ادامه داد: ممکن است ابتلا به این نوع سینوزیت باعث تورم در ناحیه اطراف چشم و صورت شود و دردهای شدیدی را در این نقاط به همراه اورد .

این پزشک متخصص با اشاره به این که سینوزیت حاد عمدتا ناشی از سرماخوردگی و آلرژی است، خاطرنشان کرد: این بیماری معمولا در مدت ۷ تا ۱۰ روز درمان می‌شود .

این متخصص در ادامه به سینوزیت‌های مزمن اشاره کرد و گفت: سینوزیت مزمن فرم بهبود نیافته بیماری سینوزیت حاد است که مدت ابتلا به آن بیشتراز ۸ هفته است .

وی نشانه‌های ابتلا به این بیماری را در افراد متفاوت عنوان کرد و افزود: به طور کلی افراد مبتلا به سینوزیت مزمن علائمی نظیر گرفتگی بینی، درد یا احساس فشاریا سنگینی در نقاط مختلف صورت یا دندان ها، آبریزش بینی به رنگ زرد، سبز و یا بی رنگ را تجربه می‌کنند .

تقوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم در راستای درمان سینوزیت های بهبود نیافته عدم خود درمانی و مراجعه به پزشک است .

وی با بیان این که راهکارهای پیشگیری از سینوزیت به هنگام سرماخوردگی یا حملات آلرژی استفاده از داروهای ضد احتقان به مدت کوتاه است، خاطرنشان کرد: شستشوی بینی بامحلولهای کلرور سدیم رقیق، مرطوب نگهداشتن هوای تنفسی، دوری از دود سیگار، نوشیدن مایعات زیاد و گرم از دیگر اقدامات پیشگیرانه این بیماری است .

تقوی اولین اقدام برای درمان سینوزیت حاد را رفع ارگانیسم ایجاد کننده دانست و بیان کرد: اگر در شخص علائم عفونت باکتریال وجود داشته باشد استفاده از آنتی بیوتیک مناسب‌ترین کار است و در صورت عدم بهبودی شستشوی سینوس‌ها ضرورت می‌یابد .

وی در پایان گفت: برای درمان سینوزیت مزمن در ابتدا بکاربردن آنتی بیوتیکها و در صورت عدم رفع بیماری استفاده از اسپری های استروئیدی،آنتی هیستامین ها و در مواردشدید عمل های جراحی لازم است .

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین