بررسی انواع روش ها برای ترک اعتیاد به مواد مختلف

گزارش بازرگانی،   3971010070

ترک اعتیاد

 

ترک اعتیاد واژه ای است که امروز بسیاری از خانواده هایی که در میان خود یک فرد وابسته به یک ماده اعتیاد آور دارند بسیار می شنوند.

همانطور که مواد مخدر و اعتیاد آور تنوع بسیاری دارند روش های ترک اعتیاد نیز متفاوت است. هر چه اعتیاد فرد عمیق تر باشد و جسم و روح او را کامل در بر گرفته باشد ترک اعتیاد نیز سخت تر بوده و ممکن است برخی از روش های اولیه جوابگو نباشند.


فردی که اعتیاد دارد ممکن است میل به درمان اعتیاد داشته باشد اما به دلیل آشنایی به ویژگی های موادی که مصرف می کند و همچنین میزان اعتیادی که دارد نتواند به راحتی به سمت ترک اعتیاد برود. هر چه شناخت افراد از ویژگی های مواد اعتیاد آور بیشتر باشد در ابتدا سمت آن ها نرفته و هر وقت که در دام این مواد گرفتار

می شوند می توانند راحت تر به ترک اعتیاد فکر کنند.

 

در ادامه سعی می کنیم روش های مختلف برای ترک اعتیاد هر کدام از مواد مختلف را بررسی کنیم.

ترک اعتیاد تریاک تریاک

 

یکی از مواد سنتی که امروزه نیز بسیار استفاده می شود تریاک است. ای ماده در گذشته از طریق کاشت و کاملاً اصولی در اختیار مردم قرار داشته است اما با استفاده های نادرست که از آن صورت گرفت کم کم تبدیل به یک ماده مخدر خطرناک شد که امروزه  باعث نابودی زندگی هزاران نفر در سراسر دنیا شده است.

متاسفانه دلیل اصلی فراگیر بودن تریاک دسترسی آسان و سریع در مکان های مختلف به این ماده می باشد.

ترک اعتیاد تریاک از دو طریق اثبات شده ممکن می باشد.

روش سنتی ترک اعتیاد تریاک


این روش همان محدود نمودن فرد برای استفاده نکردن از تریاک برای مدت مشخصی است. در این روش احتمال موفقیت برای ترک فرد مورد نظر پایین می باشد. هر چند ممکن است فرد برای مدتی از این ماده استفاده نکند اما به دلیل بنیادی نشدن خطرات تریاک برای بدن، وسوسه ی این ماده باعث می شود تا فرد دوباره به مصرف آن روی بیاورد.

در این روش فرد مورد نظر ممکن است با مشکلاتی مانند افسردگی ، بی خوابی، کاهش اعتماد به نفس و ... داشته باشد. البته باید ذکر کنیم که افراد بسیاری با همین روش عمل ترک اعتیاد تریاک را انجام داده و به زندگی عادی خود برگشته اند.

روش رفتار درمانی برای ترک اعتیاد تریاک

 

در این روش با مشاوره های فراوان به صورت مرحله به مرحله فرد به سمت ترک اعتیاد تریاک می رود. در این روش با استفاده از روش های مناسب روانشناسی به فرد آموزش های لازم درباره نحوه مقابله با وسوسه های تریاک داده می شود تا به راحتی بتواند با اعتیاد خود مبارزه کند و در اصطلاح پاک و سالم شود.

ترک اعتیاد شیشه

 

ترک اعتیاد شیشه حتماً باید با نظر و راهنمایی یک روانشناس صورت بگیرد و از ترک خودسرانه آن باید دوری جست زیرا شیشه وابستگی بسیار بالایی با خود دارد.

روش های مختلفی برای ترک اعتیاد شیشه وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به ترک اعتیاد شیشه با روش درمانی ماتریکس، روش DST، ترک شیشه از طریق متادون درمان اشاره نمود که در هر یک از این روش ها نمی توان نقش حیاتی و مهم خانواده فرد را در نظر نگرفت.

ترک اعتیاد هروئین

 

به عقیده کارشناسان و بسیاری از افرادی که مصرف هروئین را تجربه کردند در میان همه مواد مختلف ترک اعتیاد هروئین سخت ترین مورد می باشد. هروئین سم زیادی وارد بدن می کند و به دلیل دفع این سم ها توسط کبد و کلیه باعث آسیب های جبران ناپذیری به این اعضای حیاتی بدن می شود.

ترک اعتیاد هروئین نیز از روش های مختلفی امکان پذیر است که بهترین روش آن استفاده از داروی متادون برای دارو درمانی می باشد. روش نیمه سریع یا سقوط آزاد و روش سنتی از دیگر روش های ترک اعتیاد هروئین هستند.


ترک اعتیاد گل

متاسفانه  این ماده مخدر استفاده بسیاری در میان جوانان و حتی نوجوانان کشورمان دارد. گل یا ماری جوانا اعتیاد شدیدی ندارد  و بیشتر به واسطه ی تاثیری که بر مغز افراد می گذارد مخرب است. این ماده  مخصوصاٌ

وقتی به صورت سیگاری مصرف می شود باعث وابستگی شدید روحی فرد می شود.

 

ترک اعتیاد به گل باید از خود فرد شروع شود و با تفکر در مورد عاقبت این ماده ابتدا از خرید آن خودداری کرده و سپس به فعالیت هایی بپردازد که این مقوله را از ذهن او دور می کنند. دور ریختن مواد مصرفی گل و همچنین حضور نیافتن در فضاهایی که استفاده از این ماده بسیار آسان است می تواند در ترک اعتیاد گل موثر باشد.

ترک اعتیاد ترامادول

 

ترامادول یک مسکن قوی است که بسیاری از پزشکان آن را برای مدت مشخصی برای بیماران تجویز می کنند. ترامادول موارد مصرف زیاد دیگری نیز دارد که مصرف زیاد این ماده می تواند علاوه بر اعتیاد خطرات بسیاری برای سلامتی فرد داشته باشد. تا وقتی که فرد از مضرات استفاده از این ماده آگاه نشده باشد روش های ترک اعتیاد ترامادول نمی تواند اثر گذار باشد. عدم دسترسی به این ماده و همچنین روش های مشاوره ای مناسب برای تقویت قدرت اعتماد به نفس فرد معتاد می تواند از روش های موثر در ترک اعتیاد ترامادول باشد.

ترک اعتیاد الکل

 

الکل به علت تاثیر مستقیمی که بر روی خون فرد دارد باعث کاهش قدرت فرد در انجام عملکرد های مختلف می شود و  زیاد شدن اسید معده، بروز خشم و پرخاشگری و ... رابه دنبال دارد.

ابتلا به انواع هپاتیت در بلند مدت فرد الکلی را تهدید می کند.

برای ترک الکل نیز باید ابتدا به عواقب آن اندیشید و از نظر روانی فرد را آماده ترک اعتیاد الکل نمود سپس از روش های مختلف محدودیتی و دور بودن از فضاهای مصرف الکل استفاده نمود.

ترک اعتیاد حشیش

 

یکی از مواد دیگری که بر روی ذهن انسان تاثیر مخرب زیادی می گذارد حشیش است. میزان اعتیاد به حشیش از برخی از مواد کمتر است و راحت تر می توان وابستگی به آن را ترک کرد. برای ترک اعتیاد به حشیش لازم مراحل مختلفی را گذراند که مهم ترین این مرحله مشاوره در کنار سم زدایی می باشد. بعد از ترک اعتیاد حشیش باید فرد از روحی به مرحله ی از بلوغ رسیده باشد که بتواند در مقابل وسوسه های بسیار این ماده مقاومت کند.

مددجویان عزیز می‌توانند برای برقراری ارتباط با مرکز ترک اعتیاد خانه سپید با تلفن ‌های زیر تماس حاصل نموده ویا با پست الکترونیکی contact@khanesepid.ir مکاتبه نمایند.

تلفن ثابت: 34408046 026 – 65296704 021 – 65296701 021

آدرس: استان البرز- کرج -محمدشهر-بعد از میدان شهدای جعفرآباد-خیابان شمس-خانه سپید

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین