توافق هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها نبود؟!

امیرحسین رحمانی،   3971005168 ۷۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر سخنان اخیر ظریف را بپذیریم که توافق هسته ای بدلیل مسائل امنیتی بوده( یعنی همان تفسیری که غرب از برجام دارد و ایران را به عنوان یک مشکل امنیتی معرفی می کند) باید بگوییم دولتمردان آگاهانه برای انجام پروژه های خود و توافق با کشورهای دیگر از مردم سوءاستفاده کرده اند و از آنها به مثابه یک اهرم فشار بهره گرفته اند.

توافق هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها نبود؟!

به گزارش الف، با خروج آمریکا از برجام، ایران مانده و توافقی که عملاً فقط به تعهدات تهران پرداخته است؛ در واقع تنها قسمتی که از توافق هسته ای در حال حاضر اجرا می شود همان تعهدات ایران است. دولت هم که تا چند روز قبل به وعده و عیدهای اروپایی دلخوش شده بود در حال ناامید شدن است. اروپایی ها ظاهراً قرار نیست اقدام جدی انجام دهند اما باز هم ایران باید در توافق هسته ای بماند. ایران حتی نمی تواند از نقض عهد و پیمان آمریکا و بازگشت تحریم ها شکایت کند.

سهم ایران از برجام «تقریباً هیچ» است. این حرف منتقدان و مخالفان نیست که صحبت رئیس کل سابق بانک مرکزی است. اما دولتمردان که دال مرکزی گفتمان دولت اعتدال یعنی همان برجام را شکست خورده می بینند و هیچ جایگزینی نیز برای ارائه ندارند، ناچار به قلب واقعیت شده اند.

چند روز قبل محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه ای عنوان کرد هدف از توافق هسته ای، مسئله اقتصاد و تحریم نبوده است. وزیر امور خارجه در ادامه عنوان می کند: دولت مجبور شد سرنوشت برجام را با  اوضاع اقتصادی مردم گره بزند تا مطالبات را برای انعقاد توافق بالا ببرد. به نظر می‌رسد این نقطه انحراف باشد و الان ادبیاتی که تثبیت شده  این است که هدف برجام اقتصاد بوده و چون نرسیدیم برجام شکست خورده است.

بیشتر بخوانید:

ظریف: هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود، هسته‌ای، امنیتی و خارج شدن از شورای امنیت بود که محقق شد/ در محضر تعهد بدهم؟/ بعضی محافل برای اهداف خود به دولت حمله می‌کردند/ کارم سیاست خارجی است

ظریف عنوان می کند: بحث‌های هسته‌ای، امنیتی و خارج شدن از شورای امنیت بحث‌های اصلی ما بود و این که کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی‌سازد.

در واقع وزیر امور خارجه عنوان می کند هدف توافق هسته ای، امنیتی بوده(همان دیدگاهی که طرف غربی به توافق دارد!) و دولت برای اینکه برجام حاصل شود آن را به اقتصاد و معیشت گره زد. این داستان و سناریوی جدیدی است که وزیر امور خارجه از آن رونمایی می کند و واضح است که وزیر امور خارجه نگاه به داخل دارد تا بتواند به کمک دولت اعتدال بیاید و پاسخی برای توجیه شکست توافق برای ارائه به مردم داشته باشند.

فارغ از مسائل اخلاقی که اتفاقا بسیار مهم و حائز اهمیت هستند اگر سخنان ظریف را بپذیریم باید بگوییم دولتمردان عامدانه برای انجام پروژه های خود و توافق با کشورهای دیگر از مردم سوءاستفاده کرده اند و از آنها به مثابه یک اهرم فشار بهره گرفته اند.

اما درباره سخنان جدید وزیر خارجه می توان به نکته های زیر نیز اشاره کرد.

اولاً ایده اصلی که منجر به پیروزی حسن روحانی در انتخابات 92 شد بحث هسته ای و رفع تحریم ها بود و شعار اصلی وی در انتخابات نیز چرخیدن چرخ کارخانه‌ها همزمان با چرخ سانتریفیوژها بوده است. به عبارتی این ایده مرکزی انتخابات سال 92 بود که موجب شد یک دو قطبی بین جلیلی- روحانی نیز شکل بگیرد. در این دو قطبی سعید جلیلی فردی معرفی می شد که تا قبل از سال 92 مذاکرات ناموفق و تشدید تحریم ها را موجب شده اما روحانی به عنوان فردی که سابقه انعقاد توافق با اروپایی ها را داشت به مردم شناسانده می شد.

دوم اینکه چرا چنین سخنانی در مقطع فعلی بیان می شوند. فرض بگیرید اگر دونالد ترامپ از برجام خارج نمی شد آیا باز هم وزیر امور خارجه چنین سخنانی بیان می کرد یا اگر اروپایی ها به قول و قرار خود پایبند بودند. اما از آن جا که وزیر امور خارجه می داند برجام کارکرد اقتصادی خود را برای ایران از دست داده ناچاراً عنوان می کند که از ابتدا اصلا چنین مسئله ای مطرح نبوده است.

سوم اینکه 26 آذر 92 بعد از توافق اولیه، از ظریف در جمع فعالان اقتصادی، صنعتگران، تولیدکنندگان و سازندگان داخلی به عنوان قهرمان قهرمانان صنعت و دیپلماسی کشور تقدیر شد. اصولاً اگر هدف مذاکرات اقتصاد و تحریم نبوده چرا وزیر امور خارجه در چنین همایشی شرکت کرده بود. مگر این که این امر را سوءاستفاده از فعالان اقتصادی و یک بازی برای فشار آوردن به مخالفان بدانیم که چنین مسائلی در سیاست جناب ظریف حتماً جایگاهی ندارد.

همچنین در مقاطع مختلف حسن روحانی و وزیر امور خارجه وعده لغو یکباره و یکجای تحریم‌ها از روز اول اجرای برجام را داده بودند.

روحانی بعداز ظهر روز سه‌شنبه 23 تیرماه سال 94 پس از اعلام جمع‌بندی و توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در سالن اجلاس سران گفته بود:«به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق (برجام)، در روز اجرای توافق (دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به‌طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق».

همچنین رئیس جمهور 17 خرداد 94  در در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست گفته بود: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست،‌ اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند».

محمد جواد ظریف نیز روز شنبه 26 دیماه سال 1394 در فرودگاه وین گفت: « ما فکر می کنیم که اجرای برجام یک فرصت بسیار خوبی برای مردم ایران است که از آن طریق همه قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت و همه قطعنامه های شورای حکام اژانس بین المللی انرژی اتمی پایان یابد و رسما لغو شود. همه تحریم های ظالمانه ای که بخاطر موضوع هسته ای ایران اعمال شده است، انشاء الله امروز لغو خواهد شد و کنار گذاشته خواهد شد و این یک روز بسیار خوبی برای مردم ایران است».

در واقع دولتمردان وقت و بی وقت و گاه و بی گاه از برجام و رفع تحریم ها سخن می گفتند. حتی حسن روحانی در مرحله دوم انتخابات و در مناظره ها عنوان کرده بود: اگر رای بیاورم غیر از تحریم‌های هسته‌ای که برداشتم، بقیه تحریم‌ها را هم برمی‌دارم.

این مواردی که به آنها اشاره شد بیشتر به مثابه مشت نمونه خروار است و گرنه با رصد و بررسی بیشتر می شد گفته های بیشتری از دولتمردان در این باره را لیست کرد. در نهایت باید گفت طرح موضوع اینکه هدف برجام اقتصادی و رفع تحریم نبوده برای فرار از پاسخگویی و نپذیرفتن شکست برجام بدلیل مبنا و بنیان یک طرفه آن است.

دیدگاه کاربران

هوشیار۶۹۴۳۶۷۱۲:۳۰:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۶
الانم به بهانه 20 درصد ارزون تر دارن با افکار عمومی بازی میکنن تا اف ای تی اف رو به خورد ملت بدن .حافظه تاریخی ما هم که کوتاه
ناشناس۶۹۴۹۴۲۱۹:۵۴:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۶
نه مذاکره میکنیم ! نه از برجام خارج میشیم و آتیش اش میزنیم ! نه از موشکامون استفاده میکنیم ! معلوم هست چی کار میخواهیم بکنیم !؟ فقط داریم غرق میشیم توی بحران اقتصادی
ناشناس۶۹۵۰۶۳۲۱:۳۷:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۶
پس لابد برجام برای آزمایش کاربری بتون در صنعت هسته ای بوده
ناشناس۶۹۴۳۶۸۱۲:۳۰:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۶
ظریف : (مجبور بودیم توافق را به معیشت گره بزنیم تا توقعات مردم به سمت انجام توافق برود!!) همین حربه ناجوانمردانه در باره اف ای تی اف هم در حال انجامه... این اوج بی اخلاقیه... اهداف سیاسی را با جنگ روانی و رسانه ای به معیشت مردم گره می زنند تا هر کس انتقاد کرد ، ضد رفاه مردم و کاسب معرفی بشه...
ناشناس۶۹۵۰۳۶۲۰:۵۹:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۶
دوست کلیدسازشون هم میگفت خوبه چرخ سانتریفوژ بچرخه به شرط اینکه چرخ زندگی مردم هم بچرخه . حالا که هرچی چرخ بوده رو یکجا پنچر کرده ، زدن زیرش !
ناشناس۶۹۴۳۷۲۱۲:۳۱:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۶
تندروهایی داشتیم که مراسم ساخت مجسمه ظریف هم برگزار کردند..
ناشناس۶۹۴۹۵۳۱۹:۵۸:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۶
یکی به ظریف بگه پس لابد توافق هسته ای برای خوشگذرونی توی هتل کوبورگ بود با کد خدا از جیب ملت
ناشناس۶۹۵۰۱۱۲۰:۳۸:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۶
مجسمه ظریف رو بسازن منتهی پولش رو ازش بگیرن
ناشناس۶۹۴۳۷۳۱۲:۳۲:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۶
مرعشی گفته برجام خیلی هم موفق بود .. بله ! برای شما کدخدادوستان ، همین که با امثال فابیوس و جان کری دست بدهیم ، یعنی موفقیت..
ناشناس۶۹۴۳۷۴۱۲:۳۴:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۶
من با جلیلی زیاد موافق نیستم ، اما مرد بود و سیاست خارجی و مذاکره رو ابزار برتری جویی در داخل نکرد ... در حالی که ظریف رسما اهداف انتخاباتی و جناحی داشت در مذاکرات..
ناشناس۶۹۴۳۸۴۱۲:۴۱:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۶
برجام‌: برنامه جامع اثبات ملوسی اصلاحات به غرب ... راز حمایت غرب از اصلاح طلبان هم همین است
ناشناس۶۹۴۳۸۶۱۲:۴۱:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۶
سکه ها رو پس بگیرید از این قهرمانان پوشالی ....
ناشناس۶۹۴۹۶۱۲۰:۰۰:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۶
عراقچی کجایی دقیقا" کجایی ؟
ناشناس۶۹۴۴۰۳۱۲:۵۶:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۶
اون سلبریتی که حامی توافقه ، به فکر مردمه؟! نه ، اون به فکر مسافرت های اروپایی خودشه...
ناشناس۶۹۴۴۱۱۱۳:۰۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۶
بعلاوه 180 میلیارد دلاری که به باد رفت
ناشناس۶۹۴۴۱۲۱۳:۰۲:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۶
قدرت پول از سیاست بیشتره
ناشناس۶۹۴۴۵۵۱۳:۲۶:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۶
اینو نگی چی بگی ؟
ناشناس۶۹۴۴۵۶۱۳:۲۸:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۶
شعار های اصلاح طلبان همانند سوراخی هستند که ملت بارها از آن گزیده شده اند اما عبرت نمی گیرند ! علت فقط و فقط کم سوادی سیاسی ملت و قدرت رسانه ای اصلاح طلبان هست .
ناشناس۶۹۴۹۸۳۲۰:۱۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۶
گفتمان بزن و برقص و مشوق های جنسیتی مثل کنسرت ...
ناشناس۶۹۴۴۵۷۱۳:۲۸:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۶
برجام برای بتون ریزی قلب رئکتور بود که به قوت انجام شد
چی بگم ؟۶۹۴۹۱۲۱۹:۳۳:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۶
دیگه نه راه پس داریم نه راه پیش مگه میشه از برجام خارج شد ؟! ناو هواپیمابر اوردن
الوندی۶۹۴۹۴۰۱۹:۵۰:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۶
باید ظریف و روحانی شخصا جهت تخلیه بتون ها اقدام نمایند . این خواست ملت است
سازنده پیچ و مهره۶۹۴۴۸۰۱۳:۳۹:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۶
ظریف تو دیگه ما رو نپیچون ما خودمون یه عمر پیچوندیم !
ناشناس۶۹۴۴۸۷۱۳:۴۲:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۶
ظریف مشکل شما اینه که خیال میکردید ترامپ هم اوباماعه !
ناشناس۶۹۴۹۶۶۲۰:۰۲:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۶
ترامپ کره شمالی رو به میز مذاکره کشوند
محمدی۶۹۴۴۸۸۱۳:۴۴:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۶
ظریف جان ، ترامپ با کسی شوخی نداره یه ذره جدی باش و کمتر بخند
مولاوردی دانشجوی علوم سیاسی۶۹۴۴۸۹۱۳:۴۶:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۶
جناب سیاستمدار !!!! توافق هسته ای برای خوابوندن همزمان چرخ زندگی مردم و چرخای سانتریفیوژها بود
:-)۶۹۴۴۹۱۱۳:۴۷:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۶
چطوری امیر کبیر معاصر ؟!
ناشناس۶۹۴۹۳۳۱۹:۴۴:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۶
در مذاکرات نباید جوری خندید که دندان عقل نمایان شود
گلمراد۶۹۴۹۷۱۲۰:۰۴:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۶
چطوری جواد ؟!!!!
ناشناس۶۹۴۴۹۲۱۳:۴۷:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۶
نه دیگه ما کاپو اخلاقو گرفتیم...کافی نیست؟
ناشناس۶۹۴۴۹۵۱۳:۴۸:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۶
هیچ بویی از سیاست نبردی خداوکیلی
ناشناس۶۹۴۵۰۱۱۳:۵۱:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۶
ظریف با دنیای سیاست خداحافظی کند سیاست کجا و ظریف کجا !
ناشناس۶۹۴۵۰۴۱۳:۵۲:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۶
به هر حال انرژی هسته‌ای جز هزینه هیچی‌ برای مردم ایران نداشت و بهتر که برچیده شد. اصرار بر غنی سازی مردم را به فقر و بدبختی انداخت
ناشناس۶۹۴۵۰۶۱۳:۵۲:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۶
برای ملت ایران متاسفم با وجود داشتن یه همچین دولتی
ناشناس۶۹۴۵۱۶۱۳:۵۶:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۶
طریف - 0 - تمام
ناشناس۶۹۴۸۹۵۱۹:۲۱:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۶
ولی به نظر من ظریف -2- تمام
ناشناس۶۹۴۹۷۷۲۰:۰۷:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۶
هر چی باشه یه خودکار پرت کرد سمت جان کری من - 4 - امتیاز بهش میدم
ناشناس۶۹۴۵۱۸۱۳:۵۷:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۶
ظریف با الفبای سیاست دنیای امروز آشنا نیست
کارگر معدن بافق۶۹۴۵۲۲۱۳:۵۹:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۶
بعضیا اگر به جای سیاست به دنبال شغل کوله بری میرفتند برای مملکت خود مفیدتر بودند
ناشناس۶۹۴۵۲۶۱۴:۰۲:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۶
ظریف و جلیلی مثل هم عمل کردند فقط وقت رو تلف کردند
ناشناس۶۹۴۹۰۰۱۹:۲۳:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۶
100 رحمت به جلیلی لااقل بتون نریخت توی رئکتور
ناشناس۶۹۴۹۰۵۱۹:۲۷:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۶
ظریف شاید اما کمی در مورد دوره ی مذاکرات دکتر جلیلی تحقیق کنید و دلیل انجام مذاکرات در کشور های همسایه را جویا بشید.
لولایی۶۹۴۹۲۸۱۹:۳۹:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۶
بازم جلیلی توی مذاکرات هسته ای براشون درس اخلاق میذاشت و داشت همشون رو به راه راست هدایت میکرد لااقل امر به معروف و نهی از منکر میکرد خانم کاترین اشتون رو ظریف چی !؟ فقط میخندید و خودکار پرت میکرد !
ناشناس۶۹۴۹۳۶۱۹:۴۸:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۶
مذاکره رو باید از کره شمالی و چین و ترکیه یاد گرفت مشکل همشون حل شد با کد خدا
امان از تزویر۶۹۴۹۷۰۲۰:۰۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۶
ظاهرا بله اما جلیلی روی دهها میلیارد تاسیسات هسته ای و ماهواره ای و اراده و توان جوانان وطن ما بتن نریخت
ناشناس۶۹۴۵۳۰۱۴:۰۶:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۶
توی این 5 سال هرچی حقوق و مزایا گرفتی انگار دولت ریخته توی جوی آب
ناشناس۶۹۴۵۳۶۱۴:۰۸:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۶
جان کری خوب رکبی بهت زد بنده خدا
ناشناس۶۹۴۵۵۷۱۴:۲۰:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۶
دهها سال زمان لازم است تا ظریف بتواند طرف گفتگوی آمریکایی ها قرار گیرد
ناشناس۶۹۴۹۰۴۱۹:۲۶:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۶
180 سال زمان لازمه تا ظریف بتونه از پس اونا بر بیاد تازه 180 سال به شرطی که هی نخنده اگه ب بخنده که 200 سال
ناشناس۶۹۴۵۶۵۱۴:۲۹:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۶
یه مدت دیگه ظریف می گه اصلا توافق برجامی وجود نداره همش ساخته ذهن مردم مریضه
ناشناس۶۹۴۶۵۲۱۵:۲۸:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۶
کجا میشود علیه کسی که رای آورده است برای عدم اجرای وعده های انتخاباتی شکایت کرد؟ چرا ضابطه ندارد؟
ناشناس۶۹۴۶۵۷۱۵:۳۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۶
بابا بسه دیگه نمی کشیم.
ناشناس۶۹۴۶۷۴۱۵:۴۵:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۶
هدف ازبرجام... تقویت نفوذی ها و نابودی اقتصاد
رضامیرزایی۶۹۴۷۰۵۱۶:۱۳:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۶
مهم موفقیت 8سال تلاش شبانه روزی شماست که حالا به رفع تحریمها نمی شود گره زد یک موضوع خوب چی داریم ،؟آهان موفقیت در امنیت که یک تنه موفقیت صددرصدی داشتید. از توی بالکون با لبخند اعلام بفرمایید.
ناشناس۶۹۴۷۰۶۱۶:۱۴:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۶
تحلیل بسیار مسخره ای بود طریف و تیمش نقش سوپاپ اطمینان را بازی کردن وگرنه ....
ناشناس۶۹۴۷۰۷۱۶:۱۷:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۶
از روز اول که گفته شد هدف پیشگیری از جنگ بود.
ناشناس۶۹۴۹۰۸۱۹:۳۰:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۶
آخه شبح جنگ هم الان بالا سرمونه
ناشناس۶۹۴۹۲۹۱۹:۴۰:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۶
بابا جنگ هم که بیخ گوشمونه
سید حسام۶۹۵۰۱۵۲۰:۴۱:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۶
دروغ نگو.
ناشناس۶۹۴۷۱۸۱۶:۳۰:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۶
الان شروع میشه اگه رئیسی بود الان جنگ می شد
ناشناس۶۹۴۷۲۵۱۶:۳۵:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۶
این که گذشت، ملت هوشیار باشن دوباره به بهانه اقتصاد توافق دیگه ای بهشون تحمیل نشه.
اصغر۶۹۴۷۳۷۱۶:۴۵:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۶
این ظریف چرا استعفا نمیده آخه؟!
ناشناس۶۹۴۸۱۴۱۸:۰۶:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۶
به والله دروغ میگید شرم آوره . اگر من برگردن دولت حقی داشته باشم به تمامی مقدسات در پیشگاه خداوند از حقم نخواهم گذشت .
valor۶۹۴۸۱۷۱۸:۰۹:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۶
جالبه اگر جنگ هم بشه(خدای نکرده) طرفدارهای برجام می گن اگر برجام نبود تا حالا مرده بودیم!!!
مادی۶۹۴۸۶۱۱۸:۵۳:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۶
دیدگاه و عملکرد غربگرایان در دولتهای هاشمی و خاتمی و روحانی جز پسگرد اقتصادملی و افزایش فساد ثمری نداشت
ناشناس۶۹۴۸۸۷۱۹:۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۶
اگر قرار به نمره دادن به ظریف باشه؛ من به ایشون ۲ میدم از ۲۰. یک قرار بد با مفاد و شرایط بد را خیلی بدبست و بد تموم کرد. همون ۲ هم زیادیشه.
حرف حق۶۹۴۹۴۳۱۹:۵۵:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۶
دولت ما از دولت عربستان هم عقب مانده تر است حداقل اونا جرات عوض کردن وزیر امور خارجه را داشتند و ما نداریم
ناشناس۶۹۴۹۷۹۲۰:۰۸:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۶
ظریف در عرصه کار کشاورزی مثمر ثمر تر خواهد بود برای مملکت
ناشناس۶۹۵۰۵۷۲۱:۲۵:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۶
کلا سر کاریم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین