دولت اشتباه خود را بعد از 5 سال اصلاح کرد/از سامانه کارت هوشمند سوخت، کامل استفاده کنید

سیدامیر سیاح، گروه اقتصادی الف،   3970902090 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

حجم قاچاق بنزین به حدی رسیده که دولت چاره ای ندارد جز احیای کارت هوشمند سوخت. سیاستگذاری برای قیمت بنزین سابقه ای عبرت انگیز دارد.

دولت اشتباه خود را بعد از 5 سال اصلاح کرد/از سامانه کارت هوشمند سوخت، کامل استفاده کنید

به گزارش الف ،حجم قاچاق بنزین به حدی رسیده که دولت چاره ای ندارد جز احیای کارت هوشمند سوخت. سیاستگذاری برای قیمت بنزین سابقه ای عبرت انگیز دارد.


در سالهای 1374 تا 1384 در ابتدای بهار هر سال، قیمت بنزین درصدی افزایش می یافت و به دلیل فقدان سیستم حمل و نقل عمومی کارامد، بهار هرسال موجی از افزایش قیمت به سایر کالاها القا می‌شد. با جهش چند برابری تولید خودرو در آن مقطع، تقاضا و مصرف بنزین عملاً چندین برابر شده بود طوری که در پائیز 83 واردات بنزین به رقم بی سابقه 75 میلیون لیتر در روز رسید و شبکه پخش فراورده‌های نفتی عملا امکان توزیع آن حجم بنزین را نداشت.


در آن دوره، دولت‌ها با دو هدف قیمت فراورده‌های نفتی را افزایش می‌دادند: 1- کسب درآمد برای دولت 2- مهار مصرف.


در پاییز83 گروهی از اقتصاددانان وارد مجلس شدند که معتقد بودند افزایش سالانه قیمت بنزین به آن شکل، یک دور باطل است. با تصمیم آنها این رویه از ابتدای سال 84 متوقف و بجای افزایش‌های سالانه بی‌خاصیت و پرضرر نرخ بنزین، ایده‌ای جدید ارایه شد: "مهار تقاضا و مصرف بنزین با روش‌های غیرقیمتی".


استدلال این بود که چون حمل و نقل عمومی توسعه یافته نیست و مردم برای جابجایی در شهرها و بین شهرها گزینه مناسبی بجای خودروی شخصی ندارند، تقاضای بنزین بی‌کشش است یعنی میزان تقاضا و مصرف بنزین به قیمت آن حساس نیست و هر چه قیمت بنزین بالاتر برود، در تقاضای آن تاثیر چندانی نخواهد داشت.


بر اساس این واقعیت‌های آماری و پژوهشی، اقتصاددانان مجلس هفتم، گران کردن‌های بی هدف سالانه بنزین را متوقف و راه حل جایگزین را به این ترتیب مصوب کردند:


1- افزایش سالانه بی هدف قیمت بنزین متوقف، بجای آن، برای هر خودرو، سهمیه محدودی در نظر گرفته و بنزین با «کارت هوشمند سوخت» توزیع شود.
2- با اختصاص بودجه‌های مناسب، در همه کلانشهرها "شبکه حمل و نقل عمومی" شامل مترو، اتوبوسرانی سریع، و سرویس‌های خطی و مویرگی ون کنار ایستگاه های مترو ایجاد شود.
3- خودروسازها محصولاتشان را دوگانه سوز کنند و وزارت نفت، ایستگاه‌های عرضه CNG را در سراسر کشور احداث کند.
4- خودروهای پر مصرف و آلوده کننده هوا با کمک دولت از رده خارج و با خودروهای جدید دوگانه سوز جایگزین شوند.


این مجموعه سیاستها ابتدا در قالب تبصره 13 قانون بودجه و سپس قانون مستقل «توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» (مصوب 1386) مدون و اجرایی شد.
امروز با گذشت حداقل 12سال از آن سال‌ها، شبکه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها به حدی توسعه یافته که برای بسیاری از مردم، مقرون به صرفه است که بجای استفاده از خودرو شخصی، از شبکه حمل و نقل عمومی استفاده کنند.


در صورتی که اجرای قانون یادشده ادامه می‌یافت قرار بود به تدریج با توسعه حمل و نقل عمومی، از سال 1390 سهمیه خودروهای شخصی کاهش یابد و حذف شود و قیمت بنزین «به تدریج» به حدی افزایش یابد که هم استفاده از حمل و نقل عمومی مقرون به صرفه باشد و هم با سیاستهای قیمتی، ترافیک کنترل و آلودگی هوا مهار شود.


متاسفانه دولت آقای روحانی بدون اینکه طرح مشخصی برای قیمت سوخت داشته باشد، سامانه کارت هوشمند سوخت را از انتفاع ساقط کرد و قیمت بنزین را هم ثابت نگه داشت. یعنی با افزایش تورم های سالانه، بطور واقعی هر سال بنزین را ارزان و ارزانتر کرد و با ندانمکاری؛ ترافیک و آلودگی هوا و قاچاق سوخت را به اقتصادایران و مردم تحمیل شد.


حالا دولت تحت فشار قاچاق بی سابقه بنزین(روزانه 20تا40میلیون لیتر گفته شده) پس از 5سال می خواهد سامانه کارت هوشمند سوخت را احیاکند. چه خوب است از ظرفیتهای این سامانه بطور کامل استفاده کند. با سامانه کارت هوشمند سوخت و استفاده از سامانه‌های آماری موازی، می توان از مصرف خودروهای لوکس و نیز خانواده‌هایی که بیش از یک خودرو دارند، مالیات های سنگین دریافت کرد و به خانواده‌هایی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند یا خودروی شخصی ندارند، یارانه داد و نرخهای مختلف برای شهروندان مختلف در روزهای مختلف وضع کرد. بنزین گران در روزهای آلوده و بنزین ارزان برای خودروهای عمومی.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۴۷۰۹۷۱۷:۲۲:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۲
بی کفایت ترین و سیاست بازترین دولت تاریخ
ناشناس۶۴۷۱۲۱۱۷:۵۲:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۲
کُل این دولت اشتباه بود
ایزدی۶۴۷۱۲۶۱۷:۵۵:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۲
کلا این دولت ؛ مملکت را 80 سال به عقب راند . یکی به من بگه خاصیت این دولت چی بوده تا حالا !؟
لاله۶۴۷۱۳۵۱۷:۵۹:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۲
توی این 5 سال یک کار مفید انجام داد این دولت ،که اینم وسطاش کم اورد متاسفم براش
sahatabar۶۴۷۱۵۹۱۸:۲۳:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۲
خدا کند که این سیاست ندانم‌کاری دولت و تحمیل هزینه‌های هنگفت ناشی از این سیاست به کشور و بیت‌المال در بقیه بخش‌ها سرایت نکرده باشد. هر چند نویسنده معتقد است که این سیاست در بقیه بخش‌ها نیز نفوذ کرده است و به اصطلاح مشت نمونه خروار است.
ناشناس۶۴۷۱۶۰۱۸:۲۴:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۲
حسن بعد از 5 سال تازه فهمیده باید رهرو محمود باشه و راه اونو ادامه بده
ناشناس۶۴۷۱۶۲۱۸:۲۶:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۲
چرا یادتون رفت بگید پول بنزین مازاد رو هم به صورت یارانه به افراد بدهند و بعد زدند زیرش و یارانه بعض ها رو حذف کردند
ناشناس۶۴۷۱۸۹۱۹:۰۳:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۲
یادمون نمیره برای برداشتن کارت سوخت اسلاحتلبا چه دلقک بازی هایی در می آوردن
ناشناس۶۴۷۲۲۱۱۹:۴۰:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۲
طرح سهمیه بندی از اساس سیاست غلطی بود و راه درستی جهت کنترل مصرف سوخت در بلند مدت نیست
علی۶۴۷۲۲۷۱۹:۴۷:۵۹ ۱۳۹۷/۹/۲
اصلا باورمون نمیشه فقط در عرض ۵ سال به این روز کشیده شدیم. تازه ۳ سال دیگه هم مونده
ناشناس۶۴۷۲۵۳۲۰:۱۳:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۲
دولت محترم یادش باشد که اصلاح طلبان عقل سلیمی ندارند دوباره باید ایده های احمدی نژاد رو احیا کنی
ناشناس۶۴۷۲۶۸۲۰:۳۵:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۲
یادی از دولت دکتر احمدی نژاد نکردی.
ناشناس۶۴۷۲۹۲۲۱:۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۲
شما فکر می کنی قراره کسی به این فکر کنه که چطور میشه کارها بهتر انجام بشه و یا روش درست انجام کارها چیست؟ اگر چنین افرادی در بدنه این مملکت پیدا می شدند که الان مملکت گل و بلبل بود الان فقط و فقط نگران قاچاق بنزین هستند و اون هم نه به خاطر من و شما بلکه به خاطر جیب خودشون و الا اگر به فکر ما بودن به قول شما میشه کل استفاده مفید از همین کارت سوخت کرد حالا شما بشین ببین استفاده خواهند کرد یا نه فقط برای محدود کردن مصرف بنزین کاربرد خواهد داشت
محسن۶۴۷۳۰۳۲۱:۲۸:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۲
فقط دولت اشتباه می کند ؟ ما مردم و تولید کنندگان مسئولیتی نداریم ؟
رضا۶۴۷۳۲۵۲۱:۴۲:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۲
اخوی فرار به جلو مشگلی را حل نمی کند چند کشور در دنیا کارت سوخت دارند و ایا این کشورها مشگل قاچاق سوخت دارند؟نه برادر بنزین را با نرخ جهانی و نرخ کشورهای همسایه عرضه کنید قاچاق سوخت و اتلاف آن ازبین می رود کارت هم نمی خواهد.بنزین صرفه جویی شده را هم صادر کنید و منابع آن را صرف عمران کشور کنید.
فرهنگ۶۴۸۰۳۴۱۳:۲۷:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۳
گلم با این همه تورم مملکت قیمت بنزین هم اضافه شود چه میشود؟ ثانیا هم خودتان و هم مسئولان محترم میدانند بنا به کارهای کارشناسی که شده بود برای رسیدن به نرخ واقعی بنزین دراین مملکت اگر هم قیمت بنزین اضافه شود باید از دریچه کارت هوشمند بیزین وارد شد وحذف کارت سوخت واقعا کاروحشتناکی بود اگرازدولتهای قبلی کاری تازه کلید میخورد وبا نواقصی همراه است دولت بعدی باید آن نواقص را مرتفع کندنه آنکه خدایی نکرده به خاطر بحثهای سیاسی همه کارهای دولتهای قبلی را ازبین برد چون برای برنامهای قبلی دولتهای قبل از بیت المال هزینه شده است وباید به آن توجه به شود
ناشناس۶۴۷۳۳۹۲۱:۵۴:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۲
زنگنه را بابت خسارتی که در پنج سال اخیر بابت حذف کارت سوخت وارد کرد باید مواخذه کرد.
ناشناس۶۴۷۳۵۳۲۲:۰۱:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۲
بر کسی پوشیده نیست که دولت و خصوصا" شخص آقای زنگنه که خود را ژنرال وزارت نفت می نامید عامدانه و به خاطر بغضی که از دولت قبل داشتند اکثر طرح های مفید از جمله طرح کارت سوخت را منتفی کردند و با سوءرفتار خود میلیاردها دلار به اقتصاد کشور ضرر زدند آیا هیچ مدعی العمومی پیدا نمی شود که آنها را محاکمه کرده و مجازات نماید یادمان نمی رود که در این مملکت برخی انسانهای بی پناه به خاطر کمترین سوءرفتار ها سخت ترین مجازات ها را متحمل شده اند . آقایان اصلاحات نه نمی بخشیم و نه فراموش می کنیم .
علی۶۴۷۳۷۹۲۲:۱۸:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۲
ایا وزیر نفت حاضر به عذر خواهی به خاطر اینهمه خسارت هست؟
ناشناس۶۴۷۳۸۴۲۲:۲۴:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۲
پولهای حاصل از تولید مجدد و احیای کارت سوخت به جیب چه کسی می رود و مجموعه متولی این امر چقدر بودجه به باد فنا می دهد که اصلا" مهم نیست .
ناشناس۶۴۷۳۹۵۲۲:۳۷:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۲
یکی دیگر از هزاران اشتباه ژنرال نفتی ما که هر چی بیشتر شکست می خوره بیشتر درجه میگیره
ناشناس۶۴۷۴۰۴۲۲:۴۶:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۲
همش تقصیره احمدی نژاده....
ناشناس۶۴۷۴۰۶۲۲:۵۰:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۲
جلوی قاچاق نمیگیرن، به داد مردم مرز نشین نمیرسن، صادرات نفت کم شده،واردات بنزین سخت شده، خودروهای داخلی پر مصرف هستند، کیفیت بنزین داخلی مناسب نیست، سیاستها دمدمی مزاجی هست، درآمد دولت کم و .... تاوانش مردم باید پس بدند
سید۶۴۷۴۰۹۲۲:۵۳:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۲
یکی یکی
ناشناس۶۴۷۴۱۱۲۲:۵۸:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۲
حداقل اش بیان بگن ببخشید که این چند سال یک سیستم فنی و بروز را به خاطر اینکه اسم یه بنده خدایی روش بوده رو کنار گذاشتن و خدا میداند چقدر به کشور ضرر وارد شده ببخشید حداقل کارهست
محمد۶۴۷۴۱۷۲۳:۱۴:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۲
تکلیف خودروهای مناطق آزاد چی میشه؟ برای مثال فقط در استان خوزستان بالای 60 هزار خودرو با پلاک منطقه ازاد اروند در حال تردد هستند که برای سوخت دچار مشکل میشن... باید مانند خودروهای دیگه کارت سوخت تعلق بگیره
ناشناس۶۴۷۴۳۳۲۳:۳۳:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۲
بجای اختصاص بنزین یارانه ای به هر خودرو, معادلش را به ریال, به شماره حساب تمام ایرانیان واریز کنید.
اخوان نیلچی۶۴۷۴۳۴۲۳:۳۴:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۲
از وقنی بحث حذف کارت سوخت شد بنده در ذیل اخبار مربوطه نوشتم کارت سوخت کاربری های زیادی داره از ان ظرفیت ها استفاده شود ولی کو گوش شنوا برای اون آقای وزیر
مرتضی@۶۴۷۴۴۸۲۳:۴۸:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۲
سر لج و لجبازی با دولت قبل، چه بلاها که سر مردم نیاوردن
ناشناس۶۴۷۴۶۹۰۰:۵۷:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۳
احمدی نژاد کارت سوخت راه انداخت و جلوی قاچاق سوخت را گرفت این آقایون مسخرش کردن و کارت رو حذف کردن. احمدی نژاد دلال های دلار را دستگیر کرد همین آقایون مسخرش کردن که مساله دلار که با بازداشت حل نمیشه، جالبه که همین آقایون سلطان سکه را دار زدن. احمدی نژاد با مسکن مهر کلی را خانه دار کرد و جلوی گرانی مسکن را گرفت و باعث رونق در بخش مسکن شد، این آقایون مسخرش کردن و همین آقای آخوندی صراحتا گفت طرح مسکن مهر "مزخرف" است. گفتن مسکن امید جاگزین مهر میشه ولی بعد از 5 سال هنوز یک مسکن امید هم ساخته نشده!!!
ناشناس۶۴۷۴۷۰۰۰:۵۷:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۳
مالیات گرفت یارانه داد واقعا مخ های کشور ما رو ببینید که تمام معلوماتشون حرفهای مردم فریبه.
ناشناس۶۴۷۵۲۲۰۶:۵۸:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۳
فکر کنم با همین فرمون پیش بریم، تا آخر سال روحانی دولت رو تحویل احمدی نژاد بده
ناشناس۶۴۷۵۴۹۰۷:۳۹:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۳
این یکی از اشتباهاهتش بود خیلی از اشتباهاتش رو یا دلش نمیخواد و یا فرصت نمیکنه که درست کنه
ناشناس۶۴۷۵۵۴۰۷:۴۴:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۳
لطفا در موضوع ایران کد و شبنم هم تجدید نظر بکنند به درد میخورد
ناشناس۶۴۷۵۶۸۰۸:۱۱:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۳
نمیدانیم چرا مسئولان و نمایندگان محترم محاسبات و تصمیماتشون را بر اساس شرایط تهران نشین ها پی ریزی میکنن؟!!!!! بجز چند کلانشهر انگشت شمار کدام شهر و روستا سیستم حمل و نقل عمومی قابل اتکایی داره که می خواهند افزایش مصرف بنزین را با آن اوجیه کنن؟ چطور به ایننتیجه رسیدن که افراد خانواده همه به یک مسیر میروند و یک خودرو نیاز دارند؟ مهمتر از همه چرا آزمونی را که طعم تلخ به خطا بودنش را قبلاً مردم چشیده اند را مجدداً تکرار میکنن؟! با این بهانه فقط قیمت اجناس و خدمات افزایش می یابد، جیب دولت پر میشود و بعد از چند مدتی هیچ تاثیری بر مقدار مصرف کل نخواهد داشت.
شربیانی۶۴۷۶۳۰۰۹:۲۲:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۳
دولت به بهانه ارزان بودن سوخت و قاچاق آن کارت سوخت را مجددا ساماندهی خواهد کرد اما سوال اینجاست مثل دوره های قبل عده ای از مردم که تنها وسیله امرار معاش انها از طریق مسافر کشی و کار در اژانس خواهد بود باز هم مشکلاتشان چند برابر خواهد شد؟
ناشناس۶۴۷۶۸۷۰۹:۵۸:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۳
تولید بنزین روزانه کشور حدود 90 میلیون لیتر است و مصرف روزانه بنزین در کشور باید در حد 40 میلیون لیتر تنظیم شود و حدود 50 میلیون لیتر به نرخ FOB خلیج فارس به کشورهای همسایه صادر شود. اگر 40 میلیون لیتر به جمعیت 80 میلیون نفر تقسیم شود سهم هر ایرانی حدود 0.5 لیتر در روز یا 15 لیتر در ماه می شود، بهتر است پول این 15 لیتر به نرخ Fob خلیج فارس در انتهای هر ماه به حساب هر ایرانی زنده و دارای کارت ملی واریز شود. برای تنظیم مصرف بنزین در داخل کشور قیمت سوخت باید پلکانی( 7 پله) و بنزین فقط براساس کارت سوخت ماشین توزیع شود. در پله اول توزیع 60 لیتر ماهیانه و به قیمت 1000 تومان، در پله دوم : از 60 تا 120 لیتر قیمت هر بنزین 3000 تومان، در پله سوم: از 120 تا 180 لیتر قیمت هر لیتر 4000 تومان؛ و در پله چهارم از 120 تا 180 لیتر قیمت هر لیتر بنزین 7000 تومان، و در پله پنجم از 180 تا 240 لیتر قیمت هر لیتر بنزین 11000 تومان، و در پله ششم از 240 تا 300 لیتر قیمت هر لیتر بنزین 18000 تومان و در پله هفتم از 300 لیتر و بالا تر قیمت هر لیتر 29000 تومان نرخ گذاری شود. در ضمن سیستم توزیع برای خودروهای عمومی فقط بر اساس پیمایش مسیر ( با نصب GPS های پلمپ شده) با قیمت یارانه ای 1000 تومان محاسبه شود. با این طرح مصرف بنزین واقعی، عدالت اجتماعی برقرار، میزان اشتغال جوانان بسیار بالاتر، قاچاق سوخت بسیار کاهش می یابد. مهرداد رادمهر - دکترای تبدیل انرژی
ناشناس۶۴۷۶۹۴۱۰:۰۲:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۳
سهمیه بندی هم بشه باز از قاچاق سوخت کم نمیشه من که ماشین ندارم یا دارم واز بنزین استفاده نمیکنم دوباره میتونم سهمیه رو بفروشم وباز هم قاچاق میشه .
ناشناس۶۴۷۷۰۲۱۰:۰۸:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۳
باکها را خودروهای عمو می پر میکنند و میفروشند.باید به وسایل نقلیه عمومی تا حد معین قیمت کنونی داد ولی کیلو متر شمار ماشین موقع تحویل توسط مامور در یکبرگ پر شود و هر ماه برگ مربوطه به اداره راهنمائی تحویل و شماره کیلومتر در شناسنامه ماشین در اداره راهنمائی درج شده برگ نو گرفته شود. برای سایر خودروها بنزین تا حد قیمت کردستان عراق بالا رودو مالیالت سنگین از اتومبیلهای خارجی اخذ شود .
ناشناس۶۴۷۷۱۸۱۰:۱۶:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۳
چرا این همه هزینه کردید کارت سو خت گذاشتین بعد برش داشتین دوباره کارت سوخت گذاشتین اینو بچه هم میدونه که با این قیمت بنزین باید کارت و سهمیه مشخص برای هر خودرو باشه چرا آقای روحانی زنگنه رو توبیخ نمیکنه که کارت سوخت رو برداشت این چه وزیریه که اصول اولیه رو همه نمیدونه
ناشناس۶۴۷۷۴۵۱۰:۴۰:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۳
اولاً سهمیه بنزین برای همه مردم اشتباهه. چون کارکرد فرد باعث میشه که نیاز به بنزین وجود داشته باشه ضمناً تعریف از خودروی لوکس هم مهمه. مثلاً خودروهای بالای با قدرت بالا هم داریم که قیمت بالایی بطور نسبی ندارن.ضمناً اگه هم کسی ماشین خوب خرید که مصرف بالا نداشته و ایمن تره باید جریمه بشه؟. به نظر من سهمیه بنزین باید حدود 200 لیتر در ماه باشه و بیشتر از اون پلکانی گرانتر باشد. البته راهکار اصلی اینه که اقتصاد همه اجزایش با هم درست کار کند. اگه بیکاری باشه خودبخود قاچاق موارد مختلف اجتناب ناپذیره. ضمناً درآمد نسبی مردم ما نسبت به سایر کشورها، کیفیت ماشین و بنزین، حمل و نقل عمومی و غیره زیربنای اصلی این بحث هست و بقیه راهکارها دم دستی است.باید تکلیف خودمان را با اصوا اقتصاد روشن کنیم
رضا۶۴۸۰۷۹۱۳:۵۷:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۳
اخوی الان با وجود این همه قاچاق بنزین مصرف سرانه خودروها 200 لیتر نیست حالا شما می خواهی 200 لیتر سهمیه بدهند؟چرا ما فکر می کنیم خیلی زرنگ هستیم و شرایط باید به گونه ای باشد که همه چیز برای ما مفت تمام شود؟اگر هم سهمیه ای باشد باید حداکثر 30 لیتر باشد و بقیه به قیمت 10 هزار تومان لذا هر که بیشتر بنزین آزاد مصرف کند بیشتر پول می دهد و بلعکس .این کار مصرف بنزین را نصف می کند و مردم هم خود را تطبیق می دهند و می توان صرفه جویی حاصله را صرف کارهای عمرانی کرد
ناشناس۶۴۷۷۷۸۱۱:۰۸:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۳
تکرار آقایان فقط باعث شد سالی 4 میلیارد دلار به جیب قاچاقچیان بنزین واریز شود، یعنی در کل 5 سال دولت تکراری ها 20 میلیارد دلار از جیب ملت برداشت و به حساب قاچاقچیان محترم واریز فرمودند!
ناشناس۶۴۷۸۱۶۱۱:۲۷:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۳
یکبار ثبت نام نکنید فقط یکبار
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین