چرا دیپلماسی نفتی آمریکا شکست خورد؟/ ۳ شرط اصلی را برای معافیت از تحریم

عبدالصمد رحمتی*،   3970825006 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا دیپلماسی نفتی آمریکا شکست خورد؟/ ۳ شرط اصلی را برای معافیت از تحریم

دونالد ترامپ ریاست جمهوری ایالات متحده قصد داشت در ۱۳ آبان ماه سال جاری صادرات نفتی کشور را به صفر برساند، لیکن این تاریخ هم گذشت و لیست نهایی تحریم‌ها اعلام شد و در نهایت موضوع غافلگیر کننده‌ای برای بازار نفت کشور در پی نداشت، اگرچه قطعاً اثرات سوء ناشی از تحریم‌ها در بلند مدت کم کم نمایان خواهند شد.

پس از این باید دید که اروپا چه خواهد کرد و مهمترین موضوع که انتقال پول و مبادلات مالی و اجرای سیاست های ضد تحریمی اروپا موسوم به SPV است را چگونه اجرایی خواهد نمود. ادامه روند تحریم‌ها و معافیت‌ها هم با توجه به نشستن دموکرات‌ها بر مسند قدرت مجلس نمایندگان ایالات متحده، نقش حیاتی برای سرنوشت ایران خواهد داشت، هر چند درحال حاضر به ظاهر مواضع آنها در خصوص ایران همسو با مواضع تندروهای جمهوری خواه است.

بنابراین عدم قطعیت‌ها، نتایج تحریم های آمریکا، تصمیم خریداران نفت ایران و واکنش بازار نفت به این تحریم ها همگی به مرور زمان و با بروز نشانه‌های مختلف شفاف تر خواهند شد. نباید فراموش کنیم دور کنونی تحریم‌ها یک تفاوت فاحش نسبت به دور قبل دارد و آن این است که با پیگیری آمریکا در فاصله بین سال های 2007 تا 2009 دو قطعنامه تحریمی 1737 و 1803 از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه هسته‌ای ایران صادر شد و اتحادیه اروپا هم با صدور دستورالعملی در ماه آگوست سال 2008 از تمام شرکت‌های اروپایی خواست تا نسبت به هرگونه معامله و صدور اعتبارنامه نسبت به ایران هوشیار باشند.

از طرف دیگر در زمان اوباما قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ 9 ژوئن سال 2010 تصویب شد که این قطعنامه شدیدترین فشارها بر ایران وارد کرد. لیکن در شرایط کنونی آمریکا به صورت یک جانبه اقدام به خروج از توافق هسته‌ای نموده است و هیچ حمایت بین‌المللی برای اعمال دوباره تحریم‌ها وجود نداشته و فعلاً مواضع اروپا بر حفظ برجام بدون حضور آمریکا است.

آمریکا علیرغم اینکه از پیش اعلام نموده بود قصد به صفر رساندن صاردات نفتی و درآمد ارزی ایران را دارد در نهایت به دلیل اوج گرفتن قیمت نفت از خبر تحریم ایران مجبور به اعطای معافیت به خریداران نفت ایران شد که خود نشانه روشنی از شکست آمریکا در دیپلماسی نفتی است. در این ارتباط بد نیست نگاهی به عملکرد تندروهای ایالات متحده داشته باشیم که نشان از چالش های آنها با وزارت خزانه‌داری این کشور است.

موضوع اصلی در باب تحریم ایران اعتقاد وزارت خزانه داری به مرحله ای بودن تحریم ها است لیکن سیاسیون جمهوری خواه سعی داشتند هر چه سریعتر بدون در نظر گرفتن واکنش بازار نفت، در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۸ صادرات نفت ایران را صفر نمایند.

از یک طرف تلاش کشورها بر گرفتن معافیت و از طرف دیگر عدم توانایی عربستان و امارات متحده عربی جهت همکاری و فشار بر ایران با افزایش تولید، موجب شد تا تحقق این موضوع با شکست مواجه شده و 8 کشور خریدار نفت ایران مهلت و معافیت 180 روزه دریافت نمایند. لیکن نباید فراموش نمود که آمریکا عقب نشینی نکرده و روزهای سختی در پیش رو خواهد بود و می بایست تصمیمات هوشمندانه ای اتخاذ گردد تا کشور از گزند طوفان تحریم ها در امان باشد.

در ماه های اخیر در بازار نفت اتفاقات غافلگیر کننده ای رخ داد و به دلیل اینکه کشورهای عربستان و روسیه به گمان خود با تحریم ایران بازار با کاهش عرضه مواجه خواهد شد، شروع به افزایش تولید نمودند، لیکن معادلات با معافیت به خریداران نفت ایران و مازاد عرضه برهم خورد و بازار با کاهش سریع قیمت مواجه شد.

بر این اساس می‌توان گفت که چنانچه معاف شدن کشورها از خرید نفت ایران ادامه یابد، دیگر دلیلی بنیادین برای افزایش قیمت نفت نخواهیم داشت، هر چند که عربستان و کشورهای عضو اوپک به دلیل کاهش درآمد قطعاً بیکار نخواهند نشست و شروع به کاهش تولید خواهند نمود.

در حال حاضر 8 کشور با معافیت 6 ماهه برای خرید نفت از ایران آماده می‌شوند و معافیت‌ها به‌معنای آن است که صادرات نفت ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ اوپک هم‌چنان ادامه پیدا خواهد کرد، لیکن وزارت خزانه داری آمریکا 3 شرط اصلی را برای معافیت از تحریم مقرر نموده است که شامل موارد ذیل می باشند:

  • ایران فقط می‌تواند در ازای این فروش، محصولات بشر دوستانه مثل غذا و دارو دریافت کند.
  • خرید نفت کشورهای دارای معافیت حداکثر یک سوم خرید فعلی باشد.
  • هیچ ارزی به دولت ایران پرداخت نشود.

می توان گفت تقریباً همه خریداران بزرگ نفت ایران برای دریافت معافیت‌ها، از قبل با آمریکا وارد مذاکره شده بودند با این استدلال که توقف خرید نفت از ایران، بر صنایع انرژی بر آن‌ها تاثیر منفی داشته و هزینه‌های سوخت را افزایش خواهد داد. در ادامه چگونگی معافیت این کشورها، میزان خرید قبلی آنها بر اساس آمار ارائه شده در رسانه های معتبر و همچنین تحلیل ادامه خرید آنها توضیح داده می شود.

چین: طبق معافیت اعطا شده کشور چین روزانه مجاز به خرید ۳۶۰ هزار بشکه نفت است که نسبت به متوسط واردات سال گذشته قرار است به نصف کاهش یابد. به نظر می رسد کشور چین با توجه به سرمایه گذاری های مستقیم در ایران و کمترین وابستگی پالایشگاه های نفتی آن به آمریکا، نهایتاً از میانگین 650 هزار بشکه در روز خرید سال گذشته خود حداکثر 200 هزار بشکه کاهش دهد.

هند: بر اساس آمار بین المللی و معافیت اعطایی، پالایشگاه‌های هند قصد دارند روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران بخرند. این رقم در سال گذشته ۴۵۰ هزار بشکه در روز بوده است. در خصوص کشور هند با توجه به پیشتازی در درخواست معافیت از آمریکا به خرید 300 هزار بشکه ای اکتفا خواهد نمود.

ژاپن و کره جنوبی: این دو کشور جزو حامیان اصلی آمریکا بوده و از قبل کاهش و توقف خرید داشتند. کره جنوبی که از مرداد ماه خرید نفت از ایران را متوقف کرده بود، مجاز به واردات روزانه ۱۳۰ هزار بشکه شده است که یک سوم میزان خرید سال گذشته از ایران بوده است. همچنین مقرر گشته کشور کره جنوبی پول خرید نفت را در یک حساب امانی در بانک های کره ای سپرده‌گذاری نماید. در این خصوص ایران تنها می‌تواند برای خرید مواد غذایی، دارویی و سایر کالاهای غیرتحریمی از این پول استفاده نماید. کشور ژاپن نیز که ماه گذشته خرید نفت را از ایران متوقف نموده بود فعلاً در حال مذاکره با ایران است و به نظر می رسد به میزان کره جنوبی و شاید کمتر از ایران نفت وارد نماید.

ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان: ترکیه علیرغم گرفتن معافیت، اعلام نموده است که از تحریم‌های آمریکا تبعیت نخواهد کرد و احتمالاً به خرید 200 هزار بشکه نفت خود ادامه خواهد داد. کشور ایتالیا طی سال گذشته بطور متوسط روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خرید نموده است که احتمالاً به نصف کاهش یابد. یونان طی ماه های گذشته خرید نفت از ایران را متوقف نموده و به نظر می رسد روزانه حدود 60 هزار بشکه خرید نفت انجام دهد. کشور تایوان نیز واردات زیادی از ایران نداشته است و شاید روزانه 25 هزار بشکه نفت از ایران خریداری نماید.

طبق اطلاعات پلتس میزان فروش روزانه نفت ایران در ماه گذشته حدود 1.7 میلیون بشکه بوده است که براساس تحلیل خرید 8 کشور معاف شده، احتمالاً طی 6 ماه آینده کشور حدود 1.3 میلیون بشکه در روز فروش نفت خواهد داشت و البته میزان خرید و ادامه معافیت ها به شدت به قیمت جهانی نفت و رشد اقتصادی کشورها به دلیل مصرف انرژی آنها وابسته است. همچنین نباید فراموش کرد که ماهیت و روند مناسبات آمریکا با کشورهایی همانند چین، روسیه و حتی عربستان سعودی نیز در ادامه تحریم ها بسیار اثرگذار است.

 

*کارشناس اقتصادی نفت و انرژی

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۸۰۰۴۱۱:۰۳:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۲۵
آمریکا فقط ترس از قصد ایران برای بستن تنگه هرمز وگران شدن نفت وترس از احتمال شکسته شدن تحریمها توسط کشورهای متحد خود.تن به معافیت به بعضی کشورها داد وگرنه سران امریکا پلیدترین اشخاص روی دنیا هستند وبه هیچ کشور متحد وغیر متحد رحم نمیکند
میلاد حمیدی۶۳۸۵۹۴۰۸:۳۹:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۲۶
هنوز برای قضاوت شکست خوردن آمریکا در این مقوله خیلی زوده
ناشناس۶۳۸۰۱۰۱۱:۱۴:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۲۵
واقعا دیپلماسی امریکا شکست خورد؟!
ناشناس۶۳۸۴۶۰۰۱:۴۹:۳۳ ۱۳۹۷/۸/۲۶
از قیمت ها مشخص ...
علی۶۳۸۰۶۸۱۲:۴۱:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۲۵
دیپلماسی نفتی آمریکا با تدابیر ریاست محترم جمهوری به حول و قوه الهی بزانو درآمد. و ایشالا آمریکا را تا شش ماه آینده با قدرت اقتصادی مان زیر پا له می کنیم. مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسراییل
رضا۶۳۸۱۰۵۱۳:۴۳:۳۵ ۱۳۹۷/۸/۲۵
دیبلماسی امریکا با رویکرد تحریم نفتی از این جهت با شکست روبروشد که جامعه جهانی اتهام هسته ای امریکا به کشورمان رنگ باخته وجامعه جهانی دلیل منطقی وبهانه ای برای مجازات تحریمی نداشتند واز عواقب زیر پا گذاشتن تعهدات بین المللی واهمه داشتند
farhad m۶۳۸۱۰۹۱۳:۵۵:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۲۵
حالا شکستهایی که خورده کجای کاراش بود؟اینکه فقط نتونسته خیلی زود نابود کنه!؟
ناشناس۶۳۸۱۱۰۱۳:۵۷:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۲۵
آمریکا بداند ، تحریم ها اثری نداشته و نخواهد داشت . بنابراین آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
ناشناس۶۳۸۱۴۸۱۴:۵۶:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۲۵
تازه شرو شده
ناشناس۶۳۸۳۱۸۲۱:۰۶:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۲۵
آمریکا هیچ غلطی نکرده و نخواهد کرد
ناشناس۶۳۸۴۴۶۰۱:۰۸:۰۸ ۱۳۹۷/۸/۲۶
والا امریکا که همش در حال شکست خوردنه! من نمیدونم چرا فقط رکود و تورمش رو ما حس می کنیم!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین