خرازی: تاکنون صبوری به خرج داده و در برجام مانده‌ایم/ مدارک علیه زاغری، باقر و سیامک نمازی‌ علنی می‌شود

گروه جهان الف،   3970822180 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ضمن انتقاد از تعلل اروپایی‌ها در برجام، تصریح کرد: تاکنون ایران صبوری به خرج داده و همچنان در توافق باقی مانده است.

خرازی: تاکنون صبوری به خرج داده و در برجام مانده‌ایم/ مدارک علیه زاغری، باقر و سیامک نمازی‌ علنی می‌شود

به گزارش فارس، سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگویی با شبکه خبری فرانس 24 که دیشب (دوشنبه شب) انجام شد، در پاسخ به این سوال که آیا صبر ایرانی‌ها برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای برجام رو به پایان است؟ گفت: تاکنون ایران صبوری به خرج داده و همچنان در توافق باقی مانده است.

وی همچنین از تعلل اروپایی‌ها انتقاد کرد و گفت: ایران نیست که باید مورد سوال قرار گیرد، زیرا همچنان طرف این توافق است. دیگران هستند که باید پاسخ دهند چرا تعلل می‌کنند.

وزیر خارجه اسبق کشورمان در همین حال، در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و عربستان نیز تصریح کرد: قطعا ما علاقمند به نشستن بر سر میز مذاکره با عربستان سعودی و دیگران برای حصول وضعیت بهتری برای خاورمیانه هستیم، چرا که وضعیت بسیار شکننده است و قطعا مذاکره این دو کشور می‌تواند به بهبود شرایط منجر شود.

مشروح این گفت‌وگو در زیر آمده است:

سوال: با توجه به دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اظهارات مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که گفته است که اگر ایرانی‌ها می‌خواهند گرسنه نمانند باید به حرف آمریکا گوش کنند؛ تصمیم شما چیست؟ آیا می‌خواهید به میز مذاکره برگردید یا همان طور که قبلا تهدید کرده بودید از این توافق هسته‌ای خارج شوید؟

خرازی: در واقع خروج آمریکا از این توافق از سوی همگان از جمله مردم ایران محکوم شده است. در حالی که آمریکا مدعی است دولت ایران را تحریم کرده، اما در واقع این مردم ایران هستند که تحریم شده‌اند. قطعا هیچ گزینه‌ای جز مقاومت نداریم.

سوال: مقاومت شما همکاری با اروپاست، اما تا الان حتی آن‌ها قادر نبوده‌اند وعده‌های خود را که شامل تضمین مجرایی برای تجارت با ایران است، محقق کنند. آیا همچنان به آن‌‌ها اعتماد دارید؟

خرازی: آن‌ها قول داده بودند که مکانیسم‌هایشان در آینده اجرایی خواهد شد، برای همین به آن‌ها اعتماد کرده‌ایم...

سوال: آیا ضرب‌الاجلی وجود دارد؟ آیا صبر ایرانی‌ها رو به پایان است؟

خرازی: از دیگران باید پرسید که چه زمانی این ابزارها کاربردی می‌شوند. تاکنون ایران صبوری به خرج داده و همچنان در توافق باقی مانده است؛ ایران نیست که باید مورد سوال قرار گیرد، زیرا همچنان طرف این توافق است. دیگران هستند که باید پاسخ دهند چرا تعلل می‌کنند.

* دشمنانی برای تخریب روابط ایران و اروپا فعالیت دارند

سوال: زمانی که درباره حمایت اروپا از برجام صحبت می‌کنیم آیا نظرتان این است که بعد از حملات تروریستی در دانمارک و فرانسه این حمایت از سوی اروپا دستخوش تغییراتی شده است؟ پاریس یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرده و کپنهاگ هم خواستار تجدید تحریم‌ها شده است.

خرازی: قطعا دشمنانی برای تخریب روابط ایران و اروپا فعالیت دارند. آن‌ها ضد عادی سازی روابط ایران و کشورهای اروپایی اقدام می‌کنند.

سوال: از دشمنان صحبت می‌کنید اما اطلاعات دانمارک به صورت تاریخی ...

خرازی: اطلاعاتی که وجود دارد از طرف اسرائیلی‌ها بوده است...

سوال: بخشی از آن از جانب آن‌ها بوده ...

خرازی: آن‌ها گفته‌اند که این اطلاعات را به دولت دانمارک داده‌اند؛ اما این سبک اتهام‌زنی مضحک است. این‌ها صرفا اتهام‌زنی است.

سوال: از منظر اروپایی مشکل این است که ایران اولین بار نیست که چنین رفتاری داشته. حمله به رستوران میکونوس در برلین و ترور شاپور بختیار در فرانسه. از داخل ایران شنیده می‌شود که برخی عناصر خودسر چنین اقدامی انجام داده‌اند. اگر چنین است چرا شفافیت بیشتری ندارید و اطلاعات به صورت علنی مطرح نمی‌شود؟

خرازی: قطعا ممکن است عناصری طراحی برای وخامت روابط داشته باشند.

سوال: اگر چنین است چرا این را علنی نمی‌کنید؟

خرازی: پیش از آن باید وضعیت را روشن کرد. اما سوالی که باید پرسید، از دولت فرانسه است که چرا یک سازمان تروریستی که 17 هزار ایرانی را ترور کرده، در اینجا فعال است.

سوال: به این برمی‌گردیم. در خصوص برجام و تشدید اوضاع در داخل ایران می‌پرسم. آیا رهبری از رئیس جمهور ایران در این قضیه حمایت می‌کند؟

خرازی: آیت‌الله خامنه‌ای همیشه حامی دولت بوده‌اند و علنی هم گفته‌اند. حتی در زمانی که برخی می‌گفتند رئیس جمهور روحانی باید استعفا دهند، آیت‌الله خامنه‌ای مخالفت کردند و گفتند دولت باید بر مسند قدرت بماند و به کارش برای کمک به مردم در جهت رفع مشکلات‌شان ادامه دهد.

* حضور ایران در سوریه و عراق به دعوت دولت‌های این کشورها

سوال: یکی از اهداف آمریکا از خروج برجام به گفته خودش اصلاح رفتار منطقه‌ای ایران بود. سوال این است که با توجه به شکست داعش در عراق و سوریه آیا دلیلی برای ایران وجود دارد که در این کشورها بماند؟

خرازی: این مسئله در راستای حفظ امنیت ملی ایران و حفظ وضع موجود در منطقه است. حضور ما در عراق و سوریه به دعوت دولت‌های این کشورها بود و در جهت حفظ وضع موجود این کار را انجام دادیم. دلیل دیگر ما حفاظت از امنیت ملی‌مان بود. داعش به نزدیکی مرزهای ما رسیده بود. اگر داعش دمشق و بغداد را می‌گرفت به مرزهای ما رسیده بود. از این جهت، کمک ما نه تنها برای حفظ وضع موجود و حفظ دولت‌های عراق و سوریه بود، بلکه این مسئله در راستای امنیت ملی ایران قرار داشت.

*حزب‌الله در حال دفاع از قلمرو لبنان

سوال: مسئله فقط امنیت ملی نیست. شما در حال توسعه حضور خود در منطقه هستید. گزارش‌هایی منتشر شده که حز‌ب‌الله در حال سربازگیری از شورشیان سابق است تا به این گروه در جنوب سوریه ملحق شود.

خرازی: رابطه ایران با عراقی‌ها و سوری‌ها تاریخی و طولانی است. ایرانی‌ها و آن‌ها قرن‌ها بسیار به هم نزدیک بوده‌اند. اخیرا در اربعین دو میلیون ایرانی به عراق رفتند تا در این آیین حضور یابند. مردم عراق میزبان آن‌ها بودند. از این رو ایرانی‌ها و عراقی‌ها و همچنین سوری‌ها و لبنانی روابط دوستانه‌ای دارند و این با زور سلاح به دست نیامده است.

سوال: اما این وضعیت تهدیدی برای اسرائیل است. اسرائیل این متحد ایران را دشمن خود می‌داند.

خرازی: حزب‌الله در حال دفاع از قلمرو لبنان است. حزب‌الله حزبی است که اسرائیلی‌ها را از خاک لبنان بیرون کرد. این یک حق طبیعی است که اشغالگر را از خاک خود بیرون کنید و با آن‌ها بجنگید.

*وضعیت یمن را باید از اروپایی‌ها پرسید

سوال: یمن چطور؟ جایی که با بدترین فاجعه انسانی مواجه است.

خرازی: وضعیت یمن را باید از اروپایی‌ها پرسید که همچنان در حال فروش سلاح به عربستان و امارات هستند. این جنگ بیهوده به هیچ پیروزی برای سعودی‌ها و اماراتی‌ها نینجامیده و فقط به کشتار مردم، زنان و کودکان و ویرانی این کشور منجر شده است.

سوال: اما ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند.

خرازی: حوثی‌ها فقط سهمی از دولت آینده را می‌خواهند و حمایت ما فقط سیاسی است.

سوال: شما از مذاکرات صلح حمایت می‌کنید؟

خرازی: قطعا ما از مذاکرات صلح حمایت می‌کنیم و با برخی کشورهای اروپایی برای همکاری درباره یمن صبحت کرده‌ایم، اما متاسفانه دولت عربستان سعودی همکاری نداشته است.

*عربستان همیشه از تروریسم حمایت کرده

سوال: درباره سعودی می‌خواهم سوال کنم. گزارش شده که برنامه‌ای برای ترور مقامات ایرانی، تامین مالی گروه‌های مخالف از جمله مجاهدین خلق و خرابکاری در اقتصاد ایران داشته. آیا ایران این اتهام را جدی می‌گیرد؟

خرازی: این برای ما عجیب نیست. عربستان همیشه از تروریسم و کسانی که ایرانی‌ها را ترور کرده‌اند، حمایت کرده است. این طرز فکر و ماهیت آن‌هاست.

*علاقمند به نشستن بر سر میز مذاکره با عربستان هستیم

سوال: این طرز تفکر است. اما آیا تمایلی برای مذاکره با آن‌ها بر سر میز مذاکره وجود دارد؟

خرازی: بله قطعا ما علاقمند به نشستن بر سر میز مذاکره با عربستان سعودی و دیگران برای حصول وضعیت بهتری برای خاورمیانه هستیم، چرا که وضعیت بسیار شکننده است و قطعا مذاکره این دو کشور می‌تواند به بهبود شرایط منجر شود.

سوال: درباره وضعیت حقوق بشر ایران می‌پرسم. نازنین زاغری، باقر و سیامک نمازی و شماری از فعالان محیط زیست. این‌ها بخشی از ده‌ها شخص دو تابعیتی هستند که در حال حاضر در ایران زندانی هستند. چرا شفافیت به خرج نمی‌دهید و مدارک جرم آن‌ها را علنی نمی‌کنید. سال قبل گفته بودید اگر مجرم باشند مدارک علیه آن‌ها علنی می‌شود.

خرازی: قطعا این مدارک علنی می‌شود. هر کشوری دشمنان خود را دارد و افرادی هستند که جرمی مرتکب می‌شوند. در فرانسه کسانی که جرمی مرتکب می شوند، بازداشت و محاکمه می‌شوند. دقیقا در ایران هم چنین است. قطعا می‌دانید قوا در ایران از هم تفکیک شده‌اند و دستگاه قضایی است که به وضعیت بازداشت‌شدگان رسیدگی می‌کند. اما وقتی مسئله امنیت ملی مطرح باشد دولت محق است که مجرمان را بازخواست کند.

به گزارش فارس، سید کمال چند روز اخیر خرازی سفری به اتریش و فرانسه داشت. وی در مجمع اروپایی در اتریش سخنرانی کرد و با رئیس جمهور پیشین اتریش نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.وزیر خارجه اسبق ایران همچنین در نشستی با شخصیت‌ها و نخبگان سیاسی اتریش مسائل منطقه و روابط ایران و اروپا را بررسی و تحلیل کرد.

خرازی همچنین در مدت حضورش در پاریس با «دومینیک دو ویلپن» نخست‌وزیر پیشین فرانسه و «اخضر ابراهیمی» فرستاده ویژه سابق دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان و سوریه و به درخواست وی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجهی همچنین در نشست مجمع صلح پاریس در پایتخت فرانسه شرکت کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۴۵۳۸۲۲:۳۹:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۲۲
دیگه فکر می کنم وقتش شده که غنی سازی رو شروع کنیم... همون دولتی که غنی سازی رو متوقف کرده همون دولتم باید شروع کنه . . .
ناشناس۶۳۴۷۲۵۰۵:۱۷:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۲۳
صبر نه مجبورید در برجام بمانید.
ناشناس۶۳۴۸۳۱۰۸:۱۷:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۲۳
ظاهرا اونا از شما زرنگ ترند و قبلا هم بازی خوردید
ناشناس۶۳۴۸۴۰۰۸:۲۵:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۲۳
شورای راهبردی!!؟
ناشناس۶۳۴۹۷۱۰۹:۳۳:۲۷ ۱۳۹۷/۸/۲۳
همچنان صبور باشید که خیلی به نفعتونه!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین