ساندرو‌های مخفی در انبار به امید گرانی!

گروه اقتصادی الف،   3970822048 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک منبع آگاه به جوان گفته است: انبار سایپا مملو از قطعات اصلی و مهم خودرو‌های تندر ۹۰ و ساندرو است، اما ظاهراً مشکلات ناشی از نوع قرارداد با طرف خارجی و تمایل شدید برای گران کردن خودرو، بهانه‌های این خودروساز داخلی برای شانه خالی کردن از بار تعهد به خریدارانش شده است.

ساندرو‌های مخفی در انبار به امید گرانی!
یک منبع آگاه به جوان گفته است: انبار سایپا مملو از قطعات اصلی و مهم خودرو‌های تندر ۹۰ و ساندرو است، اما ظاهراً مشکلات ناشی از نوع قرارداد با طرف خارجی و تمایل شدید برای گران کردن خودرو، بهانه‌های این خودروساز داخلی برای شانه خالی کردن از بار تعهد به خریدارانش شده است. هرچند که حربه بخشنامه «یکی بخر دو تا ببر» نیز به در بسته خورد و توسط شرکت سایپا پس گرفته شد.

صبح روز یک‌شنبه، بخشنامه‌ای از سوی گروه خودروسازی سایپا صادر شد مبنی بر اینکه متقاضیان خودرو‌های تندر۹۰ و ساندرو می‌توانند درخواستشان را تغییر داده و یکی از خودرو‌های خانواده پراید و تیبا را انتخاب کنند. بر اساس این بخشنامه که پس از گذشت چند ساعت پس گرفته شد پیشنهاداتی به خریداران ساندرو و تندر ۹۰ ارائه شده بود که در فضای مجازی با عبارت «یکی بخر، دو تا ببر» دست به دست شد. سایپا پیشنهاد داده بود، تعهدات انواع ساندرو و استپ‌وی به دو دستگاه خودرو یک دستگاه X۱۰۰ و یک دستگاه X۲۰۰ که یک دستگاه با موعد تحول بهمن ۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری و یک دستگاه با زمان تحویل آذر ۹۸ به قیمت روز شرکت تبدیل شود. همچنین تعهدات تندرو به یک دستگاه خودرو X۱۰۰ (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) و X۲۰۰ (تیبا، تیبا ۲، ساینا) با موعد تحویل بهمن ۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری تغییر یابد.
انتشار این خبر با واکنش مردم و بسیاری از فعالان بازار مواجه شد، به‌طوری‌که سایپا مجبور شد پس از چند ساعت این بخشنامه را لغو کند، اما به راستی پشت‌پرده این بخشنامه‌هایی که با نیت محک زدن افکار عمومی و مصرف‌کنندگان صادر می‌شود، چیست؟

روز گذشته، یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «جوان» از دپوی موتور و گیربکس خودرو‌های تندر ۹۰ و ساندرو در انبار‌های پارس‌خودرو خبر داد و گفت: ماه‌هاست که سایپا قطعات این خودرو‌ها را خریداری و انبار کرده است، اما به دو دلیل ترجیح می‌دهد خودرو‌های پیش‌فروش شده را با پراید و تیبا جایگزین کند.

وی افزود: نخست آنکه براساس قرارداد مبهمی که با پژو منعقد شده تا اطلاع ثانوی اجازه تولید این خودرو‌ها وجود ندارد، ضمن اینکه چنانچه اختلافات خودروسازان داخلی با این شریک خارجی‌شان برطرف شود، می‌توانند با قیمت بالاتری این خودرو‌ها را به بازار عرضه کنند. وی تاکید کرد: خودروسازان مدام از افزایش نرخ ارز سخن می‌گویند و گرانی و نابسامانی قیمت‌ها را توجیه می‌کنند، اما از قرار‌داد‌های غیر‌کارشناسی و یک‌طرفه‌شان با شرکای خارجی سخنی نمی‌گویند و با مظلوم‌نمایی خواستار افزایش قیمت‌ها هستند. شاید براساس همین اطلاعات بود که وزیر صنعت در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت گفت: خودروسازان به هر قیمتی که تعهد کرده‌اند باید پایبند باشند و طبق قراردادی که با مردم بسته‌اند، عمل کنند. وی افزود: به طور حتم در این قرارداد‌ها باید خواست مردم لحاظ شود و خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند.

چالش جدی سرمایه در گردش سایپا

البته مسئولان عالی رتبه این گروه خودروسازی که تلاش می‌کنند همچنان قرار‌داد‌های پر ابهامشان را از دید رسانه‌ها و مردم پنهان نگه دارند، زیان بنگاه اقتصادی‌شان را بهانه جایگزینی خودرو‌ها اعلام می‌کنند. روز گذشته در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودروی خاورمیانه در تهران مدیرعامل سایپا، به ارائه توضیحاتی در خصوص دلیل این تصمیم‌گیری پرداخت و اعلام کرد که با توجه به تعهداتی که به دلیل خروج شرکت رنو از ایران از سوی شرکت سایپا بی‌پاسخ مانده است، با خودرو‌های موجود که قابلیت تولید در داخل دارند در تلاش برای حل و فصل موضوع هستیم. به گزارش فارس محمدرضا سروش در این مراسم در مورد جایگزینی خودرو‌های پراید و تیبا به جای ساندرو و پارس‌تندر گفت: به دلیل خروج شرکت رنو از کشور یکسری تعهدات مازاد مانده است که باید این تعهدات به نحوی پاسخ داده شود. مدیرعامل سایپا افزود: گزینه‌های مختلفی برای مشتریان پیش‌بینی شده که بخشی با پوشش خودرو‌های موجود که قابل ارائه است، پیشنهاد شده و با توجه به محدودیتی که خارج از اراده شرکت بوده و برای کشور ایجاد شده باید به نحوی به تعهدات مازاد بر موجودی CKD پاسخ داده شود و قضیه حل و فصل گردد. وی اظهار داشت: بدین ترتیب پیشنهادات متعددی را به مشتریان داده‌ایم تا براساس شرایط و علاقه‌مندی مشتریان این قضیه تمام شود و به نتیجه برسد.

سروش بیان داشت: این موضوع به دلیل خلف وعده و تخلف شرکت رنو در قرارداد ایجاد شد و از این جهت ضمن عذرخواهی از مردم درصدد جایگزین کردن راه‌هایی برای پاسخگویی به درخواست‌های مشتریان هستیم.

پیش‌فروش‌ها براساس توان تولید داخلی

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سوال که به‌رغم اینکه شرکت سایپا به برخی از تعهدات خود عمل نکرده باز هم اقدام به پیش‌فروش کرده است و چگونه این پیش‌فروش‌ها را پاسخگو خواهید بود، گفت: پیش‌فروش‌های جدید عمدتاً بر اساس محصولاتی است که قابل ارائه به مشتریان و امکان تولید آن در کشور وجود داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ۳۰ درصد قطعات خودرو خارجی است چه برنامه‌ای برای تامین تقاضای مشتریان دارید، گفت: این رقم متفاوت است، اما دو محصول خانواده پراید و تیبا درصد ساخت داخلی بیشتر و نیاز ما به قطعات خارجی هم کمتر است.

۳۰ هزار خودرو در کف کارخانه مانده است

مدیرعامل سایپا همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود ۴۰ هزار خودرو هم‌اکنون در کف کارخانه مانده و قطعات آن تامین نشده است، گفت: این تعداد کمتر از ۳۰ هزار دستگاه است. سروش اظهار داشت: به هر حال در محیط حقوقی ما تغییراتی ایجاد شده و ما باید خودمان را تطبیق دهیم البته این تغییرات در نحوه تامین و قیمت قطعات موثر است، اما با این وجود همکاران ما متعهد هستند تا با حداکثر تلاش به تعهداتی که به مشتریان داده‌ایم در حد وسع پاسخگو باشند. مدیرعامل سایپا در ادامه در مورد پیش‌فروش‌ها اظهار داشت: پیش‌فروش‌ها عمدتاً بر اساس مراجع ذیصلاح دولتی انجام شده و محصولاتی که توان عرضه آن را داریم به مشتریان ارائه کرده‌ایم.

سروش گفت: متغیر اصلی در اقتصاد ما نرخ ارز است وقتی نرخ ارز تغییر می‌کند نرخ سایر محصولات از آن تاثیر می‌گیرند، بنابر‌این محصولی که تولید می‌کنیم تحت‌تاثیر نرخ ارز قیمت آن هم تغییر می‌کند.
وی همچنین اظهار داشت: قیمت‌های تمام‌شده محصولات ما عمدتاً بالاتر از قیمت فروش محصولات است و با این شرایط شرکت سایپا از جهت سرمایه در گردش و با توجه به اینکه نرخ ارز بین دو تا سه برابر افزایش یافته و همچنین با توجه به اینکه نرخ فروش کمتر از نرخ تمام شده محصولات است، سرمایه در گردش شرکت دچار چالش جدی شده است.

مدیرعامل سایپا افزود: وقتی سرمایه در گردش در مجموعه شرکت‌ها و گروه ما کاهش می‌یابد طبیعتاً در فعالیت‌های جاری ما در حوزه تولید اثر دارد و این موضوع در حوزه تامین برای قطعه‌سازان نیز تاثیرگذار است.

درخواست برای قیمت‌گذاری سریع‌تر

سروش در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت خودرو چقدر خواهد بود، گفت: قیمت تمام شده بیشتر از قیمت فروش است، این در یک نگاه اقتصادی غیرمتعارف است، بدین ترتیب سرمایه در گردش ما روز به روز تنزل می‌یابد و ممکن است به شرایط بدی برسیم. وی اظهار داشت: مراجع تصمیم‌گیر روی قیمت بررسی انجام داده‌اند و پیشنهاداتی ارائه کردند و ما منتظر نتیجه هستیم. مدیرعامل سایپا اظهار داشت: قیمت‌گذاری خودرو برخلاف شرایط واقعی اقتصادی از کنترل خودروسازان خارج است و، چون تاخیر ایجاد شده از این بابت خسارت به صنعت خودرو وارد کرده توصیه و درخواست این است که در اسرع وقت به مبحث قیمت رسیدگی عادلانه شود و زودتر در مورد این موضوع تصمیم‌گیری شود.
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۳۱۹۶۰۹:۴۸:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۲۲
وقتى دلار براى دارو و غذا نداريم دليلى ندارد دلار ٤٢٠٠ بديم به خودروسازان
ابراهیم۶۳۳۱۹۸۰۹:۴۸:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۲۲
تنها راه اعتراض شدید و تجمع مالباختگان است . تا مسئولان احساس خطر از مردم نکنند حق مردم را نخواهند داد .
رضا۶۳۳۲۳۲۱۰:۰۰:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۲۲
سوال اینه که مثلا خودروئی که اوایل سال 96 ثبت نام شده و پیش پرداخت آن واریز شده و موعد تحویل اون قبل از اردیبهشت امسال بوده وشرکتهای خودرو ساز تحویل نداده اند. چه کسی باید جریمه ومجازات بشه؟ مشتری که چندین ماه بدون خودرو مانده وحالا باید با قیمت امروز خریداری کنه یا خودرو سازی که به تعهد خودذ عمل نکرده؟
ناشناس۶۳۴۰۲۹۱۷:۱۲:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۲۲
مشتری ، چون اینجا همه چی برعکسه
مختار۶۳۳۲۶۴۱۰:۱۷:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۲۲
وقتی میخواهند حقوق کارمندان و کارگران را بدهند صحبتی از ارز به میان نمی آید اما وقتی بحث خودرو، بنزین، برق، و هزاران مورد دیگر می شود سریعا نرخ ارز علت اصلی گرانی قیمت ها معرفی می شود!!! وقتی ایران خودرو پیکان درست می کرد چین و کره گاری هم نمی ساختند، الان آنها کجایند و ما کجا!!! چه کسی پاسخگوست؟ دولت. چون دولت سهامدار خودروسازان است و هر جا که پای دولت ایران در میان باشد باید شهروندان قید حق و حقوق خود را بزنند.
امیر۶۳۳۲۶۹۱۰:۲۰:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۲۲
در اصل این روشها اخلال در نظام اقتصادی و افساد فی الارض است نه کار دوتا بچه دلال. باید اینگونه مدیران سواستفاده گر و مخل نظام اقتصادی را محاکمه و اعدام کنن تا زمینه ی فروپاشی کشور مهیا نکنن.
مرتضی۶۳۳۲۸۴۱۰:۲۷:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۲۲
لطف کنید این موضوع رو هم پیگیری کنید که الان به هر نمایندگی سایپا و کلا خود پار خودرو زنگ بزنید میگه بخشنامه یکی بخر دوتا ببر هنوز فعال هست و ادامه دارد. گویا مدیران دیگه برای امضای خودشون هم ارزشی قائل نیستند چه برسه به حقوق مشتری!
ناشناس۶۳۳۳۳۹۱۰:۵۶:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۲۲
خدا شما خودروسازان را نبخشد. من به عنوان یکی از کسانی که در سن چهل سالگی یک ال 90 ثبت نام کردم از حق خود در دنیا و آخرت نمی گذرم
ناشناس۶۳۳۵۰۲۱۲:۳۵:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۲۲
بنام خدا مسئولین محترم نمیخواهند قیمت خودرو پائین بیاید. زیرا : 1- اگر دولت تعرفه خودرو را برای مدت محدودی صفر کند قیمت خودروهای خارجی مانند مناطق آزاد و کیش و قشم خواهد شد و به یک سوم تقلیل خواهد یافت. 2- چنانچه دولت در مدت محدودی مثلا تا زمان وجود تحریم های ظالمانه، واردات خودروهای دست دوم با شرایطی(مثلا حداکثر 5 سال کار کرده) آزاد بگذارد قیمت خودرو مانند کشورهای همسایه سقوط آزاد خواهد کرد.
احمد۶۳۳۷۱۰۱۴:۰۷:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۲۲
چنانچه شرکت سایپا به تهعدات خود پایبند نباشد.اعتماد و اعتبار خود را نزد مردم از دست خواهد داد.ضرری مادی و معنوی که از این بابت متوجه شرکت خواهد شد به مراتب بیشتر از آن مبلغی است که از عدم اجرای تعهداتش نصیبش خواهد شد.
ناشناس۶۳۳۹۵۷۱۶:۲۲:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۲۲
اعتبار؟؟؟!!!چی هست اینی که شما میفرمایید؟؟!!!تا انحصار هست بازار از دست این دو خودروساز انحصارگر خارج نمیشه هیچ تغییری هم در راستای بهبود رخ نمیده
ناشناس۶۳۳۸۶۵۱۵:۲۳:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۲۲
مدیر عامل سایپا لطف کنند بفرمایند از اذر 96 چند ساندرو و ال 90 ثبت نام شده و چند تا را تحویل داده اند و چند تا منتظر تحویل هستند.
ناشناس۶۳۳۹۲۷۱۶:۰۵:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۲۲
خوب اگر عرضه و توان تولید خودرو ندارن چه اصراریه .. تعطیلش کنن بره .. مردم هیچ علاقه ای به ادامه کار زوریه این ها ندارن .. تعطیلش کنین مردم از شرشون خلاص بشن !
ناشناس۶۳۴۰۴۲۱۷:۲۱:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۲۲
هیهات من الذله
ناشناس۶۳۴۰۴۳۱۷:۲۱:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۲۲
لیاقتمون همینه. اعتراض هم نباید بکنیم
ناشناس۶۳۴۷۲۲۰۵:۰۵:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۲۳
چرا دادستان از حق خریداران بی‌دفاع و بی‌کس و کار دفاع نمی‌کند؟ چرا مدعی‌العموم یک‌بار برای آقایان جا نمی‌اندازد که وقتی تعهد می‌دهند خودرو را اسفند 96 تحویل دهند و تاخیر می‌کنند، مقصر خودشان هستند و نه خریدار. خدایا مردم ما به کی باید پناه ببرند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین