آیا بزرگان اصلاحات آخوندی را بهشتی می‌کنند؟

گروه سیاسی الف،   3970822028 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سهم خواهی احزاب اصلاح‌طلب حاضر در پارلمان شهری، شورای شهر را دست به دامان وزیر مستعفی کرده است که دولت به دنبال تغییر آن بود.

 آیا بزرگان اصلاحات آخوندی را بهشتی می‌کنند؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: «من در این مورد تعارف و شوخی نمی‌کنم، برای جذب سرمایه اسامی برخی از وزرای ما در دنیا برند جذاب است. برای من مهم است وزیر راه من کسی باشد که بتواند ۱۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی را به کشور بیاورد بدون اینکه از دولت گارانتی بخواهد. ما آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز به من نگوید از کدام منابع و پول استفاده کنم و چه طوری بازپرداخت شود.» این تنها بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه رای اعتماد مجلس به آخوندی در مردادماه سال گذشته بود. وزیر برندی که اکنون مطرح شدن نامش برای ورود به ساختمان بهشت باعث اختلاف در بین جناح‌ پیروز در انتخابات شوراها یعنی اصلاح‌طلبان شده است.

سهم خواهی احزاب اصلاح طلب حاضر در شورای شهر به گونه ای شده که آنان دست به دامان وزیر مستعفی شده‌اند که دولت به دنبال تغییر آن بود. موضوعی که حتی بزرگان و قدیمی‌های اصلاح‌طلبان هشدارهایی را نسبت به این مسئله به شورای شهر داده‌اند. 

عبدالله رمضان‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله افرادی بود که  هشدار جدی را به اعضای شورای شهر داد و اعلام کرد که «شهر تهران به اندازه کافی از شکاف طبقاتی رنج می‌برد، با انتخاب گزینه‎های با اندیشه‌های سوپرلیبرال اقتصادی به این ناهنجاری دامن نزنید».

از سوی دیگر پروانه مافی، عضو فراکسیون امید هم یکی از افرادی بود که در انتخاب آخوندی به عنوان شهردار را برای اصلاح‌طلبان پرهزینه خواند و تاکید کرد: «بخشی از فرصت اصلاح‌طلبان برای بهبود مدیریت شهری از دست رفته است و بهتر است آنان از فردی با تجربه‌تری همچون محسن هاشمی استفاده کنند.»

اما در این میان، افرادی در جریان اصلاحات هستند که وزیر مستعفی راه را دارای رزومه قابل قبولی می‌دانند. «آخوندی گزینه پیشنهادی من برای شهرداری تهران است»، این اظهاراتی است که صدراعظم نوری، یکی از اعضای شورای شهر درباره انتخاب آخوندی به عنوان گزینه‌های نهایی شهرداری تهران می‌گوید: «به نظر می‌آید که آخوندی با توجه به حیطه کاری‌ او، عملکرد خوبی را به جا گذاشت، اما در حوزه بافت فرسوده با رئیس جمهور اختلافاتی داشت که شاید این موضوع دلیل جدایی او از دولت شده است و به نظر من آخوندی می‌تواند یک گزینه مناسب برای شهرداری تهران باشد.» البته این شورای شهری‌ها در این مسئله به توافق رسیده‌اند و چهره‌های سیاسی همچون که داریوش قنبری از اعضای حزب مردمسالاری با حمایت از انتخاب شورای شهر اعلام می‌کند  توانمندی آخوندی و شناخت وی از شهردار تهران قابل قبول است و از منظر او آخوندی توان مدیریت شهر تهران را داراست.

آخوندی با کارنامه ضعیفش قادر به مدیریت شهر تهران نیست

به گفته کارشناسان و تحلیلگران این صنعت، وزیر راه روحانی ۵ سال در کسوت وزارت راه ماند، اما عملکردش حاشیه‌های زیادی در پی داشت. اقبال شاکری، عضو سابق شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون عمران شورای چهارم درباره انتخاب آخوندی به عنوان گزینه ریاست بر شهرداری تهران گفت: «گزینه معرفی شده شهرداری تهران از سوی اعضای شورای شهر به آنان تحمیل شده است چراکه آخوندی با سابقه پنج ساله اش در وزارت راه هیچ نقطه مثبتی ندارد و اکنون نمی‌تواند مدیریت کلان شهر تهران را با این همه وسعت، مسائل و مشکلات در دست گیرد. چرا باید مدیریت تهران را به دست فرد شکست خورده‌ای سپرده شود؟»

شاکری حذف محسن هاشمی از گزینه‌های نهایی شورای شهر را نوعی لج و لجبازی شورای شهر با مردم دانست و تاکید کرد که اصلاح‌طلبان نگران هستند با آمدن هاشمی به شهرداری و چمران به شورای شهر تهران فضای سیاسی را به فضای خدمتگزاری تغییر داده و مسیر اشتباه فعلی شورای شهر در طی این دو سال آشکار شود، هرچند که عملا آنان بر مسیر اشتباه قبلی پای می‌فشارند و اصرار دارند.

**کارنامه وزیر راه در این پنج سال دولت روحانی چه بود؟

«افتخار می‌کنم در ۶۲ ماه خدمت یک واحد مسکونی افتتاح نکردم»  این عبارت جمله کلیدی آخوندی در جلسه تودیع و معارفه‌اش بود. او حتی به وعده مهم خود به مجلس برای راه اندازی مسکن اجتماعی هم در طی ۵ سال تصدی وزارت راه و شهرسازی عمل نکرد. «مسکن اجتماعی» طرح جایگزین آخوندی برای مسکن مهر عملا در حد اسم باقی ماند و آخوندی تلاشی برای اجرایی شدن این طرح انجام نداد.

یکی از نقد‌های جدی که در روز‌های سقوط هواپیما و خارج شدن قطار مسافربری از ریل از سوی نخبگان سیاسی و اقتصادی مطرح می‌شد این بود که چرا وزیر راه به جای جواب دادن به وکلای ملت و مردم تنها به نوشتن یادداشت‌های سیاسی در روزنامه‌های داخلی و حتی روزنامه خارجی نظیر گاردین پرداخت.

قناعتی، دیگر عضو شورای شهر چهارم تهران، در انتقاد از رویه وزیر مستعفی راه با بیان اینکه آخوندی برنامه‌ای برای شهر تهران ندارد، می‌گوید: «آقای آخوندی در ابتدای حضورش در وزارت راه، مسکن مهر را پروژه مزخرف خواند در حالی که رئیس دولت قولی را مبنی بر اتمام پروژه‌های مسکن مهر به مردم داده بود، در نتیجه چنین فردی در شورای شهر هم برای مناطق حاشیه نشین فکری نخواهد کرد.»

وی با بیان اینکه مشکلات حاشیه‌نشیان به یکی از اصلی‌ترین معضلات تهران مبدل شده است، تاکید کرد: «اگر به این موضوع در تهران توجه نشود، با مشکلات جدی در این زمینه روبرو خواهیم بود.»

برخورد قطار سمنان_دامغان و اظهارات عجیب آخوندی مبنی بر اینکه «همه خانواده‌ها چه آن‌هایی که کشته شده‌اند و چه آن‌هایی که مجروح هستند، زیرپوشش بیمه قرار دارند و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد!» نمونه دیگری از اظهارات جنجالی آخوندی بود که موجب جریحه‌دار شدن احساسات خانواده‌های داغدار این حادثه شد.

حادثه‌ای که در حوالی «ایستگاه هفت خوان» در محور سمنان-دامغان موجب کشته شدن ۴۷ نفر کشته و مصدوم شدن ۱۰۳ نفر شد، اما این حجم از کشته‌ها و مصدومان هم آخوندی را نتواسنت به عذرخواهی وادار کند.

بی عقل خواندن یک خبرنگار آن هم وقتی که او را درباره عملکردش مورد سوال قرار داد، یکی دیگر از اقدامات جنجالی آخوندی بود، توهینی که با گرفتن میکروفون از دست خبرنگار باشگاه خبرنگاران توسط آقای وزیر و عصبانیت شدید آخوندی، موجی از انتقادات اهالی رسانه را به سوی خود جلب کرد.

سیدمهدی هاشمی، سرپرست اسبق وزارت کشور، رئیس سابق کمیسیون عمران مجلس و رئیس اسبق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به تشریح عملکرد وزیر راه سابق پرداخت.

رئیس اسبق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت بر اساس شناخت نسبتا دقیقی که در این سال‌ها از آقای آخوندی دارد، عملکردش را خصوصا در کار اجرایی موفقیت‌آمیز نمی‌داند.

وی تئوری پردازی غیر اجرایی آخوندی را بر حسب ظاهر قوی توصیف و اعلام کرد که آقای آخوندی در مسئولیت‌های گذشته خود در وزارت کشور، بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی هیچکدام کارنامه موفقی نداشته است.

هاشمی بر این باور است که آخوندی با داشتن ویژگی‌های شخصیتی خاص نمی‌تواند در جایگاهی مانند شهرداری که به طور روزانه باید با مردم سر و کار دارد، موفق عمل کند؛ چراکه شهردار باید در مقابل تمیزی شهر و جمع آوری زباله‌ها و همچنین مسائل و معضلات شهری همچون بارندگی و بارش برف تا ساخت و ساز‌ها و معماری شهری در کنار مسائل اجرایی و عمرانی در مقابل مردم پاسخگو باشد.

هاشمی: آخوندی مدیر پرخرجی است

هاشمی، آخوندی را مدیری پرخرج دانست و تاکید کرد: «متاسفانه او مدیر هزینه است و درآمد را صرفا برای افراد، اشخاص و ژن‌های خوب و برتر می‌تواند ایجاد کند، در این شرایط حضور او در شهرداری، نهاد گسترده و عریض و طویلی که دستگاهی با ابعادی چند برابر مسئولیت‌های گذشته اوست به جایی نخواهد رسید چراکه شهردار باید درآمدمحور باشد.»

وی ادامه می‌دهد که اگر اعضای شورای شهر تهران بخواهند صرفا به دید سیاسی و با نگاهی غیراجرایی کار کنند، آخوندی می‌تواند با حضورش در شهرداری منافع برخی را تامین کند و مانند وزارت راه، میراثی از تلنبار بدهی و کار‌های روی زمین مانده برای نفرات بعد باقی گذارد، اما اگر بخواهند طبیعی به این موضوع نگاه کنند هیچ موقع چنین فرد مسئله‌داری را برای چنین پستی انتخاب نخواهند کرد.

یکی از مسائل مورد انتقاد اصلاح‌طلبان در دوره گذشته مدیریت شهری، زاویه دید قالیباف با دولتی‌ها بود و آنان این مسئله را عامل عدم وصول بدهی‌های تهران به دولت می‌دانستند، موضوعی که قرار بود با انتخاب نجفی و حضور او در شهرداری تهران تا حدی حل شود، اما هزینه حضور نجفی در هیئت دولت به قیمت فراموش شدن بدهی دولت به شهرداری تهران تمام شد.

آخوندی ۲۸ مهر ماه سال جاری با انتشار تصویری، خبر از کناره‌گیری خود از این وزارتخانه حساس را رسانه‌ای کرد، خبری که با سکوت دولتی‌ها در این موضوع روبرو شد.

در این شرایط شکاف و زاویه‌هایی که اخیرا بین آخوندی و رئیس‌جمهور، معاون اول و دیگر وزرا به ویژه وزارت کشور پدید آمد و نامه‌ای که آخوندی در تشریح علت استعفای خود منتشر کرد، این نگرانی را در صورت انتخاب آخوندی به عنوان شهردار به وجود می آورد که بسیاری از مسائل و مشکلات پایتخت همچون معضلات مربوط به حمل و نقل شهری و آلودگی هوا در میان تداوم اختلافات گذشته وزیر مستعفی و شهردار جدید در دولت گم خواهد شد.

کارشناسان بر این باورند که آخوندی در جریان نظام مهندسی و مدیریت شهری وزارت راه درگیری‌های بسیاری را با وزارت کشور داشت که اگر این اختلافات ادامه داشته باشد، طبیعی است شهرداری از حداقل حمایت های وزارت کشور و دولت هم محروم خواهد شد.

ترکان: تهران نیازمند فردی است که شهر را ارزان اداره کند

اکبر ترکان می‌گوید که اعتقاد دارد شهردار مناسب برای تهران فردی است که آن را ارزان اداره کند. سیدمهدی هاشمی، رئیس سابق کمیسیون عمران هم می‌گوید: «تفکرات لیبرلی قطعا هزینه‌های شهروندی را افزایش داده و قطعا نمی‌تواند تعامل مثبت را با دولت و وزارت کشور ایجاد کند، چرا که وجهه اصلی شهرداری، خدمتگزاری است و شهردار باید خود را خدمتگزار مردم بداند در حالی که آخوندی چنین روحیه‌ای ندارد.»

دود انتخاب آخوندی به چشم مردم پایتخت خواهد رفت

«حجم کار اجرایی در شهرداری تهران سه تا چهار برابر یک وزارتخانه عادی است و آخوندی با سابقه ناموفقش نمی‌تواند در این نهاد موفق باشد.» این اظهاراتی است که ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای شهر پس از مطرح شدن نام آخوندی برای تصدی ریاست بر شهرداری تهران مطرح کرده است. وی می گوید: «اعضای شورای شهر می‌دانند که ماموریت شهرداری تهران در حد و اندازه ۳ تا ۴ وزارتخانه است، در نتیجه انتخاب فردی مانند آخوندی که توانایی اداره یک وزارتخانه را هم ندارد، چه معنایی دارد؟»

قناعتی با اشاره به وجود استیضاح های مکرر آخوندی در سابقه اجرایی اش و بازخواست چندین باره نمایندگان مجلس تاکید کرد: «آزموده را آزمودن خطاست، واقعا نمی‌دانم اعضای شورای شهر چه برنامه‌ای برای تهران دارند، اما اکنون شاهد هستیم که در مدتی که شورای شهر جدید بر روی کار آمد، کار جدی در تهران انجام نشد و عملا دود این مسئله در چشم مردم پایتخت خواهد رفت.»

بی تعهدی و بدقولی شورای شهر نسبت به مردم تهران یکی از اظهارات قناعتی عضو سابق شورای شهر است. او می گوید اگرچه اعضای شورای شهر برای جریان‌های سیاسی خود سنگ تمام گذاشتند، اما نسبت به مردم تهران که وکلای اصلی آنان محسوب می‌شدند، با بی تعهدی و بی تفاوتی نسبت به مردم، کم لطفی کردند.

عضو سابق شورای شهر در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که سابقه این چنینی دارند، برآیند کار آنان این است که سرمایه شهر را به فنا می‌دهند و هیچ اتفاقی در کالبد شهر نمی‌افتد و سوءاستفاده‌های کلانی صورت می‌گیرد که عملا این مسئله موجب می‌شود سرمایه شهر هدر می‌شود، در نتیجه باید افرادی انتخاب شوند که به بیت‌المال توجه داشته باشند و با حداقل‌ها بتوانند تلاش حداکثری برای خدمت به مردم تهران انجام دهند.»

به گفته تحلیلگران و کارشناسان انتخاب شهردار تهران باید بر اساس تجربه و تخصص افراد توانمند و به دور از لابی گری های سیاسی باشد. این در حالی است که انتخاب شهردار به اذعان برخی از اعضای این شورا بر اساس جناح‌بندی و گرایش‌های سیاسی افراد صورت گرفته است، مسئله‌ای که تهران را با مشکلات اساسی روبرو خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۲۹۷۷۰۷:۵۰:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۲۲
جهنم حق همه آنهاست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین