داوری در باره تصرف سفارت آمریکا در ایران

اکبر نبوی، گروه سیاسی الف،   3970813081 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
داوری در باره تصرف سفارت آمریکا در ایران

امروز سیزدهم آبان است. سی و نه سال پیش، گروهی که نام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام را برای خود برگزیده بودند، با یک برنامه ریزی و هماهنگی با سید محمد موسوی خوئینی ها، از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند و با اشغال آن، کارکنان سفارت را به گروگان گرفتند. این گروگانگیری، به یکی از سرفصل های مهم حیات سیاسی تاریخ ایران و انقلاب اسلامی تبدیل شد.

محمدرضا پهلوی، شاه دیکتاتور ایران که طومار رژیم استبدادی و وابسته اش از سوی مردم درهم پیچیده شده بود، پس از فرار از ایران و سرگردانی و آوارگی، به دعوت دولت جیمی کارتر (رییس جمهور وقت آمریکا) به آن کشور رفته بود. این اقدام آمریکا، خشم و خروش توده های مردم ایران علیه آمریکا را شدت بخشید. خشم و انزجار از پذیرش دیکتاتور پهلوی از سوی آمریکا، روز به روز ابعاد بیشتری می یافت و به بمبی ساعتی که لحظه به لحظه به زمان انفجارش نزدیک می شد، تبدیل گشته بود.

مردم ایران پیشتر، به دلیل حمایت های آمریکا از شاه و دخالت مستقیم اش در کودتای 28 مرداد سی و دو، زخم و نفرتی عمیق از آن کشور به دل داشتند، اما رفتن شاه به آمریکا، بر آن زخم قدیمی نمک پاشید و بر دامنه ی نفرت و خشم ایرانی ها از رژیم آمریکا افزود.

از سوی دیگر در آن روزگار، فضای عمومی جامعه ی ایرانی، بویژه دانشجویان و روشنفکران، علاوه بر توفان هیجان ها و التهاباتی که نتیجه ی طبیعی هر دگرگونی و انقلابی است، خواسته یا ناخواسته، به شدت از اندیشه ها و ادبیات تند و افراطی چپ مارکسیستی متاثر بود. همه می خواستند نشان دهند که چقدر ضد آمریکایی و دشمن امپریالیزم هستند. کسی برای نشان دادن دشمنی عمیق خود با آمریکا به بهانه نیاز نداشت. آمریکا پرونده ی قطوری از جنایت و دشمنی علیه مردم ایران از خود به جا گذاشته بود.

دقیقا در چنین وضع و شرایطی، و مبتنی بر فضای به شدت ضد آمریکایی و چپ روانه ی افکار عمومی، سفارت آمریکا اشغال شد. دیپلمات های آمریکایی بازداشت شدند. و پس از مدتی، نام سفارت آمریکا به جاسوسخانه ی آمریکا تغییر کرد.

در آن فضای خاص که چند ویژگی و شاخصه اش را برشمردم، اقدام دانشجویان، هم بر امواج و تمایلات ضد آمریکایی جامعه افزود، و هم مرهمی انگاشته شد بر زخم رفتار دولتی که برای تحقیر مردم ایران، از هیچ کاری کوتاهی نکرده بود. مردم احساس می کردند، این وضع (تصرف سفارت آمریکا) به عزت آنها در برابر ایالات متحده منجر شده. به همین خاطر طی چند ماه، شبانه روز جلوی سفارت آمریکا جمع می شدند و با سردادن شعار، از اقدام دانشجویان حمایت می کردند.

با گذشت زمان، بویژه در ده سال گذشته، در رد و طرد اشغال سفارت، حرف و سخنان و مواضعی از سوی افراد و گروه های سوپر چپ دهه ی شصت، و اکنون دمکرات و آزادیخواه شده، بیان شده است. حتی برخی از عناصر رهبری کننده ی حمله به سفارت نیز، به جریان رد آن اقدام پیوسته اند.

وقتی به ریشه های رفتاری چپ های مسلمان در سال پنجاه و هشت و دهه ی شصت وتا نیمه ی نخست دهه ی هفتاد درنگ می کنیم، و رفتار و سخنان این سال ها و این روزهای شان را مورد دقت قرار می دهیم، یک واقعیتِ عریان خودنمایی می کند. این دوستان، هم در آن سال ها و هم در این سال ها، بیشتر هیجان زده، احساسی، و افراطی عمل کرده و می کنند. انگار که از عقلانیت سیاسی و تحلیل درست شرایط، عاجز و ناتوان اند.

به همین دلیل، یا از این سوی بام می افتند و یا از آن سوی بام. کوچ کردن از منتهی الیه چپ روی، به نوک تیز راست روی، لزوما نشان دهنده ی آزادگی و حریت و اعتراف به اشتباه نیست. بلکه نشان دهنده ی فقدان اصول عقلانی و راهبردی برای برنامه ها و اقدامات است. جامعه با هیجان اداره نمی شود. خرد و تفقه و تامل و درنگ های عقلانی و منطقی است که رهیافتی مناسب و تعالی دهنده در سرنوشت جامعه شمرده می شوند.

این دوستان، متاسفانه اکنون هم احساسی و هیجانی می گویند و می نویسند و عمل می کنند و آرمان های ضد آرمان شان، افراطی است. نسبتی با واقعیت های عقلانی و منافع ملی ندارد.

سخن آخر آنکه: چه مدافع اشغال سفارت آمریکا در سیزده آبان 58 باشیم و چه مخالف آن، منطقا نمی توانیم با شرایط و حال و هوای امروز و ... آن اتفاق را تحلیل کنیم و مورد داوری خردمندانه قرار دهیم. باید خود را در آن سال ها و شرایط خاص آن قرار دهیم و سپس به تحلیل و داوری بنشینیم. نتیجه ی این داوری هرچه می خواهد باشد، مهم نیست. دستکم به واقعیت های آن زمان نزدیک تر است و استنادات تحلیلی اش محکم تر.

انسان عاقل، منفک از زمان، در باره زمان سخن نمی گوید و تحلیل نمی کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۲۱۲۶۵۱۲:۰۰:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۱۳
اگه بی طرف نگاه کنیم ،اصولا اشغال سفارت یک کشور کار عقلانی واخلاقی نیست.
سید۶۲۱۴۱۱۱۲:۴۹:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۱۳
ابراهیم اصغر زاده از دانشجویان اشغال کننده سفارت آمریکا :اشغال سفارت آمریکا دارای مضرات و منافعی بود، دانشجویان پیرو خط امام راحل ابهت آمریکا را شکستند و در آن شرایط که کسی جرات نمی کرد به سفارت آمریکا نگاه کند، آن را به اشغال خود درآوردند و باعث ایجاد وحدت ملی شدند. اصغرزاده افزود: شعار و پیام اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام به آمریکا این بود که شاه را از آمریکا اخراج کند یا به ایران برگرداند زیرا انتقال شاه به آمریکا توهینی برای ملت ایران به شمار می رفت
كي به كيه۶۲۱۷۳۷۱۵:۰۸:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۱۳
دوست عزیز اگر اشغال سفارت امریکا برای ما نان نداشته برای بعضی ها هم اب داشت هم نان و هم تابعیت امریکا برای فرزندانشان
ناشناس۶۲۱۲۹۰۱۲:۰۷:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۱۳
همین گونه رفتارها مسبب اصلی مشکلات امروز ایرانه، رابطه نمیخواستین میتونستین از اونها بخواین ایرانو ترک کنن. حالا آمریکا داره انتقام میگیره
ناشناس۶۲۲۴۹۶۰۰:۴۴:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۱۴
دانسته یا ندانسته بهانه بزرگی را دو دستی تقدیم آمریکا کردند(آب در آسیاب دشمن ریختند) متاسفانه هنوز هم از این رویه دست برنمیدارند
ناشناس۶۲۱۳۲۷۱۲:۱۸:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۱۳
اگر به جای اشغال سفارت اونها رو اخراج می کردند الان کشور ما در سطح بین الملل این همه مشکل نداشت
مجید۶۲۱۴۲۰۱۲:۵۲:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۱۳
در آخر مطلب نوشته اید ,, انسان عاقل منفک از زمان در باره زمان نمی گوید و تحلیل نمیکند ,, یعنی نویسنده تقریبا قبول دارد که در این زمان اشغال سفارت کشوری کار غلطی است و لی باور کنید من خودم که در آن زمان دانشجو بودم و مشابه اکثر دانشجویان کشور شدیدا از اشغال سفارت دفاع میکردم ، در آن زمان هم اشغال سفارت کار غلطی بود . و خیلی راحت میتوانستیم از آمریکا بخواهیم سفارتش را تعطیل کند و قطع رابطه کنیم بدون اینکه این همه به کشور لطمه بزنیم . عاقل باید عواقب کارش را هم بسنجد .
ناشناس۶۲۲۵۵۳۰۴:۴۰:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۱۴
بنظر من با کتمان حقایق داریم خودمون رو گول میزنیم!
عباس عبدی۶۲۱۴۲۴۱۲:۵۳:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۱۳
عباس عبدی :برای تحلیل هر رویدادی قبل از هر چیز لازم است که آن رویداد را در متن جامعه مذکور تجزیه و تحلیل کرد، جدا کردن یک رویداد از متن اجتماعی و سیاسی جامعه معین و قرار دادن آن در متن دیگر و سپس تجزیه و تحلیل نمودن آن در متن جدید، یک خطای روش‌شناختی مسلم است. کسانی که آن واقعه را در متن امروزی جامعه ایران تحلیل می‌کنند، دقیقاً همان خطایی را مرتکب می‌شوند که عده‌ای دیگر رفتارهای امروزی را در متن ۲۷ سال پیش قرار می‌دهند و نسبت به آن قضاوت می‌کنند.
ناشناس۶۲۱۵۸۴۱۳:۴۰:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۱۳
آقای عبدی خودشان دچار یک خطای روش شناختی مزمن هستند و بر پایه برداشت و فهم غلطشان از این موضوع، مدام و طوطی وار آنرا حواله هر کسی میدهند که با دیدگاه ایشان مخالف است. بر اساس دیدگاه آقای عبدی، یک قاتل هم میتواند مدعی شود، قتلی که انجام داده، در متن شرایط آنروز امری درست و قابل دفاع بوده و قضاوت دیگران در شرایط امروز، جدا کردن آن رویداد از متن شرایط آنزمان است و موجه نیست. ایشان با این منطق خود مفهوم تجزیه تحلیل، قضاوت و تجربه کردن از وقایع گذشته را باطل و فاقد اعتبار کرده اند.
ناشناس۶۲۲۳۶۱۲۲:۱۷:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۱۳
امثال آقای عبدی و خانم ابتکار هیچ ضرری بابت اشغال سفارت نکردند ، بلکه بر عکس اگر کمی موشکافانه به تاریخ بعد از اشغال نگاه کنیم میبینیم که همه این آقایان و خانمها از آن اقدام بخوبی متنبه گردیده اند و حتی بعضیها فرزندانشان را جهت پیشرفت به آمریکا فرستادند در حالیکه با آن مواضع و مبارزات انتظار میرفت که فرزندانشان در سوریه یا یمن به کمک مسلمین میرفتند !
ناشناس۶۲۱۴۳۰۱۲:۵۶:۱۶ ۱۳۹۷/۸/۱۳
از زیباکلام بپرسید
تهرانی۶۲۱۳۳۲۱۲:۱۹:۴۳ ۱۳۹۷/۸/۱۳
پس بهتره است به مردم اینطور بگوییم که در التهابات سال 58 دانشجویان سفارتخانه آمریکا به ظن دخالت در امور ایران تسخیر کردند اما اینکار در زمان کنونی اصلا پذیرفته شده نیست. چون سفارت هر کشوری جزء خاک آن کشور است و کشور میزبان حق ورود به آن را ندارد. حتی در صورت جاسوسی دیپلماتها، کشور میزبان تنها حق اخراج آنها را دارد. اینگونه جوانان کشور به فکر تکرار فتح سفارتخانه های دیگر (همانطور که در مورد انگلیس و عربستان رخ داد) نمی افتند! و کشور هم نشان میدهد به تعهدات خودش پایبند است.
ناشناس۶۲۱۵۹۶۱۳:۴۶:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۱۳
آفرین
شهرآشوب۶۲۱۶۰۷۱۴:۰۳:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۱۳
سفارتخانه های تمام کشورها جاسوسی می کنند.
ناشناس۶۲۱۶۲۹۱۴:۱۳:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۱۳
یاد داستان مسلم بن عقیل و ابن زیاد افتادم که مهمون بود خونه هانی. احتمالا اگه مسلم از دانشجویان پیرو خط امام بود، همون موقع توجیه لازم رو داشت که گردن ابن زیاد رو بزنه . مظلوم حسین(ع) که ما ها فقط از مکتب ایشون قیمه خوردن ظهر عاشورا رو یاد گرفتیم
ناشناس۶۲۱۸۶۴۱۵:۵۸:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۱۳
من که متوجه نشدم منظور شما چی بود
11111۶۲۱۶۹۶۱۴:۵۲:۵۷ ۱۳۹۷/۸/۱۳
آقای موسوی خویینی ها یک بار با اشغال سفارت آمریکا ویک با در ماجرای 18 تیر به ایران ضربه زدند
ناشناس۶۲۱۷۰۱۱۴:۵۴:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۱۳
نقش چپهای ان زمان را در انجام اینکار غیر قانونی وغیر عقلانی نباید دستکم گرفت
ناشناس۶۲۲۰۳۲۱۷:۴۰:۰۵ ۱۳۹۷/۸/۱۳
ملتی که دیپلماسی و سیاست بلد نیست کارش میشه بالا رفتن از دیوار سفارت ها
بهمنی۶۲۲۰۶۴۱۸:۰۳:۱۸ ۱۳۹۷/۸/۱۳
میلیارد ها خسارت در نتیجه تحریمهای آمریکا به خاطر تسخیر سفارت کشورش را چگونه میتوان توجیه کرد؟
ناشناس۶۲۲۴۳۲۲۳:۱۱:۲۵ ۱۳۹۷/۸/۱۳
با تسخیر سفارت امریکا و گروگانگیری دولت موقت کنار زده شد و قدرت در دست انقلابیون قرار گرفت. برای همین به آن اتقلاب دوم می گویند.
ناشناس۶۲۲۷۸۷۰۹:۵۳:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۱۴
دولت موقت با میل خود کنار رفت .این رفتار دولت موقت کار را خرابتر کرد در صورتی که میتوانست هیجان جوانان را مدیریت کند.به نظر من آنها خیانت کردند
ناشناس۶۲۲۵۰۷۰۱:۰۴:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۱۴
منظورتون از داوری چیه اون زمان باید ابهت پوشالی آمریکا شکسته میشد الانم باید شکسته بشه این که نیاز به داوری نداره
علي۶۲۲۷۳۳۰۹:۰۹:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۱۴
من که متوجه علت ای کار نشدم چرا در بازه زمانی مشخص سفارت را تعطیل نکردیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  24. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

  25. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

آخرین عناوین