موشک‌های صلح/ چرا آمریکا خواهان پایان جنگ یمن شد؟

گروه جهان الف،   3970812091 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از گذشت سه سال و نیم از آغاز جنگ یمن و مقاومت انصارالله درباره حملات گسترده ائتلاف سعودی، واشنگتن رسماً خواستار پایان این جنگ شده است.

موشک‌های صلح/ چرا آمریکا خواهان پایان جنگ یمن شد؟

به گزارش الف؛ عربستان و امارات از اوائل فرودین سال 1394 در قالب ائتلافی از کشورها که به پشتوانه دلارهای سعودی گردهم جمع شده بودند به فقیرترین کشور عربی یعنی یمن حمله کردند. بهانه این کشورها نیز برگرداندن منصور هادی به حکومت و محدود کردن قدرت انصارالله بود.

هدفی که بوضوح نشان دهنده مداخله عربستان در امور کشور همسایه خود بود؛ امری که در سازمان ها و نهادهای بین المللی محکوم است. اما پشتیبانی کشورهای غربی و همراهی یا سکوت کشورهای اسلامی موجب کشته شدن 16 هزار انسان بی گناه، آورگی بیش از سه میلیون نفرو گرسنگی هفت میلیون نفر و از بین رفتن زیرساخت های کشور یمن شد. جنگی که به شیوع بیماری های واگیر منجر شد و بیش از 80 درصد جمعیت یمن را نیازمند کمک انسانی های کرده که بزرگترین قربانیان آن کودکان بودند.

در این سال ها، جنگ یمن به جنگ فراموش شده معروف بود؛ به این دلیل که رسانه های بین المللی هیچ گاه مانند اتفاقات و وقایع دیگر به آن نپرداختند، در صورتی که در تجاوز عربستان و کشورهای هم پیمان اصول اولیه انسانی و اخلاقی زیرپاگذاشته شد اما بدلیل این که آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان قراردادهای سرسام آور نظامی با ریاض داشتند علاوه بر این که عامداً بر روی وقایع چشم بستند به خاندان سعودی نیز در انجام جنایت هایشان کمک کردند.

اما این کشورها از هر راهی که استفاده کردند نتوانستند مقاومت یمنی ها را بشکنند و در ماه های اخیر نیز نیروهای مردمی یمن موفق شدند با موشک شهرهای مختلف عربستان و امارات را هدف قرار دهند و ابوظبی و ریاض را در تنگنای عجیبی گرفتار کنند. سربازان اجاره ای بن سلمان که با وعده پول حاضر به شرکت در این جنگ شده بودند با تابوت به خانه هایشان بازمی گشتند.

اگر چه عربستان در این باتلاق خودساخته گرفتار شده بود اما کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده هم بدلیل سود وحشتناک حاصل از این جنگ تمایلی برای پایان دادن به آن را نداشتند.

در این بین سلاخی جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول موجب شد قساوت و سنگدلی محمدبن سلمان بوضوح به جهانیان آشکار شود و پرونده بن سلمان از زمان بدست گرفتن قدرت در رسانه ها بررسی شود؛ رسانه هایی که تا پیش از این آگاهانه و بدلیل نفع کشورهای غربی خبر چندانی از جنگ یمن منتشر نمی کردند، به دستگیری و شکنجه شاهزاده های سعودی نمی پرداختند، از کنار بازداشت سعد حریری در ریاض گذر کردند و ظلم آل سعود را در قبال اقلیت های این کشور نادیده می گرفتند.

نکته جالب این است برخی رسانه های غربی در چند روز اخیر عنوان کرده بودند یکی از دلایلی که جمال خاشقچی توسط سعودی ها به قتل رسید تلاش او برای انتشار اسنادی مرتبط با استفاده ریاض از سلاح شیمیایی در جنگ یمن بوده است. این گفته توسط نشریه دیلی اکسپرس چاپ لندن مطرح شده است.

در این راستا مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا سه روز قبل از طرف های درگیر در یمن خواست هرچه سریع تر به جنگ پایان دهند و برای توقف درگیری هایی به میز مذاکره بازگردند. پمپئو در بیانیه خود عنوان کرد عربستان باید بمباران مناطق مسکونی یمن را پایان دهد و در مقابل انصارالله هم حملات پهپادی و موشکی خود را متوقف کند.

این گفته های پمپئو کمی بعد از اظهارات جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در جلسه‌ای در آکادمی صلح آمریکا در واشنگتن مطرح شد.متیس در این جلسه عنوان کرده بود تمامی طرف های درگیر در جنگ یمن باید طی 30 روز آینده به میز مذاکره برگردند.

در مقابل انصارالله یمن ضمن استقبال از این پیشنهاد، خواهان پایان حمایت از ائتلاف سعودی- اماراتی و کمک های تسلیحاتی واشنگتن به ریاض را به عنوان مهمترین عامل در موفقیت این طرح شده است. انصارالله در مذاکره با مارتین گریفیتس، فرستاده وی‍ژه سازمان ملل نیز خواهان عدم مداخله و سپردن تصمیم گیری درباره آینده یمن و ساختار سیاسی این کشور به یمنی ها شده است.

البته تجربه ثابت کرده کشورهای غربی معمولاً به وعده های خود در میز مذاکرات صادق نیستند و بیش از آن که خواهان محدود کردن سلطه طلبی محمد بن سلمان باشند در پی خلع سلاح کردن و به حاشیه راندن انصارالله هستند. حال باید منتظر ماند و دید این بار تا چه اندازه در نجات محمد بن سلمان از این مخمصه جدی هستند و یا اینکه هنوز در پی فروش انواع و اقسام تسلیحات به شاهزاده جوان به قیمت زیر پاگذاشتن اخلاقیات و انسانیت هستند.

پیشنهاد صلح و آتش بس بیش از آنکه نشان دلسوزی برای یمنی‌های مظلوم باشد حکایت از وحشت سعودی از قدرت موشکی و دفاعی یمن دارد . تلاش واشینگتن نیز جز برای نجات رژیم مرتجع سعودی تفسیر دیگری ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۱۹۳۵۶۱۱:۳۸:۲۷ ۱۳۹۷/۸/۱۲
هر روز که می گذره انصاراله قدرتمندتر می شه یانکی ها هم این و فهمیدن
ناشناس۶۱۹۵۵۹۱۲:۵۳:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۱۲
یکی بود که میگفت دوره موشک گذشته ، باید بریم به جاش تو استخر شنا کنیم . نمیدونم حالا کجاست ؟
ناشناس۶۱۹۶۵۷۱۳:۳۲:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۱۲
بلی دوره موشک خیلی وقته گذشته قدرت فقط در اقتصاد قوی هست
ناشناس۶۲۰۰۹۵۱۷:۳۳:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۱۲
پس چرا آمریکا انقدر سلاح پیشرفته میسازه و 700 میلیارد دلار بودجه نظامی داره؟
ناشناس۶۲۰۲۳۶۱۹:۰۰:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۱۲
چون اقتصادش اول دنیا هست
ناشناس۶۲۰۴۵۶۲۱:۲۰:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۱۲
اول قدرت اقتصادی داره بعد موشک سازی حتی چین و روسیه و اروپا قدرتی در برابر قدرت اقتصادی آمریکا ندارند
ناشناس۶۲۰۸۱۷۰۷:۵۸:۱۴ ۱۳۹۷/۸/۱۳
اگه افتصادش قوی نبود موشک هم نمی ساخت
ناشناس۶۲۰۶۳۳۲۳:۵۱:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۱۲
فکر می کنم این موضوع به بی ابرویی بن سلمان در قضیه ی خاشقچی برگردد و اینکه انگلیس یکی از شاهزاده های سعود را را برای جایگزینی از لندن به عربستان فرستاده است. جنگ یمن دسته گل بن سلمان است و بنابرازن قبل از رفتن اش باید به اتمام رسد.
ققنوس۶۱۹۴۱۸۱۱:۵۷:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۱۲
علت اتش بس این است که همون کشوری که اجازه حمله به یمن را به عربستان داده بود حالا میخواد جنگ تموم بشه این وسط فقط عربستانی که جنگ را با عملیاتی به نام طوفان قاطعیت شروع کرده بود حالا با رسوایی قاطعیت به خانه برمیگرده و چند میلیون گرسنه و قحطی زده رو به حال خودشون رها میکنه
ناشناس۶۱۹۷۴۹۱۴:۲۳:۴۸ ۱۳۹۷/۸/۱۲
کاملا درست میفرمایید آمریکا الان میخواهد ژست حقوق بشری و انسان دوستانه بگیرد و بر یک ملت جنگ زده مسلط گردد. واقعا چقدر انسان میتونه کثیف باشه!
ناشناس۶۲۰۱۳۳۱۷:۵۴:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۱۲
حیف از لفظ انسان که راجع به این وحشیها به کار ببری . به اینها حتی نمیشه گفت حیوون
ناشناس۶۱۹۴۹۴۱۲:۲۶:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۱۲
امریکا وکاخ سفید دوتا هستند وخواسته شان یکی نیست
سعید۶۱۹۴۹۸۱۲:۲۸:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۱۲
چون دیگه جایی نمونده که تو یمن نابود نشده باشه
ناشناس۶۱۹۵۳۶۱۲:۴۶:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۱۲
پرتاب موشک بطرف ریاض و دوبی معادلات جنگ یمن را به نفع انصارالله تغییر داد و به جرئت میتوان گفت موشک های بالستیک در جنگ ها نقش راهبردی دارند.
ناشناس۶۱۹۶۵۲۱۳:۳۰:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۱۲
یکی از دلایل درخواست توقف جنگ از طرف امریکا این هست که بتواند تحریم های ایران را کنترل کند وهزینه مقابله ایران با تحریم ها را بالا ببرد، زیرا یکی از گزینه های ایرانی ها برای فشار بر امریکا بالا بردن قیمت نفت در اثر کمبود در عرضه جهانی آن است ، برای این راه ایران دو گزینه پیش رو دارد اول بستن تنگه هرمز که هزینه بالایی به لحاظ بین المللی برای ایران دارد و دوم ناامن کردن تنگه باب المندب و حمله موشکی به تاسیسات نفتی عربستان بوسیله حوثی ها است که هزینه کمتری برای ایرانی ها دارد. آمریکا و اروپا تلاش دارند تا با صلحی موقت و از طریق فشار های سیاسی و اختلاف بین گروههای یمنی بر یمن مسلط شوند تا بتوانند از مقابله احتمالی ایران بوسیله حوثی ها جلوگیری کنند.ژست بشردوستانه غرب همیشه دروغی بزرگ بوده،باورش نکنید.
ناشناس۶۲۰۴۵۹۲۱:۲۰:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۱۲
احسنت
ناشناس۶۱۹۶۹۴۱۳:۵۵:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۱۲
واقعا اگر یمنی ها چند روز یکبار یک موشک به تاسیسات مهم عربستان و امارات بزند مجبورند فورا جنگ را تمام کنند. خدا لعنت کند این عربستان را که شده ام المصایب جهان اسلام و کیف پول آمریکا
ناشناس۶۱۹۷۰۰۱۳:۵۹:۱۴ ۱۳۹۷/۸/۱۲
بمباران عربستان به کنار... اما اگه انتخابات آزاد برگزار بشه حوثی ها پیروز نمی شن ۴۰_۳۰درصد یمن زیدی است
ناشناس۶۱۹۸۰۶۱۴:۵۵:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۱۲
چون یه موقعی جنگ یمن باعث فروش تسلیحات شد اما الان داره مانع اون میشه و اونا باید نقش تحریم کننده کشوری عربستان رو در صورت ادامه جنگ یمن بازی کنند. و این یعنی از دست دادن فرصت معامله
ناشناس۶۲۰۲۵۹۱۹:۱۳:۴۱ ۱۳۹۷/۸/۱۲
علتش واضحه.. با شروع تحریم ها و سیاست نفت در برابر کالا و غذا خودبخود تغذیه مالی گروه های یمنی و فلسطینی و لبنانی و ... بطور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت و نیازی به صرف هزینه نیست.
ناشناس۶۲۰۵۷۲۲۳:۰۳:۴۲ ۱۳۹۷/۸/۱۲
بزرگترین تجربه در صنایع دفاع ضد موشکی در همین یمن روی پرتاب هائیکه بسوی عربستان صورت گرفت در حال انجام است درصد بالائی از موشک ها در هوا منهدم میشوند اسرائیل آزمایشگاه مجانی پیدا کرده بنحویکه مدعی هستند تولیداتشان از پاتریوت امریکا موفق تر عمل میکند ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین