موشک‌های صلح/ چرا آمریکا خواهان پایان جنگ یمن شد؟

گروه جهان الف،   3970812091 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از گذشت سه سال و نیم از آغاز جنگ یمن و مقاومت انصارالله درباره حملات گسترده ائتلاف سعودی، واشنگتن رسماً خواستار پایان این جنگ شده است.

موشک‌های صلح/ چرا آمریکا خواهان پایان جنگ یمن شد؟

به گزارش الف؛ عربستان و امارات از اوائل فرودین سال 1394 در قالب ائتلافی از کشورها که به پشتوانه دلارهای سعودی گردهم جمع شده بودند به فقیرترین کشور عربی یعنی یمن حمله کردند. بهانه این کشورها نیز برگرداندن منصور هادی به حکومت و محدود کردن قدرت انصارالله بود.

هدفی که بوضوح نشان دهنده مداخله عربستان در امور کشور همسایه خود بود؛ امری که در سازمان ها و نهادهای بین المللی محکوم است. اما پشتیبانی کشورهای غربی و همراهی یا سکوت کشورهای اسلامی موجب کشته شدن 16 هزار انسان بی گناه، آورگی بیش از سه میلیون نفرو گرسنگی هفت میلیون نفر و از بین رفتن زیرساخت های کشور یمن شد. جنگی که به شیوع بیماری های واگیر منجر شد و بیش از 80 درصد جمعیت یمن را نیازمند کمک انسانی های کرده که بزرگترین قربانیان آن کودکان بودند.

در این سال ها، جنگ یمن به جنگ فراموش شده معروف بود؛ به این دلیل که رسانه های بین المللی هیچ گاه مانند اتفاقات و وقایع دیگر به آن نپرداختند، در صورتی که در تجاوز عربستان و کشورهای هم پیمان اصول اولیه انسانی و اخلاقی زیرپاگذاشته شد اما بدلیل این که آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان قراردادهای سرسام آور نظامی با ریاض داشتند علاوه بر این که عامداً بر روی وقایع چشم بستند به خاندان سعودی نیز در انجام جنایت هایشان کمک کردند.

اما این کشورها از هر راهی که استفاده کردند نتوانستند مقاومت یمنی ها را بشکنند و در ماه های اخیر نیز نیروهای مردمی یمن موفق شدند با موشک شهرهای مختلف عربستان و امارات را هدف قرار دهند و ابوظبی و ریاض را در تنگنای عجیبی گرفتار کنند. سربازان اجاره ای بن سلمان که با وعده پول حاضر به شرکت در این جنگ شده بودند با تابوت به خانه هایشان بازمی گشتند.

اگر چه عربستان در این باتلاق خودساخته گرفتار شده بود اما کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده هم بدلیل سود وحشتناک حاصل از این جنگ تمایلی برای پایان دادن به آن را نداشتند.

در این بین سلاخی جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول موجب شد قساوت و سنگدلی محمدبن سلمان بوضوح به جهانیان آشکار شود و پرونده بن سلمان از زمان بدست گرفتن قدرت در رسانه ها بررسی شود؛ رسانه هایی که تا پیش از این آگاهانه و بدلیل نفع کشورهای غربی خبر چندانی از جنگ یمن منتشر نمی کردند، به دستگیری و شکنجه شاهزاده های سعودی نمی پرداختند، از کنار بازداشت سعد حریری در ریاض گذر کردند و ظلم آل سعود را در قبال اقلیت های این کشور نادیده می گرفتند.

نکته جالب این است برخی رسانه های غربی در چند روز اخیر عنوان کرده بودند یکی از دلایلی که جمال خاشقچی توسط سعودی ها به قتل رسید تلاش او برای انتشار اسنادی مرتبط با استفاده ریاض از سلاح شیمیایی در جنگ یمن بوده است. این گفته توسط نشریه دیلی اکسپرس چاپ لندن مطرح شده است.

در این راستا مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا سه روز قبل از طرف های درگیر در یمن خواست هرچه سریع تر به جنگ پایان دهند و برای توقف درگیری هایی به میز مذاکره بازگردند. پمپئو در بیانیه خود عنوان کرد عربستان باید بمباران مناطق مسکونی یمن را پایان دهد و در مقابل انصارالله هم حملات پهپادی و موشکی خود را متوقف کند.

این گفته های پمپئو کمی بعد از اظهارات جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در جلسه‌ای در آکادمی صلح آمریکا در واشنگتن مطرح شد.متیس در این جلسه عنوان کرده بود تمامی طرف های درگیر در جنگ یمن باید طی 30 روز آینده به میز مذاکره برگردند.

در مقابل انصارالله یمن ضمن استقبال از این پیشنهاد، خواهان پایان حمایت از ائتلاف سعودی- اماراتی و کمک های تسلیحاتی واشنگتن به ریاض را به عنوان مهمترین عامل در موفقیت این طرح شده است. انصارالله در مذاکره با مارتین گریفیتس، فرستاده وی‍ژه سازمان ملل نیز خواهان عدم مداخله و سپردن تصمیم گیری درباره آینده یمن و ساختار سیاسی این کشور به یمنی ها شده است.

البته تجربه ثابت کرده کشورهای غربی معمولاً به وعده های خود در میز مذاکرات صادق نیستند و بیش از آن که خواهان محدود کردن سلطه طلبی محمد بن سلمان باشند در پی خلع سلاح کردن و به حاشیه راندن انصارالله هستند. حال باید منتظر ماند و دید این بار تا چه اندازه در نجات محمد بن سلمان از این مخمصه جدی هستند و یا اینکه هنوز در پی فروش انواع و اقسام تسلیحات به شاهزاده جوان به قیمت زیر پاگذاشتن اخلاقیات و انسانیت هستند.

پیشنهاد صلح و آتش بس بیش از آنکه نشان دلسوزی برای یمنی‌های مظلوم باشد حکایت از وحشت سعودی از قدرت موشکی و دفاعی یمن دارد . تلاش واشینگتن نیز جز برای نجات رژیم مرتجع سعودی تفسیر دیگری ندارد.