هیس ! سالخوردگان در شهر فریاد نمی زنند!

دکتر محمد جواد کوهساری*،   3970809112 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
هیس ! سالخوردگان در شهر فریاد نمی زنند!

چند وقت قبل بود که شنیدم در یکی از لابراتورهای علمی، لباسی به نام “لباس سالخوردگی” طراحی شده است. با پوشیدن این لباس، شما محدودیت های حرکتی یک سالخورده را تجربه می کنید. مثلا بسختی می توانید حرکت کنید. حرکت تمامی مفاصل شما کند می شود. بخاطر عینک مخصوصی که دارید، بینایی شما هم محدودتر می شود. در ‌واقع محققان با پوشیدن این لباس، محدودیتهای بدنی در سالخوردگی را تجربه می کنند.

بعد از هماهنگی های لازم، موفق به بازدید از این لابراتور ‌و پوشیدن این لباس شدم. لحظه ی عجیبی بود. بمحض پوشیدن لباس، احساس خفگی کردم. مسیری را که تا چند دقیقه قبل در کمتر از ۱۰ ثانیه دویده بودم، حالا هر چند قدمش را در ۱۰ ثانیه طی می کردم. خواستم بالا رفتن از پله ها را امتحان کنم. بسختی و با گرفتن دستگیره ها چند پله را بالا رفتم.

به کمک همکاران، به مقابل یک باجه ی بانکی رفتیم. دیدم بسختی صفحه ی نمایش را می بینم. به هنگام عبور از خیابان، سرعت حرکت من حتی به یک پنجم رسیده بود. بعد از طی ۵۰ متر به نفس زدن می افتادم. در هر حال بعد از یک ساعت تجربه ی سالخوردگی، لباس را از تنم بیرون ‌آوردم...

الان چند هفته ای می شود که “لباس سالخوردگی” به تن ندارم، ولی فکر “سالخوردگی” یک لحظه از ذهنم بیرون نمی رود. دوباره خاطرات کودکی و نوجوانی ام مثل یک فیلم در ذهنم اکران می شوند. البته اینبار با نگاه متفاوت...

به یاد پدر معلمم افتادم.. به یاد دارم هشت ساله بودم که مرا سوار ترک موتورش می کرد و در شهر کوچکمان به گردش می برد. به هر گوشه ای از شهر که دلم میخواست، پدر مرا به آنجا می برد. مثل هر پدر دیگری، لذت من خوشحالش میکرد. اما هر چقدر که من بزرگتر می شدم، گردش های بیرون از خانه ی من و پدر هم کمتر می شد.

پدرم که آنموقع از پنجاه سالگی عبور کرده بود، کم کم قوای جسمانی و بینایی اش کمتر میشد.

دیگر دوچرخه سواری هم برایش سخت شده بود و فقط کنار دوچرخه اش قدم میزد. از دوچرخه برای حمل بار منزل و یا کیف مدرسه اش استفاده می کرد. از ۶۰ سالگی که عبور کرد، دیگر از خیابان اصلی شهرمان نمی توانست بتنهایی عبور کند. هم ترافیک شدید بود و هم خط کشی عابر پیاده ای نبود و اگر هم بود کسی توجهی نمیکرد. با درخواست از آموزش و پرورش، مدارس آنطرف این خیابان اصلی را برای تدریس انتخاب نمی کرد.

در آنزمان بود که شهر ما برای پدرم محدود شده بود به حد فاصل منزل، مدرسه ‌و آن خیابان اصلی. بازنشسته که شد، خروجش از منزل محدود شده بود به پیاده روی های صبحگاهی اش. زمانیکه خیابانهای شهر خالی از هر وسیله ی نقلیه ای بود. نه اینکه پدرم نخواهد بیرون بر‌ود. خیلی هم علاقه داشت به پیاده روی. ولی “شهرمان” او را محدود کرده بود.

در چند سال آخر حیاتش که بخاطر سکته ی مغزی دچار نقص حرکتی شده بود، دیگر شهر ما برای پدرم تنها محدود به “منزل کوچکمان” شده بود.

این خاطره می تواند برای خیلی ها تکرار شده باشد و یا تکرار شود. داستان عزیزان سالخورده ی ما که “اسیر” شهرهایمان می شوند. شهرهایی بیرحم که هیچگونه ملایمتی با سالخوردگان ندارند. شهرهایی که برای یک “دونده ی ماراتن با عضلات قوی” ساخته شده اند، نه یک “سالخورده ی معمولی”.

 

شهرهایی که فرصت کمی برای زندگی به عزیزان سالخورده ی ما می دهند. شهرهایی که اعتماد بنفس این عزیزان را بتدریج می کشد و آنها را به کنج خانه ها می فرستد. سالخوردگانی که در خانه بناچار اسیر می شوند و بی پناه در مقابل سیل بیماری های مختلف که کم تحرکی تشدیدشان می کند، قرار می گیرند. سالخوردگانی که شاید اوج آرزویشان یک پیاده روی یک ساعته در روز در پیاده رویی مناسب باشد.

ای کاش میشد “لباس سالخوردگی” را یکبار بر تن همه کرد. بر تن همه ی مدیران شهری، شهرداران، اعضای شوراهای شهر، روسای علوم پزشکی، بهزیستی و پزشکان. همه ی کسانی که در حلقه ی تصمیم گیران برای مدیریت شهر و سلامت شهروندان هستند.

همه ی آنهایی که در صف ا‌ول حمایت از سالخوردگان هستند. همه ی کسانی که برای یک شهر تصمیم میگیرند. همه ی آنهایی که ایده ی ساخت یک اتوبان یا پل جدید را دارند. همه ی آنهایی که مجتمع تجاری احداث می کنند. طرح ساخت یک میدان بزرگ در شهرشان را دارند. پارک جدید در دست احداث دارند.

طرح ترافیکی جدیدی را برنامه ریزی می کنند. از احداث مترو و قطار شهری حرف می زنند. پیاده روها را نگهداری می کنند. فضای بیمارستان ها را تجهیز می کنند. این عزیزان اگر فقط همین یک سوال را در طرحشان مطرح کنند، گام بزرگی است: “ آیا پدر و مادر یا عزیز سالخورده ی من در این طرح دیده شده اند؟”. همین و‌ بس.

اگر همین سوال را در ذهن داشته باشند، کشور ما در چند سال آینده در مواجهه با نیازهای جمعیت سالخوردگان در شهرهایمان غافلگیر نخواهد شد.

 

یادمان باشد حتی اگر “لباس سالخوردگی” را نخواهیم بر تن کنیم، این لباس به اجبار بر تن ما هم خواهد نشست. یک کلام اینکه .... عزیزان سالخورده ی مان را در شهرها فراموش نکنیم.

 

*دکترای طراحی شهری، استاد دانشگاه واسدا ژاپن

 (بر اساس اطلاعات پایگاه علمی Web of Science دکتر کوهساری رتبه ی دوم بیشترین پژوهش در پنج سال اخیر در زمینه "طراحی شهری" را در دنیا دارند.)

 

دیدگاه کاربران

ایمان۶۱۶۸۵۰۰۸:۳۱:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۱۰
"حتی اگر "لباس سالخوردگی" را نخواهیم بر تن کنیم، این لباس به اجبار بر تن ما هم خواهد نشست. عزیزان سالخورده ی مان را در شهرها فراموش نکنیم." متنی علمی, زیبا و پر از معنا. خداوند شما دانشمند ایرانی را حفظ و پدرتان را رحمت کند.
ناشناس۶۱۷۲۸۷۱۳:۴۱:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۱۰
یارو بازنشسته میشه تازه باید بیوفته دنبال کار برای بازنشستگان ایران متاسف ام
ناشناس۶۱۷۳۲۵۱۴:۲۱:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۱۰
ای کاش بنده در یه کشور مثل ژاپن یا کانادا یا استرالیا یا آمریکا و آلمان و فرانسه به سن سالخوردگی میرسیدم
ناشناس۶۱۸۰۳۸۱۰:۲۶:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۱۱
در خیلی از کشورهای آسیایی و اروپایی سن سالخوردگی ، تازه بعد از 100 سالگیه ، عموجان !
پیرمرد۶۱۸۱۰۶۱۱:۳۵:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۱۱
اختلاس کن .
فانوس۶۱۶۸۸۹۰۹:۱۸:۴۳ ۱۳۹۷/۸/۱۰
سلام اقای دکتر کوهساری از مطالب بسیار دقیق و متفکرانه شما کمال تشکر را داریم امیدوارم روزی بیاید که مسولان شهری توجه بیشتری به سالمندان و شیوه زندگی انها داشته باشند وخدا پدر بزرگوارتون را بیامرزد
ناشناس۶۱۶۹۱۴۰۹:۳۶:۲۷ ۱۳۹۷/۸/۱۰
ایشان ژاپن نشسته برای ما که در ضروری ترین مسایل هم مشکل داریم نسخه می پیچند ؟
حسام۶۱۶۹۳۴۰۹:۴۶:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۱۰
امان از حسادت. اگر اسم ایشان خارجی بود، همین شما به به و چه چه می کردید.
فرزانه۶۱۷۴۰۵۱۵:۱۱:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۱۰
ایشان نسخه ای نپیچیده جز اشتراک تجربه و علم والایشان و نگرانی برای سلامتی هموطنان. نسخه را پزشکان میلیاردر وطنی برای مردم میپیچند که نونشان در عدم آگاهی و بیماریه مردمه!
ناشناس۶۱۷۷۵۳۲۱:۵۶:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۱۰
شما اگه منطق داشتی این حرفو نمی زدی انسان بعد بازنشستگی نباید کار کنه ؛ این توی کشور های مثل استرالیا ژاپن آلمان و .... تجربه شده
ناشناس۶۱۶۹۲۷۰۹:۴۱:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۱۰
بر اساس شاخص های کیفیت زندگی در جهان، اکثر کشورهای توسعه یافته، به مردم خود در سن سالخوردگی و بازنشستگی، با اعطای امکانات زیاد و حقوق های بالای بازنشستگی، آنان را ترغیب به برخورداری از تفریحات متناسبشان و حتی گردشگری و ... می کنند و در واقع در دوران بازنشستگی که توانایی های محدودتر جسمی خواهند داشت، شرایط بهتری را برای زیست آنان فراهم میکنند. امکانات و کیفیت بالای شهرها که خود جای بحث بیشتری دارد.... حیف ایرانم با این مدیریت همه جانبه که چیزی جز سوء تدبیری را شاهد نیست....
ازز و اپلا۶۱۶۹۳۱۰۹:۴۴:۰۳ ۱۳۹۷/۸/۱۰
عاااالی بود اقای دکتر متشکرم از مطالب علمی و بروزتون برای کشور عزیزتون ایران روح پدرتان شاد
ایلیا۶۱۶۹۵۵۰۹:۵۶:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۱۰
وظیفه دینی و انسانی ما حکم میکند که به سالخوردگان بویژه پدر و مادر رسیدگی کنیم. البته این امر نافی وظایف دولتها نیست.
ناشناس۶۱۶۹۶۱۱۰:۰۲:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۱۰
بله، کاش شهر و بناهایش با سالمندان و معلولانمان مهربان تر میبودند! البته که در شهرهای فعلی حتی به نیازهای جوان ها هم توجه نمیشود...چه برسد به سالمندان!
ناشناس۶۱۶۹۶۳۱۰:۰۴:۴۴ ۱۳۹۷/۸/۱۰
با تشکر امیدوارم که مسولان شهری و شهرداریها این نظرات و مطالب کاربردی را بخوانند و در تصمیماتشان به کار ببندند و قدر ومنزلت نخبگان کشور را بدانند
محمود ميبدى۶۱۷۰۴۰۱۱:۰۰:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۱۰
مطلب جامع و گویائی به رشته تحریر درآوردید. امیدوارم مسئولین توجه کنند.
ناشناس۶۱۸۰۴۸۱۰:۳۷:۳۹ ۱۳۹۷/۸/۱۱
مسئولان خیلی سرشان شلوغه چون در پی ساختن ویلاهای لاکچری در ییلاقات تهران هستند !
ناشناس۶۱۷۰۴۵۱۱:۰۴:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۱۰
و چه بسیار تفکرات و تجربه هایی که ما بدون استفاده ازشون با توجه به محدودیت هایی که شما گفتین اونا رو قبل از سالخوردگی حتی روانه ی کنج خانه ها میکنیم.. افسوس
علی۶۱۷۰۵۷۱۱:۰۹:۴۳ ۱۳۹۷/۸/۱۰
پدر مرحومم همیشه می گفت ما به شما نمی رسیم، اما شما به ما می رسید. حالا حکایت برنامه ریزان شهری ماست که فکر می کنند همیشه جوان می مانند و دودستی میز هایشان را چسبیده اند، غافل از اینکه روزی مانند خودروی فرسوده از دور خارج شده و خود به انجمن سالخوردگان وارد می شوند، چه بخواهند و چه نخواهند. پس مراقب باشیم، آسیاب به نوبت
شهروند۶۱۷۹۹۱۰۹:۲۵:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۱۱
باید به صورت اصولی نسل نو اندیش با همکاری نسل قبلی طرح ها رو مدیریت کنند
باهر۶۱۷۰۹۴۱۱:۳۶:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۱۰
کو گوش شنوا وچشم بینا و آینده نگری واصلا بفکر مردم وجامعه بودن؟!!!!!
ناشناس۶۱۷۱۷۳۱۲:۱۸:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۱۰
سالخوردگان در شهر فریاد نمی زنند .... تیتر ! سخن یا شعر معروفی است که می گوید : سکوت من ، فریاد من است !! پس شاید سکوت سالخوردگان و نیز بازنشستگان ، هم فریاد شان باشد !! که ما عموم مردم و دولتیان و مجلسیان و مسئولین باید گوش هایمان برای شنیدنش خیلی تیز ... !!! بله ؟!!
ناشناس۶۱۷۲۴۶۱۳:۱۱:۱۰ ۱۳۹۷/۸/۱۰
همه دنیا شاد هستند الا ما ایرانی ها
ناشناس۶۱۸۰۴۰۱۰:۲۸:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۱۱
زندگی همه ی دنیا ( از تولد تا مرگ ) حساب ، کتاب ، نظم و انضباط و برنامه مشخص دارد ، الا ایران
شهروند۶۱۷۹۹۰۰۹:۲۳:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۱۱
متاسفانه در شهر سازی تغییر کردن خیلی پر هزینه است برای همین باید از ابتدا با تفکر و حوصله بیشتر طرح ها اجرا بشه که مسئولین ما باید دقت کند
ایرانی۶۱۸۴۶۰۱۸:۴۳:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۱۱
درود برشما اقای دکتر. نگاه متفاوتی دارید. امیدوارم روزی خودتان منشا تغییر و تحول در کشور باشید و ایران من جای مناسبتری برای زندگی همگان بشود.
ناشناس۶۲۳۴۶۰۱۵:۵۲:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۱۴
مرسی از مطلبتون خدا پدرتان را رحمت کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین