دژپسند: برنامه‌های اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم و برنامه‌اش را تدوین کردم/ نقدینگی‌ها تبدیل به اهرم رونق اقتصادی شود

گروه سیاسی الف،   3970805183 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: من برنامه‌های اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم و برنامه‌اش را تدوین کردم.

دژپسند: برنامه‌های اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم و برنامه‌اش را تدوین کردم/ نقدینگی‌ها تبدیل به اهرم رونق اقتصادی شود

به گزارش خانه ملت، فرهاد دژپسند در نشست علنی امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود ضمن تشکر از رئیس مجلس شورای اسلامی، هیات رئیسه، نمایندگان و رئیس جمهور گفت: انتظار می رود ارتباط ما با مجلس تعریف شده و مستمر باشد، چرا که در این شرایط حتما و یقیناً هیچ فردی نمی تواند ادعای معجزه آسا بودن کند، مگر اینکه تعامل و همکاری مستمر و چندجانبه ای با مجلس شورای اسلامی داشته باشد.

وزیر پیشنهادی اقتصادی و دارایی در بیان یکی از مهمترین برنامه های خود برای اداره این وزارتخانه گفت: تشکیل هسته های اندیشه ورزی متشکل از دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان از مهمترین برنامه های من است، چرا که تجربه ای که از 8 سال جنگ تحمیلی آموختیم که درون جنگ اقتصادی نیز ایجاد شده بود، نشان می دهد سرمایه اجتماعی و تعامل باعث شد که بعد از گذشت مدت زمان طولانی که در جنگ گذشت بدون دادن حتی یک سانت از خاک بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم، بنابراین در شرایط کنونی نیز برای عبور از جنگ اقتصادی باید این شیوه را پیش بگیریم.

وی افزود: خدا را شکر می کنم از سال 75-74 که در سمت مدیرکل اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه فعالیت داشتم توانستم در پی یک تعامل چندجانبه برنامه اقتصاد بدون نفت را طراحی و تدوین کنم. همچنین آن زمان برنامه تحقق عدالت اجتماعی را نیز تدوین کردم که در شرایط کنونی می تواند در جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر که تحت فشار قرار گرفته اند، موثر واقع شود. همچنین با این روش در اول دهه 80 موفق به بازنگری چند قانون شدم ، کما اینکه بازنگری قانون تجارت یکی از این موارد بود که با چندجانبه گری بدان عمق بخشیدیم.

دژپسند با بیان اینکه افتخار می کنم در تشکیل هسته اندیشه ورزی از تعامل با نمایندگان مجلس بهره مند شوم، تصریح کرد: شرایط امروز متفاوت است و باید برای جلوگیری از تورم اقدامات خاصی انجام شود، ضمن اینکه از سال 74 این توفیق را داشتم که با وزارت اقتصاد و دارایی به صورت خطی و نقطه ای ارتباط داشته باشم، بنابراین ظرفیت های گسترده آن را می شناسم.

وی افزود: امروز یکی از مشکلاتی که در اقتصاد کشور با آن مواجهیم بحث تامین مالی است که در شرایط کنونی باید در دو جزء داخلی و خارجی بدان بپردازیم، بدین صورت که در جزء داخل باید آنچه که خود داریم ز بیگانه تمنا نکنیم و از بعد خارجی نیز در قالب تامین منابع مالی خارجی و سرمایه گذاری خارجی محقق شود، ضمن اینکه ما در داخل داشته های فراوانی داریم اما باید به اصلاح نظام بانکی اقدام کنیم، کما اینکه رئیس جمهور نیز بارها بر آن تاکید کرده اند و باید از این فرصت استفاده کنیم تا قدرت ارائه تسهیلات بانک ها به بنگاه های اقتصادی را افزایش دهیم.

دژپسند عنوان کرد: بانک ها سرمایه بزرگی هستند اما در برخی مسائل در رنج هستند، کما اینکه مطالبات معوقه دارند که باید برای رفع آن هم اندیشی کنیم. همچنین بهره مندی از تسهیلات روان حق است و باید با یکدیگر بیاندیشیم تا معوقات بانکی را برگردانیم. همچنین سازوکار تشویقی و تنبیهی برای آن تعریف کنیم. از سوی دیگر بانک ها گرفتار شرکت داری و اموال مازاد هستند و این امر باعث می شود در امکان ارائه تسهیلات دچار کاهش می شود.

بانک‌ها نباید گرفتار شرکت‌داری شوند

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی  با بیان اینکه باید در اجرای قانون رفع موانع تولید دارایی‌های منجمد را واگذار کنیم، نباید بانک‌ها گرفتار شرکت‌داری شوند، گفت: اگر از بانک‌ها حمایت نشود نقش حداقلی خود را از دست می‌دهند، باید برنامه‌ریزی کنیم مطالبات دولت به بانک ها پرداخت شود، باید مدیران بانک‌ها بیایند تا با یکدیگر هم‌اندیشی کنیم، مهمترین و اولین اصل اصلاح نظام بانکی است.

نقدینگی‌ها تبدیل به اهرم رونق اقتصادی شود

دژپسند با اشاره به اینکه نباید فقط به ذکر حجم نقدینگی بپردازیم بلکه باید نقدینگی را تبدیل به اهرم رونق اقتصادی کنیم، ادامه داد: می‌دانیم که امروز برای اینکه مردم دغدغه حفظ ارزش پول دارند حاضر به سرمایه‌گذاری در هر بخشی نیستند بنابراین باید به دنبال شرکت‌های بزرگ مقیاس با تولید صادراتی حرکت کنیم، شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای میانداری اصلی کار را با رعایت سهم 20 درصدی برعهده بگیرند.

هفت هزار، هزار میلیارد دارایی و اموال دولتی وجود دارد

وی با تاکید بر اینکه آیا می‌دانید سرمایه‌ای به عنوان دارایی‌های دولتی و اموال مازاد دولتی داریم، ارزش دفتری دارایی‌ها و اموال دولتی 7 هزار، هزار میلیارد تومان است، اگر قبول کنیم 20 درصد آن قابل نقدشدن است می‌توانیم از آن به عنوان اهرم تحرک اقتصاد استفاده کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه می‌توانیم از این ظرفیت به صورت اهرمی استفاده کنیم و رونق اقتصادی را سرعت ببخشیم، نباید به این موارد قانع شویم و برای جهش نیاز به منابع مالی خارجی داریم.

15 میلیارد دلار سرمایه‌ خارجی جذب شده است

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه وزارت اقتصاد به عنوان متولی جذب سرمایه‌های خارجی دارای ایده است و خوشبختانه حدود 15 میلیارد دلار جذب سرمایه‌ خارجی داشته‌ایم، تصریح کرد: بهترین اقدام این است که از جاذبه‌های بومی و منطقه‌ای کشور در جلب سرمایه‌های خارجی استفاده کنیم، لازمه آن اهدای اختیار بیشتر به استان‌‌ها است.

دژپسند با اشاره به اینکه استان‌ها قصد دارند موتور اقتصاد کشور باشند اما بدون اختیار نمی‌توانند، ادامه داد: بنگاه‌های تولیدی با نظام مالیاتی، گمرکی و بانکی ارتباط دارند، بهبود فضای کسب و کار بهترین مسیر کمک کننده به آنها است.

سرمایه‌گذار باید احساس امنیت کند

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نمی‌توانیم به مودیان مالیاتی منظم فشار بیشتر وارد کنیم، باید راه فرار مالیاتی را ببندیم و پایه‌های مالیاتی جدید را مد نظر قرار دهیم، خاطر نشان کرد: لایحه ارزش افزوده باید با اولویت در دستور مجلس قرار گیرد تا در ابتدای سال جدید بر اساس آن فعالیت کنیم. نمی‌توان طالب سرمایه‌گذاری باشیم اما سرمایه‌گذار احساس امنیت نداشته باشد.

دژپسند تدوین لایحه امنیت سرمایه گذاری را یکی از اولویت های کاری خود در وزارت امور اقتصادی و دارایی برشمرد و گفت: تدوین این لایحه با همکاری قوه قضائیه در دستور کار و اولویت وزارتخانه قرار خواهد گرفت تا امنیت سرمایه گذاری و اطمینان دهی به آنها برای افزایش جذب سرمایه ها ارتقا پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه گمرک کشور نیز باید تسهیل کننده امور باشد، اظهار کرد: اگر گمرک بخواهد در مبارزه با قاچاق که اقتصاد کشور را فشل می کند، موفق باشد، باید توجه ویژه ای به منظور تجهیز و مکانیزه کردن گمرک صورت گیرد.

راه جلوگیری قاچاق مکانیزه کردن گمرک است

این وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم با بیان اینکه تجهیز و مکانیزه شدن گمرک باید با شدت در دستور کار دولت قرار بگیرد، افزود: راه جلوگیری از افزایش قاچاق، سرعت در الکترونیکی کردن گمرکات کشور است.

دژپسند اضافه کرد: فساد ریشه اقتصاد کشور را می سوزاند و اگر نتوانیم با فساد مبارزه کنیم، قطعاً باید نگران ریشه سوزاندن اقتصاد کشور باشیم.

دولت بخش خصوصی را یار دوازدهم خود نداند

وی تصریح کرد: تمام این مباحث مطرح شده زمانی محقق می شود که بخش خصوصی واقعی با قدرت مانور بالا بتواند در اقتصاد فعالیت کند.بخش خصوصی باید دارای قدرت، توانمندی و کارایی باشد، دولت نباید بخش خصوصی را به عنوان یار دوازدهم ببیند، بلکه بخش خصوصی به عنوان یک فاکتور و شاخصه اصلی در اقتصاد کشور به شمار می آید.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی وقتی به میدان می آید که سرمایه گذار داخلی در ایران فعالیت ویژه ای داشته باشد، گفت: چنانچه این عوامل به صورت متناوب در کنار هم محقق شود می توانیم از ظرفیت های بلااستفاده کنونی در اقتصاد کشور بهتر استفاده کنیم. برای تحقق این عوامل نیاز به تدوین برنامه سیستمی و همه جانبه است.

دژپسند تاکید کرد: تورم عوامل بسیاری دارد، اما آنجا که سرمایه گذاری بالا برود و با استفاده از ظرفیت های تولیدی عرضه به بازار ارتقا یابد، تقاضا و عرضه مدیریت خواهد شد و این مسئله بر نرخ تورم تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

وی یکی از عوامل مهم برای کارآمدی وزارت اقتصاد و دارایی را بهره گیری از افراد شایسته عنوان و اظهار کرد: هیچ حکمرانی ای به خوبی صورت نمی گیرد مگر با استفاده از شایستگان. باید از کسانی که دانش و تجربه مفید دارند، استفاده شود. بدیهی است در این روش هیچگونه تبعیضی در وزارت اقتصاد و دارایی نباید قائل شویم تا اهداف عالیه این وزارتخانه محقق شود.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه خصوصی سازی فقط مربوط به واگذاری نمی شود، افزود: خصوصی سازی بستری مناسب برای این است که تمام اراده ها در اقتصاد به جریان بیفتد و همانطور که در دوره جنگ همه بدون هیچ منتی بر میخاستند امروز نیز در این جنگ اقتصادی همه باید در کنار هم قرار گیرند.

وی ادامه داد: چرا دولت باید سهام 20 درصدی در سه بانک کشور داشته باشد؟ آیا هنوز به شرایطی نرسیده ایم که به سراغ خصوصی سازی بانک ها برویم. ما باید با این روش ها بستر را برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی فراهم کنیم.

دژپسند با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار یکی دیگر از برنامه های مهم دولت خواهد بود، افزود: البته از سال 92 تاکنون فضای کسب و کار بهبود بسیار مناسبی داشته است، اما آمارها به هیچ عنوان رضایت بخش نیست و باید برای رسیدن به اهداف اسناد بالادستی اقداماتی مهمتر را انجام داد.

چرا باید فعال برتر بخش خصوصی هفته‌ها برای ملاقات با وزیر پشت در بماند

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ارتباط وسیع با بخش واقعی کشور و فعالان اقتصادی را یکی دیگر از محورهای برنامه های خود در این وزارتخانه دانست و یادآور شد: چرا باید بنگاهی که در عرصه اقتصاد بین الملل صاحب کرسی است، مدیرعاملش برای ملاقات با وزیر اقتصاد هفته ها پشت در بماند.

وی افزود: وزیر اقتصاد اگر شرایط خاص نداشته باشد نباید بیش از دو روز این فعال بخش خصوصی با رتبه بالای اقتصادی را منتظر بگذارد. وزیر اقتصاد باید در استان ها حاضر و به صورت عملیاتی در حوزه های اقتصاد ورود داشته باشد.

دژپسند با بیان اینکه وزارت اقتصاد نقش تسهیل کننده در بهبود فضای کسب و کار دارد، تصریح کرد: جنگ اقتصادی امروز نمی‌تواند مثل جنگ 8 ساله به درستی مدیریت شود، مگر با همدلی با یکدیگر؛ هماهنگی تیم اقتصادی دولت با بخش خصوصی و بخش واقعی اقتصاد یکی از رویکردهای ماست که قطعاً به آن اهتمام خواهیم ورزید و در این جنگ اقتصادی با این سیاست جدی خواهیم گرفت.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با یادآوری اینکه می توانیم به اهداف برنامه دست یابیم اظهار کرد: این مهم به شرطی محقق می شود که تعامل در کنار استقلال، آرمان گرایی در کنار واقع گرایی، انضباط به همراه انعطاف، دل نگرانی مسئولانه در کنار امیدآفرینی و سختکوشی در کنار آرامش مورد توجه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: بدیهی است چنانچه مورد اعتماد مجلس قرار بگیرم با بهره گیری از تجربه خود و تلاش با روحیه ایثارگرانی که از جان خود گذشته اند، الگوی مدیریت جهادی را پیاده خواهیم کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۱۰۴۷۹۱۷:۲۶:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۵
همتون وقتی میخواهید رای جمع کنید ، همین رو میگید از رییس جمهور بگیر تا نماینده مجلس و شمای کاندیدای وزارت
ناشناس۶۱۰۵۵۳۱۸:۱۵:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۵
مملکت را تیم اقتصادی دولت به باد داد چوب خشک بگذارند بهتر عمل میکند تا اقتصاددانهای دولتی
ناشناس۶۱۰۵۹۴۱۸:۴۲:۲۴ ۱۳۹۷/۸/۵
اره اقتصاد بدون نفت اونم وقتی افرادی همچون نوبخت و نهاوندیان ویلی در دولت هستند
ناشناس۶۱۰۷۰۶۲۰:۰۰:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۵
سنگ بزرگ علامت نزدنه
ناشناس۶۱۰۸۴۱۲۱:۴۱:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۵
گفتن و شنیدن (( حرفهای بی نهایت تکراری و بدون عمل )) تنها اسباب اتلاف وقت و انرژی و سرمایه است و چون قطعا در چند روز اخیر تمام قول و قرارها گذاشته شده و لابی های لازم هم که انجام شده پس نه خودتان و نه ملت را سر کار نگذارید .
ناشناس۶۱۰۸۷۹۲۲:۰۸:۳۸ ۱۳۹۷/۸/۵
در وضعیت فعلی ایران جوک جالبی گفته آن هم زمانی که کشورهای دیگه حاضر به خرید نفت از ایران نیستند چه برسد به خرید چیز های دیگر اگر واقعا می خواهید کاری انجام دهید اول کاهش شدید قیمت دلار هست تا قدرت خرید مردم واقعی بالا رود توان خرید مردم بالا رود و قیمت کالاهای داخلی کاهش یابد و مردم کالاهای داخلی را بخرند و کارخانه ها و تولید در کشور به رونق بی افتند
ناشناس۶۱۱۰۳۱۲۳:۵۶:۲۷ ۱۳۹۷/۸/۵
شما قیمت دلار رو به قبل برگردانید هنر کرده ایدبقیه خودش درست میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین