ماجرای جمال خاشقچی، نقشه نئومحافظه کاران برای نجات بن سلمان و تشدید تحریم ها علیه ایران

گروه جهان الف،   3970725215 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

ماجرای جمال خاشقچی به معضلی جدی برای ترامپ، ملک سلمان و پسرش تبدیل شده است. در این بین رئیس جمهور آمریکا به تکاپو افتاده تا هر چه سریعتر این جریان را فیصله دهد و ضمن نجات حکام عربستان دوباره ایران را به بحث اول رسانه ها تبدیل کند.

ماجرای جمال خاشقچی، نقشه نئومحافظه کاران برای نجات بن سلمان و تشدید تحریم ها علیه ایران

به گزارش الف، دونالد ترامپ بعد از گذشت دو هفته از ورود بی بازگشت جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد عربستانی به کنسولگری این کشور در استانبول به تکاپو افتاده تا به هر طریقی شده این پرونده را ببندد. به نظر می رسد واشنگتن به این باور و یقین رسیده که افتضاح سعودی ها در جریان جمال خاشقچی می تواند تبعات ناگواری به همراه داشته باشد و علاوه بر تغییراتی که در عربستان و ساختار سیاسی آن دارد بر کل منطقه نیز اثرات منفی داشته باشد.

ادامه ماجرای خاشقچی و بخصوص انتشار اخبار روزانه از آن چه که در کنسولگری رخ داده می تواند به ارتباطات تجاری و اقتصادی آمریکا و عربستان لطمه جدی وارد نماید. به خصوص این که علاوه بر افکار عمومی جهانی، دموکرات ها و هم حزبی های ترامپ نیز خواهان تحریم و در تنگنا قرار دادن آل سعود شده اند. واضح است که ایجاد فشار حداقلی به حکومت عربستان که خود با مشکلات فراوانی در عرصه داخلی و خارجی مواجه است چیزی به معنای فروپاشی آن نیست.

 ترامپ کمتر از یک ماه دیگر انتخابات کنگره را نیز پیش رو دارد و به نظر می رسد به شدت محتاج است که ضمن حفظ روابط اقتصادی با عربستان، بهانه های احتمالی برای زیر سوال بردن سیاست خارجی کاخ سفید در منطقه خاورمیانه را از مخالفان خود سلب نماید. به خصوص این که منتقدان بر روی ارتباطات جرد کوشنر و محمدبن سلمان نیز حساس شده اند.

از همه مهم تر تداوم قضیه خاشقچی در رسانه های جهان موجبات از بین رفتن فضا برای تشدید جو ایران هراسی نئومحافظه کاران شده است.

دونالد ترامپ بر روی تاثیرگذاری تحریم های نفتی و بانکی نوامبر/آبان ماه در راستای عقب نشینی ایران، پذیرش شروط مذاکره و تشدید مشکلات داخلی حساب ویژه ای باز کرده است. به همین دلیل در طول این مدت از تمامی ابزارها برای تاثیرگذاری بیشتر تحریم ها( ارجاع به تلاش ها و موضع گیری های وزارت خزانه داری، وزارت خارجه، برایان هوک، جان بولتون و... ) استفاده کرده است.

یکی از دلایلی نیز که دو روز قبل وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد به همین خاطر بوده است. در واقع ترامپ در پی این است تا دوباره ایران به خبر اول رسانه های دنیا تبدیل شود و با جو ایران هراسی و تشدید اقدامات خود برای محدود کردن بیشتر ایران بپردازد.  از نگاه کاخ سفید تحریم های نفتی و بانکی پیش رو یک مرحله مهم در عقب راندن ایران است. این موضوع آن جا مهم تر می شود که برای قطع یا کاهش صادرات نفت ایران، به عربستان سعودی برای جبران کمبود بازارهای جهانی نیاز مبرم وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعلام کرد

به همین دلیل بود که رئیس جمهور آمریکا برای اولین بار صحبت از احتمال سازماندهی قتل خاشقچی توسط ماموران خودسر را مطرح کرد. سناریویی که به عقید برخی تحلیل گران در نهایت ممکن است به عنوان روایت مشترک آمریکا، عربستان و ترکیه از داستان خاشقچی به رسانه ها و افکار عمومی جهان گفته شود.

همچنین دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز مدعی شد آمریکا به عربستان سعودی برای مبارزه با تروریسم احتیاج دارد.

در این که عربستان با اشاعه وهابیت و ایدئولوژی های تکفیری موجب گسترش تروریسم در جهان شده شک و شبهه ای وجود ندارد اما اگر بنا باشد ریاض از این بحران نجات یابد باید هم سران کاخ سفید به چنین حربه هایی متوسل شوند.

در این باره باید به سفر مائک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به عربستان و ترکیه اشاره کرد. گمانه زنی رسانه ها بر این اساس است که سفر وزیر خارجه آمریکا بدلیل فیصله دادن به بحث خاشقچی است.  پمپئو روز سه شنبه به عربستان رفت و با مقامات سعودی دیدار داشت و سپس نیز به ترکیه مسافرت کرد.

با تمامی این تلاش ها به نظر نمی رسد دونالد ترامپ موفق شود محمدبن سلمان را از مخمصه ای که گرفتار آن شده نجات دهد؛ چرا که دیپلماسی دلار نمی تواند سرپوشی همیشگی بر فجایع سعودی های باشد و در روزهای اخیر پرونده های دیگر شاهزاده که کم تر مورد توجه رسانه های غربی قرار می گرفت(مانند جنگ یمن) باز شده است.

دیدگاه کاربران

پیر پالان دوز برای زیاده خواهان۵۹۸۴۹۹۱۰:۰۸:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۲۶
کاملا مشخص است که اهداف خاصی پشت پرده این جنایت است شاید هم خاشقچی زنده است و در مکانی نامعلوم که یا همدست طراحان است یا واقعا ربوده شده و اینها فیلم و سناریویی برای مشغول کردن افکار جهانی دارند و یا سازمان سیاه اینکار را طراحی کرده برای دوشیدن بیشتر عربستان و یا حتی اعراب
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین